دلایل کاهش محبوبیت ترامپ

گروه جهان الف،   3980608055 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری ایالات متحده قصد دارد نیازهای داخلی مردم کشورش را با مسائل خارجی جواب دهد اما به هر ترتیب در دقیقه ۹۰ کسانی هستند که پشت او بایستند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل افت محبوبیت دونالد ترامپ در ۱۷ ایالت آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، محبوبیت دونالد ترامپ در بسیاری از ایالات آمریکا به صورت باورنکردنی کاهش یافته و حتی در برخی از محافل صحبت از عدم پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۰ به راه افتاده است. این وضعیت اگرچه بسیاری از دموکرات‌ها را خوشحال کرده و باعث انتشار تحلیل‌های جهت‌دار شده است اما باید متوجه بود که افکار عمومی در آمریکا، بسیار متلاطم و شناور است. این وضعیت مختص دوران امروز آمریکا یا شخص دونالد ترامپ نیست بلکه از دهه‌ها پیش و از آغاز انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تاکنون این مسائل دیده شده و افکار عمومی بارها با موج‌های سیاسی بالا و پائین رفته‌اند. بدین جهت کاهش محبوبیت ترامپ آن هم در ایالاتی که حوزه سنتی جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید مساله‌ای نیست که تاثیر چندانی بر کمپین انتخاباتی‌اش داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمان که نیکسون و هم‌حزبی وی در انتخابات ریاست جمهوری روبه‌روی یکدیگر قرار گرفتند، او ۱۴ درصد از رقیب خود عقب‌تر بود. همگان فکر می‌کردند که به نفع نیکسون است تا از گردونه رقابت‌ها خارج شود اما افکار عمومی آمریکا به یکب‌اره شاهد انتشار یک فیلم با مضمون «دست‌های ناپاک» بودند و نتایج دقیقاً برعکس شد. در مورد ترامپ هم این موضوعات به شدت صدق می‌کند؛ در انتخابات ۲۰۱۶ او نه تنها از سوی دموکرات‌ها بلکه از سمت جمهوری‌خواهان هم مورد انتقاد و هجمه قرار گرفته بود و در نهایت کارت‌های الکترال بودند که او را در نبرد سیاسی مذکور پیروز کردند. تا ۲۰ روز قبل از انتخابات ۲۰۱۶ تمام دنیا معتقد بودند که هیلاری کلینتون پیروز می‌شود اما در دقیقه ۹۰ شاهد بودیم که ورق برگشت. اکنون هم افکار عمومی نه تنها در مورد ترامپ بلکه در مورد کلیت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و همچنین سایر نامزدهای انتخاباتی (حتی دموکرات‌ها) دچار تزلزل هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کمرنگ شدن نقش جو بایدن در صحنه مبارزات انتخاباتی گفت: نوسان‌های کلامی و همچنین بمباران کردن افکار عمومی ایالات متحده توسط بزرگ‌ترین رسانه‌های دنیا باعث شده که چند دستگی در فضای فعلی آمریکا و همچنین انتخابات آتی به وجود بیاید. در همین اثناء ما شاهد آن هستیم که نامزدهای حزب دموکرات هم به صورت کمرنگ وارد عرصه شده‌اند؛ درست است که زمان بسیار زیادی تا انتخابات باقی مانده اما بحث اصلی این است که دموکرات‌ها تنها به ترامپ حمله می‌کنند و تقریباً محورهایی که در دستور کار قرار می‌دهند یک لفاظی نمادین است. دستور کار و برنامه آنها تا حدی مشخص است اما به عنوان مثال ما می‌بینیم برخلاف آنچه در مورد بایدن گفته می‌شود، او کاملاً در موضع ضعف و انفعال قرار دارد. حتی بسیاری از رسانه‌ها در تحلیل‌های خود می‌گویند او در میان انبوهی از اخبار انتخاباتی و غیر انتخاباتی دفن شده است.

مطهرنیا افزود: دلیل کاهش محبوبیت ترامپ می‌تواند عوامل انسانی مانند حمله به ملیت‌ها و مهاجران باشد اما باید باور کنیم که شهروندان آمریکا عملکرد داخلی ترامپ را مورد سنجش قرار می‌دهند و اصالتاً توجهی به مسائل سیاست خارجی ندارند. درست است ترامپ از مساله مهاجرت به عنوان ابزار داخلی و به خصوص اهرم اقتصادی – سیاسی استفاده کرده اما اینکه چرا او تا این حد در بسیاری از ایالات که حتی حوزه نفوذ جمهوری‌خواهان است با کاهش مقبولیت روبه‌رو شده، موضوعی است که بیشتر به یک فریب رسانه‌ای یا یک سناریوی اولیه شبیه است. در مقابل بسیاری از نظرسنجی‌ها سیگنال‌هایی مبنی بر ابقاء او در کاخ‌سفید مخابره می‌کنند؛ چراکه او حاصل ماموریت ویژه دستان پشت پرده در سیاست آمریکا است و من معتقدم در دقایق نهایی همان کسانی که منتقدش هستند، پشت او قرار خواهند گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شک نکنید کسانی که امروز دست به انتقاد از ترامپ می‌زنند، چندی دیگر مواضعشان علیه او را تغییر می‌دهند و متاسفانه افکار عمومیِ شناور آمریکا هم با این موضوع همراه می‌شود و به نفع او رای خواهند داد. مساله این است که دموکرات‌ها بایدن را به عنوان نوک پیکان خود در نظر دارند و از سوی دیگر، نظرسنجی‌های فعلی حکایت از کاهش محبوبیت ترامپ دارند؛ این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که انتخابات ۲۰۲۰ بسیار پُرتنش خواهد بود و نه تنها در اردوگاه دموکرات‌ها بلکه در جناح محافظه‌کاران شاهد به هم‌ریختگی خواهیم بود. در مورد اوباما هم شاهد افت محبوبیت بودیم اما نمی‌توانیم فضای آن‌موقع را با حالا مقایسه کنیم و این فضا ما را با ابعاد جدید و حدس و گمان‌های متعدد روبه‌رو می‌کند. ترامپ قصد دارد نیازهای مردم آمریکا را در چارچوب مسائل سیاست خارجی پاسخ دهد تا بتواند احساسات آمریکایی‌ها را از این طریق تحریک کند و همین موضوع دلیل عمده کاهش محبوبیت او است. او ظرفیت جذب افکار عمومی به سمت خود را دارد و به نظرم در حال دنبال کردن سناریوی ابهام و پیچیدگی است.    

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۲۶۶۷۱۸:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۸
خیلی دوست دارم بدونم اگه بهانه خروج آمریکا از برجام نبود چه گزینه دیگه ای برای کاهش ارزش ریال داشتن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین