آیا با عصر استقلال باید خداحافظی کنیم؟

سید احسان خاندوزی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی،   3980606108 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا با عصر استقلال باید خداحافظی کنیم؟

سالهای بعد خواهند نوشت در دوره جمهوری اسلامی این حکمرانی اقتصادی و ابعاد اقتصادسیاسی بود که موجب پایان دوباره عصر استقلال ایرانیان شد. اما توضیح ماجرا:

مروری بر تاریخ دو قرن اخیر ایران نشان می دهد حکومتهای ایران همواره ضعفهایی راهبردی داشته اند که ناچار شده اند استقلال رای خود را وجه المصالحه قرار دهند و در مقابل فشار خارجی ناچار به تغییر تصمیمات مهم داخلی شوند. ضعف بنیه نظامی قاجار موجب شد هم در برابر تهاجم روس و هم در برابر حمله انگلیس، نه تنها بخشهایی از نقشه ایران جدا شود بلکه تصمیم گیری های بزرگ داخل نیز متاثر از نظر سفیر کبیر این دو کشور باشد و دولت به قراردادهای امتیازی عجیبی تن در دهد. مثلا اگر ناصرالدین شاه می خواست مانع جدایی حاکم هرات از ایران شود، انگلیس با اشغال نظامی بوشهر، جزیره خارک و غیره بر شاه فشار می آورد و بدلیل ضعف راهبردی حکومت در عرصه نظامی، شاه ناچار به پذیرفتن حکم انگلیس می شد. دوران پهلوی از این هم مصیبت بارتر بود زیرا اساس به تخت نشستن رضا و محمدرضا هر یک به دست انگلیس و آمریکا بود و همچنان تصمیمات بزرگ باید با خارج از ایران هماهنگ می شد. اگر قدرت خارجی فشار می آورد، شاه ناچار به تغییر سیاست و حتی مجبور به طلاق همسرش! می شد.

روح تحقیرشده اما جاه طلب ملت مسلمان ایران مثل فنر فشرده ای بالاخره پرید و عصری نو آغاز شد. جمهوری اسلامی اگر هیچ دستاوردی نداشت، به زعم موافقان و مخالفان، فرمان اداره کشور را به داخل و به دست مردم بازگرداند. روح عزتی که در امام خمینی بود به توده های انقلابی سرریز شد و شعار «نه شرقی، نه غربی» و جنبش عدم تعهد، سرلوحه سیاستگذاری قرار گرفت (به این معنا نیست که هیچگاه به نحو استثناء، از این شعار عدول نشد). چه در سالهای دفاع مقدس و چه پس از آن حتی با خروج اکثر سفرای کشورهای غربی از تهران و تصویب حصر اقتصادی (معروف به داماتو) در دهه 1370، ایران تغییر موضع نداد تا جایی که سفرا ناچار شدند خود به تهران بازگردند. این خط مشی استقلال در ماجراهایی مانند صنعت هسته ای، صنایع نظامی و تقویت کشورهای جبهه مقاومت تا جایی ادامه یافت که ج.ا.ایران را به قدرتی منطقه ای تبدیل کرد. چنانکه در سالهای اخیر دیدیم، در یک سو جمهوری اسلامی ایران و در سوی دیگر میز، تمام قدرتهای شرق و غرب به بحث و مذاکره می نشستند. این تصویر، تعبیر یکی از رویاهای ایرانیان بود، آرزویی که نسلهای گذشته، در حسرت آن بودند. لکن تکرار آن یعنی اجازه خواستن از خارجی برای سیاستهای ملی.

گفتم که حکومتهای پیشین هریک به دلیل یک ضعف راهبردی ناچار شدند استقلال رای خود را وجه المصالحه قرار دهند. شاید بخاطر همان نقطه ضعفهای نظامی بود که ما بلافاصله پس از پایان جنگ، دست به کار صنایع دفاعی شدیم اما غافل از اینکه جنگ افزار عصر جدید، لباسی نو به تن کرده است. آنگونه که ضعف بنیه نظامی عامل از دست دادن استقلال گذشتگان بود، ضعف حکمرانی اقتصادی و وابستگی ارزی و بودجه ای (که یعنی درآمد نفت) امروز همان نقش را بازی می کند.

لازم است ذکر کنم که استقلال سیاسی مانند خودکفایی اقتصادی یک قرائت افراطی دارد که به معنای بریدن از تمام ملاحظات، مذاکرات و پیوندهای خارجی است. نویسنده، مخالف چنین برداشتی از استقلال است بویژه در عصر جهانی شدن که اساسا آن طرز تفکر میسور هم نیست. از منظر ما معیار مستقل نبودن آن است که مخالفت و فشار قدرت خارجی، نظام را ناچار به تغییر سیاست خود نماید.

اینکه برای دومین بار فشار اقتصادی خارجی موجب شود جمهوری اسلامی در سیاستهای خویش تجدیدنظر نماید، تداعی گر رویه ای است که می تواند به معنای خاتمه دوره استقلال چهل ساله و بازگشت به عقب باشد. حال پرسش این است که اگر ابزار تحریم بانکی و نفتی اینقدر کارامد و ضعفهای راهبردی ما در حکمرانی اقتصادی اینقدر عریان و آسیب پذیر است، چرا نباید در سالهای بعد منتظر تکرار این رویه باشیم؟ آیا بعید است که نوبت بعد در خصوص یک سیاست داخلی تر و هویتی تر باز هم فشار خارجی اقتصادی موجب عقب نشینی نظام شود؟ و آیا آن نظام را میتوان مستقل از غرب و شرق نام نهاد؟

علی علیه السلام فرمود: به هر چه محتاج باشی، اسیر او خواهی بود. سیستم آلوده به منافع که نتوانسته خود را از احتیاج به ارز نفت و به شبکه های ارز آمریکایی رها کند، به اسارت رفته است. هنوز به روز رهایی و یوم الخلاص امیدواریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۳۱۵۹۰۹:۳۷:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۹
شما لطفا یک مورد از مدلهای موجود در دنیا رو که به عنوان استقلال قبول دارید و با تعریف شما از اسقلال تطابق داره رو معرفی کنید تا بدونیم هدف و سمتون به کجاست. اگر هم مدلهای موجود رو قبول ندارید، لطفا نزدیکترین مدل به تعاریف خودتون رو معرفی بفرمایید. ممنون.
ناشناس۱۰۷۳۸۲۳۱۵:۳۶:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۹
این دولت مگه مدلی جز ذلت داره ما مدل ژاپن صده 1600 آلمان1800 را میخواهیم
زنده رود۱۰۷۳۹۴۳۱۶:۵۹:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۹
روسیه و آمریکا و تا اندازه ای فرانسه
ناشناس۱۰۷۳۱۹۲۰۹:۵۶:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۹
لازم است ذکر کنم که استقلال سیاسی مانند خودکفایی اقتصادی یک قرائت افراطی دارد که به معنای بریدن از تمام ملاحظات، مذاکرات و پیوندهای خارجی است. نویسنده، مخالف چنین برداشتی از استقلال است بویژه در عصر جهانی شدن که اساسا آن طرز تفکر میسور هم نیست. از منظر ما معیار مستقل نبودن آن است که مخالفت و فشار قدرت خارجی، نظام را ناچار به تغییر سیاست خود نماید. جناب نویسنده، میشه یه نمونه از چیزی که مورد نظرته رو به ما معرفی کنی؟ یا حداقل چیزی شبیه انچه که در نظرت هست؟ کدوم کشور؟ کدوم مدل اقتصادی؟
ناشناس۱۰۷۳۲۰۰۰۹:۵۹:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۹
اصلی ترین ضربه را در طول تاریخ، خائنین و سرسپردگان دشمنان در دستگاه های حکومتی، به ایران وارد کرده اند که هنوز هم بخش زیادی از این خائنین در کشور و متاسفانه برخی ادارات مهم مشغول به کار و ضربه زدن به کشور هستند.
علی 671۱۰۷۳۲۱۹۱۰:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۹
تا روحانی و باندش سر کار باشند از هیچ چیز بعید نیست که اگر اجازه داشت همین استقلال نیمه را که باقی مانده بود برای رابط با کدخدا هم داده بود تا پول به خزانه اش برای نجومی بگیران فراهم شود .اما نیروهای ارزشی مثل کوه جلوش را سد کرده اند .و ایشان در خواب پریشانی با ظریف قرار گرفته اند .
ناشناس۱۰۷۳۲۷۱۱۰:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۹
با سلام قابل توجه جناب توکلی روش هایی برای استقلال اقتصادی و عدالت اجتماعی 1-با سهمیه بندی و دو نرخی کردن بنزین بخش زیادی از کسری بودجه جبران می شود. 2- با کنترل و دریافت مالیات از همه اشخاص با گردش بانکی سالیانه بالای 500 میلیون تومان و اگر بهانه دارند که سخت است و امکانات کافی نداریم بند 3 3- به ازای هر تراکنش بانکی مبلغ نیم درصد به خزانه دولت واریز گردد یعنی به هر حسابی وقتی مبلغی اضافه می گردد نیم درصد آن به خزانه دولت واریز گردد مثلا به ازای هر صد هزارتومان میلغ 500 تومان و به ازای هر صد میلیون تومان 500000 تومان به خزانه دولت واریز گردد با این روش کلا پرونده فرار مالیات بسته می شود. مبلغی بالغ بر 87.000.000.000.000 تومان بر اساس مجموع تراکنش های شتاب و پایا و ساتنا سال 97 از این مسیر مالیات جمع می گردد.حال اگر این عدد را یک درصد فرض کنیم 174.000.000.000.000 می شود. با عدد آخر می توان به چهل میلیون نفر ماهانه 360000 تومان یارانه داد. 4-صادرات فراورده های نفتی مانند بنزین و گازوییل و سایر اقلام پتروشیمی و محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه با نرخ اندکی کمتر از آنچه الان به دستشان می رسد و تامین احتیاجات ضروری با واسطه همین همسایگان از طریق مبادلات پولی فیمابین و یا تهاتر کالا به کالا بخش دیگری از فشار تحریم ها برداشته شده و مسیر استقلال ادامه می یابد. و برای عدالت اجتماعی 5- حذف یارانه پر درآمد ها و پرداخت یارانه نقدی به همه خانواده هایی که مجموع درآمد ماهانه شان کمتر از 4.500.000 تومان می باشد تا به این عدد برسد. می توان درآمد را بر اساس تعداد افراد خانوار بر مبنای هر نفر 1.500.000 تومان در نظر گرفت و محاسبات را انجام داد. و در نهایت با گزارشات مردمی، مبارزه با رانت خواران و اختلاسگران ، حزانت و عدالت در تسهیم بودجه فراهم می شود.
ناشناس۱۰۷۳۸۴۸۱۵:۴۹:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۹
داداش میخوای از نفس مردم هم مالیات بگیر !
آریابان۱۰۷۴۰۰۳۱۸:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۹
جناب ناشناس ۱۰۷۳۲۷۱ ۱۰:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۹ 3- اگر این متنفذین و رانتخوارانند که حتما یک برنامه کامپیوتری خواهند نوشت و تراکنش ها را بصورت خودی و نَخودی در خواهند آورد و .... !!!!! 4- وقتی قراراه از همسایه جنس بخریم چرا باید برای اونها تخفیف قائل شویم ؟!؟!؟!؟!؟ 5- "پرداخت یارانه نقدی به خانواده هایی با مجموع درآمد ماهانه کمتر از 4.500.000 تومان" در واقع یعنی تقریبا همه بازنشستگان و کارگران و ..... !!!!!! (که البته پیشنهاد مناسبی می باشد)
ناشناس۱۰۷۴۰۰۴۱۸:۰۳:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۹
جز بند پنج .بقیه عالی بود .بند پنج سبب تنبلی خیلی ها می شود . مبلغ یارانه بایستی حدود یک ملیون باشد.
ناشناس۱۰۷۳۲۹۷۱۰:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۹
این تیتر با این عکس یعنی مسبب مشکلات این کشور دراینجا خلاصه میشود و باقی نهادها و ارگانها بری میباشند.هوشمندانه بود اما قانع کننده نیست.
ناشناس۱۰۷۳۳۰۳۱۰:۵۷:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۹
هیچ کشوری به معنای واقعی کلمه مستقل نیست. نظم بین الملل هم بر اساس زور هست و تاثیر گذاری کشورها به میزان توانایی هاشون بستگی دارد . دست از این تحلیل های عامیانه بردارید و با به رسمیت شناختن واقعیت، کشور را از بحران نجات بدهید
ناشناس۱۰۷۳۳۳۲۱۱:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۹
آن سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند / ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است
ناشناس۱۰۷۳۶۴۶۱۳:۵۵:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۹
دو کلام هم از بخشیدن خزر بگو چرا به اینجا میرسید همه سکوت میکنید
ناشناس۱۰۷۳۷۶۶۱۵:۰۶:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۹
بابا خزر 50 درصدش مال ما بوده که الان هم هست چیزی بخشیده نشده
ناشناس۱۰۷۳۹۸۲۱۷:۳۶:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۹
امان از عدم مطالعه و کم سوادی . هموطن عزیز ، اتفاق خاصی تو خزر نیفتاده . نگران به تاراج رفتن داشته های خودمان به وسیله دولتمردان بی تدبیرمون باش
ناشناس۱۰۷۳۳۸۹۱۱:۴۱:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۹
درود اما هيچ تعريف معتبري از استقلال معناي بريدن از پيوندهاي خارجي را ندارد و اتفاقا استقلال در ميدان پيوندهاي خارجي معني دار مي شود. ان تعريف افراطي مربوط به انزوا است و نه استقلال
ناشناس۱۰۷۳۶۲۲۱۳:۴۲:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۹
تا قانون اساسی تغییر نکنه فساد هست و ناکارایی و این وضعیتی که به همه دنیا باج میدیم
صمصام۱۰۷۳۶۷۷۱۴:۱۳:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۹
استقلال در چیست ؟ آیا استقلال در این است که وسط دریاها در به در و اواره، دنبال کشوری بگردیم که راهمان بدهند تا نفتمان را بفرویشم ؟؟؟ استقلال در این است که اراده کنیم و در دل خاک دشمن درامد کسب کنیم کدام یک ؟!
ناشناس۱۰۷۳۷۱۶۱۴:۴۰:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۹
ما حاضریم استقلالی را که نویسنده می گوید نداشته باشیم ولی ملت در رفاه زندگی کنند. استقلالی که هزینه اش برای ملت فلاکت و فقر باشد اسمش قطعا استقلال نیست.
حسین بن علی۱۰۷۳۸۱۹۱۵:۳۴:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۹
اگر هم منظورت از استقلال بالاکشیدن و اجاره دادن کل سرزمین ایران به بهانه های مختلف و جعل ِ ِ وقف نامه های دستخطی ِ ساختگیه ! خسته نباشی قاجاریه روحت شاد!
ناشناس۱۰۷۳۸۷۲۱۶:۰۴:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۹
کشوری که نمیتونه کارت ملی و گواهینامه تولید کنه استقلال چی داره بسه ذیگه شعرای پوچ و مسخرتون
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین