ربیعی: نظر شمخانی درباره برجام نظر دولت نیست/ توانستیم در وضعیت وخیم شرایط ثبات برای مردم ایجاد کنیم

گروه سیاسی الف،   3980604101

سخنگوی دولت در رابطه با صحبت‌های اخیر دریابان شمخانی مبنی بر اشتباه بودن برجام گفت: جناب شمخانی در گفت‌وگو اخیر خود تاکید کرده است که به عنوان یک شهروند ایرانی نظرش را می گوید و این نظر دولت نیست؛ دولت معتقد است که برجام کار مهمی برای امنیت جهانی بود.

ربیعی: نظر شمخانی درباره برجام نظر دولت نیست/ توانستیم در وضعیت وخیم شرایط ثبات برای مردم ایجاد کنیم

به گزارش ایرنا، علی ربیعی امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران ربیعی گفت: سفر محمد جواد ظریف ارتباطی به گروه ۷ نداشت و این سفر به درخواست فرانسوی ها انجام شده است.

وی اظهار داشت: هیچ تمایلی هم برای ملاقات با هیچ مقام آمریکایی نبوده است، ما دخالت و نقشی در مذاکرات فرانسه و آمریکا و گروه ۷ نداریم.

آلام و دردهای مردم در جلسات دولت در کانون بحث‌ها قرار داشته است

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت متوجه فشارها بر مردم بوده و در جلسات دولت، آلام و دردهای مردم در کانون بحث‌ها قرار داشت، تاکید کرد: هیچ جلسه دولتی نبود که بخشی از مشکلات و رنج‌ها و مشکلات مردم در آن مورد بحث قرار نگیرد.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته دولت گفت: هفته دولت امسال، آغازی نیرومند برای ورود به مرحله جدید و ۲۴ ماه آینده است که در پیشرو داریم. ما در کنار مردم ۱۸ ماه سختی را پشت سر گذاشتیم. ترامپ پدیده نامتعارف و نامیمون برای صلح و امنیت جهانی است و فشار بی حد و حصری را برای تسلیم کردن ایران انجام داده است.

وی ادامه داد: او با اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها بر ملت ایران، اقدامات خود را به محض دستیابی به ریاست جمهوری آغاز کرد. آمریکایی‌ها ایران از درون فرو خواهد پاشید. ایران بزرگ کوچک می‌شود و بر اثر این فشارها، بی‌ثباتی ارز و تنش در بازار پیش آمد اما مردم در کنار دولت و دولت در کنار مردم ایستادند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت متوجه فشارها بر مردم بوده و در جلسات دولت، آلام و دردهای مردم در کانون بحث‌ها قرار داشت، اظهار داشت: هیچ جلسه دولتی نبود که بخشی از مشکلات و رنج‌ها و مشکلات مردم در آن مورد بحث قرار نگیرد.

همه تلاش خود را برای کمک کردن آثار تحریم به کار می گیریم

سخنگوی دولت ادامه داد: ما همه تلاش خود را برای کم کردن آثار تحریم و بی اثر کردن آن با مقاومت به کار می گیریم اما به هیچ وجه در عرصه جهانی نمی پذیریم که تحریم برای ما یک تقدیر است و ما باید زیست تحریمی داشته باشیم و کسانی که چنین تحریم های ظالمانه ای ایجاد کردند باید به عقب بازگردند.

ربیعی ادامه داد: ما از این کنش فعال هیچگاه دست نخواهیم کشید. گویی به ما گفته شود بخشی از کشور اشغال شده است و ما باید آثار اشغال را کم کنیم، این قابل قبول نیست  و ما اصلا نمی پذیریم که آمریکا اجازه ادامه این تحریم ها را دارد.

دریابان شمخانی به عنوان یک شهروند ایرانی نظرش را در مورد برجام گفته که نظر دولت نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با صحبت ها اخیر دریابان علی شمخانی مبنی بر اشتباه بودن برجام گفت: جناب شمخانی در گفت وگو اخیر خود تاکید کرده است که به عنوان یک شهروند ایرانی نظرش را می گوید و این نظر دولت نیست؛ دولت معتقد است که برجام کار مهمی برای سهل و امنیت جهانی بود.

ربیعی همچنین در رابطه با اعلام لیست بدهکاران دانه درشت بانکی نیز گفت: این بدهکاران در 20 سال گذشته اقدام به اخذ وام کرده و به عناوین مختلف از ایفای تعهدات سر باز زده اند.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد مجموع اصل سوء بدهی این بدهکاران بیش از 20 هزار میلیارد تومان باشد، افزود: بانک مرکزی پرونده ها را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده و همزمان در قوه قضاییه نیز موضوع دنبال خواهد شد.

برخی بی مهرهای های داخلی از ناحیه محدودی از مخالفان دولت وجود دارد

روحانی با بیان اینکه تورم ناشی از فشارهای اقتصادی، کمبود دارو، کمبود مواد اولیه و فشار روی تولیدگران تلخ‌هایی بود که پس از یک دوران موفق و خوب 55 ماهه دولت بر کام مردم نشست، تصریح کرد: متاسفانه برخی از بی‌مهری‌های داخلی از ناحیه محدودی از مخالفان دولت بر این تلخی‌ها افزود. با این همه با لطف خدا، صبوری و همراهی مردم، رهنمودها و حمایت‌های رهبری توانستیم در همین وضعیت و شرایط بسیار وخیم یک شرایط ثبات را برای مردم ایجاد کنیم.

وی افزود: هرچند شوک‌ها و گرانی‌های ناشی از تحریم‌ها آثار و علائمی بر جامعه تا مدت‌ها برجا خواهد گذاشت اما علائمی از بهبود وضعیت امروز هویدا شده و این علائم مثبت با یک تاخیر زمانی کوتاه در زندگی مردم آثار مثبت خود را خواهد گذاشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دوران ثبیت بعد از شوک‌ها و فشارهای اولیه هستیم، خاطرنشان کرد: امسال در هفته دولت با یک برنامه 24 ماهه و با یک تعهدی برای آینده بهتر برای همه و کم کردن فشارهای تحریم و مبارزه با این تحریم‌ها، دوران دو ساله خود را آغاز می‌کند.

از چین برای آغاز بازطراحی راکتور اراک متشکریم

ربیعی درخصوص اینکه سفیر چین در ایران گفته برای بازطراحی راکتور اراک تلاش دارد این امر چه زمانی عملیاتی می شود، گفت: این توافق در چهارچوب های برنامه برجامی صورت گرفته و ما مدام خواهان این بودیم که این با سرعت بیشتری انجام شود. البته  زمان آن زمانی است که بر اساس پروژه‌های یک زمان واقعی پروژه می برد. ما خواهان این بودیم که زمان فشار آمریکا همواره کاهش پیدا کند و همواره ادامه پیدا کند.

وی گفت: زمان اتمام این پروژه مربوط به متغیرهای زیادی است که الان نمی توانم در این زمینه صحبت کرد. ما استقبال و سپاسگزاری می‌کنیم از کشور چین که به تعهدات خود در زمینه بازطراحی راکتور اراک اقدامات خود را آغاز کرده است.

در زمین ترامپ بازی نمی کنیم

سخنگوی دولت درباره سفر ظریف به بیاریتز فرانسه که یک جریان سیاسی خاص این سفر را نابجا خوانده است و آن را برنتابیده و آن را ترامپ عنوان کرده و موضع دولت گفت:‌ من به روشنی مواضع خود را در این زمینه گفتم، نه ما در زمین ترامپ بازی می کنیم بلکه می خواهیم وادار کنیم که آنها در موضوعی که ما احقاق حق خودمان می دانیم بیایند و بنشینند.

وی افزود: اتفاقا ما در این زمینه واکنشی عمل نکردیم و کنشگر فعال بودیم و قضاوت رسانه های خارجی حداقل از برخی رسانه های داخلی منصفانه تر در این زمینه است

سخنگوی دولت بیان کرد: رسانه های خارجی شهادت داده اند که ایران در این زمینه برگ برنده با ایران است و چهارچوب های منطقی بحث را دنبال می کند و هر آنچه که در تعهد بوده را دنبال می کند، به هر حال آزادی است و دوستان می توانند دیدگاه‌های خودشان را در این زمینه بیان کنند.

حقوق دریافتی مدیران باید در سایت ارگان‌های مربوطه بارگذاری شود

وی در در پاسخ به سوالی در رابطه با انتشار حقوق مدیران نیر گفت: بر اساس مصوبه دولت و متن ماده 29 برنامه ششم، حقوق دریافتی مدیران در همه سطوح باید در سایت ارگان های مربوطه بارگذاری شود.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌ سازمان اداری استخدامی اعلام آمادگی کرده است که در صورت در خواست وزارت اقتصاد و دارایی آمادگی برخط کردن را دارد؛ دولت بخش های باقی مانده را به سرعت جلو می برد.

ربیعی عنوان کرد: تعدادی از دستگاه ها با سامانه حقوق و مزایا که از سال 97 راه اندازی شده است همکاری نکرده اند؛ انتظار داریم سایر دستگاه ها نیز به قانون عمل کنند، این کار بخشی از قانون شفافیت دولت است.

وی در رابطه با ابهام در رتبه بندی معلمان اظهار داشت: رتبه بندی معلمان بر اساس قانون برنامه ششم باید با تصویب مجلس در قانون بودجه سالانه پرداخت شود؛ در این راستا 2 سال قبل کمتر از 3 هزار میلیارد پرداخت شد و امسال نیز 2 هزاز میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش بودجه کشور گفت:‌ بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه این 2 هزار میلیارد تومان افزایشی 10 درصدی خواهد داشت.

ربیعی توضیح داد:‌طرحی را وزارت آموزش و پرورش دنبال خواهد کرد تا معلمانی که تمایل به تدریس بیش از 10 ساعت دارند بتوانند این کار را انجام دهند و هزینه آن را دریافت کنند.

به گفته ربیعی این وزارتخانه در حال اقدام در زمینه مدارس دارای بخاری نفتی است.

وی تصریح کرد: آرمان جامعه پویا با معلمان پویا و راضی میسر می شود زیرا معلمان پویا آرامش را به فرزندان می دهند.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با منابع حاصل از حذف ارز دولتی نیز گفت:‌ منابع حاصل از حذف ارز دولتی صرفه یارانه های کشاورزی و تولیدی شد و به نظام اداری بازنگشت.

مقصد نهایی آدریان دریا را خریدار نفت مشخص می کند

ربیعی  درباره سرنوشت نفت کشتی ایرانی آدربان دریا (گریس 1) و مقصد نهایی آن گفت: مقصد این کشتی را صاحب خریدار نفت مشخص می‌کند؛ با ما هم چک نمی کند  و همان خریدار هم تصمیم می گیرد نفت را به کجا و چطور منتقل  کند.

سخنگوی دولت گفت: آمریکا با سیاست های نادرستی که اعمال می کند و این کشتی را رصد می کند و سایر کشورها را برای نپذیرفتن این کشتی تهدید می‌کند سند برای مداخله گری آنها در سطح جهانی است.

وی با اشاره به این که ایران نفت را فروخته است و خریدار مقصد نهایی را تعیین خواهد کرد گفت: مطمئنم هستیم صاحب این کشتی آن را به جایی که باید برساند می رساند و ما از مقصد نهایی آن اطلاعی نداریم وکسی که نفت را خریده کشتی به صاحب ان تحویل می شود. ولی اول باید محمولان آن تعیین  تکلیف شود که قطعا برنامه ای برای آن خواهند داشت.

موسسه اف دی دی پشتیبان و مشاور تروریسم اقتصادی  آمریکا بر ضد ایران است

ربیعی درباره واکنش دولت آمریکا برای تحریم بنیاد اف دی دی  گفت: واکنش آنها برای ما هم عجیب بود. از نظر ما تحریم ها چثزی جزی تحریم تروریسم اقتصادی و تلاش برای اسیب رساندن و به وحشت انداخت معیشت مردم نیست.
وی گفت: این موسسه در حامی خود را یک موسسه حامی دموکراسی معرفی می کند، اما تمام شواهد و قرائن نشان می دهد مهمترین پشتیبان تروریسم اقتصادی در مشورت دادن به آمریکا است.

ترور فیزیکی در ایده ها و فکر ایرانی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد

وی با بیان این که از این پس با این موسسه اف دی دی واعضای ان را به عنوان حامیان تروریسم تلقی می کنیم افزود: بخش دیگر ماجرا بزرگ کردن ماجرا و به دروغ ادعای تهدید فیزیکی برای اعضای این موسسه از سوی ایران را مطرح می کنند که این کارها را خود آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می دهند و سیاست های آن ها است که افراد را ترور می کنند و تهدید فیزیکی اعضای این موسسه یک دروغ  مضحک از سوی آمریکایی ها است.

سخنگوی دولت گفت: موسسه باید مطمئن باشد که ایران در چهارچوب قوانین داخلی در مواجه با موسسات و نهاد خارجی تحت تحریم و حامی تروریسم با آنها رفتار خواهد کرد.

ربیعی با بیان این که «ترور فیزیکی نه در سیاست های جمهوری اسلامی ایران نه در ایده ها و فکر ایرانی وجود ندارد» افزود: ترور فیزیکی و روانی شهروندان ایران دقیقا همان کاری است که این روزها ایالات متحده انجام می دهد و برای وزارت خارجه ایران کاملا مسجل شده است این موسسات مشاوره های زیاد را برای اعمال تحریم ها به سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان آمریکا ارائه می کنند.

ربیعی درباره سفر ظریف به چین و گفتگو با مقامات این کشور هم گفت: به لحاظ اهمیت استراتژیک چین در آسیا و جهان، ایران دو نوع رابطه دوجانبه و بین المللی با پکن دارد. موضوع روابط دوجانبه از سوی آقای ظریف دنبال می شود و روابط بین المللی به لحاظ حضور کشور چین در شورای امنیت و تاثیر پکن در معادلات جهانی  حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر این که چین یکی از شرکای خوب اقتصادی ما بوده است، گفت: آمریکا فشار زیادی بر دولت و شرکت های چینی وارد می کند و یکی از آسیب دیدگان ترامپیسم هم جامعه چین است.

وی افزود: درروابط دوجانبه با چین بحث واردات و صادرات وهمچنین پروژه هایی که باید پیگیری می شد در این مذاکرات مورد توجه است و در بخش دوم گفتگو پیرامون مسائل برجام و توضیح سیاست های ایران و شنیدن نقطه نظرات مقامات چینی پیرامون مسائل تحریم و برجام مطرح است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: چین به عنوان یکی از کشورهای بزرگ آسیایی بیش از بیگانگانی که از آن سوی مرزها می آیند حق دارد که در مورد مسائل منطقه ای مورد مشورت و مذاکره قرار گیرد. ما چین را به عنوان دوست خود در همه شرایط تلقی می کنیم و تمایل داریم عمق رابطه خود با پکن را هر روز گسترده تر و بیشتر کنیم.

ربیعی درباره بازداشت برخی مقامات مستعفی و معزول شده در سازمان خصوصی سازی و ایران خودرو گفت: در سازمان خصوصی سازی هیچگونه گزارشی درباره تخلف یا نفع شخصی از سوی آقای پوری حسینی دریافت نکردیم، بسیاری معتقد هستند که وی فردی صادق، سالم، متدین و حساس به بیت المال است. از موضوعاتی که درباره ایشان مطرح شده فروش ایران ایرتور و کشت و صنعت مغان بوده است.

وی افزود: وزیر اقتصاد و دارایی در نامه ای، فروش ایران ایرتور را یکی از افتخارات واگذاری قلمداد کردند و در جلسه دیروز ستاد اقتصاد مقاومتی اعلام کردند که مغان هم در بررسی های انجام شده واگذاری خوبی بوده است، برخی دوستان در وزارت اطلاعات هم تایید کردند که هیچ نفع و تخلف شخصی وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی در معرض دو دیدگاه مختلف هستیم، ما معتقدیم ممکن است ادعا شود که برخی تصمیمات منجر به ضرر و زیان شده که باید در جلسه سران سه قوه یحث شود. قضاوت درباره این نوع تصمیمات که تخلفی صورت نگرفته یا حداقل براساس اطلاعات موجود نفع شخصی در آن نبوده است، سخت است. شاید در مراحل مراعات یک مرحله قانونی باشد یا نباشد که اطلاعاتی در این زمینه ندارم اما می توانم روایت کنم که همه معتقدند ایشان فرد سالمی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه به چه شکل واگذار شده و چه کسی و به چه شکلی باید قضاوت کند، بحث بسیار پیچیده ای است. ممکن است روزی هم گفته شود که مجلس قانونی را به تصویب رسانده که آثار خوبی نداشته است در این صورت نمی توانیم بگوییم که آیا قابل محاکمه هستند یا نه؟ روزی هم رئیس قوه قضائیه دادسراها را ادغام کرد که بعدها گفته شد این اقدام زیانبار بوده است.

ربیعی با تاکید براینکه ما از هیچ تخلفی دفاع نمی کنیم، ادامه داد: مدیریت چیزی جز تصمیم گیری نیست. از اینکه بهترین تصمیمات اتخاذ شود استقبال می کنیم و اگر هم در این زمینه اطلاعاتی به دولت رسیده بود، مورد بررسی قرار می گرفت اما اطلاعات موجود اعلام می کند که تخلف شخصی از سوی پوری حسینی روی نداده و وظیفه اخلاقی خودم دانستم که بیان کنم ایشان فرد سالمی است.

ربیعی درباره موضوع خرید کشتارگاه از سوی پوری حیسنی هم توضیح داد: این خرید در زمان مسوولیت ایشان در دولت یازدهم و دوازدهم نبوده و در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ایشان با گروهی از دوستان این مکان را خریده اند که در جای خود قابل بررسی است و ارتباطی با پست امروز وی ندارد.

سخنگوی دولت درباره بازداشت مدیرعامل ایران خودرو هم توضیح داد: آنچه من و وزیر صمت بیان کردیم فقط درباره گرانی وعدم هماهنگی در افزایش قیمت خودرو و بوده است و هیچ اطلاع دیگری درباره مسئله فساد وی نداریم و امیدوارم بعدا توضیح دهند. مراحل قانونی هیات مدیره طی شد و آقای مقیمی به عنوان مدیرعامل انتخاب شدند که هم جوان هستند، هم معاون وزیر بوده اند و هم با صنعت آشنایی دارند.

وی افزود: با این توضیحات من محدوده مرزها را مشخص کردم و اگر اطلاعاتی وجود دارد باید قوه قضائیه اطلاع رسانی کند تا اتهامی متوجه افراد نشود و امیدواریم با سرعت بیشتری به این پرونده ها رسیدگی شود.

ربیعی با اشاره به اعلام جرم در رسانه ها پیش از اثبات آن گفت: آیین دادرسی به وضوح تاکید  کرده که تا زمانی که جرمی اثبات نشده است حق اعلام آن را نداریم اما همینکه شروع به بازداشت یا احضار می شود، اعلام ها هم آغاز می شود و بازخوانی های متعددی هم از موضوع صورت می گیرد، درخواست داریم آیین دادرسی در تبلیغات رسانه ها و صداوسیما اجرا شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت فرانسه سعی در حل و فصل مشکلاتی که دارد که از طرف دولت آمریکا در موضوع برجام برای ایران پیش آمده، چقدر می توان گفت که به دولت فرانسه اطمینان داریم آیا این اطمینان به دولت فرانسه برای ایرانی ها ثابت شده است یا خیر؟ گفت: در فضای بین‌الملل بحث پیگیری منافع مطرح است وهر دولتی منفعت کشور خودش را دنبال می کند و در چالش بین منافع، هر کشوری باید منافع خود را به دست آورد. ولی در عین حال از هر کشوری که بخواهد به تعهدات خودش عمل کند، سپاسگزاری می کنیم.

ربیعی افزود: فرانسه در این میان ادعا کرده که می خواهد به تعهدات خودش در قبال برجام عمل کند و با کشورهای اروپایی هم گفت و گو می کند. ما همین اندازه به این اعتقاد احترام می گذاریم. ولی در اینکه چگونه خواهد شد باید منتظر بمانیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه ما استقبال نکنیم و بگوییم که اعتماد و اطمینان نداریم و استقبال نمی‌کنیم، حتما چنین کاری را انجام نمی دهیم. حتما ما به گفت و گو می پردازیم و همه تلاش خود را می کنیم که از فرصت‌ها بیشترین استفاده را ببریم.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص دستور رئیس جمهوری در خردادماه مبنی بر رسیدگی به تخلفات ارزی که به 4 وزیر دستور داده بودند که دراین باره گزارشی ارائه دهند و درخصوص دستگاه‌هایی که ارز دولتی 4200 تومانی از بانک مرکزی دریافت کرده ولی کالای مورد نظر را وارد نکردند، این موضوع به کجا انجامید، بیان کرد: در این خصوص در هر وزارتخانه کمیته‌ای تشکیل شد. من یکبار هم در جلسه دیگری این موضوع را درخصوص بخش کشاورزی و صمت در زمینه لاستیک و کاغذ این موضوع را اعلام کردم. فقط در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گزارش نهایی دریافت نکرده‌ام.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین اعلام کردم از دستگاه هایی که ارز دولتی را دریافت کرده و ولی در ارائه کالا تاخیر داشته‌ و یا خللی در کارشان وجود داشته، 5 پرونده برای دادگاه آماده شده بود که به نظرم ارسال شده است. آقای نمکی وزیر بهداشت هم به من اعلام کرده که این 5 پرونده آماده ارسال به دستگاه قضایی برای پیگیری است.

ربیعی خاطرنشان کرد: من یکبار گزارش داده‌ام ولی گزارش نهایی را نیز پس از دریافت اعلام می کنم. البته در وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دارم که کاملا رصد، پیگیری و اقدام شده است. در زمینه لاستیک هم همین‌طور. در زمینه کاغذ هم در جریان هستیم. پول‌ها مشخص است در بحث کاغذ نیز این موضوع مرحله ای انجام می شود. بیشترین حجم هم برای جهاد کشاورزی است که آن را اعلام کرده ام.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری، با ‌اشاره به صحبت‌های  روحانی در سخنرانی امروز مبنی بر اینکه اگر بدانیم با ملاقاتی منافع ملی تامین و کشور آبادتر می شود، دریغ نخواهیم کرد، آیا در سفر رئیس جمهوری به نیویورک مذاکره با آمریکا پیش بینی شده یا اینکه قراراست مذاکره‌ای انجام شود و آیا آنها از مواضعشان کوتاه آمده اند و پیش شرط‌ها را برداشته‌اند، گفت: این به معنای این نیست که ما در اینجا کاری انجام خواهیم داد. به هر حال ما نشستیم و برجام را امضا کردیم و طرف آمریکایی هم در آنجا حضور داشت.

ربیعی یادآور شد: صحبت‌های امروز رئیس جمهوری معطوف به این امر است که مردم بدانند که اگر ما تشخیص بدهیم که منافع ملی ما در امری نهفته است، این در این امر دروغ و فریبی وجود ندارد و منافع ملی ما در این تضمین می شود این اقدام را انجام می‌دهیم. ولی ما امروز یا فردا هیچ قرار تصویب شده‌ای در این خصوص نداریم. و فکر می‌کنیم همین روندی که امروز در قالب برجام ادامه می‌دهیم، روند درستی است.

سخنگوی دولت گفت: در پاسخ به سوال دیگری، انتظار طولانی مدت متقاضیان دریافت کارت هوشمند ملی، بعضا افرادی یکسال در انتظار دریافت این کارت هستند، آیا کشور دراین خصوص با مشکل مواجه است؟ گفت: فعلا در این خصوص اطلاعی ندارم. ضمن اینکه خودم هم هنوز کارت ملی‌ام را عوض نکرده‌ام و به دنبال یکی از این مراکز هستم و تاکنون هم 4 بار وقت گرفته‌ام ولی فرصت نکردم مراجعه کنم. ولی در این خصوص سوال می کنم و اطلاع می‌دهم.

ربیعی درباره معرفی گزینه برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شخصا معتقدم علی اصغرمونسان سرپرست کنونی این وزارتخانه گزینه مناسبی است زیرا در حال حاضر به امور این وزارتخانه مسلط است و اطمینان دارم یک از گزینه های مطرح است اما چون نظر نهایی شخص رئیس جمهوری را نمی دانم مطلبی را بیان نمی کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره دفاع و پاسخگویی مسئولانه از عملکرد و دستاوردهای دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: قطعا آنچه که در کیهان نوشته می شود احساس می کنید مسئولانه است و ما هم فکر می کنیم انچه که پاسخ می دهیم و بیان می کنیم مسئولانه است و هر کدام صواب خود را می بریم.

ربیعی افزود: آنچه که من بیان کردم فقط به واسطه حضورم در دولت نبوده است، بلکه کنشگران اجتماعی نیز همین اعتقاد را دارند. متاسفانه برخی وقتی می خواهند وضعیت را اندازه گیری کنند اعلام می کنند «وضع خراب شده است» در صورتی که علت را نمی بینند که چرا اوضاع به اینجا رسیده است، در صورتی که  اگر هم سراغ  علت بروند به همین مواردی که بنده بیان کرده ام می رسند. در 55 ماه فعایت دولت نرخ ارز پایین و تورم تک رقمی بود.

ربیعی با اشاره به یکدوره 55 ماه فعالیت دولت و طرح این سوال که  آیا کسی می تواند رشد متوسط چهار پنج درصدی را انکار کند؟ افزود: این رشد قابل انکار نبود دوره 55 ماهه ای داشتیم که نرخ ارز را پایین نگه داشته بودیم و تورم تک رقمی و متوسط اشتغال 600 هزار شغل بود با این که به ورودی بازار کار پاسخ نمی داد.

ربیعی بیان کرد: ورودی بازار کار در ایران یک میلیون 200 هزار شغل بود، و قطعا ما نمی توانستیم به آن پاسخ بدهیم. حتی یک اقتصاد با نشاط در دنیا هم 600هزار شغل پاسخ دهد، آیا این موارد قابل انکار است این اعدا و ارقام و آمار را اقتصاددان ها هم می توانند بررسی و اعلام کنند.

وی با طرح این سوالات که چه اتفاقی افتاد که یک مرتبه نرخ ارز افزایش پیدا کرد و چه عاملی باعث شد که با یک تورم نگران کننده رو به رو شدیم؟، افزود: آیا دولت و سیاست های آن تغییر کرده است؟ آیا شرط عقل است که یک دولت با همان سیاست ها، این همه در بازار شرایط عدم تعادل ایجاد کند؟

ربیعی بیان کرد:‌ این که اقتصادان ها معتقدند «نقدینگی در مرحله ای انفجاری عمل می کند» من هم کتمان نمی کنم، اما تحریم ها یک دلیل مهم برای به وجود آمدن این شرایط بوده است. تحریم های سابقه ای که در هیچ دوره ای مانند آن را نداشتیم. که یک کشتی را در دریا رصد میکنند.

ربیعی با بیان این که در هیچ دوره ای چنین شوکی تحریمی بزرگی از سوی آمریکا به کشور نداشتیم افزود: دولت توانسته است شوک بزرگ را هضم کند و به یک ثبات نسبی در قیمت ارز تبدیل کند که در بازار شاهد هستید که در یک نوسان قابل قبولی در بازار حرکت می کند.

وی با بیان این که افزایش گرانی کاهش یافته و شیب بیشتر گرانی کاهشی شده است، گفت: نمی گویم قیمت ارزان شده و گرانی از بین رفته است، امیدوارم برداشت وتفسیر اشتباه نشود. این اتفاق ها در بازار در حال وقوع است.
سخنگوی دولت بیان کرد: ما در شرایط قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد  و اینکهدنیا با آمریکا هم نظر بود قرار داشتیم اما امروز دنیا با آمریکا همراه نیست و حتی درون کشور خود با چالش مواجه شده اند، اینها نتیجع اقدامات در دولت تدبر وامید است.

ربیعی گفت: چین و روسیه و کشورهای آسیای جنوب شرقی و حتی اروپا وافکار عمومی داخلی آمریکا در کنار آنها نایستادند،  ما همزمان با هماهنکی هایی که با سایر ارکان و نیروهای مسلح داشتیم قدرت و تمامیت ارضی خود را حفظ کردیم منافع ملی خود را حفظ کردیم.

وی بیان کرد: در حال خاضر قصد نداریم علت های مسائل در 18 ماه اخیر را دنبال کنیم و مسائل را تکرار کنیم که چرا برخی به راه اندازی راه پیمایی و تخریب دولت فکر می کردند که علامت آن را ترامپ دریافت کرد؛ اکنون زمان این  اما معتقدیم اگر تدابیر دولت یازدهم و دوازدهم نبود، اکنون وضع بدتر از این ها بود اما اکنون چشم انداز بهتری نسبت به ماه آینده داریم.

ربیعی اظهار داشت: مطلع هستیم که مردم سخت زندگی می کنند، تاثیر تورم در زندگی مردم بازنشستگان و کارگران و بیکاران را کتمان نمی کنیم ، اما معتقدیم  حضور وجود دولت تدبیر و امید و اثر مثبت در این زمینه داشته است.

موانع بازسازی مسکن سیل زدگان برطرف شده‌ است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری درباره آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل‌زده در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان گفت: در زمینه مسکن، تعهدات وزارت راه و شهرسازی به تمام کردن مسکن در مناطق سیل زده است و جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این رابطه جلسه‌ای را برگزار کردند. گام‌های که تعهد شده بود، موانعی وجود داشت. بعضی زمین‌ها و خانه‌ها سند نداشتند. که این موانع برطرف شده‌اند.

ربیعی با اشاره به پرداخت خسارات مزارع و زمین‌ها به مردم در مناطق سیل زده گفت: خوشبختانه در خوزستان گندم بیش از هر سال دیگری برداشت شد و خرید صورت گرفت؛ البته فضای پس از سیل هم اجازه داد تا چند بار کشت انجام شود. این مسئله ممنوع بود ولی این اجازه داده شد و برای درآمد مردم منطقه کمک بود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش متعهد شده بود مدارس زیر پنج کلاس در این مدت تمام شده باشد، اظهار داشت: تمامی دانش‌آموزان باید دارای مدرسه باشند و این جزو تعهدات دولت است.

وی گفت: رئیس جمهوری و معاون اول در برخی از جلسات دولت، حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت پیگیر آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل زده هستند و این موضوع دنبال می‌شود.

وزیر اطلاعات ابعاد مساله مازیار ابراهیمی را باز خواهد کرد

سخنگوی دولت درباره دلجویی از «مازیار ابراهیمی» فرد تبرئه شده از اتهام ترور دانشمندان هسته‌ای تصریح کرد: روز گذشته با آقای علوی وزیر اطلاعلات صحبت می‌کردم؛ اجازه بدهید سوال در مورد مازیار ابراهیمی و برخی ادعاهای او، توسط وزیر اطلاعات پاسخ داده شود.

ربیعی با بیان اینکه وزیر اطلاعات برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان در مجلس حاضر خواهد شد، گفت: آقای علوی گفت که در جلسه مجلس شخصا همه ابعاد مسئله را باز خواهد کرد و پاسخ لازم را در زمینه ادعاهای مازیار ابراهیمی خواهد داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  5. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  8. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  9. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  10. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  11. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  14. فریب نخوریم! 

  15. دبی؛ چند روز پس از سیل

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  25. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

آخرین عناوین