ظریف: ملت ایران مرعوب و تسلیم فشارها نمی شود

گروه سیاسی الف،   3980607021

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین (سی سی تی وی) تاکید کرد که ملت ایران نه تنها مرعوب و تسلیم فشارها نمی شود و زمین نمی خورد بلکه با همه توان و اقتدار به سمت پیشرفت گام بر می دارد.

ظریف: ملت ایران مرعوب و تسلیم فشارها نمی شود
 

ایرنا: ظریف که روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته به پکن سفر کرده بود با حضور در برنامه «دیده بان جهانی» شبکه خبر «سی سی تی وی» که به مجری گری "شوی" معروف ترین مجری تلویزیون چین برگزار شد به بسیاری از سوالات مرتبط با برجام، روابط ایران با کشورهای دنیا، بحران خاورمیانه، مناسبات ایران و چین و همچنین اوضاع هنگ کنگ پاسخ داد.

هنوز در چارچوب برجام عمل می کنیم
وزیر خارجه ایران در این برنامه که چهارشنبه شب پخش شد درباره توافق بین المللی برجام گفت برجام یک توافق میان ایران و کشورهای بزرگ دنیا بود ایران از آن خارج نشده است بلکه ایران به دلیل رفتارها و عملکردهای طرف های دیگر بخصوص پس از خروج آمریکا از این توافق و تحمل یک سال فشار، برخی از تعهداتش را کاهش داده است.

او به شائبه خروج ایران از برجام واکنش نشان داد و گفت که بنا به خروج نبوده است ما فقط تعهداتمان را کاهش می دهیم که علت های آن هم مشخص است و منافع اقتصادی چندانی در اختیار ملت ایران قرار نگرفته است.

ظریف گفت که به اروپا هم یک سال مهلت دادیم و پیشرفت چندانی بدست نیامد با این حال ایران هنوز هم در چارچوب برجام عمل می کند.

از مشکلات تحریم عبور می کنیم
وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکا و آینده گفت: ما به آینده بسیار خوشبین هستیم ما به بیگانگان وابسته نیستیم و ملت ایران به طور جدی برای پیشرفت تلاش می کند.

ظریف افزود که ایران با شدیدترین فشارهای اقتصادی در یک سال گذشته روبرو بود ولی از مشکلات عبور می کند ایران با همسایگان خود و روسیه روابط بسیار نزدیکی دارد به رغم همه فشارها ما نه تنها زمین نمی خوریم بلکه به مراتب قوی تر از گذشته و پیشرفته تر خواهیم شد.

رهیافت سیاسی تنها راهکار حل مساله سوریه است
وزیر خارجه ایران در مورد سوال سوریه گفت: ایران،  روسیه و ترکیه برای حل بحران،  پایان درگیری ها و ریشه کن کردن تروریسم همکاری خوبی با ارایه رهیافت سیاسی و پیشنهادهای سازنده از مدت ها قبل داشته اند و در طول پنج سال گذشته هم همینطور بوده و راهکار مذکور کاملا موفق بوده است.

او تصریح کرد متاسفانه بر خلاف این اقدامات سازنده، برخی از قدرت های خارجی می خواهند اوضاع سوریه و منطقه ناامن باشد آنها می خواهند چالش ایجاد کنند تا منطقه خاورمیانه توازن و پویایی خود را از دست بدهد و دچار چند دستگی شود رهیافت های ما مسالمت آمیز است اما می بینیم که در همین اوضاع آمریکایی ها میلیاردها دلار اسلحه به کشورهای حاشیه خلیج فارس می فروشند و نقشی کاملا مخرب ایفا می کنند.

ایران از گذرگاه های کلیدی «یک کمربند-یک راه» است
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه به همکاری ایران با چین در راه ابریشم اشاره کرد و گفت: راه ابریشم می تواند فرصت های زیادی برای کشورها ایجاد کرده و باعث رشد اقتصادی،  فقرزدایی،  ایجاد تاسیسات زیربنایی و کاهش جرایم فرامرزی شود و یک منشا پیشرفت باشد.

او گفت که ایران می تواند با کریدورهای اقتصادی که در اختیار دارد و پل ارتباطی با اروپا و ارتباط نزدیک با آسیای مرکزی و افغانستان از گذرگاه های بسیار مهم و عناصر کلیدی پیشرفت برنامه راه ابریشم باشد و به اجرای موفق آن مساعدت کرده و مشارکت فعالی در این مسیر داشته باشد.

دخالت غرب عامل نا آرامی های هنگ کنگ
وی در پاسخ به سوالی درخصوص ناآرامی های هنگ کنگ و مداخله بیگانگان در این منطقه هم گفت: برخی از کشورهای غربی همیشه به دنبال نفوذ در کشورهای مستقل برای پیشبرد انگیزه های سیاسی خود بوده و هستند آنها مشکلی چون حقوق بشر در هنگ کنگ ندارند بلکه می خواهند در امور داخلی چین مداخله کنند و البته نمی توانند شکافی در چین ایجاد کنند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که چین برای کنترل اوضاع هنگ کنگ و امور داخلی خود نیازی به کشورهای دیگر ندارد.

ظریف در بخش پایانی مصاحبه امسال را که مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس چین نو است، تبریک گفت و اضافه کرد: چینی ها سرنوشت خود را تعیین می کنند و این قابل تقدیر است.

او گفت که چین نماینده معجزه اقصادی مستقل در دنیا است و با تمرکز بر رشد و با بسیج همه توان کشور و ملت توانسته است دستاوردهای قابل تحسین و شایانی در این هفت دهه حاصل کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین