با این قوانین، چند نفر حاضرند مسئولیت بپذیرند؟

احمدرضا هدایتی*،   3980528118 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
با این قوانین، چند نفر حاضرند مسئولیت بپذیرند؟

بی‌شک در حکومت اسلامی، پذیرش هر مسئولیتی مساوی با پذیرش تعهد به پاسخگویی دنیوی در برابر افکار عمومی جامعه و مسئولین مافوق و مهمتر از آن، پاسخگویی اُخروی در محضر باریتعالی است و درست به همین دلیل، مسئولینی که با قبول این شرط در زمره خدمتگزاران نظام اسلامی قرار گیرند، نه‌تنها در پیشگاه الهی دارای جایگاه خاص هستند، بلکه در نزد مردم نیز از ارج و قرب ویژه برخوردار خواهند بود.

اما آیا این مفهوم می‌تواند به معنای بهره‌مندی بیشتر و نامتعارف صاحب‌منصبان و کارگزاران نظام اسلامی از بیت‌المال و سایر امکانات عمومی برای نفع شخصی و خانوادگی باشد؟

از آیات و روایات الهی چنین استنباط می‌شود که در اسلام، مسئولیت‌پذیری و خدمتگزاری به دین و ملت و مملکت، برای صاحب مسئولیت یک هدیه الهی و یک فرصت استثنایی در جهت رسیدن به قرب الهی تلقی می‌شود و لذا کارگزران نظام اسلامی نباید و نمی‌توانند انتظار داشته باشند که به واسطه خدماتشان، سهم بیشتری از بیت‌المال در اختیارشان قرار گیرد.

در واقع در حکومت اسلامی، واگذاری مسئولیت به افراد، فرصتی است که اگرچه ممکن است سختی‌های کار برای فرد مسئول را افزون نماید و با ارتقاء جایگاه خدمتگزاری بر سختی آن افزوده شود، اما از آنجا که در اکثر موارد، یک مسئول مرفه و صاحب ثروت نمی‌تواند، به‌طور کامل بر کار خود متمرکز و به‌درستی نقش و مسئولیت خود در قبال مردم و جامعه را ایفا نماید، بنابراین همواره باید، در شرایطی مشابه شرایط محرومین و نهایتاً همسطح اکثریت جامعه قرار داشته باشد.

به‌عبارت دیگر اگر مسئولین نظام از جنس مردم باشند و سطح و شکل زندگیشان همانند آنها باشد و در زندگی شخصی قناعت و ساده‌زیستی را برگزینند، نیازهای جامعه را بهتر درک خواهند نمود و با تلاش مظاعف به وظیفه خود عمل خواهند نمود و لذا مشکلات کمتری در جامعه بروز خواهد کرد.

با این توصیف، حکومت اسلامی برای اعتمادسازی و جلب بیش‌ازپیش نظر مردم برای همکاری با مسئولین، باید قوانین ویژه‌ای را به‌عنوان شروط واگذاری مسئولیت به افراد تعیین و آنها را به شکل واقعی اجرا نماید.

برخی از قوانین پیشنهادی که در این رابطه باید تصویب یا به‌طور جدی اجرا شوند، عبارتند از:

    1- اجرای دقیق و کامل قانون اعلام دارایی مسئولین در بدو خدمت و پایان خدمت.

    2- اجرای دقیق و کامل قانون عدم واگذاری مسئولیت‌های مهم و حساس به دو تابعیتی‌ها.

    3- اجرای دقیق و کامل قانون ممنوعیت واگذاری یا برعهده گرفتن چند مسئولیت همزمان (اعم از خصوصی یا دولتی) توسط یک نفر.

    4- اصلاح و اجرای قانون سقف حقوق و مزایای قابل پرداخت به مدیران، (حداکثر تا سقف یک و نیم برابری حداکثر حقوق کارمندان همان دستگاه) و ممنوعیت پرداخت هرگونه وجه دیگری (اعم از حقوق و مزیا، کارانه، پاداش، عیدی، سودسهام و امثال آن) خارج از سقفی که تعیین می‌گردد.

    5- تصویب قانون ممنوعیت واگذاری تأمین نیازهای دستگاهی که مدیر مربوطه مسئولیت آن را بر عهده دارد به شرکت‌ها و موسسات وابسته به خود یا بستگان درجه اول، مگر در موارد خاص و با کسب مجوز از بالاترین مقام مسئول، تا از فساد جلوگیری شود.

    6- تصویب قانون ممنوعیت شرکت بستگان درجه اول مدیران در مناقصه‌ها و مزایده‌های احتمالی دستگاهی که فرد موردنظر مسئولیت آن را برعهده دارد.

    7- تصویب قانون ممنوعیت استفاده از رانت مسئولیتی توسط مدیران و بستگان وی برای ثبت موسسات و شرکت‌های خصوصی (به‌ویژه موسسات خدماتی مثل؛ مدرسه غیرانتفاعی، موسسه آموزشی، موسسه عمرانی، موسسه تجاری و امثال آن) که صدور مجوز تأسیس آنها در حیطه اختیارات دستگاه مربوطه (دستگاهی که فرد موردنظر، مدیریت آن را بر عهده دارد) قرار دارد.

    8- تصویب قانون ممنوعیت استفاده از خدمات ویژه دستگاه ذیربط برای فرد مسئول و بستگان درجه یک او، حداقل تا زمانی که مسئولیت آن دستگاه را برعهده دارد.

    9- تصویب قانون اجتناب از مهاجرت یا اقامت و یا حتی مسافرت برای تحصیل و درمان (مگر بنا بر ضرورت) فرزندان و سایر اعضای درجه یک خانواده مسئولین عالی نظام در خارج از کشور، حداقل تا زمانی که مسئولیتی حساس یا حیاتی را بر عهده دارند.

    10- تصویب قانون ممنوعیت اعطای تسهیلات و خدمات ویژه متقابل و نامتعارف مدیران به یکدیگر، به‌منظور جلوگیری از دورزدن قانون.

با این توصیف و به بیان دیگر؛ مسئولین نظام اسلامی و خانواده، بستگان و دوستان آنها، به همان میزان می‌توانند از تسهیلات و خدمات دستگاه مربوطه (دستگاهی که مسئولیت آن را بر عهده دارند) برخوردار شوند که سایر افرا جامعه از آن منتفع می‌شوند و به تعبیر دیگر، پذیرش مسئولیت نمی‌تواند، بهانه پارتی‌بازی، رانت‎خواری و یا حتی دریافت حق و حقوق و خدمات ویژه برای مسئولین واعضای خانواده آنها باشد.

بنابراین اینک این سوال مطرح می‌شود ‌که به‌راستی در صورت وضع و اجرای دقیق و کامل چنین قوانینی، چند نفر واجد شرایط واگذاری مسئولیت و تفویظ اختیار برای اجرای مسئولیت‌ها خواهند بود و چه تعداد از افراد جامعه حاضرند، پذیرای مسئولیت‌ها باشند.

در پاسخ باید گفت؛ اگرچه از تعداد داوطلبین و علاقه‌مندان به مسئولیت‌ها کاسته خواهد شد، اما قطعاً کسانی که با قبول چنین شرایطی پذیرای مسئولیت‌ها باشند، بیش از دیگران قابل اعتماد و اطمینان بوده و از پشتوانه مرددمی بیشتر و طبعاً عنایت ویژه الهی بهره‌مند خواهند بود.

کلام آخر؛ بدیهی است که برخی از مشاغل مهم و تأثیرگذار ملی مانند؛ مشاغل و فعالیت‌های علمی و پژوهشی، تعلیم و تربیت، دفاعی و انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی، حقوقی و قضایی و سایر موارد مشابه می‌توانند و بلکه باید با تعیین دقیق خطوط قرمز، از ضوابط و امتیازات ویژه برخوردار باشند.

 

*کارشناس ارشدمدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۸۳۵۸۱۰:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
قوانین تبعیض آمیز و زمینه های رانت را حذف کنید و گرنه حتی با وجود بگیر و ببندهای فعلی دوباره و چند سال دیگه باز درگیر فسادهای بدتر از اکنون خواهیم بود . حذف سهمیه در تحصیل و گزینش ها .. فقط به رشد ظاهرسازی .. منجر می شود که نتیجه اش را امروز می بینم مشتی..بی اعتقاد در همه ارکان نفوذ کرده با ظاهر مذهبی مردم را از دین بری می کنند و به نام اسلام سرمایه های کشور را به تاراج می برند در حالی نه به خدا اعتقاد دارند و نه اسلام ...
ناشناس۱۰۵۸۳۶۰۱۰:۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
در حال حاضر دقیقا بر عکس شده و بسیاری از مدیران کاملا از تبعات تخلفات یا ناتوانی های خود مصون هستند، درحالی که باید قوانین و نظارت مردمی آنقدر قوی باشد که مدیر نالایق نتواند بر مسند بشیند و بدون زحمت تنها از مواهب مدیریت برخوردار باشد.
ناشناس۱۰۵۸۳۶۸۱۰:۲۵:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تنها راه نجات ملت مدیریت جهادی بدست جوانان که صلواتی اماده کار کردن و زندگی ساده
ناشناس۱۰۵۹۸۹۰۱۱:۵۲:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
یکیش هم حتما خودت هستی که حاضری صلواتی مسئولیت بگیری ! ما هم باور کردیم فقط مشکل اینه که اختلاس گران فعلی هم با همین شعارها سر کار اومدن
حسین۱۰۶۰۳۵۴۱۹:۰۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۳۱
دورباطل این جوانان بعدا تبدیل به مفسدان اینده می شوند
ناشناس۱۰۵۸۳۷۹۱۰:۳۴:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
عزیز دل برخی از این کاندیداهای مجلس و شورای شهر و وزارت وصدارت برای همین شور خدمت آن همه هزینه میکنند و الا چه دلیلی دارد که به اندازه حقوق 20 سال نمایندگی مجلس را خرج تبلیغات کنند؟ برادر معاون اول رییس جمهور برای چه بانک زده؟ برادر خودش برای چی زندان افتاده؟ رییس بانک مرکزی، رییس ایران خودرو، برادزاده معاون وزیر اینها همه از شوق خدمت به مرز خودکشی رسیدند باز هم ما قدرشناس نیستیم. پسر رییس جمهور اسبق، معاون اول رییس جمهور سابق ... از شوق خدمت زیر بار این مسئولیت های سنگین اوین نشین شدن
علی 671۱۰۵۸۳۸۱۱۰:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
با این تفاسیر شما باید دل شیر داشت تا بتوان در اسلام مسئولیت قبول کرد که بسیار درست و متین است با آن آخرتی که ذکر شد .تازه اگر سرباز امام زمان (ع) بودی که دیگر خدا می داند چه به سر طرف می آید .آیا این حقایق درست است و شدنی ،اگر آری که خدا به داد دولت برسد با این حکومت داریش و این همه بد بختی و فلاکت که برای مردمش بوجود آورده و اکثریت را در سر سطل زباله دنبال رزق و روزی برای فرزندانشان فرستاده .تازه ..خدا به دادش برسد با این افتضاحی که بوجود آورده .
ناشناس۱۰۵۸۳۸۶۱۰:۴۳:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
همه موارد دکر شده بیانگر ان است که عده ای یه هر طزیق باید پست بگیرند. و تین فاجعه اور بوده و هست. راه مشخص است مبارزه با فاسدین نه در دادگاه بلکه در قوانینی که باید تدوین گردد. تعریف جرم و بدون اغماض رسیدگی. حالا شما بیا هزار تبصره بگدار تا اینکه افراد خاصی پست بگیرند. خنده دار است
ناشناس۱۰۵۸۳۸۸۱۰:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
دقیقا مردم هم باید چنین مسئولینی را خواهان باشند . اگر فردی مسئولیتی را بپذیرد و عکس این موارد را خواهان باشد و یا عمل نماید بدنبال خدمت رسانی به مردم نخواهد بود و شعار احساس مسئولیت در قبال مردم و خدا بهانه ای بیش نیست .
زنده رود۱۰۵۸۳۹۴۱۰:۵۱:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
دیدگاه بسیار عالیست فقط چطور میتوان به مدیران فسیل که به منابع و مناصب مملکت چسبیده اند این قوانین را حالی کرد و آنها را از میز خدمتشان!!! جدا کرد؟
ناشناس۱۰۵۸۴۲۳۱۱:۰۹:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
میلیونها نفر ، چون تنها با یک امضاء طلائی می توانند ( گنج قارونی ) را تصاخب کنند که برای هفتاد و هفت نسل بعدشان هم کافی خواهد بود .
ناشناس۱۰۵۸۴۳۴۱۱:۱۷:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
بی‌شک در حکومت اسلامی، پذیرش هر مسئولیتی مساوی با پذیرش تعهد به پاسخگویی دنیوی در برابر افکار عمومی جامعه و مسئولین مافوق و مهمتر از آن، پاسخگویی اُخروی در محضر باریتعالی است و درست به همین دلیل، مسئولینی که با قبول این شرط در زمره خدمتگزاران نظام اسلامی قرار گیرند، نه‌تنها در پیشگاه الهی دارای جایگاه خاص هستند، بلکه در نزد مردم نیز از ارج و قرب ویژه برخوردار خواهند بود. عجب!!!عجب!!!! ماکه سالها چنین چیزی ندیدیم و احتمالا ..!!!
ناشناس۱۰۵۸۴۸۰۱۱:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مدیران نورچشمی عبور کرده از فیلتر گزینش امتحانشونو پس دادن باس برن پی کارشون برا مدیریت اون نجومیهایی که خوردن . شاید بهتر باشه اونا برا همیشه از ایران مهاجرت کنن تا نحوه مدیریت صحیح رو به خارجی ها هم یاد بدن
ناشناس۱۰۵۸۷۷۸۱۴:۲۴:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
نخبه باید نجومی حقوق بگیره
ناشناس۱۰۵۸۶۰۱۱۲:۴۸:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
طرف باید مغز خر خورده تا این شرایط که نابود کننده اینده خودش و خانواده اش و فرزندانش قبول کنه کجا اسلام و قران همچین شرایطی هست
ناشناس۱۰۵۸۸۰۱۱۴:۳۴:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
چرا تازه و اینقدر دیر به فکر افتادید؟! در این سال ها مسئولین بار خود و صد نسل بعد رو بستن و زندگی کلی جوان رو تباه و نابود کردند. تا صد سال بعد تازه اگر هزار نفر مثل جناب رئیسی و توکلی پیدا بشه تا اجازه نده باز فساد انجام بدن شاید اوضاع یکم بهتر بشه...
محمودی۱۰۵۸۸۶۸۱۵:۱۶:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
با وجود این قوانین همه حاضرند مسئولیت بپردازند
ناشناس۱۰۵۹۲۷۴۲۰:۱۱:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ما تشنگان قدرتیم نه شیفتگان خدمت
ناشناس۱۰۵۹۳۵۵۲۱:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مشابه این قوانین از قبل وجود دارد. به عنوان مثال فقط قانون منع مداخله کارکنان در معاملات دولتی مصوب سال ۱۳۳۷ را که هم‌اکنون هم کاملا معتبر است مطالعه کنید. ولی کو کسی که اجرا کند.
ناشناس۱۰۵۹۳۶۵۲۱:۴۹:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
بسیاری هستند که گریه می کنند، التماس می کنند، رشوه می دهند تا به یک پستی دست یابند.
ناشناس۱۰۶۰۱۲۱۱۴:۵۵:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
جالب بود تصویب قوانین خوب بهترین راهکار است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  8. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین