اولین کاهش قیمت مسکن پس از ۴ سال

گروه اقتصادی الف،   3980604114 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اطلاعات جدید دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد، در مرداد ماه ۹۸ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳ درصد نسبت به تیر کاهش پیدا کرد که اولین کاهش قیمت مسکن طی ۴ سال گذشته است.

اولین کاهش قیمت مسکن پس از ۴ سال

به گزارش دنیای اقتصاد، اولین کاهش قیمت رسمی مسکن در آمارهای رسمی درباره وضعیت تحولات بازار مسکن شهر تهران بعد از گذشت ۴۵ ماه رقم خورد.

آمار رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه نشان می‌دهد نرخ رشد قیمت مسکن در معاملات خرید آپارتمان برای اولین بار بعد از آبان سال ۹۴ به زیر صفر رسید. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران مردادماه امسال در حالی به ۱۳ میلیون و۱۸۰ هزار تومان رسید که این میزان در ماه قبل-تیرماه ۹۸- برابر با ۱۳ میلیون و۶۰۰ هزار تومان گزارش شده بود.این موضوع نشان دهنده کاهش نزدیک به نیم میلیون تومانی متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در این ماه است.

آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن-تورم ماهانه مسکن-در مردادماه برای اولین بار بعد از ۴۵ ماه متوالی-به جز ماه‌های نیمه تعطیل فروردین ماه که به‌عنوان ماه‌های استثنا در بازار مسکن محسوب می‌شود-به زیر صفر رسید و منفی شد؛ تورم ماهانه مسکن در ماه میانی تابستان- مرداد ۹۸-معادل ۳ درصد کاهش یافت. همچنین میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در این ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل-مرداد ۹۷-نیز ۷۷ درصد افزایش یافت که در مقایسه با تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه-نرخ رشد قیمت مسکن در تیرماه ۹۸ در مقایسه با تیرماه ۹۷-معادل ۹۹ درصد گزارش شده بود. این میزان تورم نقطه‌ای دست‌کم از ابتدای امسال، به لحاظ کمترین میزان افزایش قیمت مسکن در هر ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بی‌سابقه بوده است. فروردین ماه امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به فروردین سال گذشته ۱۰۴ درصد افزایش یافت. تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ۱۱۲ درصد به ثبت رسید. در خردادماه این میزان افزایش قیمت معادل ۱۰۷ درصد و در تیرماه به کمتر از ۱۰۰ درصد یعنی ۹۵ درصد رسید. در نهایت تورم نقطه‌ای مسکن در مردادماه به کمترین حد خود از ابتدای سال جاری تاکنون – معادل ۷۷ درصد-رسید.

کاهش ۳ درصدی تورم ماهانه مسکن در مردادماه در واقع اولین کاهش قیمت اسمی مسکن در آمارهای رسمی بازار مسکن شهر تهران در عصر پساجهش محسوب می‌شود؛ به این معنا که نه تنها در دوره جهش قیمتی اخیر بلکه در ۴۵ ماه گذشته – به استثنای ماه‌های نیمه تعطیل فروردین ماه-تورم ماهانه مسکن منفی نشده بود. این در حالی است که تورم ماهانه مسکن از ابتدای سال تاکنون به جز اردیبهشت ماه، در سایر ماه‌های سپری شده از سال تا مردادماه نیز روی منحنی کاهش قرار گرفته بود. تورم ماهانه مسکن در حالی فروردین ماه امسال به ۴درصد رسید که متوسط قیمت مسکن در اردیبهشت ماه در مقایسه با فروردین ۱۱ درصد رشد کرد؛ اما تورم ماهانه در ادامه و در ماه‌های بعدی روند نزولی به خود گرفت. میانگین قیمت مسکن در خردادماه در مقایسه با اردیبهشت ماه ۶ درصد افزایش یافت. تورم ماهانه مسکن در تیرماه به نزدیک‌ترین فاصله با نقطه صفر یعنی ۴/ ۱ درصد رسید و در نهایت در مردادماه منفی شد.میانگین تورم ماهانه ملکی در بهار ۹۸ حول و حوش ۵ درصد به ثبت رسید.اما در تیرماه این میزان به ۴/ ۱ درصد کاهش یافت و در مردادماه تورم ماهانه منفی شد.

آخرین سابقه کاهش قیمت اسمی مسکن قبل از مردادماه امسال به آبان سال ۹۴ برمی‌گردد؛ ماهی که در آن قیمت اسمی آپارتمان‌ها در مسیر تخلیه حباب قیمتی مسکن بعد از یک دوره جهش قیمتی کاهش یافت. متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آبان ۹۴ در مقایسه با میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه همان سال ۶/ ۱ درصد کاهش یافت و از مترمربعی ۴ میلیون و۱۵۰ هزار تومان در مهرماه آن سال به ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان در آبان ماه رسید.

هم‌اکنون، قیمت اسمی مسکن بعد از ترمز تورم ماهانه ملکی در پایتخت در اولین ماه از فصل تابستان، در ماه میانی این فصل کاهش یافته است. تیرماه امسال در حالی معاملات خرید مسکن با ثبت حدود ۴ هزار و ۲۶۰ فقره معامله خرید مسکن به کما رفت که در این ماه تورم ماهانه مسکن به نزدیکترین نقطه به صفر رسید. این کاهش قیمت اسمی مسکن در مردادماه از یک زاویه به دنبال انتظارات قبلی موجود در بازار از بابت کاهش قیمت آپارتمان قابل تامل است. از اوایل تابستان همزمان با استارت تعدیل وکاهش سطح قیمت پیشنهادی واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار مسکن در برخی از مناطق شهر تهران این انتظار در بازار مسکن و در میان فعالان این بازار شکل گرفت که با عمیق‌تر شدن رکود معاملاتی در ماه‌های پیش‌رو، قیمت اسمی مسکن نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

در ابتدای تابستان برخی از فروشندگان مسکن در منطقه یک شهر تهران-کانون عرضه واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت-به دلیل رکود شدید در بازار خرید و فروش آپارتمان، سطح قیمت‌های پیشنهادی خود را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دادند که ردپای این تعدیل قیمتی در قیمت‌های قطعی فروش آپارتمان در این منطقه نیز دیده شد. این در حالی است که در ادامه و طی هفته‌های گذشته رگه‌هایی از تعدیل قیمت پیشنهادی و قطعی فروش مسکن به مناطق مصرفی شهر تهران و سایر مناطق نیز سرایت کرد؛ به‌طوری‌که سطح قیمت‌های پیشنهادی و در برخی موارد قیمت‌های نهایی فروش مسکن در معدود معاملات انجام شده کاهش یافت. همان‌طور که انتظار می‌رفت، اثر این تعدیل قیمتی در آمارهای رسمی مربوط به جزئیات قیمتی معاملات مسکن شهر تهران در مردادماه رصد شد و در نهایت آمارهای رسمی که روز گذشته درباره تحولات بازار مسکن پایتخت در ماه میانی تابستان از سوی دفتر اقتصاد مسکن منتشر شد از تحقق انتظارات قبلی از بابت کاهش قیمت اسمی مسکن در این ماه خبر داد. کارشناسان از سوی دیگر یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت اسمی مسکن در مردادماه را علاوه بر وجود انتظارات قبلی از بابت کاهش قیمت فروش آپارتمان در شهر تهران، افزایش عمق رکود در بازار معاملات مسکن و کامل شدن کمای معاملاتی در این بازار می‌دانند. بنابراین کارشناسان هم انتظارات قبلی و هم کمای معاملاتی بازار مسکن را مهم‌ترین عوامل اثرگذار در کاهش قیمتی اسمی واحدهای مسکونی در مردادماه اعلام می‌کنند. با این حال معتقدند شاید اگر تعداد معاملات مسکن حداقل در سطح ۴ تا ۵ هزار واحد مسکونی باقی‌می‌ماند تورم ماهانه ملکی کاهش نمی‌یافت و تورم ماهانه تنها از ۴/ ۱ درصد تیرماه به کمتر از ۱ درصد در مردادماه می‌رسید. هر چند معاملات مسکن در تیرماه نیز وارد کما شده بود، اما کمای معاملاتی بازار مسکن در مردادماه با کاهش ۳۲ درصدی حجم معاملات خرید مسکن در این ماه نسبت به یک ماه قبل از آن-تیر ۹۸-کامل شد. تعداد معاملات خرید مسکن در مردادماه به کمترین و بی سابقه‌ترین حد خود حتی در مقایسه با ماه‌های نیمه تعطیل بازار مسکن رسید. در مردادماه تنها ۲ هزار و۹۰۰ فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که این میزان ۳۲ درصد کمتر از ۴ هزار و ۲۶۰ فقره معامله ثبت شده در تیرماه است. تعداد معاملات خرید مسکن در این ماه-مرداد ۹۸-همچنین در مقایسه با مرداد ۹۷ نیز ۷۴ درصد ریزش کرد که نشان‌دهنده عمق کمای معاملاتی در بازار مسکن شهر تهران در ماه میانی فصل تابستان است. این در حالی است که به جز اردیبهشت ماه، حجم معاملات خرید مسکن در هر ماه از سال ۹۸ در مقایسه با ماه قبل روند کاهشی به خود گرفت. در ۵ ماه سپری شده از سال جاری همچنین در هر ماه به‌طور متوسط حجم معاملات خرید مسکن در مقایسه با ۵ ماه ابتدای سال گذشته حدود ۶۰ درصد ریزش کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۵۷۸۳۱۳:۱۷:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۴
آقای رییس اتحادیه که می گفتند 30 درصد ارزون شده. الان شد 3 درصد ؟ صفرش پرید ؟
ناشناس۱۰۶۶۲۳۰۱۶:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۴
همه چیز 300 درصد افزایش داشته بجز مسکن حال اگر بجای افزایش و رسیدن قیمت مسکن به تعادل آن همسان با افزایش قیمتهای دیگر کاهش هم داشته باشد و اگر افزایش پیدا نکند بدلیل کاهش شدید ساخت و ساز که بدلیل طرح های مالیات بر خانه خالی و عایدی بر سرمایه و کاهش قدرت خرید مردم ناشی از افزایش 300 درصدی دلار و قیمتها شاهد جمع شدن فنر قیمت مسکن و کاهش مسکن و در نتیجه انفجار در قیمتها خواهیم بود که آن زمان مالیات عایدی بر سرمایه هم کاری از پیش نخواهد برد که هیچ ، بلکه مقدار دریافتی مالیات بر سرمایه بر خود قیمتها هم بشدت اضافه خواهد کرد !
ناشناس۱۰۶۶۳۰۰۱۷:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۴
دم انتخاباتی اصلاح‌طلب ها نیاز به رای مردم دارن
تبریزی۱۰۶۶۵۵۱۲۰:۲۲:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۴
بری تهش می بینی 0/3 درصده. صفر اون ور بوده. شاگرد تنبل کلاس. رفوزه در درس ریاضی.
پم۱۰۶۶۵۶۷۲۰:۳۰:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۴
صبر کن آقای دلال یواش یواش به ۳۰ درصد کاهش هم میرسیم .
ناشناس۱۰۶۶۷۰۵۲۲:۲۳:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۴
همونم نشده دروغ محضه
ناشناس۱۰۶۶۸۳۶۰۰:۰۷:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۵
خدارو شکر ما پولمون ۳درصد کم بود الان راحت میریم خونه میخریم
ناشناس۱۰۶۸۶۳۳۲۰:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۵
چو انداختن مده دیگه!
ناشناس۱۰۶۵۸۴۹۱۳:۵۵:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۴
3 درصد ارزش گفتن نداره
ناشناس۱۰۶۶۱۲۱۱۵:۵۷:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۴
تاوقتی تو این مملکت تفکر لیبرال سرمایه داری سر کار باشه وضع همینه .بدتر میشه که بهتر نمیشه .برای قشر ضعیف جامعه برای مستاجران برای کارگران و حقوق بگیران پشیزی ارزش قائل نیستن . این دولت حامی ثروتمندان و دشمن..
ناشناس۱۰۶۵۹۲۳۱۴:۲۸:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۴
3% واقعا زیاده !!! عموجون بازار نوسان داره
محمد۱۰۶۶۰۷۳۱۵:۳۸:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۴
300 درصد رفت بالا حالا فقط ۳ درصد اومده پایین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
amin۱۰۶۶۱۰۲۱۵:۵۱:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۴
واااااااااااا مصیبتا بحران نوسان در بازار مسکن غم 3 درصد مارا کشت.
ناشناس۱۰۶۶۱۱۰۱۵:۵۴:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۴
متاسفانه با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شه قیمت مسکن دیگه استاندارد و معیاری ندارد. مسکن یک شئ فانتزی شده هر کسی که از قبل خونه داشته خوش بحالش که حداقل ماهی 4 تا 5 میلیون تومان جلو است. اما اونهایی که مسکن نداشته اند رویای مسکن دار شدن را هم از ذهن بیرون کرده اند. خانه هایی که خرید و یا فروخته می شود مربوط به اونهایی هستند که در حال تبدیل به احسن و یا تغییر منطقه در شهر هستند. حالا اگر مثلا آپارتمان 60 متری یک میلیارد و سیصد میلیونی صد میلیون ارزون بشه چه فرقی می کنه
ناشناس۱۰۶۶۱۱۷۱۵:۵۶:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۴
من یه مستاجرم و هر روز وزیر سابق مسکن رو که داغ خونه دارشدن رو به دل من وهمه مستاجرها گذاشت نفرین میکنم . خدا جوابش رو بده . خدا ازش نگذره
ناشناس۱۰۶۶۱۶۴۱۶:۱۴:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۴
خیلی پرتی اگر فکر کردی ارزون شده ببین قیمت به دلار پایین اومده یا نه ؟ جواب خیر و نتیجه ضربه به اقتصاد
دانش۱۰۶۶۲۹۵۱۷:۱۹:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۴
100درصدهم ارزون بشه بازهم گرونه،همون بهترکه تودستشون بمونه
ناشناس۱۰۶۶۳۴۳۱۷:۵۰:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۴
شما مالیات اساسی از پردرآمدها مثل پزشکان و تاجران و ... بگیر، خود به خود مسکن ارزون میشه چون خریداری نیست.
علي۱۰۶۶۳۷۸۱۸:۰۷:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۴
نه كسي ميفروشه و نه كسي ميخره مگر واقعا گير كار داشته باشه مردم زرنگ شدن حساب يه قرون دو زار رو هم دارن . اين نوشته ها حرف و نظر شما باصطلاح كارشناسان است.
ناشناس۱۰۶۶۴۳۵۱۸:۴۵:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۴
دولت مالیات پلکانی خرید و فروش مسکن و مالیات بر خانه های خالی و ساخت ۵۰۰۰ مسکن ارزان و با کیفیت را شروع کند ، قیمت مسکن پایین خواهد آمد.
ناشناس۱۰۶۶۴۳۷۱۸:۴۶:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۴
سیصد درصد گران شد و حالا سه درصد ارزان !!!!! پیدا کنید آقای ...را
ناشناس۱۰۶۶۶۹۵۲۲:۱۹:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۴
خوب ملت را به مسخره گرفته اند. افزایش 300 تا 500 درصد و کاهش 3 درصدی. تازه این هم معلوم نیست ثابت بمونه. همین این که قیمت ها مدام بالا و پایین میره نشون از بی اعتمادی به قیمتهاست. با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه. با گفتن این که شرایط رو به بهبوده وضع مردم خوب نمیشه.
ناشناس۱۰۶۶۷۲۹۲۲:۴۴:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۴
اول عنوان بفرمایید چند در صد در همین یک سال گذشته افزایش داشته بعد به خاطر 3% !!!!!!!!! این همه ذوق کنید و مطلب بنویسید. الان قدرت خرید همه 300% رفت بالا!!!!!
ناشناس۱۰۶۶۸۴۰۰۰:۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۵
خداروشکر کلا ۳درصد پولم کم بود الان میرم یه آپارتمان ۲۰۰متری میخرم
علی۱۰۶۶۸۸۵۰۰:۴۱:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۵
انشالله که به حق محمد ص هرکس باعث این افزایش شده خودشم مدیون زن و بچه بشوند بفهمه درد یعنی چی.جوری ۱۳ تومان تلفظ میکنن که انگار پول خرده چه خبره متری ۱۳ تومان
ناشناس۱۰۶۶۸۹۸۰۰:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۵
به قول مهران مدیری هیولا .خدا روو شکر
ناصر۱۰۶۶۹۵۲۰۲:۲۳:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۵
آفرین مردم مسکن نخرید بخدا ارزان میشود سزای گران فروش نخریدن است. تو رو بخدا قسم نخرید
رضا۱۰۶۶۹۸۱۰۳:۴۱:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۵
این گزارش درج پیدا نمی کرد بهتر بود فکر کنم از طرف سوداگران مسکن تهیه شده باشه چون ۳درصد افت قیمت تو این گرونی اصلا معنی نداره خدایی کجای دنیا اینطوری قیمتها بالا میره آپارتمان ۲۰۰ میلیونی ظرف ۸ ماه به بالای میلیارد میرسه
م۱۰۷۰۰۸۸۱۶:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۶
یعنی مثلا یه خونه 2 میلیاردی چه قدر کاهش یافته است 60 میلیون تومان یعنی مثلا یه خونه 1 میلیاردی چه قدر کاهش یافته است 30 میلیون تومان یعنی مثلا یه خونه 500 میلیون تومانی چه قدر کاهش یافته است 15 میلیون تومان یعنی مثلا یه خونه 250 میلیون تومانی چه قدر کاهش یافته است 7.5 میلیون تومان بابا ما رو گرفتید سرکاریم عجیب !!!!!! ما که یک آپارتمان 600 متری و آسانسور اختصاصی و 5 پارکینگ داریم به ما چه ؟!
حسین۱۰۷۲۰۹۵۰۸:۰۲:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۸
آپارتمان توی محله سبلان قبل از گرونی ها بود متری 3 میلیون و دویست. حالا شده 14 میلیون! نظارتی در کشور وجود ندارد. در تحلیل بالا صحبت از کاهش هشتاد هزار تومان و صد هزارتومان است و در تیتر تحلیل هم گفته شده کاهش قیمت مسکن. این چه جور کاهشی است. کاهش یعنی بازگشت به قیمت متری سه تا پنج میلیون. نه متری هشتاد هزار تومان. خلاص.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین