راست و دروغ قطعی اینترنت/ پای شبکه ملی اطلاعات در میان است؟

گروه اجتماعی الف،   3980527055 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که برخی ممکن است قطعی‌های اینترنت را به شبکه ملی اطلاعات نسبت دهند، مسوولان ارتباطی کشور قطعی فیبر را علت موارد این‌چنینی می‌دانند و معتقدند هیچ‌گاه اینترنت مردم برای تست شبکه ملی قطع نمی‌شود.

راست و دروغ قطعی اینترنت/ پای شبکه ملی اطلاعات در میان است؟

به گزارش ایسنا، از همان زمان که پروژه‌ی شبکه ملی اطلاعات مطرح شد، شایعه‌ی محدود کردن دسترسی به اینترنت جهانی هم مطرح بود. اما مسوولان ارتباطی کشور بارها اظهار کردند که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با هدف محدود کردن اینترنت نیست، بلکه تمامی تلاش این است که ارتباطات ما با دنیا در عرصه فضای مجازی شکل گیرد و در این ارتباطات از تولیدات داخلی استفاده شود.

با وجود این، هنوز هم انتقاداتی به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌شود و افراد خواسته یا ناخواسته مباحثی را مطرح می‌کنند که خارج از اهداف راه‌اندازی این شبکه است و از طرفی قطعی‌هایی که در شبکه‌ی اینترنتی رخ می‌دهد را به راه‌اندازی و فعالیت این شبکه نسبت می‌دهند و اینکه آزمایش‌ها برای شبکه ملی باعث اختلال در ارتباط با شبکه‌ی‌ جهانی اینترنت می‌شود.

چندی پیش در شبکه اینترنت کشور اختلالی ایجاد شد که همان زمان محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اظهار کرد: قطعی فیبر در مسیرهای بالادستی در اروپا بین بلغارستان و فرانکفورت که چند تامین‌کننده اینترنت ایران، از آن مسیرها استفاده می‌کرده‌اند، باعث اختلال گسترده ۱.۵ ساعته در ارتباطات بین‌المللی ایران شده بود. 1000 گیگابیت بر ثانیه قطعی در ظرفیت‌ها داشتیم.

پس از آن هم سجاد بنابی - نایب‌رئیس هیات‌ مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- با انتشار تصویر زیر، اظهار کرده بود: پیرو قطعی دو مسیر انتقال فیبر نوری در اروپا، اختلال گسترده‌ای بین ۴۳ دقیقه بامداد و ساعت ۲ بامداد به وجود آمد که موجب افت محسوس سرعت و کیفیت اینترنت اکثر کاربران داخل کشور شد. با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده هیچ‌گونه حمله یا خرابی عمدی شناسایی نشده است.

بنابی پس از آن که این قطعی اینترنت گلایه وزیر ارتباطات را هم در پی داشت و حتی خواستار جبران خسارت زیان‌دیدگان شد، گفته بود: اتفاقی که افتاده بود و ممکن است تکرار شود، این است که برخی لینک‌های ارتباطی ما با تأمین‌کننده‌های اینترنت در خارج از کشور قطع شد. برای اینکه این اتفاق نیفتد البته تمهیداتی اندیشیده شده و از شش، هفت سال پیش سعی کردیم نقاط اتصال کشور به اینترنت را توسعه دهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرده بود: در حال حاضر تقریباً در همه مرزهای غربی، شمالی و جنوبی ما اتصال اینترنت داریم. به همین دلیل امکان قطع اینترنت کشور به ‌یک ‌باره تقریباً وجود ندارد. چون اگر از یک ورودی قطعی اینترنت داشته باشیم، می‌توانیم آن را از ورودی‌های دیگر جبران کنیم. یکی از کارهای که ما سعی داریم انجام دهیم، بالانس کردن توزیع ورودی‌ها است تا شاهد قطعی‌های مختصر هم نباشیم.

بنابی گفته بود: اما آن اتفاقی که افتاد این بود که اینترنت دو تأمین‌کننده‌ی خارجی، به دلیل قطعی فیبر ایجادشده در اروپا قطع شد. با این‌که تلاش کردیم توزیع مناسبی داشته باشیم اما این دو مسیر در یک نقطه اروپایی روی ‌هم افتادند و وقتی قطعی اتفاق افتاد، انگار ورودی دو مرز ما به‌ طور کامل قطع شد. این اتفاق خیلی نادر و البته خارج از اراده ما و تامین‌کننده بود. شرکت تأمین‌کننده‌ی ظرفیت هم که یک شرکت اروپایی بود (و مستقیم با ما قرارداد ندارد) در نهایت ناچار به عذرخواهی و جبران خسارت شد.

اما اخیرا یکی از کاربران توییتر پس از اظهارات منتشرشده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی قطعی‌های شبکه اینترنت، مدعی شده بود: جهرمی سرانجام تایید کرد که قطعی اینترنت در ایران برای تست شبکه ملی ارتباطات بوده و کل داستان‌هایی که در مورد قطع کابل در اروپا گفته و توییت کرده دروغ است.

سجاد بنابی اما در واکنش به این اظهارات در توییتر نوشت: هیچ‌گاه اینترنت مردم برای تست شبکه ملی قطع نشده و نخواهد شد. برخی مراجع در ارزیابی تاب‌آوری شبکه ملی در برابر تحریم‌ها، بعضا اینترنت بانک‌ها یا شبکه انرژی را قطع و تداوم خدمت را بررسی کردند. نادان نیستیم که تحریم‌های ناموفق دوستان آمریکایی شما را ما به مردم و شرکت‌های ایران تحمیل کنیم.

او هم‌چنین با انتشار یک تصویر دیگر، نوشت: محل دقیق قطع فیبرهای نوری شرکت اینترروت (جی تی تی) در ششم تیرماه ۹۸ که برای ۸۳ دقیقه باعث ایجاد اختلال گسترده در اینترنت ایران شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۴۰۹۸۱۰:۴۹:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
ریش و قیچی دست ترکیه و غرب است عجب ادم ها خیالباف پر ادعا و مغرور هستیم
ناشناس۱۰۵۴۱۲۳۱۱:۰۵:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
ولی هدف اصلی همین است که اینترنت را هر زمان که خواستند قطع کنند . این خط و این نشان - # D:
ناشناس۱۰۵۴۱۲۸۱۱:۰۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
متاسفانه بازهم دروغ نوشتین بنده خودم برای این تستها حظور داشتم هنوز هم که هنوز دارن اختلال می اندازند روی بین المل خجالت هم نمی کشین، حداقل بفهمین برای اینکارها کارمند اونجا هست و می دونه دارین دروغ می گین
ناشناس۱۰۵۴۲۸۴۱۲:۱۹:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
محل کارتون کدوم لاین تیراناهست؟؟
ناشناس۱۰۵۴۵۸۷۱۵:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
اگر می خواستم اسم می نوشتم ایمیل هم می دادم
ناشناس۱۰۵۴۱۳۰۱۱:۰۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
به بهانه شبکه ملی هزاران میلیارد پول بیت المال حیف و میل خواهد شد و نصیب شرکتهای دوستان خواهد شد. بزودی آمریکا پروژه اینترنت رایگان برای همه دنیا را بصورت ماهواره ای به سرانجام خواهد رساند و همه به اینترنت آزاد دسترسی خواهند داشت.
ناشناس۱۰۵۴۲۰۷۱۱:۴۴:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
جرات قطع اینترنت را کسی نداره مثل بستن خیابان هست
ناشناس۱۰۵۴۲۴۴۱۱:۵۸:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
این قطعی کابل و فیبر نوری و برخورد لنگر کشتی چرا برای بقیه کشورها اتفاق نمیفته؟
ناشناس۱۰۵۴۳۸۶۱۳:۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
هیچ بعید نیست برای جلوگیری از دسترسی مردم به اخبار.. قطع شبکه اینترنت در دستورکار باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین