سرنوشت لیدری اصولگرایان چه می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3980608060

ایرنا نوشت: شیخوخیت فردی یا رهبری تشکیلاتی، دوگانه این روزهای جریان اصولگرا در موضوع رهبری این جناح است. برخی چهره‌های حزبی اصولگرا رهبری فردی را نسخه‌ای تاریخ گذشته می‌دانند و در پی رهبری تشکیلاتی برای عبور از خوان انتخابات هستند.

اسامی گوناگون و گاه عجیب این روزها از لیدرهای اصولگرا در رسانه‌ها طرح شده و مورد بحث قرار می‌گیرد. از منتها الیه رادیکال ترین طیف ها تا معتدل ترین چهره ها در این اسامی دیده می شوند. به جرات می توان گفت درگذشت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، اصولگرایان را از سال ۹۳ یتیم سیاسی کرد.

گرچه شیخوخیت او در همان دوران هم اما و اگرهای مواجه بود و برخی رادیکال ها تن به رهبری اش نمی دادند؛ اما حضور او کانون بسیاری از تصمیم گیری ها و اقدامات بود. در برهه انتخابات، خلا آیت الله مهدوی کنی و کاریزمای یک لیدر بیش از هر زمان دیگری میان اصولگرایان احساس می شود و شاید به همین دلیل است که در رسانه های مختلف گمانه زنی ها درباره رهبری اصولگرایان مورد توجه قرار می گیرد. برای بررسی موضوع رهبری در جریان اصولگرا با برخی چهره های حزبی این جریان  گفت و گو کردیم.

به اسم‌های رسانه‌ها تکیه نمی‌کنیم

«مهدی چمران» نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره اینکه چه فردی از اصولگرایان شایستگی لیدری این جریان را دارد گفت: درباره ویژگی های رهبری اصولگرایان تحقیقی نشده است و درباره اینکه چنین جایگاهی باید فردی یا گروهی و تشکیلاتی باشد باید بررسی عمیقی صورت گیرد. ما بر این اسم های گفته شده در رسانه ها تکیه نمی کنیم. چمران درباره جزییات جلسات وحدت اصولگرایان، حضور جمنا در این شورا و فعالیت های انتخاباتی این جبهه هم گفت: هر وقت صلاح بود درباره این جلسات و نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

دوران چهره‌های کاریزما و شیخوخیت افراد به پایان رسیده است

«علیرضا خجسته پور» قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره رهبری جریان اصولگرا گفت: دوران چهره های کاریزما و شیخوخیت افراد به پایان رسیده و آنچه در فضای سیاسی کشور حداقل برای اصولگرایان قابل توجه است، اجماع تحت یک ائتلاف و لوای واحد خواهد بود. اینکه اشخاص و نام ها رهبری و لیدری اصولگرا را داشته باشند؛ مدنظر این جریان هم نیست و تمام تلاش اصولگرایان رسیدن به وحدت حداکثری است تا شاید به میزانی از آن رسیده شود.

وی ادامه داد: این وحدت و ائتلاف فلسفی نیست و ممکن است در عین داشتن سلائق مختلف نحله های مختلف اصولگرایی کنار هم قرار گرفته و ائتلاف کنند. آنچه این ائتلاف ها را سامان می دهد نام ها نیست بلکه جمع هایی مانند شورای ائتلاف و وحدت است.

خجسته پور تاکید کرد: هر کدام از اسامی موجود در جریان اصولگرایی پرآوازه است اما مسیر این جناح به سمت ائتلاف ها است و نام ها راهبر اصولگرایان نخواهند بود.

ائتلاف‌های اصولگرایی جزیره‌ای عمل می کنند

«علی کیهانیان» دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی هم با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط جبهه اصولگرایی فاقد محور وحدت است، گفت: ائتلاف های موجود و جبهه های تشکیل شده به صورت جزیره ای عمل می کنند و به نظر می رسد تاکنون به توافق واحد برای لیدری و رهبری این جریان موافقت جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: در فهرست اشخاص نام برده شده در رسانه ها، فردی که وجاهت مرحوم آیت الله مهدوی کنی را داشته باشد، مورد وثوق تمام جریان های سیاسی باشد و به عنوان محور وحدت عمل کند، وجود ندارد. فعالان سیاسی اصولگرا نتوانستند اقبال مورد نیاز را برای خود فراهم کنند تا احزاب و جبهه های سیاسی آن ها را به عنوان لیدر و راهبر این جریان تایید کنند.

بحثی درباره رهبری اصولگرایان انجام نشده است

«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم رهبری در جریان اصولگرایی را تشکیلاتی و نه فردی دانست و گفت: به هیچ وجه بحثی درباره اسامی رهبری تاکنون صورت نگرفته است. در مقطع کنونی همه به سمت تشکیلات محوری حرکت می کنند. این تشکیلات شورای ائتلاف یا وحدت اصولگرایان است که محوریت دارد و از طرف حزب موتلفه هم اسدالله بادامچیان و  مصطفی میرسلیم در جلسات این شورا حضور دارند.

ترقی درباره گمانه زنی ها درباره دعوت از حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» برای رهبری جریان اصلاحات هم گفت: اگر فردی از جریان اصولگرایی حرفی در این زمینه بزند، حرف جمع نیست و سلیقه شخصی فرد بر اساس روابط دوستانه است. در این زمینه نه تصمیمی گرفته شده و نه به کسی ماموریتی داده شده است. افرادی که از چنین دعوت هایی حرف می زنند اصلا در کدام جلسه حضور دارند که حرفشان ملاکی برای اظهارنظر اصولگرایان باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به اینکه ما از افراد عبور کردیم، گفت: حتی اگر اسامی اشاره شده هم در صحنه حاضر شوند بازهم اصولگرایان به دنبال راهبری تشکیلاتی خواهند بود. کسی اکنون نمی تواند به عنوان فرد نقش رهبری را ایفا کند که همه او را قبول داشته باشند.

جامعه روحانیت می‌تواند محور رهبری اصولگرایان باشد

«حسن بیادی» دبیرکل جمعیت آبادگران هم درباره رهبری اصولگرایان گفت: معتقدم در حال حاضر چنانچه به دنبال رهبری تشکیلاتی در جامعه بزرگ اصولگرایی هستیم باید همه احزاب و گروههای عاقل همسو حول محور شورای عالی جامعه روحانیت اجماع کنیم در این صورت حتماً به موفقیت نزدیک تر خواهیم بود تا اینکه به صورت فردی به دنبال کسی به عنوان رهبری حزب و یا رهبری ائتلاف  باشیم.
وی افزود: همانطور که برای همگان مشهود است پس از درگذشت بزرگانی همچون مرحوم اسدالله عسگر اولادی و مرحوم آیت الله محمد رضا مهدوی کنی کسی نتوانسته است جایگزین جامع‌الاطرافی در این جریان باشد و جایگاه مصلحانه و عاقلانه آنان را برای برقراری وحدت به دست آورد.

دبیرکل جمعیت آبادگران یادآور شد: به تازگی در جلسات جدید شورای مشورتی جامعه روحانیت دعوت شده و توفیق حضور دارم و به طور کلی معتقدم مجموعه جامعه روحانیت و حتی جامعه روحانیون پس از پیروزی انقلاب همیشه به صورت مصلحانه عمل کرده‌اند و در برهه‌های مختلف و حساس انقلاب جهت وحدت  دلسوزان نظام و پیشبرد اهداف انقلاب نوعاً از حقوق حقه خود صرف نظر کرده‌اند، بنابراین در حال حاظر این تشکلها در مقطع کنونی و حساس می توانند محوریت دلسوزان دور اندیش را به خوبی تحت حمایت و هدایت داشته باشند بنابراین اگر اصولگرایان به دنبال پیروزی حداکثری و سالم هستند بهترین راه، قبول محوریت شورای عالی جامعه روحانیت است نه افراد منتسب به این گروه.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین