دیدارهای هفتگی ظریف و سردار سلیمانی/ روایت عطریانفر از ضعف دولت روحانی در برجام/ حمله به شهردار قم با هدف تخریب لاریجانی است؟

گروه سیاسی الف،   3980610149 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

دیدارهای هفتگی ظریف و سردار سلیمانی/ روایت عطریانفر از ضعف دولت روحانی در برجام/ حمله به شهردار قم با هدف تخریب لاریجانی است؟

دیدارهای هفتگی ظریف و سردار سلیمانی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با ایران درباره همکاری‌اش با سردار سلیمانی گفت: «ما همه برای منافع یک کشور کار می‌کنیم و مسئولان دستگاه‌های یک کشور هستیم. زمانی نیاز است که از مقاومت برای دیپلماسی استفاده کنیم و زمانی نیاز است که دیپلماسی به کمک مقاومت بیاید این وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم.

من و سردار سلیمانی هیچ وقت این دوگانگی را احساس نکردیم. ما بیش از ۲۰ سال است که از نزدیک با یکدیگر کار می‌کنیم. ما از دوره مذاکرات «بن» درباره افغانستان به‌طور مستقیم با یکدیگر ارتباط داریم و برای مدیریت همه امور هماهنگ هستیم. توفیق‌های به دست آمده هم که همه دنیا به آن اذعان کردند نتیجه همکاری و همفکری بسیار نزدیک ما بوده است. من در زمان حمله امریکا به عراق که مسئولیت نمایندگی ایران در نیویورک را بر عهده داشتم و در این زمینه به دستور مقامات عالی کشور با مقام‌های امریکایی گفت‌و‌گو کردم، بیشترین هماهنگی را با سردار سلیمانی داشتم.

من و سردار سلیمانی بعد از آن نیز در دوران وزارتم تصمیم گرفتیم که هرزمان که هردوی‌مان در تهران حضور داشتیم حتماً حداقل هفته‌ای یک بار یکدیگر را ملاقات کنیم و آخرین تحولات را مرور کرده و هماهنگی‌های ضروری را انجام دهیم. فکر می‌کنم مجموعه کشور از این هماهنگی منفعت دیده است. کسانی که می‌خواهند اقداماتی انجام دهند که با رابطه نزدیک ما مغایرت دارد، در جهت منافع دیگران کار می‌کنند و منافع کشور را نمی‌بینند ان شاءالله که متوجه نیستند که دارند در جهت منافع دیگران کار می‌کنند؛ ولی بعضی وقت‌ها برای من این سؤال مطرح می‌شود چقدر منافع گروهی در داخل کشور می‌تواند با منافع تندروهای اسرائیل و تندروهای امریکا اتفاقی در همه موارد یکی باشد.»

بیشتر بخوانید:

ظریف: از دوگانه‌سازی ابا دارم/ چرا دوستان ما می‌خواهند افتخارات را به سرشکستگی تبدیل کنند/ فرزندانم در ایران هستند

***

روایت عطریانفر از ضعف دولت روحانی در برجام

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در میزگردی با حضور محمدکاظم انبارلویی، عضو موتلفه که در روزنامه ایران منتشر شده است به مرور عملکرد دولت روحانی پرداخت. عطریانفر درباره نسبت برجام و دولت روحانی گفت: «درباره نسبت دولت آقای روحانی با برجام ما دچار یک سوء‌تفاهم تاریخی هستیم؛ در ابتدا در قضیه برجام که یک ماهیت و هویت امنیتی و سیاسی برای کشور داشت، دولت برای اینکه از این یک ظرفیت تبلیغی و انتخاباتی بگیرد و چون مردم مفهوم ظرفیت امنیتی را براحتی نمی‌فهمند، آمد و یک ظرفیت دیگر بر این برجام بار کرد و آن ظرفیت اقتصادی است. اگرچه این هم بخشی از ماجرا است اما خیلی بزرگتر از واقعیت شد و این دوگانه نگاه کردن به یک امر واحد موضوعی بود که به پیکره دولت آسیب زد. در ادامه وقتی طرف مقابل ما یعنی امریکا هم زد زیر تعهداتی که داده بود، طرف داخلی دولت دید چه فرصت خوبی است و شروع کرد به تنه زدن و اتفاقاً از همان اشتباه اول دولت، یعنی اقتصادی کردن فلسفه برجام هم استفاده کرد.»

بیشتر بخوانید:

عطریانفر: نه غزه و نه لبنان، جانم فدای ایران چرند است/ انبارلویی: نباید صدای رقبای سیاسی ما از BBC شنیده شود

عطریانفر در بحث دولت و نهادهای همراستا نقبی به حوادث ۸۸ زد و گفت: «نظام سیاسی ما دو پایه‌ای است. به این معنا که هم جمهوریت دارد و هم اسلامیت و باید هر دوی اینها را درهم تنیده بپذیریم تا بتوانیم اتفاقی را رقم بزنیم. در سال ۸۸ من نقد بزرگی که به دوستان خودمان داشتم این بود که ما ناخواسته یا خواسته، جمهوریت نظام را در برابر اسلامیت آن یعنی ولایت قرار دادیم.

این رو کم کنی‌ها که ما دچار آن شده‌ایم تعادلی را که گفتم با خطر مواجه می‌کند. یعنی یک عده اسلامیت را تماماً زیر سؤال می‌برند و یک عده رادیکال در مقابل آنها، جمهوریت را بی‌معنا می‌دانند. بنابراین نسبت دولت با نهادهای همراستا باید به‌صورت روشن و منطقی تعریف و تعیین شود.»

***

درخواست یک نماینده مجلس درباره بازداشتی‌ها

به گزارش ایسنا، پروانه سلحشوری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار کرد: حسین بن علی (ع) به ما آموخت که اگر دین ندارید آزاده باشید، اما سوال این جا است که ما چقدر به پیام آزادگی امام (ع) گوش جان می‌سپاریم؟

وی با یادآوری اصل ۲۷ قانون اساسی، بازداشت‌هایی که در روز کارگر انجام شده است را یادآور شد و ضمن انتقاد از میزان حکم‌های صادر شده برای افرادی مانند، مرضیه امیری و عاطفه رنگریز و نوشین جعفری مقایسه این احکام با احکامی برای اختلاس گران را قابل تاسف دانست.

این عضو کمیسیون فرهنگی در پایان گفت: آن زمانی که حجت الاسلام و المسلیمن رئیسی برای ریاست دستگاه قضا آمدند حرف‌های‌شان در دل مردم یادآور عدالت و دادخواهی بود، اما وااسفا که دوباره شاهد تکرار احکامی هستیم که روسای پیشین قوه قضاییه بر آن تاکید داشتند.

***

هزینه‌های جاری دفتر شهردار تهران ۱۳۳ درصد افزایش یافت

به گزارش ایرنا حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران با ارایه گزارش مالی چهار ماهه امسال گفت: هزینه جاری برخی ادارات شهرداری به ویژه دفتر شهردار تهران، نسبت به بودجه مصوب ۱۳۳ درصد افزایش دارد. هزینه های جاری اداراتی مانند سازمان املاک و مستغلات، مرکز مطالعه و برنامه ریزی، اداره کل رفاه، اداره کل پشتیبانی، دفتر شهردار، روابط عمومی، پیام رسا، ایثارگران، سازمان بازرسی، اداره کل حراست، بسیج و یگان حفاظت، نیز افزایش داشته است. این شاخص نشاندهنده گسترش بی رویه هزینه های این واحدها است.

***

باهنر: ضرورتی برای تصویب لوایح FATF در مجمع وجود ندارد

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ در ارتباط با مسئله کنوانسیون‌های مرتبط با کارگروه FATF اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسیده‌اند که ابتدا بازخورد تعهدات قبلی ایران در مفاد FATF ‌از سوی این نهاد مشخص شود و ما ببینیم آیا تاکنون از اجرای مفاد مشخص شده در این کارگروه منتفع شده‌ایم یا خیر سپس به تصویب بندهای باقی مانده از جمله پالرمو و CFT بپردازیم.

وی افزود: از سوی دیگر ما منتظر این هستیم که ببینیم آیا اروپایی‌ها همانطور که در کلام می‌گویند اراده‌ای برای اجرای تعهدات برجامی دارند یا خیر. بنابراین هم‌اکنون ضرورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تصویب لوایح پالرمو و CFT دیده نمی‌شود. همچنین باید به این مسئله نیز تاکید کنیم که ضرب‌الأجل‌های چهار ماهه FATF اهمیتی برای ما ندارد.

بیشتر بخوانید:

باهنر: عده‌ای برای اینکه رأی بیاورند بر موج نارضایتی می‌دمند

***

حمله به شهردار قم با هدف تخریب لاریجانی است؟

مدتی است ماجرای مهاجرت فرزندان شهردار قم به خارج از کشور در رسانه‌ها مطرح شده است. روزنامه شرق در گزارشی تلاش کرده است نشان دهد با توجه به نزدیکی سقائیان‌نژاد به علی لاریجانی، حمله رسانه‌ها به او با هدف تخریب لاریجانی است. تحلیلی که بعید است قرین واقعیت باشد.

شرق نوشت: مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار سابق اصفهان و شهردار فعلی قم و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی اصفهان از سوی خود اصولگراها بابت تحصیل شش فرزندش در قم مورد حمله قرار گرفته است. سقائیان‌نژاد سال ۸۴ که نوشهرداران اصولگرا زیر پرچم محمود احمدی‌نژاد جمع شده بودند، وفادار به حزبش باقی ماند و با هدایت محمدرضا باهنر، علم ستاد لاریجانی را در اصفهان بلند کرد. در دولت اول احمدی‌نژاد هم یکی از گزینه‌های وزارت علوم بود که به‌خاطر همین نزدیکی به لاریجانی حذف شد. با حذفش از گزینه شهرداری با روی‌کارآمدن اصلاح‌طلبان، از سوی اصولگرایان قم به شهرداری این شهر رسید، اما آنجا هم در دعوای طلبگی جانب برادران لاریجانی را گرفت. او در مقابل منتقدانی که از تخلفات ساخت حوزه علمیه ولیعصر (که وابسته به صادق لاریجانی است و این روزها محمد یزدی از آن سخن گفته است) می‌گفتند، می‌ایستاد.

بعد از آن بود که بحث چرایی حضور شش فرزندش در آمریکا مطرح شد. او که خودش دانش‌آموخته آمریکاست، در پاسخ چرایی تحصیل شش فرزندش در آمریکا گفته بود که آنها «سفیر گویای نظام در آمریکا» هستند، اما گفت‌وگوی اخیر یکی از این فرزندان همه ادعاهای پدر را بر آب داد.

 

دیدگاه کاربران

خرم۱۰۷۵۷۰۷۲۱:۰۸:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱۰
شهردار اصلاح طلب قم با فشار لاریجانی شد شهردارقم اما چرا فرزندان شهردار قم خارج از کشورند؟ خودشان گفتند سفیران نظام نیستند پس باید شهردار قم عزل شود حداقل بخاطر دروغ
ناشناس۱۰۷۵۸۱۱۲۳:۵۱:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱۰
سفیر گویاااای نظام مردم تا امام زاده های در خونشون هم نمیتونن برن حالا یه شهردار با حقوق کارمندی شش فرزندشو میفرسته آمریکا بعنوان سفیر گویااااای نظام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین