تخمه‌خوردن حین رانندگی دلیل تصادف است نه پراید

گروه اجتماعی الف،   3980602046 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
تخمه‌خوردن حین رانندگی دلیل تصادف است نه پراید

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه برخی مسؤولان تخمه خوردن حین رانندگی را دلیل اصلی تصادفات رانندگی می‌دانند، گفت: پراید بیشترین مردودی را در تست انحراف فرمان دارد.

فارس نوشت: معاینه فنی یکی از مهمترین مباحث برای مالکان خودروها محسوب می‌شود و نداشتن آن برای رانندگان روزانه 50 هزار تومان آب می‌خورد. همه دوربین‌های پایتخت، تخلف نداشتن معاینه فنی را ضبط می‌کنند و کمتر راننده‌ای است که با موضوع معاینه فنی آشنایی نداشته باشد

در تابستان امسال برخی از مراکز معاینه فنی با  اختلال مواجه شد و این موضوع متضرر شدن برخی از شهروندان را به همراه داشت. این در حالی بود که شهرداری تخفیف 25 درصدی نرخ طرح ترافیک را برای دارندگان معاینه فنی برتر اعلام کرد و سبب شد اقبال عمومی برای انجام معاینه فنی برتر به شدت افزایش یابد و بسیاری از دارندگان خودروهای نوشماره نیز پایشان به مراکز معاینه فنی باز شود.

درباره موضوعات مختلف معاینه فنی با سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهرانبه گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح زیر است: 

انجام معاینه فنی چقدر در کاهش آلودگی هوای تهران موثر بوده است؟

در سال 92 برای اولین بار مطالعاتی انجام گرفت تا منشأ دقیق آلودگی هوای تهران مشخص شود. واکاوی این موضوع صورت گرفت تا بدانیم دقیقاً چه اقدامی را باید انجام دهیم. تحقیقات با همکاری دانشگاه‌های معتبر کشور عملیاتی و مشخص شد؛ منشأ اصلی آلودگی تهران خودروها هستند. آن زمان برنامه‌ها به سمت مدیریت خودروها و رفع آلودگی ناشی از آن سوق یافت. از آن پس همه برای مقابله با آلودگی مداوم به رانندگان هشدار دادیم.

 البته همه باید برای کنترل آلودگی هوا همکاری کنیم. رسانه‌ها برنامه‌های خود را آغاز کردند و این باعث شد که پلیس راهور نیز از سال 95  که با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا مخالف بود، پای کار آید و برای این موضوع با ما همسو شدند.

برنامه دیگری که در زمینه کاهش آلودگی هوا اهمیت ویژه ای دارد موضوع تولید خودرو باکیفیت است و به نظرم تحت فشار قرار دادن بیش از این روا نیست و باید تلنگری به صنعت خودروسازی داشت و آنها را به سمت اصلاح ببریم تا مشکل آلودگی منابع متحرک برطرف شود، در غیر اینصورت آلودگی همچنان در پایتخت باقی خواهد ماند.

سهم خودروسازان در بروز آلودگی هوا و مقابله با آن چگونه است؟

یک شرکت معرف نوعی خودرو در جهان تولید می‌کرد که فقط سطح آلایندگی آن را دستکاری کرده  بود، مرکزی دانشگاهی در کشور  تولید کننده نمونه‌ها را تست می‌کند و مشخص می‌شود کم کاری صورت گرفته و پس آن حدود 40 میلیارد دلار شرکت خودروساز، برای تولید یک نوع خودرو 40 میلیارد دلار جریمه می‌شود و  مدیرعامل آن به 7 سال حبس محکوم می‌شود.در کشور ما از زمانی که آقای رئیسی سکان‌دار قوه قضائیه شده‌اند اقدامات بزرگی برای مقابله هر چه بیشتر با فساد انجام گرفته و برخورد با خودروسازها نیز آغاز شده است. 

 تخمه‌خوردن حین رانندگی دلیل تصادف است نه پراید!

سه سال پیش در جلسه کارگروه دولت گزارشی دادند که پیکان هنوز تولید می‌شود و بیشترین آمار مردودی از آلایندگی را دارد. یک میلیون وانت نیسان نیز 18 میلیون لیتر (یک چهارم بنزین مصرفی کشور) را در روز مصرف می‌کند.در وزارت صنعت نیز گزارشی در مورد آلایندگی برخی خودروهای داخل مطرح کردند و در این جلسه نیز اعلام شد که خودروی پراید بیشترین مردودی را در تست انحراف فرمان دارد و بیشترین آمار فوتی را بر همین اساس به خود اختصاص داده است ولی وزیر وقت صنعت مصاحبه‌ای انجام داد که چه کسی گفته که پراید ناایمن است،‌ مردم پشت فرمان تخمه می‌خورند و حواس‌شان پرت می‌شود و همین عامل تصادف است نه پراید!

خوشبختانه پلیس اقدامات مؤثری در جهت حذف پراید از چرخه تولید انجام داده است امیدوارم اقدامات لازم انجام گیرد که ایمنی خودروها افزایش یابد. حق مردم نباید تضییع شود. به نظرم این کم‌فروشی است که خودروی ناایمن تحویل مردم دهیم. صنعت خودروسازی نیاز به تحول دارد، متأسفانه برخی از خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل در تست معاینه فنی موفق به دریافت معاینه فنی برتر نمی‌شوند و این نشان‌دهنده کم‌کاری و کم‌فروشی خودروسازان است.

 مگان و ال‌90 دارای بیشترین نمره  قبولی در معاینه فنی 

شرکت سایپا پرایدی تولید می‌کند که بیشترین آمار مردودی را دارد و از آن طرف مگان و ال‌90 تولید می‌کند که بیشترین آمار قبولی را در مراکز معاینه فنی دارد و این نشان می‌دهد اگر تولیدکنندگان بخواهند ایمنی را رعایت کنند، قطعاً می‌شود. نباید به اسم ارزان‌ فروختن ایمنی را زیر سوال برد چرا که این مسأله به معنای چاقو دادن دست یک کودک است. 

امروز در تهران آمار خودروها به 4 میلیون و 300 هزار مورد رسیده است و سالانه 16 هزار نفر در محل حادثه تصادف جان خود را از دست می‌دهند. برخی نیز به بیمارستان منتقل شده و مدتی بعد فوت می‌کنند. تعداد زیادی نیز قطع‌نخاغ می‌شوند و تا پایان عمر با معلولیت سر می‌کنند که علت اکثر این موارد پراید و موتورسیکلت است.

برخی از شرکت‌های خودروسازی در دنیا سالیان سال است که از بحث ایمنی خودرو گذر کرده و به موضوعات بیشتری در ایمنی توجه می کنند. آنها اذعان دارند حتی اگر خودروهای تولیدی‌شان به بدترین شکل ممکن دچار تصادف شود،  جان سرنشین سالم خواهد ماند و سیاست‌ها را به این سمت برده که اگر به عابر برخورد کنن چه خواهد شد؟

آنها در تلاش هستند که آنقدر ایمنی را بالا ببرند که در تصادف نه تنها سرنشین خودرو بلکه عابر پیاده نیز  جان خود را از دست ندهد و برای این منظور طراحی کیسه هوا( ایربک) روی کاپوت را مدنظر قرار داده‌اند.

 پراید در سال 1987 در یکی از کشورها تولید شد، شرکت مربوطه یک‌سال تولید آن را ادامه و به دلیل ناایمن بودن آن را به شرکت دیگر واگذار کرد و شرکت دوم نیز پس از یکسال تولید به دلیل ناایمن بودن آن را به سایپا فروخت و سایپا 30 سال است که در ایران آن را تولید می‌کند.     

برخی معتقدند اجرای طرح کاهش آلودگی هوا سبب ایجاد آلاینده ازن شده است. نظر شما چیست؟  

من متخصص شیمی نیستم، اما بر اساس توضیحات اعلام شده توسط اساتید دانشگاهی هیدروکربن و ناکس توسط دود ناشی از اگزوز خودرو تولید می‌شود.

همچنین دلیل اصلی دیگر ایجاد ازن، تبخیر بنزین در جایگاه‌های سوخت است. خیلی تعجب‌آور است از اینکه ما تنها کشوری هستیم که برای تبخیر بنزین در پمپ بنزین به جایگاه‌دار توسط شرکت ملی پخش یارانه می‌دهیم! دلیلش می‌توانید از مسؤولان مربوطه بپرسید و پیگیر شوید.

همچنین در هنگام نقل و انتقال بنزین و در جایگاه‌‌های مرکز پخش، از لوله‌های خروجی بنزین با چشم دیده می‌شود که تبخیر بنزین انجام می‌گیرد و در محیط اطراف پمپ بنزین، بوی بنزین در تابستان بسیار مشمئز‌کننده است.

با طرح جدید ترافیکی تردد خودروها چقدر کاهش پیدا کرده است؟

هیدروکربن، ناکس و بخارات بنزین به عبارتی پنبه هستند و آنچه آن را آتش می‌زند، نور خورشید است. میزان تابش  عامل آتش زدن این پنبه هستند. امسال  1.9 درجه سانتی‌گراد میانگین دمای شهر تهران افزایش پیدا کرد و هر چه این میزان دما افزایش داشته باشد. تبخیرات بنزین بیشتر و ابرناکی که کاهش پیدا می‌کند واکنش‌های شیمیایی بیشتر می‌شود.

تردد خودروها هیچگاه در تهران کاهش پیدا نکرده است و منظور شهرداری کمتر شدن تردد در محدوده طرح ترافیک است میزان تردد‌ها ثابت است و تنها ممکن است برخی به محدوده طرح  ترافیک نیایند و کسانی که مطرح کرده با اجرای طرح جدید ترافیک میزان تردد افزایش یافته است باید آن را اثبات کنند.

البته افزایش تقاضا برای اخذ معاینه فنی برتر داشته‌ایم ولی نمی‌توان گفت این مسئله نشان‌دهنده افزایش تردد است چرا که شهروندان این موضوع را در نظر می‌گیرند که حتی برای یک تردد هم از تخفیف مربوطه در معاینه فنی استفاده کنند.

برنامه‌های برای مدیریت تردد خودروها و کاهش آلودگی هوا، موضوع سلیقه‌ای نیست و نباید این را به این جناح و آن جناح نسبت داد. من از دوره‌های قبل در شهرداری بوده‌ام و اکنون نیز معتقدم اجرای طرح جدید ترافیکی نتایج مؤثری داشته است و شهرداری در حال حاضر هر برنامه‌ای که در زمینه ترافیکی که بخواهد اجرا کند، از ما مشورت می‌گیرد.

اگر جای نقدی وجود داشته باشد قطعا من خودم اولین کسی هستم که آن را مطرح می‌کنم. در این دوره توانسته‌ایم اکثر کارهایی که باید انجام دهیم را نهایی کنیم، البته به کارهای جدیدی همچون نوسازی هر چه سریع‌تر خودروهای فرسوده نیاز داریم.

میزان جرایم حاصل از نداشتن معاینه فنی چقدر بوده است؟

فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا را اجرایی کردیم و همه دوربین‌های شهر تهران معاینه فنی خودروها را بررسی می کنند و آنچه حاصل شده نشان می‌دهد، میزان جرائم معاینه فنی به کمتر از 5 درصد در روز رسیده است. 

از سال 95 تا امروز میزان جرائم معاینه فنی از 20 درصد به 5 درصد رسیده و مردم می‌دانند که بدون معاینه فنی در شهر تهران جریمه می‌شود، برای خودروهای دیزل نیز این موضوع را مورد توجه قرار دادیم و به شدت پیگیر آن هستیم که هر چه بهتر اجرایی شود.

البته دریافت معاینه فنی برای یک خودروی سنگین می‌تواند هزینه 5، 6 میلیون تومانی به همراه داشته باشد که تعویض روغن و رفع مشکلات فنی و... این هزینه‌ها را ایجاد می‌کند و این موضوع سبب شده  گاهی متاسفانه رانندگان برای موفقیت در انجام معاینه فنی خودروهای سنگین  زد و بندهایی انجام دهند ولی ما قاطع برخورد می‌کنیم. 

از ابتدای سال چند خودرو معاینه فنی شده‌اند؟

رانندگان 650 هزار خودرو امسال برای معاینه فنی اقدام کردند که نسبت به مشابه سال گذشته 5 درصد رشد داشته است. برخی خودروها در سال جدید مشمول معاینه فنی شدند و برخی زیر سن معاینه فنی بودند، ولی برای دریافت معاینه فنی برتر اقدام کردند.

از 100 هزار خودروی غیرمشمول معاینه فنی که برای این موضوع اقدام کرده بودند، فقط 40 هزار خودرو موفق به کسب معاینه فنی برتر شدند. این خودروها همه نوشماره و تولید زیر چهار سال بودند.

ماجرای اختلاف پلیس و مراکز معاینه فنی به کجا رسید؟

این مشکل در واقع بین وزارت کشور و فاوای ناجا بود و مراکز معاینه فنی هیچ‌کاره بودند. ما استعلام پلاک خودروها را از سیمفا و آنها با ارتباط از  طریق فاوای ناجا انجام می‌دانند که ارتباط  ما و سیمفا مشکلی نداشت، ولی ارتباط فاوای ناجا و سیمفا دچار مشکل شده بود که طی جلسات مفصلی که در وزارت کشور برگزار شد، موضوع ختم به خیر شد.

اکنون مشکل قطعی در سامانه VIN در مراکز معاینه فنی نداریم ولی هنوز محدودیت انجام معاینه فنی برای طرح کاهش آلودگی هوا داریم در تهران بیش از 2 تا 3 میلیون استعلام در روز نیاز داریم و هنوز محدودیت استعلام گیری برای طرح کاهش آلودگی هوا داریم.

مردم قبل از انجام معاینه فنی مجبور به پرداخت عوارض طرح ترافیک‌اند و گلایه‌مندی زیادی در این زمینه است. نظر شما چیست؟

این موضوع بر اساس مصوبه شورای شهر است و شهروندان باید در مراکز معاینه فنی حتماً عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنند تا برای آنها معاینه فنی انجام گیرد.

ما مجبور به اجرای این قانون هستیم، ولی به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم که معاینه فنی حق مردم است و زمانی که به فردی خودرو ارائه می‌دهیم، باید معاینه فنی آن را نیز انجام دهیم، ولی اینکه آنها را مجبور کنیم چندین اقدام دیگر را انجام دهند تا به حق مکتسبه خود برسند، به نوعی مغایر با قانون است.

ما ملزم به اجرای مصوبه شورای شهر هستیم و باید پاسخگو در این زمینه باشیم. در همه مراکز، امکان اخذ عوارض را فراهم کردیم و به صورت اختیاری به شهروندان این اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهیم که در مورد طرح ترافیک بدهکارید و اگر تمایل داشته باشید می‌تواند پرداخت کنید. البته براساس اجباری که برای پرداخت عوارض قبل از معاینه فنی وجود داشت، مجبور شدیم دو مرکز را اخذ معاینه فنی را منوط به گرفتن عوارض کنیم که این دو مرکز مراکز بیهقی و نیایش است.

مردم در سال جدید چقدر به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه شده‌اند؟

هنوز آمار دقیق در این زمینه نداریم و پس از بررسی‌های انجام گرفته حتما آن را اعلام خواهیم کرد. 

شنیده‌ها حکایت از زد و بندهایی در برخی از مراکز معاینه فنی دارد، پیگیری‌های شما چگونه بوده است؟

اینکه کارشناسی در مراکز معاینه فنی بدون دارا بودن شرایط لازم برای یک خودرو معاینه فنی صادر کند، امکان آن وجود ندارد. به جز عیوب ظاهری همچون دود آبی، چراغ، وضعیت شیشه و راهنما که ممکن است آزمون‌گرها چشم‌پوشی کنند، ولی سایر موضوعات فنی که اصل موضوع است مثل تست هم‌راستایی، تست کمک‌فنر، تست ترمز و انحراف فرمان و ... همه مکانیزه است و امکان دخل و تصرف کارشناس در بررسی آن وجود ندارد و به صورت آنلاین مشخصات وارد سامانه یکپارچه وزارت کشور می‌شود و امکان تغییر توسط هیچ کسی در آن وجود ندارد. 

در بزرگراه خاوران، 3 تا 4 مرکز معاینه فنی وجود دارد که تنها 2 مورد آن زیرمجموعه شهرداری تهران است و موارد دیگر مربوط به مرکز معاینه فنی سایر شهرها و خارج از محدوده مناطق 22 گانه شهرداری تهران بوده که البته من بلافاصله پس از اطلاع از این ماجرا دستور پیگیری دادم. گفته شده بود که این موضوع به دلیل ارتباط یکی از شورایاری‌ها با مرکز به وقوع پیوسته که من یکی از تصوراتم این بود که شاید فضای انتخاباتی سبب طرح چنین مسائلی شده باشد.

آنچه مسلم است اینکه ما هیچ ارتباطی با شورایاری‌ها در مراکز معاینه فنی نداریم. ناظر مقیم وجود دارد و احساس کردم این موضوع بار سیاسی انتخاباتی داشت. 

برنامه‌ای برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها دارید؟

موتورسیکلت‌ها یک کلاف سردرگم در شهرهستند که ساماندهی آنها نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف دارد. متأسفانه موتورسیکلت‌ها کمتر قوانین را رعایت می‌کنند.

البته ما 10 مرکز معاینه فنی با 10 خط مکانیزه ویژه موتورسیکلت‌ها راه‌اندازی کردیم که الزام است موتورسیکلت‌ها نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند ولی حالا این سؤال مطرح است که چه کسی باید موتورسیکلت‌ها را برای انجام معاینه فنی ملزم کند؟

موتورسیکلت‌های کاربراتوری، معاینه فنی اصلا بر آن نافذ نیست، چرا که به صورت دستی راکبان می‌توانند تغییراتی در سیستم موتور ایجاد کنند که برای مدت کوتاهی مشکل آلایندگی آن حل شود و پس از خروج از مرکز، مجدد به وضعیت قبل موتور را برگردانند. بنابراین کنترل آنها چندان کارشناسی شده نیست و باید اقدام اساسی‌تری انجام داد.

استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در دنیا منسوخ شده است. متأسفانه موتورسیکلت‌هایی در کشور تولید می‌شود که در هیچ جای دنیا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. موتورهایی که شتاب زیاد داشته، لاستیک‌های بزرگ دارند و قدرت مانور توسط راکب برای آن وجود دارد، آمار مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

3 میلیون موتورسیکلت در تهران و 12 میلیون دیگر در سراسر کشور وجود دارد که 98 درصد آنها کاربراتوری است، حتی اگر از امروز بخواهیم با این موتورها مقابله کنیم، مدت‌های زیادی زمان می‌برد، ولی با این وجود دوباره نامه‌نگاری کرده‌اند تا از سازمان‌های مربوطه مجوز تولید 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری دیگر را بگیرند.

زمانی که با این موضوع مخالفت کردیم، برخی ما را ضدانقلاب خطاب کردند و من جواب دادم از ما انقلابی‌تر پیدا نمی‌کنید، حضرت آقا چه زمانی‌ گفته‌اند سالی 4 تا 5 هزار کشته به خاطر تولید داخل داشته باشیم؟ 12 هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که باید آنها را اصلاح کرد و بازاری برای جایگزین کردن آنها فراهم ساخت.

 صنعت موتورسیکلت سازی به صورتی است که هنوز شاسی موتور (گهواره‌ای) زیرپله‌ای تولید می‌شود. وضعیت موتورسیکلت‌های تولیدی مشابه موتورهای مربوط به  جنگ جهانی دوم است، این موتورسیکلت ها توسط جوانان خریداری می‌شود و با جان آنها بازی می‌شود. برخی معتقدند نباید با تولید داخل مخالفت داشت و باید برای اشتغال یا تولید اقدام کرد، ولی به نظرم این سبک از روش‌های انجام گرفته ضداشتغال و ضدتولید است. صنعت خودروسازی و موتورسازی نیاز به تحول جدی دارد و باید به موضوع موتورسیکلت‌های برقی نیز بیشتر توجه داشت. 

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۲۰۴۰۱۱:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲
در کل خلبانها و ما مردم مقصریم
تبریزی۱۰۶۲۰۷۸۱۱:۳۴:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۲
عامل تصادف راننده است ولی عامل مرگ و نقص عضو خودروی ایرانیه. اگه خودرو موقع تصادف مچاله نشه چقدر احتمال مرگ و نقص عضو میاد پایین؟ یه جوری می گی انگار ندیدیم خودروهای خارجی که کامیون با سرعت تمام بهشون می کوبه و چند متر اون طرف تر صحیح و سالم انگار که تانک هستن.
گل محمدی۱۰۶۲۰۹۳۱۱:۴۱:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲
متناسب با سطح دانش اون آقایی که آجیل و تخمه را مقصر میدانست : خودرو ساز تحت حمایت پوسته پسته میده دست مردم بعد برا معاینه فنی شما پسته با مغز اعلا از مردم میخواهید !!!! انگار دلیل انحراف فرمان پرایدها تقصیر مصرف کنندست آیا خودرو ساز زیر بار این نقص طراحی یا ساخت یا هر دلیلی که داره میره یا حتی مسئولیت حوادث ناشی رو تقبل میکند ؟؟ آیا مثل کارخونه های خارجی برای رفع عیب فراخوان میده ؟؟ دلیل آلودگی هوا وحتی مصرف زیاد بنزین در کشور ما هم لابد این است که مردم به ماشین های آخرین سیستم خود امر میکنند که مصرف بنزین بالا داشته باشند و تا میتواند بنزین بسوزانند و آلودگی بیشتری وارد جو کنند .
ناشناس۱۰۶۲۱۵۸۱۲:۲۱:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲
نتیجه : اصلا پراید ماشین ضعیفی نیست و فروش تخمه ممنوع شود توصیه میشود تست تصادف هر خودرو با مدیر عامل سازنده خودرو انجام شود ببینند تخمه خوردن باعث علامت است یا ارابه مرگ
ناشناس۱۰۶۲۱۸۳۱۲:۴۲:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۲
چون تعداد پراید نسبت به دیگر خودروها زیاد تر است و تصادف این ماشین هم زیادتر است
ناشناس۱۰۶۲۶۱۹۱۷:۲۶:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۲
تو حرف نزنی میگن بی زبانی؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۶۲۲۰۷۱۲:۵۶:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲
مردم پشت فرمان ماشینهای دیگه تخمه نمیخورند؟
ناشناس۱۰۶۲۸۴۱۲۱:۰۲:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۲
این بنده خدا از قول برخی مسئولین این جمله رو گفته. از طرف خودش نگفته
ناشناس۱۰۶۲۲۱۸۱۳:۰۴:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲
تخمه خوردن باعث تصادفه و پراید عامل مرگ
ناشناس۱۰۶۲۲۴۳۱۳:۲۲:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲
اقایون در اصل قضیه که تخمه خوردن و بد رانندگی موجب تصادف هست کسی شک نداره حرف مردم این هست چرا این ارابه ها اینقدر ایمن نیستند که بعد از انجام خطای انسانی جان سرنشین را حفظ بکند
ناشناس۱۰۶۲۸۰۰۲۰:۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲
بی فرهنگ ترین مردم در رانندگی ایرانی هست بهترین دلیل در کشتار جاده ای هم در صدر هستیم .
ناشناس۱۰۶۲۲۹۱۱۳:۵۱:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲
با توجه به عدم امکان ارتقا خودروها پس باید تخمه را کلا در کشور ممنوع کرد ضمنا قبل از دزدیدن این ایده متفکرانه ،حق ثبت این اختراع و کشف بزرگ عامل تصادف آنرا در مجامع بین المللی به ثبت رسانده و مواظب عدم دزدیده شدن مغزهای این نوع اندیشه ها باشید .
هادی۱۰۶۲۳۰۲۱۳:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲
مگه فقط پشت فرمون پراید تخمه میخورن یا کسی که تخمه میخوره برای خوردن فرمون رو ول یا اول تخمه رو نگاه می‌کنه بعد میخوره؟
ناشناس۱۰۶۲۶۳۶۱۷:۴۳:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲
اینو که خودشون دارند رد میکنند و میگن دلیل این نیست
ناشناس۱۰۶۲۳۶۵۱۴:۳۰:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲
ای کاش میشد بگید شما بر چه اساسی و با کدام رابطه به مقام مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران رسیدید بعد میتوانستیم بفهمیم بر چه اساسی این صحبتها را بیان میکنید.
ناشناس۱۰۶۲۵۴۸۱۶:۲۶:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲
بدون شک پرویی و ..
ناشناس۱۰۶۲۷۱۲۱۸:۴۰:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۲
شما هم اول کل مطلب را بخون بعد نظر بده. ایشون این حرف را از قول وزیر صنعت سابق گفتند و خودش مخالف پرایده
پدرام۱۰۶۲۴۰۵۱۴:۵۵:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۲
پسته کیلویی 200 هزار تومن مجبورن تخمه بخورن چیکار کنن؟
ناشناس۱۰۶۲۵۲۸۱۶:۱۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲
اگر به مقایسه است سماق مکیدن از خیلی چیزا ارزانتره !
ناشناس۱۰۶۲۵۰۵۱۶:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲
حرف خنده دار!
ناشناس۱۰۶۲۶۱۸۱۷:۲۵:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲
جوک هفته. "تخمه‌خوردن حین رانندگی دلیل تصادف است نه پراید"
صمصام۱۰۶۲۶۷۴۱۸:۱۱:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲
پراید در سال 1987 در یکی از کشورها تولید شد، شرکت مربوطه یک‌سال تولید آن را ادامه و به دلیل ناایمن بودن آن را به شرکت دیگر واگذار کرد و شرکت دوم نیز پس از یکسال تولید به دلیل ناایمن بودن آن را به سایپا فروخت و سایپا 30 سال است که در ایران آن را تولید می‌کند ..
ناشناس۱۰۶۲۶۸۱۱۸:۱۷:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۲
تخمه خوردن !؟ از کجا این نتیجه شبه آماری اخذ شده ؟ مبایل، روشن کردن سیگار، وو همه میتوانند در ایجاد تصادف موثر باشند. مهمتر از همه کیفیت طراحی، ساخت و وسایل ایمنی و هشدار دهنده داخل و بیرون خودرو است.
ناشناس۱۰۶۲۶۸۶۱۸:۲۰:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲
تخمه خوردن عامل جلوگيري از تصادف است نه عامل تصادف
ناشناس۱۰۶۲۷۱۴۱۸:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۲
دوستان باید بپذیریم یکی از ویژگی های بارز فرهنگی ما ایرانی ها، قانون گریزی، نظم ناپذیری و خودزرنگ پنداری است. این ویژگی ها، خودشون رو در نحوه رانندگی ما بهتر از هر جای دیگه نشون میدن.
اصفهانی۱۰۶۲۷۲۳۱۸:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲
فکر کنم این مدیرعامل درسفر مشغول تخمه خوردن بود که تصادف کرد وهمین هم جامعه آماری این مدیرعامل شد بهرحال من به سازمان محیط زیست پیشنهاد میدهم درفصل زمستان وبرای درست کردن لانه برای پرندگان پراید راازکارخانه پیش خرید کند وبالادرختان برای سرپناه کلاغ وگنجشک استفاده کند
ناشناس۱۰۶۲۷۲۶۱۸:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲
چقدر زود فراموش کردین که در همین دو سه سال اخیر در اتوبانهای تهران با پورشه و بی ام و هم تصادفات خونین و مرگباری رخ داد.مگه نمیگید پراید ایمن نیست؟ چرا با پراید و دیگر خودروها مثل انسانهای متمدن رانندگی نمیکنید؟ خوبه بپذیریم که عامل اصلی مرگ و میر زیاد در ایران رانندگی غیر اصولی و حتی بعضا وحشیانه بسیاری از رانندگان ایرانیه.ضمنا درصد زیادی از این تلفات مربوط به موتور سیکلتها و عابران پیاده است.
Reze۱۰۶۲۸۲۰۲۰:۳۹:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۲
حالا شما بگید چه خودرویی جایگزین پراید خواهد شد که مردم بتونن بخرن و قیمتش هم مناسب باشه و ایمن هم باشه؟؟؟؟
عباس۱۰۶۲۹۱۹۲۲:۲۹:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲
یعنی تمام رانندگان پراید تخمه خور هستند ؟؟؟؟

پربحث‌های امروز

  1. زخم هاي کارگران را درمان کنیم تا مگس روی آن ننشیند...

  2. آیا مدارک سعودی زمینه حمله به ایران را فراهم می کند؟

  3. «بی تدبیری» به مفسدان بازار دارو میدان داد/ هیزم فساد در بازار دارو مهیاست

  4. توضیح وزیر بهداشت درباه فروش صندلی در دانشگاههای پزشکی

  5. مبارزه مرگبار مار کبرا با عقاب   

  6. جانشین بولتون درباره برجام چه می گوید؟

  7. همتی: امسال ارز اربعین نداریم

  8. باهنر: اصلاحات اقتصادی جرات می‌خواهد که نه مجلس دارد نه دولت

  9. انتقاد تند بولتون از ترامپ

  10. ذوالنور: برخی نمایندگان، مجلس را بی‌خاصیت کرده‌اند

  11. پاکستان به هواپیمای مودی اجازه عبور نداد

  12. موشکی که برگ برنده سپاه در خلیج فارس شد+تصاویر

  13. آخرین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار

  14. محسنی اژه‌ای: قضات آلوده شوند دیگر نمی‌توانند حق را به حق دار برسانند

  15. محور جدید شرارت در خاورمیانه؟

  16. هفت روز در یک نگاه  

  17. عقبگرد بورس از ابرکانال

  18. تکرار ادعاهای خصمانه پمپئو علیه ایران

  19. دستگیری عامل انتشار فیلم سلاخی حیوانات

  20. قیمت آپارتمان‌های نُقلی در تهران

  21. نحوه تقسیم ارثیه میان اعضای خانواده چگونه است؟

  22. پایان هفته با کاهش قیمت طلا و سکه رقم خورد

  23. تصمیم بزرگ دختر فراری در خانه فساد

  24. افزایش قیمت نفت پس از یک هفته پرآشوب

  25. جزییات حذف یارانه نقدی ۲۰۰ هزار خانوار پر درآمد

پربحث‌های دیروز

  1. منع مذاکره مجدد؛ پر بسامدترین تاکید رهبر انقلاب

  2. وزیر راه: دست‌های ضدانقلاب در بازار مسکن قیمت‌ها را افزایش داد!

  3. خوش رقصی فرانسه با شاباش های ایرانی!...

  4. آتلانتیک: هفت پرسشی که باید پیش از هرگونه حمله به ایران، به آن پاسخ داد

  5. روایت ابطحی از تابلوی ورودی شهر احمدی‌نژاد/ طرح دوباره شفافیت آرا در مجلس/ جوانی که برای شبنم نعمت‌زاده وثیقه گذاشته کیست؟

  6. نقوی حسینی: مسئولانی که خانواده آنها خارج از کشور هستند باید عزل شوند

  7. پاسخ مدیر شبکه سه به شایعه ریاستش بر صداوسیما

  8. ایران به آمریکا پیام ارسال کرد: حملات آرامکو کار تهران نبوده/ اگر اقدامی علیه‌مان صورت گیرد با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد

  9. روایتی از هفت‌تپه، قزوین و حالا اراک/ علل اعتراضات کارگری کارگران چیست؟

  10. نگاهی به شمشیر رعدآسای ایران در خلیج فارس + فیلم و عکس

  11. ظریف: سفر به نیویورک قطعی نشده/ فعلاً ویزا نداریم

  12. میراسماعیلی: تعلیق جودوی ایران بسیار عجولانه و ناعادلانه انجام شد

  13. فدراسیون جودو ایران تعلیق شد

  14. یمن و دو راهی سخت برای عربستان

  15. ربیعی: قطع یارانه شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود/ تصمیم غلطی نمی‌گیریم

  16. اطلاعیه جالب مرکز آمار، درآمد مردم از هزینه هایشان بیشتر است  

  17. پشت‌پرده ترس عربستان و آمریکا از بردن نام ایران

  18. پیام تهران به واشنگتن: هر اقدام نظامی با پاسخ جدی ایران روبرو خواهد شد

  19. مراسم ترحیم اسدالله عسگراولادی  

  20. ترامپ: به وزیر خزانه‌داری دستور افزایش تحریم‌ها علیه ایران را دادم

  21. قبرستان‌های عمودی هنگ کنگ   

  22. تصاویری کمتر دیده شده از استاد شهریار  

  23. جانشین «جان بولتون» منصوب شد

  24. تردید دولت در سفر به نیویورک

  25. همتی: به‌دنبال این هستیم که سوئیفت را دور بزنیم/ خیلی روی اینستکس حساب نمی‌کنیم

پربحث‌های هفته

  1. دختران آبی و سیاست‌های زرد! ...

  2. واکنش دختر سردار سلیمانی به هتاکی یک بازیگر و ماجرای دختر آبی  

  3. پناهیان و ماجرای بنشین و بفرما و بتمرگ!...

  4. آیا سخنان پناهیان درباره شفافیت مجلس اشتباه بود؟

  5. ایران باید فورا از برجام و NPT خارج شود

  6. یک عکس؛‌ یک شرح | یقه‌های سفید در پوشش چادر سیاه؟!

  7. تاملی دوباره بر حاشیه‌های یک خودسوزی ؛ پوپولیست نباشیم

  8. زنان را به استادیوم راه بدهید

  9. شهردار اسبق صدرا از ایران فرار کرد/ تلاش برای بازگرداندن متهم از طریق اینترپل

  10. منع مذاکره مجدد؛ پر بسامدترین تاکید رهبر انقلاب

  11. در باب اپوزیسیون‌نمایی مسئولان!...

  12. تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران سهیمه‌بندی شود/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

  13. وزیر راه: دست‌های ضدانقلاب در بازار مسکن قیمت‌ها را افزایش داد!

  14. احمد توکلی: باید یک نهاد مستقل برای مبارزه با فساد تشکیل شود/ فساد شکل گرفته سازمان یافته است

  15. رهبر انقلاب: مذاکره یعنی نمایش موفقیت آمریکا/ فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی نمی‌ارزد/ نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد

  16. آخرین تصویر علیرضا فغانی قبل از ترک‌ ایران  

  17. به چه زبانی بگویند شکست خوردیم!

  18. خوش رقصی فرانسه با شاباش های ایرانی!...

  19. مشروح جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده/ فعالیت غیرقانونی و کسب ۱۸۰۰ میلیارد مال نامشروع/ ماجرای بدهی ۱۰۰ میلیاردی به شستا

  20. اسدالله عسگراولادی درگذشت

  21. سناتور آمریکایی: ترامپ با پیشنهاد مکرون برای حفظ برجام موافقت کرد

  22. رخصت ولی الله سیف برای ورود به گود «زورخانه»

  23. یک شبه "۷۰۰۰۰ پزشک" به آمار پزشکان اضافه شد!

  24. خداحافظی غم‌انگیز با علیرضا فغانی

  25. توکلی: به جای کارگران هفت‌تپه، اول سراغ خائنانی بروید که ارز و طلا و کارخانه‌های ملت را به تاراج داده‌اند

پربحث‌های دیروز

  1. روایتی از هفت‌تپه، قزوین و حالا اراک/ علل اعتراضات کارگری کارگران چیست؟

  2. گالری تتوهای رنگی در حصار پلیس + تصاویر

  3. چاره ترافیک مهرماه تهران چیست؟

  4. واکنش سخنگوی وزارت کشور به حذف نام شهدا از معابر و خیابان‌ها

  5. متادون تا اطلاع ثانوی در مراکز ترک اعتیاد توزیع می شود

  6. رئیس کمیته امداد: یتیم بدون حامی در کشور نداریم

  7. «محمد شجاعیان» مدیرعامل خبرگزاری مهر شد

  8. ناجا: زوار بدون گذرنامه به مرز نروند

  9. وزیر آموزش و پرورش: نمی‌توانیم کنکور را برداریم

  10. خانه نیما یوشیج از وضعیت اسفبار خارج شد

  11. هوای تهران از یکشنبه خنک می‌شود

  12. وزیر علوم: آمریکا شرطی برای آزادی دکتر سلیمانی ندارد

  13. بیوگرافی فرزاد فرخ ، خواننده نسل جدید با ترانه های احساسی

  14. محسنی اژه‌ای: دشمنان نظام به شکست خود اذعان کرده‌اند

  15. آیت‌الله مکارم شیرازی: وکلا باید ساماندهی شوند

  16. در مهر ماه بهترین فرصت سفر به کیش را از دست ندهید

  17. پرداخت کرایه تاکسی‌های شهری و آنلاین با «کارپِی»

  18. زمان راه‌اندازی دانشکده فوریت‌های پزشکی

  19. رئیس پلیس تهران: امنیت‌ کشور بالاتر از کشورهای اروپایی است

  20. جزئیات برگشت زوار اربعین از مرز مهران

  21. "دستورالعمل تشکیل پرونده شخصیت متهم" ابلاغ شد

  22. علت تردد خودروهای آتش‌نشانی از خطوط ویژه

  23. تاکسی اربعین گران نمی‌شود

پربحث‌های هفته

  1. دختران آبی و سیاست‌های زرد! ...

  2. یک عکس؛‌ یک شرح | یقه‌های سفید در پوشش چادر سیاه؟!

  3. تاملی دوباره بر حاشیه‌های یک خودسوزی ؛ پوپولیست نباشیم

  4. زنان را به استادیوم راه بدهید

  5. شهردار اسبق صدرا از ایران فرار کرد/ تلاش برای بازگرداندن متهم از طریق اینترپل

  6. تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران سهیمه‌بندی شود/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

  7. مشروح جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده/ فعالیت غیرقانونی و کسب ۱۸۰۰ میلیارد مال نامشروع/ ماجرای بدهی ۱۰۰ میلیاردی به شستا

  8. یک شبه "۷۰۰۰۰ پزشک" به آمار پزشکان اضافه شد!

  9. دفاعیات نعمت‌زاده: پدرم وزیر بود اما ۵ سال بیکار بودم/ کاملا قانونمند کار کرده‌ام/ اتهام اکتسابی را قبول ندارم

  10. اتهام اصلی شبنم نعمت‌زاده

  11. سخنگوی قوه قضائیه: سحر خدایاری در بازجویی‌ها به اشتباه خود اعتراف کرده بود

  12. جمعی از مسئولان قضایی در مراسم ترحیم سحر خدایاری حضور یافتند

  13. وزیر کشور: ۱۰ درصد جامعه به حجاب بی‌توجه هستند/ باید از دو قطبی شدن موضوع حجاب پرهیز شود

  14. واکنش بنیاد شهید به حذف شهید از خیابان‌های تهران

  15. ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت به زیان مردم تمام شد/ پزشکی تهاجمی و جراح محور در مدل ایرانی نظام سلامت

  16. حاشیه‌های مراسم ترحیم دختر آبی/ همه بودند الا سلبریتی‌ها  

  17. کارنامه امیدبخش قوه قضائیه در ۲۰۰ روز اخیر

  18. ۴۰ دانشگاه ایرانی در میان برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفتند

  19. حکم «زن خواننده در ابیانه» صادر شد

  20. روایتی از هفت‌تپه، قزوین و حالا اراک/ علل اعتراضات کارگری کارگران چیست؟

  21. سرنوشت تلخ این روزهای دانش‌آموزی که با "لگد معلم" از راه‌ رفتن محروم شد!

  22. زخم هاي کارگران را درمان کنیم تا مگس روی آن ننشیند...

  23. اینستاگرام صفحه دختر سردار سلیمانی را بست

  24. واکنش نمکی به موضوع «فرار مالیاتی» پزشکان

  25. آیت‌الله مکارم شیرازی: ازدواج در سن کمتر از ۱۳ سال باطل است

آخرین عناوین