در گفتگو با الف مطرح شد: روایت «باهنر» از میزان رانت‌جویی ممكن در میان نمایندگان مجلس

  3980605150 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمدرضا باهنر فعال سیاسی اصول‌گرا می‌گوید از مجموع نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند حداکثر شاید ۱۰ الی ۱۵ درصد وارد جریان‌هایی شوند که از رانت یا فرصت رانت استفاده کنند و ۵ یا ۶ درصد هم ممکن است از رانت‌های بزرگتری استفاده کنند بنابراین در این زمینه نباید بزرگ نمایی و اغراق شود.

روایت «باهنر» از میزان رانت‌جویی ممكن در میان نمایندگان مجلس

این فعال اصول گرا در گفت‌وگویی مشروح  با سایت الف درباره موضوعات مختلف مطرح در فضای سیاسی جامعه از جمله حقوق نمایندگان مجلس و  مساله عدالت خواهی و احزاب سخن گفت.

باهنر درباره موضوع تخلف نمایندگان می افزاید: هر چند باید گفت نمایندگی مجلس امکان دسترسی به رانت را به وجود می آورد اما در دوران حضورم در مجلس که سالها از مدیران و هیات رئیسه مجلس بودم نماینده ها را طبق آیین نامه داخلی مجاز می‌کردیم که یا از مجلس حقوق بگیرند یا از دستگاهی که کارمندش هستند. شاید همین الان هم اینگونه باشد مثلا کسانی که از وزارت بهداشت یا دستگاه های دیگر حقوق می‌گرفتند حاضر نیستند آن حقوق را رها کنند و فقط حقوق نمایندگی را بگیرند. یعنی حقوق نمایندگی کمتر است. اما ممکن است برخی مثلا معلم یا پاسدار بوده باشند و بالعکس عمل کنند یعنی حقوق نمایندگی خیلی بیشتر از حقوق شغل آنها بوده باشد.

وی درباره حقوق نمایندگان تاکید می کند: یک نماینده برای دفاتر نمایندگی‌اش در حوزه انتخابیه از مجلس پول می‌گیرد. اما حقوق کارمندان دفتر یک نماینده را به حساب نماینده واریز می‌کنند . بنابراین پول دفتر، کارمندان و راننده اش را به حساب او می‌ریزند که شخص نماینده با آنها قرارداد ببندد در طی چهار سال نمایندگی اش حقوق آنها را بپردازد. یا مثلا مجلس به نمایندگانی که مجبور به سفر به حوزه انتخابیه خود هستند ، در ماه یک بار هزینه سفر آنها به حوزه انتخابیه شان با هواپیما را پرداخت می کند. یک کارمند اداری ممکن است علاوه بر هزینه سفر و رفت و آمد حق ماموریت و مزایای دیگری هم دریافت کند اما به نماینده اینها تعلق نمی‌گیرد. الان را اطلاع ندارم اما ما برای تلفن نماینده ماهیانه حدود صد هزار تومان در نظر می‌گرفتیم. درحالی که برخی نمایندگان بودند که هزینه تلفن آنها ماهانه 300 یا 400 هزارتومان هم می‌شد . پس ممکن است اگر همه اینها را جمع کنیم همان 20 میلیون بشود ولی آنچه که به خود نماینده می رسد حدود 7 یا 8 میلیون است. هرچند از وضعیت الان اطلاعی ندارم.

 باهنر تصریح می کند: این حق را به من بدهید به عنوان کسی که حدود 1500 نماینده را در دوران حضورم در مجلس دیده ام که همکارم شده اند و تجربه ای دارم مطلبی را بگویم و درصدی را اعلام کنم. تصور من این است که از مجموع نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند حدود 10 الی 15 درصد وارد جریان‌هایی می‌شوند که از رانت یا فرصت رانت استفاده کنند البته این به معنای دریافت زیرمیزی و... نیست مثلا کارمند جایی است و درخواست انتقال خودش را به شرکت نفت یا فولاد یا... می دهد. البته 5 یا 6 درصد هستند که رانت‌های بسیار بزرگتری را استفاده می‌کنند.

به گفته وی حتی حدود 20 در صد از نمایندگان هستند که بعد از پایان دوران نمایندگی وضع مالی بدتری هم پیدا می‌کنند.

این چهره سیاسی می‌افزاید: برخی نماینده شهرستان هستند و به تهران می‌آیند . تعدادی از این نمایندگان دیگر نمی توانند به حوزه انتخابیه خود بازگردند مثلا فرزندانشان در تهران مشغول تحصیل شده اند و...بنابراین بعد از دوران نمایندگی با درآمد سابق و قبل از نمایندگی نمی‌توانند زندگی کنند . 60-70 درصد نمایندگان همانی هستند که بودند . اما متاسفانه در رسانه ها و فضای مجازی بحث‌هایی مطرح می شود که جای تامل بیشتری دارد. مثلا در اوایل دولت آقای روحانی بحث حقوق های نجومی مطرح شد. همه سیستم های بازرسی بررسی کردند و در نتیجه مشخص شد که حدود 250 نفر در کشور حقوق نجومی گرفته اند. رهبری به صراحت حکمی صادر کردند با این مضمون که اگر این حقوق‌ها  قانونی بوده باید مبالغ بازگردانده شود اگر هم غیر قانونی بوده باید هم پول‌ها بازگردانده شود و هم محاکمه شوند.

باهنر تاکید می کند: بنابراین مطالبه‌گری و عدالت خواهی کار خوبی است اما اغراق کردن مصیبت بیشتری در پی دارد باید عالمانه و عادلانه قضاوت کرد. اصلا توصیه نمی‌کنم که این جریان ها متوقف شود بلکه حتما حضورشان برای رصد مسولان لازم است اما باید تلاش شود که بزرگ نمایی و اغراق نشود.
مشروح گفت‌وگوی الف با محمدرضا باهنر را روز شنبه ۹ شهریور بخوانید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۸۸۴۰۰۰:۱۴:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۶
نمایندگانی که چند برابر مجموع حقوق های دریافتی 4 ساله شون از مجلس یا شورای شهر برای تبلیغات انتخاباتی شون خرج می کنند قطعا"از رانت استفاده می کنند.
ناشناس۱۰۶۹۴۷۳۱۱:۴۹:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۶
آیا میشود اموال ایشان را مشروعیت سنجی کنید
ناشناس۱۰۶۸۸۵۵۰۰:۳۳:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۶
ده درصد ۳۰۰ نفر میشه ۳۰ نفر. از چی دفاع میکنی؟۳۰ نفر فاسد کمه؟
ناشناس۱۰۶۸۹۰۸۰۱:۵۶:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۶
اخه چه جوری به شش هفت درصد رسیدی.
ناشناس۱۰۶۸۹۳۱۰۳:۴۴:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۶
همین میزان هم درست باشه زیاده
ناشناس۱۰۶۸۹۵۲۰۵:۲۶:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۶
ایشان در مورد مجلس شورای اسلامی صحبت میکنند؟ چه راحت. همه چیز آرومه.
ناشناس۱۰۶۹۰۰۶۰۸:۰۶:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۶
گویا آقایان متوجه نیستند این رانتها سم مهلک است حتی قطره ای از آن هم کشنده است اما با ساده لوحی که مثلا القا کنند که۱۵٪ در مقابل ۱۰۰٪چیزی نیست
ناشناس۱۰۶۹۰۳۲۰۸:۲۸:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۶
پس چرا صفدر حسيني محاكمه نشد وحالا هم سركار است
ناشناس۱۰۶۹۰۳۴۰۸:۲۹:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۶
مرد مومن 20 درصد نمایندگان میشود 60 نفر آدم رانت طلب با حساب شما از جمعیت 80 میلیونی. ایران باید 16 میلیون آدم فاسد و سارق و دزد داشته باشیم ! برای مجلس یک نفر هم زیاده چه برسه به 20 درصد !!!
ناشناس۱۰۶۹۰۶۴۰۸:۴۵:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۶
شما فقط یه توضیح در مورد دو نفر بده ما باور میکنیم: 1) مدیرعامل فراری بانک ملی در کانادا 2) مدیرعامل فراری بانک سرمایه در اسپانیا
ناشناس۱۰۶۹۰۷۸۰۸:۵۴:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۶
پس دقیقا به همین خاطر هست که نمایندگان برای رای آوردن میلیاردی هزینه می کنند
ناشناس۱۰۶۹۰۸۲۰۸:۵۶:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۶
ما که تا حالا نماینده ای را که وضعش خوب نشده باشه و بچه هاش خارج نباشند ندیدیم اما شما دیدید لطفا به ما هم اطلاع رسانی بفرمایید
ناشناس۱۰۶۹۱۵۵۰۹:۵۱:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۶
هست ؛آقای قاضی زاده که پسرش چوپانی میکرد
ناشناس۱۰۶۹۴۰۵۱۱:۲۶:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۶
در کمپین فرزندت کجاست مشخص شد ایشون تمام بچه هاش از دختر تا پسر در بهترین دانشگاههای ایران درس خوندن هزار ماشالله همه نخبه هستند !!!!!!!!!!! خدا کنه از رانت پشت این ماجرا خبری نباشه چون فرزندان تمام مسئولین اگه خارج نباشند به کمتر از دانشگاه تهران و شریف رضایت ندادن !
ناشناس۱۰۶۹۶۹۵۱۳:۲۳:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۶
در بهترین دانشگاههای ایران درس خوندن ! این هم شد رانت ؟ الان بچه چوپان هم می تواند در شریف درس بخواند اگر عرضه داشته باشد
محمد۱۰۶۹۵۶۵۱۲:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۶
لطفا اینطور کلی گویی نکنید. شما نشان بدید که فرزندان همه نماینده ها خارج هستند.شما با اسم معرفی کنید اگر راست می گویید.
اشکان۱۰۶۹۱۱۰۰۹:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۶
یعنی طبق نظر جنابعالی بیست درصد از نمایندگان از رانت هایی که از نظر شما رانت هست استفاده می کنند و این عدد خیلی هم بزرگ و فسادآور نیست . ممنون که فساد رو برامون تعریف کردین!!!!
ناشناس۱۰۶۹۱۱۱۰۹:۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۶
اگربه حرف اقاي باهنر اعتماد شودوكوچك نمايي فساد موجود در نمايندگان برداشت نشود پانزده درصد خيلي زياد است شما حساب كنيد در هر سازماني 15درصد كار كنان ومديران فاسد باشند ويا حساب كنيد 15درصد جمعيت ايران فاسد ورانتي باشند چه جمعيتي بزرگي در فساد غوطه ور هستند؟انوقت اياكشور مي تواند راه درست وصحيح را براي پيشرفت طَي كند
حمید۱۰۶۹۱۲۳۰۹:۲۸:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۶
فکر می کنم این درست تر هست: "از مجموع نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند حداکثر شاید ۱۰ الی ۱۵ درصد وارد جریان‌های رانتی نمی شوند، بقیه بسته به توان و میزان لابی و استعدادشون تا بتوانند وارد می شوند"
ناشناس۱۰۶۹۱۴۵۰۹:۴۶:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۶
مسلمأ مقامات كشور در سطح نماينده مجلس و همانند آن داراي زندگي حداقل خوب هستند ،سوال اساسي اين است با درآمد 7-8 ميليون تومان چگونه ميشود چنين زندگي را درست كرد ،چگونه ميشود خانه چند ميليارد توماني خريد و ساير موارد چگونه ميشود دختر شوهر داد و براي پسر زن گرفت چگونه ميشود هزينه سنگين انتخابات را تأمين كرد ،خلاصه اصل مطلب كاملأ قابل رويت و قابل فهم است .يك دكتر كه حقوق نمايندگي درآمد يك ساعت آن هم نمي شود چرا نماينده ميشود و همه به او تبريك ميگويند ؟
احمدرضا۱۰۶۹۲۳۶۱۰:۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۶
منطقی ترین سوال اینه که چرا یه نماینده چند ماه قبل از انتخابات، هر شب اندازه کل حقوق خودش و دفترش و منشی و... فقط شام و نهار میده؟ هزینه انواع روش های تبلیغات و سفر ها و کرایه ی باغ و تالار و خودرو و.... هم بماند. یا حق ماموریت های گهگاهی خارجی این هزینه ها رو پوشش میده (که لطفا شفاف سازی کنید)، یا... (بخدا فکر کردن به رانت خوار بودن نماینده ها، شرم آوره) چرا نهج البلاغه رو نمیدن نماینده ها بخونن
ناشناس۱۰۶۹۲۵۶۱۰:۳۲:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۶
الهی ،واقعا دلمون سوخت یه شماره حساب اعلام کنن مردم کمک کنن ،
ناشناس۱۰۶۹۲۶۹۱۰:۳۸:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۶
چه اشکالی دارد چندنماینده فاسد برای مردم قوانین لازم(!) را تصویب کنند؟؟
ناشناس۱۰۶۹۴۰۱۱۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۶
همه فرصتهای سؤ استفاده را همون پانزده درصد بدست میگیرن !دیگه برای بقیه چیزی نمیمونه !باید با شفاف سازی و وضع قوانین ضد فسادزا امید به حل مشکلات اقتصادی را در مردم زنده کرد!با کوچک شمردن فساد نمیشود به مقابله با مفسدین امیدوار شد!
ناشناس۱۰۶۹۵۵۱۱۲:۲۴:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۶
نزدیک انتخابات شده اقایان راه افتادن
ناشناس۱۰۶۹۶۱۳۱۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۶
اغلب کسانی که در دوره های اخیر کاندیدا شده اند برای استفاده از رانت نمایندگی دندان تیز کرده اند. مجلس در حال حاضر کارکرد واقعی خودش را از دست داده است و بیشتر به مرکز لابی گری برای نمایندگان و اطرافیانشان شده است.
محاکمه زبل خان۱۰۶۹۶۲۰۱۲:۴۸:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۶
هاشمی رفسنجانی بواسطه آسیب ها و خسارات جبران ناپذیری که به شآن و اعتبار مجلس و نمایندگان خانه ملت در نزد افکار عمومی بواسطه دور زدن ها و تک روی هایی که در مجلس شورای اسلامی داشته در قانون بودجه سال ۹۸ بدون اطلاع نمایندگان و تصویب در صحن علنی مجلس که منجر به افزایش دوباره حقوق نجومی مدیران بر خلاف خواست و اراده نمایندگان گردیده و همچنین در موضوع چگونگی تصویب برجام در مجلس که مورد انتقاد بسیاری از مسئولین کشور واقع گردید و الخصوص در حوزه نظارتی مجلس شورای اسلامی چه در موضوع استیضاح وزرا و رئیس جمهور برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت به هم قبیله ای ها و دوستان و آشنایان که اثرات و اهداف مخرب آن در آینده ای نزدیک در کشور بخوبی قابل مشاهده خواهد بود و چه در مورد رانت و فساد موجود در سازمان خصوصی سازی و مقاومت رئیس جمهور نسبت به برکناری رئیس سازمان خصوصی سازی و چه در مورد مشکلات موسسات مالی و اعتباری و چه در مورد تعلل دولت در ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور ، اصلاح ساختار اقتصادی و اصلاح نظام بانکداری بر اساس منویات صریح مقام معظم رهبری مد ظله العالی در سال رونق تولید وارد آورده، می بایستی براساس خط مشی تعیین شده توسط ریاست محترم قوه قضاییه ((که هرگونه فعل یا ترک فعلی که توسط مسئولین کشور منجر به تضییع حقوق عامه مردم گردد مستوجب تعقیب قضایی و کیفری است)) توسط خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعنوان اولین مدعیان و شاکیان ناکارامدی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی عملکرد ۱۲ ساله به قوه قضاییه معرفی گردد.
ناشناس۱۰۶۹۷۲۰۱۳:۳۰:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۶
اگر تعداد نمایندگان مساله دار اینقدر کمه پس چرا نمایندگان دیگر با این اقلیت برخورد نمی کنند مثلا باطل کردن اعتبار نامه نمایندگی ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  24. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین