نکته‌ای در مورد مساله حجاب

امین میرزائی، گروه تعاملی الف،   3980530001 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
نکته‌ای در مورد مساله حجاب

تصوّر کنید به توصیه برخی همکارانِ این نویسنده عمل کرده اید و به قصد فرزند آوری و تقویتِ قوای مسلمین به ازدواج رو آوردید. باز فرض کنید از هفت خوانِ رستم گذشته اید و بعد از نذر و نیاز بسیار، یک دوجین فرزند تقدیمِ جامعه کرده اید.

فرض کنید که نیمی از این فرزندان پسر و اهل مسجد و هیئت و عزاداری اند و نیمِ دیگر دختر و اهل کنسرت و پارتی و رقّاصی. نیمه نخست را با سلام و صلوات راهی "کلاس قرآن" می‌کنید و از نیمه دوّم "تمرگیدن" در خانه را می‌خواهید. نیمه اوّل ورزشکار هم هستند و از قضا به مدرسه فوتبال هم می‌روند. و چون هر که دندان دهد نان هم می‌دهد، نیمه اوّل را به مدرسه پولی و مذهبیِ آن طرفِ شهر می‌فرستید و امورتربیتیِ مدرسه را وکیلِ خود در تربیت فرزندتان می‌دانید. نیمه دوّم را - بالاجبار- از رفتن به پارتی محروم می‌کنید و پایِ سیمایِ داخلی می نشانید. به صدا و سیما و ترانه‌های عاشقانه "ماکان بند" و "بهنام بانی" هم تا حدّ شعارهایِ نماز جمعه ایمان دارید.

فرض است دیگر ... خدا نیاورد آن روزی را که با چهره نالانِ فرزندتان مواجه شوید. پسری که به کلاسِ قرآن رفته، یا فوتبالیستی ارزشمدار شده، یا در فعالیت‌های تربیتی مدرسه دخیل بوده، امّا از طرف مربّیانِ مردِ مُعتَمَدِ شما مورد هتک حرمت قرا گرفته.

فرض کنید امام جماعت مسجدی در ایران هستید و از تقاضایِ ملاقاتِ همزمان خانمِ محترمِ بی‌حجابی - مثلاً مرحومه "آن ماری شیمل"- و "تیری میسان" (فعّال مذکّرهمجنسگرایِ فرانسوی و مخالفِ سیاستهایِ آمریکا) با خبر می‌شوید . آیا ملاقاتِ با "شیمل" را به پوشیدن روسری منوط می‌کنید و "تری میسان" را با همان خُبثِ طینت به شبستان مسجد راه می‌دهید؟!

شیمِل (اسلام شناسِ معاصر آلمانی) در کتاب خواندنی "زندگیِ غربی شرقی من" (صفحه 345) از دیدار خود با رئیس جمهوری اسبق ایران و سخنرانیِ بسیار جذاب او در "وایمار" یاد می‌کند و این که گویی خود حافظ به آنجا امده است: "در فرودگاه ارفورت که با یکدیگر خداحافظی می‌کردیم، با خنده گفت: "شما هم با ما بیائید" ، امّا این کار ممکن نبود چون با خودم روسری نداشتم.

البته شیملِ شوخِ و بی‌حجاب چندباری به ایران آمد و در دانشگاه‌هایِ مختلف کشور-من جمله دانشگاهِ الزهراء- به صورتِ محجّبه سخنرانی کرد. تیری میسانِ همجنسگرا هم به برنامه تلویزیونی جناب طالب زاده رفت و به دو سه محفلِ عمّاریون سر زد.

من نظر فقهی و فلسفی ام را درباره کشف حجاب در مقالات دیگری بیان کرده ام و از تکرارِ برخی مکرّرات عذر می‌خواهم. این که:

" نبی مکرّم اسلام که به بارگاهِ الهی بار داده شدند، به ضیافتِ احکام نرفتند. سوره‌هایِ نخستِ وحی شده بر پیامبر (آیاتِ نخستین سوره علق و سوره قلم ) آکنده از آموزه هایِ جهان شناختی و مُصَدّر به واژه مقدّسِ قلمند. و اینک می‌دانیم که نوشتنِ با قلم، واپسین مرحله از سیر تکامل انسانِ ساپینس (تبدیل کلام به نماد) بوده و به تبدیل سنّتِ شفاهی به مکتوب امکان داده. نزولِ آیات الاحکام به مرحله مدینه بر می‌گردد و وجوبِ پوشش، به واپسین سالِ حضور فیزیکیِ پیامبر در بین مؤمنان (پس از فتح مکّه و زمانِ نزولِ سوره برائت) نظر دارد. زائرینِ مؤنّثِ کعبه لباس‌های گناه آلودِ خود را می‌کندند و اگر لباسِ تازه نمی‌یافتند برهنه طواف می کردند! آیاتِ الهی نازل شد و آنان را به پوشیدن "لباس" و نه "حجاب" امر کرد. امّا مفتیانِ سنّتی این هرم را وارونه می‌کنند و سُرنا را از سرِ گشادِ آن می‌نوازند. در این میان کار به جایی می‌رسد که بین ساپورتِ پوشیده در خیابان و لباسِ اسبدوانی فرق قائل می‌شوند. اوّلی را ممنوع می‌دانند و از نمایشِ دوّمی جلو نمی‌گیرند. درست مانند آن که جلوگیری از قربان شدن انسان را برای خدا (سنّتِ بعل و آمون و دیگر خدایانِ باستان) به ابراهیمِ نبی نسبت دهند و او را برایِ قربانی کردنِ فرزند ( سنّتِ مرسومی که از آن مانع شده) بستایند.

آیه‌ای در قرآن است که مؤمنان محترم مسلّماً با آن آشنایند. قُل لِلمؤمِنینَ یَغُضّوا من أبصارِهِم ... یعنی به مؤمنان بگو چشمانشان را پایین بیندازند(نور:۳۰). در شأن نزول آیه نقل است که جوانی انصاری محو تماشای زنی شد که روسری اش را به پشتِ گوش بسته بود. داخل كوچه تنگى شدند، و در آنجا استخوان و يا شيشه‏ اى كه در ديوار بود به صورت جوان گير كرد و آن را شكافت. جوان شکایت به رسول الله برد، که از زنان بخواهند که بناگوش خود را بپوشانند و حواسِ جوانان را پرت نکنند. پیامبر که این را شنیدند، از جوانانِ مؤمن خواستند تا در برابر نامحرمان کنجکاوی نکنند و به انگشتان پای خود خیره شوند.

مؤمنین محترمی که چشمانشان را پایین می اندازند تا "صورت" نامحرمان را نبینند، به جای پیروی از فرمایش پیامبر - یعنی خیره شدن به پای خود نه دیگران- پاهای طرف مقابل را عرصه نگاه خود قرار می‌دهند. این است که "ساپورت" و "تونیک" و "سارافون" بانوان توجّهشان را جلب می‌کند. درست مانند بناگوش آن خانمی که توجّه جوانِ اهلِ مدینه را جلب کرد! بنابراین به اصرار از بانوان بدحجاب می‌خواهند که پاهایشان را بپوشانند و فکر مانتوی کوتاه را از سرشان بیرون کنند. به فرض، بخش قابل توجّهی از بانوان سخن آقایان را بپذیرند و مانتوهاشان را بلند کنند. با آن دسته از چادریان محترم چه کار کنیم که هفتصد قلم آرایش کرده اند؟! به این برادران پیشنهاد می کنم - از باب حکم ثانویه هم که شده - به صورت برخی چادریان محترم نگاه کنند، پیش از آن که به فکر بی چادران باشند. و مگر همین کار را نمی‌کنند، وقتی که به نماهای نزدیک (کلوز آپ) برنامه های تلویزیون خیره می‌شوند؟! نمی‌شود که به سبک پخش زنده مراسم جشنواره فیلم فجر، کارگردانان را مجبور کنیم که همه نماها را "لانگ شات" بگیرند و از نماهایِ بسته پرهیز کنند."

زمانی که دیدگاهِ بالا را می‌نوشتم نمی دانستم تماشایِ بناگوشِ خانم‌هایِ بی یا بدحجاب (آن هم از خلالِ پنجره بسته و بازِ اتومبیل واجد یا فاقدِ کولر)، جای تماشایِ صورتِ برخی چادریان متبرّج را می‌گیرد و برداشتن یا پوشیدن روسریِ کوتاه در "قوطیِ بگیر و بنشان" (یعنی اتومبیل) مصبّ نظر بینندگان می‌شود.

جایِ دیگر هم گفته‌ام .اگر فرض بر ضرورتِ "سترِ سرِ بانوان" است، پرده برداری از باطنِ خبیثِ مردانِ متجاوزِ همجنسگرا همین حکم را دارد. نمی‌توان به حلیّت این یکی رأی داد و آن دیگری را به پوشاندن مو امر کرد. این به آن می‌ماند که نمایشِ دف و ملودیکا و مِزغان را در برنامه "قاچ" آزاد کنیم و از نمایشِ پیانو و تار و سنتور در "خندوانه" جلو بگیریم. یا نمایش ساز را از طریق ویدئو پلیرِ جنبِ تلویزیون آزاد بگذاریم و از انتقالِ تصویرِ آن از طریق کابلِ کواکسیال یا HDMI ستاپ‌باکسِ گیرنده دیجیتال جلو بگیریم. هر چند که- با توجّه به تفاوتِ موسیقی فاخر با غنا -این قیاسی مع الفارق است و نوحه خوانی‌های هیپ‌هاپیِ برخی هیئاتِ خودی، مثالی مناسبتر برای این امر شمرده می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۸۱۹۶۰۷:۴۰:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ما که نفهمیدیم چه گفتی. اگر از خوانندگان عزیز کسی متوجه است در چند جمله منظور آقای میرزایی را بنویسد.
ناشناس۱۰۵۸۴۱۸۱۱:۰۷:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
نویسنده با قلمی شیوا از رفتارها و نظارتهای سختگیرانه و مردانه که بعضا دوگانه هم هست در خصوص حجاب اجباری سخن گفته است این خیلی موضع غامضی نیست که برخی افاضه میفرمایند چی نوشتی !! ایشان با ادبیات دانشگاهی به موضوع پرداخته که اتفاقا بنظر می رسد نگاهی موشکافانه باشد ما مردان به حجاب فقط از نگاه خودمان نگاه می کنیم و نه نگاهی کلی ! خواسته بگوید مشکل این است
ناشناس۱۰۵۸۲۱۲۰۸:۱۰:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
آقای میرزایی! شما با خودت چندچندی؟چی میگی برادر؟بالاخره از مقاله ات یه نتیجه‌گیری کن!با فرض کن‌و تصور کن اولت من فکر کردم میخوای به یه جایی برسی ولی آخرش موضعت مشخص نشد.دو پهلو که چه عرض کنم ده پهلو نوشتی!!
سارا۱۰۵۸۲۱۶۰۸:۱۸:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ممنون از نویسنده عزیز. متن خوب و متعادل نوشتید. اینکه همواره به زنان فشار آورده شود ولی مردان هر چی میخواهند انجام دهند واقعا بی انصافی هست. یکی از همکاران خانم در اداره ما چادری و مذهبی است. اما اخیرا کمی محدود از لوازم آرایش استفاده میکند. جالب این است که در همان روز های اول اکثر مردان اداره متوجه این مساله شدن که مثلا ایشان خط چشم دارن . خبر که به من رسید باعث تعجب من شد چون من با اینکه ایشان رو بارها می دیدم متوجه این مساله نبودم. از تیز بینی مردان در حد عقاب واقعا تعجب کردم.و البته متاسف شدم.
محمد رضا۱۰۵۸۴۸۷۱۱:۴۷:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
این تیز بینی حاصل بیکاری همکار های شما هست همسر من وقتی از آرایشگاه بر میگردد من متوجه تغییرات ایشان نمیشوم . سعی کنید کار کنید آن وقت فرصت این حرف ها را هم ندارید
ناشناس۱۰۵۸۵۴۳۱۲:۲۰:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
دقیقا! گله البته بعضی مردها واقعا نگاه دقیقی دارند( هیز!) طفلی خانمها که باید جور اینها رو بکشن!
ناشناس۱۰۵۸۲۳۹۰۸:۴۴:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
دقیقا فاز چیه؟؟
ناشناس۱۰۵۸۲۷۰۰۹:۰۹:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
سلام. متن خیلی ضعیف نوشته شده و پراکنده گویی کرده و حرف های کلیشه ای را بدون استدلال ارائه کرده است.
ناشناس۱۰۵۸۳۰۳۰۹:۲۹:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
.. چه تحلیل ..ی لایک
ناشناس۱۰۵۸۳۲۱۰۹:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
نویسنده در ابتدای نوشتار خود حرفهایی زده که تعجب بر انگیز است ! ایشون معتقده که فقط بچه های مذهبی نماز خوان ورزش می کنند و درس خوان هستند و موفق هستند در حالی که این موضوع اصلا صحت ندارد ما جوانان - دختر و پسرهای غیر مذهبی و حتی دخترهای بی حجاب بسیاری داریم که بسیار با هوش و درسخوان و ورزشکار و سر به راه و موفق هستند
ناشناس۱۰۵۸۳۳۴۱۰:۰۰:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
استدلال های غیر علمی و نتیجه گیری های عوامانه! این حرف ها به درد محافل عوام می خورد نه جلسات اندیشمندانه
امیر۱۰۵۸۳۳۵۱۰:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
نویسنده ی محترم لطفا کتاب تاریخ طبری و حجاب شرعی در عصر پیامبر نوشته ی امیر ترکاشوند را که با اسناد و احادیث معتبر و آیات قران نوشته شده مطالعه کنند تا متوجه شوند که دغدغه ی پیامبر در آن زمان فقط انسانهای کاملا عریان بوده که در خیابان تردد می کردند در آن زمان صنعت نساجی و خیاطی چندان پیشرفتی نداشته و لباس در حقیقت یک تکه پارچه مستطیل بوده که وسط آن یک دایره برای سر ایجاد می شده و لباس با تسمه ای به کمر محکم می شده و این لباس سطر عورت هم برای زن و هم مرد چندان با مراقبت انجام نمی شده حجاب سر اصلا موضوعیت نداشته و فقط به دلیل شرایط جوی برای فرار از تابش آفتاب تکه پارچه ای بر سر می انداختند این حجاب حداکثری و عورت انگاشتن کل وجود و حتی صدای زن هشت قرن بعد پیامبر توسط تعدادی از علمای متعصب سخت گیر توصیه شده که در آن زمان چندان توجهی به آن نشده و فکر نکنید من فقط این موضوعات را می دانم خیلی ها به این امور واقف شده اند بنابراین موضوع حجاب اجباری کلا زیر علامت سوال قرار گرفته در قران هم صحبت از حجاب اجباری نیست و حجاب فقط به زنان مومن و همسران پیامبر توصیه شده نویسنده ی محترم که زیر بنای بحث خود را اجباری بودن حجاب در زمان پیامبر گذاشته و اعتراض جوانان به بنا گوش زنان و ..کلا مطالعات تاریخی مستند و دقیقی در خصوص شرایط فرهنگی عصر پیامبر ندارند و باید در این زمینه اقدام کنند چرا که دغدغه ی پیامبر مجاب کردن مردم عربستان به پوشاندن عورت خورد بوده نه بناگوش زنان ! الف به جهت تعمیق و گسترش بحث لطفا نظر من را سانسور نکن تا نویسنده ی محترم در این خصوص به جمع مخاطبان الف پاسخگو باشند
ناشناس۱۰۵۸۴۱۲۱۱:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ترکاشوند؟!! عزیزم صدها کتاب از دها علمای شیعه و سنی آن زمان در دسترس است و همگی گفتند حجاب از واجبات دینی است آن وقت چسبیدی به یک نفر در ضمن آن زمان همه حجاب ها را رعایت می کردن و نیازی به اولویت وجود نداشت! حرف می خواهید بزنید دودوتا چهار تا کنید بعد بنویسید
ناشناس۱۰۵۸۷۹۴۱۴:۳۱:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تاریخ طبری هم اشتباه نوشته ؟؟؟ کتاب تاریخ طبری از جمله مهمترین کتابهای تاریخی در موضوع تاریخ اسلام به خصوص تاریخ صدر اسلام است. محمد بن جریر طبری در کتاب «تاریخ الامم و الملوک (تاریخ طبری ) سبک جدیدی از تاریخ نگاری اسلامی را بنا نهاد. به شکلی که امروزه هم هیچ محقق و تاریخ نگاری نمی تواند بدون مراجعه به تاریخ طبری، حوادث و وقایع صدر اسلام را مورد بررسی قرار دهد.
ناشناس۱۰۵۹۷۲۶۱۰:۱۵:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
حجاب را رعایت می کردند !! این فقط تصور و تخیل شماست خیلی لازمه مطالعه کنی داداش اون که توی فیلم های صدا و سیما می بینی با واقعیت خیلی تفاوت داره
ابوالفضل۱۰۵۸۴۶۱۱۱:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
واقعا فکر کردید با نوشتن یک مقدمه نامشخص از وضعیت حجاب در زمان بعد از جاهلیت ،فلسفه حجاب را به قول خودتان مشخص کردید ؟
ناشناس۱۰۵۸۵۳۱۱۲:۱۵:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
نه مشخص نکرده کتاب معرفی کرده تاریخ طبری و کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر
استاد۱۰۵۹۸۸۲۱۱:۴۸:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
آخه طبری ضد شیعه که توهین های بیشماری به اهل بیت کرده شد مرجع! میلیون ها مرجع موثق حجاب رو قانونی میدونن
ناشناس۱۰۵۸۹۹۵۱۶:۳۷:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
عالی و بی نقص
ناشناس۱۰۶۲۷۱۵۱۸:۴۴:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۲
دیدگاههای آقای ترکاشوند در مقالاتی چند، و به ویژه کتابی از سوی دکتر سوزن چی مورد واکاوی و نقد قرار گرفته است. ایشان در این کتاب به اثبات پیش فرض خود پرداخته اند و حتی در مواردی معانی واضح واژگان را به نحو حیرت انگیزی تغییر داده اند تا منظور خود را به اثبات برسانند. ارجاعات ایشان به تاریخ طبری هم از همین باب است.
ناشناس۱۰۵۸۳۴۰۱۰:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
جناب امین میرزایی ! چرا در تمام کشورهای مسلمان حتی عربستان حجاب اختیاریه و ساز و آواز و موسیقی مشکل نداره ؟؟ لطفا بطور واضح و روشن بفرمایید که آیا دیگر کشورهای مسلمان عالم دینی ندارند ؟؟ قران و پیامبرشان با ما فرق داره ؟؟ یا ما داریم سخت گیرانه ترین و تعصب آمیز ترین قرائت از دین را به جامعه تحمیل می کنیم ؟؟
ناشناس۱۰۵۸۴۱۶۱۱:۰۶:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
جناب محترم! چرا آن وقت در همین کشورهای مسلمان مد نظر شما شراب خوری آزاد است و دیسکو برای فاحشه خانه و خیلی چیزهای ضد دین آزاد است؟ شما تقصیری نداری چون زوم کردن روی حجاب برای شما و الگوتون شده عالم غرب و می خواهید هر طور شده مانند دین مسیح و یهود تحریف دینی کنید و به خواسته های .. و دنیایی برسید ولی بد خواندین اسلام را نمی توانید تحریف کنید در ضمن این نوشتم تا آخر به این نکته برای شما بگویم که فرق حکومت اسلامی و جامعه اسلامی را بدان اول!!!!
استاد۱۰۵۹۸۸۸۱۱:۵۱:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۳۱
قطعا در آن کشورها دین واقعی وجود نداره و کودک کشی و کمک به اسرائیل در این کشورها افتخار محسوب میشه اونوقت شما از عربستان انتطار دین مداری دارید؟! معلومه که تفکر داعشی در اونجا حاکم هست و چیزی از دین اونجا نمونده به جز مشتی خرافات وهابیت
ناشناس۱۰۵۸۳۵۲۱۰:۱۶:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
عالی
ناشناس۱۰۵۸۳۵۴۱۰:۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
من حدود یک ماه رفته بودم سوئد چیزی که برای من جالب بود این بود که زنان و دختران جوان سوئدی مطلقا آرایش نمی کنند لباسهای که در محیط دانشگاه و محیط کار می پوشند بسیار ساده است اکثرا شلوار جین و تی شرت رفتار بسیار ساده و بی تکلف دارند و زندگی های مختصر بی تکلف فقط در میهمانی ها یک آرایش مختصر در چهره ی زنان دیده می شود حتی در عروسی های خود پوشیدن لباس عروسی مادر بزرگ یا مادرشان را افتخار آمیز می دانند و بسیار رسوم دیگر که زندگی را برای مردم آسان کرده حتی دومین عروس سلطنتی انگلیس را اگر دیده باشید در روز عروسی حتی لک های صورتش را هم نپوشانده بود ! آنها دارند به سمت طبیعی بودن و ساده بودن و ساده زندگی کردن می روند ولی ما روز به روز در اسراف و تجمل و خودآرایی و چشم و هم چشمی و فخر فروشی غرق می شویم جامعه شناسان و روانشناسان لطفا بررسی کنند چرا جامعه ی ما از زن گرفته تا مرد این شکلی هستند ؟؟ جناب میرزایی نظر شما چیست ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۸۴۱۹۱۱:۰۸:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
به علت اجباری بودن حجاب
ناشناس۱۰۵۹۳۴۶۲۱:۳۵:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
زمان شاه هم که حجاب الزامی نبود همین افراط را داشتیم. پس این موضوع هیچ ربطی به الزامی بودن حجاب در سطح جامعه ندارد.
ناشناس۱۰۵۸۴۲۲۱۱:۰۸:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ولی چیزی که شما ندیدی در این چند وقت این است که آنها از این مراحل عبور کردن و رفتن به سمت خیانت های جنسی برو آمارشون ببین و اینقدر هم ظاهر بین نباشید لطفا
ناشناس۱۰۵۸۴۴۳۱۱:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
جناب، آخه سلیقه آقایون ایرانی فرق داره. اونجوری نمی‌پسندند با اینکه الان به کامنت من 1000 تا منفی میدن! مردهای ایرانی در حد بازیگر .. میخوان تازه بعد 5 سال دلشون رو میزنه.
علبرضا۱۰۵۸۶۰۶۱۲:۵۴:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
اتفاقا پسر عمه من که ساکن سوئده با یه دختر سوئدی ازدواج کرده پارسال اومدن ایران عموم به شوخی میگفت دختر های فامیل منتظر بودن که مد و آرایش از این خانم یاد بگیرن وقتی اومد دیدن صورتش رو هم به زور میشوره
ناشناس۱۰۵۸۳۸۳۱۰:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
متن رو که خوندم برداشتم از متن این بود که نویسنده محترم مخالف حجاب اجباری هستند. و استدلال ایشون هم در همین راستا بوده . البته به نظر من یا من خوب نفهمیدم و منظور جناب میرزای موافقت با حجاب اجباری بوده و یا دوستان متوجه منظور نویسنده نشدند. کاش شفاف میشد.
ناشناس۱۰۵۸۳۹۶۱۰:۵۲:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
بنظرم متن برای برخی از خوانندگان سنگین بود ولی برای افرادیکه قادر به درک مطلب بودن، قطعا نوشته آموزنده ای بود.
ناشناس۱۰۵۸۴۵۱۱۱:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
- من نظر فقهی و فلسفی ام را درباره کشف حجاب در مقالات دیگری بیان کرده ام و از تکرارِ برخی مکرّرات عذر می‌خواهم ..- ای ول؛ بابا صاحب نظر !!!
ناشناس۱۰۵۸۵۶۱۱۲:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
به این سولات مطلقا پاسخ منطقی داده نخواهد شد چون محدود کردن زنها سلیقه ای بوده و قرنها ادامه داره ولی کشورهای دیگر به این اعمال سلیقه های غیر شرعی اهمیت نداده اند
ناشناس۱۰۵۸۴۵۴۱۱:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
در مسابقات بین المللی قرائت قرآن کشورهای اسلامی ,بانوان باصوت می خوانند به جز بانوان ایرانی ,آیا دین آنها متفاوت است ؟
ناشناس۱۰۵۸۴۶۳۱۱:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
من ربط قسمت اول متن به قسمتهای بعدی را متوجه نشدم !
ناشناس۱۰۵۸۵۴۱۱۲:۱۹:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
حجاب باید تحت هر شرایطی رعایت شود
ناشناس۱۰۵۹۳۹۱۲۲:۲۴:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است. شایسته ترین زینت زن حفظ حجاب است . حالا هی بگو حجاب بده حجاب بده . بابا والاهه حجاب خوبه . کی میگه بده .
ناشناس۱۰۵۹۶۹۶۰۹:۵۷:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
متن بسيار زيبا و قوي!!! دوستاني كه فرمودند بدون نتيجه گيري بود، از نظر من نويسنده دو طرف ماجرا را بيان فرمودند و نتيجه گيري را به خواننده محترم سپردند. بعضي از دوستان هم كه همچنان بدون مطالعه و تفكر فقط حجاب اجباري درخواست مي كنند!
ناشناس۱۰۶۰۸۹۶۱۲:۳۵:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱
همانطور که آزادی اقتصادی بدون آزادی سیاسی نتیجه ندارد آزادی حجاب هم بدون حذف مهریه و نفقه و سربازی زنان بیخود است کلا در قوانین ارث و ازدواج و طلاق باید بازنگری کامل شود و هر زنی با مردی ازدواج کند که کاملا مساوی هم ثروت اولیه و درآمد ثابت داشته باشند تا موقع تقسیم مشکل نشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین