روایت حناچی از پرونده قائم‌مقام قالیباف/ انتقاد روزنامه دولت از جهانگیری/ حمایت عجیب وزیر اقتصاد از پوری‌حسینی

گروه سیاسی الف،   3980605153 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

روایت حناچی از پرونده قائم‌مقام قالیباف/ انتقاد روزنامه دولت از جهانگیری/ حمایت عجیب وزیر اقتصاد از پوری‌حسینی

انتقاد روزنامه دولت از جهانگیری

روزنامه دولتی ایران با انتقاد از جهانگیری نوشت: آقای جهانگیری، معاون اول محترم رئیس جمهوری در آخرین سخنرانی خود به نکات مختلفی اشاره کرده و ضمناً به طرح یک سؤال تکراری هم پرداخته ا‌ست: «۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دولت قبل کجا رفته است؟» مخاطب این سؤال کیست و چه کسی باید به آن پاسخ بدهد؟ و در طول ۶ سال گذشته که این پرسش مطرح شده (و چندین بار خود ایشان از آن سخن گفته)، جوابی برایش یافت نشده است؟...

آقای جهانگیری به جای اینکه مکرراً سؤال کند، باید جواب بدهد که:

اولاً آیا استعلام از خزانه و بانک مرکزی کرده است تا روشن شود این ۷۰۰ میلیارد دلار وارد حساب‌های دولت شده؟ اگر چنین استعلامی صورت گرفته، پاسخ چه بوده است؟ و اگر این اقدام ساده انجام نشده، چه دلیلی دارد؟

ثانیاً برفرض که این پول‌ها وارد خزانه شده، چگونه و با دستور چه کسی و منطبق بر کدام ضوابط و مقررات هزینه شده؟

لحن کلام آقای جهانگیری نشان می‌دهد که ظاهراً اشکال کار در همین مرحله است. به نتیجه رسیدن در اینجا هم نباید کار سختی باشد. ممکن است بخش بزرگی از این مبلغ صرف واردات شده باشد. گمرک که در اختیار آقای جهانگیری است و با یک تلفن می‌تواند آمار تمام واردات دوره دولت‌های نهم و دهم را دریافت کند. یا فرضاً پول بیت‌المال خرج چیزهایی شده که قانوناً نباید می‌شده است. ذیحسابان وزارت اقتصاد می‌توانند گزارش عملکرد بدهند. به علاوه دیوان محاسبات کشور، گزارش تفریغ بودجه سالانه را دست کم تا ۲ سال قبل داده است و آقای جهانگیری می‌تواند با رجوع به آن پاسخ پرسش‌های خود را بگیرد.

***

دولت با منتقدان برخورد سختی دارد

سیدعلی میرفتاح، سردبیر روزنامه اعتماد با نقل انتقادات به روحانی نوشت: «[دولت] در داخل نيز، درشت‌گويي و طعنه و تسخر و متلك‌پراني و ضايع كردن رقيب را جايگزين گفت‌وگو كرد. مردم به اين جهت دكتر حسن روحاني را در دولت دوازدهم برگزيدند كه اولا حقوقدان و گفت‌وگوكننده بود، ثانيا دعواهاي جناحي را در كارنامه نداشت. در عمل اما هم خودش و هم اطرافيانش طوعا و كرها وارد دعواهاي سياسي- جناحي با رقبا شدند و درصدد تحقير و تخفيف منتقدان خود برآمدند. طرف مقابل هم البته بيكار ننشسته به اندازه خودش تحقير و تخفيف كرده. خصوصا حالا كه دولت گير و گرفتاري زياد دارد، منكوبش مي‌كنند و در رسانه‌ها عيوبش را مي‌شمارند و... با همه اين حرف‌ها هنوز دير نشده و دولت مي‌تواند مقدم بر برد – برد بين‌المللي براي برد – برد داخلي برنامه بريزد و گفت‌وگوهاي استراتژيك را سامان ببخشد. اگرنه، دير نخواهد بود كه تجربه نه‌چندان شيرين برجام را مجددا از سر بگذرانيم.»

***

انتقاد زیدآبادی از سخنان روحانی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز سه شنبه در یک سخنرانی عمومی با تأکید بر اینکه ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم، تصریح کرد: اگر کسی تنها به دنبال عکس گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکان‌نپذیر نیست، مگر آنکه از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور: کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد امکان‌پذیر نیست/ کلید روابط با ایران، دست واشنگتن است

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب درباره اظهارات روحانی در کانال تلگرام خود نوشت: «یک روز پس از اعلام آمادگی تلویحی حسن روحانی برای ملاقات با دونالد ترامپ، او لحن خود را تغییر داد و گفت: "اینکه کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این امکان‌پذیر نیست البته فتوشاپ آن امکان‌پذیر است! مگر آنکه....."

به گمان من، ترامپ با همۀ رفتارهای بعضاً مسخره‌اش، چندان هم خود را مشتاق عکس گرفتن با روحانی نشان نمی‌دهد! اصولاً تقلیل نزاع بین ایران و آمریکا به نیاز داخلی ترامپ برای گرفتن"عکس یادگاری" نوعی لوث کردن روابط بین‌الملل است!

گذشته از این، سخن روحانی مثل برخی از اظهارنظرهای ترامپ، بوی خودشیفتگی می‌دهد. به نظرم برای روحانی بهتر است که از این ادبیات کلاً فاصله بگیرد، زیرا القای حس خودشیفتگی چیزی نیست که به مذاق اکثریت مردم ما خوش آید!»

***

روایت حناچی از پرونده قائم‌مقام قالیباف

مدت زیادی از بازداشت عیسی شریفی، قائم‌مقام شهرداری تهران در زمان قالیباف می‌گذرد و تاکنون شرح دقیقی از اتهامات و تخلفات در رسانه‌ها منتشر نشده است. پیروز حناچی، شهردار تهران در بخشی از گفت‌وگو با روزنامه شرق به شکل سربسته به این ماجرا اشاره کرده است:

«يکي از موضوعات مسئله‌برانگيز و حساس مرتبط با مديريت شهري که شفاف‌سازي چنداني پيرامون آن انجام نشده و البته ما خيلي پيگير آن بوديم، مسئله کارگزاري ياس و پرونده آقاي عيسي شريفي است که در دوره قاليباف قائم‌مقام شهرداري بود، او بازداشت شده و حجم پرونده و تخلفاتي که اعلام شده بسيار سنگين است. آيا شهرداري در اين پرونده، به عنوان شاکي يا متضرر حضور دارد؟ اساسا اين پرونده ارتباطي به شهرداري دارد يا تخلفات در حوزه‌هاي ديگري رخ داد؟ شهرداري پيگير ماجرا بوده است يا نه؟

شهرداري که قطعا پيگير ماجرا بوده است ولي ظاهرا مدعي قضيه، خود سيستم قضائي نيروهاي مسلح است. چون ظاهرا منابعي که به اسم نيروهاي مسلح بوده، به آنها هم نرسيده است. اينکه کجا رفته است، سيستم قضائي نيروهاي مسلح پيگيري مي‌کند. ما هم تقريبا به توافق رسيديم که مطالبات ما چقدر بوده است.

مطالبات چقدر بوده و عدد آن معلوم است؟

چون دقيق نيست... نمي‌شود گفت، حدودش معلوم است ولي نمي‌خواهم حالت رسانه‌اي پيدا کند. نظر اعضاي شورا اين بود که با شکايت تعقيب کنيم. ما گفتيم که فکر مي‌کنيم با مفاهمه، مي‌توانيم راحت‌تر آن را حل کنيم.

 مفاهمه با چه کسي؟

با سپاه. چون ياس جزء زيرمجموعه‌هاي سپاه بوده است. فکر مي‌کنيم اين‌طور مي‌شود راحت‌تر مسئله را حل کرد. موضوع را تعقيب مي‌کنيم. بخشي نقدي و بخشي غيرنقدي است. حدودش معلوم است ولي چون پرونده، تعداد زيادي از املاک را دخيل کرده است، دارند جزئياتش را اخذ مي‌کنند. به هر صورت ما رها نکرده‌ايم.

اين املاک که مي‌گوييد، چه به روزشان آمده است؟

يکي از آنها روزنامه اطلاعات بود که اخيرا گرفتيم.

يعني املاک را به ديگران واگذار کردند؟

آن شرکت به نمايندگي از شهرداري، املاک را مي‌گرفته و منابع تأمين مي‌کرده است. يا هولوگرام مي‌گرفته و منابع تأمين مي‌کرده است. اين منابع، بخشي را به نام سپاه تأمين مي‌کرده است.

به همين خاطر سپاه هم شاکي شده است؟

ظاهرا به سپاه هم نرسيده است.

پس به اين دليل است که خود نهادهاي نظامي هم پيگير ماجرا هستند... .

بله آنها مي‌گويند اين چيزها که ادعا شده به سپاه داده‌اند، به ما نرسيده است.»

***

توکلی خواستار تعلیق نمایندگان متهم به فساد شد

احمد توکلی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس با انتقاد از عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خواستار شد نمایندگانی که به فساد متهم‌اند تا پایان بررسی دادگاه، از نمایندگی تعلیق شوند. توکلی در این نامه نوشت: «یکی از سنن پسندیده در کشورهای غربی این است که وقتی مسئولی متهم به فساد مالی می شود بلافاصله استعفا می‌دهد یا وادار به استعفا می‌شود سپس رسیدگی آغاز می‌گردد. کنار گذاشتن فوری متهم از سمتش، لااقل سه نتیجه ارزشمند دارد: یک) فردی که صلاحیتش زیر سوال می‌رود امانتی در دستش باقی نمی‌ماند. دو) اگر فردی که متهم به خیانت مالی است در موضع قدرت باشد برای از بین بردن اسناد مربوط یا جعل اسناد تازه یا لابی بین صاحبان قدرت تواناتر است و ممکن است سیر رسیدگی قضایی را مخدوش سازد. سه) متهم به‌محض ورود اتهام به او، باید به همان نسبت، مجازات آبرویی ببیند تا همگنانش نیز از موضع تهمت بپرهیزند...

مشکل از آنجا پیدا شده است که قانون در باره سلب صلاحیت از نمایندگان پس از تصویب اعتبارنامه ساکت است و نظارت به گروهی از خود نمایندگان سپرده شده که دچار تعارض منافع هستند. کار باید به ناظری بیرونی واگذار شود که نه‌تنها اختیار تعلیق عضویت بلکه صلاحیت سلب عضویت نماینده را هم به‌طور کاملا شفاف، داشته باشد. بند ۱۳ سیاست‌های کلی انتخابات نیز صراحتا به این نقیصه اشاره دارد. با توجه به این که در دوران صدارت جنابعالی طی سه دوره، مکرراً اصلاح آیین‌نامه به فوریت انجام شده است، دیده‌بان شفافیت و عدالت پیشنهاد می‌کند در طرح یک فوریتی آیین‌نامه را اصلاح فرمایید تا بتوانید متهمان به فساد و خیانت را تا محکومیت یا برائت، از ورود به خانه ملت باز دارید.»

بیشتر بخوانید:

نامه توکلی به لاریجانی: نمایندگان متهم به فساد را از ورود به مجلس منع کنید

***

حمایت عجیب وزیر اقتصاد از پوری‌حسینی

فرهاد دژپسند در پاسخ به پرسش تسنیم، با این مضمون که سخنگوی دولت اتهامات رئیس سازمان خصوصی سازی را به شرکتهای ایران ایر تور و واگذاری دشت مغان محدود دانسته و شما در مکاتبه ای با معاون اول رئیس جمهور از این واگذاری دفاع کرده‌اید،گفت: برنامه دولت درباره واگذاری‌های بزرگ تغییر نخواهد کرد و برنامه‌های خود را در این حوزه به طور جدی پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه می‌دانیم اینگونه رفتارها روی انگیزه دیگران اثر می‌گذارد چرا که باعث تضعیف اراده دیگران خواهد شد اما ما این راه را ادامه خواهیم داد.بنابراین اصل واگذاری‌ها ادامه پیدا می‌کند.

وزیر اقتصاد گفت: من خوب یا بد بودن واگذاری‌ها را از جنبه رعایت مقررات نگاه می‌کنم. اینکه آیا در تعیین قیمت یا تعیین برنده مقررات رعایت شده است یا نه اگر قوانین رعایت شده باشد اما نتیجه مطلوب نباشد، نمی‌توانیم به واگذاری‌ها ایراد بگیریم.

وی افزود، در واگذاری‌ها آیین‌نامه تعیین قیمت پایه و مزایده رعایت شده است و من به عنوان یک مقام مسئول این واگذاری‌ها را درست ارزیابی می‌کنم. ممکن است خریدار یا قیمت تعیین‌شده باب میل کسی نباشد اما همین که مقررات رعایت شده باشد، کفایت می‌کند.

این سخنان وزیر اقتصاد در حالی است که دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ از زیان دو هزار و صد و پنجاه میلیاردی به بیت‌المال، فقط در واگذاری کشت و صنعت خبر داده است: «با توجه به بررسی ­های میدانی صورت گرفته توسط دیوان محاسبات برآورد ارزش واقعی سهام شرکت مذکور بیش از چهار هزار میلیارد تومان بوده که واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به ارزش هزار و هشتصد و پنجاه میلیارد تومان موجب بروز ضرر و زیان به بیت ­المال شده است.»

بیشتر بخوانید:

گزارش تفریغ بودجه ۹۶ از تخلفات واگذاری‌ها به بخش خصوصی/ از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش ۷۰ درصد کمتر از قیمت کارشناسی

دفاع تمام‌قد وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت از مدیری که چنین تخلفاتی در مجموعه او رخ داده است جای تعجب بسیار دارد. باید از وزیر اقتصاد پرسید آیا تعیین قیمت هزار و هشتصد میلیارد تومان برای بنگاهی به ارزش چهار هزار میلیارد تومان، رعایت مقررات است؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۸۷۰۴۲۱:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۵
آمریکا بد عهد در مقابل ايران عاجز و درمانده است ولي متاسفانه دولت تدبير به سراغ فرانسه مباشر ناتوان و البته بسيار مکار آمريکا رفته است! ا اين چه تدبيری است؟؟
ناشناس۱۰۶۸۷۰۵۲۱:۴۷:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۵
رئيس‌جمهور که مدعي است تورم کاهش يافته است، لطف کنند لحظه‌اي از ولنجک ... فاصله بگيرند و به ميان مردم بيايند و از نزديک صداي ملت را در مورد بي‌تدبيري‌ها، گراني‌ها، تورم‌‌ها، اختلاس‌ها، نجومي‌بگيران، بيکاري، سرخوردگي جوانان و تن ندادن به ازدواج به خاطر عملکرد دولت، گراني مسکن و اجاره‌بها و... بشنوند.
بهرام۱۰۶۸۷۰۶۲۱:۴۷:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۵
بدون شک وزیر اقتصاد هم منافعی داشته است مستقیم و یا غیر مستقیم اگر مقررات در بعضی موارد برعلیه منافع ملت باشد باید مقررات را اصلاح کرد جهت اطلاع اقای وزیر
ناشناس۱۰۶۸۷۰۷۲۱:۴۹:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۵
يکي از اقوام که ساکن يکی از روستاهای استان گيلان است با تلخ‌کامی تعريف میکرد که فرد ثروتمندی زمين بزرگی از شاليزار منطقه را در همسايگی آنان خريده و تبديل به ويلا کرده است.
ناشناس۱۰۶۸۷۴۳۲۲:۲۷:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۵
پورحسینی هیچ خطای نداشته خصوصی از این به بعد فقط در بورس باید انجام بشه
احمدرضا۱۰۶۸۷۸۵۲۳:۲۰:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۵
چرا کسی نمی‌پرسد قیمت گذاری بر چه اساسی و به وسیله چه اشخاصی انجام میشه؟؟؟؟ سازمان خصوصی سازی در قیمت گذاری دخالت نداره و مصوبه شورای قیمت‌گذاری رو اجرا میکنه. چرا همه چیز رو جناحی برخورد میکنیم. باید بررسی بشه آیا هیئت قیمت‌گذاری درست انجام وظیفه کرده یا نه ایشالا همه عاقبت بخیر بشیم
ناشناس۱۰۶۸۸۰۶۲۳:۴۰:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۵
آقای جهانگیری بفرمایند 150 میلیارد دلار آزاد شده در پسابرجام کجا هدر شد ؟!
ناشناس۱۰۶۸۸۴۱۰۰:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۶
حمایت وزیر اقتصاد و ربیعی سخنگوی دولت از پوری حسینی مایه تاسف و شرمساری است .
ناشناس۱۰۶۹۰۷۰۰۸:۴۹:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۶
متاسفانه بعضا سازمان های فوق تخصصی که نقش تعیین کننده ای در رشد اقتصادی و توسعه تجارت خارجی را در وزارتخانه طبق شرح وظایف و ماموریت ها دارند/ بازی می کنند؛ در چنگال تصیمیم گیران و تصیمیم سازآن بی کفایت و تحمیلی امثال پوری حسینی ها هستند.که خروج آن بحرانهای اقتصادی و فقر و فلاکت است.
هاشم۱۰۶۹۰۹۰۰۹:۰۴:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۶
طبیعیه متخلف ها از هم حمایت میکنن پس اصلا عجیب نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین