هر فیلم یک چاه نفت: «رابین‌هود» طرف چه‌کسی می‌ایستد؟

گروه فرهنگی الف،   3980608048

سه فیلم ابرقهرمانی «اونجرز: پایان بازی»، «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» و «کاپیتان مارول»، هر سه محصول شرکت فیلمسازی «ماروِل»، تنها در پنج ماه از سال ۲۰۱۹، درآمدی در حدود پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای این شرکت رقم زدند.

فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه فروش خود را به حدود یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار رساند. این فیلم با مشارکت سه شرکت «مارول استودیوز»، «کلمبیا پیکچرز» و «پاسکال استودیوز» تولید شده است. پخش جهانی آخرین قسمت مرد عنکبوتی که ۱۶۰ میلیون دلار خرج تولید آن شده، برعهده‌ی شرکت «سونی پیکچرز» بوده است.

فیلم «اونجرز: پایان بازی» که توسط شرکت دیزنی در جهان توزیع شده بود، در گیشه چنان فروش بالایی داشته که رکورد دو میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلاری آواتار که از سال ۲۰۰۹ بالاترین رکورد فروش یک فیلم بوده را نیز شکسته و از فروش خیره‌کننده‌ی دو میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار گذشت.

شخصیت «کاپیتان مارول» هم پیش از آنکه در فیلم اونجرز: پایان بازی ظاهر شود، سال ۲۰۱۹ را با فیلمی دیگر از شرکت مارول به نام  همین شخصیت آغاز کرد و بعد از ۱۷ هفته اکران به فروش جهانی یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار رسید. پخش جهانی این فیلم هم به عهده‌ی شرکت دیزنی بود.

هر سه فیلم ابرقهرمانی بر پایه‌ی کامیک‌استریپ مشهور «ماروِل» تولید شده‌اند و امتیازشان به این شرکت تعلق دارد. این شرکت که سابقه‌ای طولانی در خلق ابرقهرمانان دنیای کامیک‌استریپ دارد، چند سال قبل از اینکه ۱۰۰ درصد سهامش را به دیزنی بفروشد، شروع به ساخت فیلم‌هایی بر اساس شخصیت‌های مخلوق خود کرد.

فیلم‌هایی مثل بلید (۱۹۹۸)، مردان ایکس (۲۰۰۰)، مرد عنکبوتی (۲۰۰۲)، هالک (۲۰۰۳)، چهار شگفت‌انگیز (۲۰۰۵)، مردآهنی (۲۰۰۸)، ثور (۲۰۱۱)، کاپیتان آمریکا: نخستین اونجر (۲۰۱۱)، اونجرز (۲۰۱۲)، نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴)، مرد مورچه‌ای (۲۰۱۵)، دکتر استرنج (۲۰۱۶)، پلنگ سیاه (۲۰۱۸) و چندین فیلم دیگر که هر کدام یک یا چند دنباله هم داشته‌اند. طبق اطلاعات وبسایت مارول، این شرکت تا سه سال آینده دست کم پنج فیلم ابرقهرمانی دیگر هم اکران خواهد کرد و چندتای دیگر هم در دستور کار خود دارد.

اما همه‌چیز به یک شرکت فیلمسازی و چند شخصیت محیرالعقول ختم نمی‌شود؛ ساده‌انگاری است اگر فکر کنیم تنها علت درآمد خیره‌کننده‌ی مارول از این فیلم‌ها، جذابیت و عامه‌پسندی آن است. هرچند خود فیلم‌ها و پخصیت‌های اصلی آنها از نظری صمعی – بصری و سیاسی واجد ویژگی‌هایی‌اند که آنها را برای گسترده‌ترین طیف مخاطبان در سراسر دنیا جذاب می‌کند، اما فقط این نیست.

تاریخچه: از قهرمانان کاغذی تا ابرقهرمانان آهنی

«مارول انترتیمنت» یک شرکت سرگرمی آمریکایی است که از تلفیق دو شرکت «گروه سرگرمی مارول» و «توی بیز» به وجود آمده است. شرکتی که پیشینه‌ی آن به سال ۱۹۳۳ و انتشار مجله‌ی «وسترن سوپرنُوِل مگزین» می‌رسد. آن مجله فقط یک شماره منتشر شد و پس از آن اسمش به «کامپلیت وسترن بوک مگزین» تغییر یافت.

قدیمی‌ترین شخصیت ساخته شده توسط این شرکت شخصیت «کا-زار» در سال ۱۹۳۶ معرفی شد و در سال ۱۹۳۹ این شرکت زیر عنوانِ «مارول کامیکز» شروع به انتشار کامیک‌بوک کرد.

چند سال بعد گروه شرکت‌های «هلدینگ مک‌اندروز و فوربس» متعلق به رونالد پرلمن، گروه سرگرمی مارول –شرکت مادر مارول کامیکز - را به قیمت ۸۲.۵ میلیون دلار خرید.

پرلمن گفته است «از نظر مالکیت معنوی، مارول یک «دیزنیِ کوچک» است؛ دیزنی شخصیت‌های شناخته‌شده‌ و لطیف خیلی بیشتری دارد و شخصیت‌های ما به اصطلاح «اکشن هیرو» هستند؛ ما در مارول در کسب‌وکار خلق و بازاریابی شخصیت‌هاییم».

در نتیجه‌ی تلاش‌های تجاری گشترده، افزایش قیمت کامیک‌بوک‌ها و رشد کلی صنعت کامیک‌بوک، سود مارول افزایش یافت. پرلمن بعدتر شرکت‌های کارت بازی بسکتبال «فلر کُرپُریشن»، کارت بازی بیسبال «اسکای‌لاین اینترنشنال»، گروه «پانینی» تولیدکننده‌ی ایتالیایی استیکر، و انتشارات «والش» و «مالیبو کامیکز» (دو ناشر کامیک‌بوک) را هم به هُلدینگ مارول اضافه کرد و می‌رفت که به هیولایی در صنعت سرگرمی تبدیل شود.

بعدتر او با افزودن شرکت تولید اسباب‌بازی «توی‌ بیز» به هلدینگ مارول، قمار بزرگی کرد. اما خوش‌اقبالی او دوامی نداشت. تلاش مارول برای توزیع مستقیم محصولاتش منجر به کاهش فروش و تشدید شکست‌هایش شد. در سال ۱۹۴۹ شرایط لیگ بسکتبال بزرگسالان باعث عدم اقبال کارت‌های بازی شرکت فلر شد. از سوی دیگر شرکت پانینی هم که امتیاز شخصیت‌های دیزنی منبع بزرگی برای درآمد پانینی فراهم کرده بود، با نمایش ضعیف محصولات دیزنی در گیشه، متضرر شد.

حالا شرکت مارول از واحدهای عملیاتی متعددی تشکیل شده است: «مارول کرکترز» (هلدینگ مالکیت معنوی)، «انتشارات مارول» (انتشار مجله‌ی کامیک استریپ مارول کامیکز)، «استودیو مارول» (شرکت تولیدات سینمایی و تلویزیونی) مارول تویز (شرکت تولید اسباب‌بازی)، «بازرگانی مرد عنکبوتی» (یک سرمایه‌گذاری مشترک توسط مارول و سونی پیکچرز که حقوق فیلم مرد عنکبوتی و محصولات مرتبط با آن را در اختیار دارد)، «مارول انیمیشن» (مسئول نظارت بر تولید انیمیشن‌های مارول) و غیره.

شرکت مارول به همت صدها ابرقهرمانی که همیشه برای نجاتش آماده بودند، آنقدر سوددهی داشت که بتواند در طول نزدیک به هشت دهه به حیات خود ادامه دهد. با این حال در مارس ۲۰۰۷ شرکت «استن‌ لی مدیا» یک پرونده‌ی حقوقی پنج میلیارد دلاری علیه مارول به جریان انداخت و ادعا کرد که این شرکت بطور مشترک مالک شخصیت‌هایی است که آقای لی برای مارول طراحی کرده است. بعلاوه گری فردریک نیز در همان ایام یک پرونده‌ی حقوقی دیگر برای مالکیت شخصیت «گوست رایدر» به جریان انداخت.

با مجموعه‌ی این اتفاقات شرکت «والت دیزنی» در دسامبر ۲۰۰۹ پیشنهادی به مدیران مارول داد که نتوانند رد کنند: پرداخت چهار میلیارد دلار برای ۱۰۰ درصد سهام شرکت. به این ترتیب شرکت عظیم مارول که خود چندین شرکت زیرمجموعه داشت، تبدیل شد به یکی از ده‌ها زیرمجموعه‌ی غول رسانه‌ای دیزنی.
 

در سال‌های اخیر شرکت «دیزنی» با خرید شرکت‌های فیلمسازی عظیم امپراتوری رسانه‌ای و اقتصادی خود را گسترش داده است. بعلاوه شبکه‌های تلویزیونی بزرگی مانند «نشنال جئوگرافیک»، «اِی.بی.سی» و «ای.اس.پی.ان» نیز در تملک دیزنی است.

فروش شگفت‌آور مارول از کجا می‌آید؟

شرکت مارول در طول سالیان فعالیتش بیش از هشت هزار شخصیت داستانی خلق کرده و در قالب‌های مختلفی - از مجلات کامیک استریپ گرفته تا فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، بازی‌های رایانه‌ای، کارتهای بازی، اسباب‌بازی‌ها و لوازم جانبی و ... - آنها را عرضه کرده است. بدون شک هشت هزار شخصیت داستانی آنقدری هست که تنها بهره‌بردن از حق امتیازشان سود سرشاری برای مارول فراهم کند، اما غول‌های بی‌شاخ‌ودم عالم رسانه بویی از قناعت نبرده‌اند.

مارول که خودش یک ابر شرکت رسانه‌ای و سرگرمی‌سازی است، زیرمجموعه‌ی شرکت «دیزنی» است. دیزنی یکی از غول‌های رسانه‌ای جهان است که در زمینه‌های متعددی از جمله شبکه‌های رسانه‌ای، پارک‌های تفریحی، استودیوهای سرگرمی‌سازی، محصولات جانبی مختلف، پخش بین‌المللی و مستقیم به مصرف‌کننده فعال است.

در این میان شبکه‌های رسانه‌ای بخش اصلی دیزنی محصوب می‌شوند که شامل شبکه‌های گسترده‌ی تلویزیونی، کانال‌های تلویزون کابلی، شرکت‌های تولید و توزیع و ایستگاه‌های تلویزیونی تحت مالکیت و اداره‌ی این شرکت است که خود به دو بخش «والت دیزنی» و «ای.اس.پی.ان» تقسیم می‌شود.

«شرکت والت دیزنی» شرکت مادر این مجموعه است که بیش از ۹۰ سال سابقه دارد و بر شالوده‌ی شرکت «والت دیزنی استودیوز» بنا شده است؛ شرکتی که تخصص اصلی‌اش تولید انیمیشن‌های دوبعدی مانند میکی ماوس، سیندرلا، پینوکیو، رابین‌هود، زیبای خفته، آلیس در سرزمین عجایب، دامبو، زیبای خفته، تارزان، دیو و دلبر و ... بود.

همانطور که پیداست فعالیت‌های این شرکت عظیم، بسیار متنوع، گسترده و پیچیده است. شرکت‌هایی مثل دیزنی که به موفقیت‌های تجاری دست پیدا می‌کنند، اقدام به خرید شرکت‌های دیگری می‌کنند که ممکن است فعالیتی همسو با آنها داشته باشد یا حتی بالکل در زمینه‌ای دیگر فعالیت کند.

این اتفاق که تنها در یک نظام سرمایه‌داریِ جهانی‌شده‌ ممکن است، منجر به پدیده‌ای نه چندان تازه می‌شود که صاحب‌نظران از آن به عنوان «ادغام افقی» یاد می‌کنند. یعنی برخلاف «ادغام عمودی»، شرکت‌هایی که در هم ادغام می‌شوند، بدون اینکه ماهیت خود را تغییر دهند، هرکدام در زمینه‌ی تخصصی خود فعالیت می‌کنند اما سود حاصل از فعالیت‌های تمام شرکت‌ها در نهایت متمرکز می‌شود. به این ترتیب این شرکت‌ها نه تنها در زمینه‌های حرفه‌ای مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند، بلکه در صورت زیان یکی از آنها، هزینه‌های تحمیل شده از محل سود سایر شرکت‌ها جبران می‌شود.

مزیت دیگر این‌ نوع فعالیت اقتصادی نیز در این است که اگر پروژه‌ای – مانند یک فیلم سینمایی بلاک‌باستر - بقدری هزینه داشت که یک شرکت تولیدکننده از پس آن برنیامد، شرکت مادر مشکلی در تأمین بودجه‌ی مورد نیاز آن نخواهد داشت. علاوه بر این غول‌های رسانه‌ای بزرگی مانند دیزنی، از طریق شرکت‌های تابعه‌ی خود، علاوه بر تولید، در توزیع و عرضه‌ی محصولات نیز دست دارند.

علاوه بر این محصولات شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ طوری طراحی می‌شوند که بیشترین مخاطبان ممکن را پوشش دهند. تخصصی شدن نوعی از این طراحی است و در مقابل عام‌پسند بودن، نوع دیگری. در حالت تخصصی برنامه‌ها، فیلم‌ها و نمایشهای تولید شده گروه خاصی از مخاطبان را هدف قرار می‌دهند و کافی است تا انتظارات یک قضر محدود را برآورده کنند.

اما در تولید یک اثر عامه‌پسند، چنان که از اسمش پیداست، هدف جذب عام‌ترین و گسترده‌ترین قشر مخاطبان است. بنابراین دیدگاه‌های سیاسی – اجتماعی محافظه‌کارانه، تمرکز بر ماجراهای هیجان‌انگیز و احساسی، استفاده از جذابیت جنسی (تا حدی که قانون نمایش آن اثر برای کودکان را منع نکند)، اکش و تعقیب‌وگریز، و مهمتر از همه تکیه بر داستانی آشنا برای مخاطبان (یکی از دلایل اصلی استفاده از شخصیت‌های کامیک‌بوک‌ها در فیلم‌ها آشنا بودن آنها برای مخاطب است) راهبردهایی است که است افزایش فروش یک فیلم را تضمین می‌کند.

در کنار اینها شرکتی‌ مانند دیزنی که ده‌ها شبکه‌ی تلویزیونیف کانال کابلیف شبکه‌ی ماهواره‌ای، سایت اینترنتی، بازی رایانه‌ای، اپلیکیشن، مجله، روزنامه و ...  را در سراسر دنیا در اختیاز دارد، برای تبلیغ فیلمی که تولید کرده کار دشواری در پیش نخواهد داشت.

بنابراین اگر شما مدیر شرکت مارول باشید و برای ساخت «اونجرز: پایان بازی» به ۳۵۶ میلیون دلار بودجه نیاز داشته باشید، نه‌تنها بابت تأمین بودجه نگران نیستید، بلکه می‌توانید مطمئن باشید که یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی دیزنی می‌تواند با پخش همزمان و گسترده‌ی فیلمتان در هزاران سالن سینما از آمریکا گرفته تا غنا و چین، آن هم در سالن‌هایی که تعداد زیادی از آنها متعلق به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دیزنی است، و با کمک تبلیغاتی که در ده‌ها رسانه‌ی متعلق به دیزنی انجام می‌شود، ۳۵۶ میلیون دلارتان در کوتاه‌مدت به دو میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلار تبدیل می‌شود!

همچنین در درازمدت نیز با فروش امتیاز فیلمتان به شبکه‌های تلویزیونی، تبدیل آن به بازی رایانه‌ای، فروش موسیقی فیلم، ساخت عروسک، جاسوئیچی، لیوان، پوستر، کارت بازی، استفاده در پارک‌های تفریحی و ده‌ها مورد دیگر - که بیشتر آنها هم توسط زیرمجموعه‌های دیزنی انجام می‌شود – سود حاصل از فیلمی که تولید کرده‌اید به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد؛ و این چرخه با تولید دنباله‌ای دیگر برای فیلمی احمقانه‌ای که ساخته‌اید تمدید خواهد شد. چاه نفتی که خشک نخواهد شد.

عناوین مرتبط

پربحث‌های امروز

  1. بانوان، حضور در ورزشگاه‌ها، باید یا نباید

  2. حقوق معوقه کارگران و پاداش های آنچنانی ؛ این تناقض‌ها آزاردهنده است

  3. نماز خواندن مامور یگان ویژه ناجا در ورزشگاه خالی آزادی + عکس  

  4. شورای روابط خارجی آمریکا: ترامپ در بن بست گیر کرده است !

  5. روحانی: حقوق معلمان چهار برابر افزایش یافته است

  6. سه‌ گام بلندی که آموزش و پرورش برای تحول باید بردارد

  7. شهرداری تهران برای ترافیک مهرماه چه تمهیداتی دارد؟

  8. لوگوی گوگل با آغاز پاییز تغییر کرد

  9. حقوق شهریور ماه بازنشستگان واریز شد

  10. سخنگوی قوه قضائیه خطاب به دانش‌آموزان: عدالت یادتان نرود

  11. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی: لاریجانی در ناکارآمدی مجلس نقش اول داشته و روحانی هم او را همراهی کرد

  12. گام‌هایی موثر برای کنترل طبیعی قند خون

  13. خانم مهناز افشار؛ از کسی طلبکار نباش

  14. رئیس‌ جمهور عازم نیویورک شد

  15. بانک‌ها رتبه‌بندی می‌شوند

  16. هوای تهران در اولین روز مهر آلوده شد

  17. روحانی: بیان حرف حق برای آمریکایی‌ها تلخ است

  18. با کودکی که مدرسه نمی رود چه باید کرد/ فرار کودک از مدرسه

  19. بارش پراکنده باران در شمال کشور

  20. در توالت از موبایل استفاده نکنید

  21. گسترش حملات باج‌افزاری به کاربران خانگی

  22. اتهام نخست‌وزیر انگلیس به ایران درباره حملات آرامکو

  23. درباره سلامت "برگرهای گیاهی" بدانید

  24. افزایش ۱۵ درصدی قیمت خانه در اروپا طی ۲۰ سال

  25. آمارهایی از دانش‌آموزان و مدارس در ایران  

پربحث‌های دیروز

  1. فرانسه هم لباس‌شخصی، خودسوزی، بگیر-ببند و کنترل اینترنت دارد

  2. نقش زنِ سعید ملایی در سناریو سیاسی جودو

  3. روایت یک نشریه آمریکایی از سلاح‌های ایرانی که آمریکا باید از آن‌ها بترسد

  4. آزادی «غیریواشکی» در شورای شهر شیراز

  5. اقتصاد ایران در دست کیست؟ دولت یا نهادهای خارج از کنترل دولت؟!

  6. دومین جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده‌/ لشگری‌پور: نعمت‌زاده برایم ویزای اسپانیا و تولد گرفت و آیفون هدیه داد

  7. رازهای «شرمن» از روزهای مذاکره؛ توییت روحانی دست ایران را رو کرد/ ماجرای پرت کردن خودکار چه بود؟

  8. فروش صندلی رشته پزشکی در دانشگاه ؛ شایعه یا افشای حقایق تلخ؟!

  9. تایم: ترامپ به دنبال صحنه سازی برای دیدار با روحانی بود !

  10. شلیک همزمان چندین آتش‌بار سنگین روسیه  

  11. صندلی فروشی به سبک مافیای کنکور پزشکی + تصاویر

  12. دانشجوی قلابی یا صندلی پولی؟  

  13. روایت لیلاز از دزدی و فساد تاریخی در اقتصاد ایران/ توضیح درباره پرونده نجفی/ چرا هپکو با دستور روحانی نجات پیدا نمی‌کند؟

  14. زنگنه: نقشی در وضعیت امروز هپکو نداشته‌ام/ اگر دروغ گفتن مالیات داشت؛ دولت درآمد بیشتری داشت!

  15. سامانه ثبت دارایی مقامات رونمایی شد/ فرصت یک ماه برای مسئولان جهت ثبت اموال

  16. کری: این آمریکا بود که علیه ایران جنگ اقتصادی به راه انداخت

  17. روحانی: وزارت آموزش و پرورش مهم‌ترین دستگاه کشور است

  18. عدم استفاده پزشکان از کارتخوان از ابتدای مهرماه جرم است

  19. اینفوگرافی/ میزان خسارت ایران در جنگ تحمیلی  

  20. اشک‌ها و شادی‌های کلاس اولی‌ها  

  21. درخواست زیاده‌خواهانه عادل الجبیر از اروپا علیه ایران

  22. بیانیه فیفا: به زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها داده شود

  23. رییس فیفا: ایران برای حضور زنان در ورزشگاه ها اطمینان داده است

  24. واکنش طالبان به اظهارات ترامپ: جنگ ادامه دارد

  25. علیرضا فغانی در استرالیا چقدر حقوق می‌گیرد؟

پربحث‌های هفته

  1. یک عکس؛‌ یک شرح | یقه‌های سفید در پوشش چادر سیاه؟!

  2. فرانسه هم لباس‌شخصی، خودسوزی، بگیر-ببند و کنترل اینترنت دارد

  3. ویدئویی تکان دهنده از حیوان‌آزاری در مازندران  

  4. سلحشوری، دختر آبی و شایعه «برادرزاده ماساژور»! / خطایی که به نفع حریف تمام شد

  5. ورزشگاه برای زنان یا زنان برای ورزشگاه؟!

  6. منع مذاکره مجدد؛ پر بسامدترین تاکید رهبر انقلاب

  7. در باب اپوزیسیون‌نمایی مسئولان!...

  8. آیا مدارک سعودی زمینه حمله به ایران را فراهم می کند؟

  9. وزیر راه: دست‌های ضدانقلاب در بازار مسکن قیمت‌ها را افزایش داد!

  10. نماینده اصلاح‌طلب مجلس: با کمپین شفافیت آراء مخالفم

  11. رهبر انقلاب: مذاکره یعنی نمایش موفقیت آمریکا/ فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی نمی‌ارزد/ نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد

  12. خوش رقصی فرانسه با شاباش های ایرانی!...

  13. مشروح جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده/ فعالیت غیرقانونی و کسب ۱۸۰۰ میلیارد مال نامشروع/ ماجرای بدهی ۱۰۰ میلیاردی به شستا

  14. رخصت ولی الله سیف برای ورود به گود «زورخانه»

  15. یک شبه "۷۰۰۰۰ پزشک" به آمار پزشکان اضافه شد!

  16. خداحافظی غم‌انگیز با علیرضا فغانی

  17. حمله به آرامکو و مرزهای قدرت آمریکا

  18. دفاعیات نعمت‌زاده: پدرم وزیر بود اما ۵ سال بیکار بودم/ کاملا قانونمند کار کرده‌ام/ اتهام اکتسابی را قبول ندارم

  19. آتلانتیک: هفت پرسشی که باید پیش از هرگونه حمله به ایران، به آن پاسخ داد

  20. مطهری: شفافیت آرا برای همه نمایندگان مناسب نیست چون مورد آزار گروه‌های فشار قرار می‌گیرند

  21. نقش زنِ سعید ملایی در سناریو سیاسی جودو

  22. بهزاد نبوی: نگران نفوذ در رده‌های بالای نظام هستم/ شعار اصلاح طلبی انحصاری نیست/ضرورت جریان سوم را قبول ندارم/ اصلاح طلبان و اصول گرایان خودشان را اصلاح کنند

  23. زخم هاي کارگران را درمان کنیم تا مگس روی آن ننشیند...

  24. تصویری از کودک جان باخته در ورزشگاه آزادی  

  25. ماجرای دستگیری برادرزاده سلحشوری چیست؟

پربحث‌های هفته

  1. یک عکس؛‌ یک شرح | یقه‌های سفید در پوشش چادر سیاه؟!

  2. خاله بازی توئیتری سلبریتی‌ها/ دعوای افشار و آهنگرانی بالا گرفت؟

  3. تصاویری کمتر دیده شده از استاد شهریار  

  4. چرا برخی پایان «هیولا» را دوست نداشتند؟

  5. بازیگر قهوه تلخ به دلیل MS دیگر توان حرکت ندارد

  6. شبکه‌های برون مرزی بازوی جمهوری اسلامی هستند/ بودجه رسانه‌های برون مرزی ایران نباید تحت‌الشعاع تصمیمات دولت‌ها قرار گیرد

  7. کارگردان فیلم رستاخیز: مسئولان را به دادگاه الهی حواله داده‌ایم

  8. راز جوان‌تر شدن ستایش در فصل سوم چیست؟

  9. امام سجاد(ع) چگونه یزید را رسوا کرد

  10. پخش یک "سریال پلیسی" جدید از تلویزیون

  11. کارگردان سینمای مستند درگذشت

  12. فروشی کمتر از ۵ میلیون برای یک فیلم/تهیه‌کننده: فیلم ما در مسابقه پول‌پرستی سوخت

  13. واکنش وزیر ارشاد به درخواست کارگردان رستاخیز

  14. تیزر «ماجرای نیمروز: رد خون» منتشر شد  

  15. چرایی تقدیر رهبر انقلاب از ابتکار یک مداح

  16. فرزند پرویز پرستویی بازیگر شد

  17. خانم مهناز افشار؛ از کسی طلبکار نباش

  18. با کودکی که مدرسه نمی رود چه باید کرد/ فرار کودک از مدرسه

  19. «قصر شیرین» برنده دو جایزه جشنواره باتومی شد

  20. «جشن سربرون» سه‌شنبه کلید می‌خورد

  21. رقابت برد پیت و استالونه برای صدرنشینی در گیشه سینماهای جهان

  22. بازیگر زن ایرانی در ایتالیا جایزه گرفت

  23. اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر اعلام شد

  24. رئیس صداوسیما خواستار تنوع موضوعات و رفع نواقص "عصر جدید" شد

  25. آغاز اکران ۳ فیلم جدید از چهارشنبه

آخرین عناوین