دلیل شکست سریع نیروهای مورد حمایت امارات در یمن

گروه جهان الف،   3980607030

اگر پیشروی نیروهای وابسته به عربستان بر اثر قدرت نظامی آنها بود باید حداقل مقاومت نیروهای وابسته به امارات مدتی به طول می انجامید ولی مشاهده می کنیم که نیروهای وابسته به امارات سریع متلاشی شدندچرا که عامل اصلی شکست آنها، یک تصمیم سیاسی است که نه توسط امارات و عربستان بلکه توسط آمریکا گرفته شده است.

ایرنا: از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (۶ فروردین ۹۴) که «عادل الجبیر» وزیرخارجه وقت عربستان آغاز تجاوز به یمن را با عنوان عملیاتی «طوفان قاطعیت» از واشنگتن اعلام کرد، یمن و ائتلاف متجاوزان شاهد تحولات گسترده ای بوده اند.

ائتلاف متجاوزان که با نقش آفرینی پر رنگ عربستان، امارات، کویت، قطر، بحرین و سودان و حضور نمادین یا محدود برخی دیگر از کشورها مانند اردن، مغرب و مصر آغاز به کار کرد، در طول چهار سال شاهد تغییرات، تحولات و ناکامی هایی بوده که از اهداف کشورهای عضو یا بی خبری برخی دیگر از آن ها از اهداف این تجاوز پرده برداشته است.

اعلام آغاز این تجاوز هرچند به بهانه بازگرداندن دولت فراری یمن به قدرت بود ولی انتخاب واشنگتن به عنوان مرکز کلید خوردن آن نشان از اهداف چندجانبه کشورهای دخیل در آن داشت.

حدود یک ماه پس از آغاز تجاوز به یمن، وزارت جنگ عربستان که فرماندهی ائتلاف متجاوزان را برعهده داشت اعلام کرد که همه توانایی و امکانات موشکی و تسلیحاتی گروه انصارالله را نابود کرده و تهدیدات این گروه برای عربستان و کشورهای همسایه یمن از بین رفته است.

به رغم این اعلام، توانایی نظامی نیروهای یمنی هر روز افزایش یافت و در این چند سال از انواع سلاح های موشکی و پهپادی رونمایی و به طور روزانه به اهدافی در عمق خاک عربستان و امارات حمله کردند.

طولانی شدن جنگ از یک سو و نبود افقی نزدیک و روشن برای رسیدن به نتیجه، افزایش تهدید کشورهای عضو ائتلاف از سوی نیروهای یمنی، نا امیدی از رسیدن به صنعا و بسیاری دیگر از عوامل نظامی و سیاسی باعث فروپاشی نسبی ائتلاف متجاوزان شد.

هر چند کشورهای مختلفی در پشت پرده از عربستان پشتیبانی کرده و می کنند ولی تنها کشوری که در این مدت در کنار عربستان به صورت آشکار باقی ماند و شریک همه جنایت های این کشور در یمن به شمار می رود، امارات است.

امارات از ابتدا اهداف اصلی خود را از همراهی با عربستان در جنگ یمن آشکار نکرد ولی به تدریج مشخص شد که علاوه بر همراهی و همکاری با عربستان، در صحنه میدانی به طور موازی اهداف دیگری را نیز دنبال می کند.

نیروهای اماراتی از همان ابتدا تسلط بر مناطقی از جنوب یمن را آغاز کردند و درحالی دایره نفوذ خود را در برخی از مناطق گسترش می دادند که هم پیمان عربستانی آن ها مشغول نبردهای سخت برای حفظ مرزهای شمالی خود و مقابله با موشک ها و پهپادهای یمنی در عمق خاک خود بود.

بیش از ۱۰۰ نظامی اماراتی روز دوشنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت ۹۷) به صورت ناگهانی در اقدامی بی سابقه و آشکار با چهار فروند هواپیما وارد جزیره سقطری شده و نیروهای دولت فراری یمن را از آن اخراج کردند.
این هواپیماها همچنین چهار نفربر و انواع سلاح های مختلف را به این جزیره منتقل کردند.
برخی کاربران فضای مجازی نیز اعلام کردند که این هواپیماها با اعلام اینکه از موسسه خیریه «خلیفه» هستند اجازه فرود در فرودگاه سقطری را گرفته و سپس مشخص شد که حامل تجهیزات سنگین ارتش امارات بودند.
نیروهای اماراتی سپس کنترل فرودگاه سقطری را به دست گرفته و در مناطق مختلف این جزیره مستقر شدند.

اشغال دو هفته ای جزیره یمنی باعث جنگ لفظی میان مسئولان اماراتی و دولت مستعفی یمن شد به طوری که برخی وزیران دولت فراری یمن خواستار شکایت از امارات در سازمان ملل شدند.

اقدامات امارات برای تسلط بر مناطق جنوبی یمن پایان نیافت و نمایندگان دولت فراری یمن بارها از اماراتی ها و اقدامات آن ها انتقاد کردند.

۲۱ تیرماه ۹۷ «صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن به خروج زمام امور نهادهای دولتی در استان های جنوبی ای کشور از دست دولت فراری اعتراف کرد.

الجبوانی در گفت و گو با شبکه شباب گفت: فرودگاه «عدن» توسط گروهی دیگر و از ابوظبی اداره می شود.  
وی افزود: فعالیت فرودگاه و همه نهادهای دولتی در استان های جنوبی پس از سفر «عبدربه منصورهادی» (رئیس جمهوری فراری)، وزیر کشور و معاون وی به امارات دستخوش تغییر شده است.  
این سخنان، اعترافی دوباره مبنی بر تسلط کامل نیروهای اماراتی برهمه نهادهای دولتی در استان های جنوبی یمن بود.

۹ اسفند ۹۷ وزیر کشور دولت مستعفی یمن اعلام کرد، برخی ترورها و تنش‌ها در عدن به دست شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات انجام می‌گیرد.

«احمد المیسری» وزیر کشور دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی»، اعلام کرد، امارات در پشت پرده ترورها و بر هم زدن ثبات امنیتی در «عدن» و دیگر استان‌های جنوبی تحت کنترل دولت مستعفی قرار دارد.

بر اساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، المیسری که در جلسه‌ای مشورتی با امامان جماعت و خطیبان شهر عدن و درباره خطرات امنیتی این شهر سخن می‌گفت، اتهامات غیرمستقیمی را علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات مطرح کرد، اما به صورت مستقیم نامی نبرد.

این سخنان دولت مستعفی یمن که عدن را در اختیار داشت، نشانه‌ افزایش روز افزون اختلافات میان عربستان و امارات در جنوب یمن بود.

این اختلافات ادامه داشت تا اینکه روز پنجشنبه ۱۰ مرداد ۹۸ پادگان «الجلا» واقع در منطقه «البریقه» شهر عدن و درحین برگزاری مراسم رژه نظامی نیروهای دولت مستعفی مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت و ده ها نفر از آن ها کشته و زخمی شدند.

جرقه دور جدید درگیری میان نیروهای شورای انتقالی جنوبی وابسته به امارات و نیروهای وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن و مورد حمایت عربستان، روز ۱۶ مرداد در مراسم تشییع کشته های این عملیات زده شد.

«شورای انتقالی جنوب یمن» در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن تشکیل شده بود.

«هانی بن بریک» نایب رئیس شورای انتقالی جنوبی از نیروهای این شورا خواست تا به قصر ریاست جمهوری  معاشیق عدن که در کنترل نیروهای منصور هادی است حمله و آن را به تصرف خود درآورند.
وی دولت منصور هادی در عدن را خائن خواند و متهم کرد که کشور را به سمت نابودی سوق داده است.
بر اساس این گزارش، بن بریک نسبت به حضور دولت عبد ربه منصور هادی در عدن هشدار و آن را خطرناک توصیف کرد که مردم جنوب یمن هرگز نخواهند پذیرفت.

شهر عدن روز شنبه ۱۹ مردادماه شاهد درگیری های خونین بود که در نهایت به اشغال قصر ریاست جمهوری معاشیق از سوی نیروهای شورای انتقالی جنوب ختم شد و عملا دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن که مورد حمایت آل سعود است کنترل خود را بر تنها پایگاه اصلی دولتش از دست داد.

امارات متحده عربی سعی دارد با جمع‌آوری شبه‌ نظامیان و ایجاد اردوگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی، بنادر مستقر در سواحل خلیج عدن و مسیرهای راهبردی دریایی در کناره تنگه باب ‌المندب را تصرف کرده و یک یمن دیگر در بخش جنوبی این کشور همسو با خود تشکیل دهد که در جهت طرح های اقتصادی و راهبردی ابوظبی در آن سوی باب المندب یعنی شاخ آفریقا است.

این موضوع پیش از این نیز در تلاش امارات برای تسلط بر جزیره سقطری دیده شده بود.

با تسلط نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت امارات بر شهر عدن اختلاف ها در ائتلاف متجاوزان به یمن افزایش یافت و این ائتلاف را تا سرحد فروپاشی پیش برد.

 دولت مستعفی یمن (مورد حمایت عربستان) در ادامه درگیری ها با جدایی طلبان جنوب (مورد حمایت امارات)، خواستار خروج امارات از ائتلاف سعودی علیه یمن شد و تأکید کرد که از ابوظبی به نهادها و دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد.

«صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت که مسؤولیت کامل حوادث خشونت بار جاری در عدن و جنوب کشور به عهده امارات است.

الجبوانی افزود: کابینه با ارسال نامه ای به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی، از وی درخواست کرده که مشارکت امارات در ائتلاف سعودی علیه یمن را به حالت تعلیق درآورد.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی به پرونده های سیاسی، حقوقی و انسانی امارات در یمن می پردازیم و علیه این کشور و افسرانش به خاطر جنایت هایی که در یمن مرتکب شده، ایجاد زندان های سرّی، تعرض به حاکمیت کشور و تلاش برای اشغال بخشی از خاک آن به نهادها و دادگاه های بین المللی شکایت خواهیم کرد.

وزیر حمل و نقل یمن گفت: شورای انتقالی جنوب در اتاق اطلاعات ابوظبی متولد شد؛ از این رو یک نهاد صد درصد اماراتی است.  

امارات به سخنان اخیر مسئولان دولت مستعفی یمن (مورد حمایت عربستان) علیه ابوظبی درباره درگیری های خشونت بار در عدن واکنش نشان داد.

نمایندگی امارات در سازمان ملل در صفحه توئیتر  رسمی خود نوشت: ابوظبی سخنان مسئولان دولت مستعفی یمن علیه امارات درباره درگیری های خشونت بار اخیر در عدن را رد و بر موضع  خود به عنوان شریک ائتلاف سعودی علیه یمن تاکید می کند.

«سعود حمد الشامسی» معاون نماینده دائم امارات در سازمان ملل در این باره نوشت: امارات در چند روز گذشته در سخنانی از درگیری های مسلحانه در عدن میان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) ابراز نگرانی کرده و دو طرف را برای حفظ امنیت و سلامت غیرنظامیان به آرامش و عدم تشدید درگیری ها فراخوانده است.

نیروهای دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان) روز چهارشنبه ۶ شهریورماه پس از درگیری و بیرون راندن نیروهای شورای انتقالی (وابسته به امارات) از عدن توانستند کنترل این شهر راهبردی و فرودگاه آن را بار دیگر به دست بگیرند.

«احمد المیسری» وزیر کشور دولت مستعفی یمن نیز از بازپس گیری کامل شهر عدن خبر داد.

این درگیری ها به استان های ابین، لحج و شبوه نیز کشیده شده بود که استان شبوه روز دوشنبه و استان های ابین و لحج روز چهارشنبه و پیش از استان عدن به کنترل نیروهای دولت مستعفی درآمدند.

کارشناس شبکه فرانس ۲۴ معتقد است که این پیروزی ها نمی تواند به خاطر قدرت نیروهای دولت فراری یمن باشد چراکه حتی هواپیمای عبدربه منصور هادی از فوریه ۲۰۱۷ تاکنون اجازه فرود در فرودگاه عدن را نیافته اند.

«خالد الغرابلی» افزود: امارات حدود ۹۰ هزار نیروی یمنی را آموزش داده و مجهز کرده است و این نیروها کجا رفته اند که نیروهای هادی بتوانند به این سرعت مناطق اشغال شده را بازپس گیرند.

وی اضافه کرد: اگر این پیشروی ها براثر عامل نظامی بوده باید حداقل مدتی به طول می انجامید ولی مشاهده می کنیم که نیروهای وابسته به امارات سریع متلاشی شدند. عامل اصلی شکست نیروهای مورد حمایت امارات، یک تصمیم سیاسی است که نه توسط امارات و عربستان بلکه توسط آمریکا گرفته شده است.

وی بیان کرد: آمریکا به دنبال بازکردن باب مذاکرات مستقیم با حوثی هاست و مکان آن را نیز سلطان نشین عمان مشخص کرده و از سعودی ها خواسته است که با حوثی ها به صورت مستقیم گفت و گو کنند.

برای مذاکرات مستقیم مورد نظر آمریکا باید یک طرف رسمی با حوثی ها گفت و گو کند و این طرف کسی غیر از دولت مستعفی یمن نیست و که باید ابهت این دولت فراری بازگردد و عقب نشینی نیروهای مورد حمایت امارات گامی برای بازگرداندن این ابهت و آماده سازی برای مذاکره است.

علل و عوامل درگیری ها در جنوب یمن هرچه باشد، درگیری میان دو گروه یمنی است که به نیابت از عربستان و امارات به جان هم افتاده اند و تلفات گسترده ای داده اند و هر دو طرف بازنده این درگیری ها هستند.

رهبر انصارالله روز ۲۶ مردادماه در سخنرانی خود با هشدار نسبت به این باخت دو طرفه نیروهای واسبته به امارات و عربستان گفت: شورای انتقالی در عدن به دستاوردهای خود در این درگیری ها افتخار نکند، زیرا هر طرفی در این کشور تحت هر نام و با هر هدفی به دستور خارجی عمل کند، نمی تواند به چیزی افتخار کند.

«عبدالملک بدرالدین الحوثی» افزود: هر گروهی که به نیابت از خارجی ها بجنگد و در صف دشمن قرار گیرد، بیش از یک ابزار در دست دشمن نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین