قیمت برنج طی یک سال ۱۰۰ درصد گران شد

گروه اقتصادی الف،   3980528110 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر انجمن برنج ایران گفت: قیمت انواع برنج از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده است.

به گزارش میزان، برنج ایرانی همانند پسته و زعفران ایرانی یکی از محصولاتی است که کیفیت آن در دنیا و در بین کشورهایی که کشت برنج می کنند زبان زد است.

کشت این محصول در کشور از سالیان گذشته انجام می شده و یکی از قدیمی ترین محصولات کشاورزی در دنیا بوده که برای نخستین بار در کشور چین کشت شده است.

چین، هند و اندونزی بزرگترین تولیدکنندگان برنج هستند همچنین تامین 95 درصد از برنج جهان به دست شالیکاران چین و هند و آسیای جنوب شرقی انجام می گیرد.

باوجود اینکه این محصول از ارزش غذایی بالایی برخوردار است اما افزایش هزینه های تولید، قیمت این محصول را در ایران از حدود دو سال گذشته با چند برابر افزایش قیمت مواجه کرده است.

برنج ایرانی نسبت به اغلب برنج های آسیای از کیفیت بالایی برخوردار است اما به تازگی به دلیل افزایش قیمت این محصول در کشور، رغبت مردم به نمونه های هندی و تایلندی افزایش یافته است.
در همین راستا جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در خصوص  زمان برداشت برنج اظهار کرد: طی سالیان گذشته از مرداد ماه برداشت برنج آغاز می‌شد و با ورود محصول جدید به بازار، روند قیمت‌ها نزولی می شد و این روند کاهشی تا آبان ماه یعنی با کاهش عرضه و افزایش تقاضا ادامه پیدا می‌کرد.

وی در ادامه افزود: اما در سال ۹۸ به دلیل افزایش بیش از حد هزینه‌های تولید، روند نوسانات قیمتی مانند سال‌های گذشته نبود یعنی هم اکنون باید شاهد کاهش تدریجی قیمت برنج می‌شدیم، اما این اتفاق رخ نداد و طی یک هفته گذشته قیمت برنج تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن برنج ایران در خصوص خرید ماشین آلات مکانیزه بیان کرد: طبق برنامه ریزی ارگان‌های مربوطه قرار بود که در سال جاری کشت برنج توسط ماشین آلات مکانیزه صورت بگیرد، اما با افزایش چند برابری قیمت این ماشین آلات، توانایی خرید آن‌ها بسیار کم شد که این موضوع نیز به افزایش قیمت برنج دامن زده است.

علیزاده شایق با اشاره به افزایش میانگین سنی شالیکاران خاطر نشان کرد: میانگین سنی شالیکاران به دلیل عدم فعالیت بیشتر جوانان در این حوزه، بالا رفته که این موضوع باعث کاهش جمعیت شالیکار و افزایش دستمزد آن‌ها شده که نهایتا به افزایش قیمت نهایی برنج در بازار ختم می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بیش از ۷۵ درصد از هزینه تولید را دستمزد کارگران دربر می‌گیرد، با مکانیزه شدن کشت محصولات کشاورزی به خصوص محصول برنج، قیمت نهایی محصول تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

دبیر انجمن برنج ایران گفت: با تمام این تفاسیر و دلایل ذکر شده، قیمت انواع برنج از سال گذشته تاکنون از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

علیزاده شایق در سال جاری باتوجه به باران‌های پیاپی و به موقع در فصل بهار همچنین جاری نشدن سیل در استان‌های مازندران و گیلان، هم میزان تولید و هم کیفیت برنج نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه برنج در زمین‌ها نیازمند گرما و نور مستقیم آفتاب هستند، یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش کیفیت برنج در نوبت امسال شد، گرمای هوا و آفتاب مستقیم بود.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: در سال گذشته پیش بینی برداشت برنج حداکثر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود که تقریبا هم درست پیش بینی شد، اما در سال جاری با توجه به تقویت سطح زیر کشت، پیش بینی می‌شود حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برداشت برنج داشته باشیم.

علیزاده شایق اظهار کرد: واردات و ذخیره سازی برنج در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بسیار زیاده بوده که باعث کاهش واردات در سال جاری شد همچنین افزایش میزان برداشت برنج در سال جاری، کشور را از هرگونه واردات این محصول در سال جاری بی نیاز می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به افزایش قیمت برنج طی دوسال گذشته، رغبت مردم و مصرف کنندگان به برنج‌های وارداتی افزایش پیدا کرده و این موضوع برای اتحادیه رضایت بخش نیست و دولت باید برای کاهش هزینه‌های تولید برنج در کشور هرچه سریعتر اقدام کند.
 
با تمام این تفاسیر نتیجه می‌گیریم که ممکن است برنج ایرانی جایگاه خود را تا چند سال آینده به دلیل کاهش رغبت مردم و شالیکاران به خرید و کشت آن از دست بدهد که تنها راه جلوگیری از آن حمایت‌های دولت و در وهله اول مکانیزه کردن دستگاه‌های کشت برنج است.

دیدگاه کاربران

میلاد حمیدی۱۰۵۶۶۰۴۱۶:۰۴:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۸
ما از دولت خواهش میکنیم که واردات برنج را افزایش دهد تنها راه کاهش قیمت برنج همین است چون هر محصول داخلی که بازار را خالی از رقیب ببیند با بی انصافی تمام و بی اعتنا به مردم ظلم را سرلوحه قرار داده و افزایش قیمت به شکلی مثقالی مانند زعفران را نیز برای برنج ووو خواهیم دید.
ناشناس۱۰۵۶۶۷۸۱۶:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۸
با اينحال نمايندگان شمالی در هيئت مدافعان شاليکاران به خاطر چند رای ، ظاهر شده و جلوی واردات برنج را گرفتند. با اينکار نفرين صاحبان سفره های لاغر شده را به جان خريدند. اف.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین