اهداف خطرناک معلم ۳۳ ساله ترامپ

گروه جهان الف،   3980608025

تقویت راست افراطی، هدفی به شدت خطرناک و مخرب از سوی استیفان مایلر، معلم ۳۳ ساله ترامپ است که این روزها در قالب برنامه‌های مهاجرتی به رئیس جمهور آمریکا دیکته می‌شود.

اهداف خطرناک معلم ۳۳ ساله ترامپ
 

مهر: وقتی دونالد ترامپ، تبلیغات رسمی ریاست جمهوری خود را از تابستان  ۲۰۱۵ آغاز کرد، کمتر کسی انتظار داشت که او ساکن بعدی کاخ سفید پس از باراک اوباما باشد.

سخنان و شعارهای تبلیغاتی ترامپ آن‌چنان عوام پسند و احساسی بود که بسیاری از کارشناسان عملی شدن این ادعاها را در جامعه چندفرهنگی آمریکا به سختی متصور می‌شدند، اما در کمال ناباوری ترامپ به کاخ سفید راه یافت و سخت گیرانه‌ترین سیاست‌های ضدمهاجرتی آمریکا را از زمان استقلال این کشور دنبال کرد.

ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری خود در ارتباط با مهاجرت از کشیدن دیوار مرزی در جنوب آمریکا، ممنوع کردن ورود مهاجران به گفته او دردسر ساز و از همه مهمتر بستن مرزهای آمریکا به روی لاتین تبارهایی سخن گفته بود که کمتر دل به کار بسته و آمریکا را فقط برای خوش گذرانی انتخاب کرده‌اند.

بسیاری ترامپ را تاجر موفقی دانسته بودند، اما فکر نمی‌کردند او بتواند در میدان سیاست این چنین بی پروا سیاستمداران قدر و کارکشته‌ای مانند هیلاری کلینتون را شکست دهد، اما پیرمرد تاجر در گردهمایی‌های انتخاباتی خود آن چنان انگشت اشاره همه‌ بدبختی‌ها و بیکاری‌ها در آمریکا را به سمت مهاجران غیرقانونی نشانه ‌گرفت و شعار «آمریکا اول» را با حرارت تکرار می‌کرد که حامیانش گاه با اشک او را تشویق می‌کردند.

اما ترامپ در این صحنه آرایی‌ها تنها نبود و پشت صحنه آن همه شورآفرینی پیرمرد ۷۳ ساله، «استیفان مایلر» ۳۳ ساله قرار داشت که هنوز هم از اصلی‌ترین شخصیت‌ها در تیم مشورتی چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکاست.

نویسنده جوان و برندساز

مایلر در دوران کارزار تبلیغاتی ترامپ مسئول پاسخگویی به پیام‌ها و تلفن‌ها بود و کمتر در صحنه‌های عمومی خود را نشان می‌داد، اما کار مهم تر و اصلی او در زمان رقابت‌های انتخاباتی، تولید محتوا بود. سابقه این نویسنده جوان در تولید محتوا تا بدان جا مطرح است که به نویسنده برندساز معروف شده و برخی چهره‌های مطرح سیاسی آمریکا، شهرت خود را مدیون سخنرانی‌هایی از پیش نوشته شده از سوی مایلر می‌دانستند.

مایلر حتی قبل از سخنرانی‌ها به ترامپ یاد می‌داد که چه موقع آرام‌تر صحبت کند و یا اوج بگیرد تا احساسات مخاطبان را برانگیزد.

با وجود گذشت دو سال و نیم از عمر دولت ترامپ، مایلر همچنان یکی از بااعتمادترین و بادوام‌ترین اشخاص نزدیک به ترامپ است که به گفته منابع کاخ سفید قدرت او تنها از سوی رقیب قدرتمندش، جرد کوشنر، داماد ترامپ به چالش کشیده می‌شود.

مایلر چگونه به تیم ترامپ وارد شد

نگاهی به سابقه مایلر نشان می‌دهد که او پیش از ورود به تیم ترامپ، به عنوان مشاور مطبوعاتی «جف سشنز» فعالیت می‌کرده است و در واقع «جف سشنز» پل مایلر برای ورود به کاخ سفید بوده است.

«جف سشنز» از جمله سناتورهای جمهوری خواه و به شدت محافظه‌کار آمریکا بود که در حد فاصل سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷ به عنوان نماینده ایالت آلاباما در مجلس سنا فعالیت می‌کرد و با ورود ترامپ به کاخ سفید به عنوان دادستان کل آمریکا منصوب شد، هرچند ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به استعفای اجباری سشنز به درخواست ترامپ منجر شد، چون ترامپ معتقد بود که سشنز به عنوان مسئول سابق کمپین انتخاباتی‌اش، خود را از تحقیقات پیرامون دخالت روسیه در انتخابات کنار کشیده و حال به عنوان دادستان کل همکاری لازم را با او ندارد.

سشنز در دوران حضور در کنگره نیز از مخالفان مهاجرت چه قانونی و چه غیرقانونی بود. او با طرح اصلاح جامع مهاجرتی ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ مخالفت کرد و گفت که ایجاد مسیری برای شهروند شدن مهاجرین غیرقانونی، حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند و ورود کارگران مهمان و مهاجرین دستمزدها را کم و بیکاری را برای شهروندان آمریکا زیاد می‌کند.

او در سخنرانی ای در صحن سنا در ۲۰۰۶ گفت «به‌طور بنیادین، هیچ‌یک از کسانی که از جمهوری دومینیکن به آمریکا می‌آیند به این خاطر نمی‌آیند که مهارتی دارند و به ما نفعی برسانند.»

سشنز همچنین از جمله نخستین حامیان ساخت دیوار مرزی آمریکا و مکزیک است که آن را در دهه ۱۹۹۰ در کنگره مطرح کرده بود.

با این حال با وجود افول موقعیت سشنز و دوری او از مرکز قدرت در آمریکا، اما دستیار او، استیفان مایلر تا به امروز در کاخ سفید باقی مانده و میراث فکری ضدمهاجرتی دادستان سابق آمریکا همچنان در دفتر ترامپ پابرجاست.

مایلر تنها بازمانده مثلث ضدمهاجرتی ترامپ

اما استیفان مایلر و استاد سابق او، سشنز تنها دو ضلع مثلث ضدمهاجرتی ترامپ به شمار می‌روند و ضلع دیگر این مثلث، استیو بنن، مشاور جنجالی سابق ترامپ بود که در همان سال ۲۰۱۷ به دلیل اختلاف نظر با ترامپ از کاخ سفید جدا شد.

این سه نفر همواره ستایشگر عملکرد یکدیگر در اقدامات علیه مهاجران بوده‌اند و از جمله بنن پیش از خروج از کاخ سفید از جف سشنز به عنوان رهبر جنبشی یاد کرد که خواهان متوقف کردن کلیه اشکال مهاجرت است و کار او را «همسان جنبش حقوق مدنی دهه ۱۹۶۰» دانست.

با این حال اگرچه مایلر در حال حاضر تنها بازمانده این تیم سه نفره از مشاوران ترامپ در کاخ سفید به شمار می‌رود، اما نفوذ و قدرت مایلر بر عملکرد ترامپ بر هیچ کسی پوشیده نیست.

به گفته منابع کاخ سفید، ترامپ خودش به تنهایی توان و وقت لازم برای مطالعه مسائل مهاجرتی ندارد و به همین دلیل همه امور در این حوزه را به مایلر سپرده تا او هرگونه که می‌خواهد تصمیم گیری کند، چون ترامپ با اعتماد کامل به مایلر، اطمینان دارد که در حوزه مهاجرت و پیگری محدودیت‌ها، مایلر نیز به مانند خودش فکر کرده و تصمیم می‌گیرد.

نگاه ایدئولوژیک مایلر

در عین حال توجه به این نکته ضروری است که تیمی که سرسختانه‌ترین سیاست‌های مهاجرتی آمریکا را در دولت ترامپ به پیش بردند، این رویکرد خود را با پیشینه‌ای ایدئولوژیک دنبال کرده است.

پیشتر سشنز برنامه ضدمهاجرتی مایلر را تحت عنوان «پوپولیسم دولت ملی» نامیده و آن را پاسخی به جهانی سازی و مهاجرت با توجه به نیاز آمریکا اعلام کرده بود.

مایلر نیز خودش به همین رویکرد مشابه اعتراف کرده و به تازگی در گفتگویی که با واشنگتن پست داشته، ضمن انتقاد از گزارش‌های رسانه‌ای درباره قدرت و نفوذش در کاخ سفید، تاکید کرده که او فقط یک «پوپولیست محافظه کار» است و به اعتقادش شهروندی آمریکا یک «چیز مقدس» است. مایلر همچنین افزوده با توجه به اهمیت مهاجرت در آینده آمریکا، تلاش‌هایش را در دولت ترامپ در این حوزه متمرکز ساخته است.

از سوی دیگر با توجه به نزدیکی آرای مایلر و بنن می‌توان نتیجه گرفت که رویکرد ضدمهاجرتی مایلر بسیار متاثر از همان نحله فکری است که «استیو بنن» دنبال می‌کند.

حدود دو سال پیش زمانی که استیو بنن در کاخ سفید در اوج قدرت بود، «جِیسون هاروویتز» در مطلبی در نیویورک تایمز به بررسی آراء و اندیشه‌های «استیو بَنِن» پرداخت و او را معلم عقیدتی دونالد ترامپ نامید.

به گفته هاروویتز، یکی از تاثیرگذارترین افراد بر روی استیو بنن، فیلسوف مرموز ایتالیایی با نام «ژولیوس اِوولا» است که بنن در سخنرانی‌های خود از آن یاد کرده است. جالب است که «اوولا» به عنوان فیلسوفی ضد لیبرالیسم، ضد دموکراسی و از حامیان سرسخت فاشیسم به شمار می‌رود.

در این میان جالب‌تر آن است که «استیفان مایلر» در گفتگوی اخیر خود با واشنگتن پست با ستایش اقدامات و فعالیت‌های استیوبنن، به موسسه تازه تاسیس توسط بنن در برخی کشورهای اروپایی اشاره کرده است. موسسه‌ای که دویچه وله آلمان آن را در راستای سازماندهی راست‌گرایان افراطی در اروپا توصیف کرده و «دیلی بیست» با استناد به اظهارات بنن گزارش داده است که این سازمان می‌خواهد برانگیزاننده قیام راست افراطی اروپا باشد، هرچند مایلر، مشاور پرنفوذ ترامپ، فعالیت‌های استیو بنن، مشاور اخراجی کاخ سفید را می‎‌ستاید.

از سوی دیگر با نگاهی به عملکرد و اظهارات مایلر، گرایش شدید او به راست افراطی روشن و از بدیهیات است، هرچند او در پاسخ به انتقاداتی که او را نژادپرست عنوان کرده‌اند، مدعی شده که این انتقادات ناشی از حماقت منتقدان است.

حال آن چه اهمیت بیشتری می‌یابد نفوذ و قدرت فوق العاده استیفان مایلر در کاخ سفید است، تا بدان جا که جرد کوشنر، داماد ترامپ در رقابت برای کاهش نفوذ مایلر و ایجاد فاصله او با رئیس جمهور ناموفق بوده و براین اساس می‌توان گفت که دست راست پرنفوذ ترامپ، یک بنیادگرای نزدیک به فاشیسم است که اهداف خود را این روزها در قالب برنامه و سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت ترامپ به پیش می‌برد.

برخی کارشناسان غربی در ارتباط با نقش و نفوذ مایلر در کاخ سفید و نزدیکی همزمان او به استیو بنن اعلام کرده‌اند که مایلر در نظر دارد تا با برجسته کردن نقش فکری و فعالیت‌های «استیو بنن»، چهره‌ای بدیل را در مقابل «جرج سورس»، به عنوان چهره برجسته و حامی مالی لیبرال‌های آزاد اروپایی ایجاد کند تا با تقویت جایگاه بنن، مجالی برای رشد راست افراطی و فاشیسم در غرب فراهم شود.

به عبارت دیگر تقویت راست افراطی، هدفی به شدت خطرناک و مخرب از سوی استیفان مایلر، معلم ۳۳ ساله ترامپ است که این روزها در قالب برنامه‌های مهاجرتی به رئیس جمهور آمریکا دیکته می‌شود و در بلند مدت می‌تواند با توجه به نگاه مخالفت آمیز و ضدبنیادین راست افراطی غرب به نظام‌ها و ساختارهای بین‌المللی، منجر به تضعیف بیش از پیش بسیاری از سازمان‌ها، نهادها و حتی پیمان‌های بین‌المللی شود؛ خطری که امروزه در رفتار و علمکرد ترامپ در جریان خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، توافق برجام، یونسکو و تشویق اعضای اتحادیه اروپا به خروج از این اتحادیه به خوبی قابل ردیابی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین