یادداشت حسین شریعتمداری خطاب به آیات یزدی و آملی لاریجانی

گروه سیاسی الف،   3980528004 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

اختلاف نظر و یا ‌اشتباه در کسب خبر پدیده‌ای است که احتمال بروز آن در میان تمامی افراد جامعه وجود دارد و عالمان دینی و روحانیان برجسته نیز از این قاعده مستثنا نیستند. چاره کار نیز -‌چنانچه خبر از اهمیت تعیین‌کننده و موثری برخوردار باشد- بررسی و کشف واقعیت ماجراست

یادداشت حسین شریعتمداری خطاب به آیات یزدی و آملی لاریجانی

حسین شریعتمداری در سرمقاله شماره امروز کیهان نوشت: درباره مرحوم آیت‌الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی که حضرت امام -‌رضوان‌الله تعالی علیه- از ایشان با عنوان استاد عرفان خود یاد می‌فرمایند آمده است؛ دو سال از ورود ایشان به نجف ‌اشرف و حضور در جلسات درس عارف برجسته، مرحوم آیت‌الله حسینقلی همدانی گذشته بود که روزی به استاد می‌گوید «من در سیر و سلوک خود به جایی نرسیده‌ام» مرحوم ملا حسینقلی می‌پرسد؛ نام شما چیست؟ و میرزا جواد آقا با تعجب می‌گوید مرا نمی‌شناسید؟! من جواد ملکی تبریزی هستم! استاد می‌پرسد با آن ملکی تبریزی دیگر که در همین جلسات درس شرکت می‌کند چه نسبتی داری؟ پاسخ می‌دهد که پسر عمو هستیم. استاد می‌گوید از فردا کفش‌های او را جفت کن! اجرای این دستور برای مرحوم میرزا که با وی کدورتی داشت سخت بود ولی از انجام آن طفره نرفت. دو ماه بعد، استاد از احوال او سؤال کرد و میرزا جواد آقا با خرسندی گفت دریچه‌هایی از معرفت به رویم گشوده شده است و مرحوم ملا‌حسینقلی فرمود؛ زائران تبریزی خبر کدورت تو با پسر عمویت را به تبریز برده و در پی آن میان طائفه شما نیز کدورتی پدید آمده بود اما وقتی تو را دیدند که کفش او را جفت می‌کنی، خبر این احترام و تواضع را نیز به تبریز بردند و کدورت از میان آنها برخاست و به دوستی و برادری تبدیل شد و خدای مهربان به پاداش، دریچه‌های علم و معرفت را به رویت گشود.

دیروز رئیس‌ محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار نامه‌ای مفصل و سرگشاده، به سخنان منتسب به حضرت آیت‌الله‌یزدی پاسخ داد. ماجرا از دستگیری اکبر طبری معاونت اجرایی حوزه ریاست، رئیس‌سابق قوه قضائیه آغاز شد؛ دستگیری این فرد که با اتهامات متعددی مواجه است، بهانه‌ای شد تا موج سنگینی از حملات و هجمه‌ها علیه آیت‌الله آملی لاریجانی شکل بگیرد. ضدانقلابیون خارج نشین با استفاده از بستر فضای مجازی، سردمدار این حملات و تهمت‌ها بودند.

در این میان شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس ‌پیشین دستگاه قضا و رئیس ‌امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تهدید کرده است در صورت ادامه برخورد با طبری، ایران را به مقصد نجف ترک خواهد کرد! یک کانال تلگرامی که در انتشار اکاذیب علیه نظام و شخصیت‌های آن و جعل خبر، یدطولا و سابقه سیاهی دارد، منبع اولیه این شایعه بود. منابع نزدیک به آیت‌الله آملی لاریجانی ضمن تکذیب این شایعه، تاکید کردند که «آیت‌الله آملی لاریجانی به‌زودی جلسات دروس حوزوی خود را در حوزه علمیه قم مجدداً از سر خواهند گرفت و بنایی بر مهاجرت ندارند.»

در ادامه ماجرا، چند روز پیش خبر دیگری در فضای مجازی منتشر شد که در آن آمده بود، آیت‌الله یزدی دبیر محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای نسبت به شایعه مورد ‌اشاره واکنش نشان داده و انتقادات تندی را نسبت به رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرده است این خبر نیز در فضای مجازی و از سوی رسانه‌های خارجی با پوشش گسترده‌ای روبرو شد و ده‌ها دروغ دیگر نیز جعل گردیده و به آن افزوده شد.

و اما، در حالی که گزارش‌های متناقضی درباره صحت و سقم این خبر منتشر شده بود، روز گذشته آیت‌الله آملی لاریجانی با انتشار نامه‌ای مفصل و سرگشاده و البته با ادبیاتی تند، به سخنان منتسب به آیت‌الله یزدی واکنش نشان داد.

اختلاف نظر و یا ‌اشتباه در کسب خبر پدیده‌ای است که احتمال بروز آن در میان تمامی افراد جامعه وجود دارد و عالمان دینی و روحانیان برجسته نیز از این قاعده مستثنا نیستند. چاره کار نیز -‌چنانچه خبر از اهمیت تعیین‌کننده و موثری برخوردار باشد- بررسی و کشف واقعیت ماجراست تا در صورتی که خبر منتشر شده زمینه‌ای از آسیب در پی داشته باشد از بروز آن پیشگیری شود. این فرمول اما، درباره شخصیت‌های اثر‌گذار و مخصوصا وقتی پای عالمان برجسته دینی در میان است، با موارد عادی تفاوت‌های درخور توجهی دارد که رعایت آن از سوی آنان ضرورتی حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است. چرا که آنان از یکسو، معلمان جامعه هستند و رفتار و گفتارشان می‌تواند پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر شخصیت و جایگاه برجسته آنان «امانت الهی» است و تنها متعلق به خودشان نیست که در حفاظت و پاسداری از آن بی‌نیاز از مراقبت باشند!

انتشار اینگونه اخبار و سخنان و نامه‌ها حتی در صورت صحت نیز نتیجه‌ای جز دلگیری عموم مردم و شادی دشمنان به دنبال ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (آبان ماه سال 1391) درباره اختلاف مسئولان فرموده بودند: «هم اختلافات بین مسئولین مضر است، هم بدتر از آن، کشاندن اختلاف میان مردم مضر است. این را من به مسئولین، به رؤسای محترم هشدار می‌دهم... به آنها هشدار می‌دهم، مراقب باشند. نه اینکه این نامه‌نگاری‌ها خیلی مهم باشد؛ نه، صد تا نامه بنویسند؛ کار خودشان را بکنند، اختلافات را به میان مردم نکشانند، چیزهای جزیی را مایه جنجال و هیاهو و استفاده تبلیغاتی دشمن و خوراک تبلیغاتی رادیوهای بیگانه و تلویزیون‌های بیگانه نکنند، صد تا نامه بنویسند؛ نامه اهمیتی ندارد. مهم این است که همه ما بدانیم مسئولیتی داریم، همه ما بدانیم موقعیت حساسی داریم.»

و بالاخره امید آنکه حضرات آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی عذر نگارنده را در قلمی کردن این وجیزه بپذیرند و به او خُرده نگیرند که...
از سروده‌های سعدی است - و به درستی سروده و حکیمانه نیز هست- که؛

گَه بود کز حکیم روشن رای
بر نیاید درست تدبیری
گاه باشد که کودکی نادان
به‌غلط بر هدف زند تیری

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۵۴۸۱۰۱:۳۸:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
سعه صدر داشته باشید.
حمید۱۰۵۶۰۲۱۱۱:۳۲:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اگر موضوع کدورت شخصی است حق با نویسنده است و درخواست سعه صدر ذرست اما اگر موضوع حق الناس است و بیت المال است با صدای بلند باید گفته شود و طبق حکم شرع و قانون و باید پی گیری شود مصلحت بزرگ این است که اگر کسی تخلفی کرده یا دیگری تهمتی زده بدون دلیل موجه باید جوابگو باشد با هیس هیس به جایی نمیرسیم
تهرانی۱۰۵۶۰۶۳۱۱:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۸
کاش آقای لاریجانی بجای حمله به آقای یزدی که سن پدرش را دارد پاسخگوی عملکرد پرنقد ده سال گذشته قضاییه و جولان امثال طبریها در آن بود
ناشناس۱۰۵۶۴۵۴۱۴:۵۴:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
آقای شریعتمداری وقتی از وحدت و سعه صدر حرف بزند واقعا نوبره!!
ناشناس۱۰۵۵۴۸۵۰۱:۵۳:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۸
چندین برنامه از صدا و سیما هم بر ضد آیت الله آملی لاریجانی پخش شد
فریبرز۱۰۵۵۴۸۹۰۲:۱۹:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۸
بدترین نوع برخورد با فساد ، پنهان کردن آن است . یادمه در سال ۶۳ یک نفر رشوه ای به میزان ۱۲۰۰۰ تومان( یک دستگاه تلویزیون آیس عراقی) از قاچاقچی پارچه گرفت وقتی گذارش دادیم گفتند برملا شدن موضوع زحمات شما را هم مخدوش میکند. از اون وضعیت رسیدیم به جایی که امروز میلیارد دلاری میدزدند. من خودم را مقصر میدانم که با سکوتم تخم مرغ دزد را شتر مرغ کرده ام . برای همین باید از جلوی مردم این رو نگیم اون رو بگیم ،شدیدان ترسید . از دروغ کسی به خدا نمیرسد.
ناشناس۱۰۵۵۵۴۶۰۶:۵۰:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
جناب مؤمن، هر جا فسادی وجود دارد به خصوص مقامات واجب است علنی رسیدگی شود مگه نهی از منکر واجب نیست؟
ناشناس۱۰۵۵۵۶۵۰۷:۳۱:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۸
تو خودت عامل اختلافی حسین شریعتمداری
ناشناس۱۰۵۵۵۶۶۰۷:۳۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
داستانی که از دو عارف نقل شد، دوست داشتنی و آموزنده بود ولی انصافا کدام یک از طرفین این اختلاف، در جرگه عارفان و سالکان هستند؟!
علی۱۰۵۵۵۹۱۰۷:۵۸:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
آقای شریعمتداری عزیز ؛ " مرگ خوبه برای همسایه ", اگر این برای جبهه ای اصلاحات اتفاق افتاده بود چنان آتش بیار محرکه کمافی السابق می شدی , که اون سرش پیدا نبود , خوراک چند سال شما و طیف شما تهیه می شد.
ناشناس۱۰۵۶۵۰۸۱۵:۱۲:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۸
عملکرد کیهان در مورد قتل میترا استاد مشخصه! لطفا در اظهار نظر دقت کنید!
ناشناس۱۰۵۵۶۰۵۰۸:۰۹:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۸
مردم ولی نعمتن.فقط برا راهپیمایی نیستن.دانستن حق مردم هست
پارس آباد۱۰۵۵۶۲۴۰۸:۲۲:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
آقای شریعتمداری اگر مسئولی در مسئولیتش امانتدار نبوده و خیانت کرده نباید احترامش حفظ شود دزد و خیانتکار را باید بی ابرویش کرد و اگر کسی از رانت مسئولیتش سوء استفاده کرده باید بهش فهموند که در مملکت اسلامی این کار گناه نابخشودنی هست . لطفا مردم را نامحرم ندانید و بگذارید مردم در جریان امور باشند .
ناشناس۱۰۵۵۶۳۴۰۸:۲۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۸
کسی که مردم به او آیت الله می گویند واقعا باید در معرفت و سلوک سرآمد باشد. بهتر است برای رده بندی این ها هم از رده بندی دانشگاه استفاده کنیم. مثلا استادیار، دانشیار و استاد و غیره. ضمنا به جای روحانی هم بگویم عالم دینی
ناشناس۱۰۵۵۶۴۰۰۸:۳۱:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اتفاقا همین روش لاپوشی‌ها و محرم ندانستن مردمان جامعه از سوی حکم‌رانان سبب شده که امروز حرف هم دیگر را نفهمند. حکم‌رانی فقط و فقط با شفافیت پیش می‌رود و نا با لاپوشی.
ناشناس۱۰۵۵۶۶۵۰۸:۴۱:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اینقدر خوب بود این متن که از کیهان بعید بود!!!!
ناشناس۱۰۵۵۶۸۰۰۸:۵۳:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۸
خیلی عجیبه داش حسین یه بار برای وصل کردن تلاش کردی خوبه مرسی که هستی
ناشناس۱۰۵۵۶۹۱۰۸:۵۸:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۸
قیاس این آقایان با اساتید عرفان و سیر و سلوک در گذشته های دور ، قیاسی کاملا باطل است
محی الدین۱۰۵۵۶۹۲۰۸:۵۸:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
آقای صادق آملی لاریجانی می توانست یک تماس تلفنی با آقای یزدی بگیرد و هم حال احوال کند هم جویای داستان شود
ناشناس۱۰۵۵۷۰۳۰۹:۰۹:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۸
آیینه چون نقش تو بنمود راست _ خود شکن، آیینه شکستن خطاست
ناشناس۱۰۵۵۷۵۱۰۹:۲۸:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۸
این دو بزرگوار گرفتار خناسان شده اند ! مراقب اطرافیانشان باشند ! لطفا !
ناشناس۱۰۵۵۷۷۷۰۹:۴۷:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
تا کی میخوان همه را مقدس پندارین خدا میدونه ماه هیچ وقت پشت ابر نمیمونه اگه بجای اسمون ریسمون بافتن حقیقت را به مردم بگین عشق مردم بیشتر میشه به نظام تا هی دروغ پشت دروغ و بازی با جملات
ناشناس۱۰۵۵۷۷۹۰۹:۴۹:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
باید مثل حضرت علی علیه السلام تمام شرکت ها املاک ویلا ها ی مقامات شناسایی و بین ملت توزیع شود.
ناشناس۱۰۵۵۸۰۹۱۰:۰۴:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۸
مشد حسین آقا نفرمودید آیت اله یزدی این حرفها رو فرموده یا خیر؟ چون شروع کنند این داستان ایشان بوده ؟
ناشناس۱۰۵۵۹۴۰۱۱:۰۰:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۸
سخنی از سعدی شیرازی علیه الرحمه: میان دو کس، جنگ چون آتش است، سخن چین بدبخت هیزم کش است؛ کنند این و آن خوش دگر باره دل، وی اندرمیان کوربخت و خجل.
اصفهانی۱۰۵۶۱۲۷۱۲:۱۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اقای شریعتمداری دراین مقاله از سعه صدر وصبر و.... حرف زده اید واز قول رهبری هم نوشتید احتلاف بین مسئولان مضرهست بااین وجود لالایی بلدی چرا خودت رو خواب نمیبره اقای شریعتمداری اختلاف مسئولان فقط برای قشر روحانیت نیست بلکه دولت را هم شامل میشود پس چرا حرف رهبری را اویزه گوش خودت نمیکنی؟
ناشناس۱۰۵۶۱۳۸۱۲:۲۵:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
طبق معمول انداخت تقصیر دشمن
غلام۱۰۵۶۱۶۶۱۲:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
محمود احمدی نژاد کجایی؟
عدالت۱۰۵۶۲۳۱۱۲:۵۹:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۸
در هر حکومتی باید لوتر کینگ های باشند که حاکمیت نشاط داشته باشد اینکه کسی خلاف کند و اون خلاف لاپوشانی شود سکوت کردن در باره این موضوع خیانت به دین و کشور است.
ناشناس۱۰۵۶۴۷۲۱۴:۵۹:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۸
امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه هرکی حجاب رعایت نکرد با توپ و تشر باهاش برخورد بشه ولی در حوزه فساد نباید به سطح جامعه رساند ... منطق تا همین حده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین