تحلیل جروزالم پست از نیاز ترامپ به مذاکره با ایران

گروه جهان الف،   3980606035 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

جروزالم پست نوشته است از آنجایی که ترامپ از برگزاری نشست‌های سطح بالا حتی پیش از هرگونه توافق خوشحال است، مانند دیدار با رهبر کره شمالی مایل است با روحانی نیز دیدار کند.

تحلیل جروزالم پست از نیاز ترامپ به مذاکره با ایران

به گزارش الف این روزنامه اسراییلی در تحلیلی به تحولات چند روز گذشته در روابط میان ایران و غرب پرداخته و می نویسد:  فقط در دوران دونالد ترامپ است که می توان برای دیدار میان رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی برنامه ریزی کرد؛ و در عین حال دو طرف تهدیدات نظامی و کلامی را علیه یکدیگر تشدیده کرده و آمریکا نیز طرح "فشار حداکثری" خود را علیه ایران با جدیت بیشتر پیش می برد. ترامپ در 32 ماه ریاست جمهوری اش یک روز تهدید کرده است با بمب باران ایران، آن را به عصر حجر بازمی گرداند و در روز دیگر پیشنهاد مذاکرات دوجانبه داده است.تاکنون ایران پیشنهادات مکرر ترامپ را برای مذاکرات کاملا غیرقابل قبول خوانده است.تهران با رد هرگونه تغییر در توافق هسته ای، می گوید پیش از هرگونه مذاکره درباره مسایل هسته ای ، تمام تحریم های آمریکا باید لغو شود.

این روزنامه افزوده است: اما برای آمریکا، چنین امری از ابتدا محکوم به شکست است.در حالی که ترامپ ایده مذاکرات را مطرح کرده است، مایک پمپئو وزیرخارجه اش گفته است پیش از آنکه ایران طرح 12 ماده ای مورد نظر آمریکا را اجرا کند، هیچ مورد از لغو تحریم ها صورت نخواهد گرفت؛ که این امر یا به معنای تغییر رژیم است یا اینکه ایران سریعا خود را به یک دمکراسی صلح طلب غربی تبدیل خواهد کرد. از آنجایی که بیشتر بندهای 12 گانه پمپئو از ابتدا غیرقابل تحقق است، چرا باید ناگهان خوشبین بود؟

به نوشته جروزالم پست کلید این مساله ظاهرا فرمولی است که فرانسه ارائه کرده است: هیچ یک از دو طرف از مواضع خود به صورت کامل عقب نشینی نمی کنند، اما هر دو طرف تاحدی کوتاه می آیند. ایران گفته است در صورتی مذاکره خواهد کرد که آمریکا اجازه دهد میزان کنونی صادرات نفتی اش – 100 هزار بشکه در روز – هفت برابر شود. جمهوری اسلامی همچنین می گوید انتظار دارد این رقم در مدتی مشخص به 1 میلیون و 500 هزار بشکه افزایش یابد. ایران پیش از سیاست فشار حداکثری آمریکا، روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر می کرد. تا قبل از ماه می و پیش از لغو معافعیت های نفتی هشت کشوری که شرکای اصلی ایران بودند،  تهران روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می کرد.

این روزنامه اسراییلی نتیجه گرفته است که «این بدن معناست که آمریکا تنها با احیاء موقت معافیت های نفتی می تواند میزان صادرات نفتی ایران را به 700 هزار بشکه برساند، بدون آنکه مجبور باشد تحریم های اصلی تهران را لغو کند.»

بنابر تحلیل جروزالم پست: آمریکا همچنین می تواند این کار را برای یک مدت موقت و مشخص انجام دهد تا به مذاکرات فرصت دهد و در عین حال مساله را زنده نگه دارد تا در صورت شکست گفت و گوها، تحریم های کامل را اعمال کند. در عوض، تهران می گوید احتمالا اجرای برجام را ازسرخواهد گرفت. در شرایطی که "تخطی" ایران از توافق هسته ای سال 2015  در ماه های اخیر به میزانی محدود بوده و هیچ پیشرفتی نداشته است، انتظار می رفت تهران در مدت دو هفته موارد نقض را گسترش دهد. اگر تهران موارد "تخطی" را افزایش دهد، ترامپ باید حمله نظامی به ایران را مدنظر قرار دهد تا توان بالقوه جمهوری اسلامی برای تولید بمب اتمی متوقف شود. اما ترامپ نشان داده است برای استفاده از قوه قهریه، اشتیاقی ندارد.

نویسنده این روزنامه تصریح کرده است: شاید فرمولی برای آغاز مذاکرات وجود داشته باشد. و از آنجایی که ترامپ از برگزاری نشست های سطح بالا حتی پیش از هرگونه توافق خوشحال است – مثلا در خصوص دیدار با رهبر کره شمالی – ممکن است با روحانی دیدار کند. اما احتمال این امر فقط تا پیش از نوامبر 2020 وجود دارد.

جروزالم پست در عین حال تاکید کرده است گرچه این مساله شاید آغاز یک توافق جامع برای خودداری از تشدید تنش ها باشد، اما ایران هیچ علامتی از تغییر در مواضع هسته ای نشان نداده است که دولت ترامپ بپذیرد. ایران حتی از این هم فراتر رفته و گفته است اگر این مذاکرات هم برگزار شود، هیچ امتیازی درباره برنامه موشک بالستیک خود نخواهد داد. تمام اینها نشان میدهد شاید این مساله، برنامه پشتیبانی ایران باشد.

تحلیل پایانی این روزنامه اسراییلی حاکی است: پیروزی ترامپ در انتخابات 2020  می تواند روندی دیپلماتیک و رو به جلو باشد که ممکن است خیال ترامپ را قدری آسوده کند. اگر قرار است ترامپ در انتخابات پیروز شود، ایران می تواند حتی امتیازات بزرگتر بدهد. اما اگر قرار نیست مجددا انتخاب شود، ایران می تواند رسیدن به توافق را تا پیشنهاد احتمالی رئیس جمهور جدید آمریکا به تاخیر بیندازد. اسرائیل با دقت تمام این تحولات را دنبال خواهد کرد و برای حصول توافقی تلاش می کند که تمام نگرانی هایش را برطرف کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۹۲۹۸۱۰:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۶
ترامپ برای کاهش تنشها تا انتخابات ۲۰۲۰ فقط حاضره مذاکره کنه... بعد از انتخابات و در صورت انتخاب مجدد، ایشان قطعا از اعمال مواضع سخت تر نسبت به ایران ابایی نخواهد داشت.
ناشناس۱۰۶۹۳۰۰۱۰:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۶
امریکا و اروپا در مذاکرات اهداف خودشان را دنبال می کنند و بدنبال لغو تحریم ها و تامین منافع ایران نیستن .
ناشناس۱۰۶۹۳۰۴۱۰:۵۵:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۶
هدف ترامپ عکس یادگاری گرفتن برای تبلیغات انتخاباتی 2020 است نه لغو تحریم های ضد ایرانی !
ناشناس۱۰۶۹۳۵۶۱۱:۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۶
دولت تدبیر نیست دولت واداده است
ناشناس۱۰۶۹۳۵۹۱۱:۱۵:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۶
فعلا که ایران بیشتر نیازمند هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین