موج عدالت‌خواهی مردم، ایران را متحول می‌کند، اگر ...

محمد پارسا نجفی، گروه تعاملی الف،   3980530024 ۸۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
موج عدالت‌خواهی مردم، ایران را متحول می‌کند، اگر ...

مسئولانی که خود را نه سرور بلكه نوکر مردم بدانند، در برابر رسانه ها پاسخگو باشند و شفافیت در هر امری را سرلوحه کار خود بدانند ؛ تنها دولت و مجلسی که برخاسته از این خط فکری باشد درصدد حل مشکلات ریشه ای اقتصاد و زندگی مردم خواهد بود. برای لحظه ای چشمان خود را ببندید و چنین دولتی را تصور کنید. آیا اکثریت مردم آن را نمی خواهند؟ اگر مسئولان خود را در سطح مردم ببینند و قدرت را زمانی کوتاه برای آزمایش بدانند آیا بازهم گفته می شود مشکلات کشور یک شبه حل نمی شود؟ چهل سال زمانی کافی برای حل مشکلات اقتصادی و پیشرفت همه جانبه است اما شرایط کشور امروز چگونه است، در بحران تورم و رکود و بیکاری قرار دارد یا در رفاه و عدالت و زندگی سرشار از شکوفایی؟

مقامات دولتی، قضایی و مجلس در تمام این سال ها باید پاسخگوی کارهای انجام شده یا نشده باشند، اما گویی احساس بدهکاری ندارند. این روند با توجه به رشد فکری جامعه و تسهیل ارتباطات موجی را پایه ریزی کرده که خواستار عدالت و کارآمدی است.

چرا  موج تغيير؟

از ابتداي استقرار جمهوري اسلامي تاكنون مفاهيمي مانند چپ و راست سنتي و رادیکال، فضاي سياسي كشور را فراگرفته و تقریبا پست های حساس دولت و مجلس میان پیروان این مفاهیم دست به دست شده است.

خط میانه ای هم بوده  که البته در نهایت به خاستگاه چپ  یا راست خود می گرایید، بدون هیچ تاثیری یا تغییری. 

دولت ها، شعارهای جذابي مانند سازندگی، توسعه سیاسی، هدفمندی یارانه ها و در نهايت اميد را براي مردم  كشورمان مطرح كرده اند. اما باز، همان مقامات قبلی با ظاهر و شعارهای متفاوت همچنان در دولت و مجلس دیده شده و می شوند.

نیازهای مردم بی پاسخ است و طوفان تورم، بیکاری و هزینه های هولناک مسکن و درمان روند صعودی را  طی می کند. این روند در نهایت به یک نتیجه منجر شده و آن کاهش شدید سرمایه های اجتماعی کشور است. وقتی سرمایه های اجتماعی به صفر میل کند، بر حجم بی اعتمادی و نارضایتی افزوده می شود. شاهد مثال اینکه مردم در گرفتاری های اساسی خود مانند مسکن، درمان و بیکاری، تنها هستند و کمک های دولتی همانند نظام سلامت و مسکن اجتماعی بیشتر به شوخی شبیه اند تا حلال مشکلات.

از طرف ديگر، برخی مدیران اجرايي که در این میان  بیش از حل مشکلات، به فکر  افزایش ارقام حقوق شان و تزاید شرکت ها و املاک خود در شمال تهران و البته ترکیه و دبی هستند، مصداق بارز نفرت مردم هستند. ازاین رو، اکثریت مردم با هر نوع نگرش و خاستگاه فکری نیاز به دولت و مجلسی دارند که در خدمت حل مشکلات کشور باشند.

اکثریت ملت ایران، انقلاب اسلامی و آرمان های آن را با جدیت قبول دارند و می دانیم که ناکارآمدی مدیران را هرگز  به پای اسلام و انقلاب نمی نویسند. بنابراین موج مردمی یاد شده ، نه تغییر ایدولوژیک بلکه، تغیر این مدیریت ها و در پی آن رفع ناکارامدی ها را می خواهد. از این رو می توان از آن به موج تغيير در مديران ناكارآمد تعبیر کرد.

اين وضعيت سبب شده مردم نا امید از چنین مدیرانی، در فکر یا عمل خود را محتاج مدیرانی ببينند که قلب شان برای حل مشکلات بتپد.  تحمل شرایط سخت برای مردم غیرممکن نیست اما نبود عدالت و فاصله طبقاتی وحشتناک و درآمدهای بسیار بسیار دور از عدالت، موجب شده تا جامعه برای یک تحول آمده شود. موج عدالت محوری قطعا ایران را در می نوردد و این نکته ای است که افکار عمومی به شدت از آن استقبال و برای آن لحظه شماری می کند. این روندی نیست که با تظاهرات و با درگیری خیابانی به پایان برسد یا تنها در فضای مجازی باشد و با بستن تلگرام و فیلترینگ مسدود شود. این فرصتی فراروی نظام جمهوری اسلامی است تا از داشته هایش برای حل چالش ها  استفاده کند. 

تبدیل مطالبه عمومی به جریان سیاسی

اگر  به اين موج، مجال جولان داده نشود، جریان مطالبات به سمت آناني حركت مي كند كه خواهان دگرديسي ايدئولوژيك نظام هستند. 

در آن شرايط نه تنها كشور فرصت را از دست داده است بلكه در گرداب ناامني و درگيري اجتماعي فرو مي رود. حال آنکه اگر  از فرصت تبدیل این درخواست عمومي به جریان سیاسی استفاده شود می توان به رونق اقتصادی و تقویت بنیه های حاکمیتی امید داشت.

بخش خطیر ماجرا به روند شناسایی و تقویت نیروهای تازه نفس برای ورود به عرصه سیاست مربوط می شود که باب آن نباید مسدود شود . 

خطر تخریب باورها و اعتماد

با ادامه روند فعلی این خطر وجود دارد که مردم به این باور برسندکه  جناح های سیاسی نمی خواهند مشكلات كشور حل شود.

این بدترین حالت ممکن برای افکار عمومی است. تصور کنید اگر موشک و بمب کشورهای متخاصم به ایران روانه شود؛ در آن صورت بزرگترین خسارت تخریب سازه ها و امکانات است اما باورهای يك ملت را هرگز با موشک نمی توان تخریب کرد. تا زماني كه باورها و اعتماد يك ملت تخريب نشود آن ملت شكست ناپذير است .

حال اگر همان باورها از درون تخریب شود چه اتفاقی می افتد؟ 

موج تغيير، فرصت بزرگی است که اگر حمایت شود، ملت را از مسئولان ناکارآمد رهایی داده و کشور را به قدرتی اقتصادی با مردمی  راضی و خشنود رهنمون مي سازد.

اميدهای نسبی که به اصلاحات قضایی ابراهيم رئيسي ایجاد شده از اين ظرفیت همراهی مردمي حكايت دارد. مردمی که خواهان شکستن چرخه بسته مدیران اجرایی ناكارآمد و  ورود مسئولاني است كه  كارآمد و خدمتگذار مردم باشند. موفقیت رئیسی در قوه قضاییه می تواند به افزایش سرمایه  اجتماعی منجر شود.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۰۷۲۴۰۹:۵۳:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱
وقتی قاضی القضات که ده سال سکان عدالت گستری را در دست داشته اقرار می کنه که سینه اش لبریز از اسرار آقازاده هاست و به جای محاکمه ی دزدان اختلاسگر رانتخوار با آنها مدارا کرده است انتظاری از بقیه نیست
ناشناس۱۰۶۰۹۲۲۱۳:۰۱:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۱
سبد سبد گل یاس ریاست رییسی بر مسند قضا بس که چه زیبا و بجاس**طبق طبق گل و بلبل جول و پلاس مفسدین از هر طیف و جناح روی هواس
ناشناس۱۰۶۱۳۰۶۱۸:۳۸:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱
قابل توجه نمایندگان مجلس در 15 اردیبهشت ماه طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی پس از بیش از 10 بار کلید خوردن و گذشت سالیان زیاد بالاخره تصویب شد ولی با این وجود هنوز اجرایی نشده است لطفا پیگیری شود از سمن دیده بان شفافیت هم می خواهیم این مهم ره بررسی کنند با سپاس
ناشناس۱۰۶۱۳۰۹۱۸:۴۱:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۱
متخلفین و مفسدین و ساکنین البانی از ترس و وحشت منفی میدهند
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۰۶۰۹۳۱۱۳:۰۶:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱
ما منتظر اجرای هرچه سریعتر قانون از کجا اورده ای به این ثروت عظیم و افسانه ای رسیده ای در همه بخش های دولتی و خصوصی و افراد ازاد جامعه هستیم
ناشناس۱۰۶۱۳۴۰۱۹:۱۰:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱
از بی در و پیکری قوانین و نادیده گرفته شدن قوانین بوده
ناشناس۱۰۶۱۰۰۶۱۳:۴۵:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱
رسیدگی به پرونده مهدی جهانگیری و حسین فریدون به کجا رسید ؟!
ناشناس۱۰۶۱۷۲۵۰۷:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۲
مانند کرباسچی باید بصورت سریال تلویزیونی پخش زنده بشود
ناشناس۱۰۶۱۰۵۱۱۴:۴۱:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱
تازه الان هم که رییسی داره اقداماتی انجام میده بیشتر یک حرکت سیاسی است تا یک حرکت حقوقی و عدالت طلبانه . برای باز گرداندن سرمایه اجتماعی باید نظام از درون اصلاح شده و شفاف سازی کند .
ناشناس۱۰۶۱۰۷۹۱۵:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلا ٤٠ سال پيش ملت ايران براي چه قيام كردند ؟ ١- بركناري دولت و نظام سلطنتي كه ظالمانه و رانت خوارانه و بصورت هزار فاميلي مقدرات كشور ايران را بدست داشت . ٢- نبودن آزادي مطبوعات و وجود سانسور در نظام سلطنتي ٤٠ سال پيش و قبل از ان . ٣- شكاف طبقاتي و ناعادلانه بودن تقسيم ثروت در نظام سلطنتي پيشين . ٤- خود محور بودن و استبداد و خودرايي پادشاه و ظاهرسازي هاي انتخاباتي در حقيقت نمايندگان مجلس وكيل السلطنه بودند ٥- حيف و ميل ثروت كشور با واردات هاي غير ضروري و خريد انواع جنگ افزارها در دوران سلطنت پهلوي ، در حاليكه ثروت كشور بايد مصرف مسكن - تحصيل - بهداشت - محيط زيست - استاندارد شدن شهرها - پيشرفت همه علوم - افزايش اميد به زندگي در ميان مردم - كاهش فساد و اعتياد ميشد . ٦- عدم احساس عدالت اجتماعي و ملي در ميان مردم در دوران قبل از انقلاب . مردم ايران به رهبري امام خميني قيام كردند تا بساط بي عدالتي - فسق و فجور - شكاف طبقاتي و فقر - رانت خواري و هزار فاميلي - فسادهاي اقتصادي - ووووو جمع شود .
ناشناس۱۰۶۰۷۲۸۰۹:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱
"اکثریت ملت ایران، انقلاب اسلامی و آرمان های آن را با جدیت قبول دارند و می دانیم که ناکارآمدی مدیران را هرگز به پای اسلام و انقلاب نمی نویسند." اگر تعداد این مدیران فاسد کم بود حق با شما بود اما وقتی که این قبیل افراد در پست نماینده مجلس، رئیس دفتر قاضی القضات، وزیر سابق، و .... و به کرات یافت می شوند مردم هم....
ناشناس۱۰۶۰۷۳۲۱۰:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۱
با این چرخه مدیریتی امیدی نخواهد بود. پست ها و مسئولیت های 200 - 300 نفر در چند دهه اخیر جا به جا می شود. اگر تقوی وجود داشته باشد، این 200 -300 نفر خود را باز نشسته کرده تا هم خود و هم مردم راحت شوند.
ناشناس۱۰۶۰۹۴۶۱۳:۱۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱
مردم باید تجدید نظر اساسی برای انتخاب نمایندگان که در پیش است و ریس جمهوری اینده بکنند و به هیچ وجه احساسی و بدون منطق عمل نکنند در یک تصمیم قاطع به هیچ یک از نمایندگان فعلی مجلس برای دوره بعد رای ندهیم
ناشناس۱۰۶۱۲۷۹۱۸:۱۰:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱
من که اصلا رای نمی دم رای بدیم که یکی از همینا بره اون بالا فخر بفروشه و مملکت را بچاپه و به ریش ما بخنده ؟؟
ناشناس۱۰۶۰۷۳۳۱۰:۰۲:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۱
امیدی نیست
ناشناس۱۰۶۰۹۶۳۱۳:۲۰:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱
عده زبادی از زیاده خوران تحت عندان بدهکاران کلان بانکی سرمایه های کشور را گرفته و به هیچ وجه پس نمی دهند ایا قوه قضاییه یک کشور این اقتدار را نباید داشته باشد که بتواند این سرمایه های کلان را از این مفتخوران باز پس گیرد واقعا جای تعجب دارد امید است جناب رییسی این مهم را به سرانجام برسانند
ناشناس۱۰۶۰۹۹۸۱۳:۴۰:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱
مانند اول انقلاب باید کمیته های مجازات و دادگاههای انقلابی تشکیل دادو کسانی را که کشور را غارت کرده اند دادگاه صحرایی نمود
ناشناس۱۰۶۱۳۱۰۱۸:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۱
دلیل منفی دادن چیست منطقی بفرمایید
ناشناس۱۰۶۱۹۴۷۱۰:۱۷:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۲
فراری دادن کارآفرینانی چون خیامی ها و افراد وطن پرست و خدوم هم انجام شد که اصلا صحیح نبود افراد بی سواد بی لیاقت هم بطور فله ای روی کار آمدند که نتایج عملکرد آنها کاملا مشخصه
علی۱۰۶۱۴۸۳۲۱:۴۳:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۱
یه بار اینکار جردیم کافیه ، با اعدام و پاک‌کردن صورت مسئله مسئله حل نمیشه .
ناشناس۱۰۶۱۰۱۴۱۳:۵۳:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلاحاتی ها با دلار 12 هزار تومانی و پراید 50 میلیونی و گوشت 120 هزار تومانی و قیمت های نجومی مسکن و موبایل و غیره مردم را بیش از پیش ناامید کردند.
ناشناس۱۰۶۱۳۸۱۱۹:۴۵:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۱
اره قبلش گل و بلبل زمان احمدی نژاد شما هم بنزین از 100 به 700 پراید از 5 به 16 رسید دلار از 1000 به 3900 و ... بقیه چیزها هم 4 برابر شد یادت رفته ؟
ناشناس۱۰۶۰۷۳۴۱۰:۰۶:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱
طرف شش تا بچه تولید کرده همه را فرستاده اروپا می گه بچه های من سفیران چنین و فلان هستند در بلاد کفر ! معلوم هم نیست که ایشون مردم را چی فرض کرده که از این حرفها می زنه بچه های زنگنه و حجتی و فلان و فلان همه آمریکا و کانادا زندگی می کنند معلومه حاضر نیستند بچه هاشون وسط گندی که به مملکت زده اند عمر و جوانیشون تلف بشه ساشا سبحانی روزی یه کلیپ از زندگی لاکچری اش منتشر می کنه در حالی که باباش در فلان شرکت پیمانکاری به عنوان مشاور پروژه های ونزوئلا را هل می ده برای اون پیمانکار و پورسانت نجومی می گیره و کسی هم پیگیر نیست
ناشناس۱۰۶۰۷۳۵۱۰:۰۶:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۱
مردم نباید متحول شوند، مسئولان باید متحول شوند. آقایانی که چند دهه نتوانسته اید ثمره ای داشته باشید، بس است. بروید خانه استراحت کنید.
ناشناس۱۰۶۰۹۵۳۱۳:۱۵:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱
حکومت سی و چند ساله که دست اصلاح طلبان است بازرگان بنی صدر میر حسین موسوی هاشمی خاتمی روحانی
ناشناس۱۰۶۱۹۵۲۱۰:۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۲
اصولگرا و اصلاح طلب دو روی یک سکه اند. فرقی ندارند.
ناشناس۱۰۶۰۹۷۹۱۳:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۱
مجازات ها بازدارنده نیست باید قوانین سختی تصویب کرد که اصلا فساد ی صورت نگیرد
ناشناس۱۰۶۰۹۹۹۱۳:۴۱:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۱
مردم باید در انتخاب هاشون دقت کنند تا زمانیکه به باند ثروت و قدرت رای می دهند همین آش و همین کاسه است .
ناشناس۱۰۶۱۵۹۸۰۰:۲۴:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۲
احمدی نژاد ساده زیست شما هم دیدیم !! تا کی فریب ؟
الف- ی۱۰۶۰۷۳۷۱۰:۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱
«اکثریت ملت ایران، انقلاب اسلامی و آرمان های آن را با جدیت قبول دارند و می دانیم که ناکارآمدی مدیران را هرگز به پای اسلام و انقلاب نمی نویسند.»؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۶۰۷۳۸۱۰:۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۱
باورها و اعتمادها مدت ها است که کم رنگ شده اند. مردم از شنیدن شعارهای پوچ و توخالی خسته اند.
ناشناس۱۰۶۰۷۴۰۱۰:۱۰:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۱
چه چیزهایی باعث کارایی مقامات و مسوولان می شود؟ 1 انتخابات آزاد و شفاف 2 آزادی رسانه‌ها در انتقاد
ناشناس۱۰۶۱۱۰۴۱۵:۳۶:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱
3 به شرطی که هیچ مقامی مستثنی نشود
ناشناس۱۰۶۰۷۴۴۱۰:۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱
عدالت می گوید مسئولان بی سواد، نا کارآمد، رانت خوار که با روابط به این جایگاه رسیده اند، باید از کار بی کار شوند.
ناشناس۱۰۶۰۷۵۰۱۰:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱
فعلا که همه مسولان خود را سرور مردم و قانون می دانند که خود هر عمل خلافی را مرتکب می شوند بعد می خواهند مردم را به بهشت هدایت کنند!
ناشناس۱۰۶۰۷۷۵۱۰:۵۲:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱
بله زنگ خطر به صدا در آمده
ناشناس۱۰۶۰۷۹۲۱۱:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلا تمام کسانی که ریاست یامعاونت دارند کنار زده شوند وکارمند ساده وباتجربه جایگزین انها شود این کار با شدت با سرعت انجام کیرد وبعد ازان هم هرماه مورد ارزیابی قرار گیرند
علی 671۱۰۶۰۸۱۷۱۱:۳۳:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۱
اگر حاکمان بر مردم از ریشه ی مردم باشند که نه یک سال میشود یک شبه ره صد ساله را طی کرد .چون مردم حاکم را از خودشان می دانند پس همراهی کرده و کارها روی ریل اصلی می افتد ولی اگر حاکم از دیدی بالا و ماشین شیشه دودی و گارد گوشتی مردم را نگاه کند .می شود همین بدبختی هایی که امروز گرفتارشیم باکفش روی هنری که تک تک گره هایش باخون دل زده شده راه می روند .در چادر سیل زده با کفش روی فرش سیل زده که می خواهد روی آن نماز بخواند با غرور پا می گذارند ووقتی سیل در شیراز مسافران را با ماشین معلق می زند و گل در حلقشان می ریزد و نابود می کند .رئیس حکومت در کیش کباب بره می زند و بعد از 12 ساعت از بروز سیل تلفنی دستور رسیدگی می دهد .این حاکمانمردم را نا امید از زندگی می کنند .تا نمونه حکومت علی (ع) هزاران سال فاصله داریم
ناشناس۱۰۶۰۸۲۴۱۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱
عدالتخواهی در مقابله با اشرافیگری نهادینه در دولت و مدیران دولتی بهترین کار است.
ناشناس۱۰۶۰۸۶۸۱۲:۱۵:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱
جنگ یک ملت را علیل و ذلیل میکند . نمونه اش همین کشور افغانستان که بچه هایی که بالاخره روزی از مادر زاییده شده اند برای سیر کردن شکم خود با نان خالی گیر نامردانی می افتند که در ازای ده ساعت کار سخت یه لقمه نان بخور و نمیر به آنها میدهند واقعا صد رحمت به دوران های برده داری . بیخود صحب نمیدانم باور و ایدوئولوژی و از این صحبت ها نکنید . جنگ بد بختی محض است .
ناشناس۱۰۶۰۹۰۰۱۲:۳۹:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلاح طلبان آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آورده اند که همه برای انتخابات روز شماری می کنند.
ناشناس۱۰۶۰۹۲۷۱۳:۰۳:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱
این آش تلخ و شور و مسموم را اصلاح طلبها و اصولگراها با هم برای مردم پخته اند
ناشناس۱۰۶۱۴۴۱۲۰:۴۹:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلاح طلبان امروز با تورم 400 درصدی مردم را نقره داغ کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۰۶۰۹۸۶۱۳:۳۱:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱
فرقی ندارن با هم
ناشناس۱۰۶۱۳۸۲۱۹:۴۶:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلاح طلب ها همه تلاش خود را برای خروج کشور از تحریم ها کردن اصولگراها فقط شعار دادن عامل تحریم هستند . چطور فرقی ندارند >>>؟؟؟
ناشناس۱۰۶۱۹۶۵۱۰:۳۶:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲
هیلاری کلینتون : تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود. (الف منتشر کن لطفا")
ناشناس۱۰۶۱۴۴۴۲۰:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۱
32 سال بعد از انقلاب زمام اداره امور کشور بدست اصلاح طلبان و کارگزارانی ها بوده و نتیجه عملکردشون افزایش فاصله طبقاتی و فقر و فساد و بیکاری و تبعیض است .
ناشناس۱۰۶۱۰۰۵۱۳:۴۳:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلاح طلبان فقط بفکر دوشیدن مردم هستن بعنوان نمونه عوارض خروج از کشور را به 220 هزار تومان افزایش دادند و ورود به محدوده زوج و فرد را پولی کردند.
طاها۱۰۶۱۰۲۰۱۳:۵۹:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱
باز اصلاح طلبان آبروی خودشون رو بلد هستند حفظ کنند. اصولگرایان چی؟ اینقدر تربیت سیاسی ندارند که حتی بزرگشون یه چی میگه قهر می کنند میرن خونه. البته برای شما عزیز من نه اینوری مهمه و نه اونوری. تو دنبال خط فکری خودتی و ما که نقهمیدیم چی میخواین. فعلا که آمار طلاق از ازدواج پیشی گرفته تا چند سال دیگه یه جامعه داریم که یه دیسکو اجتماعی تو اون جریان داره.
ناشناس۱۰۶۱۴۳۶۲۰:۳۹:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلاح طلبان در سال 88 با دروغ تهمت تقلب به نظام اثبات کردند که معنای دموکراسی و رای مردم را نمی دانند و دیکتاتور واقعی هستن .
ناشناس۱۰۶۱۰۵۰۱۴:۳۷:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱
بهترین دوره اقتصادی ایران بعد از انقلاب مربوط به دولت اصلاحات است .
ناشناس۱۰۶۱۱۹۷۱۷:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱
بزرگترین تغییری که دولت اصلاحات در کشور ایجاد کرد فقط باز شدن دکمه مانتو خانمها بود وبعد از آن ما نه کار مهم زیربنایی دیدیم و نه گشایش خاصی در زندگی مردم ایجاد شد .
ناشناس۱۰۶۱۲۷۰۱۸:۰۲:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱
تا شماها به جای بستن شاه راههای فساد که هر سال یک باند بهش اضافه می شه به فکر رصد مو و سر و هیکل خانم ها هستید اوضاع مملکت بهتر از این نمی شه
ناشناس۱۰۶۱۴۳۴۲۰:۳۵:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱
مفاسد عظیم کرسنت و توتال و استات اویل و اختلاس شهرام جزایری و غیره مربوط به دولت اصلاحات بود.
ناشناس۱۰۶۱۴۲۴۲۰:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۱
اگر دولت اصلاحات موفق بود !!! در سال 84 باید کاندیدای این حزب آقای معین رئیس جمهور می شد.
ناشناس۱۰۶۱۴۴۷۲۰:۵۳:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱
یک نگاهی به کارنامه 6 سال گذشته دولت اصلاح طلب روحانی بینداز تا متوجه ناکارآمدی و سوء مدیریت اصلاحاتی ها بشوی .
ناشناس۱۰۶۱۰۹۴۱۵:۲۶:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱
اره حتما میخوان به دار و دسته شما رای بدن . اون هشت سال بس بود
ناشناس۱۰۶۱۴۲۷۲۰:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱
مردم امروز اینقدر مستاصل و درمانده شده اند که همه آرزوی دولت احمدی نژاد را می کنند.
ناشناس۱۰۶۱۴۳۲۲۰:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۱
شاخص فلاکت که از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم بدست می آید در دولت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به رقم بی سابقه 54 رسیده بود و اکنون در دولت روحانی به رقم 48 رسیده است که این یک رکورد محسوب می شود.
ناشناس۱۰۶۱۴۳۷۲۰:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱
در آن 8 سال گذشته جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم و برای اولین بار بعد از انقلاب در سال 89 فاصله طبقاتی کاهش یافت.
ناشناس۱۰۶۱۲۷۱۱۸:۰۲:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱
اصلاح طلب فقط خاتمی بود و بس.هاشمی و روحانی چرا روحانیت مبارز و کارگزاران هستند.
ناشناس۱۰۶۰۹۰۲۱۲:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۱
باید قوانین به سخره گرفته نشه و مصلحت اندیشی صورت نگیره وگرنه اینکه دست یک نفر یا یک عده ای قدرت و ثروت را همزمان بدی بعد توقع داشته باشی که به فکر مردم باشند منطقی نیست
ناشناس۱۰۶۱۰۲۷۱۴:۰۹:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱
انتخابات آزاد و آزادی بیان رمز پایدرای نظام ها می باشند. مبارزه با فساد وقتی معنی می دهد که انتخابات آزاد و آزادی بیان وجود داشته باشند و اقتصاد به معنی واقعی خصوصی شده باشد. تا این اصول مهم فراهم نشده هر گونه مبارزه با فساد وقت تلف کردن هست.
علی۱۰۶۱۰۵۸۱۴:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱
اصولگرا و اصلاح طلب نداره همشون دروغگواند
ناشناس۱۰۶۱۰۸۲۱۵:۱۹:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۱
مبارزه با افراد فاسد لازمه اما کافی نیست. مهمتر اینه که زمینه های فساد کم بشه. مخصوص حذف رانتها مثل دلار 4200 تومنی.
ناشناس۱۰۶۱۱۱۶۱۵:۴۲:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱
اگر میخواهید اعتماد مردم جلب شود، باید یه خانه تکانی اساسی در پست های کلیدی صورت گیرد. قدرت در دست چند خانواده متمرکز شده.
ناشناس۱۰۶۱۱۱۸۱۵:۴۳:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۱
قطعا میشود، اگر مردم بخواهند و خدا یاری کند باید همه مردم و مسئولین یک صداگوش به حرف رهبری شوند تا بشود چرا نشود؟ قطعا میشود مگر رئیسی عوض شد تحولات انجام نشد؟ تفاوت رئیسی با بقیه در این است که رئیسی هرچه رهبری میگویند را دارد عمل میکند بقیه نمیکنند به امید رسیدن آن روز که همه مسئولین واقعا خود را مسئول بدانند
ناشناس۱۰۶۱۱۹۲۱۶:۵۴:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱
نفرین و لعنت ابدی بر اختلاسگران، نجومیخواران، رانتحواران و ...مدیران ناکارآمد زیاده خواه
ناشناس۱۰۶۱۲۱۶۱۷:۱۸:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱
عدالت با شعار ایجاد نمیشه احمدی نژاد هم با شعار عدالتخواهی امد و دیدیم که چه کرد .
ناشناس۱۰۶۱۲۹۹۱۸:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱
چهار و نیم میلیون مسکن برای قشر متوسط به پایین ایجاد کرد سهام عدالت و هدفمندی یارانه کلا در جهت ایجاد عدالت در استفاده از منابع در اختیار دولت بود .
ناشناس۱۰۶۱۴۲۹۲۰:۳۰:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۱
دولت احمدی نژاد بسیار شرف داشت به این تحفه ها !
ناشناس۱۰۶۱۴۸۷۲۱:۵۰:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۱
بیشترین رونق درایران در دوران احمدی نژاد بود
ناشناس۱۰۶۱۹۰۷۰۹:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۲
ما در دموران احمدی نژاد زنده بودیم هاااااا یه طوری حرف می زنید که انگار در مورد دوران قاجار داره صحبت می شه
ناشناس۱۰۶۱۴۸۸۲۱:۵۱:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱
ساخت 4 میلیون مسکن مهر فقط یکی از اقدامات عدالتمحورانه احمدینژاده
ناشناس۱۰۶۱۳۸۴۱۹:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱
مردم عدالت نمیخواهند قیمت دلار رو کاهش بدهید دست از شعار دادن بر دارید
ناشناس۱۰۶۱۳۹۴۱۹:۵۶:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱
بسیار عالی بود حرف دل غالب مردم همینه ولی متأسفانه در حد حرفه و تابحال عملیاتی نشده ،، و پابرهنه های اول انقلاب پابرهنه تر شدند.
ناشناس۱۰۶۱۴۶۶۲۱:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۱
تا روزی که ریش و انگشتر دلیل مدیریت باشه کشور هیچ پیشرفتی نخواهد کرد
ناشناس۱۰۶۱۵۷۱۲۳:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱
انصاف هم چیز خوبی است در میان متهمان اقتصادی شما چند نفر مدعی و یا وابسته به جریان اصلاح طلبی پیدا میکنید .
ناشناس۱۰۶۱۸۴۷۰۹:۰۵:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲
فقط در صورت اصلاح قانون و ايجاد شفافيت قانوني و ايجاد زندگي شيشه اي براي عملكرد مسو لان ميتوان اميد وار بود و گرنه اين كارها مسكني بيش نيست / فقط اصلاح قانون
ناشناس۱۰۶۱۹۵۵۱۰:۲۱:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲
عدالت فقط براي عدالت ، اجراي عدالت سياسي ره بجايي نخواهد برد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

      11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین