یکه زارع چرا برکنار شد؟

گروه اقتصادی الف،   3980529003 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزگذشته در حالی دوره ۶ ساله مدیریتی یکه زارع در شرکت ایران خودرو به اتمام رسید که صحبت‌های مختلفی در مورد دلایل این تغییر آنهم در تعطیلات تابستانه خودروسازان مطرح است.

تسنیم نوشت: ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود اعلام کرد که مدیرعامل ایران خودرو به دلیل تغییر غیر منطقی قیمت محصولات این شرکت برکنار و آقای علی آبادی جایگزین او در این شرکت خودروسازی می‌شود.

 به گفته ربیعی،مدیرعامل ایران خودرو به صورت عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولاتش را افزایش داده و به همین دلیل برکنار می شود. به اعتقاد دولت افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید بررسی شود که آیا اشتباه نرم افزاری یا خطای شخصی بوده است.

روز گذشته در حالی  دوره 6 ساله مدیریتی یکه زارع در شرکت ایران خودرو به اتمام رسید که صحبت‌های مختلفی در مورد دلایل این تغییر آنهم در تعطیلات تابستانه خودروسازان مطرح است. برخی از فشار نمایندگان مجلس در تغییر مدیریت ایران خودرو صحبت می‌کنند و عده ای دیگر فروش تعدادی از خودروها آنهم خارج از ضوابط فروش را دلیل این موضوع می دانند.

البته اظهارات اخیر پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس هم در این تصمیم گیری وزارت صنعت بی‌تأثیر نیست. به گفته وی براساس گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل 90 فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند محرز است.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو 206 است. طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو 206، 250 میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به 3 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

پارسایی درباره‌ طراحی 120 میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه 70 نیز گفت: در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس 123 میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز 400 تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل 90، بین سال‌های 84 تا 93 نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعاً 110 میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن 22 میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا 49.5 میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس 39.5 میلیارد تومان هزینه شده است.

علاوه بر این موضوعات بحث دریافت و هزینه کرد ارز دولتی هم در این شرکت با ابهامات زیادی همراه است به نوعی عده‌ای معتقدند هزینه کرد ارزها در مسیر درست تولید نبوده است. در کنار این موارد نباید بدقولی این شرکت در تحویل خودروها به مشتریان را نادیده گرفت به نحوی که بسیاری از مشتریان هر روز ناراضی تر از دیروز بابت تأخیر در تحویل خودروهای خود هستند. البته افزایش چندین باره قیمت ها که در مقطعی با مخالفت دولت و در مقطعی به بهانه ایرادات فنی اجرایی شد هم در این رابطه بی تأثیر نیست.

در بررسی کارنامه 6 ساله یکه زارع در شرکت ایران خودرو شاید مهم ترین موضوع را باید تعامل او با شرکای فرانسوی برای ادامه فعالیت آنها با خودروسازان عنوان کرد. در دور جدید رایزی ها که نقطه شروع آن از 8 بهمن 94 با سفر رئیس جمهور به فرانسه بود  گفته شد "برای نخستین بار است که یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودروی ایران حضور پیدا می‌کند". اما متأسفانه خبری از سرمایه گذاری نشد و در نهایت نه تنها ایران غرامتی از بدقولی پژو دریافت نکرد بلکه فقط این قرارداد صرف آموزش تعدادی از پرسنل شرکت شد.

در آن مقطع مدیرعامل ایران خودرو در واکنش به انتقادات نمایندگان مجلس مبنی بر محرمانه بودن قرارداد اعلام کرد که رقم دقیق غرامت ایران از پژو را 427 میلیون و 600 هزار یورو است که 116 میلیون یورو به مسائل جاری و گذشته و 311 میلیون و 600 هزار یورو مربوط به مسائل آتی است.

وی تأکید کرد "ما در قرارداد جدید بیشترین منافع را برای ایران خودرو کسب کرده‌ایم البته باید تأکید کنم پژو در هیئت مدیره خود برای ارائه امتیاز به ما با مشکل روبه‌رو شده و من در همان جلسه‌ای که در فرانسه برای انعقاد قرارداد برگزار شده بود به نمایندگان خود گفتم اگر آنها بر سر موضوعات خود اصرار دارند میز مذاکره را ترک کنند، خوشبختانه در نهایت توانستیم تا حدودی منافع شرکت خود را در این قرارداد تأمین نماییم".

با این وجود شرکای فرانسوی در 6 آگوست (15 خرداد)  97 شروع به تعلیق فعالیت‌های سرمایه گذاری مشترک (در ایران) کردند به نحوی که با تعلیق همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی عملاً تجربه چند سال گذشته ایرانی‌ها با شریک بدقول فرانسوی تکرار شد. هرچند از همان روزهای نخست تنظیم قرارداد جدید با پژو هشدارهایی داده شد اما وزارت صنعت و خودروسازان سخن از گرفتن تعهداتی از شریک فرانسوی برای اجرای قرارداد مطرح می‌کردند که هیچ وقت جزئیات این موضوع رونمایی نشد.

*چرا سخنگوی دولت خبر برکناری مدیرعامل ایران خودرو را اعلام کرد؟

در همین ارتباط سعید باستانی با اشاره به اینکه هنوز مشکل دولتی بودن شرکت های خودروساز برطرف نشده است، می‌گوید: درحالی سخنگوی دولت خبر از برکناری مدیرعامل ایران خودرو را اعلام می‌کند که این موضوع باید توسط هیئت مدیره شرکت مطرح می‌شد. این امر نشان می‌دهد که هنوز تکلیف خودروسازان با دولت مشخص نیست و همچنان نخ خودروسازان به دولت وصل است.

وی با بیان اینکه مدیریت دولتی شرکتهای خودروساز عاملی شده تا آنها بعد از اتمام عملکرد خود در شرکتهای خودروسازی کیف خود را برداشته و توضیحی ارائه نمی‌کنند، افزود: فارغ از اینکه یک مدیرعامل در دوره مدیریت خود چه فعالیتی داشته و به فرض محال آیا تخلفی انجام داده یا خیر باید در پایان دوره مدموریت جوابگوی عملکرد خود باشد اما کسی از او سوال نمی‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس به تغییر مدیریتی ایران خودرو اشاره کرد و افزود: ضعف مدیریتی در این شرکت عاملی شد تا تغییرات مدیریتی اعمال گردد البته بنده در جریان جزئیات کامل دلایل این تغییر نیستم اما می‌توان گفت زیان انباشته تأمین مالی شرکت، خودروهای کف کارخانه و عدم ترخیص مواد اولیه تولید خودرو در گمرکات از جمله دلایل این موضوع بوده است.

باستانی با اعلام اینکه اخیرا شرکت ایران خودرو با وجود کاهش قیمت خودرو در سطح بازار اقدام به تغییرات قیمتی تعدادی از محصولات خود کرد، اظهار داشت: این یک مدیریت اشتباه بود مگر می‌شود این اشتباه را به گردن اشکالات فنی در صدور دعوت نامه‌ها عنوان کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۷۳۲۰۰۲:۰۵:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۹
باید اعدام بشه خودش و مدیران نجومی بگیرانش
ناشناس۱۰۵۷۴۴۷۰۷:۵۲:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۹
وزرای صمت هم که به او حکم دادند و یا او را نگه داشتند باید دستگیر شوند اگر این شد سرمایه اجتماعی نظام تا حدودی ترمیم میشود وگرنه با برخورد با رده دومی و سومی ها ..
ناشناس۱۰۵۷۵۱۶۰۹:۴۱:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۹
همه را یا اعدام کنید یا زندانی.دلیلی دیگه نداشتید و کسی را پیدا نکردید.همه می دانند دولت مهمترین عامل گرانی است.مگه ایران خودرو خصوصیه که با شخص درست بشه.
Mr۱۰۵۷۵۲۰۰۹:۴۵:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۹
باسلام این اقدام لازم بود ولی کافی نیست لطفا آقای نعمت بخش را نیز بر کنار کنید
ناشناس۱۰۵۷۵۷۰۱۰:۲۱:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
رفرم در ایران خودرو گام مثل تحولی است
نیما۱۰۵۷۵۷۶۱۰:۲۷:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۹
مبارزه با فساد و محاکمه فاسد خوبه ولی اگر مردم نتیجش رو در زندگیشو نبینند یعنی اینکه هنوز سر نخ اصلی آزاد است و این موجب بی اعتمادی بیشتر میشه.
ناشناس۱۰۵۷۵۹۸۱۱:۰۳:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۹
مگه ارز سه برابر نشده؟ این یعنی همه چیز دیر یا زود سه برابر میشه جز سفره ی حقوق بگیران که یک سوم شده.
ناشناس۱۰۵۷۶۲۱۱۱:۲۹:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج ، آقایان جهانگیری و نعمت زاده ( ملقب به پدر صنعت ) و و و معماران اصلی و مستقیم صنعت خودرو از سالهای بسیار دور تا امروز هستند ، پس نباید انتظاری بیش از داشت .
ناشناس۱۰۵۷۶۲۳۱۱:۳۰:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۹
متاسفانه وقتی یکی مدیر میشه خدا و پیغمبر نمیشناسه!!!! هیهات
ناشناس۱۰۵۷۶۵۵۱۱:۴۷:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
طراحی صندوق عقب برای ۲۰۶ و تاسیس سایتهای پول حرام کن در سنگال و ونزوئلا ربطی به یکه زارع نداره
ناشناس۱۰۵۷۶۵۷۱۱:۴۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۹
اگه هنوز باید بررسی کنید چرا برکنار شده؟ اگه برکنار شده یعنی مسجل که طرف خطا کرده اگه خطا کرده و جرم مرتکب شده چرا دادگاهی نمیشه؟ اگه مسجل شده که قیمت ها را بی دلیل بالا برده، پس چرا قیمت ها پایین نمی یاد؟؟؟ و ..
ناشناس۱۰۵۷۶۶۸۱۱:۵۳:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۹
اشتباه نرم افزاری یا خطای شخصی بوده است. شخص گرفتید چرا کامپیوتر و نرم‌افزارش رو نگرفتید چون شخص در میره لااقل کامپيوتر به اشد مجازات برسه و مردم طعم شیرین عدالت بچشند.
ناشناس۱۰۵۷۶۹۴۱۲:۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۹
فساد در ایرانخودرو و سایپا دقیقا مصداق فساد نهادینه شده است از همان ابتدا ی ثبت نام و فروش در نمایندگی بگیرید تا قرار داد با قطعه سازان بخصوص قطعه سازان کوچک چون بزرگان در سطوح دیگری طرف هستند . قطعه سازان اولا هیچ اطمینانی که کارشان استمرار داشته باشد ندارند هر لحظه به بهانه قیمت کمتر رقیب قرار داد میتواند فسخ شود در این تولیدات کیفیت با هزینه ارتباط مستقیم دارد با اطمینان بشما میگویم از سفارش ساخت تا آخرین مرحله کنترل کیفیت و تحویل قطعه به انبار قطعه ساز باید رضایت ماموران را جلب کند . همه هم همه چیز را میدانند .
جهان۱۰۵۷۷۲۰۱۲:۳۹:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۹
یعنی قیمت خودروباکاهش روبروشده !
ناشناس۱۰۵۷۷۳۵۱۲:۵۶:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۹
خودرو سازها به بیمه ها و قطعه سازها بدهی های میلیاردی دارند .
ناشناس۱۰۵۷۷۵۰۱۳:۱۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۹
یعنی از فردا قیمتها به صورت منطقی !!! میاد پایین ؟ بیچاره مهره ای بود برای بالا بردن قیمتها..
ناشناس۱۰۵۷۸۰۸۱۴:۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۹
شاید کمی دقت در انتخاب مدیران شایسته تر راه حل مشکل باشد. درسال 90 سهام زامیاد و سایپا حدود 2250 ریال بود و در طول این سالها 1 ریال سود نداده اند و همیشه در محدوده ضرر بوده اند و و بعد از آن سال , سالهای متمادی ( بعنوان مثال ) قیمت سهام زامیاد بین 500 تا 650 ریال بوده است ( که این خود نوعی تقلب و حساب سازی شاید باشد ) . اما آیا حقوق و مزایای مدیریت این شرکتها هم در حد ارزش سهام آنها بوده است ؟ چرا هیچ کس از مسئولین و نمایندگان مجلس هم به این مطلب ورود نکرده است ؟ و با وجود 10 برابر کردن حدودا قیمت خودرو ( مثلا پراید بعنوان کمترین افزایش طی این سالها) نه تنها سودی نصیب سهامداران نشده بلکه میزان ارزش سهام نیز بشدت افت کرده . پس مسئول این ضمان زیاد سهامداران جزء و واقعا خصوصی ( وقتی دم از خصوصی سازی میزنیم ) کیست ؟؟؟ بهتر است یک حسابرسی بسیار دقیق با تیمی سالم و بی غرض وارد شود و مسببین را مواخذه و ضرر و زیان سهامداران بی پناه را از مسئولین مربوطه بگیرند و به نوعی جبران خسارات اینها گردد.
ناشناس۱۰۵۷۸۸۳۱۶:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
یکه زارع چرا برکنار شد؟ خب معلومه چرا یکه زارع یکه تاز افزایش چند برابری قیمت خودرو بود و حالا که قیمت چند برابری خودروها تثبیت شده است به عنوان یک قربانی عمل کرده و به نشانه عملکرد مثبت دولت در برخورد با گرانفروشی خودرو برکنار می شود سوال اینجاست که آیا با برکناری این فرد قیمت خودرو به قیمتهای قبل باز میگردد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا باید همچنین فردی درصورت تخلف فقط از سمتش برکنار شود و نباید محاکمه و زندانی شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۵۷۹۱۴۱۶:۵۶:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
نمي دانيم چرا هر مديري. كه دوره مديرتش تمام مي شود أورا دستگير مي كنند
شهرانی۱۰۵۷۹۷۱۱۸:۵۲:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۹
چیزی که مشخص است اینکه این بابا با چراغ سبز دولت هر کاری را انجام میداده.
ملت۱۰۵۷۹۹۶۱۹:۳۹:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۹
این هم از شرکت ... خودرو!!
ناشناس۱۰۵۸۰۱۴۲۰:۳۲:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۹
برای اینکه تنها ..یکه تازی کرده
ناشناس۱۰۵۸۰۴۰۲۱:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۹
علت!؟ توليد سلطان ميل لنگ .. و دريافت ستاره هاى كيفى غير واقعى.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین