آژانس از فعالیت اتمی کره شمالی خبر داد

گروه جهان الف،   3980530092 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی‌رغم توافقاتی که میان آمریکا و کره شمالی در زمینه خلع سلاح اتمی در نشست سنگاپور انجام شده بود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیونگ یانگ فعالیت‌های اتمی خود را در سال ۲۰۱۸ متوقف نکرده است.

به گزارش فارس، علی‌رغم دیدارهای متعدد رهبران آمریکا و کره شمالی و تعهدات درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، آژانس بین الملل انرژی اتمی در یک گزارش سالانه اعلام کرد که کره شمالی در طول سال ۲۰۱۸ به فعالیت‌های اتمی خود ادامه داده است. 

براساس گزارش آژانس درباره سال ۲۰۱۸، رآکتورهای نیروگاه اتمی «یونگ بیون» تا اواسط اوت سال گذشته در حال فعالیت بوده‌اند. یونگ بیون اصلی‌ترین نیروگاه اتمی کره شمالی است که در توافق سنگاپور میان «دونالد ترامپ و «کیم جونگ اون» قرار بود فعالیت‌های خود را متوقف کند. 

این گزارش افزود: نشانه‌های دیگری از فعالیت رآکتور در اواسط اوت تا ماه نوامبر نیز مشاهده شده است اما در ماه دسامبر نشانه‌ای کشف نشده است. 

در ادامه گزارش آژانس آمده است؛ آخرین گزارشها همچنین فعالیتهایی در کنار رود «کوریونگ» در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ مشاهده شده است که مربوط به تغییراتی در زمینه سیستمهای خنک کننده برای رآکتور آب سبک در یک رآکتور ۵ مگاواتی در دست ساخت است. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود گفته است که ادامه توسعه بیشتر برنامه اتمی کره شمالی در سال ۲۰۱۸ نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه ۲۳۷۵ است.  

کره شمالی سال گذشته در راستای توافقاتی با دونالد ترامپ اقدام به تخریب و توقف بخشی از فعالیتهای اتمی خود کرد. در همین راستا پیونگ یانگ تونل‌های آزمایشهای اتمی خود را در سایت «پیونگی ری» را در حضور خبرنگاران و رسانه ها تخریب کرد.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تا کنون ۶ بار آزمایش بمبهای هیدروژنی و پلوتونیومی انجام داده است که همه آنها در سایت پیونگی ری انجام شده است.  

با این حال به دلیل خلف وعده‌های آمریکا در زمینه رفع تحریمها و همچنین دیگر فعالیتهای نظامی آمریکا در شبه جزیره کره از جمله رزمایشهای مشترک با ارتش کره جنوبی، کره شمالی از اقدامات بیشتر در این زمینه خودداری کرد. 

 رهبران دو کشور بعد از نشست سنگاپور دوبار دیگر در ویتنام و همچنین دهکده مرزی پانمونجوم دیدار کردند اما تشدید تنشها در شبه جزیره کره بعد از رزمایش اخیر آمریکا و همچنین آزمایشهای موشکی کره شمالی مجددا به بن بست خورده است.

 «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت آزمایش‌های موشکی کره شمالی برای دولت آمریکا مایه نگرانی هستند. 

پامپئو در مصاحبه با شبکه خبری CBS همچنین به بن‌بست در مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی اذعان کرد. او گفت: «ما به آن سرعتی که مایل بودیم سر میز مذاکره نیامدیم؛ ولی در تمام طول مسیر به روشنی گفته‌ایم که می‌دانیم موانعی بر سر راه وجود خواهند داشت.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا درباره ششمین دور آزمایش‌های موشکی آمریکا از زمان جولای نگران است یا خیر گفت: «بله، ای کاش این کار را انجام نمی‌دادند. رهبر کره شمالی در مذاکره با رئیس‌جمهور ترامپ در سنگاپور در ژوئن سال گذشته به او تعهد داد که آماده خلع سلاح هسته‌ای است.»

کره شمالی بارهای اعلام کرده است، تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین