یک پیشنهاد عملی برای واقعی کردن قیمت بنزین

مهرداد رجبی*، گروه تعاملی الف،   3980603029 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک پیشنهاد عملی برای واقعی کردن قیمت بنزین

آیا بنزین علاوه بر سوخت موتور کاربرد خوراکی نیز دارد که این قدر در مقابل سهمیه‌بندی و واقعی کردن قیمت این آب حیات؛ توسط نمایندگان مجلس، مردم و دولت جبهه گیری و اظهار نظر می‌شود؟

قیمت بنزین به سه دلیل باید واقعی شود:
1- بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم.
2- بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي‌شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي (دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان آن مي‌شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود.
3- مصرف بی‌رویه و شاید بیهوده آن باعث آلودگی محیط زیست، کاهش سلامتی جامعه و هزاران بدبختی دیگر و افزایش هزینه های سرسام آور نظیر هزینه درمان بیماران سرطانی و قلبی و عروقی و ... می شود. باید از مصرف کنندگان بنزین عوارض آلودگی و مالیات بر مصرف گرفته و در تجهیز مدارس و بهداشت و درمان مصرف شود.

حداقل فایده واقعی کردن قیمت بنزین افزایش فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری بین افراد و در نهایت افزایش سلامتی و نشاط در جامعه همراه با کاهش آلودگی و ترافیک و سر و صدا در خیابان‌ها است.

برای جلوگیری از تورم و افزایش هزینه‌ها در زندگی مردم ؛ دولت باید راه کارهای زیر در نظر بگیرد:
1- توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي(به اصطلاح خودروهای کار) بنزین سوز خارج از شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها -...) براساس پيمايش مسير روزانه با نصب GPS و تایید و نظارت دقیق واحدهای ذیربط با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي‌گيرد.

2- مصرف CNG با قيمت فعلي فقط مخصوص خودروهاي عمومي (خودروهای کار) درون شهری ( انواع تاكسي‌های بین شهری - وانت‌ها - سرويس‌ها و تاكسي‌هاي اينترنتي, سرویس مدارس و ...) بوده و بعد از سه ماه از اجراي اين طرح سهمیه يارانه‌اي بنزين برای خودروهاي دو گانه سوز به 30 ليتر در ماه تقليل يابد.

3- از تمام کسانی که دارای خودروهای شخصی بوده و خواهان همکاری و مشارکت در حمل و نقل عمومی بار و مسافر (سرویس مدارس – تاکس های اینترنتی- اسنپ – آژانس‌ها – وانت بارها ...) هستند توسط واحدهای ذیربط ثبت و نام شده و پس از دریافت مجوز و سوخت یارانه‌ای بر فعالیت مستمر آن‌ها رصد و پایش دقیق صورت گیرد. این امر باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی برای جوانان بیکار شود. از متقاضیان تعهدهای سنگین حقوقی و مالی گرفته شود تا در صورت کوچک ترین تخلف نظیر عرضه و فروش بنزین خارج از شبکه شدیداً جریمه مالی شوند. مثلاً قانون 85 را اعمال کند، در صورت فروش بنزین یارانه‌ای به دیگران، اختلاف قیمت بنزین آزاد و یارانه ای را در 85 میلیون ضرب و متخلف به عنوان جریمه نقدی باید پرداخت کنند.

عادلانه ترین روش توزیع:
عادلانه ترين روش دادن ماهيانه 20 ليتر بنزين سهميه اي ( يارانه‌اي به قيمت هر ليتر 1000 تومان) براي هر ايراني (دارای کد ملی، زنده و مقيم كشور) يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين با قيمت آزاد (7000 تومان) به حساب وی یا سرپرست خانوار توسط دولت است. هرفردی اختیار استفاده از بنزین یا حق واگذاری آن به شخص دیگر یا فروش آن به دولت و با قیمت آزاد (7000 تومان) را دارد. توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي فقط براساس كارت سوخت و قیمت هر واحد برای بنزین سهمیه ای ( فردی) 1000 تومان و برای بنزین خارج از سهمیه 7000 تومان باشد. قیمت واحد بنزین با استفاده از کارت جایگاه دار 10000( ده هزار) تومان باشد.

3000 تومان مازاد باید صرف تجهیز و بازسازی مدارس، تجهیز بیمارستان‌ها و کمک به بیماران نیازمند و ایجاد فضای سبز و نگهداری محیط زیست در شهرها شود. دولت (وزارت نفت) می‌تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت متوسط منطقه اي (به صورت ارزی) به کشورهای همسایه (پاكستان – تركيه – عراق – افغانستان- ارمنستان) صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی (مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، مميزي و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن كردن روش‌هاي آبياري كشاورزي و باغداري و کشت‌های گلخانه‌ای در روستاها و شهرهای مستعد كند.

اثرات این طرح:
1- هر ایرانی ساکن کشور از سهمیه سوخت یارانه ای 20 لیتر برخورد شده و مجاز به استفاده یا فروش آن به دولت و یا شخص دیگری است. یک خانوار سه نفره دارای 60 لیتر سوخت یارانه ای بوده و در صورت داشتن خودرو با اندکی صرفه جوی برای یک ماه کافی می‌باشد. کسانی که استفاده مفید و درستی از خودرو دارند کوچک‌ترین مسئله ای درست نخواهد کرد. بنابراین حداقل درباره توزیع بنزین در جامعه عدالت اجتماعی برقرار می‌شود.

2- همه افرادی که از خودرو در قالب حمل بار یا مسافرکشی استفاده می‌کنند، با ثبت نام توسط مراجع ذیربط و نصب GPS می‌توانند از سهمیه سوخت یارانه‌ای و استفاده از گاز طبیعی فشرده برخوردار شوند. بنابراین اثر همزمان واقعی کردن سوخت و سهمیه بندی آن هیچ گونه تورمی ناشی از افزایش هزینه بنزین بر جامعه وارد نخواهد کرد.

3- مصرف بنزین در کشور بسیار بهینه و به جا می‌شود، علاوه بر صرفه جویی؛ کاهش آلودگی در شهر، جلوی قاچاق آن گرفته می‌شود، با صادرات آن به کشورهای همسایه (ترکیه – پاکستان – افغانستان – عراق و ...) می تواند یک منبع ارزی جدید برای دولت در این شرایط سخت باشد.

4- واقعی شدن قیمت بنزین به عنوان یک منبع مالی می‌تواند با اجرای آبیاری هوشمند باعث رونق کشت‌های گلخانه‌ای در شهرها و روستاها شود و ایران به عنوان اولین تولید محصولات گلخانه‌ای و گل در خاورمیانه مطرح شود و بازار کشورهای همسایه و روسیه و اروپا در اختیار ایران قرار گیرد و این یک فرصت طلایی برای رهایی از وابستگی به نفت و استقلال اقتصادی است.

*دکترای انرژی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۳۱۳۳۰۷:۲۴:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۳
با همین استدلالات پدر مردم را درآوردید! مگر بار اول است که می خواهید با همین حرفهای قشنگ قشنگ بتزین را گران کنید و مردم تا بحال تبعات آن را ندیده اند و عواقب آن را با گوشت و خونشان لمس نکرده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یچه گول میزنید؟؟؟؟؟؟؟ همه میدانیم استفاده نکردن از خودروی شخصی منوط به دلشتن یاختار حمل و نقل عمومی قوی است. دارید؟؟؟؟؟ خودروی کم مصرف ارزان، دارید؟؟؟؟ فشار افزایش قیمت بنزین به قشر مرفه نمی آید، آنها دغذغه گران شدن هیچ چیز را ندارند، با این تورم سرسام آور ، قیمتها چند برابر خواهد شد
ناشناس۱۰۶۳۳۹۸۰۹:۵۳:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۳
اینها از طرفداران پوپولیستی احمدی نژادند که که میخواهند کشور را ونزوئلا کنند.
ناشناس۱۰۶۴۰۶۹۱۴:۴۸:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۳
چرا بدون اطلاع کامنت می گذارید، من نه به احمدی نژاد رای دادم نه به روحانی. احمدی نژاد و روحانی ندارد، حداقل در مسائل اقتصادی هر دو به کشور و ملت جفا کردند.
ناشناس۱۰۶۳۴۲۷۱۰:۰۳:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۳
واقعا صحبتتان درست است .تمام بدبختی ما تنگ نظری و خوردن فریب حرفهای فانتزی و قشنگ است .روز اول که احمدی نژاد یارانه را به حسابمان ریخت ، همه لذت بردیم و نمیدانستیم چند ماه بعد چه بدبختی به سرمان میآیدو همچنان هم عواقب آن ادامه دارد.
ناشناس۱۰۶۴۶۴۰۲۰:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۳
اینا پول بنزین 7000 تومنی رو همین الان یه جا رو قیمت خودرو دارن میگیرن .کار کارشناسی شده چند سال پیش روی قیمت خودرو که نشون داد دولت داره پول مصرف 5 سال بنزین رو همون اول میگیره
ناشناس۱۰۶۳۱۳۶۰۷:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۳
فقط این رو میدونم که بنزین رو گرون میکنن و دوباره یه جهش بزرگ تو قیمت ها اتفاق میوفته مثل قضیه دلار. که فقط بحث روانی داره چون به خاطره دلار همه چیز 3 4 برابر شده بود حالا به خاطره بنزین دوباره اون اتفاقات میوفته.
ناشناس۱۰۶۳۱۴۴۰۷:۳۶:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۳
١ هیچ جراحی بدون درد نیست ٢ این مبلغ به حساب فرد واریز شود نه سرپرست ٣ مصرف منابع حاصل شفاف باشد.
ناشناس۱۰۶۴۰۸۱۱۴:۵۳:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۳
گران کردن بنزین جراحی اقتصاد نیست بلکه قصابی و سلاخی کردن اقتصاد است؟؟؟؟
ناشناس۱۰۶۴۷۵۶۲۱:۵۳:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۳
مجموعا همین راه درست است که تقریبا همون طرحهای احمدی نژاد است. جالب است در زمینه های مختلف مثل مسکن؛ یارانه و قیمت حاملهای انرژی؛ کارت سوخت؛ طرح شبنم و واردات و صادرات و غیره بعد از ۶ سال به همون سیاستهای آقای احمدی نژاد برگشتیم. واقعا چرا از تجربیات دولتهای قبلی استفاده نمیشه.
ناشناس۱۰۶۳۱۴۷۰۷:۳۹:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۳
هدف مهمه که همه می دونیم فقط گران کردن بنزینه وگرنه 1000 تا طرحه دیگه هم اجرا بشه اونی که بخواد قاچاق کنه بازم میکنه اتفاقا بنزینه یارانه ای هم قاچاق می کنه
ناشناس۱۰۶۳۱۶۵۰۷:۵۳:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۳
این تحلیلت آب دوغ خیاریت به درد عمه ات می خوره با 20 لیتر بنزین سهمیه ای ماهانه فقط میشه موتور ماشین رو گرم کرد بهتره به جای قلم فرسایی الکی فکر یه کسب و کار دیگه باشی
ناشناس۱۰۶۳۱۷۰۰۷:۵۴:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۳
پولی که تو جیب دولت بره دیگه برگشت نداره و هیچ جا هم هزینه نمیشه مگر ...
ناشناس۱۰۶۳۱۷۵۰۷:۵۹:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۳
ارزش پولت رو ببر بالا قیمت سوخت واقعی میشه.....
ناشناس۱۰۶۳۵۳۵۱۰:۵۵:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۳
آفرین
ناشناس۱۰۶۳۵۹۳۱۱:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۳
ارزش کار خودت را در تولید بالا ببر پول ملی ارزش آن بیشتر می شود.
ناشناس۱۰۶۳۷۰۲۱۱:۵۵:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۳
اگر اقتصاد آزاد باشد و بانک مرکزی مستقل، که نیست.
ناشناس۱۰۶۴۸۰۰۲۲:۳۶:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۳
اگر مسوولین متدین و متعهد و متخصص باشند! همه چیز حل میشود. اقتصاد آزاد باشد و بانک مرکزی مستقل باشد اما مسولان فاسد باشند وضع همین خواهد بود
ناشناس۱۰۶۶۱۶۵۱۶:۱۵:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۴
سلام جنابعالی که اینطور صحبت میکنی فقط یک طرف ماجرا رومیبینی صددرصد از وضع مالی خوبی برخوردار هستی بعدش با گران شدن بنزین دیگه نان خالی هم نمیتوان خورد هرچی بخوای بخری میگن بنزین گرون شده بنزین از مرزها قاچاق میشه مامور بیشتری بزارن سرمرز اگه نیرو ندارن وارد کنن از کشورهای دیگه .خواهشا اینقدر به کردم شوک وارد نکنین مردم ایران خیلی بدبخت هستند
سعید۱۰۶۳۱۷۸۰۸:۰۱:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۳
طرح بسیار خوب و دوراندیشانه ای است که در معضل دیرینه مصرف سوخت، نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت و تهدیدهای آزار دهنده را تبدیل به فرصت های فراوان نموده و مزایای بی شماری برای کشور خلق می کند و کلاف سر درگم و مشکلاتی را که مسئولین و دست اندرکاران کشور سال هاست برای نظام و ملت درست کرده و از عهده حل آن بر نیامده اند را بخوبی حل کرده و مدیریت می نماید. از آقای دکتر مهرداد رجبی بعنوان یکی از آحاد مردم ایران برای چاره اندیشی و ارائه این راهکار عالی بی نهایت تشکر میکنم. امیدوارم مقامات تصمیم گیر در برابر این راهکار برای برون رفت از این همه مشکلات مقاومت نکرده و به اجرایی نمودن این راهکار بپردازند. گویا واقعاً وقت آن است که خود مردم چاره دردها و رنج ها را بیابند.
رضا۱۰۶۳۱۸۶۰۸:۰۶:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۳
نیازی به طراحی مجدد برای اختراع چرخ نیست! این طرح سال‌ها در کشورهای غربی انجام می‌شود. بنزین با قیمت تمام شده و با قیمت روز عرضه می‌شود و حقوق و مزایا هم به همان نسبت بیشتر است و دیگر نیازی به این همه محاسبات پیچیده و دم و دستگاه عریض و طویل نیست. نکته‌ای که در نوشتار بالا اشاره نشده‌است این است که اگر عدد ۷۰۰۰ تومان را از معادل دلاری بنزین استخراج کرده‌اید باید حقوق کارمندان و وارگران نیز بر مبنای دلار پرداخت شود که حدوداً ماهانه ده میلیون تومان خواهد شد و گرنه افزایش قیمت بنزین چنان اثر شدیدی بر گرانی کالا خواهد گذاشت و یارانه‌ی نقدی حاصل از آن خنثی خواهد شد.
مجيد۱۰۶۳۷۱۰۱۱:۵۸:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۳
حقوق 10ميليوني که گفتي يعني کمتر از هزار دلار.کجاي دنيا (که قابل قبول باشه) حقوق کارمند و کارگر زير هزار دلار هست؟!
ناشناس۱۰۶۴۴۴۶۱۷:۵۵:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۳
همین مبلغ ده میلیون هم از نظر نویسنده و دولت زیادیه چه برسد به ۲۰ میلیون!
سعید۱۰۶۳۱۹۱۰۸:۱۰:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۳
عادلانه ترین روش واقعی کردن نرخ ارز حدود ۴ هزار تومن که تمامی این‌ مسائل حل خواهد شد باقی مباحث با این سطح درامد عمومی عوامفریبی هستش
ناشناس۱۰۶۳۲۰۲۰۸:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۳
حقوق ما کارمندان را هم برسانند به متوسط حقوق ماهیانه کشورهای منطقه بعد افزایش قیمت بنزین به متوسط منطقه ای.
ناشناس۱۰۶۳۷۲۰۱۲:۰۱:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۳
در عربستان یک کارمند متوسط 6 هزار ریال یا 20 میلیون میگیرن و بعد یک سال هایلوکس آخرین مدل دو کابین میخرد و ایران بعد از 20 سال.
ناشناس۱۰۶۳۲۰۸۰۸:۲۴:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۳
کو گوش شنوا؟
مهرزاد۱۰۶۳۲۱۲۰۸:۲۵:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۳
این طرح به هیچ عنوان عملی نیست و فقط باعث افزایش شدید تورم و تبدیل شدن ایران به ونزولایی دیگر میشود.
ناشناس۱۰۶۳۲۱۵۰۸:۲۶:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۳
طرحتون از لحاظ تئوری قابل اجرا و بسیار خوبه ولی در عمل توهمی بیش نیست.
گل۱۰۶۳۲۲۶۰۸:۳۱:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۳
سلام .جناب دکتر هیچ اشاره ای به مصرف بالای خودروهای تولید شده داخلی نداشتند.خودروهائی با استاندارد روز دنیا و قیمت آنها تولید کنید خود بخود مسئله آلودگی و صرفه جویی حل می شود و بنزین را نیز به قیمت کشورهای منطقه بفروشید کسی مخالف نخواهد بود.چرا همش مردم؟
ناشناس۱۰۶۳۲۳۶۰۸:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۳
خدا شفا بده
ناشناس۱۰۶۳۲۴۱۰۸:۳۹:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۳
چطوریه که شما همیشه از مردم کف جامعه برای بازسازی و رسیدن به وضعیت کشور استفاده می کنید؟ یعنی شما می گید فردی که یک ماشین دو میلیاردی سوار می شود با فردی که با یک خودروی اسقاطی مسافرکشی می کند باید به طور برابر برخورد شود و پول برابری برای بنزین بدهند؟؟؟؟
ناشناس۱۰۶۳۲۵۰۰۸:۴۴:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۳
سهم هر فرد بیست لیتر است که خود مسولین میگن لیتری بالای یک دلار است همین را به صورت دلار به صورت سهام به افراد بدهید. که سالانه میشه 250 دلار هر نفر.
از جنگ برگشته۱۰۶۳۲۵۴۰۸:۴۶:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۳
لطف بفرماييد اين چنين نظرات زيبا و قشنگي از مغزتان تراوش مي كند اول وضعيت حقوق ها را به قيمت واقعي برسانيد آنوقت در مورد دزدي از جيب مردم سخن بگوييد.قاچاق بنزين كه مشخص است كار كيست.وقتي يك پهباد كوچك از مرز ايران نمي تواند وارد شود چطور ممكن است يك تريلر 15 متري از مرز در روي زمين خارج شود؟؟؟؟؟در ضمن يك چيز را فراموش كرده ايد براي هر نفر يك كنور نصب كنيد تا در پايان ماه بتوانيد تعداد نفسهاي اورا محاسبه و حق اكسيژن مصرفي دريافت كنيد.
ناشناس۱۰۶۳۲۵۷۰۸:۴۹:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۳
دکترای انرژی داشتن به این معنی نیست که شما از اقتصاد و مناسبات اجتماعی هم سر رشته داشته باشید! وقتی چند نرخی می کنید یعنی ایجاد رانت که اثرش به مراتب بدتر از قیمت پایین بنزین هست باید قیمت بنزین واقعی شود ولی قبل از آن باید توزیع نامتقارنی که در کشور نه تنها برای بنزین بلکه برای بسیاری از ملزومات زندگی در شهرها وجود دارد بهبود یابد
ناشناس۱۰۶۳۲۸۷۰۹:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۳
خوبه فقط قبلش اعلام نکنند که مردم تمام خیابونها و پمپ بنزین ها رو بخاطر چند لیتر بنزین ببندند
ناشناس۱۰۶۳۲۹۱۰۹:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۳
برای واقعی کردن قیمت نفت باید قیمت دلار هم واقعی شود و به قیمت واقعی 1000 تومان خودش برگردد
ایرانی۱۰۶۳۲۹۲۰۹:۰۶:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۳
شما نشستی تو خونت بیرون هم نمیای اثرات منفی را هم بفرمایید با این طرحتون من ماشین ندارم ولی 100 درصد مخالف طرح مسخره شما هستم
امیر110۱۰۶۳۳۱۰۰۹:۱۴:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۳
پیش از افزایش قیمت بنزین : 1- تعرفه واردات خودرو صفر کنید . تا ملت بتوانند خودرو با مصرف کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر بخرند و مجبور به خرید فرغون های ایرانی نباشند. 2- وسایل گرمایشی و سرمایشی بم گرید A تولید شود و نه گرید D. ملت را گول نزنید. سالهاست قیمت بنزین را افزایش می دهید اما فرغون سازانتان هنوز دارند مردم را بدبخت می کنند. مشکل جای دیگری است و نه قیمت کم بنزین و حامل های انرژی.
محمد۱۰۶۳۳۱۴۰۹:۱۶:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۳
طرح مسخره ای است باعث میشه همه دلال بشن بهتره بنزین یک برای برای همیشه قیمت نهایی بشه حمل و نقل عمومی کاملا مجانی بشه قطار و هواپیما و اتوبوس ارزون ارزون ارزون راه حل اینه
ناشناس۱۰۶۳۳۲۰۰۹:۱۹:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۳
مشکل اینه که دولت ها فقط بلدند قسمت اول را اجرا کنند (افزایش قیمت و سهمیه بندی) ولی تا به گیر می خورند (که به دلیل ناکارآمدی انباشته، کم هم ندارند) تعهدشون به مرحله دوم (گسترش حمل و نقل عمومی، بهبود فضای سبز و مسائل زیست محیطی و ..) یادشون میره.
عزیز۱۰۶۳۳۲۵۰۹:۲۱:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۳
متاسفانه هرکس ازراه می رسد برای خودش کارشناس می شود وبرای مردم نسخه می پیچد.
ناشناس۱۰۶۳۳۳۳۰۹:۲۶:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۳
بیشتر مطلب درست و واقعیه ولی نکته بیهوده و نادرست هم داره
ناشناس۱۰۶۳۳۴۵۰۹:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۳
بنده هم با حرف شما موافقم اما به شرط آنکه مازاد پول دریافتی از مردم به سمت مردم برگردد نه سوی غیر...
ناشناس۱۰۶۳۳۷۷۰۹:۴۱:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۳
حملونقل عمومی ارزان در دنیا جواب داده ولی چون فروش فرغون سازیها داخلی کم میشه جلوشو میگیرن!
یار۱۰۶۳۳۸۳۰۹:۴۶:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۳
مهرداد رجبی اصلا کی هست که نظراتش مهم شده و الان باید بدون کارشناسی چاپ بشه؟ ایشان دقت ندارند که اتفاقا بنزین مانند آب و نان حیاتی است و حتی حیاتی تر چرا که با افزایش نرخ آن بقیه اجناس از شیر مرغ تا جون آدمیزاد هم گران می شود و جامعه توان تحمل تورم ناشی از آن راندارد. در ضمن الان سیستم حمل و نقل ما درسته؟ میزان درآمد مردم ما در حد نرمال جهانی است؟خیابانها و جاده های ما درست شده؟ نمی شود با وارد کردن فشار به مردم نقصان را جبران کرد. دولت هم نشان داده هرجا درآمدش بالا رفته سود حاصله را در جای درست خود صرف نکرده. پس نظرات شما کاملا غلط و بدون تحقیق بوده و لطفا دیگر اظهار نظر نفرمایید
حمید۱۰۶۳۳۸۴۰۹:۴۶:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۳
داستان تخیلی. بعید نیست نویسنده یه جورایی دولتی باشه .چون طرحش از همین طرح های اقایونه که کشور را رو به نابودی دارن می برن
ناشناس۱۰۶۳۳۸۸۰۹:۴۷:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۳
به دل نگیرید یه چیزی براخودش گفته!
ناشناس۱۰۶۳۴۱۷۰۹:۵۹:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۳
این طرح هزینه، زمان و نیروی انسانی زیادی برای نظارت نیاز دارد و با تفکرات اقتصاد دولتی نوشته شده نه اقتصاد آزاد. فقط در بک مورد هزینه نصب GPS روی خودروها میدونید چقدر میشه؟ بهتر نیست جلوی بی ارزش شدن پول ملی گرفته بشه تا بعد مجبور نباشیم با این طرح های بدون پشتوانه علمی جبران مافات کنیم؟!
امید۱۰۶۳۴۲۰۱۰:۰۲:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۳
بسم الله الرحمن الرحیم مواردی را که عنوان کردید در دولت روحانی که خودشان کارت سوخت را حذف کردند و این همه رانت ایجاد کردند عملی نیست این دولت متخصص رانت و پنهان کاری و .... ما فقط منتظر محاکمه این دولت هستیم بنزین پیش کش .
امیر۱۰۶۳۴۳۶۱۰:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۳
واقعا مزخرفه و مسخره و غیر قابل اجرا است طرحتون
ناصری۱۰۶۳۴۴۳۱۰:۱۰:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۳
1- قاچاق بنزین توسط دانه درشتها انجام میشود نه مردم عادی که لازم باشد تاوان دانه درشتها را پس بدهند 2-مقایسه با قیمت جهانی زمانی درست است که حقوق هم متوسط مثل کشورهای باشه که بنزین قیمت واقعی دارند 3-اول برید ناوگان حمل ونقل عمومی با کیفیت و کمیت خوب جایگزین کنید.
ناشناس۱۰۶۳۵۷۷۱۱:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۳
تو بوشهر لوله کشی کرده بودند تا دریا
ناشناس۱۰۶۳۴۵۵۱۰:۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۳
خب آدم اگه هرکسی 10 لیتر بنزین استفاده کنه میشه 100 هزار تومن 100 تا میشه یه میلیون بعد مردم با کدوم درآمد با کدوم پول بنزین بزنن. فقط پولدارا اینجوری میتونن خودرو داشته باشن. الان دیگه نه میشه پراید 50 میلیونی گرفت نه بنزین 10 تومنی زد . هرجا هم خواستی بری باید پیاده بری . یه شوک تورمی هم میخوره به بقیه کالاها ب میشه 40 هزار نون میشه 10 هزار .
ناشناس۱۰۶۳۴۸۳۱۰:۳۲:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۳
حرفها و طرحهای تکراری و لاینحل با فرضیات اشتباه.
ناشناس۱۰۶۳۵۰۲۱۰:۴۰:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۳
خوبه شما قانون گذار نیستی چرا خودتون رو گول میزنید با این طرح های الکی قیمت دلار رو پاین بیارید ارزش پول ملی میره بالا قاچاق هم کم میشه
محمد مهدی۱۰۶۳۵۴۱۱۰:۵۷:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۳
شما ها کجا درس میخونید که از این طرح ها میدید . شاید هم سفارشی کار میکنید
دکتر انرژی چی گفتی !۱۰۶۳۵۴۳۱۰:۵۷:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۳
آقای دکترای انرژی خوب بدان چی مینویسی به سوال های زیر پاسخ بده من ماشین دارم سه نفر هستیم ماهی 60 لیتر من ماشین دارم سنم 32 سال است مجرد هستم ماهی بیست لیتر بنزین !!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۶۳۵۵۹۱۱:۰۱:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۳
فقط یه اشکال اساسی وجود داره , منابع حاصل از طرح همانند فروش2.5 میلیون بشکه نفت 120دلاری هیچ رفاه اقتصادی برای مردم نمیارد. فقط اختلاس و حقوق نجومی بیشتر میشه .
هموطن۱۰۶۳۶۳۸۱۱:۲۸:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۳
دکتر جان سلام. نمیدانم چقدر روی این طرح کار کردی و به این نتیجه رسیدی ؟ چرا ففط گران کردن بنزین شده راه حل اصلی ؟ عزیزم راه حل پایین اوردن قیمت دلار است نه اذیت کردن مردم .
ناشناس۱۰۶۳۶۹۶۱۱:۵۳:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۳
درآمد هم به دلار و قیمت کشورهای همسایه پرداخت کنید بعد توهم بزنید.
مصطفی دکترای فیزیک۱۰۶۴۳۴۴۱۶:۵۵:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۳
انچه شما بیان کردید بدون شک بهتر از وضعیت فعلی است که سرمایه ملی به تارج برده می شود یا به جیب افراد خاصی میره. اما کامنت ها رو نگاه کنین مردم به دولت بی اعتمادن و علت این همه کامنت منفی این بی اعتمادی به دولت است. من با آزادسازی تقریبا همه چیز و وجود امکان رقابت موافقم. وقتی بنزین از آب ارزونتره تا دم کوچه هم با ماشین میریم. ولی پولش باید توی جیب تک تک مون باشه بعدش تصمیم می گیرم چه قدر از ماشین استفاده کنیم
ناشناس۱۰۶۴۳۸۳۱۷:۱۸:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۳
درآمد مردم را واقعی کنید قیمت بنزین هم بطور خودکار واقعی میشود.
ناشناس۱۰۶۴۵۲۱۱۸:۴۳:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۳
این طرح اگر واقعا درست اجرا شود طرح بسیار خوب و موجب ترقی اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی میشود البته گفتم اگر درست اجرا شود . چون معمولا در جامعه ایرانی آن کس که بیشتر پول دارد بیشتر از یارانه های مخفی استفاده می کند .
حسین۱۰۶۴۵۵۴۱۹:۰۶:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۳
هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین اش را داشته باشد و از طرفی از بنزین ۱۰۰۰ تومانی تاکسی هم استفاده کند . این که عدالت نیست. آخه بنزین برا نفر چه توجیهی داره؟
Hossein۱۰۶۴۵۸۸۱۹:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۳
بنده خدا این طرح در کشورهای اروپای با درآمد خوب کارا است نه ایران
ناشناس۱۰۶۴۶۱۷۱۹:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۳
ترخدا هرچه زودتر بنزین رو گرون کنید..داریم از آلودگی هوا می میریم..یعنی چه یک صدم قیمت جهانی؟!...تازه من پولدار سوار ماشین چند صد میلیونی میشم و با موتور شش سیلندرم روزی 50 لیتر میزنم اون موتوریه که داره ماهی 50 لیتر میزنه و تازه با موتورش کار میکنه چرا باید پول بنزین من رو بده؟!!!
ناشناس۱۰۶۴۷۷۲۲۲:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۳
تحصیل کرده ها ما رو بیچاره کردن
ناشناس۱۰۶۴۸۰۹۲۲:۴۲:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۳
یادمه زمان احمدی نژاد بنزین میخواست بشه ۴٠٠تومن یک اقتصاد دان بنام محمدعلی فرزین .. هرشب توتلویزیون بود ونوید اینو میداد که بااین طرح دیگه هیچ فقیری درایران وجود نخواهد داشت ،بزرگراه تهران شمال درست میشه وو راستی الان ایشون کجاست؟..
ناشناس۱۰۶۵۴۹۱۱۱:۰۸:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۴
تاوقتی وضعیت اقتصادی و ارزش پول ملی این باشه هیچ وقت جلوی قاچاق بنزین ودیگر محصولات گرفته نمی‌شود
ناشناس۱۰۶۸۰۶۸۱۴:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۵
با هرمنطقی حساب کنید واقعی کردن قیمت بنزین به نفع جامعه بویژه طبقات محروم است ولی عده ای عوامفیب مانع کار هستند
حمید۱۰۷۴۱۷۴۲۰:۲۶:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۹
هردم ازاین باغ بری میرسد تازه ترازتازه تری میرسد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین