تضاد سنت و مدرنیته در سازمان ثبت

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3980604023 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تضاد سنت و مدرنیته در سازمان ثبت

داشتن کارت شناسایی معتبر در بسیاری از خدمات رسمی مهم برای تشخیص هویت ضروری است اما به نظر می‌رسد رویه‌ای که در کشور ما در این زمینه وجود دارد خاص و استثنائی است. در حالی که کارت‌ها و مدارک معتبر مختلفی در زیر مجموعه دستگاه‌های دولتی، نظامی و انتظامی مثل گذرنامه، شناسنامه، پایان خدمت و گواهینامه صادر می‌شوند، تاکید زیادی بر استفاده از کارت ملی به ویژه در خدمات عمومی و روزمره‌ای مثل امور بانکی به عمل آمده است. این در حالی است که به فرض نگرانی از جعلی بودن هر یک از مدارک مذکور، امکان اتصال شبکه بانکی به سامانه تشخیص هویت شامل اطلاعات نیروی انتظامی وجود داشته و زمینه ساز آسان سازی کار برای مردم خواهد بود. یعنی سازمان ثبت به جای هوشمندی سازی سیستم به سراغ هوشمندسازی کارت های صادره خود رفته است، مگر هدف از دولت الکترونیک چیزی جز شفافیت و آسان سازی کارها است؟

یک بام و دو هوای هوشمندسازی به اینجا ختم نمی‌شود. در مقایسه با کارت ملی هر گونه سهل انگاری و خطا و اشتباه در احراز هویت توسط گذرنامه می‌تواند زمینه ساز خروج یک ابربدهکار، مجرم یا کلا یک ممنوع الخروج از حوزه قضایی کشور شود، آنگاه چگونه می‌شود که برای صدور گذرنامه الزامی به عکاسی توسط نیروی انتظامی نیست، اثر انگشت گرفته نمی‌شود و برای تحویل آن اداره پست همکاری می‌کند اما سازمان ثبت عکاسان بیرونی را قبول نداشته و متقاضی باید الزاما دوبار اثر انگشت خود را ثبت کند، یک بار برای ثبت نام و یک بار برای گرفتن کارت؟! نکته جالب اینجا است که وظیفه بانک احراز هویت مراجعه کننده است ولی با وجود احراز، سامانه بانکداری الزام شده است که از مشتریان کارت ملی بخواهد. فرضا کسی که در بانک حساب قرض الحسنه دارد، اگر بخواهد حساب دراز مدت باز کند باید حتما کارت ملی جدید یا گواهی آن را داشته باشد. یعنی بانک به جای آن که به وظیفه ذاتی خود عمل کند تبدیل به ابزاری برای کاربردی کردن کارت ملی شده است چرا که اگر بانک بتواند از دیگر مدارک شناسایی معتبر استفاده کند عملا کارت ملی کاربرد چندانی نخواهد داشت.

در خارج از کشور نیز به احراز هویت اهمیت می‌دهند اما افتتاح حساب با هر مدرک شناسایی معتبر از جمله گذرنامه خارجی و بدون نیاز به شماره ملی انجام شده و در صورت مفقود شدن کارت اعتباری یا فراموشی رمز، افراد با دادن اطلاعات شخصی مثل سال تاریخ تولد و نشانی محل سکونت از طریق تماس تلفنی می‌توانند رمز جدید دریافت کرده یا کارت خود را باطل کنند. شناسایی افراد در هر بار مراجعه با داشتن کارت بانکی و رمز آن انجام می‌شود و شماره ملی در کشورهای غربی صرفا در زمان قرارداد کاری به کارفرما جهت امور مالیاتی داده می‌شود. باید پرسید که کشور ما چه ویژگی خاصی در زمینه احراز هویت دارد که باید کارت و شماره ملی حتما مورد استفاده قرار گیرد؟

نکته دیگر در این نوع تصمیم‌گیری‌ها کم‌توجهی به حقوق آحاد مردم ایران و حق شهروندی آنان است. با انقضای مهلت استفاده از کارت‌های ملی قدیم، عملا حدود هفت میلیون ایرانی خارج از کشور که امکان حضور فیزیکی برای ثبت اثر انگشت و گرفتن عکس را ندارند از هر گونه افتتاح حساب یا اقدامی که نیازمند کارت جدید باشد محروم شده اند. سازمان ثبت بدون آن که راهکاری برای این مورد در نظر بگیرد صرفا برنامه‌های خود را اجرا کرده و جالب اینجا است که گفته می‌شود هدف از آن دولت الکترونیک و هوشمند شدن کارت ملی بوده است در حالی که حضور فیزیکی در صدور این کارت الزامی است.

دیدگاه کاربران

محسن۱۰۶۵۱۲۵۰۷:۲۰:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۴
کاملا با نظرات مطرح شده موافقم.بنده برای درمان به شهری دیگر مراجعه کردم و مرکز درمانی تقاضا پول دستی کرد،برای برداشت پول با داشتن گواهینامه و دفترچه درمانی و حتی کارت پایان خدمت،بانک بدلیل نداشتن کارت ملی از انجام کار خودداری کرد و حتی با تماس با بازرسی بانک در استان هم کار انجام نشد.
ناشناس۱۰۶۵۱۶۹۰۸:۲۰:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۴
مهمتر اینکه پول میگیرند و خودشان حداقل زمان آماده شده کارت را بین هشت ماه تا یکسال وعده میدهند سوال اینجاست اگر کارت ندارید یا مشکل فنی دیگر وجود دارد چرا هشت ماه جلوتر پول میگیرید؟ این حجم از پول طی این 8 تا 12 ماه در کجا استفاده میشود؟
ناشناس۱۰۶۵۲۲۷۰۸:۴۵:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۴
واقعا عجیبه که کدملی ایرانیان برخلاف تمام جهان بجای انطباق با مکان تولد اشخاص براساس یک آیتم غیرمانوس یعنی محل صدور تعیین میشه درحالیکه صدور یک کار اداریه مثلا شما میتونی خودروی پلاک تهران و ساخته شده در خطوط تولید مستقر در تهران رو ببری تو دفترخانه ای در اصفهان یا مشهد سند بزنی اما آیا مبداء ساخت این خودرو تغییر میکنه؟!
ناشناس۱۰۶۵۲۳۶۰۸:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۴
ظاهرا مقالات آقای مقیمی بیشتر در جهت دفاع از حقوق دو تابعیتی ها هست . اینکه برای احراز هویت افراد هنگام صدور کارت ملی سخت گیری وجود داشته باشه اصلا چیز بدی نیست. اینکه بانک ها و سایر موسسات الزام به استفاده از کارت ملی داشته باشند اصلا چیز بدی نیست.
ناشناس۱۰۶۵۲۵۰۰۸:۵۵:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۴
به قول شیخ حسن جوری خطاب به قاضی شارع «و تو نیاموختی شیخ». ای مقاله نویس عزیز. نیاموختی که قراره به این بهانه ها چه پولهایی صاحب بشن و کیا اعیان بشن.
f۱۰۶۵۳۵۳۰۹:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۴
هدف چیزی نیست غیر از درآمدزایی با تغییر کارت ملی. یادم میاید بار اول گفتند شماره ملی بدهیم تا جلوی خیلی از مسایل گرفته شود ازجمله دوشغله بودن افراد، و.. اما هیچ کاری با کارت ملی انجام نشد جز تشخیص هویت که شناسنامه بهتر از آن گویای هویت است. مجددا همان اعمال را آغاز کردند و الانم همه را مجبور به اطاعت و این یعنی کسب درآمد از کارت ملی.
ناشناس۱۰۶۵۴۱۷۱۰:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۴
داغ دلم تازه کردی
ناشناس۱۰۶۵۴۵۷۱۰:۴۷:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۴
آقای مقیمی، نویسنده عزیز؛ اصطلاح «سنت» در مقابل کلمه‌ی «تردیشن»* و اصطلاح «رسم» در مقابل کلمه‌ی «کاسْتِم»* دو معنای کاملاً متفاوت دارند و هیچگاه نباید استفاده «مرسوم» از کارت ملی را «سنت» قلمداد کرد؛ چراکه سنت در مقابل امر عرفی -خواه امر مدرن یا رسوم قدیمی- قرار می‌گیرد در حقیقت، سنت، در متون دینی، فلسفی و حکمی، معنای مثبتی از یک رسم غالباً قدسی را با خود حمل می‌کند و با رسوم رایج مردمان زمانه‌های مختلف کاملاً متفاوت است. جدای از این، مدرنیته نیز در تیتر شما، در پیش‌فرض، مثبت تلقی شده که جای گفت‌و‌گوی بسیار دارد. پیشنهاد می‌کنم، تیتر خود را تغییر دهید. با تشکر فراوان از توجه شما *پ.ن: کلمات لاتین به منظور به هم نریختن متن در هنگام تایپ، آوانگاری شده است.
امیر دلیل۱۰۶۵۵۳۸۱۱:۳۴:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۴
در تمام دنیا اگر داشتن کارت شناسایی اجباری است برای گرفتن آن پولی دریافت نمی شود. چرا برای دریافت کارت ملی که داشتن آن اجباری است و بدون آن از خیلی از خدمات، شهروندان محروم می شوند، باید 30 تا 40 هزار تومان پرداخت شود؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین