آیا حذف پراید در شرایط فعلی شدنی است؟

گروه اقتصادی الف،   3980526087 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا حذف پراید در شرایط فعلی شدنی است؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: از مشتریان و کارشناسان گرفته تا پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این روزها همه علیه پراید موضع گرفته‌اند و می‌گویند عمر آن به سر رسیده است؛ اما آیا حذف پراید در شرایط فعلی خودروسازی ایران شدنی است؟

تنها اجازه وزارت صنعت مانده است!

حذف پراید البته موضوع جدیدی نیست و طی این سال‌ها خیلی‌ها سعی کرده‌اند این محصول قدیمی را از تولید خارج کنند و موفق نشده‌اند؛ با این حال این بار داستان جدی‌تر از گذشته است، چه آنکه مخالفان پیشین رفتن پراید نیز پشت آن را خالی کرده و می‌گویند باید برود. اینکه چرا این همه هجمه طی این سال‌ها علیه پراید ایجاد شده و هم اکنون به اوج رسیده، ریشه در سطح کیفی نازل این خودرو و سهم آن در تصادفات دارد. پس از حذف پیکان در اردیبهشت سال ۱۳۸۴، پراید به ارزان‌ترین خودرو داخلی تبدیل شد و این ویژگی را تا همین امروز، حفظ کرده است.

در کنار این خاصیت مثبت (قیمت پایین پراید در مقایسه با سایر خودروها و دسترسی عام به آن)، پراید از حیث کیفیت همواره از سوی مشتریان، کارشناسان، پلیس، سازمان ملی استاندارد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... مورد نقد بوده است. مشتریان از کیفیت پایین قطعات و خرابی زودهنگام پراید شکایت دارند، سازمان ملی استاندارد از قدیمی بودن تکنولوژی پراید و پاسخ ندادن آن به استانداردهای جدید می‌گوید، پلیس با استناد به سهم بالای پراید در تصادفات آن را ایمن نمی‌داند و نمایندگان مجلس نیز سوار براین موج، این خودرو را همواره مورد نقد قرار داده‌اند.

با وجود همه انتقادها و مخالفت‌ها با پراید و برنامه‌ریزی‌های مختلف برای حذف آن، این خودرو تا به امروز دوام آورده و همچنان پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور به شمار می‌رود. با توجه به تلاش‌های ناکام برای حذف پراید در گذشته، گمان عمومی این است که این خودرو باز هم از کمند مخالفان و منتقدان رها شده و تولیدش ادامه می‌یابد. این در حالی است که این بار وزارت صنعت،معدن وتجارت نیز به‌عنوان حامی همیشگی تولیدکنندگان خودرو، در صف منتقدان قرار گرفته و ظاهرا به حذف آن راضی شده است. آن طور که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا عنوان کرده، «پراید به آخر عمر خود رسیده است». این جمله وزیر می‌تواند پایانی باشد بر ۲۵ سال تولید خودرویی که سال‌هاست اصلی‌ترین تصویر خیابان‌ها و جاده‌های کشور است. البته هنوز مسوولان گروه خودروسازی سایپا واکنش خاصی به موضع‌گیری‌های اخیر علیه پراید نشان نداده‌اند، هرچند اگر اراده وزارت صنعت برای حذف این محصول جدی باشد، سایپایی‌ها چاره‌ای جز کنار گذاشتن گاو شیرده‌شان نخواهند داشت.

چه شد که تیراژ تولید پراید انقدر افزایش یافت؟

تقویم خودروسازی ایران را که مرور کنیم، متوجه خواهیم شد پراید اولین بار در سال ۷۲ از مبدا کره جنوبی وارد کشور شد. این خودرو که ژن اصلی آن به فورد آمریکا مربوط می‌شود، یک سال پس از ورود به ایران، وارد خطوط تولید سایپا شد. در آن دوران، پراید رقیب سرسختی به نام پیکان داشت که بازیگر نقش اول صنعت و بازار خودرو ایران بود و در نتیجه سال‌ها زیر سایه این محصول باقی ماند. اردیبهشت ۸۴ اما آغاز اوج‌گیری پراید بود، روزی که پیکان پس از کش و قوس‌های فراوان و به دلیل آلایندگی، مصرف سوخت بالا و نداشتن برخی امکانات رفاهی از جمله کولر، از خودروسازی کشور حذف شد. با رفتن پیکان، پراید نقش اول صنعت و بازار خودرو ایران را بر عهده گرفت، چه آنکه ایران‌خودرویی‌ها نتوانستند جایگزینی مناسب برای پیکان بیابند. اگرچه خیلی‌ها معتقدند ایمنی و دوام پیکان بیش از پراید بود، اما به هر حال قیمت مناسب آن (قیمتی که در آن زمان نزدیک به پیکان بود)، در کنار امکانات بیشتر و به هر حال تکنولوژی به‌روزتر در کنار نبود رقیبی جدی، رفته رفته بخش بزرگی از بازار را در اختیار این محصول قرار داد.

قیمت پایین پراید به ویژه در دهه ۸۰، سبب شد این محصول به سرعت افزایش تیراژ را تجربه کند، تا جایی که در سال ۹۰ بالغ بر۶۰۰ هزار دستگاه از آن در کشور به تولید رسید. این رقم، معادل ۳۶ درصد تولید خودروهای سواری در سال ۹۰ بود و قطعا اگر تحریم‌ها از راه نمی‌رسیدند، تیراژ پراید در سال‌های بعد رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند. با بالا رفتن تیراژ پراید اما سهم این خودرو در تصادفات و سوانح جاده‌ای نیز افزایش یافت و رفته‌رفته انتقادها به کیفیت این خودرو آغاز شد. ازآنجاکه پراید در تیراژی بسیار بالا تولید می‌شد و مثل آب خوردن به فروش می‌رفت،  برای بهبود کیفی آن تلاش چندانی نشد، کما اینکه البته تکنولوژی قدیمی آن نیز اجازه نمی‌داد کیفیتش رشد قابل‌توجهی بکند. با بالا رفتن سهم پراید در سوانح جاده‌ای، هجمه علیه این خودرو آغاز شد و زمزمه‌هایی مبنی بر حذف آن به گوش رسید، با این حال سهم بالای این خودرو در ایجاد اشتغال، قیمت پایین در مقایسه با سایر خودروها، نبود محصول جایگزین مناسب از جنبه قیمت و مسائلی دیگر، اجازه نداد پراید حذف شود. سایپایی‌ها البته در مقاطعی مجبور شدند برای حفظ پراید، به ارتقای کیفی آن تن بدهند و در نتیجه، این محصول طی مراحل مختلف به سیستم انژکتوری، ترمز ضدقفل و کیسه هوا (ایربگ) مجهز شد و آخرین بار نیز به وزن آن اضافه شد تا مثلا ایمنی بیشتری داشته باشد.

گذشت تا اینکه سازمان ملی استاندارد تلویحا از حذف پراید به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید خبر داد. این سازمان استانداردهایی جدید را برای خودروهای داخلی در نظر گرفت و اعلام کرد هر محصولی نتواند آنها را پاس کند، اجازه تولید نخواهد داشت و پراید جزو این محصولات بود. با این حال اما تحریم‌ها که در سال ۹۱ مانع رشد هرچه بیشتر تیراژ پراید شد، این بار به داد این خودرو رسید و حذفش را به تاخیر انداخت. به نظر می‌رسد اگر خودروسازی ایران در تابستان ۹۷ تحریم نمی‌شد و سازمان ملی استاندارد نیز روی موضع خود می‌ایستاد، پراید احتمالا تا به امروز حذف شده یا در آستانه خروج از خطوط تولید بود. تحریم از آن جهت به داد پراید رسید که به دلیل مختل شدن تامین قطعات، تولید خودرو در کشور به شدت افت کرد و اشتغال به خطر افتاد، بنابراین حذف پراید شرایط را بدتر می‌کرد و می‌توانست تبعات اجتماعی وخیمی را به دنبال داشته باشد. حالا اما با توجه به موضع اخیر وزیر صنعت، گویا پراید بیش از گذشته به در خروج نزدیک شده و هیچ بعید نیست طی سال آینده به موزه برود و همنشین پیکان شود.

تبعات حذف بی‌جایگزین پراید

گمانه‌زنی‌ها برای حذف پراید اما پرسش‌های مهمی را درباره صنعت و بازار خودروی کشور ایجاد کرده است. مهم‌ترین پرسش این است که تکلیف جایگزین پراید چیست؟ آیا خودروسازی کشور می‌تواند در شرایط تحریم و قطع ارتباط با خارج، جانشینی شایسته (از جنبه قیمت) برای پراید بیابد؟ پاسخ به این پرسش، هم از جنبه اثرگذاری حذف پراید بر صنعت خودرو کشور بسیار مهم است و هم از حیث تاثیر آن روی بازار.

اگر فرض کنیم پراید بدون معرفی جایگزینی مناسب، حذف شود، این اتفاق تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت، از جمله به خطر افتادن اشتغال و دور ماندن هرچه بیشتر قشر ضعیف اقتصادی کشور از بازار خودرو. طبق آمار سال گذشته، پراید حدود یک‌ششم (۱۴۰ هزار دستگاه) از کل تولید خودروهای سواری کشور را در اختیار داشته است، که اگر کل پرسنل گروه خودروسازی سایپا را حدود ۴۰ هزار نفر در نظر بگیریم، تقریبا به ازای هر سه و نیم دستگاه پراید تولیدی، یک نفر کارگر در این شرکت فعالیت می‌کند. همچنین با در نظر گرفتن تیراژ حدود۵۹۰ هزار دستگاهی سایپا در سال۹۷، هر کارگر سایپا در سال نزدیک به ۱۳ دستگاه خودرو تولید می‌کند.  با ملاک قرار دادن تیراژ ۱۴۰ هزار دستگاهی پراید، در صورت حذف بدون جایگزین این محصول، شغل ۱۱ هزار نفر کارگر به خطر خواهد افتاد.

در واقع با حذف بدون جایگزین پراید، ۱۱ هزار نفر از کارگران گروه خودروسازی سایپا عملا کاری برای انجام دادن ندارند و بنابراین یا شغل‌شان را از دست خواهند داد یا باید در سایر خطوط تولید مشغول به کار شوند. در صورتی که سایپا نتواند این تعداد کارگر را در سایر خطوط تولید خود پوشش دهد، بیکاری آنها تبعات اجتماعی سختی را به دنبال خواهد داشت و همچنین هزینه‌ای گزاف بر دوش دولت می‌گذارد. از آن سو اگر قرار بر پخش این تعداد کارگر در خطوط تولید سایر محصولات سایپا باشد، بهره‌وری به شدت افت خواهد کرد و با توجه به حذف پراید و کاهش تولید و فروش، هزینه‌های این گروه خودروسازی افزایش قابل‌توجهی به خود خواهد دید.

در کنار تبعات حذف بدون جایگزین پراید برای صنعت خودرو، بازار و مشتریان نیز از این موضوع متضرر خواهند شد. در حال حاضر پراید دم‌دست‌ترین خودرو (به لحاظ قیمت) برای خرید است و اگر برود و جانشینی مناسب نیز برای آن در نظر گرفته نشود، دست بسیاری از مشتریان از بازار خودرو کوتاه می‌شود. حذف بدون جایگزین پراید همچنین اثر افزایشی بر منحنی قیمت این خودرو در بازار خواهد گذاشت و از سویی، مشتریان را بابت خدمات پس از فروش آن طی سال‌های آینده نگران خواهد کرد.

اما اگر فرض کنیم پراید پس از معرفی جانشینی مناسب، حذف شود، تبعات منفی این ماجرا به شدت کاهش خواهد یافت. در واقع وقتی پراید برود و خودرو X (با سطح قیمتی مشابه یا نسبتا نزدیک) جایگزین آن شود، دیگر نگرانی خاصی بابت به خطر افتادن اشتغال کارگران و تبعات اجتماعی بیکاری، وجود نخواهد داشت. همچنین در بازار نیز خلأ پراید چندان حس نخواهد شد و حتی شاید محصول جایگزین بتواند از حیث کیفی رضایت بیشتری را حاصل کند. این سناریو البته در شرایط فعلی که خودروسازی ایران تحریم است، شاید چندان قابل اجرا نباشد و باید به راه حل بعدی یعنی انتخاب جایگزین پراید از بین محصولات موجود، فکر کرد. در حال حاضر تیبا نزدیک‌ترین خودرو از حیث قیمت به پراید است و این احتمال که سایپایی‌ها آن را جایگزین گاو شیرده شان کنند، وجود دارد. جایگزینی تیبا مشروط بر آنکه تیراژ از دست رفته پراید را پوشش دهد، می‌تواند مانع به خطر افتادن اشتغال کارگران شود. این در حالی است که مشتریان باز هم از حیث قیمتی متضرر خواهند شد، زیرا قیمت تیبا چند میلیون تومان بالاتر از پراید است.

اما اگرچه حذف بدون جایگزین پراید تبعاتی منفی به دنبال دارد، اما نباید فراموش کرد که ادامه تولید این خودرو نیز از جنبه مسائل کیفی و همچنین ایمنی پایین، چندان به صلاح نیست. در واقع در اینکه پراید باید برود، تردیدی نیست و این اتفاق می‌توانست چند سال پیش رخ بدهد، زیرا سطح کیفی آن با وجود چند برابر شدن قیمت، چندان بهبود نیافت. سایپایی‌ها توانستند مدل‌های مختلفی از این خودرو را تولید کنند، اما به دلیل کنترل قیمت تمام شده (ناشی از قیمت‌گذاری دستوری)، تغییر خاصی در سطح کیفی آن ندادند و جایگزین مناسبی نیز ارائه نکردند.

بنابراین در لزوم حذف پراید شکی نیست و حرف تنها بر سر جایگزین آن است تا خطری اشتغال و مشتریان متعلق به قشر ضعیف جامعه را تهدید نکند. هرچه هست، گویا پراید به آخر خط رسیده و رفته رفته باید آماده وداع با خودروسازی ایران باشد و باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تصمیمی برای جانشینی آن گرفته خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۲۸۰۴۱۳:۱۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کجای دنیا خودرو میفروشند چهار هزار دلار فکر کنم ارزانترین خودرو در دنیا باشد و آنهایی که بهانه میگرند قصد و غرضی دارند و مردم هم نمی توانند خود رو بیست هزار دلاری بخرند واقعیت ها این هاست بیخود جوگیر عده ای که دروغ میگویند نشویم
علی۱۰۵۳۵۴۴۲۱:۳۶:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بیا آلمان برات بی ام و پنج سال ساخت چهار هزار یورو میخرم.
ناشناس۱۰۵۲۸۱۲۱۳:۱۸:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اشتغال یک عده به قیمت خون عده ای دیگر. واقعا چه نان حلالی. آیا نمیشود خودرو با کیفیت ساخت و اشتغال سالم ایجاد کرد؟ آیا در دنیا اولویت اول خودرو سازان ایمنی خودرو نیست؟ آیا شرم آور نیست که خودرویی بیش از بیست و پنج سال و با افت شدید کیفیت ساخته شود؟ آیا ما خودرو هایمان را به بیش از دو برابر قیمت جهانی نمی خریم درحالی که انرژی و نیروی کار بسیار ارزان داریم؟
ناشناس۱۰۵۲۸۳۶۱۳:۳۲:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
امکان ندارد چیز دیگری با این قیمت ارزان جایگزین شود البته با نرخ ارز و مقایسه با ماشین های خارجی در سطح پراید که بین 15 تا 25 هزار دلار قیمت دارند
علی۱۰۵۳۵۴۹۲۱:۴۰:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خودرو در سطح پراید به قیمت 15 هزار دلار؟؟ اولا در اروپا خودرویی در سطح پراید وجود ندارد ثانیا این لگن را اگر هم باشد 200 یورو نمیخرند.
ناشناس۱۰۵۲۸۴۴۱۳:۳۸:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
آره شدنیه، بخواهید میشه. یعنی مردم ما اینقدر خودشون رو آوردن پایین که به این راضی بشن. قیمت پایین پراید؟؟؟ اینها تلقینات شماست که مردم سطح توقعشون در حد کم نزول کنه.
علیرضا۱۰۵۲۸۵۲۱۳:۴۲:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ما که نباید تاوان سرکار بودن بعضیارو بدیم، اتفاقا الان اوضاع کارگرای اونجا خیلی بهتر از ماهاست، اینهمه بیکار داره کشور ۱۱هزار نفر دیگه اضافه بشه
بهرام۱۰۵۲۸۵۳۱۳:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یک ماشین دیگر بنام ( آدم.. 2 )به بازار می آید فکر کردید خودروساز چکار میکند
ناشناس۱۰۵۲۸۵۵۱۳:۴۶:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
من متولد 60 هستم و تا زنده هستم(اگه به عمر طبیعی باشه) پراید را خواهم دید. به همین خیال باشید
ناشناس۱۰۵۲۹۰۶۱۴:۰۷:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
گروهی از کم درآمدها هستند که توان خرید پراید را هم ندارند . مردم هم دوست ندارند سوار ارابه قتل شوند اما دولت آیا جایگزینی مطمئن بجای پراید با همین قیمت و یا کمتر در برنامه دارد؟ شما یک امکانی را از مردم می گیرید در ازای آن چه آماده کرده اید؟
ناشناس۱۰۵۲۹۲۰۱۴:۱۱:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
نه فقط حذف نان آوران خانواده ها توسط پراید شدنی است.
میثم۱۰۵۲۹۲۲۱۴:۱۱:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
باز حرف از حذف پراید شد و مقاله‌های به ظاهر منطقی برای جلوگیری از این کار منتشر شدند. مستقیم که‌نمیشه مخالفت کرد با حذف پراید چون خیلی واضحه که باید حذف بشه. باید از قشر ضعیف مایه گذاشت!
ابراهیمی۱۰۵۲۹۲۶۱۴:۱۴:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مشکل پراید دردرجه اول به درک رانندگان آن از توانایی های آن برمی گردد آنهایی که راننده جاده ها از جمله اتوبان های شلوغ مانند تهران ساوه و راه های دو طرفه هستند براحتی مشاهده می کنند که این رانندگان با ماشین های پرقدرت و کامیون ها و اتوبوس ها چه کورس می گذارند و چه عجله ای دارند و ناگهان ناتوان از کنترل ان فاجعه می آفرینند اکثر از قشر ناتوان و کم درآمد هستند یا تا دیروقت کار می کنند و خسته و عجول و یا عجله دارند به کار و بدبختی دوم برسند .بنظر میرسد پلیس بجای کاشت دوربین درجاده ها و گرفتن قبض یا پوز جریمه در دست فعالیت فیزیکی خود را در جاده ها افزایش دهد همانند همه دنیا.فرض اینکه همین امروز تولید آن متوقف شد این تعداد سرسام آور پراید درجاده را چه می کنند.امیدوارم پلیس این یادداشت را انتقاد تلقی نکند بلکه شاهدیم که در جاده ها پرایدسواران و نحوه رانندگی آنها را اغلب اوقات می بیند.ممنون
ناشناس۱۰۵۲۹۶۵۱۴:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
فرمانده نیروی انتظامی مستقل از همه نهادهای اقتصادی و شرایط بحرانی کشور تصمیم می گیرد و همین حرف های ایشان باعث افزایش پراید از ۴۳ به ۴۷ میلیون شد. خدایا ما را .. مصون بدار.
ابراهیم۱۰۵۲۹۷۲۱۴:۴۳:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اخیرا از مسیر تهران ساوه همدان بیجار ارومیه مسافرتی داشتیم بخصوص از همدان ببعد کمتر تابلویی در مورد فاصله شهر ها ی بعدی محدودیت سرعت و سایر ویژگی های جاده بچشم می خورد ظاهرا این جاده تصادف زیادی دارد و منطقه کشاورزی است در فاصله کردستان آذربایجان غربی جاده شلوغ و بهم ریخته است.در نزدیک ارومیه یه پلیس محترم و خوش برخوردی روبرو شدیم و قرار شد با همکاری همدیگر از وزارت راه بخواهیم به وضعیت تابلو های جاده ها رسیدگی کند بخصوص این جاده.
پزشک۱۰۵۳۰۰۲۱۴:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
وای نه حیف نیست قشر محروم پراید سوار نشن لابد باید پرایدو و بوگاتی سوار شن.
ناشناس۱۰۵۳۱۹۷۱۶:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما هم جزو .. خودرو هستی که دلت برای حذف پراید سوخته؟؟
ناشناس۱۰۵۳۲۶۹۱۷:۱۹:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
50میلیون تومن به نظر شما ارزانه؟ با حقوق یه کارگر الله وکیلی شماها که به اینترنت بدون فیلتر راحت دسترسی دارین یه مقایسه ساده در دنیای خودرو سازی بکنید با همین پول چه ماشینی میشه خرید که جان آدمها رو به خطر نندازه کمی انصاف داشته باشید
ناشناس۱۰۵۳۲۷۱۱۷:۲۰:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
وجدانن خوده آقای وزیر و مسئولین خودرو سازی حاضرن زن و بچه شونو با این ماشین مسافرت ببرن؟
ناشناس۱۰۵۳۴۰۲۱۹:۲۶:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما نگران نباشید. مافیای خودرو سازی و قطعه سازی اجازه این کار را به نیروی انتظامی نخواهند داد. منطق شما هم در این مقاله جالب بود. چون کسانی نمیتوانند ماشین بخرند اجازه دهیم ارابه مرگ بخرند و خودشان و مردم را بکشند!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۵۳۴۱۴۱۹:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
هر وقت خود وزیر پراید سوار شد مردم را هم مجبور به پراید کنید، الان شما بازار رقابتی درست کنید و چند خودروساز خصوصی خوب هم کنار اینها بودند بعد بهتر معلوم میشد.
ناشناس۱۰۵۳۴۴۴۲۰:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حسنی به مکتب نمیرفت حالا که میرفت جمعه میرفت حالا قضیه پرایده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین