لاوروف: آمریکا با تحریم ایران، به اعتبار دلار لطمه زده

گروه جهان الف،   3980611136

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از نقض برجام از سوی آمریکا، تأکید کرد که ایران کاملاً حق دارد تا با سایر کشورهای جهان روابط بازرگانی برقرار کند و قبل از هر چیز بتواند نفت خود را بفروشد و درآمد حاصل از این فروش را دریافت کند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در سخنرانی مرسوم خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان و اساتید دانشگاه  دولتی روابط بین الملل و آکادمی علوم دیپلماتیک که زیر نظر وزارت امور خارجه روسیه اداره می‌شود، اعلام کرد که مسکو هنوز واکنش مشخصی از طرف واشنگتن در رابطه با پیشنهادات مربوط به تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) ندیده است.

وی یادآور شد، در عرصه کنترل تسلیحات، وضعیت نامشخصی به وجود آمده است. آمریکا پس از خارج شدن از پیمان سپرموشکی در اوایل دهه 2000،  عملاً چند هفته قبل به روی موجودیت یکی دیگر از توافقات مهم تسلیحاتی، یعنی پیمان نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر خط بطلان کشید و  اکنون سرنوشت پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی که مدت اعتبار آن در در ماه فوریه سال 2021 به پایان می رسد هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سرگئی لاوروف تاکید کرد: «ما خواستار آن هستیم که این توافقنامه مهم برای پنج سال دیگر تمدید شود، ولی هنوز واکنش مشخصی به این پیشنهاد از طرف آمریکایی‌ها ندیده‌ایم. البته همچنان روی این مسئله کار می‌کنیم.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که آزمایش موشکی اخیر در ایالات متحده ثابت می کند که این کشور قصد ندارد به پیمان مربوط به نابودی موشک های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر باز گردد. به گفته وی، روسیه هیچ تلاشی برای متقاعد کردن مقامات پکن برای پیوستن به مذاکرات درباره کنترل تسلیحات نمی‌کند و درک‌می کند که چین علاقه‌ای برای محدود شدن امکانات موشکی خود ندارد.

لاوروف همچنین اعلام کرد روسیه به کشورهای عضو ناتو پیشنهاد کرده تا به ابتکارعمل تعیین مدت مشخص برای عدم استقرار موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط بپیوندند، ولی هنوز پاسخی در این باره دریافت نکرده است.

آمریکا با تحریم ایران و سایر کشورها، در واقع به اعتبار دلار در جهان آسیب زده است

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، بسیار نگران کننده است.

ویگفت: «بدون تردید این وضعیت بسیار نگران کننده است. توافقنامه‌ای که برنامه جامع اقدام مشترک نام گرفته و در سال 2015 به اجرا گذاشته شد، برای همه شرکت کنندگان در آن، بدون استثنا، یک دستاورد برجسته دیپلماتیک در دهه‌های اخیر محسوب می شد که نه تنها از لحاظ تامین آرامش اوضاع پیرامون ایران و در منطقه خلیج فارس اهمیت داشت، بلکه از لحاظ تقویت رژیم عدم گسترش سلاح‌های هسته ای نیز بسیار مهم بود.»

لاوروف یادآور شد: « زمانی که آمریکا به صورت یکجانبه اجرای تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه را متوقف کرد همه طرفین به طور جدی درباره عواقب این اقدام نگران شدند. ولی آمریکا به این اقدام بسنده نکرد. آنها سایر کشورهای جهان را نیز از اجرای برجام منع کردند، هرچند این توافقنامه از سوی قطعنامه شورای امنیت که اجرای آن برای تمامی اعضای سازمان ملل واجب است، مورد تایید قرار گرفته بود. من بار دیگر تاکید می کنم که روسیه به همراه سایر شرکت کنندگان در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر اجرای تعهدات خود بدون هیچ تغییری پایبند باقی می‌ماند.»

به گفته وی، آمریکا با ممنوع کردن روابط تجاری با ایران و اعمال تحریم‌هایی علیه کشورهای دیگر، در واقع به اعتبار دلار آمریکا به عنوان یک وسیله پرداخت بین‌المللی ضربه زده است.

لاوروف تاکید کرد: «ایران بر اساس توافقات موجود کاملا حق دارد تا با سایر کشورهای جهان روابط بازرگانی برقرار کند و قبل از هر چیز بتواند نفت خود را بفروشد و درآمد حاصل از این فروش را دریافت کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: «زمانی که آمریکا خرید نفت ایران را ممنوع کرده و هر گونه نقل و انتقال دلار با این کشور را منع کرده ، به عنوان وسیله پرداخت در ازای تحویل کالاها از ایران، اکثر کشورهای جهان و به خصوص شرکت‌های خارجی در وضعیت بسیار سختی قرار گرفته‌اند. آنها به بازار آمریکا وابسته هستند. آنها به دلار آمریکا وابسته هستند . واشنگتن با تصمیمات خود نه تنها در برخورد با جمهوری اسلامی ایران، بلکه اعمال تحریم‌ها علیه سایر کشورها، مسلماً باعث تضعیف وضعیت دلار به عنوان یک ارز پرداختی در جهان شده است.

کارشکنی غربی‌ها در آغاز به کار کمیته قانون اساسی و بازگشت پناهجویان به سوریه

لاوروف در سخنرانی خود همچنین در صحبت درباره اوضاع سوریه یادآور شد، کمیته قانون اساسی سوریه می‌توانست در اواخر سال گذشته آغاز به کار کند، اگر کشورهای غربی برای راه‌اندازی این کمیته مانع‌تراشی نمی‌کردند.

وی گفت: «اگر غربی‌ها به حل و فصل اوضاع در سوریه علاقه بیشتری نشان می دادند و در این زمینه مانع تراشی نکرده بودند، کمیته قانون اساسی سوریه در همان اواخر سال گذشته یا اوایل سال جاری آغاز به کار کرده بود. البته به رغم موانع مصنوعی به وجود آمده، کشور های ضامن صلح در چارچوب مذاکرات آستانه، یعنی روسیه، ایران و ترکیه از تمامی امکانات خود استفاده می کنند تا ترکیب کمیته قانون اساسی سوریه به گونه‌ای که مناسب همه طرفین باشد، هرچه زودتر مشخص شود.» 

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که اکثر کشورهای غربی شرایط نامناسبی برای بازگشت پناهجویان سوری ایجاد کرده‌اند. به گفته وی، مشکلات در این رابطه قبل از هر چیز شامل این می‌شود که ضروری است اگر از وظایف مشخصی صحبت شود، تصمیم گیری‌ها به بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان کمک کند. در حالیکه قب از چیز اکثر کشورهای جهان توجه زیادی به ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان و سرو سامان گرفتن وضعیت آوارگان داخلی در سوریه ندارند.

لاوروف افزود: «واقعیت این است که تنها ما، شرکای چینی و تاحدودی هم دوستان هندی ما به این مسئله می پردازند. در حالیکه غربی‌ها عملاً از به وجود آوردن شرایط لازم برای تامین عادی زندگی پناهجویان خودداری می کنند، به این بهانه که آنها نمی توانند شروع به چنین اقداماتی کنند در حالیکه دورنمای روند حل و فصل سیاسی در سوریه همچنان نامشخص است.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین