ورود قوه قضائیه به تخلف خودروسازان کارساز خواهد بود؟/ احتمال بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت

گروه اقتصادی الف،   3980603080 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگرچه دولت نظر سازمان بازرسی مبنی بر بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت را وتو کرده اما با ورود دستگاه قضا به پرونده خودروسازان این احتمال وجود دارد که نرخ‌گذاری دوباره به شورا بازگردد.

ورود قوه قضائیه به تخلف خودروسازان کارساز خواهد بود؟/ احتمال بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت

مهر در گزارشی نوشت: مدیران ارشد صنعت خودروسازی یکی پس از دیگری بازداشت می‌شوند؛ ولی بازار همچنان به راه خود ادامه می‌دهد واگرچه اندک کاهش قیمتی را طی روزهای اخیر شاهد هستیم اما قیمت‌ها همچنان بالا است و مشخص نیست که مبنای تغییرات آن بر چه اساسی است. چند وقت پیش بود که سازمان بازرسی کل کشور با ارسال نامه‌ای، دولت را مکلف کرد تا تنظیم دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مجددا به شورای رقابت محول شود و این شورا، بر مبنای مستندات قانونی خودروسازان، اقدام به بازنگری در این شیوه‌نامه کند.

موضوع نامه رئیس سازمان بازرسی کل کشور به جهانگیری چه بود؟

ناصر سراج، طی نامه‎‌ای که ۵ خردادماه امسال به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نوشت، خواستار لغو مصوبه مورخ ۹۷/۱۰/۱۷ ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش فوری ۲۰درصد از تولید روزانه خودروسازان با قیمت حاشیه بازار و همچنین بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو شده و اعلام کرده بود که « در حال حاضر پایش قیمت خودروها در بازار حاکی از آن است علی‌رغم وعده و پیش‌بینی‌های مدیران شرکت‌های خودروسازی و وزیر صمت مبنی بر کاهش تدریجی قیمت‌ها بر اساس قیمت‌گذاری حاشیه بازار، این موضوع نه‌تنها منجر به کاهش قیمت محصولات خودروسازان نشده، بلکه شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در بازار هستیم که منجر به نارضایتی عمومی شده است.»

سراج در نامه خود به اسحاق جهانگیری با اشاره به ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری را به‌عهده شورای رقابت گذاشته، حذف شورای رقابت از مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل را تفسیری اشتباه از مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دانسته و متذکر شده است که فرآیند قیمت‌گذاری خودرو باید به روند پیشین و شورای رقابت بازگردد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخشی از نامه خود آورده بود: « با امعان نظر به بند ۳ مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی برای اینکه «هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نرخ و ضوابط قیمت‌گذاری و تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که به‌موجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاه‌ها و شوراهای مختلف قرار گرفته است، منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار است»، آنچه از آن مستفاد می‌شود حکایت از آن دارد که شورای رقابت بر اساس مواد صدرالذکر موظف است مصادیق انحصار را تعیین و دستورالعمل تعیین قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالا و خدمات را پس از کار کارشناسی جهت تأیید نهایی به ستاد تنظیم بازار ارائه کند و این ابلاغیه نافی وظایف قانونی شورای رقابت موضوع ماده ۵۸ قانون صدرالاشاره نبوده و شورای رقابت باید مطابق موازین قانونی و بند ۳ ابلاغیه مذکور اقدام کند، این در حالی است که تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۷-۱۰-۱۳۹۷ ستاد تنظیم بازار در خصوص نحوه قیمت‌گذاری خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و غیرمشمول بدون اخذ نظر شورای رقابت تعیین تکلیف شده و وفق مفاد صورت‌جلسه ستاد تنظیم بازار حداکثر ۲۰ درصد تولید روزانه، به فروش فوری محصولات با قیمت حاشیه بازار واگذار شده است.»

او البته به این نکته هم اشاره کرده بود که هیچ نهادی بر عرضه محصولات خودروسازان و قیمت خودرو نظارت ندارد و از طرفی نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای کنترل شرایط بی‌ثباتی بازار خودرو نیز مشخص نیست و نهادی هم بر روی عرضه محصولات خودروسازان و قیمت خودرو نظارتی ندارد، در واقع سازمان مذکور مدعی بود با وجود شورای رقابت، در بازار خودرو ورود نخواهد کرد، اما در حال حاضر شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده و همچنان از سوی سازمان حمایت اقدامی مشاهده نمی‌شود و به‌طورکلی معلوم نیست در حال حاضر کدام نهاد بر روی قیمت‌گذاری و میزان عرضه خودروسازان نظارت دارد.

دولت نامه سازمان بازرسی را وتو کرد

البته این همه ماجرا نبود، بلکه سازمان بازرسی کل کشور در مهرماه و آذرماه سال گذشته نیز طی گزارش‌های هشدارگونه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که عملیاتی شدن مصوبه فروش خودروهای سبک تولیدشده توسط خودروسازان به‌قیمت حاشیه بازار و حذف شورای رقابت از فرآیند تعیین قیمت، مصرف‌کنندگان را با موج جدیدی از افزایش قیمت مواجه می‌کند.

در همین اثنا بود که شورای رقابت و اعضای آن، خود را برای تنظیم و بازنگری دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو آماده می‌کردند که کار به یکباره متوقف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که این سازمان، مسئولیت قیمت‌گذاری خودروها را به عهده دارد و تا زمانی که رسما کار به شورای رقابت محول نشود، قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار را پیش خواهد برد.

در همین ارتباط، یک عضو شورای رقابت گفت: شورای رقابت قرار بود که دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را اصلاح کند، اما دولت مانع این کار شد و علیرغم نامه نگاری سازمان بازرسی، دولت اعلام کرد که سازمان حمایت همچنان باید کار قیمت‌گذاری خودرو را به عهده بگیرد؛ با این اقدام، عملا خودروساز نبض بازار را به دست گرفتند.

وی افزود: هم اکنون دو تا سه خودروساز بزرگ کشور بازار خودرو را به دست گرفته و نتیجه آن همین شده که در بازار قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: دولت باید به درخواست سازمان بازرسی کل کشور توجه کرده و زمینه را برای آرامش بازار خودرو و بازگشت قیمتها به تعادل فراهم نماید.

به گفته این عضو شورای رقابت، بازار خودرو مریض است و نمی توان اجازه داد که خودروساز در آن هر کاری صورت دهد. قیمت خودرو مطابق با فرمول خاصی که شورای رقابت تعیین کرده و البته نیاز به بازنگری دارد، قابل استخراج است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۳۶۲۰۱۱:۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۳
بعد از سالها آزمون و خطا کردن باید بدانیم که کارهای مقطعی برای دل خوش کردن مردم راه کار نیست این خودرو سازان اعتیاد به تولید بی کیفیت و گران دارند و با همدستی سیاسیون از پول خون مردم با تولید ارابه های مرگ درآمد دارند.
ئئئئ۱۰۶۳۶۷۶۱۱:۴۶:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۳
یا واگذارش کنید به یک شرکت مطرح خارجی و یا درشو گل بگیرید با این آشغالهاییکه یا باعث هدر رفت سرمایه ملی میشن و هم باعث مرگ و مصرف کننده و ازبین رفتنه سرمایه اش شده
ناشناس۱۰۶۳۷۹۱۱۲:۳۸:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۳
با عرض سلام . خواهشاً مسئولین یک فکری هم به گرانی لوازم خانگی بکنند
ناشناس۱۰۶۳۸۳۲۱۲:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۳
اینکه سوال ندارد اگر تخلفی در هر جا اتفاق بیافتد پرونده به قوه قضاییه ارجاع می شود . اگر دستگاههای نظارتی بدرستی کارشان را انجام دهند قبل از وقوع جرم وارد شوند نه جرمی اتفاق می افتند و نه شاهد آثار مخرب اجتماعی آن خواهیم بود .
رسول۱۰۶۳۸۵۸۱۲:۵۷:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۳
آشفته بازاریست چرا کسی کاری نمیکنه
ناشناس۱۰۶۳۸۷۷۱۳:۰۴:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۳
فعلا که دولت .. و ناامیدی هر کار بخواد میکنه نتیجه هم مهم نیست . هرچند میدونم این کامنت رو نشر نمیکنی
ناشناس۱۰۶۴۰۰۶۱۴:۱۶:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۳
بدون شرح
ناشناس۱۰۶۴۰۷۲۱۴:۴۹:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۳
فقط راهش واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی واردات خودروهای خارجی تا مردم حق انتخاب داشته باشند واعتراضات کم شود ودولت بتواند به کارهای واجبتری که فدای خودروسازی شده بپردازد
صادق۱۰۶۴۱۲۹۱۵:۱۳:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۳
لطفا به بحث گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ هم ورود کنید اینا دارن پوست از سر ملت می کنن
سروش۱۰۶۴۱۸۰۱۵:۳۹:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۳
.. اگه قیمت گذاری به شورای رقابت سپرده شود بسیار هم عالی اما توجه داشته باشیم که حتما آن قیمت پایین تر است وبا توجه به چسبندگی قیمت ها در ارزانتر شدن دلالان کمین کرده اند که هر چه خودرو به بازار بیاید تصاحب کنند و در حاشیه بازار بفروشند و رانت و سود هنگفتی که وجود داره رو صاحب شوند بنابر این پیش از اعطای این مسئولیت به شورا ساز و کار عرضه خودرو را ساماندهی کنید
آریابان۱۰۶۴۳۷۲۱۷:۱۱:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۳
.. در این دوره ای که همه جا صحبت از ضرورت ایجاد صنایع رقابتی و الزام برای رو آوردن به صادرات است و در ایران نیز صحبت از اقتصاد مقاومتی اوج گرفته ، واقعا چطوری می توانند با به اصطلاح تولید !!!!! ادامه بدهند اونهم به چه قیمتی و با چه سوبسید کلانی از سوی دولت ولی از جیب مردم !!!!!؛ مردمی که البته ناچارند و بدون هیچ گزینه ای دیگر در مواجهه با یک پدیده "من-درآوردی" از سوی خودروسازان موسوم به تعیین قیمت نهائی بر اساس ;قیمت بازار; !!!!!!!!؛ (ناگفته پیداست که مقصود از "بازار" یعنی همون بازاری که توسط خود خودرو سازان و دقیقا در آستانه گسیل خودرو های جدید برای فروش ، مهندسی می شود با بالاترین قیمت ها!!!!!!!).
ناشناس۱۰۶۴۴۷۳۱۸:۱۳:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۳
خیلی ساده لوحانه هست که فکر کنید برا ما فرقی میکنه. پرایدهر روز گرانتر از دیروز
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین