احمد توکلی: مفسدان مانع شفافیت حقوق نمایندگان شدند/ باید با مفسدان برخورد کرد و ریشه آن‌ها را زد

گروه سیاسی الف،   3980609100 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به مخالفت مجلس با شفافیت حقوق نمایندگان، گفت: این کار به چه معناست؟ جز این است که نمی‌خواهند مردم بدانند میزان دریافتی آن‌ها چقدر است. این کار خیانت است، اما مفسدان در لباس خیرخواهی و دلسوزی و به بهانه اینکه نباید باعث بدبینی مردم شد مانع شفافیت شدند.

احمد توکلی: مفسدان مانع شفافیت حقوق نمایندگان شدند/ باید با مفسدان برخورد کرد و ریشه آن‌ها را زد

به گزارش الف، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ادامه روند برخورد قضائی با مفسدان بدون انجام اقدامات لازم از سوی قوای مقننه و مجریه در از بین رفتن زمینه‌های فساد گفت: وقتی یک چرخ اتومبیل کم‌باد باشد سه چرخ دیگر باید خود را با باد آن چرخ تنظیم کنند. به عبارتی اجزای یک دستگاه یا سیستم به ویژه مانند جامعه که ارگانیک است، اگر با همدیگر کار نکنند و هماهنگ نباشند، نتیجه خوبی به دست نمی‌آید.

هم با فساد باید مبارزه کرد هم با مفسدان 

وی با تأکید بر اینکه هم با فساد باید مبارزه کرد هم با مفسدان، گفت: در وضعیت فعلی به لحاظ زمانی اهمیت مبارزه با مفسدان بیشتر است؛ قدرت مفسدان به حدی رسیده که به دلیل اقدامات سازمان‌یافته و شبکه‌ای و آلودگی دستگاه‌های نظارتی و مسئول مبارزه با فساد به درجات مختلف به فساد، نمی‌گذارند اصلاحات ساختاری برای از بین رفتن فساد انجام شود.

توکلی اظهار کرد: این در حالی است که کل دستگاه‌های دولتی فاسد نیستند اما چون دستگاه‌های مسئول مبارزه و نظارت مسئله‌دار می‌شوند مبارزه با فساد سخت و پیچیده می‌شود. در چنین وضعیتی باید ابتدا با مفسدان مبارزه و برخورد کرد، چون آن‌ها نمی‌گذارند ساختارها و قوانین اصلاح شوند و مقررات فسادزا از بین بروند و جلوی آن را می‌گیرند.

مخالفت مجلس با شفافیت حقوق نمایندگان خیانت بود

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به مخالفت مجلس با شفافیت حقوق نمایندگان، گفت: این کار به چه معناست؟ جز این است که نمی‌خواهند مردم بدانند میزان دریافتی آن‌ها چقدر است. این کار خیانت است، اما مفسدان در لباس خیرخواهی و دلسوزی و به بهانه اینکه نباید باعث بدبینی مردم شد مانع شفافیت شدند. در واقع این اتفاق نتیجه وجود مفسدانی است که نمی‌گذارند افراد سالم که اکثریت هستند درست تصمیم بگیرند. در این وضعیت باید با قاطعیت با مفسدان برخورد کرد و ریشه آن‌ها را زد تا راه برای اصلاحات ساختاری باز شود.

توکلی یادآور شد: الان مبارزه با فساد بر روی دوش قوه قضائیه افتاده و از زمانی که حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی هم وارد شده قاطعانه با مفسدان برخورد کرده اما دستگاه‌های دیگر هم باید فعال شوند تا کار به نتیجه برسد. اگر با مفسدان برخورد قاطع هم بشود اما زمینه‌های فسادزا برطرف نشود نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و کار قوه قضائیه هم ناقص می‌ماند.

اجرا نشدن تبصره ۲۹ برنامه ششم توسعه؛ نمونه ضعف نظارتی مجلس

توکلی درباره اقدامات لازم برای رفع زمینه‌های فساد در نهادی مانند مجلس که وظیفه نظارت را بر عهده دارد، گفت: مجلس قوانین را تصویب می‌کند اما پیگیری و نظارت مناسب نمی‌کند. برای نمونه تبصره ۲۹ برنامه ششم توسعه ملزم کرده که تمام کارکنان حکومت، بدون استثنا، تمام دریافتی‌های خود را از محل‌های مختلف و به اسم‌های مختلف یکجا اعلام کنند. اما این قانون دو سال است که در حال خاک خوردن است و دولت اجرا نمی‌کند و می‌گوید قوای دیگر اطلاعات خود را ارائه نمی‌دهند و مجلس هم نظارت مؤثری انجام نمی‌دهد.

وی افزود: پاسخ این است که دولت باید اجرا کند تا معلوم شود چه قوا و دستگاه‌هایی از اجرای این قانون استنکاف می‌کنند تا با اعتراض و فشار مردم و رسانه‌ها مواجه شوند تا  قانون را اجرا کنند. این نوع پاسخ دولت یاداور تعبیر امام علی(ع) است که فرمود در موقع حمله دشمن دفاع را گردن هم می‌اندازید و خود را خوار می‌کنید؛ دستگاه‌های کشور هم الان اینگونه شده‌اند.

گزارش دادن مفاسد هنوز جنبه تشویقی ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مشکلات درونی دستگاه‌های نظارتی که با وجود شناسایی مفاسد و دادن گزارش بازهم حجم مفاسد افزایش می‌یابد، گفت: بالاخره این دستگاه‌های هم بی‌عیب نیستند. زمانی که حجت‌الاسلام پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود گزارشی از طرف یک فرد موثق به دست من رسید که بیان می‌کرد در بازار کالاهای اساسی انحصار وجود دارد و فرد مسئول این انحصار را هم نام برده بود. من این گزارش را در پاکت گذاشتم و نامه‌ای هم روی آن نوشتم که این اطلاعات را یک فرد خبیر و امین به من داده است و خودم روی آن عنوان شخصی و محرمانه را نوشتم و به دست ایشان رساندم. چند روز بعد این فرد انحصارگر به من پیام داد که حالا به رئیس سازمان بازرسی کل کشور نامه می‌نویسی؟ این نشان می‌دهد در سیستم درز اطلاعات و خلأهایی وجود دارد. من نمی‌گویم سیستم دیگر جواب نمی‌دهد اما این کارها اعتماد مردم را کم می‌کند یا خود قوه قضائیه مگر الان مشکل ندارد؟ برای همین است که دادگاه‌های ویژه شکل داده‌اند.

توکلی در پاسخ به این سؤال که قانون تشویق گزارش‌دهندگان فساد در عمل ضمانت اجرایی مناسبی دارد، گفت: مردم می‌توانند به این مسئله اعتماد کنند. البته این مسئله در قانون امر به معروف و نهی از منکر آمده است که البته هنوز جنبه تشویقی ندارد اما کسی نمی‌تواند حقوق و اضافه کار فرد گزارش‌دهنده را کم کرده یا او را جابجا کند. البته احتمال خطر به هر حال وجود دارد ولی این برای مسئولانی است که فساد می‌کنند. قرآن می‌گوید: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَک»؛ خداوند دستور امر به معروف و نهی از منکر را داده و بیان کرده در مقابل اتفاقات پس از آن هم مقاومت کن که این صبر پس از امر به معروف و نهی از منکر در راستای وظیفه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۳۶۷۹۱۴:۱۵:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۹
با بیل مکانیکی باید ریشه این مفسدان زد
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۰۷۳۷۰۰۱۴:۳۰:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۹
جناب دکتر توکلی اگر تمامی درآمدهای کشور به حساب خزانه واریز شود و همه هزینه ها هم بر طبق معیارها و شاخص مدون و بصورت بندهای قانومند مانند حقوق شغل مدرک سمت محل خدمت سختی یا اسانی کار ساعات کار و ده ها بند و شاخص قانونی حقوق ها پرداخت شود دیگر اصلا فسادی در زمینه پرواخت حقوق نخواهیم داشت
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۰۷۳۷۶۹۱۵:۰۷:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۹
جناب دکتر فساد سیستمی اختاپوسی و تار عنکبوتی و جوجه تیغی شده است و تا اینطور است با دستمال کثیف نمیتوان جایی را پاک کرد مگر انکه مختار گونه و یا ابراهیم وار یک شخص دیکتاتور دانا سر این بتان خراب و یکی یکی هر یک از انها را دوشقه کند
ناشناس۱۰۷۳۸۳۰۱۵:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۹
نمیشه مبارزه کرد چون تعدادش زیاد شده
ناشناس۱۰۷۳۸۸۳۱۶:۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۹
آقای توکلی: مرد مردونه بیا با تاسی از زاکانی نام یک مفسد را ببر.
ناشناس۱۰۷۳۸۹۱۱۶:۱۶:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۹
کاری که الان جناب توکلی و سازمان دیده بان شفافیت می کند بی نظیر است. امیدوارم نیروهای جوان و فعال را هم عضو این سازمان مردم نهد بکنید و بعد از شما هم راه ادامه یابد. با قوه قضائیه هم توافقنامه امضا کنید.
شهروند۱۰۷۳۹۸۴۱۷:۳۸:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۹
هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگنددنمک!!
ناشناس۱۰۷۴۰۵۶۱۸:۴۵:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۹
هر کس از مفسدی حمایت کند باید بابرخورد شدید قضایی روبرو شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین