جبل الطارق رسما درخواست آمریکا برای توقیف نفت‌کش ایرانی را رد کرد

گروه جهان الف،   3980527158 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت محلی جبل طارق اعلام کرد درخواست آمریکا برای توقیف نفت‌کش ایرانی با نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا همخوانی ندارد و به همین دلیل این درخواست قابل اجرا نیست.

جبل الطارق رسما درخواست آمریکا برای توقیف نفت‌کش ایرانی را رد کرد

به گزارش فارس، دولت محلی جبل طارق روز یکشنبه رسما درخواست آمریکا برای ادامه توقیف نفتکش «گریس ۱» (آدریان دریا) حامل نفت ایران را رد کرد.

به نوشته پایگاه «گیبرالتار کرونیکل»، در بیانیه دولت محلی جبل طارق عنوان شده است که درخواست واشنگتن برای توقیف این نفتکش «ماهیتا» با تحریم‌های آمریکا مرتبط است و از آنجا که این تحریم‌ها یکجانبه بوده و با نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا همخوان نیست، امکان اجرای آن وجود ندارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اساسا با نظام تحریم‌های ایالات متحده [علیه ایران] متفاوت است.»

این بیانیه می‌افزاید: «[از همین رو] حاکمیت مرکزی جبل طارق [در زمینه توافق استرداد] نمی‌تواند برای ارائه مساعدت توقیفی مورد درخواست ایالات متحده، از دیوان عالی حکم دریافت کند. ناتوانی حاکمیت مرکزی در دریافت حکم مورد درخواست نتیجه اجرای قوانین اتحادیه اروپا و تفاوت میان نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده در ارتباط با ایران است.»

کشتی گریس حدود دو ماه پیش با بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران توسط نیروی ویژه ارتش انگلیس در نزدیکی ساحل جبل طارق توقیف شد. لندن مدعی بود که این کشتی قصد داشته محموله خود را به سوریه تحویل دهد و این اقدام ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپاست. جمهوری اسلامی ایران با رد ادعای انگلیس در مورد مقصد کشتی، تأکید کرده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا یکجانبه است و ایران الزامی به پایبندی به این تحریم‌ها ندارد.

پس از اقدامات تقابلی و رایزنی‌های دیپلماتیک ایران، روز پنج‌شنبه دیوان عالی جبل طارق بالأخره به آزادی این کشتی حکم داد. با این وجود وزارت دادگستری آمریکا از جبل طارق خواست بر اساس توافق استرداد قضایی متقابل، این کشتی را توقیف کرده و به آمریکا تحویل دهد. جبل طارق اعلام کرده بود این درخواست را بعد از آزادی کشتی مورد بررسی قرار می‌دهد. با بیانیه امروز، جبل طارق رسما این درخواست را رد کرده است.

گریس ۱ که اکنون به آدریان دریا تغییر نام داده و تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته، در حال حاضر در ساحل شرقی جبل طارق لنگر انداخته و در حال آماده‌سازی مقدمات ترک این منطقه است. گفته می‌شود این نفتکش پس از استقرار خدمه جدید، به مسیر خود ادامه می‌دهد.

دیدگاه کاربران

بابک۱۰۵۵۲۰۳۲۱:۱۱:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
بهترین راه اینه که این نفتکش رو با یک کشتی نظامی تا مقصد اسکورت کنند. اونوقت ببینیم راهزنگلیس یا دزدریکا (نام سابق:آمریکا) کدومشون جرات میکنن به نفت ما چپ نگاه کنن !
ناشناس۱۰۵۵۵۵۹۰۷:۲۲:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۸
پس آدریان دریا چرا حرکت نمی کند نکند جا خوش کرده است
جواد۱۰۵۵۸۶۴۱۰:۲۶:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۸
جبل الطارق ( انگلیس) خواسته آمریکا را رد کرد . انگلیس در حال حاضر در قضیه خروج از اتحادیه اروپا یا همان بریگزیت در داخل کشور با مشکلات متعددی روبروست و ضرب العجل بوریس جانسون برای خروج انگلیس از این اتحادیه در 31 اکتبر یکی از این مشکلات است و نخست وزیر انگلیس نمی خواهد در بحبوحه این بحران چالش دیگری با یک کشور ثالث داشته باشد مضافاً بر اینکه این خوش خدمتی انگلیس برای آمریکا برایش گران تمام شد و ترامپ هم با گفتن اینکه ما در خلیج فارس کشتی نداریم که ایران بخواهد توقیف کند و هر کس بایست مراقب کشتی های خود باشد عملاً پشت انگلیس را در این قضیه خالی گذاشت . این خوش خدمتی انگلیس برای آمریکا در عمل هزینه بیمه تردد کشتی های حامل پرچم اتحادیه اروپا را برای آنها افزایش داد و این به مذاق شرکای اروپایی انگلیس خوش نیامد و در این میان هم شرکای سنتی انگلیس در اروپا با درخواست آمریکا بر سر تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس به منظور تامین امنیت خطوط کشتیرانی موافقت نکردند چرا که آنها انگلیس را مسبب این عمل دانستند که بی جهت برای آنها هزینه تراشی می کند . ایران تلویحاً به اروپاییها اطمینان داد که تامین امنیت این آبراهه بر عهده این کشور است و تهدیدی متوجه کشتی های آنها نیست و این اطمینان آمریکا و انگلیس را در این میان در انزوا قرار داد . در نهایت انگلیس با جمع بندی این موارد تصمیم به پایان دادن به این تنش شد و نفتکش ایرانی را آزاد کرد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین