قرار نیست «سوییس» شویم، اما ...

علی اباذری،   3980606199 ۱۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
قرار نیست «سوییس» شویم، اما ...

«چه اشکال دارد که ما هم کشوری مانند... سوییس باشیم؟!»

این پرسشی است که آیت الله مصباح به تازگی درباره دلایل مرفه نشدن ایران در جمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم مطرح کرده ا ند. 

پاسخی که ایشان به این پرسش داده اند به نقل از خبرگزاری حوزه این است:  «جواب نهایی برای این سؤال در این است که فلسفه نهایی وجود انسان بر روی زمین را بیابیم؛ آیا آفریده شدیم که آسوده بخوریم و بخوابیم و در آخر از دنیا برویم؟ برخی اینگونه فکر می کنند که بهترین شکل این زندگی در نهایت همانند کندوی زنبور عسل است که یک عده حیوان دور هم زندگی کرده و بر روی معطرترین گل ها بوده و شیرین ترین مواد غذایی را تولید کرده و در نهایت هم بمیریم. 

... آیا نباید این احتمال را بدهیم که دنیای دیگری نیز غیر از این دنیا وجود دارد؟ منطق قرآن اینگونه القاء می کند که غیر از اینکه فکر کنیم شکم خود را سیر کرده و به غرائض [غرایز] خود پاسخ دهیم، ... آنچه در همه جوامع به عنوان هدف نهایی برای این تشکیلات در نظر گرفته می شود، رفاه زندگی و آسایش و آرامش است؛ اما آیا اجتماع ما هم از همین قبیل است؟ آیا جمع شده ایم که مسائلمان تأمین شود؟ یا مسئله ای بیش از این است؟...»

حقیقت این است که كليت این بیانات در باره هدف و غایت زندگی انسانی به هیچ وجه تازگی ندارد و نه تنها در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی و بسیاری دیگر از متفکران انقلاب و سایر اندیشمندان در شرق و غرب عالم از هزاران سال پیش تا کنون دیده می شود بلکه حتی متفکران سکولار در دنیای مدرن نیز علیرغم دخالت ندادن «معاد اندیشی» در تفکر خود، در همین دنیای زمینی نیز قایل به ترویج ارزش هایی فراتر از خور و خواب شهوت و لذات زودگذر هستند و « معنای زندگی» را به هیچ وجه در مادیات و زندگی روزمره جستجو نمی کنند. 

اما پرسشی که متقابلا باید در این زمینه مطرح کرد و از آيت الله مصباح خواست كه براي پاسخ به آن هم انديشه كنند این است که چرا این قبیل سخنان در این سال ها بلافاصله با طنین منفی در جامعه گسترش می یابد و در برابر آن مخالفت می شود؟ چرا این قبیل اظهارات معمولا در تمام دنیا به دیده احترام و تامل نگریسته می شود اما در ایران این سال ها با نوعی مقاومت در پذیرش مواجه می شود؟! 

اینجاست که باید گفت مشکل جامعه امروز ما در کمبود طرح و ترویج این مسایل نظری نیست.؛ ای بسا که در این زمینه با تورم هم مواجه باشیم! به علاوه مردم ایران باورهای معنوی ریشه داری دارند که بسیاری از آن‌ها حتی پیش از ورود اسلام مبنای اندیشه وعمل بوده است. در اندیشه ما ایرانیان حتی سیاست هم جدا از خداباوری نبوده است. بنابراین ذهن و ضمیر ما ایرانیان با حقایقی از این دست که آیت الله مصباح بیان کرده اند بیگانه نیست. 

مشکل این است که علیرغم باورهای معنوی ریشه دار که با پذیرش اسلام در حیات معنوی ما جلوه ای تازه تر هم یافت ما ایرانیان در طول تاریخ کمتر توانسته ایم از این باورها در ساختن یک جامعه عادلانه کمک بگیریم و در مقاطعی نیز مانند انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی علیرغم نیروی اجتماعی گسترده و پرتوانی که پشتیبان این مطالبات بوده است در دستیابی به این امر توفیق چندانی نیافته ایم.

همانطور که آیت الله مصباح  بیان کرده اند جامعه انسانی در تحلیل غایی و اخلاقی لزوما با افزایش مستمر ثروت و رفاه به بهاي ارزش هاي ديگر تعریف نمی شود و چنانکه گفته شد چنین نکته ای در زمره بدیهیات عقلای عالم است اما آیا امروز و در ظرف زمانی که این سخنان ایراد شده است مشکلات مربوط به ناكارآمدي، بی عدالتی و توزیع نامتوازن فرصت ها و بهره مندی عادلانه از همین ثروت موجود در ایران (افزودن این ثروت، پیشکش) فقط ناشی از این است که زندگی اخلاقی/ انسانی/ الهی همواره دشمنان بسیار دارد و بهایی سنگین بابت آن باید پرداخت شود و بهای آن نیز تحمل دایمی سختی‌ها و دشواری های مادی است؟! 

 آیا اساسا زندگی معنوی و الهی همواره با سختی ها و مشقت توام است؟ یا برعکس، سر و سامان دادن به حیات فردی و جمعی بر اساس ارزش های انسانی و الهی علیرغم همه دشمنی ها و مشکلات بیرونی و خارجی عموما به بهبودی نسبی مادی و اجتماعی انسان ها نیز منجر شده است؟ شاید قرار نبود سوییس باشیم اما یقینا قرار بود جامعه ای بدور از فقر و گرسنگی و تبعیض و بی عدالتی داشته باشیم. مشکل در این است که آیت الله مصباح مفهوم «نسبی» رفاه و راحتی را در شکل موجود آن در کشوری با درآمد سرانه و سطح زندگی بسیار بالا محدود و «مطلق» ساخته اند حال آنکه برای بسیاری از هموطنان ما داشتن یک آپارتمان یا خانه معمولی و اندک درآمد پایدار معیار رفاه است! بگذریم که مطلق ساختن تمام درد و رنج ها در شکل زندگی و حکومت دینی نیز خودش بر پایه ای سست بنا شده و حتی کشورهایی با حکومت های غیر دینی و سطح رفاهی همانند سوییس نیز دچار مشکلات و مصایب خاص خودشان هستند.

آیا حق نداریم از آیت الله مصباح بپرسیم چرا در جامعه «معنوی» و «الهی» ما این رنج و سختی دایمی در راه ارزش های الهی، به فرض صحت این نظر، همواره باید بر دوش بخش  پرشمار و ضعیف جامعه باشد و اقلیت جامعه همواه در ناز و نعمت باید زندگی کنند؟ آیا در صورت عمل به این ارزش های الهی که قاعدتا بر اساس آموزه های علوی ما باید ابتدا در حاکمان جامعه محقق و سپس به سمت توده مردم سرریز شود چنین سختی هایی به آسانی بدل نخواهد شد؟ 

اگر چنین امری در حال حاضر در جامعه ما قابل مشاهده نیست پس آیا نباید گفت آن پیشرفت فکری روحی و معنوی نیز که آیت لله مصباح در ابتدای استدلال خود معتقدند که در ایران پس از انقلاب رخ داده  اصلا در جامعه ما وجود ندارد و محقق نشده است؟! 

آنچه مردم را در شرایط فعلی بر خلاف دوران جنگ تحمیلی می آزارد کمبودهای مادی نیست چرا که با وجود فشارهای ناشی از تحریم همچنان سطح فراوانی و مصرف کالاهای اساسی به طور نسبی و در مجموع، از آن دوران بیشتر است. بنابراین مشکل نه در برخورداری کمتر از مواهب مادی (که امری نسبی است) بلکه در ناكارآمدي، تبعیض و بی عدالتی است. مردم ايران نشان داده اند که کمبودها را تحمل می کنند اما تبعیض و بی عدالتی را نه و این تحقق ارزش الهی عدالت است که کام آن ها را شیرین و مشکلات را تبدیل به آسانی می کند نه توجیه وضع موجود با توسل به جهان بازپسین.  آيت الله مصباح به عنوان يك عالم ديني برجسته بهتر مي دانند كه چنين توجيهاتي در تاريخ اسلام بيش از آنكه استوار بر استدلالهاي علوي باشد اساس شيوه حكومتي و حكمراني امويان و عباسيان بوده است.

حكومتي كه بر اساس ارزش هاي ديني و الهي بنا شود ممكن است مانند همه حكومت هاي غير ديني با سختي هاي زيادي نيز روبرو شود و اين هيچ اختصاصي به حكومت ديني ندارد اما اين شيوه برخورد حاكمان با مشكلات است كه مي تواند اين سختي ها را به آساني تبديل كند و اساسا شاخص اصلي در الهي و انساني بودن آن هاست.
                                                                                                   

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۰۶۸۹۰۰:۰۹:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۷
آیا برای رسیدن به اهداف الهی احتیاجی به اقتصاد قدرتمند در کنار ایمان نیست؟!
ناشناس۱۰۷۰۷۱۷۰۰:۲۴:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۷
ایجاد رفاه نسبی برای مردم جز وظایف حکومت اسلامی است. بزرگواران از علی (ع) بیاموزید.
ناشناس۱۰۷۰۹۷۱۰۹:۳۳:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۷
توسعه و پیشرفت یک روند است که مشارکت همگانی جزء الزامات آن است و روند اول از همه نیاز به گذشت زمان دارد. وظیفه حاکمان مدیریت این روند و زمان است. این زمان را می توان کوتاه کرد اما در حد منطقی. همین سوییس مورد بحث حداقل ۴۰۰ سال روند توسعه‌اش زمان برده است. بروید آمارهای شاخص توسعه سوییس یا کشورهای دیگر را بررسی کنید آمار سواد، آمار مطالعه، آمار شروع فعالیت صنعتی و ... بعد ببینید ما در چه وضعی هستیم. جهان جای رویاپردازی نیست. با سخنرانی و فحاشی و نشستن و تلاش نکردن هیچ اتفاقی نمی‌افتد. وظیفه همه‌مان تلاش زیاد است و وظیفه حاکمان مدیریت این تلاشها.
ناشناس۱۰۷۰۹۹۸۰۹:۵۲:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۷
این آقا چه جوابی دارد برای ملک و ثروت حضرت سلیمان؟
سعید۱۰۷۱۵۱۵۱۵:۴۷:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۷
اولا ملک و ثروت نافی داشتن اعتقاد به معاد نیست دوم اینکه الگوی ما حضرت سلیمان که هزاران سال پیش در زمینه اجتماعی دیگری حاکم بوده و میزیسته نیست الگوی ما حکومت علی (ع) است و هنوز هم ساده زیستی حاکمان و عدالت اجتماغی یک هنجار اجتماعی هست وقتی گفته میشود نخست وزیر فلان کشور اسکاندیناوی با مترو یا دوچرخه سرکار میرود مورد تحسین همه جهان قرار میگیرد نویسنده مقاله درست تحلیل کرده مطلب را و دلیل اینکه شما هموطن گرامی بجای پدیرفتن هنجاری به نام عدالت و پیشرفت مادی مردم در کنار اغتقاد به بیش از خورو خواب موضع میگیرید را جواب داده است
ناشناس۱۰۷۱۰۵۲۱۰:۳۵:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۷
اتفاقا هرچند امام علی تلاش زیادی در اجرای عدالت داشتند اما ظرفیت پایین جامعه باعث شد تلاش ایشان مثمرثمر واقع نشود و عملا با شها‌دت ایشان به شکست بیانجامد. ظرفیت جامعه در روند پیشرفت و برقراری عدالت و قانون بسیار مهم است.
ناشناس۱۰۷۱۵۱۱۱۵:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۷
ثمره اش اینه که الان شونصد ملیون نفر به عدالت ایشون افتخار میکنن و همه دنیا دعوتند به نستن پای سفره همین عدالت علوی با ظهور حضرت مهدی عج
ناشناس۱۰۷۱۷۹۲۲۱:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۷
ايا اگر كسي بگويد شبيه سازي با حكومت حضرت علي در مورد يك كشور با جمعيت ٨٥ مليون و در قرن ٢١ با اينهمه مسايل پيچيده، كار بيفايده و غلطي هست، كافر هست؟ از اصولي مثل عدالت ميتوان استفاده كرد ولي ايجاد عدالت و تعريف ان در جامعه امروز نيازمند روشهاي علمي و تحربيات ساير كشورهاست و فقط با حديث و روايت ممكن نيست. كاريست بسيار دشوار.
ناشناس۱۰۷۰۷۳۹۰۰:۳۷:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۷
اسلام هم دین ظاهر هست و هم دین باطن هم دین دنیا هست و هم دین آخرت . اگر اسلام اهرم هایی مثل زکات و خمس و صدقه را بنا نهاده و حضرت علی اگر خراج بیت المال را بین مردم تقسیم می کرد همه به خاطر فقر زدایی بود نمیشه همه با هم در رفاه باشیم و همه با هم خوب باشیم و همه با هم دستورات دین مبین اسلام را اجرا کنیم و همه با هم هدایت مستقیم امام معصوم را داشته باشیم .
آریابان۱۰۷۱۳۷۷۱۴:۲۵:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۷
جناب ناشناس ۱۰۷۰۷۳۹ ۰۰:۳۷:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۷ " اسلام هم دین ظاهر هست و هم دین باطن هم دین دنیا هست و هم دین آخرت " ولی اشکال ویرانگر از اونجائی ناشی شده که "دروازه" به اون بزرگی را به روی "عامه مردم" بسته اند ولی زمانیکه لازم بوده حتی "ته سوراخ سوزن" به اون کوچکی را نیز به روی "ویژگان" گشوده اند !!!!!!! ؛ در یک سخن : وجود یک تبعیض غیر انسانی بسیار عظیم !!!!!!.
ناشناس۱۰۷۰۷۴۲۰۰:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۷
اگر کشور بدست افراد متخصص اداره می شد اینهمه نابسامانی نداشتیم.
امید۱۰۷۰۹۸۰۰۹:۴۰:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۷
بسم الله الرحمن الرحیم اکثر کسانی که از اول انقلاب تا الان مسئول بوده اند بعضی حتی در بهترین دانشگاههای انگلستان و آمریکا درس خوانده اند پس چرا حتی در حوزه کاری خود در خیلی مواقع موفق نبوده اند؟ چون تخصص بدون تعهد فقط ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیر تر می کند. تعهد باید از جنس ایمان باشد نه به ظاهر مسلمانی با ریش و تسبیح که وجود مقدس امام حسین (ع) فرمودند : الناس عبید الدنیا اتفاقا کشور ما بسیار بسیار ثروتمند شد ولی ثروت در دست یک عده ای که رانت خود را مدیون تخصص خود بودند جمع شد مانند نعمت زاده ها ، آخوندی ها و .... و وزیر هم بوده اند . اگر تقوایی الهی نباشد کسی مانند کارلوس غوسن که سالها در دنیا مدیریت او زبانزد تمام محافل مدیریتی دنیا است نیز دست به خلاف اقتصادی می زند که با اینکه شرکت نیسان را از ورشکستگی نجات داد حدودا یک ماه پیش دادگاه ژاپن محاکمه اش کرد. کسی مانند وارن بافت در آمریکا می گوید که اقتصاد آمریکا درست نمی شود تا آمریکا از افراد ثروتمندی مانند من هم به درستی مالیات دریافت کند (مراجعه شود به فیلمهای مربوطه) مشکل اساسی اینجاست که اقتصاد از اول در کشور ما دست کسانی افتاده است که الگوی آنها کشورهای سرمایه داری غرب است و با داشتن تخصص و حتی ظاهر دینی ، استفاده از رانت و بیت المال را حق خود می دانند .
احسان۱۰۷۱۰۳۶۱۰:۲۴:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۷
«مشکل اساسی اینجاست که اقتصاد از اول در کشور ما دست کسانی افتاده است که الگوی آنها کشورهای سرمایه داری غرب است» بر عکس ! برادر سویس سرمایه داری غربی هست! و به همین دلیل در اون فساد ، پارتی بازی، رانت ، دروغ و کلاه برداری از ایران و اغلب کشورهای شرقی کمتر هست.
ناشناس۱۰۷۱۰۹۵۱۱:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۷
اصلاح طلبان غربگدا آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آورده اند که همه بفکر فرار از کشور هستن .
ناشناس۱۰۷۱۲۳۸۱۲:۴۷:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۷
هزار بار گفتیم اصلاح طلبان فوقش بتونند تدارکاتچی باشند.
علی۱۰۷۱۶۳۸۱۷:۵۹:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۷
آخی! یعنی برای همین تدارکات‌چی بودن این همه هزینه می‌کنند که توی انتخابات رای بیارن؟
ناشناس۱۰۷۲۲۲۶۱۰:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۸
در 8 سال دولت قبل حتی مقصر سوراخ شدن لایه ازن هم دولت بود !!!! اما حالا دولتی ها فقط تدارکاتچی اند و هیچ کاره اند !!!!خخ
ناشناس۱۰۷۱۲۵۹۱۳:۰۰:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۷
مشکل اینست که هر وقت صحبت از ناکارامدی هست گناه را به گردن جناح دیگر انداختید در صورتیکه هر دو جناح مقصرند همین آقای روحانی در انتخابات م 78مجلس ششم در لیست اصولگرایان بود یعنی از 40 سال حداقل بیست سالش اصولگرا بود بحث دیگر اینست که بخش عمده ای از مدیریت کشور دست کسانی از دو جناح است که با آمدن و رفتن دولتها از جایشان تکان نمی خورند و اتفاقا عمده اقتصاد هم دست اینهاست
معلم۱۰۷۱۲۶۶۱۳:۰۷:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۷
منظورت اصول گرایان حزبی است.
ناشناس۱۰۷۱۷۰۱۱۹:۱۸:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۷
منظورم لیبرال های اصلاح طلب بود که 40 ساله در پست های مدیریتی مشغول بکارند و بازنشسته هم نمی شوند !
ناشناس۱۰۷۱۸۰۹۲۱:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۷
تعهدی که شما از آن حرف میزنید قابل اثبات به هیچ وجه نیست و نتیجه آن جامعه ای ریاکار میشود.طرف یک چفیه میندازه و هر روز در نماز خانه و مسجد است ولی آخرش از کانادا سر در میآورد. همه دنیا فقط به یک روش ارزیابی میکنند و آن علم است .البته منظور علم واقعی و عالم واقعی است...
ناشناس۱۰۷۳۲۲۵۱۰:۱۴:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۹
عزیزم اگر الکو غرب بود که می شد کانادا و سوئد!!!!
ناشناس۱۰۷۰۹۹۶۰۹:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۷
متاسفانه متخصصین و نخبه ها تعهد و اعتقاد به سیستم نظام ندارن و معتقدین به نظام هیچ سواد و تخصص ندارن
ناشناس۱۰۷۱۰۵۴۱۰:۳۷:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۷
خیلی از شما ها هم صفر و یا یک فکر میکنید .
ناشناس۱۰۷۱۵۰۶۱۵:۳۹:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۷
خیلی امریکا بی عرضه است که ما بدون تخصص پهپاد ۲۲۰ملیون دلاری شون رو ترکوندیم نخیر مساله اینجاست کار رو به متخصص انقلابی و متعهد نمیدن یا ادعای تعهد داره و یا ادعای تخصص بدون پشتکار علمی و اعتقادی واقعی
ناشناس۱۰۷۱۸۷۸۲۲:۵۰:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۷
توفیق واقعی زمانی است که اسایش مردم و آرامش فکری آنها فراهم شود
ناشناس۱۰۷۲۲۲۹۱۱:۰۰:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۸
تا زمانیکه رئیس جمهور هر روز بجای کار کردن سخنرانی می کند مردم به آسایش و رفاه نخواهند رسید.
ناشناس۱۰۷۱۵۰۰۱۵:۳۴:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۷
تخصص بدون تعهد یعنی دزد بر عکسش هم میشه خرابکار
خیسه خال۱۰۷۱۸۶۰۲۲:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۷
گاهی زدن برخی حرفها آب در لانه مورچگان است ! معلوم نیست که باید تاسف خورد یا که به چشمان خدا زل زد !!!
ابراهیم۱۰۷۲۱۷۹۱۰:۱۲:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۸
کاش ایشون در مورد حضور فرزندانش در کانادا و امریکا هم سخن میگفتن عالی بود
ناشناس۱۰۷۰۷۰۰۰۰:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۷
پاراگراف اولو که خوندم حالم بهم خورد چرا نباید در رفاه زندگی کنیم
ناشناس۱۰۷۰۷۰۶۰۰:۱۸:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۷
انچه در اين نوشتار در پاسخ اقاي مصباح امده نظر اكثريت مردم است البته نه مردمي كه چشم وگوش بسته فقط تاييد مي كنند انها كه كمي در مسائل تعقل مي كنند وأنها كه تبعيض را در جامعه با جان دل حس كرده اند امروز ...بر خوان نعمت انقلاب نشسته اند وبراي أقشارمستضعف وتحت فشار جامعه نسخه دينداري همراه با سختي وزجر مي پيچيند در حاليكه خود اقايان واقازاده هايشان حتي تحمل اجراي قوانين راهنمايي ورانندگي را ندارند
ناشناس۱۰۷۰۹۳۰۰۸:۵۹:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۷
و تحمل دو سال سختی سربازی را
ناشناس۱۰۷۱۱۹۴۱۲:۱۶:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۷
سختی سربازی واسه ماست .... سختی ؟؟؟؟؟!!!!! چی هست اصلا؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۷۱۶۳۵۱۷:۵۷:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۷
وعدالت!
ناشناس۱۰۷۰۷۱۱۰۰:۲۱:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۷
ایران با این همه منابع طبیعی و جوانان با استعداد تنها به دلیل ضعف مدیریت و نبود برنامه ریزی است که یک اقتصاد قوی ندارد.
ناشناس۱۰۷۱۶۳۳۱۷:۵۳:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۷
خودمون تصميم گرفتيم اينجوري زندگي كنيم.
ناشناس۱۰۷۰۷۱۵۰۰:۲۴:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۷
ایشون لطف کنن برن سیستان بلوچستان و تو‌یکی از روستاهاش زندگی کنن ببینن اصولا سوئیس ة از آمال و آرزوهای مردم ما می تواند باشد؟ یا ...
ناشناس۱۰۷۰۷۲۳۰۰:۲۷:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۷
امام علی فرمود فقر ام الفساد است جناب مصباح
ناشناس۱۰۷۰۹۲۵۰۸:۵۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۷
و جالب اینکه بسیاری از شعارهای ول انقلاب که قطعا در پیروزی انقلاب نقش داشت شعارهای اقتصادی بود. آب مجانی، برق مجانی، خونه مجانی و ....
ناشناس۱۰۷۰۷۲۴۰۰:۲۹:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۷
تحلیل عالی بود.
کریم۱۰۷۰۷۲۷۰۰:۳۰:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۷
من فکر میکنم ایران تنها کشوری در جهان است که عده ای از مسئولانش داشتن رفاه و ثروت را برای جامعه بد می دانند یعنی اساسی ترین چیزی که حاکمیت هر کشورباید برای مردمش تامین کند
ناشناس۱۰۷۰۸۶۳۰۷:۵۷:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۷
اما برای خودشون وضعیت فرق میکنه. اونا حق خودشون میدونن که مرفه و ثروتمند باشن ولی مردم نه، مردم باید فقیر و ذلیل باشن
ناشناس۱۰۷۰۹۷۶۰۹:۳۷:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۷
فکر نمی کنم اینکه می گید از نگاه مسئولین رفاه و ثروت برای مردم بده درست باشه، ولی بدلیل ناتوانی مسئولین - که از حوزه دیگری وارد سیاست شدند - در تشخیص ملازمات و مطالبات زمانه ما و اینکه مناسبات بین المللی امروز رفتارهای خاصی رو می طلبه، اینها سیاست هایی رو پیش می برن که به ایجاد رفاه و ثروت برای مردم منجر نمی شه، بلکه با اون در تضاده.
ناشناس۱۰۷۰۷۲۸۰۰:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۷
سوییس 200 سال وارد هیچ جنگی نشده برای همین جای امنی برای سرمایه داران و سرمایه گذارن است
ناشناس۱۰۷۰۷۸۱۰۱:۳۶:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۷
جنگ جهانی کل اروپا رو تحت تاثیر قرار داده بود.
ناشناس۱۰۷۱۳۷۰۱۴:۲۱:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۷
مطالعه کنید بعد نظر بدهید لطفا
ناشناس۱۰۷۱۴۵۸۱۵:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۷
بجز سوییس
ناشناس۱۰۷۰۸۰۰۰۲:۵۱:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۷
با 6 میلیون جمعیتی که داره بخواد جنگ کنه که چیزی ازش نمیمونه
ناشناس۱۰۷۰۷۳۲۰۰:۳۳:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۷
تندورها کشور رو برای مردم جهنم کردن همه فکر فرار و مهاجرت هستن
ناشناس۱۰۷۱۰۹۱۱۱:۰۶:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۷
32 سال بعد از انقلاب زمام اداره امور کشور بدست اصلاح طلبان و کارگزارانی ها بوده و نتیجه عملکردشون افزایش فاصله طبقاتی و فقر و فساد و تبعیض است در سال 96 مبلغ 32 میلیارد دلار از کشور خارج شد و این یک نمونه کوچک از بی تدبیری اینهاست .
ناشناس۱۰۷۱۷۹۰۲۱:۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۷
گلوگاه ها ی تصمیم گیری در دست مردم و منتخبین مردم نیست
ناشناس۱۰۷۲۲۳۵۱۱:۰۴:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۸
حراج 62 تن طلا و 18 میلیارد دلار از ذخائر بانک مرکزی ثابت کرد که دولت اختیارت کافی دارد اما عرضه کار کردن ندارد.
ناشناس۱۰۷۴۹۶۶۱۱:۲۸:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱۰
بدرستي اشاره كرديد
ناشناس۱۰۷۰۷۵۰۰۰:۴۷:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۷
دلیلی که جامعه ایران در مقابل این سخنان مقاومت میکنه اینه که این سخنان از دهان افرادی خارج میشه که ...در رفاه رندگی میکنن... بله. مردم این چیزها رو میبینن که واکنش نشون میدن به سخنانشون. حضرت علی به خاطر فقر مردم از خرید کفش نو خودداری میکرد. سخت کار می کرد. تو جنگها تو صف اول بود. اما حالا چی؟
ناشناس۱۰۷۰۹۵۷۰۹:۲۱:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۷
دقیقا دقیقا ....هزار بار دقیقا همینه..............
آزاده۱۰۷۰۷۵۵۰۰:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۷
متاسفانه دین شده حربه
محسن۱۰۷۰۷۹۳۰۲:۰۵:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۷
احکام اسلام در کشورهای سوئد ، نروژ ، دانمارک و سوئیس بهتر اجرا میشود ، چون اساس احکام اسلام مبتنی بر عقل و منطق است آیا فقر انسان را به خدا نزدیک می کند ؟
ناشناس۱۰۷۰۷۹۴۰۲:۰۷:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۷
حالا تو این همه کشور چرا سویس
سلامی۱۰۷۰۸۰۳۰۳:۰۱:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۷
کی گفته ما مردم سختی را تحمل میکنیم و تبعیض را نه؟چرا باید در کشوری به این ثروتمندی مثل ایران به لطف خدا بدنیا بیاییم ولی در گرفتاری زندگی کنیم و از صبح که پامیشیم به انحا مختلف آرامش نداشته باشیم؟چرا نباید مثل مردم حاشیه خلیج فارس در رفاه و آبادنی زندگی کنیم؟نفت نداریم؟گاز نداریم؟معادن مختلف نداریم؟نیروی انسانی نداریم؟موقعیت جغرافیایی عالی نداریم؟والا هم با سختی مشکل داریم و هم با تبعیض..حرف دهن ملت نزارید..
کریموف۱۰۷۰۸۲۳۰۵:۴۲:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۷
اگه ثروت بده چرا اکثریت مسئولینمان ثروتمندند؟؟؟اگه بد نیست که چرا شدنش واسه اکثریت اینقد سخته?؟سوئیس کشوری اسلامی نیست ولی از نظر اهمیت به تخصص در کنارفرهنگ سازی و قانون واقعامثل یک‌کشور ایده ال اسلامی است اینجا هم اگر تخصص در کنار فرهنگ سازی و قانون حرف اول و میزد چه بسا میشد سوئیس اسلامی می شد اما مسئولین ریز و‌درشت ما اکثریت از طریق باند و‌رابطه و جناح بازی به قدرت می رسند پس انتظاری بیشتر از این نمیشه داشت اول انقلاب راه برای ورود همه ملت به عرصه ها باز بود اما با ریشه گرفتن قشر خواصی در پست های کلیدی کشور متاسفانه از ورود افراد غیر من جمله از طبقات پائین دست جامعه به عرصه های مختلف علی رغم داشتن هوش و‌ذکابت و استعداد فراوان ممانعت شد در نتیجه ارزش های اسلامی روز بروز کم رنگ تر و ماتریالیسم فرهنگی و اقتصادی تبدیل به بینش اصلی مسئولین و در نهایت مردم شد...
ناشناس۱۰۷۱۵۷۱۱۶:۵۳:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۷
کدوم مسئول ثروتمند؟ آقای قالیباف که 3 میلیون تو حسابش داشت. فیلمشم موجوده
ناشناس۱۰۷۰۸۲۴۰۵:۵۷:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۷
آیا آن عکس مربوط به ایران امروز است؟اگر باشد مرگ بر ما........
کریم۱۰۷۱۰۰۳۰۹:۵۶:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۷
دوست عزیز مگه اون بلوک های سیمانی را پشت عکس نمی بینی ؟ قدیمها که بلوک سلیمانی نبود
ناشناس۱۰۷۱۱۳۵۱۱:۳۲:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۷
دوست عزیز این تصاویر در جای جای ایران امروز کاملا عادی هست. سیستان، خوزستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و حتی حاشیه تهران و کرج
ناشناس۱۰۷۰۸۲۶۰۶:۱۶:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۷
شما انگار یادت رفته ایشون با نقل یه خواب دیدن گفت مردم برن به فلانی رای بدن . تو سویس مردم با خواب و این جور چیزا رای میدن استاد..
ناشناس۱۰۷۰۸۳۱۰۶:۴۹:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۷
همین که ... از طرحهای... ایرانی - اسلامی پرهیز کنند، اتوماتیک ایران پیشرفت می کند
ناشناس۱۰۷۰۸۳۲۰۶:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۷
شعار بسه ، خب اگه ثروت بد هست خب چرا موسسه ایشون از بودجه سالانه استفاده میکنه ، اگه الگو سوئیس نیست آنگولا حتما مد نظرهست ،بیکاری ، اعتیاد ،زباله گردی داره بیداد میکنه و صد در صد تبعیض
ناشناس۱۰۷۰۸۴۵۰۷:۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۷
آقای مصباح از سال 42 تا سال 68 کجا تشریف داشتند ؟ مخصوصا زمان انقلاب و جنگ تحمیلی ؟
ناشناس۱۰۷۰۸۴۶۰۷:۲۳:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۷
این حرفا برای مردمه
ناشناس۱۰۷۰۸۵۹۰۷:۵۲:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۷
تورو خدا بزارین سویسیها زندگیشون بکنن ما که عمرا بتونیم سویس شیم مگه اونا رو بحال روز خودمون بندازیم
ناشناس۱۰۷۰۸۷۲۰۸:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۷
ما اصلاً نميدونيم سويس چيه و كجاست و چه امكاناتي داره!
ناشناس۱۰۷۰۸۸۱۰۸:۲۵:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۷
" مشکل نه در برخورداری کمتر از مواهب مادی (که امری نسبی است) بلکه در ناكارآمدي، تبعیض و بی عدالتی است" این جمله عین واقعیت است. متاسفانه سران ما ریاضت و سختی کشیدن رو برای تهذیب نفس فقط برای عوام میخوان و خودشون در رفاه زندگی میکنند. این گونه برخوردهای شعار گونه همیش نتیجه عکس می دهد.
ناشناس۱۰۷۰۸۹۰۰۸:۳۰:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۷
هدف از زیستن انسان تعالی و به کمال رسیدن در جهت خدایی شدن است؛ کمال در گرو معرفت و شناخت صفات و آثار خداوند است. برای رسیدن به کمال باید از بال های معنویت و علم کمک گرفت. هر انسان کمال گرایی، حق دارد از یک زندگی با قناعت و همراه با آسایش و آرامش درونی و فکری برخوردار باشد. انسان زمانی می تواند برای دیگران و درماندگان دستگیر شود که خود در مرتبه ای بالا باشد. همه ما حق داریم که از یک زندگی متعادل در دنیا و آخرت برخوردار باشیم و باید این شرایط توسط حکومت ها با گرفتن مالیات و اجرای عدالت اجتماعی ایجاد شود. مسائلی که باعث ایجاد این همه تضاد و بی هنجاری در جامعه ایران شده اند عبارتند از : 1- از بین رفتن ارزش های عملی، معنوی و اخلاقی؛ 2- اختلاف وحشتناک طبقاتی در اثر نبود عدالت اجتماعی، 3- رواج خرافات و اندیشه های افراطی باعث شده که بیشتر ایرانی به دنبال بی راهه ها و میان برها باشند تا اینکه در صراط مستقیم و در گرو تلاش حرکت کنند. اگر کشوری مانند سوئیس ایجاد شده فقط به این دلیل است که ساکنان آن قوانین اسلام عملی را به طور کامل در کشور خود پیدا کرده اند. ما باید ابتدا خرافات از جامعه پالایش کنیم و بعد به ژرف اندیشیدن عادت کنیم و بسیار تغییرها در درون خودمان باید ایجاد کنیم و ... مهرداد رادمهر
ناشناس۱۰۷۰۸۹۱۰۸:۳۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۷
نیازی نیست این سوال را از آیت الله بپرسید خودتان در مطلب ایشون کمی تامل کنید و وضعیت کشور را هم بررسی کنید به پاسخ خواهید رسید 1) جمله ایشون رو دوباره بخونید: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: ما در هیچ زمانی همانند امروز شاهد توسعه عوامل فساد به این راحتی نبوده‌ایم و آثار سوء آن را نیز در جامعه خود مشاهده می کنیم و در هیچ زمانی برای یک کشور اسلامی اینهمه دشمن قسم خورده وجود نداشته است؛ آیا در این شرایط می‌توانیم به راحتی به فکر زندگی بوده و سوئیس جدیدی به وجود آوریم؟ 2) آیا حال و روز فعلی کشور بیانگر اجرای تمام دستورات و روشهای دین مبین در جامعه است خصوصا در زمینه اقتصاد 3) نسبت کاهش یا افزایش نتایج مثبت در زمینه های مختلف با اجرای دستورالعملهای دینی چطور بوده است؟ 4) از اصرار در اشتباه عمدی یکی دانستن دین با مدعیان دین داری ... دست برداریم.
ناشناس۱۰۷۱۰۸۷۱۱:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۷
شماره دوم جمله شما درست نیست چون حداقل در بخش بانکداری تمام مراجع به شدت منتقد وضع موجودند
بانو۱۰۷۲۶۲۸۱۷:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۸
خروجی این انتقادها چی بوده؟
عادل۱۰۷۰۸۹۲۰۸:۳۲:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۷
آیا حق نداریم از آیت الله مصباح بپرسیم چرا در جامعه «معنوی» و «الهی» ما این رنج و سختی دایمی در راه ارزش های الهی، به فرض صحت این نظر، همواره باید بر دوش بخش پرشمار و ضعیف جامعه باشد و اقلیت جامعه همواه در ناز و نعمت باید زندگی کنند؟ آیا در صورت عمل به این ارزش های الهی که قاعدتا بر اساس آموزه های علوی ما باید ابتدا در حاکمان جامعه محقق و سپس به سمت توده مردم سرریز شود چنین سختی هایی به آسانی بدل نخواهد شد؟
ناشناس۱۰۷۰۸۹۵۰۸:۳۵:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۷
یک روز قرار بود ژاپن اسلامی درست کنید ... به بیراهه رفتید به جای اینکه به دنبال اشتباه خود باشید صورت مساله را عوض کردید که اصلا قرار نیست مثل سوییس و ژاپن باشیم
ناشناس۱۰۷۰۹۰۲۰۸:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۷
اگر به موسسه من هم چند بیست و هشت میلیارد تومن از بودجه دولتی میدادند و کسی هم جرات حساب و کتاب ازم نداشت، قطعا در مزمت پول و ستایش فقز و معنویت حرف می زدم. مشکل من اینه که این آدمها حرف و عملشون کاملا متضاده و البته حرفشون هم مقدمه اینه که معنویت یعنی ما و کسی بجز ما حق حرف زدن و منصب گرفتن نداره تا خدایی نکرده معنویت بخطر نیافته
ناشناس۱۰۷۰۹۰۸۰۸:۴۱:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۷
به نظر میاد مشکل بزرگی که در مجموعه منتقدین وجود داره اینه که برای فرار از پاسخگو کردن دولت ها که تمام بودجه و اختیارات کشور رو در دست دارند، تیغ انتقاداتشان را به سمت افرادی نظیر آیت الله مصباح می گیرند و عده ای هم فکر می کنند سخنان امثال ایشان مسبب این وضعیته، ولی کاملا مشخصه که دلیل اصلی وضعیت اقتصادی فعلی ایران مجموعه دولت هایی هستند که 8سال 8سال بر سرکار امدند و فرصت سوزی کردند، بعضی هاشون مورد تایید آیت الله مصباح بودند و بعضی هاشون نبودند. تمام مطالبی که در نقد بالا گفته شد باید به دولتمردان گفته بشه نه به علما، چون فلسفه عملکرد هر کدام فرق داره.
ناشناس۱۰۷۱۱۸۷۱۲:۰۶:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۷
برادر گرامی، مدیریت و نظارت بر همه بودجه کشور دست دولت نیست. بخش زیادی از این بودجه با یا بی توافق دولت صرف نهادها و مراکزی می شه که خارج از مجموعه دولت قرار دارند. ثانیاً اگه اختیارات رئیس جمهور و مقام های بالاتر یا به عبارتی موثرتر رو مقایسه کنید، اونوقت از "" تمام ... اختیارات" که چه عرض کنم، از یک چهارم اختیارات هم صحبت نخوهید کرد. از قضا بخشی از اختیاراتی که به رئیس جمهور تعلق نداره، به میزان زیادی در بهبود یا پسرفت وضعیت اقتصادی تأثیر داره. البته شکی نیست دولت با همین اختیارات و ابزاری که در اختیار داره هم می تونست رفاه و ثروت برای مردم بیاره، ولی مدیران نالایق آفتی اند که به جون دولت افتاده اند.
ناشناس۱۰۷۱۶۸۳۱۸:۵۶:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۷
مطابق قانون اساسی، بودجه و تقسیم آن بر عهده دولت با تصویب مجلسه، یعنی سمت و سوی درامدهای مملکت و بودجه توسط دولت تعیین میشه، صرف دادن بودجه به نهادهای فرهنگی و حوزه ها و حتی مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش و صداو سیما و.. هم وظیفه ی دولته و هم دولت رو از پاسخگو بودن نجات نمیده. آیت الله مصباح و امثالهم وظیفه تبلیغ دین رو دارند ولی دولت ها هستند که در تمام امور اقتصادی و فرهنگی و ... دخیل هستند و باید پاسخگو باشند
ناشناس۱۰۷۰۹۱۸۰۸:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۷
حرف دل مردم را زديد.
ناشناس۱۰۷۰۹۱۹۰۸:۴۸:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۷
بخدا این کشور برای مسئولین از صدتا سوئیس هم بالاتره تو ناز و نعمت زندگی میکنن ماشین های میلیاردی و ضد گلوله سوار میشن تو بهترین نقاط ایران ییلاق؛ قشلاق ویلاهای چند صد میلیاردی با کلی خدم و حشم و محافظ دارند. دندونشون درد بگیره سریع کشورهای اروپایی حتی برای مشکل نازایی و فرزند آوری... هر وقتم دلشون گرفت و هوای سفر کردن میرن اونور آب که گرین کارت و اقامت دائم هم دارند. تو این کشور فقط کافیه هوشیار باشی و خودتو بچسبونی به یک مسئول رده بالا و یک ازدواج باهوش و سیاسی داشته باشی تمام برای خود سوئیس درست کردن برای ملت هم و جهنم فقط میدونم دنیا خیلی کوتاهتر از اون چیزیست که این حضرات فکرش رو میکنن ...
سینا۱۰۷۰۹۲۳۰۸:۵۱:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۷
حاج آقا میتوانید آن بالاها نروید و پایین بیایید تا با هم قدم بزنیم؟ همین مالزی خودمان که twin towers آن که 5 تکه است نماد اصول دین اسلام (5 رکن اسلام) میباشد! آیا آنها مسلمان نیستند؟ ایا آنها شبانه روز مشقت و بدبختی و فلاکت و بیکاری و اعتیاد.... دارند؟ آیا آنها با همه کشورها رابطه حسنه ندارند؟ آیا رفقای صمیمی آنها سودان و کره شمالی و ... میباشد؟
ناشناس۱۰۷۰۹۳۲۰۹:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۷
حضرت آیت الله که این دیدگاه را دارند ممکن است بفرمایند چرا روحانیون از دو سال خدمت سربازی معاف هستند؟ آیا خداوند ما را خلق نکرده است که با تحمل سختی دوره سربازی به خودسازی و تزکیه نفس بپردازیم؟
ناشناس۱۰۷۰۹۴۱۰۹:۰۸:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۷
مثل ترکیه هم نیستیم استاد سوییس پیشکش
ناشناس۱۰۷۱۶۵۵۱۸:۱۸:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۷
ما از دوران چی "چی بشیم" وارد عصر "چی نشیم" شدیم یعنی قبلا میخواستیم ژاپن و کره بشیم حالا نمیخواهیم افغانستان و ... بشیم این یک تحول اساسی در جامعه است.
ناشناس۱۰۷۰۹۴۶۰۹:۱۰:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۷
بخشي از اين فقر نتيجه کار کساني است که مي خواستند ايران را سوئيس کنند. اگر به جاي سينماها و فرهنگسراها و پارکها و شهربازي هاي مجلل تهران و شهرهاي بزرگ به مناطق دورافتاده کشور آب و برق و مدرسه مي رسانديم الان تا اين اندازه شکاف طبقاتي وجود نداشت.
ناشناس۱۰۷۰۹۴۹۰۹:۱۵:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۷
از قدیم گفتن شکم سیر از گرسنه خبر ندارد
ناشناس۱۰۷۰۹۵۰۰۹:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۷
اصولا آیا آقای مصباح وامثالهم فقر را لمس کرده اند؟ اصلا با دیدگاه ایشان اکثریت حق انتخاب ودارای نظر هستند ؟ایشان معتقدند جامعه بشری اکثرهم لا یعقلون واکثرهم لایفقهون
ناشناس۱۰۷۰۹۵۵۰۹:۱۹:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۷
حضرت آیت الله یک نگاهی به دعوای اخیر آقایان روسای سابق قوه قضائیه بیاندازند بعد درباره سوئیس و رفاه و ... مردم را اندرز دهند.
احمد۱۰۷۰۹۷۰۰۹:۳۲:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۷
مردم به مراکز آموزش ها ی دینی نگاه می کنند و انرا با خانه هایشان مقایسه می کنند و می گویند هدف انقلاب چه بود
ناشناس۱۰۷۰۹۸۱۰۹:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۷
برا مسیولین که اینجا از سوییس هم بهتر است.
فلوالله فلویی۱۰۷۱۰۲۵۱۰:۱۷:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۷
ما که بخیل نیستیم , بروید و از سوئیس هم بهتر بشوید . ولی یه چیزی بهتون گفته باشم اگر خواستید سوئیس بشوید لطفا آب و هوای اینجا را مثل سوئیس نکنید , من به سرما حساسیت دارم و ممکن است سرما بخورم . قربونت
ناشناس۱۰۷۱۰۴۴۱۰:۳۰:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۷
اشکال شما این است که نقش حاکم و مصلح اجتماعی را یکی در نظر می گیرید ، دولتها و حکومتها اگر فقط یک وظیفه داشته باشند ، آن تامین رفاه مردم است ، بعد از آن هم خود مردم تصمیم می گیرند که به راه راست بروند یا نه .
ناشناس۱۰۷۱۰۴۸۱۰:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۷
چنانچه برخی تفاوتهای رفتاری و فرهنگی که جوامع غربی با ما دارند را مستثنی کنیم، در جمع رعایت حقوق شهر وندی وقانونمدی در آنها بیشتر است. شاهد آن بروز آفازاده های فراوان وعالمان بی عملی است که مستقیم وغیر مستقیم اسباب این بی عدالتی ها را مهیا کرده ویاباسکوت خود برآن مهرتایید زده اند. مطمِئن باشید تا بی عدالتی هست این حرفها شنیدنی نیست. در جوامع آنهاامکانات عادلانه در گستره کشورشان توزیع وتامین شده. برای فقرا ومحرومان تحمل فقر را توصبه کنیم؟.
احسان۱۰۷۱۰۵۱۱۰:۳۴:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۷
کلیت حرف آقای مصباح این است که ما دنبال معنویت هستیم و نه مانند سویس دنبال مادیات. حاج آقا مساله‌: مگه ایران با این همه فساد از جهت معنوی خوبه؟ ۱۸ سال خارج از کشور زندگی می کنم و با جرات می گم سویس از جهات معنوی - فساد اجتماعی ،،سیاسی ، اقتصادی، رشوه ، رانت، عدالت اجتماعی ، دروغ ، پاسخ گویی، مسئولیت پذیری، و...- از ایران بسیار بهتر هست.
ناشناس۱۰۷۱۱۳۸۱۱:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۷
دیدگاه اقای مصباح را متوجه نشدید اقای اباذری ،به خودتان اجازه دادید نقدش کنید. اسلام راه پیشرفت در امور مادی را نبسته است ،سوییس نماد است ،غایت نیست ، حاکمان کشور نمی خواهند ما به انجا میرسیم به اسم دین ،مملکت را زمینگیر کرده اند.
ناشناس۱۰۷۱۱۴۷۱۱:۴۱:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۷
سختی و مشکلات و فقر فقط ازان مردم است؟
مجیدی۱۰۷۱۱۸۵۱۲:۰۴:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۷
متاسفانه این فرمایشات در درجه اول دودش به چشم جناب مصباح و حوزه و نظام میرود و آن بیشتر سست شدن اعتقادات مردم به نظام و خدای نکرده اعتقادات مذهبی میشود . ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه
ناشناس۱۰۷۱۱۸۹۱۲:۰۸:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۷
در هیچ کجای دین با رفاه مومن مخالفت نشده.
مهدی۱۰۷۱۱۹۰۱۲:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۷
ایکاش ایشان و افراد همانند و هم رده و همفکر ایشان چند هفته بمانند خواهری که در عکس میبینیم در همان شرایط غیر انسانی زندگی کنند تا ببینیم بازهم همینگونه فکر خواهند کرد. اکثر افرادی که این شعارها را میدهند، خودشان هرگز حاضر نیستند در شرایطی که میگویند زندگی کنند و این مشکلات و مصائبی را که مردم عادی با آن دست به گریبان هستند، هرگز ندیده و لمس نکرده اند.
یک اصفهانی۱۰۷۱۲۱۴۱۲:۲۷:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۷
سلام.....همه می دانند اگر یک روحانی واقعی مثله شیخ بهایی توایران باشه که هم فقیه باشه هم عارف هم فیلسوف وهم زاهد هم دانشمندهم معمار هم اقتصاددان هم سیاستمدارکاری می کندانگشت بشریت دردهان بماند..همین شیخ بهایی خوب می توانست مثله امثال مصباح خیلی هافقط حرف بزند ولی مردعمل بود مثلا تواصفهان خدمات زیادی انجام داد مسجدساخت حمام ساخت .. مسئله تقسیم زاینده رود راصلاح کرد وخیلی چیزها که 400سال پیش باکمترین امکانات انجام داد ولی متاسفانه برخي ها فقط باحرفشان نمک به زخم مردم می زنند وملت را دین زده می کنند
علی۱۰۷۱۶۳۱۱۷:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۷
بی‌انصافی نکنید دوست اصفهانی من. مرحوم شیخ بهایی شیخ‌الاسلام بودند (یعنی پادشاه دوم) اما آقای مصباح مگه چه مسئولیتی داره؟ یه موسسه علمی دستشونه که اتفاقا تولیدات خوبی نسبت به خودش داشته با اینکه بودجه درست و حسابی هم ندارند.
ناشناس۱۰۷۱۲۴۳۱۲:۴۹:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۷
نگارنده این مقاله بخشی از سخنان ایشان را آورده و بخش اصلی را یا نخوانده و یا عمدا حذف کرده است. ایشان ابتدا یک سوال مطرح کرده و آن اینکه (نقل به مضمون) "چرا ما سعی نمی کنیم کشوری مانند سوییس شویم" ودر ادامه جواب آنرا داده اند و آن اینکه ما بخاطر فلسفۀ انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی دارای دشمنان زیادی هستیم که چنین چیزی را بر نمی تابند . و در ادامه راجع به این فلسفه انقلاب و زندگی دینی تو ضیح داده اند. منظور ایشان این نبوده که ما نباید مانند سوییس مرفه باشیم
ناشناس۱۰۷۱۲۷۸۱۳:۱۹:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۷
اسم اسلام به تنهایی نمیتواند موثر باشد ، مهم عمل به وجدانیات ، اخلاقیات ، عدالت و انسانیت است .
ناشناس۱۰۷۱۲۸۹۱۳:۲۶:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۷
توسعه در ایران کند انجام شده و دلیل آن هم مدیریت ضعیف است. ما باید اقتصادهای محلی را بیشتر فعال کنیم و کالج های فنی حرفه ائی را برای شغل زائی در شهرهای کوچک فعال کنیم.
ناشناس۱۰۷۱۳۳۵۱۳:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۷
درود به شرفت آقاى اباذری که حق مطلب رو ادا کردید. امروز مردم از رفتارهای دوگانه حاکمان گلایه دارند. حاکمانی که ذکر مصیبت شون برای مردم ه و خودشون چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند...
ناشناس۱۰۷۱۳۸۳۱۴:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۷
کسی مخالف اصل زندگی برای اخرت نیست ولی جناب ایت الله ایا عدالت نیز واژه ای غربی و سوییسی است بعد از انقلاب شما جند ماه حقوقتان عقب افتاده چند بار برای گرانی داروی فرزندتان مانده اید چند دختر و پسر عزب در خانه دارید ایا حل این مشکلات وظیفه حکومت اسلامی که بر ثروتهای عظیم قرار دارد نیست ایا چنین اختلاف طبقاتی بر ایمان مردم بی تاثیر است این تذهبون
ناشناس۱۰۷۱۳۸۶۱۴:۳۰:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۷
سلام عزیزان دعوا نکنید اصلا مگه آقای مصباح کدوم مسئولیت اجرایی رو داشته که بهش حمله میکنید ایشون داره همین مردم رو روشن می‌کنه که انتخاب مسئولین کشور رو بر چه اساسی انجام بدن نمونش انتخاب بیشتر مسئولین در طول بعد از انقلاب از بین تکنوکرات‌ها و غربگراها بوده اصولگرا و اصلاح طلب هم نداره ونتیجش شده این و هر زمان مسئولی داشتیم با باورهای انقلابی و عدالتگرا حتی در پایینترین سطح مثل احمدی‌نژاد هم موثر بوده و اختلاف طبقاتی کمتر شده هرچند مرفهان تمامیت خواه علیه او شوریده اند
ناشناس۱۰۷۱۶۵۶۱۸:۱۸:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۷
... اين وزيرها همه انقلابي بودند زندان رفته بودند حالا شدند غربزده؟ اتفاقا مشكل اصلي عدم تخصص هست نه غربزدگي.
احمد۱۰۷۱۴۱۸۱۴:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۷
یاد جمله سید جمال اسد آبادی افتادم که می گوید:به غرب رفتم اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم و به مشرق برگشتم اسلام ندیدم، ولی مسلمان دیدم
ناشناس۱۰۷۱۴۷۸۱۵:۱۳:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۷
معلوم نیست اینهمه کینه نسبت به آیت الله مصباح برای چیه؟ ایشان وزیر منصوب کرده؟ نماینده در مجلس داره؟ شهردار تعیین کرده؟ نفت مملکت رو میفروشه؟ برادر و داماد و نزدیکانش اختلاس کردند و نجومی گرفتند؟ فقط 4سال از رئیس جمهور وقت حمایت کرده، حمایتی که خیلی ها از رئیس جمهور فعلی هم انجام دادند و نتایج مخربش خودشان را هم پشیمان کرده. ایت الله مصباح فقط نظریات دینی شخصی یا فلسفی داره که اگر علامه هم نمی بود بازهم در جایگاه یک شخص آزاد اجازه داشت اظهار نظر کنه. مثل خیلی ها که برای خداو پیغمبر و دین و امام حسین و .. نسخه می پیچند و آزادانه می گردند. بگردید و ببینید مشکلات اقتصادی مملکت از کجاها آب میخوره و یقه اصل کاری ها را بگیرید.
ناشناس۱۰۷۱۶۷۳۱۸:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۷
ایشون طرفدار احمدی نژآد و یارانه نقدی بود : حل معضل قیمت‌های نازل انرژی، از طریق پرداخت یارانه نقدی تبعات و پیامدهای ناگواری برای اقتصاد ایران داشت که دو نوع تورم در اقتصاد پدیدآورده است. نخست تورم مستقیم ناشی از افزایش هزینه‌ها و دوم تورم حاصل از افزایش شدید نقدینگی در میان مردم که در حقیقت ناشی از افزایش تقاضای خانوارهایی که این پرداخت‌های معوض نقدی را دریافت کردند. اما مرزهای بیکران تورم امروز همین یارانه نقدی را هم مورد هجوم قرارداده است و شرایط معیشتی مردم در همه ابعاد آسیب‌پذیر شده‌است.
ناشناس۱۰۷۲۲۴۲۱۱:۰۹:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۸
سالیانه فقط 47 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می شود اما در مقابل بانک ها سالیانه مبلغ 260 هزار میلیارد تومان سود سپرده می دهند و 70 درصد این سپرده ها توسط یک درصد جامعه سپرده شده است و علت افزایش حجم نقدینگی و تورم همین است .
ناشناس۱۰۷۱۷۶۴۲۰:۲۳:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۷
ایشان تئوریسین و پایه گذار تفکر ی هستند که در آن مردم فقط و فقط به درد تشکیل حکومت اسلامی می خورند و حق هیچ گونه مطالبه ای ندارند
ناشناس۱۰۷۱۸۰۳۲۱:۲۶:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۷
...وقتی ایشون مردم را تشویق به ساده زیستی می کنند در حالی که مسئولین کاخ نشین زندگی لاکچری دارند باید در نظر داشته باشند که اعتماد مردم از بین می ره و همه فکر می کنند که ایشون مدافع ثروتمندان هستند
علی۱۰۷۱۶۱۲۱۷:۳۶:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۷
متاسفانه نه نویسنده متن و نه خیلی از کاربران متوجه منظور آقای مصباح نشدند. منظور، توصیه به زندگی فقیرانه نیست. اینکه فقر به کفر نزدیک است. اینکه ... . خود ایشان بیشتر از من و شما با آیات و روایات آشنا هستند. اگر در مورد منظور ایشان در یک سخنرانی تردید داشتید سریع قضاوت نکنید به آثار دیگر ایشان مراجعه کنید تا مبنای فکری دستتان بیاید و بتوانید متوجه منظور شوید. مقصود، هدف‌گذاری در زندگی است. اگر رفاه دنیوی هدف انسان باشد شکل‌گیری رقابت‌ها بر سر آن خواهد بود. عده‌ای که توان رقابت دارند به آن می‌رسند و بقیه نه! همان بلایی که امروز بر سر کشورهای با نظام سرمایه‌داری آمده است. حال اگر هدف، سعادت اخروی باشد و رقابت‌ها بر سر آن شکل بگیرد: - سرمایه‌دار هوای مستضعف را نگه خواهد داشت (انفاق) - کارگر از کارش نمی‌دزدد! - به جای «مصرف‌گرایی»، «تولید» ارزش پیدا می‌کند. - مستضعف، استضعافش را از چشم سرمایه‌دار نمی‌بیند. - به جای برج‌های تجاری زیبا که برای جذب «مشتری» ساخته شده‌اند مجتمع‌های هم‌یاری زیبا ساخته می‌شوند. - احترام به «انسان» جایگزین احترام به «مشتری» می‌شود. - بزرگترین سرمایه آدمی (عمر)، تلف نمی‌شود! - کسی که تمام تلاشش کسب بهره مادی است از کسی که تمام تلاشش کسب علم است از جهت منطقی بهره مادی بیشتری خواهد داشت و به همان میزان هم بهره علمی کمتر. اولی با مرگش تمام می‌شود ولی دومی در تاریخ علم خواهد ماند. (حتی اگر بخواهیم دنیوی به قضیه نگاه کنیم) اگر از نظر کسی در کشور ما موارد بالا مشاهده نمی‌شود مطمئن باشد که سبک زندگی در کشور ما اسلامی نبوده و هدف‌گذاری‌های اکثریت مردم هم برای آخرت و خدا نبوده است.
ناشناس۱۰۷۱۶۴۳۱۸:۰۵:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۷
آیت الله مصباح! شما و دوستان شما قبل از انقلاب گفتند که اگر حکومت اسلامی شود هم دین و هم دنیای شما آباد میشود. خوب همین حرف ها رو قبل از انقلاب رک به مردم میگفتین که بدونند دنبال چه حکومتی هستند
ناشناس۱۰۷۱۶۴۴۱۸:۱۰:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۷
آسوده خوردن و خوابیدن زندگی اکثر مردم ایران نیست آنانیکه چنین ادعایی می کنند با مردم نیستند
ناشناس۱۰۷۱۶۸۷۱۹:۰۱:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۷
مسئولان نتونستند شعارهای خودشون رو عمل کنند حالا میگن اصلا نباید وضع ما خوب باشه!
ناشناس۱۰۷۱۸۱۶۲۱:۴۵:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۷
در زمان ناصرالدین شاه هم وقتی به فرنگ رفت تفاوت عمیق جامعه ایران و اروپا او را افسرده کرد . زمان محمد رضا شاه هم می گفتند سوئیس یا ژاپن خاورمیانه هستیم ولی فاصله از زمین تا آسمان بود. مشکل ۲۰۰ ساله ما در عقب افتادگی در نبود مدیریت صحیح منابع و مصارف ، نبود پول و سرمایه، وابستگی صنعتی و تکنولوژیک به بیگانگان ، فساد دولتی و رانت، و عوامل دیگر است. البته کل کشورهای دنیا بجز چند کشور غربی گرفتار این مشکل هستند. ایران اما بدلیل بهبود نسبی زیرساخت ها و دانشگاهها یکی از کشورهایی است که می تواند خود را به سطح کشورهای پیشرفته برساند ، کاری که مالزی انجام داد. باید همت و پویش ملی ایجاد کرد و با فساد دولتی بشدت مبارزه کرد.
محسن۱۰۷۱۹۸۵۰۰:۴۲:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۸
این حرفها رو چرا قبل از انقلاب نمی‌زدند... جهت یادآوری: قرار بود دموکراسیمون فرانسوی بشه، روحانیون هم برند تو حوزه‌ها.
امير۱۰۷۲۰۱۰۰۱:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۸
١٠٠هزار نَفَر دراين مملكت زندگى بمراتب مرفه تَر از سويس دارند...
ناشناس۱۰۷۴۰۴۲۱۸:۲۹:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۹
هدف اول و آخر هر حکومتی باید رفاه مردمش باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  9. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  10. وحدت ملی با وعده صادق

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  23. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  24. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  13. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  18. اسراییل چه باید بکند؟ 

  19. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  20. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  24. رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

  25. واکنش روزنامه اصولگرا به حضور صدیقی در نمازجمعه/ بیان دلایل استعفای وزیر بعد از ۴ سال

آخرین عناوین