‪!آیا امام حسین(علیه السلام) از ترس جانشان به كوفه گریختند؟

علی اباذری،   3980611001 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
‪!آیا امام حسین(علیه السلام) از ترس جانشان به كوفه گریختند؟

مدتی است كه روایت جدید یكی از روشنفكران دینی مرحوم از واقعه عاشورا در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و به دلیل تناسبش با فضای مشهورات رایج فكری در میان روشنفكران دینی در این سال‌ها (یعنی اسلام غیرسیاسی) مورد توجه بخشی از افكار عمومی هم قرار گرفته است. حال آنكه این روایت از حادثه عاشورا و رفتار امام حسین(ع)، كل ماجرا را تبیین نمی‌کند.

بر اساس روایت مرحوم احمد قابل، امام نه به‌قصد ساقط كردن حكومت یزید یا تشكیل حكومت خود، بلكه به‌قصد فرار از بیعت با یزید و خونریزی در مكه از این شهر خارج شد و در این گریز در كربلا به شهادت رسید.

باید پرسید - و از اینجاست كه مسئله مهم می‌شود و به تبیین نیاز دارد- كه امام گریخت كه چه كند؟ چند صباحی دیگر جان بدر ببرد و زندگی كند؟ آن‌هم بعد از اطلاع از حمایت و كمك خواهی هزاران نفر از اهل كوفه؟ یا گریخت كه با توجه به فرصت پیش‌آمده برای قیام برای اوضاع نابسامان دین و جامعه‌اش كاری كند.

مرحوم قابل می‌گوید امام گریخت تا برود امر به معروف کند، هم جامعه را هم حكومت را، آن‌هم در مرحله اول از امر به معروف زبانی و فرهنگی است و به همین دلیل هم اهل‌وعیال امام همراهشان بود و سازوبرگ كافی جنگی نداشتند.

اولاً معلوم است كه امام به «قصد» كوفه از مكه خارج شد و دلیل كوفه رفتن نامه پشتیبانی اهل كوفه برای حمایت از امام بود. آیا امام می‌خواست با این پشتیبانی مادی و معنوی بزرگ فقط امر به معروف لسانی و كار فرهنگی كند؟!

ثانیاً می‌توان بنا بر منطق موقعیت گفت امام اهل‌وعیال را هم برد كه از گزند مزاحمت یزیدی‌ها درامان باشند.

ثالثاً سابقه برخورد استبداد اموی با منتقدان و امر به معروف کنندگان معلوم بود و خود مرحوم قابل هم در روایتش بر اطلاع امام از عزم جزم یزید بر حذفش تأکید می‌کند.

وقتی صرف بیعت نكردن امام باعث صدور جواز قتلش شده بود، آن‌وقت امام چطور می‌خواست ذیل خلافت یزید فقط امر به معروف زبانی كند؟ یزید، ابوبكر و عمر و عثمان نبود که امام حسین (ع) بنابر استدلال‌های مرحوم قابل راهی شبیه به امام علی (ع) را در اعتزال و کناره‌گیری بی‌دغدغه از سیاست و قدرت در پیش بگیرد و درعین‌حال خلیفه یا مردم را از امر به معروف و مشورت خودش بهره‌مند كند و هیچ اتفاقی هم نیفتد. یزید حتی به پدرش معاویه هم شباهت نداشت تا امام حسین (ع) مانند برادرش با او تا كند. رفتار او شباهتی به سلوك خلفای قبلی و حتی سلوك یك مسلمان عادی نداشت. دیر یا زود آن مصاف بزرگ رخ می‌داد چون استبداد اموی و زر و زور و تزویرشان فرصت به كسی چون امام نمی‌داد. حتی اگر امام با هدف به دست گرفتن حكومت، زودتر به این مصاف می‌رفت اقدامش از شائبه خلیفه كشی دور بود چون معاویه بر خلاف عهدش با امام حسن (ع)، یزید را جانشین خود و خلافت را عملاً موروثی كرده بود و این بدعت بزرگی بود كه حتی طرفداران خلفای قبل هم فکرش را نمی‌کردند. خلیفگی یزید مشروعیت نداشت.

بنابراین حتی اگر نتوانیم بگوییم امام برای به دست گرفتن حكومت توسط خودش مبارزه می‌کرد قطعاً می‌توانیم بگوییم كه او برای ساقط كردن حكومت یزید خروج و قیام كرد. ساقط كردن یزید ضرورت عقلی، رسالت تاریخی، تكلیف دینی و اجتماعی امام بود و هیچكس مانند او از سرمایه لازم معنوی، اجتماعی و سیاسی برای این كار برخوردار نبود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۵۸۸۲۰۱:۴۸:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱۱
امام علیه السلام هدفی جز احیای دین جدش نداشته و این هدفیه که امام به صراحت قبل از قیامشون بیان فرمودند و برای این هدف امام با زیرکی تمام و به علم و دانش الهی خودشون به همراه خانواده حرکتشون رو آغاز میکنند چون میدونند یزیدیان ایشان رو به شهادت می رسونند (علم امام به شهادتشون در منابع تاریخی شیعه و سنی برای اهل تحقیق بخوبی آشکاره) و با این علم ، قیام نیازی مبرم به مکمل داره و گرنه به اهداف خودش نخواهد رسید(به قول وعاظ کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود) و سر همراهی اهل بیت نیز همین نقش حیاتی تکمیل کننده قیامه ... اما اینکه گفته میشه با علم امام پس نباید می رفتند این حرف اشکال اساسی داره چون اولا شهادت امام خودش بخشی از نقش احیاگرانه قیام سیدالشهداء است چگونه با علم به شهادت حرکتشون رو متوقف کنند؟!! و ثانیاً جواب دیگر اینه که شخصی از امام رضا علیه السلام پرسید وقتی امیرالمومنین میدونستند به شهادت میرسند پس چرا به مسجد رفتند امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمودند لیقضی مقادیره یعنی کسی در برابر قضای حتمی پروردگار نمیتونه سدی ایجاد کنه. جالبه که خود وجود نازنین حضرت سیدالشهدا یک ماه قبل از شهادت یعنی روز عرفه دعاشون رو اینگونه آغاز کردند الحمدلله الذی لیس لقضایه دافع سپاس خدایی را که احدی یارای برگردوندن قضای و تقدیر حتمی او نیست.
ناشناس۱۰۷۶۶۶۱۱۴:۵۶:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۱
من از این همه فاز منفی به یک مطلب تا حدودی دقیق به پاسخ روشن رسیدم که کاری که عد ه ای امروز به اسم حسین ودین با مردم کردند که بیشتر مردم از دین گریزان شده اند .الله سبحان همه مارا عاقبت بخیر کند
فرزان۱۰۷۵۹۰۶۰۳:۳۳:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۱
دلایل قیام حسین: بعد از مرگ معاویه حسین با یزید بیعت نکرده بود خود را از یزید شایسته تر میدانست یزید را فردی فاسد میدانست تاخیر در نهی از منکر روا نبود 20 سال با معاویه در صلح بودند ولی هم اکنون شرایطش مهیا بود و افرادی داشت که با او نامه نگاری جهت بیعت میکردند علی هم همین که به قدرت رسید به جنگ معاویه رفته بود حسین دغدقه قدرت نداشت دغدقه دین داشت حسین به احترام حسن و این که حامی نداشتند و وحدت مسلمانان بهم نخورد حرکتی نکرده بود ولی هم اکنون پشتیبانی کوفه را داشت او سیاست پیشه نبود که برای قدرت بپاخیزد غم دین داشت نامه های فراوان دریافت داشته بود پس اگر نمیرفت چه پاسخی برای خدای خود داشت؟ همیچنین حرمت خانه خدا را میخواست نگه دارد چون دید میخواهند خونش را انجا بریزند پس نباید میماند در مکه میدانست به هرحال در جایی پیدایش میکنند و خواهند کشت اورا پس با این که به کوفیان بیمناک بود رفت ب سمت کوفه حسین در راه به عمر پسر سعد سردار سپاه اعراب در جنگ قادسیه خورد پسر مردی که خود در رکاب پیامبر بارها جنگید و پیامبر دوستش میداشت اکنون پسر سعد در مقابل نوه پیامبر ایستاده عمر میگوید کجا میروی حسین حسین پاسخ داد نامه های زیادی به من رسیده ولی اگر هم اکنون دیگر مرا نمیخواهند برمیگردم عمر میگوید خیر راه بازگشت نیست جز بیعت با یزید حسین هم اهل ذلت نبود و عمر میدانست
ناشناس۱۰۷۶۲۴۸۱۱:۲۹:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱۱
البته گفتنی است امام حسین علیه السلام با توجه به وفای به عهد و اخلاقا موافقتنامه یا قرارداد امضا شده بین امام حسن علیه السلام با معاویه را نمی توانست زیر پا بگذارد. در آن ثرارداد صلح (یا آتش بست به تعبیری) ذکر شده که بعد از معاویه حکومت به بنی هاشم و امام حسین علیه السلام می رسد که معاویه برخلاف آن مفاد، صلحنامه را زیر پاگذاشت و یزید را وارث حکومت اعلام کرد که در چنین موقعی اباعبدالله ع سکوت را جایز نمیدانست
ناشناس۱۰۷۶۳۵۶۱۲:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۱
یه جوری اسم میبری انگار بقال سر کوچه رو میگی .... بابا یه امامی یه حضرتی . به نظرم این بی ادبیه
ناشناس۱۰۷۵۹۶۰۰۷:۴۱:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۱۱
اگر از ترس جان بود در جایی که نبرد نابرابر قطعی شده بود با یزید بیعتی مصلحتی می کرد. امام حسین علیه السلام به کوفه آمد تا رهبری و امامت مردم را بر عهده گیرد ( اگر امام بر اساس شواهد و قرائن یا بر اساس علم غیب یا هر چیز دیگر به کوفه نمی آمد امروز همان سیدالشهدا متهم اول میشد که مردم خواستند خلافت را به مسیر اصلی برگردانند ولی خودشان قصور کردند و نخواستند ) اگر سید الشهدا به کوفه نمی آمد حجت بر مردم تمام نمیشد و بالعکس مردم بودند که حجت را بر امام تکمیل کرده بودند.
ناشناس۱۰۷۶۱۷۰۱۰:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۱
خواست ولی ابن زیاد اجازه نداد که امام حسین پیش یزید برود و علت طرفداری حر از امام حسین همین بود
ناشناس۱۰۷۶۲۸۹۱۱:۴۶:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱۱
مقاتل رو بخوانید در تمام اونها نوشته
ناشناس۱۰۷۵۹۶۳۰۷:۴۵:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
صد درصد این نظریه درست است
ناشناس۱۰۷۵۹۷۱۰۷:۵۱:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱۱
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند.
ناشناس۱۰۷۶۴۷۶۱۳:۲۴:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۱
شعار بی خود نده امام زمان زمان ظهورش از کل دنیا فقط 313 نفر یار داره
ناشناس۱۰۷۷۸۱۲۱۱:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۱۲
313 یارِ اصلی داره، 313 فرمانده، 313 انسانِ خودساخته و کامل؛ وگرنه غیر از اون 313 نفرِ اصلی خیلِ مشتاقان و محبان و فداییان نیز وجود و حضور دارند و خواهند داشت.
ناشناس۱۰۷۵۹۸۰۰۸:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۱
کاملا درسته حتی وقتی حر میخواد جلوشو بگیره میگه بذار من برم مداین و جای دیگه اگه حر جلوشو نگرفته بود اصلا این واقعه رخ نمیداد و رفته بود
ناشناس۱۰۷۶۱۴۳۱۰:۱۳:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۱۱
چطوز فرمودید اگر میرفت مدائن این اتفاق نمی افتاد ؟؟ حرمت مدائن از حرمت کعبه بیشتر بود ؟؟ چون میخواستند در کنار کعبه او را به شهادت برسانند، در هیچ مقتلی ننوشته که امام فرموده باشد از قلمرو کشور اسلامی خارج میشوم . بسیاری مباحث جهت اتمام حجت است جامعه در آنزمان و زمانهای بعد نباید قضاوت میکرد امام حسین شهید شد چون میخواست با هر قیمتی وارد کوفه شود
ناشناس۱۰۷۶۷۱۵۱۵:۳۰:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۱
من قدیما نوار حاج آقا کافی گوش میکردم یادمه هم تو یه سخنرانیش میگفت امام به حر گفته بود : ولم کن من با خانواده ام میرم سمت روم و زنگبار
ناشناس۱۰۷۵۹۸۷۰۸:۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
با سلام امام به خاطر بیعت نکردن با یزید از مدینه خارج شد.
ناشناس۱۰۷۵۹۹۸۰۸:۲۲:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱۱
سلام خدا بر ابر مرد آزاده جهان هستی مگر روایت های فراوانی در بین شیعیان وجود ندارد که خبر و محل شهادت امام حسین (ع) بارها توسط پیامبر در زمان قید حیاط گفته شده بوده پس لطف کنید دست از این حرفها و شاعبه ها بردارید و بگذارید لااقل همین محرم و امام حسین برای ما مردم عاشق بمونه باور کنید تو این نا ملایمت های سیاسی و اقتصادی کنونی کشور تنها دلخوشیمون به همین ده شب محرم و عاشوراست.
ناشناس۱۰۷۶۱۲۲۰۹:۵۵:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱۱
نخیر امام حسین برای حفظ جان مردم مدینه مهاجرت کرد تا خون بی گناهی ریخته نشود.
ناشناس۱۰۷۶۱۴۷۱۰:۲۰:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۱۱
درباره عاشورا و حسین ع فقط یه چیزی رو می دونم. زیر بار حرف زور نرفت، بیعتش رو از مردم عادی برداشت و خودش و خانواده محترمش رو فدای این آرمان کرد. دقیقا عکس کاری که حاکمان ما الان دارن انجام میدن. خودشون و خانوادشون رو در عافیت نگه داشتن و مردم رو قربانی مقاصد خودشون کردن و می کنن. حسین کجا و شماها کجا !
ناشناس۱۰۷۶۳۴۹۱۲:۱۴:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۱
منظورت از مردم فقط خودت هست چون نمی دونی دیگران چه نظری دارند
ناشناس۱۰۷۶۶۶۳۱۴:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
یکی ازان مردم من هستم ومنم بانظر دوستم کاملا موااااااااااااااااا فق هستم ولی شما جیرخوراران سهمیه بگیر بنام دین ضربه بردین زدید
ناشناس۱۰۷۶۶۵۸۱۴:۵۴:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۱
دقیقااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس۱۰۷۶۲۱۳۱۱:۱۱:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۱
خدا رحمت کند : نخیر ایشان برای اتمام حجت بسوی کوفه رفتند تا بعدا نگویند از ترس جانش به کوفه نیامد و پاسخ مردمی که خواستار ایشان بودند را نداد
ناشناس۱۰۷۶۲۶۱۱۱:۳۳:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۱۱
کسی بتونه برای من مستدل توجیه کنه چرا ابی عبدالله(ع) نتونست با دعا و نیایش و استغاثه دشمن رو مرعوب کنه و اونوقت ما بندگان پرخطا انتظار داریم شب قدر دعای جوشن بخونیم و به همه حوائج خودمون برسیم ممنونش میشم
ناشناس۱۰۷۶۷۶۷۱۶:۰۴:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۱
دوست گرامی : خداوند ظلم را میبیند و میتواند جلوی ظلم را بگیرد اما نمیگیرد. چون ؛؛؛ نباید نظم طبیعی جهان بر هم بخورد معجزات هم فقط جهت پاسخ به معاندین است. امام حسین هم میتوانست با دعا مبارزه کند. اما ؛؛؛؛ امام نباید با علم خود و اسم اعظمی که در اختیار دارد نظم طبیعی جهان را برهم بزند. دوم ؛؛؛ عدالت خداوند حکم می کند که گناهکار قبل از ارتکاب گناه مجازات نشود ؛ اهل کوفه قبل شهادت امام حسین علیه السلام دستشان به خون پسر پیامبر آلوده نشده بود تا مجازات گردند. اگر بنا بود جلوی ظلم گرفته شود سنت امداد و امهال و استدراج بی معنی میشد ( به دلیل طولانی شدن این موارد را باز نمیکنم) اگر اهل تفکر باشید و ان شاالله لجاجت به خرج ندهیددر همین چند خط پاسخ خود را می یابید.
ناشناس۱۰۷۷۳۵۶۰۰:۵۱:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۱۲
اصولاً دعا به این معنا نیست که برای دست یابی به نیازهایمان بنشینیم و فقط دعا کنیم هیچ کس حتی پیامبر خدا هم چنین کاری نکرد و هر کس اینطوری عمل کند به نتیجه نخواهد رسید. شاید بشود گفت که دعا انگیزه برای تلاش و حرکت بیشتر و امید واری برای تحقق نیاز را در انسان نیازمند ایجاد خواهد کرد و البته خداوند به انسانی که دعا چنین وضعیتی را در او بوجود می‌آورد کمک بیشتری خواهند نمود.
ناشناس۱۰۷۶۳۳۱۱۲:۰۶:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
اما به مردم مدینه میگفت یزید شرابخوار و میمون باز است باور نمیکردن و میگفتن شما که ندیدی . اینها همش مصائب عدم همراهی مردم با امام زمانشونه .یه عدشون میترسن یه عدشون در حرف امام تشکیک میکنن مثل امثال ظریف که پیش بینی های رهبری در مورد برجام رو نمیپذیره.
ناشناس۱۰۷۶۳۵۱۱۲:۱۶:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۱
امام حسین هر کسی بود و هر نیتی که داشت امروز مسوولین ما از امثال او سوء استفاده میکنن و نه چیزهایی که به علی منتسب میکنن و نه چیزهایی که به حسین و دیگران منتسب میکنن ذره ای در وجود خودشون دیده نمیشه.
ناشناس۱۰۷۶۴۳۵۱۳:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
اگر فساد در حکومت دینی ریشه کن نشود حسین بن علی ها به مسلخ کربلا خواهند رفت...
علی۱۰۷۶۸۷۳۱۷:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱۱
تاریخ هم دقیقا به همین صورت نوشته شده.به صورت نظرات بالا.هرکسی یه چیزی میگه
ناشناس۱۰۷۷۰۶۶۱۹:۵۸:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۱
اینقدر .. ماجرا های جور واجور از واقعه کربلا گفتن که نمیدونی کدوم راسته کدوم دروغ.
ناشناس۱۰۷۷۲۰۶۲۲:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
امام حسین برای حفظ جانش نه ترس وهر مسلمانی برای حفظ جانش واجب است مهاجرت کند ...
ناشناس۱۰۷۷۲۸۹۲۳:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۱۱
حتی نوشتن این عنوان برای مقاله دون شان سیدالشهداست.
حمید۱۰۷۷۳۰۹۲۳:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۱
این سوال از بنیان اشتباه ..است امام حسین اگر به فکر جانش بود میتوانست همه چیز را بایک بیعت حتی ظاهری عوض کند آن بزرگوار از حادثه کربلا خبر داشت وبا آغوش باز به استقبال معشوق رفت نه به اجبار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین