قوه قضائیه خود را زیر ذره‌بین می‌برد

گروه اجتماعی الف،   3980524040 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با دقت در مفاد «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه» متوجه می‌شویم که قرار است سامانه وسیعی از نظارت، زیر سایه این دستورالعمل در این قوه شکل بگیرد و عملکرد خود را زیر ذره‌بین ناظران بیرونی و درونی ببرد.

قوه قضائیه خود را زیر ذره‌بین می‌برد

به گزارش تسنیم؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه 22 تیرماه 1398 دستورالعملی را با عنوان «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه» ابلاغ کرد اما با وجود اینکه یک ماه از ابلاغ آن می‌گذرد، چندان که باید مورد مداقه قرار نگرفت.

در ماده 3 این دستورالعمل 6 هدف برای تهیه و ابلاغ آن ذکر شده است:

الف) اهتمام بر رعایت اصول کرامت انسانی و تلاش در راستای گسترش عدل و آزادی‌های مشروع؛
ب) ارتقای سطح کارآمدی و پاسخگویی دستگاه‌های مشمول و کارکنان به ارباب رجوع؛
پ) افزایش میزان رضایت مندی ارباب رجوع از عملکرد دستگاه‌های مشمول و کارکنان؛
ت) پایش و ارزیابی کمیت و کیفیت ارائه خدمات در دستگاه‌های مشمول به منظور بهبود و ارتقای آن؛
ث) افزایش سطح آگاهی‌های حقوقی عموم؛
ج) حفظ استقلال قضات و ارتقای جایگاه، شأن و منزلت کارکنان.

سه بند از این اهداف (ب، پ، ت) ناظر بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه است و چند روز پیش بود که معاونت منابع انسانی قوه قضائیه از صدور کارنامه قضایی برای قضات و کارنامه اداری برای کارکنان اداری خبر داد و پیش از آن نیز دادستان انتظامی قضات از تهیه کارنامه برای 3 هزار قاضی و همچنین اخراج قضات فاسد خبر داده بود.

قوه قضائیه برای قضات و کارکنانش کارنامه صادر می‌کند

طبق آنچه در یکی از اخبار مذکور درج شده است کارنامه اداری و قضایی براساس «دستورالعمل ساماندهی و نحوه اعمال نتایج ارزشیابی کارکنان دستگاه قضایی» صادر خواهد شد و هرگونه ارتقا، انتصاب و تشویق صرفاً بر اساس نتایج مندرج در این کارنامه­‌ها خواهد بود.

موضوع ارزیابی کارکنان در ماده 24 «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه» مورد تأکید قرار گرفته است؛ این ماده می‌گوید: مدیران دستگاه‌های مشمول مکلفند با همکاری مراجع نظارتی مانند دادسرای انتظامی قضات و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، عملکرد هریک از کارکنان را در پایان هر فصل بر اساس ملاک‌های زیر ارزیابی کرده و نتایج حاصل را در امر ارتقا، انتصاب، تمدید قراردادهای استخدامی و تشویق کارکنان لحاظ و اعمال کنند.

الف- وقت‌شناسی، نظم و آمادگی برای ارائه خدمت به ارباب رجوع

ب- رعایت ادب، نزاکت، عدالت و انصاف در ارائه خدمت به ارباب رجوع

پ- مسئولیت‌پذیری، صداقت، امانت و علاقه‌مندی نسبت به کار و انگیزه در انجام مطلوب وظایف محوله

ت- روحیه مشارکت و همکاری با دیگر کارکنان

ث- مهارت خودکنترلی و صبر

ج- وجدان کاری

چ- قدرت تعامل با ارباب رجوع

ح- کیفیت و کمیت ارائه خدمات

خ- مشورت پذیری

د- شجاعت و استقلال در اتخاذ تصمیم و نفوذ ناپذیری

ذ- رازداری

ر- دانش و بروز رسانی و ارتقای آن

ز- دقت و سرعت در انجام امور

ژ- مهارت بهره برداری از فناوری اطلاعات

س- خلاقیت و نوآوری

ش- آراستگی و پوشش مناسب اداری

ماده 25 این دستورالعمل مدیران دستگاه‌های مشمول را مکلف کرده است تا بر اساس ملاک‌های مذکور در ماده قبل، امکان نظرسنجی راجع به عملکرد کارکنان را فراهم کرده و در اختیار ارباب رجوع قرار دهند. نتایج حاصل از این نظرسنجی‌ها در ارزیابی سالانه عملکرد کارکنان لحاظ خواهد شد.

اما این ماده تبصره مهمی دارد که مقرر می‌دارد «دستگاه‌های مشمول برای افزایش نظارت و همچنین فعال‌سازی نظارت عمومی با نهادهایی از قبیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج، ائمه جماعات و افراد معتمد همکاری خواهند کرد.»

ماده 10 این دستورالعمل نیز مقرر می‌دارد که «به منظور رعایت اصل استقلال و بی طرفی، کارکنان مکلف‌اند از هرگونه رفتاری که شائبه جانبداری از یک طرف را تقویت می‌کند، از جمله ارتکاب رفتارهای زیر اجتناب کنند:

الف) برقراری ارتباطات شخصی نامتعارف با وکلا و کارشناسان دادگستری نظیر حضور در دفاتر این افراد

ب) معرفی وکیل یا مشاور حقوقی به ارباب رجوع و یا توصیه آنان به معرفی وکیل

پ) برقراری ارتباط با هر یک از طرفین پرونده یا واسطه‌ها و مرتبطان آنان

ت) پذیرش درخواست‌های قضائی یا اداری در خارج از محیط اداری؛ مگر به موجب قانون

ث) انجام فعالیت‌های متضمن واسطه‌گری، دلالی یا دیگر فعالیت‌های تجاری نامتعارف

ج) مطالبه یا کسب هرگونه منفعت یا امتیاز غیرقانونی و یا نامتعارف از سازمان‌های دولتی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و به طور کلی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که دعاوی له یا علیه آن‌ها نزد مرجع قضائی مفتوح بوده یا ظن قوی بر طرح دعاوی مرتبط با آن‌ها وجود دارد

چ- مداخله و جانبداری در اختلافات و منازعات سیاسی، جناحی، حزبی، سازمانی و انتخاباتی و صنفی و هرگونه اظهارنظر رسمی راجع به موضوعات مورد مناقشه آن‌ها

ح- هرگونه اظهارنظر در ماهیت دعوا تا پیش از ختم دادرسی به ویژه از طریق مصاحبه با رسانه‌ها و اطلاع رسانی راجع به پرونده‌ها به گونه‌ای که بیان کننده گرایش، تمایل یا اراده قاضی نسبت به ماهیت یا فحوای تصمیم نهایی باشد

تبصره- ممنوعیت مقرر در بند «چ» این ماده، ناظر بر اظهارات سخنگو و دیگر مسئولان قوه قضائیه نیز است.

 تکالیف مقرر در دستورالعمل کرامت، در صورت اهتمام مسئولان و مردم، به تنهایی کافی است تا قوه قضائیه خود را زیر ذره‌بینی قرار دهد که بسیاری از کاستی‌ها و مفاسد قابل کشف و رفع باشد و به همین منظور ماده 28 این دستورالعمل مقرر داشته است که «مراجع نظارتی و مدیران دستگاه‌های مشمول براساس نتایج ارزیابی‌ها چنانچه جرم یا تخلفی را مشاهده کنند مراتب را حسب مورد به مرجع قضائی، دادسرای انتظامی قضات یا هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری اعلام می‌کنند.»

اما در این رابطه به گزارش مراجع نظارتی و مدیران دستگاه‌های مشمول بسنده نشده بلکه بند (ث) ماده 5 تصریح دارد که دستگاه‌های مشمول در جهت پاسخگویی به افکار عمومی و اطلاع‌رسانی راجع به روند رسیدگی به پرونده‌های مهم، به ویژه پرونده‌های مرتبط با حقوق عامه، مکلف به انتشار سالانه اطلاعات عمومی راجع به عملکرد قوه قضائیه به ویژه اطلاعات راجع به وظایف، ساختار، روش‌ها و مراحل ارائه خدمات به عموم و سازوکارهای شکایت شهروندان از تصمیمات یا اقدامات دستگاه‌های مشمول در راستای حکم مقرر در ماده 10 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوب 1388، با رعایت فصل چهارم این قانون هستند.

ماده 16 هم در 4 بند علاوه بر مورد توجه قرار دادن نظارت مردمی سعی کرده است تا با به حداقل رساندن مراجعات حضوری ضمن تسریع خدمت‌رسانی مفاسد حضور ارباب رجوع در سیستم قضایی را به حداقل برساند:

ث- استفاده از روش‌های الکترونیکی و مکانیزه و به حداقل رسانیدن موارد ضرورت حضور جهت پاسخ گویی به ارباب رجوع؛

ج- اخذ پیشنهاد، نظر، انتقاد و شکایت مردمی از طریق نصب صندوق در محل انتظار، استفاده از سامانه‌های تلفنی و رایانه‌ای، توزیع کاربرگ‌های نظرسنجی در خصوص عملکرد کارکنان و جمع آوری و بهره برداری مناسب از نتایج آن در اصلاح فرآیندها و تشویق و تنبیه کارکنان؛

چ- طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع دریافت پیشنهادها و انتقادها و پیش بینی ظرفیت‌های پاسخ گویی، اطلاع رسانی، ارتباط مردمی و امتیازدهی ارباب رجوع به عملکرد هریک از کارکنان و ارسال مستندات راجع به تخلفات ارتکابی از ناحیه آنان به مقام ذیربط؛

ح- راه‌اندازی خط تلفن گویا؛

اما ماده 21 این دستورالعمل لزوم قاطعیت و سرعت در مبارزه با فساد درون قوه قضائیه را مورد توجه قرار داده و مقرر داشته است که «در اجرای تکلیف موضوع بند «ب» ماده 116 قانون برنامه به منظور کشف تخلفات کارکنان و برخورد قاطع و سریع با متخلفان، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با همکاری مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه مکلف است در طراحی و راه اندازی «سامانه بازرسی کارآمد» تسریع کند.»

هرچند که این دستورالعمل با عنوان «حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه» اما بخشی از تکالیفی که در آن تعیین شده در نهایت سامانه ضد فساد را در قوه قضائیه تشکیل خواهد داد؛ البته هرچند که ریشه‌کنی فساد در این قوه اورژانسی به نظر می‌رسد اما یکماه زمان کمی برای شکل‌گیری کامل این سامانه در قوه قضائیه است با این وجود انتظار می‌رود راه‌های ارتباطی مردم با مراجع نظارتی مربوطه هرچه زودتر برقرار و نتایج آن اعلام شود تا نقطه درخشانی بر دوران مدیریت جدید این قوه باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۰۳۳۴۱۰:۰۸:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۴
دادگاه غیر علنی حضور وکیل مدافع در تمام مراحل اگر به آن ها توجه شود صادقانه میگویم مردم انتظار بیشتری در این شرایط ندارند کسانیکه با قوه قضائیه در گیر بودند میدانند که قاضی با تمام شرایط یک قاضی زمان میبرد و برنامه ریزی کار یکی دو روز نیست .
ناشناس۱۰۵۰۳۵۱۱۰:۱۸:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۴
يك قوه قضاييه پاك ، سالم ، شجاع ، عادل ، سريع ، شفاف ، قاطع ، ميتواند بسيارى از معضلات و مفاسد اقتصادي كشور شامل ، قاچاق كالا و ارز ، خروج ثروت و ارز از كشور ،رشوه خواري ، رانت خواري ، حقوقهاي نجومي خواري ، زمين و كوه و ييلاق و ساحل رودخانه و دريا خوارى ، فساد هاي ناشي از مواد مخدر و كالاي حرام ، فحشا و مفسده هاي اخلاقي باندى و سيستم يافته ، وام خواريهاي بانكي ، ووووو را بشدت كاهش دهد و موجب افزايش اعتماد عمومى به نظام گردد . بنظر ميرسد آيت الله رييسي پتانسيل و قدرت چنين تحولي در قوه قضاييه را دارند ، انشاالله موفق باشند .
ناشناس۱۰۵۰۹۶۸۱۹:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۴
انشا الله
مصطفی۱۰۵۰۴۰۹۱۰:۵۰:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۴
امیدوارم که جناب آقای رییسی این روندی رو که برای مبارزه شروع کرده با جدیت ادامه بده تا امید در دل مردم زنده بشه. چون واقعا اثر منفی مدیران و مسئولان فاسد روی جامعه زیاد هست.
ناشناس۱۰۵۰۴۳۸۱۱:۱۵:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۴
کانون کارشناسان بصورت غیرقانونی در بسیاری از موارد کارشناس رسمی تعریف نموده است در حالیکه بخشهای که قانون مشخص دارند(قانون کانون) کانون چنین حقی ندارد. برخی قضات هم که توجهی نمی کنن
ناشناس۱۰۵۰۴۴۴۱۱:۲۵:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۴
پس کی قراره بعد از گذشت ۴ سال پرونده کاسپین-فرشتگان از دادسرا به دادگاه ارسال بشه ؟ ..و عوامل همدست در بانک مرکزی رو محاکمه کنید،بگین، مردم تکلیفشون روشن بشه ..
ناشناس۱۰۵۰۴۵۴۱۱:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۴
ای کاش شاهد ریاست جمهوری آقای رییسی باشیم . اگر دور از انصاف و وجدان قضاوت نکنیم در این زمان پر ماجرا عملکرد بسیار خوبی داشته و بجای اینکه بگوید فشارها و تحریم و دیپلماسی و .. اجازه کارکردن بیش از این را نداد و شرمنده مردم هستیم کار کرد و هر آنچه درتوان داشت بکار بست و خدا را در نظر گرفت . بنظر شما نمی توانست این فعالیتها را انجام نمی داد ؟ اگر بخواهیم ایرانی خوب داشته باشیم و حالمان خوب شود باید این افراد را حمایت کنیم و از این افراد در راس امور خواهان باشیم .
ناشناس۱۰۵۰۵۴۸۱۲:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۴
اگر این کار بطور واقعی و بدور از گرایشهای سیاسی و روابط افراد انجام شود بدون شک یکی از بهترین تصمیمها و اتفاقات ۴۰ سال اخیر است.
ناشناس۱۰۵۰۶۵۱۱۳:۱۱:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۴
آقای رئیسی افتخاری برای جمهوری اسلامی
ناشناس۱۰۵۰۶۵۳۱۳:۱۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۴
ضمانت اجرایی این حرفهای قشنگ چیه؟ والا آدم به عنوان شاکی هم جرات نمیکنه بره دادگاه با اخلاق خوب و طلبکاری پرسنل دادگاهها چه برسه به عنوان متشاکی!
ناشناس۱۰۵۰۷۲۷۱۳:۵۹:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۴
قوه قضاییه اگر اصلاح پذیره شما جرات کنید کامنتهای مردم را انتشار دهید.
سمیر۱۰۵۰۹۶۶۱۹:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۴
خوب منتشر شده حالا دیگه لطفا شما اجازه دهید انشا الله
ناشناس۱۰۵۰۷۸۸۱۴:۵۳:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۴
روی کاغذ همه چیز قشنگ هست.
ناشناس۱۰۵۰۸۶۶۱۶:۳۷:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۴
بالا بردن سطح دانش قضات ترفیع قضات بر اساس سابقه تخصصی کردن دادگاه ها در تمامی نظامهای پیشرفته در امر قضا قاضی است که حرف آخر را میزند و این قاضی پس از طی مراحلی به این مسند میرسد .
ناشناس۱۰۵۰۹۱۴۱۸:۱۳:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۴
مثل همیشه شعار ؟؟
محیا۱۰۵۰۹۶۷۱۹:۰۶:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۴
اگه یکی هم بخواد کاری بکنه فوری نه بیارید و موج منفی بفرستید واقعا که چه آدمایی هستین
ناشناس۱۰۵۰۹۴۸۱۸:۴۶:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۴
ذره بین نمیخواد. آنقدر مشکلات این قوه بزرگ و توی چشم است .. که با یک چشم معمولی هم میتوان..آن دید به شرط اینکه بخواهیم ببینیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین