پارسایی: خودروسازها ناکارآمدی خود را در زمین تولید ملی می‌اندازند/ توضیح درباره هزینه طراحی صندوق ۲۰۶

گروه اقتصادی الف،   3980529076 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای قدرتمند خودرو اجازه نداده تاکنون هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس در خصوص صنعت خودرو به نتیجه برسد، گفت: شگرد دائمی صنعت خودروسازی این است که ناکارآمدی خود را در پس تولید ملی و اشتغال پنهان کرده و با همین حربه تاکنون منتقدین خود را آچمز کرده‌اند.

پارسایی: خودروسازها ناکارآمدی خود را در زمین تولید ملی می‌اندازند/ توضیح درباره هزینه طراحی صندوق ۲۰۶

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به واکنش‌ها نسبت به اعلام هزینه طراحی صندوق عقب خودروی ۲۰۶، گفت: قرار نیست کمیسیون اصل ۹۰ و مجلس درباره هر اظهارنظری نسبت به گزارشات یا و مراحل رسیدگی خود اعلام موضع کند اما بحث هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق عقب خودروی ۲۰۶ بازتاب زیادی داشته و افرادی سعی در توجیه یا رد آن برآمده‌اند؛ لذا در راستای تنویر افکار عمومی لازم است روشنگری شود اگرچه این موضوع برای ما جای ابهامی ندارد.

وی اضافه کرد: از روزی که به حرمت حقوق پایمال شده مردم با جدیت و یاری خواستن از خداوند بزرگ پرونده خودروسازی در کمیسیون اصل نود را به عهده گرفته و با احساس نیاز طرح ساماندهی صنعت خودرو را با حمایت تعدادی از همکارانم در مجلس را شروع کردم شاهد همه نوع واکنش‌های پیش‌بینی شده از قبیل تهمت، کارشکنی، عدم همکاری و غیره بوده‌ایم که گرچه باعث کندی کار شد ولی هرگز نتوانست به عزم و اراده بوجود آمده در تصویب قانون که خوشبختانه همین هفته با برطرف کردن ایرادات شورای نگهبان نهایی شد و تهیه گزارش خودروسازی در کمیسیون لطمه‌ای وارد کند و اخطار می‌دهم هر چه کارشکنی‌ها بیشتر شود عزم ما بر شفاف‌سازی و پیگیری راسخ‌تر می‌شود.

خودروسازان با حربه تولیدملی منتقدین را آچمز کرده‌اند

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آقای منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته که نباید برند ملی را زیر سوال برد. این موضع دقیقا شگرد دائمی صنعت خودروسازی است که ناکارآمدی خود را در پشت کلماتی مثل برند ملی، تولید ملی و غیره پنهان و به جای پاسخگوی فرافکنی می‌کنند و با همین حربه تاکنون منتقدین خود را آچمز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به عنوان سخنگوی کمیسیون اصل نود طی این چند سال بدون مستندات اظهار نظری نکرده و آن چه گفته‌ براساس اسناد و استعلام‌ها از نهادهای نظارتی و اجرایی‌ است، ادامه داد: مدیرعامل سابق ایران خودرو همچنین به تحقیق و تفحص از خودروسازی استناد کردند که اگر تخلفی بود در گزارش به آن اشاره می‌شد در حالی که تا امروز هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس در خصوص صنعت خودرو به نتیجه نرسیده و علت آن هم مافیای قدرتمند خودرو بوده است.

اینکه طراحی صندوق عقب ٢٠٦ نوآوریست شبیه طنز است

پارسایی یادآور شد: مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته‌اند که نباید نوآوری را زیر سوال برد. نمی‌دانم منظور ایشان کدام نوآوریست؟ امروزه همه شاهد رقابت و جهش‌های خیره کننده در صنعت خودروی جهان هستیم؛ مثل ساخت خودروهای پرنده، خودروهایی با تولید و مصرف انرژی خورشیدی، خودروهای ارزان، ایمن و با طراحی‌های خیره کننده در تولید انبوه. لذا بیان اینکه طراحی صندوق عقب ٢٠٦ نوآوریست بیشتر شبیه طنز است.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: ایشان همچنین گفته نباید مباحث فنی را بابت بخش‌های سیاسی هزینه کرد. ظاهرا ایشان نمی‌داند کمیسیون اصل نود، کمیسیون نظارتی مجلس است و یکی از وظایفش رسیدگی به شکایات و  تخلفات است. همچنین گفته‌اند معنا ندارد موضوعی مطرح شود که به ۱۵ سال قبل برمی‌گردد. این هم  از نکات بسیار جالبی لست که اگر کسی از مسئولیت کنار رفت به عملکرد او رسیدگی نشود.

هیچ مدیری در مورد آتش سوزی‌های پژو ۴۰۵ محاکمه نشد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: مردم هرگز فراموش نمی‌کنند در زمانی که صندوق عقب خودوری ۲۰۶ با این هزینه طراحی شد، صدها هم‌وطن ما زنده در آتش بی‌تدبیری مدیریت خودروسازی در خودروهای پژو ۴۰۵ سوختند و هیچ وقت هم کسی در این باره پاسخگو نبود و در آن زمان حتی رسانه‌ها هم تهدید شدند که بیشتر به این موضوع ورود نکنند که  نهایتا راهنمایی و رانندگی تعداد کشته شدگان در آتش سوزی‌های پژو ۴۰۵ را اعلام کرد.

وی در ادامه ادعا کرد: دادستان به این موضوع ورود کرد ولی متاسفانه هیچ دادگاهی به این فاجعه انسانی رسیدگی نکرد و هیچ مدیری نه محاکمه شد نه مسؤلیت پذیرفت و نه استعفا کرد.

پارسایی با بیان این که واکنش‌ها به موضوع افشای هزینه بالای طراحی صندوق عقب خودرویی ۲۰۶، مجلس را برای رسیدگی به تخلفات خودروسازان مصمم‌تر می‌کند، تاکید کرد: البته بیشتر شکایت‌های رسیده به کمیسیون مربوط به تخلفات فعلی خودروسازها است اما گزارش کمیسیون جامع‌تر  و شامل مسائل و شیوه مدیریتی ادوار قبل مثل دلایل و سهل انگاری آتش گرفتن پژوهای ٤٠٥، حساب‌های مالی و طراحی‌ها هم خواهد بود.

وی افزود: همین که خودروی ناامن در اختیار مردم قرار گرفته نشان از سوء‌مدیریت و عدم پاسخگویی است و بی‌تدبیری در این موضوع مشهود است اما قطعا در گزارش خود اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری استخراج خواهیم کرد.

گزارش کمیسیون اصل نود درباره خودروسازی مستند و بدون اغماض است

وی افزود: گزارش ما براساس پاسخ استعلام‌های خودروسازان و مراجع نظارتی و کارهای کارشناسی و همچنین اطلاعات مرکز پژوهش‌ها، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی است که مستند و بدون اغماض است.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: نتیجه حمایت‌های بی‌نظیر از صنعت خودروسازی مثل انحصاری کردن بازار مصرف و وادار کردن ٨٠ میلیون نفر به خرید محصولات بی‌کیفیت خودروی داخل که در دنیای رقابتی امروز طنزگونه است، داشتن امتیاز بی‌نظیر پیش فروش خودرو به عنوان تنها تولیدکنندگان خودرو در جهان، وادار کردن بانکها به پرداخت چندده هزار میلیاردی تسهیلات، دادن آزادی عمل در قیمت گذاری، خودمختاری در تهیه قرارداد فروش، اجازه تولید خودروهای تاریخ مصرف گذشته سایر کشورها و سایر امتیازات می‌شود. در چنین شرایطی بدهی و زیان انباشته بالغ بر صدهزار میلیارد تومان، نارضایتی عمومی از کیفیت خدمات و قیمت، خلف وعده و قراردادهای کاملا یکطرفه را شاهد هستیم.

پارسایی با بیان اینکه میزان زیان انباشته خودروسازان علی‌رغم همه حمایت‌ها، حاصل مسائلی از جمله قراردادهای نجومی طراحی و دیگر بی‌مسؤلیتی‌ها، ریخت و پاش‌ها و فسادهاست، گفت: تحمیل چند صد هزار میلیاردی یارانه سوخت خودروهای پر مصرف، تلفات معادل یک جنگ تمام عیار و آسیب‌های اجتماعی شدید و جبران ناپذیر و حسرت مردم در استفاده از خودروهای با کیفیت، تخریب محیط زیست و هوای پاک و موارد متعدد دیگر، جایی برای توجیه این شیوه و سیاست غلط و این مدیریت ناکارآمد چند دهه‌ای گذشته باقی نگذاشته است.

آماده‌ایم مستندات خود را در اختیار قوه قضاییه قرار دهیم

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اضافه کرد: انتظار جدی و مطالبه عمومی از دستگاه قضایی رسیدگی به این بحران بزرگ و نجات مردم از اجحاف‌های غیر قابل انکار صنعت در گل مانده خودروسازی است؛ البته قبل از آنکه به بحرانی عظیم‌تر از موسسات مالی تبدیل شود باید برای آن فکری کرد. کمیسیون اصل نود هم این آمادگی را دارد هم زمان با تکمیل و جمع‌بندی گزارش خودروسازی در جلسه‌ای با رییس محترم قوه قضاییه اطلاعات و مستندات خود را برای تسریع در رسیدگی به این موضوع در اختیار ایشان قرار دهد.

پارسایی در پایان با بیان اینکه عده‌ای ناکارآمدی خود را پشت تولید ملی و اشتغال زایی پنهان می‌کنند، خاطر نشان کرد: من به عنوان کسی که خود دستی بر آتش تولید داشته‌ام تمام قد از تولید داخل و توانمندی داخلی حمایت می‌کنم به شرطی که حقوق مصرف کننده و شأن مردم و کیفیت در محصولات رعایت شود و توان رقابت با نوع خارجی خود را داشته باشد که متاسفانه این ویژگی‌ها در خودروسازی ما لحاظ نمی‌شود و حنای آنها حداقل برای مردم و تعداد زیادی از وکلای ملت در مجلس رنگی ندارد. اما کسانی که از ناکارآمدی در صنعت خودرو دفاع می‌کنند قطعا منافع و رانتی در آن دارند.

دیدگاه کاربران

بابک۱۰۵۷۸۲۹۱۴:۵۷:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۹
.. زندانی کردن یا نکردن مدیر سابق چه سودی به حال مردم دارد وقتی مدیر جدید ادامه دهنده همان راه کج قبلی می باشد؟؟؟ تنها سود این مسئله برای نماینده محترم می باشد که نزدیک انتخابات تبلیغ مفیدی بود برایش.
ناشناس۱۰۵۷۸۵۳۱۵:۲۸:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
کلیت حرفهای آقای پارسایی درست است اما در جزییات خصوصا حوزه فنی متاسفانه ایشان احتمالا فرصت مطالعه و بررسی کم دارند و همین ممکن است به نفع فرار خودرو سازان از مسٔئولیت تمام شود. ضمنا کلاف پیچیده خودرو سازی فقط با محاکمه چند مدیر باز نمیشود. زمانی که این صنعت برای خیلی ها تخم طلا میگذاشت باید به دادش میرسیدند نه حالا که تاریخ مصرفش تمام شده.
ناشناس۱۰۵۷۹۰۶۱۶:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۹
این داستان همچنان ادامه داره ..
ناشناس۱۰۵۷۹۱۰۱۶:۵۳:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۹
علت عقب ماندگي در صنايع كشور نصب مديران نا لايق و نادان در اين صنايع است
تبریزی۱۰۵۷۹۱۱۱۶:۵۴:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۹
مشخصات لوکس ترین خودروی ایران (دنا): بدنه در حد ماکت مقوایی - دستگیره های در از جنس ظریف و شکننده هستن که بعد از مدت کوتاهی موقع باز کردن می شکنن - آینه های برقی بعضی مواقع بعد از بسته شدن باز نمی شن و به طور دستی هم امکان باز شدن شون نیست - دکمه های روی فرمان بعد از مدت کوتاهی خراب می شن - آی سی مانیتور ماشین بعد از مدت کوتاهی می سوزه که 500 هزار هزینه تعمیرشه - دنده یک و دنده عقب بعضی مواقع بی دلیل گیر می کنه و جا نمی ره - به علت ضعیف بودن موتور به نسبت بدنه که خیلی سنگینه سربالایی رو به زور می کشه - درزبندی و مونتاژ افتضاح به طوری که اگه آب رو با فشار بپاشی به درهاش سیستم برقی ماشین می سوزه - لاستیک دور پنجره ها به علت دقت فوق العاده پایین در مونتاژ باعث می شن تو سرعت زیاد صدای سوت بیاد - فن های موتور بعد از خاموش کردن موتور برای خنک کردن موتور کار نمی کنن - کلاچ خیلی پایین می گیره و قابل رگلاژ هم نیست و با کوچکترین اشتباه در حد میلی متر ماشین خاموش می شه - قطعات موتور همه آلمانی که به علت تحریم ها تامین قطعاتش مشکل داره و در حال حاضر توقف تولید شده - طبق دفترچه باید موقع تحویل ماشین روش یک لاستیک زاپاس و یک آچار چرخ و چهار تا پیچ و مهره باشه که برداشته بودن و نبود و گفتن همین که ماشینت رو با چهار میلیون افزایش بعد از 6 ماه تاخیر تحویلت دادیم برو خدات رو شکر کن!!! اشکالات دیگه اش رو وقتی رو شدن می گم. البته محاسن هم داره (زیبایی - نرمی گاز و کلاچ - جی پی اس کارآمد و ...) ولی با این همه ایراد نباید اندازه یه خونه قیمت داشته باشه.
ناشناس۱۰۵۸۱۷۵۰۷:۰۵:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
با سلام، هنوز هم اعتقاد من اینه تا مشتری هست و مردم میخرند اونهم با ولع اوضاع بهتر نخواهد شد. بحث هم ندارد. ما مردم به هر کیفیتی رضایت بدیم بهمون خدمات میدن. مثل چیزهای دیگه و کیفیت و قیمت مواد غذایی....
ناشناس۱۰۵۷۹۱۷۱۷:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۹
احسنت سیصد تا نماینده اینجوری لازم داریم نمایند های خنثی و سیاست زده که در بهترین حالت بخاطر نفع جریان سیاسیشون به مخالفان، بدون مدرک تهمت میزنن، در رأس امر نیستند
ناشناس۱۰۵۸۴۳۸۱۱:۲۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
بهتره بری سریال کیف انگلیسی رو به دقت تماشاکنی روزحال کنونی مجلس ماست!
ناشناس۱۰۵۷۹۱۸۱۷:۰۵:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۹
همین آقای پارسایی تا چند وقت پیش مدافع سرسخت خودروسازهای داخلی و مخالف سرسخت واردات خودرو بود حالا چی شده که جهت .. عوض شده من نمیدونم
ناشناس۱۰۵۷۹۲۱۱۷:۱۳:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۹
خدایی این 206 صندوقدار به لحاظ طراحی فاجعه س، بعد میگن توش نوآوری شده؟! واقعا اگر عنوان زشت ترین خودروی دنیا رو بهش بدن نباید تعجب کرد
عباس۱۰۵۸۰۰۲۱۹:۵۱:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۹
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا.... دم انتخابات؟ بعد انتخابات چی؟
ناشناس۱۰۵۸۰۴۹۲۱:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۹
دَر اون کمیسیون بدرد نخورو باید.. گرفت که بعد این همه کارشکنی ها و هزینه هایی جانی و مالی که مسئولین هزینه شو ندادند بلکه ملت داده، هنوز داره از خدا کمک میگیره تا جلوی این همه بی قانونی رو بگیره.وای بر شما، وای بر شما
ناشناس۱۰۵۸۱۰۷۰۰:۱۷:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
واقعا خنده داره مدیر عامل ایران خودرو رو بر کنار میکنن میگن قیمت ها غیر قانونی برده بالا خوب قیمت و برگردونید به قانونی چرا اینکارو نمیکنید مارو چی فرض کزدین
علی۱۰۵۸۱۲۹۰۰:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
این صنعت درست شدنی نیست. با تحریم و بسته بودن درهای ورود قطعات الکترونیکی مختص خودرو، هیچ آپشنی را نمیتوان در خودروهای این دو شرکت دید. خیلی پیچیده نیست، آی سی های ساخت چین با تکنولوژی آمریکا به ایران نمیرسند. البته توان تولید قطعات الکترونیکی در داخل هم نزدیک به صفر است.
ناشناس۱۰۵۸۲۶۱۰۹:۰۰:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
خودرو ملی ................ننگ ملی خودرو ملی .............حقارت ملی خودرو ملی .....نماد فساد و رانت خودرو ملی ........تحقیر یک ملت خودرو ملی به بازی گرفتن جان میلیونها انسان
ناشناس۱۰۵۸۲۷۸۰۹:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
شما هم مثل بقیه خریده می شوید! قیمت چند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین