پول‌های بزرگ کثیف چگونه در اقتصاد کشور جابجا می‌شوند؟

  3980528115 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ایران قواعد و ساختار مناسبی برای شناسایی مفسدین اقتصادی در اولین قدم‌های ارتکاب جرم وجود ندارد. انفعال نسبت به روند وقوع جرم، اجازه اخلال در اقتصاد را به مفسدین می‌دهد.

پول‌های بزرگ کثیف  چگونه در اقتصاد کشور جابجا می‌شوند؟

به گزارش الف چگونگی مبارزه با فساد همیشه برای کشورها یکی از سؤال‌های اساسی بوده است. باوجود ایجاد ساختار و ضوابط برای جلوگیری از فساد در کشورهای توسعه‌یافته، همچنان فسادهای بزرگی در آن‌ها رخ می‌دهد. اما آنچه درزمینة مبارزه با فساد اهمیت دارد، رساندن فساد به کمترین حد ممکن است.

شفاف نبودن هدف یک تراکنش بانکی، شاه‌کلید فساد

ایران به‌عنوان یک کشور درحال‌توسعه همچون دیگر کشورهای هم‌رده خود درگیر برخی فسادها است. فسادهایی که دادگاه‌های ایران در چند سال اخیر با شتاب بیشتری در حال برخورد با آن‌ها هستند. فسادهایی که مردم بعضاً با اسامی چون بابک زنجانی یا حسین هدایتی با آن‌ها آشنا هستند. برخی مواقع نیز با القابی چون سلطان سکه و سلطان قیر خودنمایی می‌کنند.

مفسد اقتصادی پیش از ارتکاب جرم به چگونگی پنهان کردن آن از حاکمیت می‌اندیشد. درواقع با حل این معما، دیگر مهم نیست که چه حجمی از فساد رخ می‌دهد، چون حاکمیت اصلاً توان شناسایی فساد را ندارد. بدون شک هر مفسد اقتصادی برای محقق کردن هدف خود نیاز به انتقال پول دارد.

اگر دزدی‌های کوچک نادیده گرفته شود، فسادهای بزرگ، بدون انجام تراکنش‌های بزرگ بانکی امکان‌پذیر نیست، زیرا حجم اسکناس موجود در اقتصاد کمتر از 3 درصد پول کشور است. بقیه پول را اعداد داخل حساب‌ها تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، ارزش کم پول ایران مانع استفاده از اسکناس در معاملات کلان می‌شود. درنتیجه افراد برای انجام فساد اقتصادی ناگزیر به استفاده از تراکنش‌های بانکی هستند.

تعدد حساب بانکی ترفند سلطان سکه برای شناسایی نشدن

با توجه به دلایل فوق پنهان کردن ذی‌نفع اصلی در یک تراکنش بانکی همان راه‌حل شناسایی نشدن مفسدین توسط حاکمیت است. طبق آماری که این روزها بسیار در رسانه‌ها دست‌به‌دست می‌شود، در ایران 500 میلیون حساب بانکی وجود دارد. این حجم از حساب های بانکی، ایران را با میانگین هشت حساب برای هر فرد در صدر رده‌بندی جهانی آن قرار داده است. جالب اینجا است که کشور دوم، یعنی سنگاپور به ازای هر فرد بالغ دارای دو حساب است.

این تعدد در حساب‌های بانکی بستری بزرگ برای انجام فساد را فراهم می‌کند. بستری که در حال حاضر محل انتقال نزدیک به 2000 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور است. دقیقاً مفسدین نیز از همین بستر برای پنهان کردن فساد خود از حاکمیت استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به یکی از مفسدین بزرگ و مشهور چند سال اخیر، یعنی سلطان سکه، وحید مظلومین اشاره کرد. این فرد به‌تنهایی 219 حساب داشته که در مدت کوتاهی با انجام 170 هزار تراکنش، (انتقال پول توسط شبکه بانکی) 14 هزار میلیارد تومان را جابجا کرده است. البته این تمام توان وی برای پنهان کردن تراکنش‌های خود از دید حاکمیت نبوده بلکه مظلومین از حساب اطرافیان خود نیز برای پنهان کردن فعالیت گسترده خود در بازار سکه و ارز استفاده می کرد. به‌عنوان‌مثال وی با 32 حساب برادرزاده خود 6300 میلیارد تومان پول را جابه‌جا کرده بود.

خواب زمستانی برخی دستگاه‌های ناظر، در زمان وقوع جرم

مالکیت تعداد زیادی حساب تنها عایدی این حجم از حساب بانکی برای مفسدین اقتصادی نبوده است؛ بلکه آن‌ها موفق به خلق پدیده ای به اسم حساب‌های اجاره‌ای در اقتصاد ایران شده‌اند. اجاره حساب دیگران، به مفسدین اقتصادی این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر استفاده از ظرفیت حساب‌های خود، حساب افراد دیگر که جز نزدیکانشان هم نیستند را مورداستفاده قرار دهند. برای مشاهده این شگرد مفسدین اقتصادی در استفاده از حساب افرادی خارج از دایره اطرافیان خود، می‌توان بازهم به پرونده سلطان سکه اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال محمد اسماعیل قاسمی از همدستان مظلومین که در بین دلال‌های بازار ارز به محمد سالم معروف بود از 700 حساب بانکی به‌طور هم‌زمان بهره می‌برد. یکی از اقشاری که قاسمی از حساب بانکی آن‌ها سوءاستفاده می‌کرد، زنان خانه‌دار بودند. وی از نیاز این قشر به کسب درآمد استفاده و با پرداخت مبالغی، از حساب آن‌ها برای انجام تراکنش‌های خود بهره می‌برد. این مفسد اقتصادی با اجاره حساب آن‌ها، به خرید فروش گسترده و همچنین قاچاق در بازار سکه و ارز می پرداخت.

شاید در ابتدا، با توجه به برخورد با این مفسدین اقتصادی توسط دستگاه قضا این نتیجه حاصل شود که حاکمیت در حال برخورد با این افراد است؛ اما در این بین سؤالی ذهن را درگیر می کند، زمانی که این افراد در حال دامن زدن به آشفتگی بازار سکه و ارز بودند، چرا هیچ قاعده و قانونی برای جلوگیری از اخلال آن‌ها در بازار نبود؟ درواقع، شناسایی دیرهنگام این افراد است که باعث می‌شود آن‌ها پس از کسب سودهای کلان در دام قانون گرفتار شوند.
در حال حاضر حساب‌هایی که مجموع تراکنش‌های آن‌ها در یک سال بیش از 5 میلیارد تومان است، توسط نهادهای ناظر بررسی می‌شود. اما پسینی بودن این روند و طولانی بودن بررسی آن باعث می‌شود، مجرمین پس از اثرگذاری منفی بر اقتصاد کشور شناسایی شوند. این در حالی است که کشورهای توسعه‌یافته بر تراکنش‌های روزانه هر فرد آستانه‌گذاری(سقف) می‌کنند. این آستانه‌گذاری، آن‌هم برای تراکنش‌های 24 ساعت به حاکمیت این اجازه را می‌دهد که مفسدین را در اولین قدم ارتکاب جرم شناسایی کنند. درواقع با ایجاد قواعد و ضابطه‌های مناسب می‌توان تراکنش‌های مشکوک را در همان مراحل ابتدایی شناسایی کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۸۱۱۲۰۰:۳۴:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
با پولشویی و چندین بار گردش پول بخیال خودشان انرا تطهیر میکنند
ناشناس۱۰۵۸۳۴۹۱۰:۱۵:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ساخت و ساز شهرک های ویلایی لاکچری حاصل پولهای کثیف و باد آورده است. چرا حسابرسی نمی شوند؟
ناشناس۱۰۵۸۳۶۴۱۰:۲۰:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
سریال بوی باران در یکی دو قسمت اخیر به زیبایی نحوه پول شویی را به تصویر کشیده است. در مجموع سریال خوبی است. تمام روابط و واقعیت های جامعه را بدون سیاسی کاری به تصویر کشیده است.
ناشناس۱۰۵۸۳۷۶۱۰:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
آیا تصویب FATF ضروری نیست؟
ناشناس۱۰۵۸۱۱۷۰۰:۳۸:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
افراد اصلی فساد معمولا در سایه هستند و پولشویی را با حساب افراد عادی انجام میدهند
ناشناس۱۰۵۸۱۲۷۰۰:۴۵:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
در استان گلستان یه روش خیلی ساده و نخ نما شده هست و اون هم تبدیل پول حاصل از قاچاق مواد مخدر به زمین کشاورزی هست ، به همین سادگی. تقریبا" همه شهروندان گلستانی میدانند که برخی از ملاکین مهاجر از استانهای جنوب شرقی پول خرید این زمین ها رو از کجا تامین می کنند خوبه که دستگاههای نظارتی و قضایی یک رصد ساده انجام بدن خیلی چیزا براشون روشن می شه !
ناشناس۱۰۵۸۱۲۸۰۰:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مقامات براحتی پولهای بزرگ را جابجا می کنند و با رابطه ای که دارند مشکلی ندارند
ناشناس۱۰۵۸۱۴۶۰۱:۲۳:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟؟؟ باید به این نکته کلیدی اشاره کرد که بخشی از حاکمیت از همین عدم شفافیت استقبال می کنه و به دلایل مختلف راضی به شفافیت نیست!!!
ناشناس۱۰۵۸۱۶۴۰۴:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
هیچ چیز تو ایران شفاف نیست.
ناشناس۱۰۵۸۱۶۵۰۵:۲۶:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
توسط برخی مسئولان
ناشناس۱۰۵۸۱۷۲۰۶:۵۸:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
راه کار درستی که در سایر کشورها انجام شده است پایش و شفافیت حساب های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی است. متاسفانه در کشور ما بانک ها پذیرای هر مبلغی از طرف هر شخصی هستند و هیچ وقت به این نکته توجه نشده است که فردی که گردش پولی بالائی دارد منشاء این گردش از کجاست؟ برای حل این موضوع اول باید نگاه بانک ها برای افتتاح حساب از حالت شعبه محور خارج شود بنحوی که هر شخص حقیقی و حقوقی در یک بانک فقط یک حساب جاری، یک حساب قرض الحسنه و یک حساب پس انداز داشته باشد. دوم باید منشاء پول واریز شده به حساب های بانکی کاملا مشخص باشد و در سر فصل های مختلف شامل درآمد ناشی از حقوق، اجاره بها، فروش کالا و خدمات و .. تفکیک گردد و بر اساس همین سر فصل ها ها نیز مالیات از افراد گرفته شود این موضوع در حال حاضر با توجه به گسترش خدمات نرم افزاری به راحتی قابل حصول است. سومین نکته که متاسفانه بانک ها نسبت به آن غافل هستند بحث شناسائی محل سکونت و احراز شغل افراد است. در حال حاضر برای شناسائی هویت افراد کد ملی بسیار کارآمد است ولی برای شناسائی محل سکونت افراد هیچ راه کاری دیده نشده است قاعدتا محل سکونت افراد باید با استفاده از آخرین آدرس ارائه شده در سازمان ثبت احوال برای دریافت کد ملی ملاک قرار گیرد و هر گونه تغییر آدرس محل سکونت باید در این سازمان ثبت گردد ولی آیا بانک ها به این موضوع مهم توجه داشته اند؟ سهل انگاری در احراز شغل افراد تا آنجا پیش رفته است که برای بانک ها تحویل دستگاه های کارتخوان به هر فرد متقاضی هیچ محدودیتی ندارند و به راحتی این دستگاه ها قابل دریافت است. در حالی که این دستگاه ها باید در اختیار افرادی قرار گیرد که دارای پروانه کسب و کار ی اشتغال باشند.
محسن۱۰۵۸۱۷۳۰۷:۰۰:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
این که کاری نداره ، هر نفر مجاز باشه فقط یک حساب داشته باشه و با کد ملی به راحتی میشود این موضوع را کنترل کرد ، سپرده های بانکی هم به شکل اوراق باشه و قابلیت واریز و برداشت نداشته باشه ، کنترل درآمد و اخذ مالیات هم راحت میشود حتما" باید فاجعه اقتصادی و تورم لجام گسیخته پیش بیاد بعدا" فکری بشه و ده ها سال بدون اقدام عملی هم رها بشود قانون گذاران و مسئولین با تاخیر زیاد اقدام می کنند
حسين۱۰۵۸۱۸۵۰۷:۲۷:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
در كشورهاي توسعه يافته براي حساب بانكي هر شخص حقيقي يا حقوقي براساس سطح درآمدي و كاركرد تعريف شده محدوديتي تعيين ميكنند و به طور مثال اگر در حساب يك خانم خانه دار با سطح محدوديت ٥٠٠٠ يورو مبلغي بالاتر واريز بشه اون وجه تا ارائه توضيحات مشخص و مستند توسط صاحب حساب به بانك توقيف ميشه . در صورتي كه اين كار در ايران انجام بشه بسياري از مشكلات كشور اعم از رشوه ، پولشويي، حساب هاي اجاره اي ، فرارمالياتي وو حل ميشه تصويب و اجراي اين قانون نياز به همت بلند يك مسئول شجاع داره كه فعلا گويا در دسترس نيست
ناشناس۱۰۵۸۱۹۸۰۷:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مقصر اصلي خود بانك ها هستند زماني كه كارت بانكي رايج شد بانكها مسابقه صدور كارت گذاشته بودند كوچكترين كاري كه به بانك داشتيم حتما بايد حساب باز كنيم و عابر بانك صادر بشه الانم همينطوره من توي شهر الف حساب دارم ميرم شهر ب همون بانك ميگه نه بايد حساب جديد باز كني امان از اين آمار الكي دادن و خودشيريني براي مافوق
ناشناس۱۰۵۸۴۶۶۱۱:۳۷:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
عالی! کاملا درسته. هر شعبه بانک برای بالابردن پرتفوی خودش مجبورت میکنه حساب باز کنی! تو شعبه دیگه از همون بانک حساب دارم، میگه باید اینجا هم باز کنی و 50تومن واریز کنی؛ اما از فردا میتونی برداشت کنی!
ناشناس۱۰۵۸۲۰۲۰۷:۵۲:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
راهکار مقابله مشخصه همت انجام کار مهمه که نیست
ناشناس۱۰۵۸۲۴۸۰۸:۵۱:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
کاملا درست است ضمن اینکه باید به صورت پیش رویدادی با فساد برخورد کرد و پیش گیری بهتر از درمان است به فهرست فوق باید موارد دیگر را هم اضافه کرد و کنترل فقط نباید روی تراکنشها باشد: 1- کنترل مجموع موجودی تمام حسابهای هر کد ملی 2- کنترل سرعت تغییرات سرمایه و دارایی افراد به ویژه سرمایه های غیر منقول 3- جداسازی حسابهای تجاری از حسابهای غیر تجاری از نظر سقف مجاز موجودی و تراکنش 4- الکترونیک کردن خدمات غیر الکترونیک بانکها نظیر وام 5- قابلیت تعیین هویت فرستنده پول توسط گیرنده البته این فهرست را میتوان تکمیل تر کرد
شمس۱۰۵۸۳۱۲۰۹:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
با سلام ، چرا یک دادگاه علنی با حضور هیئت منصفه و ارباب جرائد در این زمینه ها برگزار نمیشود.
ناشناس۱۰۵۸۳۱۹۰۹:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
هیچ حرکتی از دید تیز بین ماموران مسئول دور نیست مگر اینکه هماهنگ شده باشد. شما دنبال همان هماهنگ کننده باشید نه عوامل اجرایی
ناشناس۱۰۵۸۳۴۷۱۰:۱۴:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
هر کس یک حساب به شماره کد ملی خود داشته باشد کافی است. به همین سادگی می توان همه این مفسده ها را کنترل کرد. چون خودشان در حال خوردن هستند نمی خواهند مشکل را برطرف کنند.
علی۱۰۵۸۴۹۱۱۱:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
اگر موضوع حساب اجاره ای اینقدر شفاف است چرا برای حذف آنها کاری نمی شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین