ربیعی: برای گام سوم کاهش تعهدات برجامی تصمیم گیری شده/ استراتژی ما تعهد در مقابل تعهد است

گروه سیاسی الف،   3980611105

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: درست نیست که ایران بخواهد اکنون اقداماتش را اعلام کند. با این وجود، تصمیم این اقدامات اتخاذ شده است که اقدام قابل توجهی هم است.

ربیعی: برای گام سوم کاهش تعهدات برجامی تصمیم گیری شده/ استراتژی ما تعهد در مقابل تعهد است

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود گفت: در هفته گذشته بحث سفرها و تلفن ها و ملاقات هایی که در این شرایط حساس کشور صورت گرفت از مسائل مهم بود.  یکی از مباحث جدی در حوزه سیاست خارجی مذاکرات با مکرون و اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات آنها در برجام بوده است.

وی با بیان این که این اقدامات تماما در قالب نامه رئیس جمهوری و بیانیه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است، تصریح کرد: در صورت اجرای تعهدات اروپا جمهوری اسلامی بر اجرای کامل  برجام باز خواهد گشت. تعهد در مقابل تعهد استراتژی است که امروز ما اتخاذ کرده ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در چند هفته گذشته مذاکرات جدی بین دو رئیس جمهور صورت گرفت و همچنین در مذاکرات وزیر امور خارجه درباره نحوه اجرای تعهد از طرف اروپایی مذاکره صورت گرفت. خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه ها به هم نزدیک شده است. 

ربیعی با بیان این که  مباحث فنی برای اجرای تعهدات اروپا در دست بررسی است، اظهارداشت: سفر آقای عراقچی به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس در ادامه شیوه اجرایی کردن تعهدات طرف اروپایی است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: همانطور که قبلا گفته شد باید نفت ایران خریداری شود و تمهیدی اتخاذ شود که پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران بازگردد که این موضوع مذاکره ما است.

وی در ادامه سفر محمد جواد ظریف و رضا اردکانیان(وزیر نیرو) به مسکو را بخشی از دیپلماسی فعال ایران عنوان کرد و گفت: با روسیه در زمینه تبادلات تجاری، اجرای تعهدات قبلی که روسها گفت و گو خواهیم کرد. همچنین درباره ظرفیت‌های جدیدی که باید بین دو کشور علاوه بر حوزه‌های اقتصادی به وجود بیاید،گفت و گو خواهد شد.

ماهاتیر محمد به ایران می‌آید

ربیعی افزود: در این مدت با مقامات مالزی هم ملاقات هایی صورت گرفت که منجر به این شده که ماهاتیر محمد (نخست وزیر مالزی) در آینده به ایران بیاید که بخشی از مناسبات ما با آسیای جنوب شرقی هم سامان خواهد یافت.

سخنگوی دولت با بیان این که خوشبختانه ژاپنی‌ها در مذاکرات و گفت و گوهایی که با آنها داشته ایم برای تداوم روابط در سطح بهتر علاقمند بودند،گفت: با توجه به سفرها و ملاقات‌هایی که چه قبلا و چه الان صورت گرفته نه تنها منزوی نشدیم خوشبختانه وضعیت رو به جلویی هم داشته ایم و رو به جلو حرکت می کنیم.

ربیعی بار دیگر با تکرار استراتژی تعهد در برابر تعهد  از سوی ایران گفت:در صورتی که تعهدات به طور کامل اجرا شود ما هم گام سوم را متوقف خواهیم کرد و هرچه به اجرای تعهدات برجام نزدیک شوند ما هم به تعهدات خود نزدیک خواهیم شد.

سخنگوی دولت با بیان این که ما آغاز سوم کاهش تعهدات برجامی را در پیش رو داریم، گفت: ما با استناد به مواد ۲۶ و ۳۶ برجام در درون توافق هسته ای کاهش تعهد هسته ای خود را اعلام کردیم. از همان ابتدا هم اعلام کردیم هدف نهایی ما اجرای کامل تعهدات طرفین برجام است. ما تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم. بلکه برای این که طرف مقابل هم به تعهدات برجامی برگردد ما سیاست تعهد در قبال تعهد را دنبال کردیم.

ربیعی ادامه داد: به هر حال اروپا اگر قادر یا مایل به ایفای تعهداتش در مقابل تعهدات کشور ما نباشد منطقی نیست که ما هم نوع دیگری رفتار کنیم. باید توازنی میان مسئولیت های طرفین برقرار شود. حرف کلیدی ما توازن مسئولیت‌های طرفین است.

وی گفت: تا روز جمعه فرصت برای برداشتن گام سوم است و این که ما به سمت گام سوم حرکت نکنیم کاملا بستگی به واکنش طرف اروپایی و مذاکرات فشرده ای است که نمایندگان ما در حال انجام آن هستند. اگر تعهدات برجامی اجرا شود ایران از گام سوم کاهش تعهدات صرف‌نظر خواهد کرد البته مشروط به میزان رضایت تهران از اقدامات اروپا است وحتی امکان بازنگری در سایر اقدامات هم وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در قبال آنچه که بیان شده برای کاهش تعهداتمان محکم ایستاده ایم، اگر تا فرصت تعیین شده رضایت تهران در زمینه اجرای تعهدات جلب نشود ما گام محکمی برای اجرای مرحله جدید کاهش تعهدات برخواهیم داشت.

کاهش هشت درصدی تورم نقطه به نقطه 

ربیعی یادآور شد: روز گذشته در جلسه هیات وزیران آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی درباره روند شاخص اقتصادی تولیدکنندگان در مردادماه ارائه کرد. اهمیت این شاخص از این جهت است که امروز هر گونه بالا و پایین شدن شاخص برای تولید کنندگان در کوتاه مدت بر مصرف کنندگان اثر خواهد داشت.

وی گفت: نرخ تورم بهای تولیدکنندگان در مرداد ماه رشدی معادل ۷ دهم درصد داشته است که این رشد نسبت به رشد ۵ الی ۶ درصدی به ۷ دهم درصد کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان در مردادماه نسبت به تیرماه ۸ واحد درصد کاهش پیدا کرده است. 

سخنگوی دولت اضافه کرد: براساس این گزارش به علت پیشران بودن شاخص‌های بهای تولیدکنندگان قطعا این روند در کاهش تورم مصرف کنندگان موثر خواهد بود. همچنین براساس این گزارش تولیدات واحدهای بزرگ صنعتی در بورس در تیرماه نسبت به خردادماه رشدی معادل ۵/۶درصد داشته است که نشانگر بهبود تولیدات صنعتی است.

سهم داروی قاچاق زیر پنج درصد است 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق دارو در برخی مناطق و کمبود داروهای خاص و ویژه در داروخانه‌ها و راهکار دولت برای نظارت بر این مساله گفت: طبق آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات حجم قاچاق دارو چه از خارج به ایران و چه از داخل به خارج حجم بالایی نیست. به اعتقاد من حتی زیر پنج درصد مجموعه داروهای ما را تشکیل بدهد. بنابر این نمی‌توان گفت که ما الان چیزی به نام پدیده قاچاق داریم. 

سخنگوی دولت بیان کرد: منتها در برخی از موارد ما داشته‌ایم که برخی کد محصولات دارویی IRC استفاده کرده‌اند و به جای مواد غذایی هورمون‌های بدنسازی وارد کرده‌اند. 

وی اضافه کرد: این متخلفین شناسایی شده‌ و به قوه قضاییه معرفی شده‌اند و به اقدامات‌آنها به دستگاه‌های اطلاعاتی هم گزارش شده و این دستگاه‌ها در حال تکمیل پرونده آنها هستند.

ربیعی با بیان اینکه شناسه ملی دارو و تجهیزات پزشکی به خوبی عمل می‌کند، عنوان کرد: بخشی از کمبودهای دارو تجویزهایی است که پزشکان برای داروهای خارجی که  مشابه داخلی دارد صورت می‌دهند. تمامی متخصصان استانداردهای لازم را برای جایگزینی دارند منتها هنوز اینها ویزیت میشود. بنابراین کمبودهای ما در این قسمت است. خوشبختانه در زمینه تولید دارو در داخل نسبت به گذشته وضعیت خوبی داریم و درصد کمی از داروهایمان را وارد می‌کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم مصرف کننده برای جایگزینی کالا اضافه کرد:‌ تمامی متخصصین در رشته های مربوط به خودشان این جایگزین تولید ایرانی را تایید کرده‌اند. بحث‌های ناصرخسرویی برای این دسته از داروهاست که جایگزین داخلی دارند.

ربیعی ضمن قدردانی از تلاشهای وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: حتی درخصوص ارز هم به خاطر دارم که گزارشی دادم و گفتم در حوزه جهاد کشاورزی و وزارت صمت دنبال شده و در زمینه بحث لاستیک کاملا مشخص است. 

تکلیف ۱۰۰ میلیون یورو ارز دارو ظرف یکی دو هفته روشن می‌شود

وی با بیان این که در حوزه دارو وضعیت حدود ۲۶۰ میلیون یورو نامعلوم بود، گفت: سال ۹۷ یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در سال ۹۷، در حوزه دارو چه در تجهیزات پزشکی و چه دارو، ارز به واردکنندگان تزریق شده است. از ۲۶۰ میلیون یورو هم بررسی شد و ۱۶۰ میلیون رسیدگی شده و  ۱۰۰ میلیون دیگر هم در حال رسیدگی است که ظرف این یکی دو هفته بایستی تعیین تکلیف بشود و یا اسناد اینها را بیاورند که در راه گمرک است.

ربیعی خاطرنشان کرد: به هرحال ارزها ردیابی شده و مشخص است و برای همین گفتم ارز گمشده‌ای نداریم. اگر ظرف این هفته تعیین تکلیف نشود قطعا از طرف وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی به مقامات ذیصلاح برای رسیدگی قضایی اقدام میشود.

برای گام سوم کاهش تعهدات تصمیم گیری شده است 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی هم اظهار داشت: درست نیست که ایران بخواهد اکنون اقداماتش را اعلام کند. با این وجود، تصمیم این اقدامات اتخاذ شده است که اقدام قابل توجهی هم است. تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.

حاجی میرزایی برای آموزش و پرورش هم نظریه دارد و هم برنامه

ربیعی درباره ارزیابی دولت از رای نمایندگان مجلس به دو گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز داشت: فکر می‌کنم هر دو وزیر پیشنهادی در مجلس رای لازم را خواهند آورد. البته احتمالا آقای مونسان راه آسانتری را برای کسب رای اعتماد خواهد داشت. ایشان سابقه اجرایی مشخص و ارتباطات شناخته‌ شده‌ای با نمایندگان داشته و برنامه‌هایشان نیز مشخص است. 

وی با اشاره به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد : حاجی میرزایی مشکل‌شان، عدم شناخته شدن است ولی به نوبه خود با دوستان و نمایندگانی که از مجلس تماس می‌گرفتند، گفتم آقای حاجی میرزایی نسبت به مسائل آموزش و پرورش هم نظریه دارد، هم برنامه‌ کوتاه‌مدت برای حل مسائل دارد و هم برای نهادسازی بعد از ۱۴۰۰ هم دارای برنامه است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حاجی میرزایی شناخت خوبی از مسائل آموزش و پرورش دارد، یادآور شد: ایشان تجربه بسیار خوبی در نهضت سوادآموزی داشته‌اند. پایه دبستان با نهضت تفاوت چندانی ندارد. درخشان‌ترین دوران در دریافت جوایز داخلی و بین‌المللی در حوزه سوادآموزی  مربوط به دوره‌ای است که حاجی میرزایی در این نهاد مسئولیت داشته است. 

ربیعی اضافه کرد: ما آرزو می‌کنیم که هر دو گزینه پیشنهادی رای لازم را از مجلس کسب کنند. از مجلس هم انتظار کمک به دولت را داریم تا دولت تکمیل شود چرا که وزیر با سرپرست متفاوت است.

سیاست ما با برجام و بدون برجام همکاری با همسایگان است

ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار عراقی درباره سیاست‌های منهای برجام ایران و انعقاد قرارداد با عراق، رروسیه و مالزی و اینکه آیا این اقدامات به منزله پایان برجام است، گفت: برجام زمینه مناسبی بود که بتوانیم با همه دنیا کار کنیم. سیاست ما درقبال اقتصاد قطعا در هرحالتی- بدون برجام یا با برجام- همکاری با کشورهای منطقه است.

وی افزود: حضور و تبادل تجاری ما با کشورهای منطقه به نفع مردم آنها و افزایش توانایی فنی و اقتصادی کشورهای منطقه است و می‌تواند به بهبود زندگی مردم منطقه و ارزان بودن تبادل تجاری و ثبات سیاسی کمک کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همکاری ما با کشورهای منطقه، عراق، افغانستان، ترکیه و ترکمنستان که در سطح معاون اول به آن کشورها سفر کردیم و بعد از تاخیر مجددا احیا شد. همچنین می‌خواهیم با همسایگان آبی کار کنیم و علائق خوبی از سوی همسایگان برای همکاری اقتصادی داریم.

وی گفت: معتقد هستیم پیمان های امنیتی با آنها داشته باشیم و معتقدیم امنیت آبراه ها توسط کشورهای منطقه باید برقرار شود و ایران هم نقش دینی و سنتی خودش را در منطقه برای حفظ امنیت ایفا کند.

درباره نشست خبری رئیس جمهور به جمع بندی برسیم اطلاع رسانی می‌کنیم

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نشست خبری رئیس جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود ؟ گفت: حتما این نشست برگزار می‌شود، ما از قبل برنامه‌ریزی ها را انجام دادیم ولی به دلیل تداخل با چند ملاقات برگزار نشد، اجازه بدهید ما به جمع‌بندی در مورد مسائل سیاست خارجی جدید به جمع بندی برسیم،در فرصتی بهتر اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

ماجرای ذرت‌های آلوده

ربیعی در پاسخ به اقدامات دولت درخصوص ذرت های آلوده در انببار گمرک های کشور، گفت: آنچه که من اطلاع دارم و طبق گزارش‌های واصله،  ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده بوه است که دستور رسیدگی به آن صادر شده است. سال ۹۵ توسط بخش خصوصی  ۱۰۰ هزارتن ذرت وارد شد که اسم شرکت که مربوط به بخش خصوصی هست را نمی توانم بیاورم.

وی اضافه کرد: موضوع میزان سم افلاتوکسین است که  سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد هر کدام  استاندارد مشخصی داشته اند و استاندارد سازمان استاندارد سختگیرانه تر بوده و میان این دو استاندارد ۱۶ یا ۱۴ واحد اختلاف وجود داشت. واحد سازمان دامپزشکی را ۲۰ پی پی ام بوده است که این اختلاف قابل توجه بوده است.

سخنگوی دولت گفت: آنچه برای ما ملاک قرار گرفت سازمان استاندارد بوده است. این سازمان معتقد بود که آنها باید مرجوع یا امحاء شوند. بنابراین اجازه ورود و ترخیص به کشور داده نشده است. الان نظر دیگری هم پیدا شده است که باید آنها را به الکل سازی مرجوع کنند. بنابراین اجازه ورود ذرت، گندم یا ... هرچیز وارداتی(آلوده)  به کشور داده نشده است و  ملاک و استاندارد ما در این زمینه سخت گیرانه است.

خصوصی سازی شرکت‌های خودروساز دچار کجی شد

وی درباره واگذاری شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی و شیوه آن گفت: به اعتقاد من خصوصی سازی  دچار کجی شده است.  از روز اول که خصوصی سازی را آغاز کردیم دچار کج خصوصی سازی شدیم.  

ربیعی افزود: بیش از ۴۰ درصد (سهام) به سمت جاهای دیگر دولتی از قبیل نهادها و سازمان‌هایی که شبه دولتی بودند و یا نحوی مدیریت دولتی داشتند، رفت. حدود همین یا کمتر به سهام عدالت اختصاص داده شد و درصد کمی به خود خصوص سازی و عرضه در بورس تخصیص داده شد.  

سخنگوی دولت ادامه داد: واگذاری سهام عدالت شاید اندیشه ای بود که ۲۰ سال می‌شنیدم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و تئوری های آن هم وجود داشت. سهام عدالت هم توزیع شد اما درباره اینکه در اجرای آن در بالا چه اتفاقی می افتد و چگونه مدیریت می‌شود، هیچ اندیشه‌ای نشده بود بنابراین یکی از مشکلات ما شیوه مدیریت سهام عدالت است. البته آقای طیب نیا در این زمینه زحمت‌های زیادی کشیدند تا بتوانیم در چارچوب بندی مناسبی و در قالب لایحه ای به سرانجام برسد.  

وی یادآور شد: اگر شما زمان را برای اجرای خصوصی سازی ۲۴ ساعت فرض کنید، خصوصی سازی و تصمیمات آن در یک ساعت صورت گرفته است. ما با این خصوصی سازی این چنینی روبرو بودیم.  

ربیعی گفت: حدود یک میلیون نفر درمجموع خودروسازان ما مشغول به کار هستند و گردش مالی بسیار زیادی دارد. در گذشته می‌گفتیم بنزین شاخص است و اثر روانی داشت، بنزین و نان و ارز  هم اضافه شد، امروز خودرو هم در شاخص های اقتصادی تاثیرگذار شده است.  

ربیعی با بیان این که خصوصی سازی خودروسازی ما بدون اجرای زیرساخت‌ها کار را بسیار پیچیده‌تر میکند، گفت: دولت بنای خصوصی سازی دارد. بنای خصوصی سازی اینها را هم دارد. اما آیا خودروسازی ما بدون حمایت بانک‌ها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند این حمایت‌ها نباید از آنها کنده شود.

وی تاکید کرد: ما سیاست واگذاری داریم و رئیس جمهور بارها در جلسات متعدد شیوه خصوصی سازی این صنایع را مکرر به بحث گذاشته اند و حتی در جاهای دیگری هم که شرکت‌هایی هستند که وابسته به دولت‌اند در آنجا هم تاکید بر خصوص سازی است منتها موانعی است که باید رفع شود تا تصمیم غلطی نگیریم.

سخنگوی دولت در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: امیدواریم که اگر مساله وی در شیوه تصمیم گیری بوده به متخصص خود واگذار شود. برداشت ما از آقای پورحسینی این است که وی در زندگی سلامت شخصی دارند اگر مبتنی بر تصمیمات بوده به نظر داوران توجه شود.

برخی نخواستند کلیدواژه سخنان رئیس جمهور را ببینند

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور در پاسخ به ادعای خبرنگاری مبنی بر وجود تناقض در سخنانی رئیس‌جمهور مبنی بر آمادگی برای دیدار با ترامپ و سپس عقب‌نشینی وی از آن سخن گفت: رئیس‌جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده است. این حرف به خاطر منافع ملی و در صورتی که ایشان این اطمینان را داشته باشند، مطرح شد. کلیدواژه ما نیز «اگر این اطمینان را داشته باشم» بود که برخی‌ها آن را یا ندیدند یا نخواستند ببینند. ایشان تاکید کردند اگر این اطمینان را داشته باشند که ملاقات یا دیدار به منافع ما کمک کند، از چنین ملاقاتی امتناع نمی‌کنم.  

ربیعی با بیان اینکه هیچ تناقضی در سخنان رئیس‌جمهور وجود نداشته است، اظهار داشت: ایشان یک موضع اصولی را بیان کردند که اگر به این جمع‌بندی برسند که ملاقات‌های کاری با هر کسی به منافع ملی کمک می‌کند، ملکف به پیگیری منافع ملی و مصالح مردم و کشور هستند و در مقابل، اگر این ملاقات در تضاد با منافع ملی باشد، از انجام آن امتناع خواهند کرد.  

وی تصریح کرد: اگر درباره سخنان رئیس‌جمهور بدون پیشداوری قضاوت صورت بگیرد، متوجه می‌شویم این سخنان در راستای استراتژی درستی است که ما دنبال می‌کنیم که براساس آن، قرار نیست ما منزوی شویم بلکه افرادی که قصد انزوای ما را داشتند باید منزوی شوند.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید بدون قضاوت، پیشداوری و عجله در مورد این سیاست‌ها اظهارنظر کرد، گفت:  عده‌ای بدون دقت کافی و براساس دیدگاه جناحی پیشداوری کردند. عده‌ای ذوق‌زده شده و برداشت خودشان در این باره بیان کردند. عده‌ای هم پس از سخنان بعدی رئیس‌جمهور، به خاطر اینکه به منطق درونی آن توجه نداشتند، گفتند که ایشان عقب‌نشینی کرده است.  

ربیعی ادامه داد: فکر می‌کنیم که این برداشت غلط است. هیچ دلیلی برای دیدار رئیس جمهور با تحریک‌کننده و تروریست اقتصادی در شرایط کنونی وجود ندارد و هیچ شرطی تعیین نشده که بخواهد این دیدار رخ دهد.  

وی با بیان اینکه هدف رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار یک چیز است و هدف ما هم یک چیز دیگر، ابراز داشت: هدف ما این است که هر آن چیز که حق ماست و در حق ما احجاف شده است، باید برگردانیم. ما کشور مستقلی هستیم کماآنکه با شش قدرت جهانی رودررو صحبت کردیم و تاکید کردیم در قبال ما به عنوان یک کشور مستقل باید منصفانه و بدون هیچ فشاری رفتار شود.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه سخنان روحانی نوعی در پیشرفت مقاومت حداکثری سازنده در برابر فشارها و تعاملات حداکثری سازنده با دنیا است، عنوان کرد: از سیاسیون و رسانه‌ها می‌خواهم نسبت به سخنانی که از سوی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و مسئولان دیپلماسی کشور بیان می‌شود، عجله‌ای برای قضاوت آن نداشته باشند. اگر آنها ۲۴ ساعت صبر می‌کردند، می‌توانستند پاسخ تکمیلی را در دریافت کنند.  

ربیعی با بیان اینکه آنچه موجب شد آمریکا به ما فشار آورد، احساس فروپاشی و بهم ریختگی بالا و پایین در ایران بود، یادآور شد: گفتند بالایی‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند و پایین نیز بهم ریخته است. آنچه باعث شد فشار تحریم‌ها زیاد شود به خاطر آن است که آنها گفتند اگر ما کمی فشارها را زیادتر کنیم، پایین‌ از هم پاشیده کاملا به خیابان‌ها می‌آیند و بالایی‌ها از هم جدا می‌شوند.  

وی با اشاره به عقب‌نشینی آمریکا و درخواست گفت‌وگو با ایران بیان کرد: آنچه باعث شد تا آنها از همه فشارهایشان عقب‌نشینی کنند و امروز به جایی برسند که بیان و فتوای رهبری ماست، دو مسئله است؛ نخست اینکه احساس کردند جامعه مقاوم است، زندگی جاری است و هرچند مردم فشارها را تحمل می‌کنند ولی اعتمادها باقی است و چشم‌شان به داخل است و دوم آنکه بالایی‌ها انسجام دارند.  

برخی رسانه‌ها همچنان فکر می‌کنند در انتخابات قرار دارند

سخنگوی دولت افزود: تیتر برخی از رسانه‌ها تخریبی است و آنها فکر می‌کنند همچنان در فضای انتخاباتی قرار دارند. اکنون در حساس‌ترین مقطع تاریخی در قبال تحولات جهانی داریم و هیچ کسی این تصور را ندارد که در چارچوب‌های کلی نظام نباشد.

به روش‌های مختلف و به اندازه نیاز نفت را می‌فروشیم

وی درباره این که آیا آمریکا توانسته که نفت ایران را به صفر برساند گفت: فشارهای آمریکا در این زمینه بی تاثیر نبوده است اما ایران کشوری با ۱۵ همسایه است و در منطقه ای قرار گرفته که فرصت‌های بسیار زیادی دارد.  

ربیعی افزود: ما به روش‌های مختلفی به اندازه نیازمان نفت را می فروشیم و با مدیر برجسته ای که در حوزه نفت داریم اکتشافات و طرح های نفتی جلو می رود.  

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر چه  سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و برخی وابستگان به این سازمان‌ها اقدام به جاسوسی از ایران می کنند و فشار زیادی می‌آورند اما با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است ما به اندازه‌ای که نیازمان باشد نفت را می‌فروشیم و خوشبختانه آمریکا در کار خودش موفق نبوده است.  

وی گفت: برای پارس جنوبی هم در جلسه اقتصادی سران قوا تصمیمات خوبی اتخاذ شد که پروژه ها بدون کمک خارجی تامین مالی شود.

رئیس جمهوری ظرفیت‌های موجود قانون اساسی را بیان کرد

ربیعی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تاکید رئیس جمهوری بر همه پرسی،  گفت: آنچه که رئیس‌جمهوری بیان کرد اشاره به ظرفیت موجود در قانون اساسی است که این ظرفیت به ما اجازه می دهد در موارد مهمی که تصمیم‌گیری دشوار است و نیاز به پشتوانه عظیم ملی و مردمی و اجماع عمومی دارد این ظرفیت وجود دارد که قضاوت مردمی را بگیریم و سخن گفتن درباره ظرفیت‌های قانونی اساسی صحبتی نیست که معطوف به یک نتیجه‌گیری خاص باشد.

سخنگوی دولت بیان کرد: آنچه که رئیس جمهوری گفت اشاره به این است که اگر در برخی از موارد با ابهام روبرو شدیم و یا اجماع بالایی خیلی ممکن نبود می‌توانیم به افکار عمومی از طریق رفراندوم هم مراجعه کنیم ولی ضرورت اینکه در چه موضوعی است،  اطلاعی در این مورد ندارم و چیزی هم نشنیده‌ام. بیشتر بحث ظرفیت مطرح بوده تا یک موضوع خاص برای رفراندوم.  

وی یادآور شد: خوشبختانه امروز به رغم  مشکلاتی که در قضاوت‌ها و داوری‌ها وجود دارد، وضعیت خوبی در سطح بالای تصمیم‌گیری کشور وجود دارد و مسائل در آنجا حل و فصل می‌شود به‌خصوص با وجود رهبری، اختلافات شدید هم به سوی حل و فصل سوق پیدا می‌کند.

مجلس و قوه قضاییه با فرمانده جنگ اقتصادی هماهنگ هستند

سخنگوی دولت درباره هماهنگی سران قوا در مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: روسای دو قوه با رئیس جمهوری به عنوان فرمانده جنگ اقتصادی در مبارزه با فساد اقتصادی هماهنگ هستند و در هیچ مورد اختلافی وجود ندارد و این موضوع با جدیت تمام در کشور انجام می شود.

ربیعی اظهار داشت: در جلسه روز شنبه سران قوا ستاد اقتصادی موضوع مبارزه با فسا اقتاصدی در دستور کار قرار گرفت و بحث و بررسی شد.

سخنگوی با اشاره به به تصمیمات سران قوا در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی و تاکید بر اصل مبارزه فساد، افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه کاملا با سیاست ها و مواضع رئیس جمهوری در مبارزه با فساد، همراه هستند.

وی گفت: سران قوا بر ضرورت برنامه ریزی تفکیک شده برای مبارزه جدی با مفسد و فساد و رانت خوار و زمینه رانت اتفاق نظر دارند. و در این که این مبارزه کوتاه مدت بشد و  سواستفاده سیاسی هم نشود، در این جلسه مواردی مطرح شد و این که برای مردم با شفافیت بیشتری موضوع بیان شود .

ربیعی گفت: در جلسه سران سه قوه نقاط ضعف در نحوه اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردم در مبارزه با فساد اقتصادی آسیب شناسی شد و تاکید شد که باید یک سامانه اطلاع رسانی باید ایجاد شود و تاکید شد که اطلاع رسانی شفاف در این زمینه باید ساماندهی شود.

سخنگوی دولت افزود: سران سه قوه نوع اطلاع رسانی و نقاط ضعفی که منجر به دامن زدن « همه فاسدنگری» شده بود را بررسی و آسیب شناسی کردند و اساسا این موضوع واقعایت ندارد.

وی تصریح کرد: وجود مدیر فاسد در میان انبوه مدیران ما بسیار اندک است، در ۵ یا ۶ مورد اخیر مانند مساله ارز و خصوصی سازی، نیز نفع شخصی در کار نبوده است، بلکه خطا در تصمیم گیری بوده است.

ربیعی اظهار داشت: باید نوع فساد اقتصادی بر اساس «نفع شخصی» با «خطا در تصمیم گیری» تمیز داده شود و شفاف برای بیان توضیح داده شود که نارسایی در نوع اطلاع رسانی رسانه ای وجود داشت.

خبر فردی که فقط احضار شده و هنوز محکوم نشده است در رسانه ملی پخش می شود که قابل قبول نیست، در شورای شهری در یک شهرستان اتفاقی می افتد، بلافاصله به یک خبر ملی تبدیل می شود، نمی گوییم اطلاع رسانی نشود، اما خبر سطح ملی و خبر در سطح شهرستان بسیار متفاوت است. برخی خبرها و مباحث در سطح شهرستان، آثار ملی ندارند.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات اصلاحی در ساختارهای دولت و دستگاه قضا برای جلوگیری از فساد وایجاد شفافیت گفت: در جلسه سران بر برنامه ریزی و اقدام هماهنگ در مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید شد.

سخنگوی دولت همچنین از شایعاتی مبنی بر برکناری علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بر اساس تصمیم رئیس جمهوری» ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که چیزی در این زمینه هم نشنیده است.

قیمت سبوس به نظر وزارت جهاد کشاورزی گرایش دارد

سخنگوی دولت درباره اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت سبوس از۸۵۰تومان به ۱۲۰۰ تومان  گفت: این موضوع به اعلام نظر از سوی  وزیر جهاد کشاورزی ارجاع داده شده تا در مسیر قانونی آن تصمیم گیری شود.دستوری که رئیس جمهوری ابلاغ کردند به ستاد تنظیم ارجاع شده است که البته گرایش به نظر وزارت جهاد کشاورزی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین