غفلت از نعمت خانواده به بهانه حواشی

امیرحسین صالحی،   3980611236 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی سیاست‌های نخ‌نما و فرهنگ وارداتی کشورهای مروج فمنیسم گریبان‌گیر جامعه و خانواده ایرانی شده است که همچنان مسئولان درعوض پیگیری قوانین «حمایت از خانواده» به حواشی می‌پردازند.

غفلت از نعمت خانواده به بهانه حواشی

خانواده واژه‌ای است که از کودکی با آن آشنا هستیم و معنای آن را همیشه حس کردیم اما تابه‌حال ارزش آن را نفهمیدیم مثل نعمت سلامتی یا امنیت که تا زمانی آن‌ها را از دست ندهیم قدر آن‌ها را نمی‌دانیم. شاید اگر به مراکز پرورش کودکان بی‌سرپرست سری بزنیم ارزش خانواده را بهتر درک کنیم. در حال حاضر مردم کشور ما نیز ارزش خانواده را به‌درستی درک نکرده‌اند و از خطرات نابودی این نهاد ارزشمند آگاهی ندارند. این موضوع را می‌توان با استناد به آمار تعداد طلاق و ازدواج در این چند سال به‌خوبی مشاهده کرد چراکه مفهوم خانواده با ازدواج گره‌خورده است.

ازدواج به هنگام و پایدار است که وجود خانواده‌های بانشاط و سرزنده را تضمین می‌کند. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ازدواج‌ها از سال ۹۰ تا ۹۷ روند کاهشی داشته است و با کاهش ۳۰۰۰۰۰ ازدواج به ۵۵۰ هزار ازدواج رسیده در حالی که میزان طلاق‌ها نیز روند مساعدی را نداشته است و از حدود ۳ طلاق به ازای هزار زن متأهل در سال ۱۳۶۵، به حدود ۸ طلاق در سال ۱۳۹۵ افزایش‌یافته است.

ازآنجاکه بنیان خانواده با طلاق دچار فروپاشی می‌شود برای حفظ این نهاد نیاز است که سیاست‌گذاران نسبت به تعیین برنامه‌های حمایت از خانواده اهتمام بیشتری بورزند. همچنین باوجود ارزش و جایگاه نهاد خانواده در فرهنگ ایرانی ضروری است توجه شود که چرا ثبات و پایداری خانواده ایرانی تحت‌الشعاع قرارگرفته است.

با توجه به آمار هرچه جلوتر می‌رویم با ورود فرهنگ‌های وارداتی و تاثیرگزاری آن بر تصمیم گیران و سیاست گزاران شاهد افزایش طلاق و [۱] تزلزل نهاد مهم خانواده هستیم. اگر به تجربه سیاست‌های فمینیستی چند صدساله کشورهای غربی‌ها نگاه کنیم به‌خوبی می‌توانی خطرات دوری مادر و پدر از نهاد پرمهر خانواده را تشخیص دهیم. به استناد تحقیقی در انگلستان که در پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی تلگراف منتشرشده است نشان می‌دهد که زنان تحت تأثیر فشار کاری قرار می‌گیرند و این می‌تواند باعث مریضی و ناتوانی آن‌ها شود.(۲) این تنها یکی از آسیب‌های حاصل از این نوع سیاست‌ها است از دیگر آثار این سیاست‌ها می‌توان به ابتذال و خیانت آشکار زنان اروپایی اشاره کرد، طبق نتایج نظرسنجی موسسه IFOP در پنج کشور آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا با جامعه آماری زن بالای ۱۸ سال نشان می‌دهد، ۳۷ درصد زنان اروپایی آشکارا خیانت می‌کنند.(۳)

علی‌رغم آسیب‌های که کشورهای غربی از سیاست‌های فمینیستی دیده‌اند، متوجه تهدید نسلی و کاهش فرزند آوری شده‌اند برای مثال طبق گزارش دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس کشور آلمان یکی از همین کشورها است که نرخ بسیار پایین موالید را خصوصاً بین سالهای منتهی به سال ۲۰۰۰ و چند سال بعدازآن تجربه کرده است و این نرخ در سال ۲۰۱۳ به پایین‌ترین حد خود رسید هم‌چنین در سال ۲۰۰۴ میزان طلاق در این کشور به بالاترین حد خود رسید. این آمار آلمانی‌ها را به سیاست‌هایی مانند «مدل تأمین مخارج مردانه» و «قانون حمایت از مادران» برای تأکید بیشتر بر نقش مراقبتی زنان از فرزندان رساند.(۴)

علاوه بر کشور آلمان کشورهای حوزه اسکاندیناوی ( سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک) نیز که عموماً به دلیل سیاست‌ها و استانداردهای بالای حمایت از خانواده و سطح رفاه مطلوب، شهرت دارند سیاست‌هایی مانند برنامه مرخصی والدین را تدوین می‌کنند که به والدین شاغل امکان می‌دهد زمان بیشتری را با فرزند خود سپری کنند.(۵)

از آنجاکه کشور ایران نیز با خطر تزلزل خانواده و کاهش فرزند آوری و جمعیت روبه‌رو است برای حفظ نهاد باارزش خانواده مسئولان و تصمیم گیران باید اهتمام بیش‌تری بورزند و از تجربه اشتباه کشورهای غربی درس بگیرند و سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که بافرهنگ اسلامی و ایرانی هماهنگ باشد.

قوانین و سیاست‌هایی خوبی همچون «تسهیل ازدواج جوانان» و «افزایش مرخصی زایمان» در کشور وجود دارند که بعداز سال‌ها هنوز اجرانشده‌اند و یا «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» که تا به امروز تصویب نشده است در کشور وجود دارند بااین‌حال هنوز بعضی از مسئولان در عوض پیگیری تصویب و اجراشدن این قوانین به موضوعاتی نظیر ورزشگاه رفتن و موتورسواری زنان می‌پردازند.

در حال حاضر به استناد آمار کشور ایران ازنظر میزان طلاق و ازدواج در جایگاه مناسبی نیست و این موضوع می‌تواند در سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ایران در آینده بسیار تأثیرگذار باشد. نهادها و مسئولین مرتبط با این موضوع مانند فراکسیون زنان مجلس، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت ورزش و جوانان نباید از اولویت جایگاه خانواده در سیاست‌گذاری‌ها غافل شوند و به حواشی بپردازند.

همچنین اهمیت دارد که تصمیم گیران کشور از اتخاذ سیاست‌های ناسازگار و فمینیستی که ماهیتی ضد خانواده دارد اجتناب کنند. چراکه این سیاست‌های نخ‌نما در کشورهای مروج آن نیز سبب فروپاشی بنیان خانواده شده است. بنابراین این کشورها نیز نسبت به تبعات این برنامه‌های ضد خانواده مطلع شده‌اند و درصدد اصلاح آن برآمده‌اند. در همین راستا سیاست‌های حمایت از خانواده را در پیش‌گرفته‌اند؛ اما جای سؤال است چه دلیلی دارد که برخی سیاست‌گذاران در ایران در عوض حمایت از خانواده با دنباله‌روی از برنامه‌های ضد خانواده، اساس این نهادِ تمدنی را نشانه گرفته‌اند؟

 

منابع:
[1] http://yon.ir/o5C5i

3http://yon.ir/Fgr0z

4http://yon.ir/rHW8r

5http://yon.ir/k1OAa

دیدگاه کاربران

علي اصغر۱۰۷۷۳۷۳۰۱:۳۱:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
درصد اندكي از جامعه كه مرفه هستند و به خانواده اهميت نميدن كنار بذارين اما براي عموم مردم اين مهمه كه با شيفت كاري بشه مخارج خانواده رو تأمين كرد كه بقيه وقت صرف خانواده بشه آيا الآن اينجوريه؟
ناشناس۱۰۷۷۷۷۷۱۰:۵۷:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱۲
در این زمانه با وجود این مشکلات و سختی ها، تشکیل ندادن خانواده عاقلانه ترین کار است.
ناشناس۱۰۷۸۲۱۷۱۴:۴۶:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
سوال اساسی این است که آیا مادنبال تولید نسل توانمند ومرفه هستیم که آن نسل نیز باید اقدام به فرزندآوری کنند. یادنبال جمعیت فقیر فراوان .اقوام ما دارای ثروت میلیاردی هست با سه بچه .بدون هیچ مشکلی.امابنده با دوتا مدرک فوق لیسانس یک بچه دوماهه دارم.خانه ندارم وپراید دارم آیا بنده کم عقل هستم که بخواهم دراین شرایط بچه دیگری با این وضعیت اقتصادی به دنیا آورم. البته دستم به دهانم میرسد اما دیگه خانه وماشین کلا رویا شده.
عمران۱۰۷۷۳۸۳۰۱:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
فمینیسم طیف گسترده دارد و تمام آن به هیچ عنوان یکدست نیست. نویسنده بهتر است به جای حمله به فمینیسم برخی مقولات منتسب به بخشی از طیف فمینیسم را مورد بحث قرار میداد. از طرفی بعضی از رفرنسهای این مقاله کامل نیستند و مربوط به متن نیستند مانند برخی آمار بیان شده در متن مقاله. نکته ی مهمی که در بحث اخلاقیات در جامعه ایران وجود دارد از بین رفتن الگو ها و نبود گروه‌های مرجع است،که بخشی به دلیل سیاست زده گی است. روی هم رفته قوانین حمایت از خانواده مانند مرخصی والدین و غیره بسیار مفیدند ولی زیرساخت اقتصادی نیاز دارند. یک اقتصاد مولد قادر به حمایت از شهروندان است ولی اقتصاد مصرفی و ناپایدار به سختی قادر به اجرای چنین سیاستهایی خواهد بود. تا زمانی که منابع اقتصادی کشور صرف هزینه برای امور غیر مولد شود، کار روی چیزهای مانند حمایت از خانواده مشکل خواهد بود.
ناشناس۱۰۷۷۴۳۵۰۵:۵۸:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۲
تحریم ها و بی لیاقتی و سستی مسئولان همه چیز رو از بین برده نعمت خانواده نعمت دید و بازدید اقوام نعمت در کنار هم بودن نعمت محبت به یکدیگر نعمت کارت خام کارت ملی نعمت کاغذ دفترچه های تامین اجتماعی شما دنبال چی هستید ؟
ناشناس۱۰۷۷۴۵۹۰۶:۴۴:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
اگر منظور از حواشی اشتغال و مسکن است سخت در اشتباهید و توانایی تشخیص حاشیه و متن را از دست داده‌اید یا جزو مرفهان باری به هر جهت هستید ،کسی که در خرج روزمره خود مانده برود همسر هم اختیار کند ..همه که ژن بر تر نمای مفسد رانت خوار و یا .‌‌زاده نیستند که دستشان تا آرنج در جیب مردم و خزانه کشور باشد
ناشناس۱۰۷۸۲۴۹۱۵:۱۰:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۱۲
متاسفانه حقوق زیاد باعث شده حاشیه و متن رو از هم تشخیص ندهند
ناشناس۱۰۷۷۴۶۶۰۷:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۱۲
چیزی که بسیار نگران کننده تر آمار ازدواج و طلاق هست اینه که متاسفانه این روزها خواسته ها در جامعه ظاهرا مدرن و امروزی هست ولی تفکر همچنان سنتی!!!! و واقعیت این هست که چگونگی تلفیق این دو موضوع در جامعه به کسی آموزش داده نمیشه و پیامد این موضوع میشه تضاد فکری شاید خیلی ها مدرن بودن رو رفتن به کافی شاپ فعالیت در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و ..بدونن ولی همین افراد از نظر فکری کاملا عقب افتاده . سنت واقعا یک مفهوم ارزشمند هست ولی جائی که آدم ها اون رو نشونه عقب ماندگی بدونن واقعا نگران کننده هست. مگه میشه سنت های یک جامعه بی ارزش باشه چون این سنت ها با جامعه رشد کرده خیلی بد هست که ما خواسته هامون امروزی باشه گذشته و سنتمون رو نفی کنیم ولی شالوده تفکراتمون رو بر اساس همون چیزهائی قرار بدیم که قبولش نداریم. اگر درصد زیادی از ازدواج ها به جدائی منجر شده به خاطر اینه که آگاهانه و از روی شناخت ازدواج انجام نشده . جدائی جائی نگران کننده هست که دو طرف خواهان زندگی هستند ولی مشکلات بیرونی مثل فقر و بیکاری فرصت زندگی رو بهشون نمیده و گرنه دو نفری که از ابتدا اشتباهی با هم ازدواج کردن هر چه زودتر از هم جدا بشن بهتره و نکته جالب اینه که خیلی از افرادی که مسئولیت دارند به این مسائل فکر کنند بی تفاوت هستند نسبت به این مقوله مثلا هیچ وقت کسی از خودش نپرسیده که چرا میزان مهریه ربطی به توانی واقعی مالی مرد نداره و تو هوا میشه هر میزان مهریه رو تعیین کرد!!!!!! نتیجه این بی توجهی ساده میشه چشم و هم چشمی و نتیجه این چشم و هم چشمی میشه ترس و خیلی از افرادی که امادگی ازدواج رو دارند از بیم همین مهریه و از دست دادن دارایی خودشون وارد داستان ازدواج نمیشن. خب واقعا کی باید به این مسیله فکر کنه !!!!!! جالب تر از این مهریه دادگاه های مهریه هست خب برادر من کسی که مهرش رو میخواد و طرف مقابل نداره که پرداخت کنه زندان کردنش به چه معنا هست اول وقتی که کسی در قبال مهریه مشخص ازدواج کرده و مطالبش میکنه اگر نتونه به مهریه برسه خود بخود اون عقد باطل هست
ناشناس۱۰۷۷۴۷۹۰۷:۳۳:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۲
لعنت خدا ومردم یر آنانی که جوانان ما را به بیکاری .مجردی وفقر گرفتار کردند یعنی انها را نابود کرده اند
ناشناس۱۰۷۷۴۸۹۰۷:۵۶:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۱۲
تو این اوضاع نابسامان ازدواج خواستید بکنید مشکلی نیست اما به زمین و زمان سوگند فرزندآوری در این وانفسا برای والدینی که در ماه مجموعا کمتر از 10 میلیون تومان درآمد دارند خطایی بس بزرگ و نابخشودنی و تضییع حقوق اساسی فرزند بعنوان یک انسان است
ناشناس۱۰۷۷۸۲۱۱۱:۲۵:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۲
کاملا موافقم شریک کردن عزیز ترین موجودی که می تونی تصور کنی در فقر و بدبختی و آینده ی مبهم یعنی بی وجدانی به قول دوست عزیزی که کامنت گذاشته خدا لعنت کنه کسانی را که جوانان را گرفتار این اوضاع اسفبار کردند
ناشناس۱۰۷۸۵۶۳۱۹:۳۱:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱۲
چه خبره بابا. ما که به دنیا اومدیم پدر و مادرمون چقدر درآمد داشتن مگه؟ یه کم توقعاتتون رو بیارید پایین.
ناشناس۱۰۷۷۴۹۹۰۸:۰۲:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
اين تاثير فرهنگ كشور هاي خارجي نيست كه ازدواج در كشور چنين شده بلكه بيكاري و گراني مسكن و عدم امنيت شغلي عامل تعيين كننده است با اين نوشتن چنين مقلاتي آدرس اشتباه ندهيد
ناشناس۱۰۷۷۵۰۱۰۸:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱۲
مردم انقلاب کردند تا مبانی عملی دین زندگی بخش اسلام رو در جای جای زندگیشون مشاهده کنند اما متاسفانه بخاطر سستی و تعلل مسئولان داخلی آنور آبیها بوضوح در جنگ نرم فرهنگی برنده شده و فرهنگ و سبک زندگی جامعه ایرانی را کاملا بسمت غربی شدن و دوری از سنن و باورهای باستانی رهسپار کرده اند. یکی از عمده ترین انحرافات عرفی شده در میان مردم و مسئولان ما پذیرش فرامین جریانات ضدخانواده فمنیسم است که لطمات زیادی بر بافت فرهنگی جامعه مسلمان ایران وارد آورده
ناشناس۱۰۷۷۵۲۵۰۸:۲۸:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
واقعا منظور از نویسنده در خصوص پرداختن به حواشی و موضوع فمنیست چیست. کدام قانون توی این کشور به نفع زنان است که دچار این توهم شدیم. بیایید عدم فرهنگ سازی و غافل شدن از موضوعات خانواده و عدم برنامه ریزی های خودتان را گردن موضوعات به قول خودتان حواشی نیاندازید. جامعه را با دویست سال گذشته مقایسه نکنید به تناسب تغییرات و پیشرفتها باید آموزه ها نیز تغییر کند. توقعات زنان و مردان امروز با 200 سال قبل فرق کرده. متاسفانه فرزندان ما 12 سال درس می خوانند تا دیپلم بگیرند و یک خط در خصوص روابط اجتماعی، روانشناسی، زندگی زناشویی ، روابط زن و مرد نمی دانند. فقط ریاضی و فیزیک به خورد بچه ها میدن و به لحاظ فرهنگی رها شدن در فضای مجازی و ولنگاری خاص خودش. چرا به قول خودتان فضای مجازی جای تهاجم فرهنگی بیگانگان شده . چرا از این پنانسیل خودتان استفاده نمی کنید. پس بیایید بی برنامگی و بی توجهی خودتان را توجیه نکنید. در جامعه امروز بچه ها بیشتر از بیرون از خانواده تاثیر می پذیرند تا درون خانواده.
اكبر۱۰۷۷۵۲۶۰۸:۲۸:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۱۲
اينهايي كه نوشتيد درست ولي اخلاق و ادب زنها در مديريت خانواده ايراني هميشه مورد غفلت قرار داده ايم. باور كنيد ازعلل اساسي بيرون ماندن مردان در خارج از خانه به بهانه تامين مخارج ، اخلاق تند زنان، عصبي بودن آنها، بي احترامي و بي مسيوليتي آنان در محيط خانه است. خانه هايي كه برخوردار از زناني مهربان هستند نه در مخارج كم مي آورند و نه مردان بيشتر اوقات خودرا خارج از خانه هستند. امري كه مادران در تربيت دختران خود ناديده گرفته اند.
حرف حساب۱۰۷۷۵۳۳۰۸:۳۴:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۱۲
یه موتور طرح هوندا 125 دارم تو خرجش ماندم بعد چطوری برم ازدواج کنم با کدوم درامد با کدوم امنیت شغلی؟؟؟
ناشناس۱۰۷۷۵۴۸۰۸:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
جالبه كه لينك هايي كه به آن ارجاع داده ايد بعضاً كانال هاي تلگرامي فيلتر شده هستند!
ناشناس۱۰۷۷۵۵۳۰۸:۴۶:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱۲
بنیان خانواده رو مهریه و عدم آموزش درست جنسی و رفتاری از هم پاشونده که هیچ ربطی به فمینیسم نداره در این زمینه خودکفاییم
ناشناس۱۰۷۷۸۱۵۱۱:۱۹:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۲
دوست عزیز من با مهریه های نا متعارف اصلا موافق نیستم ولی چه چیزی باعث شده همه به دنبال گرفتن مهریه به عنوان تنها ضامن امنیت دخترشون باشند حق طلاق با مرده اگر دختر شما گرفتار یه علاف معتاد بیکار منحرف بشه چطور طلاقش را می گیری ؟؟ دوست من به دلیل ثروتمند بودن پدرش مهریه 5 سکه خواست ولی الان جناب داماد دلش می خواد با عشق اولش ازدواج کنه و بساط دعوا ناسازگاری به راه انداخته و می گه 3 میلیارد بده تا طلاق بدم ! زن فقط یک هشتم از اموال شوهرش ارث می بره اگر دختر شما در میان سالی همسرش را از دست بده و به دلیل نداشتن مهریه فرزندانش کل اموال را تقسیم کنند و دختر شما مستاجر و ذلیل عروس و داماد بشه وجدان شما راحته ؟؟؟ به دختر نصف برادرش ارث می رسه چون زن مهریه و نفقه می گیره و مرد مهریه و نفقه می پردازه . حالا اگه دختری مهریه نداشته باشه هم نصف برادرش ارث پدری دریافت می کنه در مورد قوانین نامتعادل دیگه مثل دیه و حضانت و ولایت و شهادت و قیمومیت که عملا زن را نصف مرد در نظر می گیری چیزی نگم بهتره درسته که طرفداران قوانین شریعت کلی استدلال برای منطق.. این قوانین ارائه می کنند ولی هیچ کدام انسان امروزی را قانع نمی کنه برای دختران تحصیل کرده امروزی که توان کار و استقلال دارند زندگی کردن با قوانین 1400 سال پیش .. امکان پذیر و منطقی و قانع کننده نیست بنابراین تلاش می کنند با فرار کردن از زیر بار زندگی سنتی و نقش مادری و همسری با استقلال مالی آینده ی خود را تضمین کنند شما اگه از جانب دختر و خواهر خودت به موضوع ازدواج و قوانین آن نگاه کنی می بینی که مهریه تنها حق یک زنه !
ناشناس۱۰۷۸۰۶۰۱۳:۲۹:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
البته لزوم اطاعت بی چون چرای زن از مرد هم دلیلی هست که خیلی دختراب این دور و زمانه به مذاقشون خوش نمیاد. ریاست مطلق مرد برده داریه. همانطور که الان زن بعد ازدواج اجازه هیچ کاری ندارن مگر با اجازه شوهر!!!!!!!!
ناشناس۱۰۷۸۱۲۶۱۴:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
دخترها سربازی نیومدن دیگه تا بفهمن اطاعت بی چون و چرا از مافوق و برده داری مدرن یعنی چی!بخاطر همینه که میگیم سربازی برای خانم ها هم باید اجباری بشه تا دیسیپلین و نظام مند شدن رو تمرین کنند
ناشناس۱۰۷۷۵۵۶۰۸:۴۷:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
توی این دوره زمونه و با توجه به وجود این مسئولان و این اقتصاد ؛ طلاق ؛ شفاست .
ناشناس۱۰۷۷۵۶۴۰۸:۵۴:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۱۲
در ایران وضعیت فرق می کند بی خود فرافکنی نکنید بی کاری بی پولی و عدم اطمینان به آینده و گرانی است که از ازدواج جلوگیری و به طلاق دامن می زند و دقیقا همین امر موجب افزایش ولنگاری های اجتماعی و جنسی و فساد می شود
ناشناس۱۰۷۷۵۷۳۰۹:۰۰:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۱۲
سلام گلم تحلیل نون شناسی خوبی بود . مشکلات ازدواج و طلاق را تقلیل به حواشی نمودی پدر بیامرز
محمد عوام۱۰۷۷۵۸۳۰۹:۰۷:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۱۲
مسئله اصلی و ریشه ای این است که نویسنده این مطلب هم مانند مسئولان مشکل را همچنان در ورود فرهنگ‌های وارداتی میبیند و هنوز مشکل را از خودمان نمی بیند و یا نمیخواهد ببیند!!!
اشکان۱۰۷۷۵۸۴۰۹:۰۷:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۲
مگه کسی دیوانه باشه که با حق اولاد سی و پنج هزارتومانی بچه دار بشه !!!! با مخارج این روزها که ازدواج کردن هم خریت محض هست . البته همه از سیاست های افراد دست نشانده و خائنینی هست که روزی برملا خواهد شد.
بنده خدا۱۰۷۷۹۶۹۱۲:۴۲:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
مشکلاتی که گفتین همه هست ولی دین و ایمان مردم هم واقعا ضعیف شده.. این حقیقت ساده این روزها بدست فراموشی سپرده شده که ;خداوند است که روزیِ مردم رو میرسونه نه خودِ مردم
ناشناس۱۰۷۸۶۵۵۲۱:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۲
چرا روزی منو نمیرسونه؟
ناشناس۱۰۷۸۷۲۵۲۲:۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
خدا روزی رسونه، پس چرا اینهمه کودک در دنیا بدلیل گرسنگی تلف میشن؟ نکنه نعوذ بالله خدای اونها فرق داره. خدا بهت عقل داده که متناسب با شرایط و امکانات زاد و ولد کنی. حتی حیوانات هم وقتی غذا کمیاب میشود، جفتگیری و زاد و ولدشان کمتر میشود
محمد۱۰۷۸۸۴۵۰۱:۰۲:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۱۳
بله خداوند روزی رو میرسونه اما دولت و وزرای نجومی بگیر و رانت خوار جلویش را می گیرند !
ناشناس۱۰۷۷۶۱۱۰۹:۱۹:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
یکی از راههای فرار از مسئولیت وضعیت نابسامان اقتصادی امروز این است که بیکاری و بی پولی جوانان و گرانی مسکن را نادیده بگیریم و تقصیر کاهش ازدواج را گردن فمینیسم و سبک زندگی غربی بیاندازیم
ناشناس۱۰۷۷۷۲۹۱۰:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۲
مشکلات مالی تنها علت جدائی نیست در واقع شرط لازم هست ولی کافی نیست بیشتر نبود آگاهی و نداشتن مهارتهای همسرگزینی علت وجود طلاق هست
میلاد حمیدی۱۰۷۷۶۲۱۰۹:۲۴:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
با اینکه فمینیسم در غرب به شدت منفور است و یک فرقه ضاله است، اما باید گفت نسخه ی غربی اش خیلی به نسخه ایرانی اش شرف دارد زیرا نسخه ایرانی می خواهد هم از توبره بخورد هم از آخور، هم می خواهد بلبشوی غربی را داشته باشد هم از حقوق اسلامی برای زن بهره مند گردد و هم همزمان حقوق شرعی مرد را لگدمال کند. آنجا که صحبت از حقوق مرد می شود برچسب تحجر می زند ولی در عین حال مهریه و نفقه و حق طلاق و آزادی و ... را برای زنها مطالبه می کند! بعد هم همیشه معتقد است در حق زنها ظلم می شود. تمام موفقیت ها و تبعیض های مثبتی که حاکمیت و مردان به زنان می دهند را نادیده می گیرد و همیشه معتقد است زنان بر موانع و مردان پیروز شده اند و با جنگیدن و مشقت زیاد به درجه ای از موفقیت رسیده اند! در عین حال مردان را عامل خشونت معرفی میکنند گویی زنان خشونتی در قبال مردان ایجاد نمی کنند! تنها حق باقیمانده مردان در قانون مدنی ما حق تمکین است که آن هم فاقد ضمانت اجرایی لازم است و قوانین موجود قضات را در کوچکترین حمایت از مردان فلک زده دچار استیصال کرده است و راهی جز محکوم شدن در هر شرایطی برای مردان باقی نگذاشته است. در شروط عقدنامه حتی مواردی که مرد در آن مقصر نیست را برشمرده و مرد را از تمامی حقوق خود منع کرده است اما در شرایط مشابه و در صورت خاطی بودن زنان هیچ حقی برای مرد قائل نشده است!
آریابان۱۰۷۷۸۴۰۱۱:۳۲:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
جناب میلاد حمیدی ۱۰۷۷۶۲۱۰ ۹:۲۴:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲ این کاملا درست است که "نسخه ایرانی می خواهد هم از توبره بخورد هم از آخور" !!!!! وضعیت رفتاری زنان امروز کشور ما بصورت یک تناقض و "پارادوکس" درآمده به نحویکه باعث میشه آدم بی اختیار یاد ضرب المثل شترمرغ !!!! در ادبیات فارسی بیفته : در زمانهای قدیم زن ایران"سنتی" بود و فقط خانه دار و طبیعتا هیچگونه درآمدی هم علاوه بر آنچه که از شوهرش میگرفت نداشت و طبیعتا قادر نبود که باندازه حتی یک شاهی هم در تامین اقتصاد خانه (که تمام و کمال توسط مرد تامین میشد) همکاری کنه و در عین حال فرمانده و مدیر خانه و تصمیم گیرنده هم مرد بود و زن حتی حق نداشت بدون اجازه شوهر !!! از خانه خارج شود ؛ ولی زن ایرانی "مدرن" امروز که هم دارای شغل بیرون و درآمد است و هم در عین حال همه کاره ، مدیر و تصمیم گیر و فرمانده بلامنازع خانه است ، نه تنها شوهرش رو اصلا در تصمیماتش دخالت نمیده، حتی در مورد رفت و آمد هاش هم مطلقا نیازی نمی بینه که اطلاعی بشوهرش بده ، چه برسه به نظرخواهی از وی (اجازه پیشکش !!!) و در حالتی هم که لاینقطع و مداوما خونه من، فرزند من، ماشین من و... ، اما در مورد مخارج کماکان مدعیست که بصورت سنتی تامین مخارج زندگی فقط با مرد است و مطلقا نباید روی درآمد های ماهیانه خانم ذره ای حسب کنه ؛ یعنی اینکه زن ایرانی امروز : از نظر آزادی عمل "فرا-مدرن"!!!! است ولی از نظر احساس مسئولیت در تامین هزینه های فرزندان و خانه مشترک !!!!!!! "پیشا-سنتی" !!! میباشد ؛
ناشناس۱۰۷۸۰۵۲۱۳:۲۶:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
مشکل بزرگ شما اینه که فکر می کنی زن خانه دار در اقتصاد خانه نقش نداره شما هر روز از بیرون غذا بخر ببین اوضاع سلامت خودت و جیبت چطور می شه مشکل بزرگتر اینکه هنوز دلت زن سنتی تو سری خور دوران قاجار می خواد مشکل دیگر اینکه اصلا قوانین نابرابر ی که مرد را دو برابر زن در نظر می گیره را نمی بینی برادر من وقتی جایی عدالت رعایت نشه توازن به هم می خوره شما هم دلت می خواد زن تو سری خور و مطیع باشه هم مدرن و امروزی و تحصیل کرده و هم به تنهایی مخارج را نمی تونی تامین کنی دلت می خواد همسرت کار کنه بی منت خرج خونه تامین کنه که شما جیبت دو تا بشه با استفاده از قوانین شرعی بری چهار تا عقدی بگیری و هزار تا صیغه ؟؟؟ قوانین نابرابر را بردارند و زنها را در طلاق و ارث و دیه و حضانت و شهادت و.. برابر مردان قرار بدن اونوقت در مورد مهریه و نفقه هم ادعای برابری کنید نمی شه که نصف قوانین شرع را که به نفع شماست و به شما احساس قدرت برتری ذاتی کاذب می ده قبول کنی و اونها که به ضررته نه ! الف چرا فقط ناله زوکه های مردها را منتشر می کنی ؟؟ عادل باش زنها هم حرف برای گفتن زیاد دارند
ناشناس۱۰۷۷۸۵۳۱۱:۳۸:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۲
شما اول یه نگاه به قوانین ازدواج و طلاق و حضانت و قیمومیت و ولایت و ارث و دیه و ....حقوق و وظایف زن بعد ازدواج بکن بعد دلت برای خودت کباب بشه دختران هم مثل شما درس می خوانند و کار می کنند و توانمند و باشعور هستند ولی عملا نصف مرد محسوب می شن ! کی گفت مادر بودن و مادری کردن کم ارزش تر از کارهای دیگه است ؟؟ در قوانین شرع وظیفه ی زن فقط تمکین جنسی و فرزند آوریه ! حتی انجام کارهای خانه و نگهداری و شیر دادن فرزند و دیگر اموری که زنان خانه دار امروزی مانند مادر شما از صبح تا شب برای انجامش تلاش می کنند شرعا جزو وظایفشون نیست ! زنهای شاغل امروزی که بار خانه داری و فرزند داری را هم می کشند ظلم مظاعف را تجربه می کنند
ناشناس۱۰۷۷۶۲۷۰۹:۳۰:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
الان با این عکس می گویید هر خانواده سه تا بچه داشته باشد؟ نظر موافقین و مخالفین هم درج کنید.
ناشناس۱۰۷۷۸۹۶۱۱:۵۹:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
در عکس هم مرد سالاری مشخص هست دو پسر یک دختر!!
پیمان۱۰۷۸۴۵۱۱۷:۲۸:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱۲
.. دیگه بابا حالم آدم رو بهم می ریزید. آدم با طلبکارش ازدواج کنه شرف داره به اینجور دخترهایی که دنبال حق و حقوق نداشته شون هستن
ناشناس۱۰۷۷۹۳۸۱۲:۲۷:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱۲
من یه بچه دارم برای هفت پشتم کافیه به قبر اجدادم بخندم با این اوضاع باز هم بچه بیارم
محسن۱۰۷۷۶۴۸۰۹:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۱۲
دغدغه حضرتعالی شایسته تقدیر است ولی نگاه کلی به جامعه ندارید عواملی که جوانان را از تشکیل خانواده دور می کند و خانواده ها را به سمت فروپاشی سوق می دهد بیکاری ، نامشخص بودن آینده ، دخالت بیش از حد و اختلاف طبقاتی وو است آیا اولویت سیاستگذاران ما مشکلات اقتصادی است؟ همه مسئولین و روحانیون از وضعیت اقتصادی موجود شکایت می کنند ولی عملا" امکانات را در مسیرهای دیگری هزینه می کنند اگر بخواهیم جامعه سالمی داشته باشیم باید به سمتی حرکت کنیم که یک جوان ۲۰ ساله بتواند سرپای خود بایستد
ناشناس۱۰۷۷۶۶۴۰۹:۵۸:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
سبک زندگی کل دنیا بر اساس پیشرفتهای ارتباطات و افزایش اطلاعات در حال تغییر است ، نه وارداتی است و نه چیز دیگر ، انسان موجودی است که بر اساس زمان سبک زندگیش تغییر میکند ، اینکه لزوم ازدواج الان به نسبت 50 سال پیش تغییر کرده است ، اینکه بچه داشتن یا نداشتن کم اهمیت تر شده است ، به نظر من بشر به سمت کمال پیش میرود و متوجه میشود ارزش واقعی این چیزها نیست .
ناشناس۱۰۷۷۷۰۴۱۰:۱۵:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱۲
بینی و بین اللهی یک آدم بی سواد هم می داند نود درصد بنیان خانواده بسته اقتصاد و درآمد می باشد شما کافی هست بیاید به متن جامعه ببینین در این مملکت چه خبر هست آنگاه از این مقاله ها منصرف می شوید از طرفی در این مملکت هر فرزندی که به دنیا می آید این پدر و مادر هست که باید با پول خود برای تحصیل و دانشگاه و کار و خانه آن فکری بکند ودر این میان وظیفه دولتها چیست هیچ وقت جوابگو نبوده اند.
ناشناس۱۰۷۷۷۰۷۱۰:۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
اگر نرخ اشتغال اینطور پایین نبود الان مشکلات کاهش جمعیت ، پیری جمعیت ، تضعیف خانواده و طلاق .... بسیار کم رنگ بود.
ناشناس۱۰۷۷۷۳۷۱۰:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۱۲
دیروز نزدیک نیم ساعت تو مترو ایستاده بودم تا شلوغی وحشتناک کم بشه و بتونم اصلا به نزدیک در مترو برسم. الان 4 نفر دیگه رو هم بیارم دنبال خودم به نام خانواده که چی بشه؟! جمع کنید بساط تبلیغاتتون رو... مردم عقل و شعور دارند
ناشناس۱۰۷۷۷۶۵۱۰:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۲
خدا به نگارنده شفای عاجل بدهد که مشکل را در فمینیستی شدن جامعه میبیند
ناشناس۱۰۷۷۸۹۱۱۱:۵۷:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۱۲
نگارنده یک مرد هست!! داره راجع به بدی فمینیسم نظر میده معلومه دیگه.. جامعه ی مرد سالار
ناشناس۱۰۷۷۸۰۳۱۱:۱۱:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱۲
واقعا عجیبه که روز روشن دلیل این مشکل رو که تماما ناشی از وضعیت داخلی و مشکلات پیش آمده رو بندازیم گردن فمینیسم و زندگی غربی.
ناشناس۱۰۷۷۸۹۲۱۱:۵۷:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
لااقل، آنهایی که خانواده تشکیل داده‌اند و از عهده مخارج بر می آیند، لطفا نظام و قداست خانواده را حفظ کنند.
ناشناس۱۰۷۷۹۴۶۱۲:۳۲:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۲
کدام شغل کدام درامد کدام سرپناه گدام بهداشت خانواده خلنواده !!! جمعش کن بینیم با اسان گرفتن شرایط ایان گرفتن ضامن وام ازدواج بعدش چی تضمین وام ازدواج با قسط ۵۰۰ تومنی با یارانه ۴۵ تومنی بز هم بجای بع بع میگه نه نه
آرش۱۰۷۸۱۴۶۱۴:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۱۲
محض رضای خدا، حتی یک مورد کامنت هم از نگارنده مطلب حمایت نکرده!
ناشناس۱۰۷۸۲۹۶۱۵:۳۰:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
درآمدم که از دوسال پیش تا حالا تغییری نکرده همه چیز شده چندین برابر خونه نمیشه خرید ماشین هم به زور بشه خرید خب آقای نابغه بفرمایید مرض دارم خودمو بندازم تو هچل؟؟؟ ای بابا دلت خوشه
ناشناس۱۰۷۸۳۶۶۱۶:۱۶:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۲
به خاطر کاهش ارزش پول ملی ایران شده پر از افغانی با کلی بچه. هر جا میرم میبینم.. چند سال دیگه بلایی که سر فلسطین اومد و زمینهاشون رو خریدن سر ما میاد با این تفاوت که ایران تبدیل میشه به افغانستان یعنی نزول. همین الان هم از کثیفی خیابان ها و خرابی آسفالت و رانندگی و.. داریم تبدیل میشیم.
ناشناس۱۰۷۸۶۰۵۲۰:۱۴:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱۲
مساله تشکیل خانواده خیلی هم خوب هست .اما خانمهای الان 360درجه با زنان کم توقع 30سال پیش فرق دارند .انتظارات ومقایسه هایی که به ناحق انجام میشه سبب میشه تلخیهای بی پایان سرزنشها وخواسته های مالی زیاد وانتظارات خارج ازتوان یک مردبه عنوان همسر شیرینی داشتن خانواده رو تلخ کنه.ما صحبت از عامه مردم میکنیم نه طبقه بالا نشین ومرفه که خواسته ها ونیازهاشون متفاوت هست .تو این چند ساله اخیر شبکه های اجتماعی سبب شدند خواسته ها وسطح انتظارات خانمها بدجوری بالا بره .فلانی از مسافرت خارج از کشورش تو اینستاگرام عکس گذاشته اگر ما نریم فامیل چی میگن؟فلانی تو فلان رستوران معروف غذا خورده ما چرا نمیریم اونجا؟الان زندگی مردم توشهرها شده رخ نمایی داشته هاشون .ماشین خوب ویلای خوب کفش مارک لباس مارک سفر خوب .آدمها بدجوری از نظرروانی پریشان شدند و هرروز بدترازدیروز.
ناشناس۱۰۷۹۳۷۰۱۲:۲۵:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۱۳
سیاستی که این مجلس میخواد با قانونهاش درست بکنه! به درد نمیخوره هیچ!خودش معضلی میشه برای کشور!مجلس رو درست کنید !کشور درست میشود!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین