انتقاد فرشاد مومنی از نوبخت: اجازه دادند قیمت ارز در بازار سیاه ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد

گروه اقتصادی الف،   3980608124 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد علامه طباطبایی اظهار داشت: آن آقایی که می‌گوید قیمت‌ها را باد پایین نیاورده است با همکارانشان در فاصله کمتر از سه سال اجازه دادند قیمت ارز در بازار سیاه ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد و حالا که نرخ در آن قله افزایش یافته چند درصد هم کاهش داشته، اسم آن را موفقیت و تثبیت می‌گذارند.

انتقاد فرشاد مومنی از نوبخت: اجازه دادند قیمت ارز در بازار سیاه ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد اظهار داشت: هنگام تصمیم‌گیری در مورد مسائل حیاتی‌‌، در اولین گام باید تکلیف خود را با مفاهیم کلیدی و سرنوشت ساز روشن کنیم بطوریکه سهل‌انگاری در این موضوع می‌تواند باعث بسط آن به مراحل دیگر شود و حتی با وجود حسن نیت سیاست‌گذار، فاجعه‌ساز نیز باشد. در گام بعدی باید صورت‌بندی مفاهیم انجام شود، یعنی مشخص شود که مسئله مورد نظر تحت تاثیر چه عاملی است یعنی اگر فهم نظری روشنی نداشته باشیم هرج‌ومرج حاکم می‌شود، موضوعی که به ویژه در سه دهه اخیر در عرصه سیاست گذاری کشور دیده می‌شود.

وی ادامه داد: مثلا در پیوست شماره یک برنامه اول توسعه پس از انقلاب آمده بود که واردات ایران در دوران جنگ افزایش یافته و ریشه آن نیز ارز ارزان است. از همین روی ناگهان نرخ ارز را ۱۵ برابر افزایش دادند اما واردات نیز جهش پیدا کرد البته تجربه سی سال اخیر نشان می‌دهد جهش در واردات دقیقا در دوران جهش‌های ارزی بوده است. روزگاری در این کشور دلار ۷ تومانی را ارزان می‌دانستند و امروز دلار ۱۴ هزار تومانی را، یعنی نرخ دلار ۲ هزار برابر افزایش داشته اما هنوز هم ارزان تلقی می‌شود.

مومنی تصریح کرد: در گام دیگر تصمیم‌گیری باید اقدام به سنجش با استفاده از شاخص‌ها کرد. کتاب‌های زیادی وجود دارد که سی سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به نوعی این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردند و محور استدلال آنها نیز این بود که در این کشور با وجود شعارهای سوسیالیستی شاخص‌های سرمایه‌سالارانه انتخاب می‌شود، بنابراین این فروپاشی از درون خواهد بود یعنی چون شعار قدرتگران با عمل‌شان در تعارض است بنابراین مشروعیت خود را از دست خواهند داد. باید توجه داشت که وقتی این پیش‌بینی‌ها صورت می‌گرفت شوروی در مسابقه تسلیحاتی و فضایی از آمریکا پیشی گرفته بود. بنابراین این‌چنین پیش‌بینی جرات بالایی می‌طلبید اما چون کار علمی و کارشناسی بود بصورت کاملاً شفاف صورت گرفت و آنچه که پیش‌بینی هم شده بود، کاملا اتفاق افتاد.
 

رییس موسسه دین و اقتصاد با اشاره‌ به دوره‌های باطل توسعه نیافتگی در کشور گفت: از ۷۰ سال پیش که اولین برنامه در کشور نوشته شد تا امروز، فکر می‌کنیم که با تخصیص ارز و ریال برای واردات ماشین آلات، کارها درست خواهد شد. اما با وجود اینکه در این ۷۰ سال تقریبا ۳۸ درصد واردات کشور ماشین آلات بوده اما شاهد روندهای ناپایدار، شکننده و حتی قهقرایی هستیم. بنابراین برای یک بار هم که شده باید ایستاد، به گذشته نگاه کرد و با استفاده از حداکثر ظرفیت دانایی، ببینیم چه روندهایی را باید متوقف و چه روندهایی‌ را باید ایجاد کنیم.


این اقتصاددان با انتقاد از بی‌اعتنایی در به کارگیری دانایی و کار کارشناسی در تصمیمات اقتصادی گفت: یکی از مصوبات دولت آقای احمدی نژاد سهام عدالت بود که براساس آن پیش‌بینی می‌شد به ۷۰ میلیون ایرانی سهامی به ارزش ۲ میلیون تومان داده شود که مجموع آن ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و به قیمت آن زمان نرخ دلار تقریبا ۱۵۰ میلیارد دلار بود. از همین روی برای نقد این موضوع آن زمان جلسه‌ای برگزار کردیم و آنجا پرسشی مطرح کردیم مبنی بر اینکه آیا برای این تصمیم در اندازه ۱۵۰ میلیارد دلار، سه صفحه گزارش پشتیبان تهیه شده است؟ که البته جواب منفی بود.
 
وی ادامه داد: ببینید نظام تصمیم‌گیری ما تا چه اندازه سست‌بنیاد و ضعیف است که طول و عرض این مسئله را ندیده بودند و نمی‌دانستند که اصلاً این میزان سهام دولتی برای واگذاری وجود ندارد. در نهایت تعداد سهامداران را از ۷۰ میلیون به ۴۰ میلیون و ارزش آن را از ۲ میلیون تومان را به ۵۰۰ هزار تومان کاهش دادند. همچنین براساس گزارش وزارت اقتصاد، شرکت‌های مورد نظر برای واگذاری در بهترین عملکرد ۳ درصد سود داشتند و اگر فرض کنیم این شرکت‌ها همیشه در قله عملکرد باشند یعنی سالانه ۱۵ هزار تومان به هر ایرانی تعلق می‌گیرد در واقع آمده بودند عدالت را رعایت کنند اما با این کار عدالت را لجن مال و نهاد دولت را بی‌اعتبار کردند، البته این شیوه تصمیم‌گیری در مورد مقدرات کشور متأسفانه هر روز تکرار می‌شود، مثلا در دبیرخانه شورای اقتصاد ببینید برای تصمیم‌های چندین میلیارد دلاری در حیطه صنعت نفت چند صفحه گزارش پشتیبان وجود دارد؟
 
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اخیرا یکی از مسئولان اقتصادی کشور گفته است قیمت‌ها را در سال ۹۸ باد پایین نیاورده است، آیا این سطح کارشناسی ایشان است؟ اگر عده‌ای را استهزاء می‌کنند شرافت حرفه‌ای ایجاب می‌کند که به ما بگویند که مگر کسی گفته بود آن جهش‌های فاجعه‌ساز و شکننده را باد ایجاد کرده است؟ اگر این اقدامات دولت است پس آن جهش‌ها، اقدامات چه کسی بود؟ اصلا آیا قیمت‌ها در این کشور پایین آمده است؟ آیا تصوری مبنایی برای اداره اقتصاد کشور این است؟ همه اینها تابع این است که در فرآیندهای تصمیم‌گیری ما مسئولین اجازه دارند آنچه در ذهن را دارند به زبان جاری کنند، در حالیکه فکر نمی‌کنند با حیثیت حکومت بازی می‌کند، نهاد علم و اخلاق را به استهزاء می‌گیرند و به پیامدهای آن توجه نمی‌کنند.
 
وی اضافه کرد: آن آقایی که می‌گوید قیمت‌ها را باد پایین نیاورده است با همکارانشان در فاصله کمتر از سه سال اجازه دادند قیمت ارز در بازار سیاه ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد و حالا نرخ در آن قله افزایش یافته چند درصد هم کاهش داشته که اسم آن را موفقیت و تثبیت می‌گذارند. اگر این عزیزان نامه دوم اقتصاددانان در سال گذشته را خوانده باشند، حکایت از این دارد که فقر به اندازه‌ای گسترش یافته است که بی‌سابقه‌ترین جهش‌ها در موجودی انبار بنگاه‌های تولیدی صورت گرفته است. یعنی بخش زیادی از جمعیت با قیمت‌های پایه ۳۵۰۰ تومانی نیز قادر به تامین نیازهای اساسی خود نیستند. البته راه حل آن تخصیص چند بسته مواد غذایی نیست بلکه باید اجازه دهند با اشتغال مولد مسئله خود را حل کند. طنز تلخ ماجرا این است که ژست بازارگرایانه می‌گیرند اما کارها را پدرسالارانه اداره می‌کنند.
 
این اقتصاددان در مورد ایجاد وزارت گردشگری گفت: سال ۲۰۱۵ بانک جهانی گزارشی منتشر کرد مبنی  اینکه با وجود تزریق چند صد میلیارد دلار به اقتصاد یونان، باز این کشور نمی‌تواند روی پای خود بایستد. پاسخ این بود که یونانی‌ها به صورت افراطی روی گردشگری حساب باز کرده و از تولید صنعتی مدرن که کاهش دهنده فقر در جامعه است غفلت کرده‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۶، OECD گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد غفلت در مورد تولید صنعتی مدرن باعث شده بود یونانی‌ها با وجود این که سالانه بطور متوسط ۷۰۰ ساعت بیشتر از آلمانی‌ها کار می‌کنند اما درآمد سرانه آن‌ها یک سوم آلمانی‌ها باشد. حالا جایگاه یونان در گردشگری را با ما  مقایسه کنید؛ چه قدر بنیه اندیشه‌ای توسعه در نظام تصمیم‌گیری ما غریب و ضعیف است که روند فروپاشی بنگاه‌های تولید صنعتی و فعالیت کمتر از ظرفیت‌شان دغدغه آنها نیست اما در شرایطی که در همه اسناد دولتی کوچک‌سازی دولت محور است، با عجله و شتاب وزارتخانه گردشگری ایجاد می‌کنند.
 
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به وضعیت بازار ارز گفت: مدتی است که ادعا می‌کنند آرامش در بازار ارز برقرار شده است در حالی که اگر به همه مسائل مربوط به این حیطه توجه نشود، این آرامش هم خصلت گورستانی پیدا می‌کند و هم آرامش قبل از طوفان خواهد بود، مانند برجام که ما آن را تصویب کردیم اما برنامه مشخص برای آن نداشتیم تا از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنیم.  از همین روی کارکرد اصلی برجام جهش در واردات کالاهای لوکس شد.
وی تصریح کرد: اینکه نرخ دلار ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش و سپس ۱۵ درصد کاهش یابد و ما آن را تثبیت بگوییم، بسیار غم‌انگیز است. باید توجه داشت که اگر این آرامش موجب بازگرداندن اعتماد تولیدکنندگان توسعه‌گرا و انگیزش کافی برای بنیه تولیدی نباشد ما را به قهقرا خواهد برد و در این میان صدای فرصت‌طلبان و غیر‌مولدها بلند خواهد بود که دیدید ثبات هیچ دستاوردی نداشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۲۳۷۲۱۳:۰۴:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۸
3 نون اقتصادی دولت نوبخت نیلی نهاوندیان به همراه 3 متخلف و ندانم کار بانک مرکزی سیف عراقچی و فرشاد حیدری باید ممنوع الخروج دستگیر و محاکمه شوند
ناشناس۱۰۷۲۴۰۶۱۳:۳۶:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۸
هر جای دنیای آزاد بود همه این جماعت را برکنار و محاکمه میکردن اما اینجا پست بالاتری میگیرند
ناشناس۱۰۷۲۴۱۳۱۳:۴۲:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۸
بدبختی این مملکت آن است که برخی بانکها و بیمه ها دارند اموال مردم رو غارت و بین مدیران و کارکنان خود تقسیم میکنند و سهم صنعت کشور از نقدینگی هیچ شده است. با این وصف روز به روز تولید کاهش و بیکاری افزایش پیدا میکند و لذا میبینید که در بین جوانان گرایش برای تحصیل در رشته های مهندسی بسیار کم شده زیرا پول در جای دیگری توزیع میشود و به قول معروف در این قبر مرده ای دفن نشده و بالای سر آن گریه نکنید.
ناشناس۱۰۷۲۴۱۵۱۳:۴۵:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۸
لازم نیست اقتصاد دان باشیم تا بفهمیم آقای نوبخت تا چه حد سفسطه .. و ..گو است ما کارمندان دولت و کارگران وبازنشسته ها و خیل عظیم بیکاران با پوست و گوشت و استخوانمان این فشارهای ساختگی این دولت .. ملت را چشیده ایم باید با اقدامات تخریبی این دولت مقابله شود سکوت کردن ظلم به مردم است الف اگر وجدان داری سانسور نکن
ناشناس۱۰۷۲۴۴۳۱۴:۱۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۸
نوبخت حراف ترین فرد کابینه دولت.
ناشناس۱۰۷۲۴۴۷۱۴:۱۴:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۸
همه اینارو خودمون میدونیم ولی کسی به داد ملت نمیرسه چون ..
omid۱۰۷۲۴۸۰۱۴:۵۰:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۸
مگر کسی گفته بود آن جهش‌های فاجعه‌ساز و شکننده را باد ایجاد کرده است؟
مردم۱۰۷۲۵۱۷۱۵:۳۵:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۸
آقای مومنی عزیز همیشه زبان مردمند. باتخصصی که در اقتصاد دارند ثابت میکنند که کسانیکه برای مردم ایران نسخه اقتصادی میپیچند درحقیقت داروهای سمی بخورد این ملت ..میدهند وباین کارشان هم اصرار دارند.
ناشناس۱۰۷۲۵۹۰۱۷:۰۱:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۸
بایستی قوه قضاییه اقدامات و عملکرد نوبخت رسیدگی کنه چون بسیار ،..
ناشناس۱۰۷۲۶۱۳۱۷:۱۶:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۸
مردم به خاطر تحریم ها در صف دلار و سکه بودند چه ربطی به دولت داره؟
علی 671۱۰۷۲۶۵۳۱۸:۲۶:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۸
نتیجه اینکه باد هم قیمت ها را یک شبه بالا نبردن .همان نوبخت و یارانش که یک شبه دلار 3200 تومانی را به 19000تومانی رسانیدن حالا اندکی پایین آمده منت می گذارند .دلار حرکتی کرده گوشت 100تومانی پایین آمده .مرغ پایین آمده .برنج ارزان شده .انصاف داشته باشید و نطق کنید .آقای نوبخت قیمت کدام جنس پایین آمده دو نمونه ذکر کنید مردم آگاه شوند .
ناشناس۱۰۷۲۶۵۸۱۸:۲۹:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۸
البته دولتمردان دراین کشور همیشه ارزانی وگرانی را با جیب خود سنجیده اند ونظر داده اند.ضمنا فرمول سه یا چهار برابری را در خصوص همه کالاها اجرا کردندو استارت آن را نیز پتروشیمیهاوسایر کارخانجات دولتی زدند.وبابزرگواری در مورد تولیدات شرکتهای خصوصی نیز سکوت کردند تا کار انجام شود.
ناشناس۱۰۷۲۷۱۹۱۹:۳۷:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۸
دیگه فایده ندارد ونزوئلا میشه
ناشناس۱۰۷۲۷۴۵۲۰:۳۱:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۸
تفکرات نوبخت دولت را زمین زد
ناشناس۱۰۷۲۷۵۷۲۰:۵۹:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۸
درسته استاد! هرکسی داره کارِ تخصصی خودش رو انجام میده: مثلا شما قصه های سرگرم کننده اقتصادی برای دانشجویان تعریف میکنید. دولتمردان هم با هزینه سرمایه های بین نسلی کشور مشق مدیریت میکنند. مافیا های هر بخش هم با جدیت و کارآیی زاید الوصفی مشغول چاپیدن ملت هستند.
ناشناس۱۰۷۲۸۴۶۲۳:۳۶:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۸
فجایع ..و بی‌کفایتان و .. ، اشتباه و مسامحه و قصور و سهل‌انگاری نیست جماعتی ازاینان عمدا سیاست‌های یانکی‌ها رو اجرا میکنند
ناشناس۱۰۷۲۸۷۹۰۰:۲۲:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۹
چه عجب یکی پیدا شد که مقداری اقتصاد می داند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین