رحیم‌پور ازغدی: برخی انقلابی ها ضرباتی به اسلام زدند

گروه اجتماعی الف،   3980530177 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افرادی مثل زید که در آزادسازی بصره افراطی عمل کرد، گرچه انقلابی بودند اما ضرباتی نیز به اسلام زدند.

به گزارش مهر، رحیم‌پور ازغدی، عصر امروز در یکی از سلسله نشست‌های بینات با محوریت بررسی سیره اهل بیت(ع) که در حسینیه مرحوم  آیت الله سیدجواد خامنه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: بعد از حکومت امیرالمؤمنین، گشایش سیاسی که نصیب حضرت رضا(ع) و موقعیت سیاسی که نصیب باقی ائمه شد، قابل قیاس نیست. قبل از آن دائماً نسبت به آنان، ترور و حبس  انجام می‌گرفت. همچنین بعد از شهادت امام رضا(ع)، مأمون تصمیم به روند قبل گرفت، به گونه‌ای که نفاق را کنار گذاشته و دوباره حبس و شهادت ائمه آغاز شد.

وی افزود: در دوره حضرت رضا(ع)، قیام‌های بزرگ علوی شروع شده بود. ایشان ۲۰ سال این حرکت را رهبری کردند و قیام‌های مسلحانه علوی، در آسیا و آفریقا و حتی جنوب اروپا، یعنی تقریباً در سه قاره وجود داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: در دوره بنی‌عباس، این قیام‌ها و انتقام خون اباعبدالله نمادین و جهت دفاع از حق اهل بیت بوده است. این حرکت و نهضت، از کربلا شروع و تا مکه و یمن و اهواز امتداد یافت.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به قیام زید که کمی افراطی عمل کرده و بصره را که آزاد کرد، دستور داد منازل همه وابستگان به حکومت به آتش کشیده شود، گفت: این‌ها کسانی هستند که انقلاب کردند و گرچه انقلابی بودند، ضرباتی نیز به اسلام زدند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست حکومت در برابر ائمه، ترس آن‌ها از نفوذ عمیق حضرت رضا(ع) بوده است؛ بعد از شهادت امام رضا(ع)، سیاست حکومت، حذف و سرکوب بود. در همین حین، جریاناتی مثل قیام بابک خرم‌دین در آذربایجان را داریم که بخاطر منافع فئودالی و کسب قدرت منطقه‌ای بود و در این نوع قیام‌ها، تنها شیعیان نبودند؛ بنابراین به شیعیان امتیازاتی داده می‌شد و بخشی از قدرت به آن‌ها سپرده می‌شد تا قیام‌های آتی مدیریت شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برای مدیریت قیام‌ها، از طرف حکومت دستور داده می‌شود که حضرت رضا(ع) تنها از مسیر شهرهای کوچک عبور کنند؛ ولی مردم همان شهرها، بعدها جزو مریدان ایشان شدند.

رحیم‌پور ازغدی در خصوص تحویل حکومت به امام رضا(ع) بیان کرد: وقتی مأمون گفت که حکومت را به شما تحویل می‌دهیم، بخاطر این بود که نصف مملکت را از دست داده بود. امام جلوی بزرگان گفتند:« شما که می‌خواهید خلافت و حکومت را واگذار کنید، اگر آن حق شما است، چرا می‌بخشید؟ و اگر حق شما نیست، چرا حکومت می‌کردید؟» مأمون پاسخی نداشت و وقتی دید امام پذیرای درخواست وی نیست، از او خواست که حداقل قائم‌مقام باشد و حتی در پاسخ امام که پرسیده بود اگر آن را نپذیرد، چه می‌شود؟ بحث قتل ایشان را پیش کشیده بود که درواقع با این پاسخ، خود را افشا کرد.

وی در خصوص مهاجرت امام‌زادگان و مهاجرت علویان تصریح کرد: این مهاجرت‌ها، به دلیل خفقان صورت می‌گرفت. شاگردانی که حضرت رضا(ع) به طور خاص تربیت کرده‌اند، ۱۲۰ اسم خاص بوده که هرکدام از این‌ها، جداگانه کادرسازی می‌کردند و به تربیت افراد بیشتری می‌پرداختند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در ادامه با بیان اینکه اسلام، آزادسازی بردگان را ارزش اعلام کرده و مدافع حقوق آنان بود، خاطر نشان کرد: اسلام حتی کفاره روزه را در آزاد کردن بردگان تعیین کرده است. این بردگان بعد از آزادی، ائمه را رها نکردند و همراه آن‌ها شدند؛ مثال آن غلام سیاهی است که حضرت سیدالشهدا را در کربلا رها نکرد و به شهادت رسید.

رحیم‌پور ازغدی بابیان اینکه ائمه تقیه را در روش مبارزه استفاده می‌کرند و نه در قبول حکومت، بر شیوه برخورد آن‌ها با حکام زمان تأکید کرد و گفت: بعضی از شیعیانی که بعد از حضرت رضا(ع) قیام کردند، گفته‌اند که ما رفتیم و پرسیدیم که آیا واقعاً شما ولایت‌عهدی را پذیرفته‌اید و حضرت رضا(ع) پاسخ دادند که فریب این ظاهرسازی‌ها را نخورید؛ شما مسیر مبارزه را پیش ببرید، من هم اینجا وظیفه خود را پیش می‌برم و به دست این خلیفه‌ای که ادعا کرده شیعه علی بن موسی الرضا است، به شهادت می‌رسم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۹۴۱۶۲۳:۱۳:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
اسلام ضربه ای که از انقلابی نماهای دو آتشه و منافق خورد از معاویه و یزید نخورد
ناشناس۱۰۵۹۶۸۴۰۹:۴۹:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۳۱
البته خود معاویه و یزید منافقین دو آتیشه بودند !
ناشناس۱۰۵۹۴۹۷۰۲:۱۴:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۳۱
رحیم‌پور ازغدی: برخی انقلابی ها ضرباتی به اسلام زدند. استاد بزرگوار:اینجور مواقع بگویید:انقلابی نماها.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین