انتقاد وزیر ارتباطات از تجارت چند صد میلیاردی خرید و فروش فیلترشکن‌ها

گروه اجتماعی الف،   3980611174

وزیر ارتباطات گفت: تجارت چند صد میلیاردی در حوزه خرید و فروش فیلترشکن وجود دارد ولی هیچ کسی جلوی این اقدام را نمی گیرد؛ مگر می شود نتوان شفاف سازی کرد که چه کسی پشت تجارت فیلترشکن است؟

به گزارش فارس، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 11 شهریور) در پاسخ به سوال حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد مبنی بر اینکه چرا احراز هویت کاربران در شبکه اجتماعی صورت نمی گیرد گفت: براساس ماده 207 آئین نامه داخلی مجلس، سوال از وزرا باید در راستای شرح وظایفشان باشد که وزارت ارتباطات مطابق قانون مسئولیتی در این حوزه ندارد.

وی افزود: وزارت ارتباطات درباره سوال نماینده مشهد در مورد صیانت از هویت در فضای مجاز تکلیفی نداشته و اخیرا در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای به تصویب رسید که هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است، بنابراین در هر دو بحث مطرح شده وزارت ارتباطات اختیارات قانونی ندارد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در 2 سال گذشته با یک همکاری میان مرکز ملی فضای مجازی، اپراتورها، سازمان ثبت احوال و وزارت ارتباطات بیش از 17 میلیون سیم کارت فاقد هویت و مخدوش از شبکه خارج شد که قطعا این مسئله اقدام بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه چرا حجم بیشتری از سیم کارت ها از دسترس خارج نشده است اظهار داشت: ما نمی توانیم برای مدیریت این حوزه زندگی مردم را مختل کنیم.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته پروفایل 120 میلیون سیم کارت بررسی و شناسایی شده و آن هایی که نادرست مخدوش و فاقد هویت بود، از دسترس خارج شد. 

وی گفت: ارائه سیم کارت به اتباع بیگانه به این گونه است که این افراد در زمان ورود به کشور با پاسپورت می توانند سیم کارت خریداری کنند و در این رابطه دفاتر فروش از مدارک هویتی آن ها استفاده کرده و سیم کارت صادر می کند که در این رابطه راه حل اصلی اتصال بانک اطلاعاتی ناجا به سیستم هویتی اپراتورها است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: خوشبختانه ناجا این اقدام را انجام داد اما به دلیل ملاحظاتی این بانک اطلاعاتی به صورت آفلاین فعالیت داشت یعنی استعلامات با 24 ساعت تاخیر اعلام می شد، حال اتباع خارجی که وارد ایران می شدند می خواستند سیم کارت تهیه کنند اما چون اطلاعاتشان وارد نشده بود نمی توانستند سیم کارت خریداری کنند.

وی گفت: دوستان حزب الله لبنان به ما پیام دادند که آمریکا ما را تحریم کرده و شما به ما سیم کارت نمی دهید در صورتی که اصل واقعیت موضوع دیگری بود از این رو در نهایت ما آن فرآیند را متوقف کرده و به ناجا اعلام کردیم که هرگاه بانک اطلاعاتی به روز شد، ما سیستم مربوطه را اجرایی می کنیم البته خوشبختانه مسئولان ناجا به جد پیگیر این مسئله هستند.

وزیر ارتباطات گفت: از طرفی دیگر این سوال مطرح می شود که چرا وزارت ارتباطات فیلترشکن ها را در کشور مدیریت نمی کند که در پاسخ باید بگویم که اولا این مسئله براساس قانون وظیفه وزارتخانه نیست از طرف دیگر فرض کنید که فردا صبح VPN ها از دسترس خارج شود، اتفاقاتی که در اثر این اقدام رخ می دهد غیرقابل تصور است. 

آذری جهرمی ادامه داد: مگر می شود بدون ساماندهی این حوزه ها اقداماتی را صورت داد، از طرف دیگر در بحث ساماندهی عمومی دسترسی ها باید گفت که سطح سیستم برای یک پزشک، دانشجو و یا یک کودک 8 ساله باید متفاوت باشد اما در شرایط کنونی این همسطحی انجام نمی شود. 

وی افزود: امروز فیلترشکن در کشور به راحتی خرید و فروش می شود و هیچ برخوردی با این تجارت نشده و پشت آن کاملا مشخص است، مگر می شود که نتوان شفاف سازی کرد که چه کسی پشت تجارت فیلترشکن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آنها در پاسخ به ما می گویند که در کشور قانونی وجود ندارد که فیلترشکن فروشی جرم است، امروز تجارت چند صد میلیاردی در حوزه خرید و فروش فیلترشکن وجود دارد حال هیچ کسی جلوی این اقدام را نمی گیرد اما به وزارت ارتباطات می گویند که فیلترشکن ها را ببندید.

آذری جهرمی تصریح کرد: ما معتقد به صیانت از اخلاق هستیم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را نیز در این رابطه می دانیم اما حل مشکل راه حل دارد، از این رو نمی شود که ابزارهای موردنظر مجری را به او ندهیم و بعد از او انتظار کار داشته باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین