بازداشت پوری حسینی و شکست اختصاصی‌سازی اقتصاد

گروه اقتصادی الف،   3980527201 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازداشت پوری حسینی و شکست اختصاصی‌سازی اقتصاد

میرعلی اشرف پوری حسینی از ریاست سازمان خصوصی سازی در روز 23 مرداد ماه کناره گیری کرد و همان روز نیز با دستور قضایی بازداشت شد. اتهام پوری حسینی « اخلال در نظام اقتصادی کشور و تضییع گسترده اموال عمومی و دولتی»  عنوان شده است.

در حال حاضر همگان اذعان دارند که اجرایی شدن سیاست خصوصی سازی در دولت های مختلف توام با موفقیت نبوده است. سابقه خصوصی سازی در کشور به اواخر دهه 60 و اجرای سیاست تعدیل اقتصادی برمی گردد. در قالب سیاست تعدیل که بعد از جنگ تحمیلی در دستور کار قرار گرفت بر پیاده سازی آموزه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تاکید شد و به همین دلیل کناره گیری دولت از اقتصاد، کوچک سازی و واگذاری شرکت ها در اولویت بود. اما بعد از شکست گفتمانی دولت سازندگی و افزایش فوق العاده نرخ تورم، سیاست تثبیت جایگزین سیاست تعدیل اقتصادی شد. بعدها در برنامه سوم و چهارم توسعه و در قالب اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاست خصوصی سازی شرکت های دولتی پیگیری شد.

در سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به‌منظور تأمین عدالت اجتماعی،ارتقاء کارآیی بنگاههای اقتصادی، افزایش رقابت‌پذیری، افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی و افزایش سطح عمومی اشتغال تاکید شده است.

اما در طول این سال ها و در دولت های مختلف توجه چندانی به افزایش اشتغال، تقویت بخش خصوصی و ایجاد اقتصاد رقابتی نشد و صرفاً به سلب مسئولیت، خلاصی از بنگاه داری و کسب درآمد از طریق واگذاری شرکت ها اهمیت داده  شد.

بدلیل در پیش گرفتن چنین رویکردی بسیاری از شرکت ها بدون طی تشریفات قانونی و گاه به ثمن بخس به خریدارانی که اهلیت لازم را دارا نبودند واگذار شد، اتفاقی که در نهایت منجر به حیف و میل بیت المال، تعطیلی کارخانه ها، اخراج یا بیکاری کارگران و نابودی اموال عمومی شده است.

بر این اساس فهرست بلندبالایی از شرکت هایی که بر اساس رانت واگذار شده اند در طول این سال ها شکل گرفته که با گذشت زمان  طولانی تر شده است.

بنابراین باید گفت در حال حاضر و بعد از دستگیری رئیس سازمان خصوصی سازی که به نوعی می توان آن را به شکست سیاست خصوصی سازی تا کنون تفسیر کرد باید به سه عامل توجه ویژه شود:

همان طور که گفته شد و بنا به استنادات بسیاری از کارشناسان، مقامات مسئول و گزارش دیوان محاسبات راجع به تفریغ بودجه سال 96 فرایند بسیاری از شرکت های واگذار شده خلاف قانون بوده است. به عبارتی شرکت ها یا به افرادی واگذار شده اند که صلاحیت لازم را نداشته اند یا اینکه در یک فرایند صوری و زد و بند، کارخانه ها مطابق با ارزش واقعی قیمت گذاری نشده بودند.

بنابراین لازم است تا سابقه واگذاری های گذشته مورد بررسی قرار گیرد و در مواردی که با رانت و زیر پاگذاشتن منافع عامه شرکت ها به افراد نااهل سپرده شده اند بازپس گرفته شوند. همچنین با متخلفان دیگری که در این واگذارهای غیرقانونی دخیل بوده و نقش داشته اند برخورد شود.

همچنین ضرورت دارد دولت علی الخصوص وزارت اقتصاد ضمن دعوت از منتقدان خصوصی سازی، فرایند واگذاری را در سال های اخیر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا تصویر جامعی از ایرادات و اشکالات حاصل شود. بعد از این ارزیابی ضرورت دارد ضوابط و مقرراتی که ایراد داشته حتماً مورد بازنگری قرار گیرند.

نکته مهم دیگر این است واگذاری باید به گونه ای باشد که اگر خریدار به تعهدات خود عمل نکرد در اسرع وقت از وی سلب مسئولیت شود. به همین دلیل لازم است تا دولت بر فرایند انجام تعهدات از سوی خریدار نظارت همیشگی داشته باشد.

تنها در این صورت است که می توان امیدوار بود علاوه بر انجام خصوصی سازی به شیوه ای منطقی از تبعات و پیامدهای ناگوار اختصاصی سازی که در سال های اخیر بسیار نیز اتفاق افتاده اجتناب کرد و زمینه بازگشت اعتماد عمومی را فراهم آورد.

در غیر این صورت اگر قرار باشد روند گذشته در پیش گرفته شود و شرکت ها با تبانی به افراد فاقد صلاحیت واگذار شود انتظار این که اتفاقات قبل تکرار شود امری قابل پیش بینی و بدیهی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۸۱۷۱۰۶:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
چرا باید مجرمین اقتصادی پس از انکه اقتصاد کشور را ویران کنند دستگیر شوند ایشان و تیمشان و سایر متخلفین اقتصادی از جمله 3 نون اقتصادی دولت نوبخت نیلی و نهاوندیان و همچنین سیف و عراقچی از حد اقل 2 ستل قبل باید در چنگال عدالت قرار میگرفتند
ناشناس۱۰۵۸۱۷۴۰۷:۰۰:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
بازداشت وی که چند سال زمان برد لابد محاکه ایشان هم در 5 سال اینده انجام خواهد شد مانند فساد 12700 میلیاردی کرمان که پس از 5 سال تنها یکنفر محاکمه شد و مدیران اصلی وقت فساد بانک تجارت در سایه قرار گرفته و محاکمه نشدند
ناشناس۱۰۵۸۱۹۹۰۷:۴۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
کمتر از اعدام خیانت به مردم است
مهران۱۰۵۸۲۹۶۰۹:۲۵:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ما هم از این افراد متنفریم اما قاضی نیستیم حکم بدیم اعدامش کنن ما هم خوشحال میشیم اما قاضی باید بر اساس قانون قضایی حکم بدهد
احمد۱۰۵۸۳۰۲۰۹:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
عجب دیدگاه حقوقی است!
احمد۱۰۵۸۲۰۱۰۷:۵۱:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تحلیل خصوصی سازی را از ابتدای واگذاری ها شروع کنید چرا کسی از نحوه واگذاری و مشکلات بعدی مخابرات ایران حرف نمی زند آن واگذاری بلااشکال است؟
ناشناس۱۰۵۸۲۰۵۰۷:۵۸:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
خصوصی سازی در ایران فقط برای این بود که شرکتها و پتروشیمی های دولتی به خودی ها واگذار شود. بانک های خودی، موسسات مالی و اعتباری خودی و....
مصطفي۱۰۵۸۲۰۸۰۸:۰۸:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
حكم شرع براي چنين اعمالي كاملا روشن است نكند خداي نكرده شرع رو فقط در مسئله ورود خانم ها به استاديوم ها و حجاب و بعضي منكرات ، محدود كرده ايم
ناشناس۱۰۵۸۲۳۶۰۸:۴۱:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
پر واضح بود و هست که هر کسی در راس این سازمان قرار بگیرد وسوسه خواهد شد و یا وسوسه خواهند کردش. اگر واگذاری ها از مکانیزم دیگری اجراء نشود همچنان پور حسینی ها تکرار خواهند شد .
ناشناس۱۰۵۸۳۱۵۰۹:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
در این قضیه .. در کار است و صاحبان قدرت حاضر نیستند رویه را عوض کنند.
ناشناس۱۰۵۸۲۴۹۰۸:۵۲:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مردم این همه گفتن خصوصی سازس یعنی چپاول بیت المال . چرا کسی توجه نکرد و امروز نتیجه کار شد این!
محمد۱۰۵۸۲۵۱۰۸:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
پیروی از نسخه های غربی ها نتیجه ای بهتر از وضع فعلی نخواهد داشت و ما باید به جای اقتصاد غربی، اقتصاد بومی خود را که ضد اختصاصی سازی به سبک غربی است، در اولویت قرار دهیم.دولت باید مالکیت اصلی را داشته باشد و از خصوصی سازی بپرهیزیم و آنهایی هم که واگذار شده اند بایستی به ید قدرت دولت باز گردند.چرا که این سرمایه ها متعلق به آحاد ملت است و کسی حق ندارد آنها را به کس یا کسان دیگری بفروشد.این بیت المال است و من نوعی به شخصه حاضر نیستم که سهم من از بیت المال به اصحاب زر و زور و تزویر به ثمن بخس فروخته شود.
ناشناس۱۰۵۸۴۶۴۱۱:۳۵:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
عزیزم این سیستمی که شما داری میگی میشه سیستم کمونیستی که سالهاست شکست خورده
ناشناس۱۰۵۸۲۷۱۰۹:۰۹:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
پوری جسینی فقط عامل بوده بگردید ببینید چه کسانی پشت او بودند
ناشناس۱۰۵۸۲۷۶۰۹:۱۴:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
عجبا از دست این مسئولان. اینهمه آدم فاسد چطور مسئول شدند؟
ناشناس۱۰۵۸۳۷۲۱۰:۲۹:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
توسط مقامات .. مسوول شدن ..
ناشناس۱۰۵۸۲۹۹۰۹:۲۸:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تو رو خدا ببین چه مملکتی داریم هر کسی که کوچیکترین منصبی میگیره بلافاصله فکر دزدی و اختلاس میشه این نسل ما دیگه درست بشو نیست از راننده بگیر تا کارمند و مدیر کل و شهردار و دکتر .. همه و همه ارباب رجوع و ملت رو به پول میبینن و حرفشون اینه که زندگی خرج داره و حقوقها کفاف نمیده پس پول و زیر میزی رو رد کن بیا در غیر اینصورت وقتمون رو نگیر باید هممون رو به دریا بریزن و نسلی نو و جدید درست بشه تا مملکت رها پیدا کنه از این وضعیت
ناشناس۱۰۵۸۳۰۵۰۹:۳۰:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مبارزه جناب رئیسی با مفاسد و رانت خوارها و دانه درشت ها در تاریخ معاصر ایران بینظیر است و اعتماد مردم به سرعت در حال برگشتن به نظام و انقلاب است. امیدوارم مبارزه با مفاسد دائمی و سیستم دار شود و حتی بعد از اتمام دوره ایشان هم ادامه یابد. باید سازمانهای مردم نهاد مثل دیده بان شفافیت تقویت شوند و رسانه ها هم آزادانه در هر فسادی وارد شوند. سازمان حسابرسی کل کشور تشکیل شود و در سازمان بازرسی کل کشور هم تحولات ساختاری شکل گیرد.
ناشناس۱۰۵۸۶۰۵۱۲:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ایشان وقتی مفسدان دولتهای قبل را هم بدون نگاه جناحی به میز محاکمه بکشند صداقتشان را اثبات می کنند !
شمس۱۰۵۸۳۰۹۰۹:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
با سلام ، تشکیل دادگاههای علنی با حضور هیئت منصفه و ارباب جرائد ، موثر ترین راهکار برای شفاف سازی ها و عبرت آموزی ها است.
ناشناس۱۰۵۸۳۴۲۱۰:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
با تشکر از آقای رئیسی بالاخره ایشان بازداشت شدند آقای رئیسی لطفا در مورد مافیای دارو که با جان و مال مردم باز می کنند نیز با قاطعیت برخورد کنید .
ناشناس۱۰۵۸۳۴۵۱۰:۱۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تکلیف اونایی که با رانت و رشوه اموال وکارخانه ها رو مفت صاحب شدند چی میشه؟
ناشناس۱۰۵۸۳۷۰۱۰:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
خصوصی سازی از زمان پوری حسینی شروع شد قبل از آن ما خصوصی سازی نداشتیم..
ناشناس۱۰۵۹۰۹۳۱۷:۲۸:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
رفسنجانی بانی خصوصی‌خواهی هست
علی 671۱۰۵۸۴۲۴۱۱:۱۰:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
اسم مسلمانی این همه دزدی صورت گرفته و به راحتی بیت المال دستخوش بازیگرانی شده که بدون ترس از خدا این همه چپاول انجام داده اند و کسی جلو دارشان نبوده .آدم به جای دو شاخ صد شاخ در می آورد .که چگونه پوری حسینی ها ، عراقچی ها ، سیف ها و صد ها سلطان دیگر در این مملکت برای چهار روز زندگی مادی اینگونه شده اند .مقصر کیست .
علی۱۰۵۸۴۷۳۱۱:۴۲:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
چرا ما در کشور حکم اعدام نداریم چرا .. به نظر من اگه می خواهید نظام و مردم حفظ بشه باید تمام دزد ها بخصوص مسئولین دزد اعدام بشن
ناشناس۱۰۵۸۵۹۴۱۲:۴۶:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ما جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد نه تنها در اعدام و زندانی کردن بلکه افزایش رقم و حجم دزدی و فساد رتبه داریم چه بگویی
ناشناس۱۰۵۸۵۳۵۱۲:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
یکی از فاجعه بارترین طرحهای این مملکت خصوصی سازی بود
ناشناس۱۰۵۸۵۳۸۱۲:۱۷:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
اقای توکلی لطفا پیگیری کنید کارخانه لاستیک دنا و یک و یک در استان فارس چطور به اسم خصوصی سازی هاپولی کردند
ناشناس۱۰۵۸۵۶۲۱۲:۳۲:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
پوری از روحانی و خاتمی خط می گرفته - این دو را بازداشت و محاکمه کنید
ناشناس۱۰۵۸۷۲۷۱۳:۵۷:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
خصوصی سازی یعنی چوب حراج زدن به یت المال
ناشناس۱۰۵۹۰۲۳۱۶:۴۷:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
کل دنیا خصوصی سازی کردن مشکلی هم نداشتن
ناشناس۱۰۵۸۷۳۶۱۴:۰۲:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
چرا این مفسدین اقتصادی رو بعد از کلی چپاول وخسارت بر بیت المال میگیرن یعنی هیچ کس بر نحوه عملکرد مدیران نظارتی نداره؟ اخه پس وظیفه حراست و قوه قضاییه ومجلس چیه ؟اخه الان بعداین همه دزدی بازداشت این اقایان چه دردی از این مردم واین مملکت بینوا دوا میکنه
رضا۱۰۵۹۴۳۲۲۳:۳۸:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
نتیجه روال انتصاب ناسایسته سالاری همین است. امری که در ایراک نهادینه شده....
ناشناس۱۰۵۹۵۷۴۰۷:۳۵:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
ای کاش واگذاریها در استان مرکزی هم بررسی میشد . بنظر میرسد که روال درستی نداشته باشد . معادن سنگ و برخی کارخانجات و ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین