آیا براستی مشکلات موجود ناشی از ضعف ساختاری است؟

احمدرضا هدایتی*،   3980531083 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
 آیا براستی مشکلات موجود ناشی از ضعف ساختاری است؟

با استناد به آیات و روایات و سایر منابع موجود، نظام اسلامی برای تمامی مسائل و موضوعات زندگی فردی و اجتماعی انسان راه‌کار دارد و همه ابعاد اداره جامعه را مورد توجه قرار داده است، بنابراین مهمترین سوال مطرح این است که علت بروز مشکلات و ناهنجاری‌های کنونی چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال لازم است ابتدا به چند نمونه از راه‌کارها و راهبردهای نظام اسلامی برای اداره درست جامعه و تأمین نیازهای زندگی فردی و اجتماعی اشاره شود.

در زمینه مسائل تربیتی و آموزشی و رفتار فردی، دین اسلام سرشار از نکات و توصیه‌های متعدد و کارسازی است که از ازدواج و انعقاد نطفه در رحم مادر آغاز و تا هنگام مرگ را شامل می‌شود و تحقق آنها می‌تواند، متضمن رشد و تعالی و نیز سلامت و پیشرفت جامعه باشد.

با جرأت می‌توان مدعی شد که در هیچ دین و مرامی، به آن اندازه که در اسلام به موضوع تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف آن پرداخته شده و در این حد که مراحل تربیت از هنگام ازدواج تا شکل گرفتن جنین در رحم مادر تا بزرگسالی مورد توجه قرار گرفته باشد، مورد و مصداق ندارد.

در باب کنترل و نظارت متقابل مردم و مسئولین بر یکدیگر نیز، مترقی‌ترین اصل اسلامی یعنی راهبرد «امر به معروف و نهی از منکر» را تعبیه نموده و برای ترویج معروفات و جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها در مسیر زندگی فردی و اجتماعی، نظارت را (با رعایت اصولی که برای آن در نظر گرفته)، یک امر همگانی اعلام نموده است.

برای اداره حکومت و تأمین نیازهای مادی جامعه نیز با وضع قوانین و مقررات خاصی مانند؛ خمس، زکات، جزیه، فدیه، دیه، نذر، هبه، صدقه و امثال آن، منابع و نیز شرایط و چگونگی دستیابی به آنها را نیز مشخص و حتی در مورد مبادلات تجاری هم تدابیر لازم در شرایط مختلف را اندیشیده و با تعیین و دسته‌بندی انواع مشاغل و معاملات تجاری، شرایط فعالیت سالم در محیط کسب و کار را تعیین نموده است.

دقت نظر اسلام به ابعاد گوناگون زندگی انسان‌ها در حدی است که حتی برای مسائل مربوط به زندگی فردی و شخصی نیز چاره اندیشی صورت گرفته و برای موضوعاتی مانند؛ ازدواج دائم و موقت، طلاق و چگونگی تأمین زندگی زن پس از طلاق احتمالی و یا ارثیه و دیگر مسائل مشابه آن تدابیر لازم اتخاذ شده است.

به‌عنوان مثال؛ تعیین احکام مربوط به پرداخت مهریه و نفقه که هر دو مورد در جهت تأمین منافع بانوان وضع شده است، از جمله مواردی هستند که در سایر ادیان با این ویژگی‌های شکلی و منطقی به چشم نمی‌خورد و همه این موارد و صدها و بلکه هزاران نمونه دیگر، حکایت از جامعیت و کامل بودن دین اسلام دارد.

جمهوری اسلامی ایران نیز با عنایت و اتکاء به همین اصول و ارزش‌ها پایه‌گذاری شده است و قانون اساسی ایران نیز نمونه‌ای بدیع از قوانین و مقرراتی است که کمتر کشوری از مزایای آن برخوردار است.

اصل تفکیک قوا و تعیین نقش و وظیفه کلی و کلان هریک از قوای سه‌گانه و سایر ارکان حکومتی و همچنین تآکید ویژه بر حقوق فردی و عمومی و نقش مردم در اداره جامعه، نمونه بارز دیگری است که به‌ سختی می‌توان ایراد و اِشکالی را متوجه آن نمود.

با این توصیف حال این سوال مطرح می‌شود که پس علت بروز برخی مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در نظام اداری و اجرایی و نیز فرهنگی و اجتماعی کشور چیست؟ اشکالات وارده بر ساختار حکومتی، افقی یا عمودی است؟ این اشکالات ماهوی یا شکلی است؟ آیا اشکلات احتمالی به سطوح عالی مربوط می‌شود، یا مربوط به سطوح میانی و اجرایی است؟  و چرا تاکنون رفع نشده است؟

همان‌گونه که اشاره شد، این روزها موج جدیدی از القائات رسانه‌ای معاند مبتنی بر ناکارآمدی نظام اسلامی به راه افتاده است، اما دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف بیانگر این واقعیت است که اتفاقاً هر کجا اصول و ارزش‌های اسلامی مبنای فعالیت‌ها قرار گرفته و مجریان از مبانی اسلامی پیروی کرده‌اند، موفقیت در کار صد چندان بوده و عملکرد موفق بخش دفاعی و سایر بخش‌های مشابه، نمونه عینی این ادعا است.

این مفهوم بدان معنا نیست که در حال حاضر نظام اداره کشور عاری از هرگونه عیب و نقص است، زیرا پاره‌ای از اشکالات ساختاری چه در رابطه با هماهنگی بین قوا و سایر ارکان نظام و نیز رابطه و شکل چینش عمودی آنها و چه در تعیین وظایف و حدود اختیارات در سطح افقی به‌خصوص در سطوح میانی و اجرایی به چشم می‌خورد که وجود آنها انکارناپذیر است. اما این اشکالات بیش و پیش از آنکه به ماهیت و ساختار نظام اسلامی مربوط باشد، ناشی از نقاط ضعف و آفت‌هایی است که منجر به عدم تحقق کامل طراحی و اجرای الگوهای اسلامی متناسب با شرایط روز گردیده و زمینه بروز اِشکال در ساختار اداره کشور را پدید آورده است.

بنابراین؛ در واقع ذکر این نکته مؤید این موضوع است که با عنایت به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، چنانچه اصول و ارزش‌های اسلامی به‌طور کامل مبنای کار قرار گیرد و روحیه انقلابی و کار جهادی که متأثر از مدیریت اسلامی است، گسترش یافته و فراگیر شود، مشکلات در تمام سطوح با سرعت مضاعف برطرف و مشکل لاینحلی باقی نخواهد ماند.

آفت‌ها و اشکالات مورد اشاره کدامند؟

قبلاً یادآوری شد که معایب، نواقص و مشکلات ساختاری احتمالی، خود ناشی از انحراف از مسیر انقلاب و کم‌توجهی یا بی‌توجهی به مسائل و مواردی است که با القای دشمنان انقلاب، به ناکارآمدی نظام اسلامی و ساختار حکومت اسلامی نسبت داده می‌شود و این در حالی است که در واقع مشکل اصلی حاصل عدم اجرا و یا اجرای ناقص الگوی جامع نظام اسلامی است.

البته این نکات و مسائل، گاهی جنبه فردی دارد و به رفتار فردی تک‌تک افراد جامعه اعم از مسئول و غیرمسئول مربوط می‌شود و گاهی جنبه عمومی و کلی داشته و در ارتباط با جریانات محیط داخلی و خارجی قرار دارد. در هرحال برخی از مهمترین نکات مؤثر در بروز این نابسامانی‌ها عبارتند از:

ضعف نظام تربیتی و آموزشی و کم‌توجهی به کادرسازی و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب برای سرعت بخشیدن و استمرار پیشرفت‌های کسب شده.

کم‌توجهی به الگوسازی اسلامی و طراحی الگوهای عملیاتی به روز و قابل اجرای مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی در بخش‌های مختلفِ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی.

کم‌توجهی و عدم اهتمام به مقوله به‌روزرسانی الگوها و نیز آیین‌نامه‌های عملیاتی و اجرایی موجود در موضوعات بخش‌ها و سطوح مختلف.

ضعف اعتقادی، عملکردی و رفتاری برخی از مسئولین و اولویت یافتن سلائق و نگرش‌های شخصی بر اصول و ارزش‌های اسلامی و قوانین و مقررات حکومتی در بخش‌ها و موضوعات مختلف.

گرفتار شدن برخی از مردم و مسئولین در دام مسائل مادی و دنیوی و نیز تأثیرگذاری القائات بیگانه بر افکار آنها و در نتیجه خروج برخی از افراد از قطار انقلاب با توجیهات عمدتاً غیرمنطقی و نادرست.

ترجیح منافع شخصی و بعضاً منافع باندی و حزبی بر منافع ملی و بلندمدت از سوی برخی از مردم و مسئولین در سطوح و جایگاه‌های مختلف.

عدم آینده‌نگری معقول و منطقی و توجه کافی به عوارض و پیامدهای تصمیمات خُرد وکلان و اولویت یافتن نتایج عمدتاً مقطعی و بعضاً سطحی در تصمیم‌گیری‌ها و نیز تنظیم آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی.

ضعف در خودباوری و عدم اتکاء شایسته و کافی به نیروهای درونی (به‌ویژه نخبگان وجوانان) و سایر منابع و امکانات موجود و قابل دسترس در داخل و خارج از کشور.

عدم توجه کافی به استفاده از توان تخصصی افراد صاحب‌نظر و همچنین منافع همه افراد (حقیقی و حقوقی) ذینفع و ذیربط در برخی قانونگذاری‌ها و ضابطه‌گذاری‌ها و یا در تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ اجرایی آنها.

عدم شایسته‌سالاری در نظام اداری در قوای سه‌گانه از سوی مسئولین ذیربط و عدم انتخاب بهینه از سوی مردم در برخی از انتخابات گذشته.

ضعف سیستم نظارتی و کنترلی برای شناسایی و برخورد با عوامل فاسد، ناکارآمد و مخل امور کشور و کم‌توجهی به اخذ بازخورد فعالیت‌ها برای اصلاح نواقص و معایب در بخش‌ها و موضوعات مختلف.

کم‌توجهی به تنظیم آیین‌نامه‌های اجرایی متناسب با نیاز کشور و شرایط روز جامعه برای قوانین و مقررات مصوب و یا بی‌توجهی به اجرای کامل آنها.

به فراموشی سپردن آرمان‌های انقلاب از سوی برخی از مردم و مسئولین و در نتیجه، کند شدن کار طراحی و اجرای 3 مرحله باقیمانده از فرایند تحقق اهداف انقلاب، یعنی دولت، جامعه و تمدن نوین اسلامی.

توطئه دشمنان خارجی و سنگ‌اندازی عوامل داخلی و خارجی وابسته به آنها و همچنین افراد مغرض و منافق و یا ناددان و ناکارآمد در نظام اداری کشور در بخش‌ها و موضوعات مختلف.

*کارشناس ارشد مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۳۳۵۵۰۹:۳۳:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۳
مشکلات موجود بخاطر طمع و حرص و دنیا طلبی مقامات هست
ناشناس۱۰۶۳۵۸۱۱۱:۰۹:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۳
ارتزاق برخی مسئولین و زن‌وبچه‌‌هاشون از لقمه‌‌های حرام و آغشته به خون ملت کار را به اینجا رسانده
ناشناس۱۰۶۳۳۷۵۰۹:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۳
عمده مشکلات ناشی از عدم ولایتمداری است.
تبریزی۱۰۶۳۳۹۰۰۹:۴۸:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۳
"با استناد به آیات و روایات و سایر منابع موجود، نظام اسلامی برای تمامی مسائل و موضوعات زندگی فردی و اجتماعی انسان راه‌کار دارد" منظورتون روایاتی هست که با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی عربستان هزار و چهارصد سال پیش گفته شده بود تا شرایط بد عصر جاهلیت رو بهبود بده؟ و چی باعث می شه فکر کنید یک نسخه واحد برای همه زمان ها و تمام جوامع کاربرد داره؟ شما اصل دین رو که ایمان به خدا و درستکاری و رعایت عدالت و حق الناس هست رو ول کردین فقط فکرتون شده زوم کردن روی پوشش و روابط جنسی و ایجاد انواع محدودیت ها و ... البته همه اینها بهانه هایی هستن برای این که مردم فکرشون درگیر این آزادی های اولیه باشه
ناشناس۱۰۶۳۷۲۳۱۲:۰۱:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۳
این نظام براساس ایمان به خدا و با هدف برپایی عدالت ایجاد شده، منتها وجه جمهوریت‌ش به مردم اجازه تاثیرگذاری در اداره حکومت و جامعه رو داده و اونها خودشون با انتخاب اشتباه مانع از تحقق اهداف انقلاب شدن. ضمنا برداشتت از دین اسلام خیلی محدوده! نکته اینه که رهبران و علماء مبرز اسلام و قرآن که ائمه اطهار هستن الان در بین ما حضور ندارن تا اصل و جوهر کلام پروردگار رو که برای همه زمان‌ها و مکان‌ها شمولیت داره در حد اعلی تفسیر و عملیاتی کنن، ایراد از اسلام و انقلاب نیست، نقص در ما مردم و انتخاب‌هامون هستش!
ناشناس۱۰۶۳۹۳۰۱۳:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۳
ما همیشه مجبور به انتخاب بین بد و بدتر بوده ایم جز حلقه ی خودی ها کسی برای انتخاب بوده ؟؟؟
ناشناس۱۰۶۳۹۷۲۱۳:۵۷:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۳
ایمان یک مساله قلبی است و نمیتواند مورد سنجش قرار گیرد.
ناشناس۱۰۶۴۱۷۷۱۵:۳۹:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۳
سوال اساسي اينجاست كه دين براي مردم است يا مردم براي دين ؟ خداوند در انتخاب دين هم انسان را مختار گذاشته
ناشناس۱۰۶۳۳۹۱۰۹:۴۹:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۳
وقتی آدم کار نا بلد وارد سیاست بشه همینه دیگه، تا چند نسل بعد از خودش رو می سوزونه.
ناشناس۱۰۶۳۴۵۳۱۰:۱۸:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۳
آیا براستی مشکلات موجود ناشی از ضعف ساختاری است؟ بله
ناشناس۱۰۶۳۵۳۱۱۰:۵۴:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۳
مشکلات موجود بدلیل سوء مدیریت دولت است اگر کشور بدست افراد متخصص اداره می شد اینهمه نابسامانی نداشتیم.
ناشناس۱۰۶۳۸۹۸۱۳:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۳
فقط دولت ؟؟!!
ناشناس۱۰۶۳۴۸۱۱۰:۳۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۳
الف جان چقدر این عکسی که برای این خبر گذاشتید قشنگه...
ناشناس۱۰۶۳۵۰۶۱۰:۴۲:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۳
اگر به گفته ی شما اشکال ساختاری نیست پس چرا ظرف ۴۰ سال گذشته اصلاح نشده اگر ساختار به روز باشد اشکالات خود را شناسایی و بر طرف می کند نه این که بر آن ها سرپوش بگذارد و خط قرمز تعیین کند
ناشناس۱۰۶۳۹۱۲۱۳:۲۲:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۳
فرصت طلبی،خودخواهی و خودپرستی و همه چیز را برای خود خواستن
ناشناس۱۰۶۳۵۱۷۱۰:۵۰:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۳
نظام اسلامی ابزاری هست جهت رشد و تکامل انسان ؛ حالا یک فرد یا افرادی در این نظام صاحب قدرت بشن و از وجدان و اخلاق به دور باشن ، در نتیجه عدالت در آن جامعه رنگی نخواهد داشت بلکه حرص،تکبر ،حسادت ، دروغ و دزدی .... پر رنگتر خواهد شد
ناشناس۱۰۶۳۵۲۸۱۰:۵۴:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۳
به شدت! هم ساختارتان ایراد دارد و هم پیاده سازی همان ساختار ایراد دارتان هم به شدت اشکال دارد! کل ساختار چیده شده تا غریبه نفوذ نکند و خودی ها هم در نبود نظارت غیر خودی ثابت کردند که همه چیز اگر شرایط نگه داری صحیح وجود نداشته باشد گندیدنی است
ناشناس۱۰۶۳۶۳۵۱۱:۲۷:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۳
مشک آنست که ببوید نه انکه عطار بگوید.
حرف حق۱۰۶۳۷۲۴۱۲:۰۲:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۳
ساختار ها درست مدیران با کفایت تحریم ها بی اثر دیگه از خدا چی میخواهیم
ناشناس۱۰۶۳۸۸۱۱۳:۰۷:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۳
همه اش چسبیدی به دشمنان بیرونی .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین