ناکارآمدی طرح‌های حمایتی دولت در مسکن / به همه چیز فکر شده غیر از مشکل اصلی!

گروه اقتصادی الف،   3980523127 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ناکارآمدی طرح‌های حمایتی دولت در مسکن / به همه چیز فکر شده غیر از مشکل اصلی!

ابوالقاسم رحیمی نیارکی، مدیرعامل بانک مسکن  15 مردادماه با اشاره به اینکه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در شرایط فعلی می تواند اثر معکوس داشته باشد، گفت: یکی از راه ها و روش های مدنظر مردم و متقاضیان خرید مسکن برای افزایش قدرت خرید این است که سقف تسهیلات خرید مسکن را افزایش دهیم اما در بین کارشناسان اقتصادی این حوزه یک نگرانی وجود دارد مبنی بر اینکه افزایش سقف ریالی تسهیلات آثار روانی منفی به همراه داشته باشد و منجر به افزایش قیمت شود و عملا روند کاهشی قیمت را متوقف کند. بنابراین برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در این مقطع نمی توان افزایش سقف تسهیلات را به عنوان روش مناسبی برای تحول آفرینی مثبت در نظر گرفت چرا که ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

رحیمی انارکی افزود: بانک مسکن در حوزه کاهش قیمت تمام شده مسکن طرح بازار تعهدی مصالح ساختمانی را در دستور کار دارد تا بخشی از قیمت تمام شده ساخت را کاهش دهد. در این میان باید بیشتر از ابزارهای کاهنده قیمت تمام شده مسکن استفاده کنیم تا از این طریق اثر جهش یکسال گذشته قیمت مسکن را برای تقاضای مصرفی بخصوص خانه اولی ها جبران کنیم.

در این شرایط وزارت راه و شهرسازی نیز برنامه هایی برای تعادل بخشی به بازار مسکن در نظر گرفته است. حمایت از تولید و عرضه واحدهای مسکونی از طریق اعطای کارت اعتباری خرید مصالح ساختمانی به انبوه سازان مسکن یکی از این برنامه ها است. در همین راستا مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی 7 اردیبهشت ماه در برنامه نگاه یک گفت: در بخش مسکن اگر جریان تولید شکل بگیرد و پایدار باشد عرضه و تقاضا به سمت تعادل پیش می‌رود.

اسلامی 23 دی ماه در حاشیه نخستین نمایشگاه بازآفرینی شهری نیز از طرح اعطای کارت اعتباری مصالح ساختمانی به انبوه سازان، برای کاهش قیمت تمام شده مسکن خبر داده و گفته بود: هدف این طرح، کاهش قیمت تمام شده ساخت و ساز خواهد بود و برای سازندگان، مزایای سود متعارفی که از نظر تجاری انتظار دارند، لحاظ می شود.

در این زمینه نکات زیر قابل تامل است:

1)  چه تضمینی وجود دارد که حمایت ها به مصرف کننده نهایی برسد؟ سیاست‌گذاری ها در بخش مسکن به گونه ای باید باشد تا تسهیلات و مشوق های در نظر گرفته شده به متقاضی واقعی و نهایی برسد. در غیر این صورت هرگونه اعطای امتیاز به واسطه ها، ممکن است تغییر چندانی در شرایط بازار مسکن در پی نداشته باشد.

در گذشته نیز با هدف کاهش قیمت مسکن، امتیازاتی برای انبوه سازان در نظر گرفته می شد. برای مثال اعطای زمین و یا پروانه ساخت رایگان از جمله این امتیازات بود. اما آنچه در عمل اتفاق می افتاد، سود سرشار و انحصار مالکیت برای عده ای محدود و همچنین افزایش قیمت ها و نابسامانی بازار مسکن برای متقاضیان واقعی مسکن می شد.

ماجرا از این قرار است که تضمینی وجود ندارد که سازندگان پس از برخورداری از حمایت ها در نهایت واحد خود را به بازار عرضه کنند و در غیاب اجرای مالیات بر خانه های خالی، این واحد ها را به واحدهای خالی مانده اضافه نکنند. یا اینکه در صورت عرضه واحدها آن ها را نه به قیمت تمام شده، بلکه به قیمت روز به بازار عرضه کنند

2)  قیمت ها تا کجا باید کاهش یابد تا مردم توانمند شوند؟ اگر فرض کنیم واحدهای تولید شده با قیمت تمام شده و کمتر از بازار عرضه شوند، این سوال وجود دارد که آیا متقاضیان امکان خرید این واحدها را خواهند داشت یا خیر؟

لازم به ذکر است بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران، میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی به 13.35 میلیون در تیرماه رسیده است. یعنی قیمت یک واحد مسکونی 75 متری به صورت متوسط به یک میلیارد تومان رسیده که با فرض کاهش 25 درصدی قیمت مسکن هم بسیاری از متقاضیان امکان خرید مسکن را نخواهند داشت. در این صورت آیا سازندگان نباید نسبت به فروش رسیدن واحدهای خود نگران باشند؟

3)  آیا نمی توان به شیوه های دیگر خانواده ها را توانمند کرد؟ با توجه به این که سهم زمین بیشترین سهم در هزینه نهایی مسکن دارد، وزارت راه و شهرسازی می تواند از سیاستگذاری صحیح در بخش زمین استفاده کند تا خانواده ها را نیز صاحب خانه نماید. مخصوصا در طرح اقدام ملی مسکن که ساخت ۴۰۰ هزار مسکن طی دو سال ۹۸ و ۹۹ در دستور کار قرار دارد. در این طرح وزارت راه و شهرسازی می تواند هزینه زمین را بعد از تحویل دادن واحدهای مسکونی به متقاضیان و به صورت اقساط دریافت کند. هزینه ساخت نیز توسط متقاضیان با پیشرفت پروژه به سازندگان پرداخت شود. بدین صورت  مستاجران بسیاری می توانند صاحب خانه شوند. در این صورت حمایت های انجام گرفته به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید و اتفاقاتی چون عدم عرضه مسکن یا فروش آن به قیمت بازار و نه قیمت تمام شده رخ نخواهد داد.

همچنین در شرایطی که تخفیف در قیمت مصالح ساختمانی سهم قابل توجهی از قیمت مسکن را تامین نمی کند، دولت با تاخیر در هزینه دریافت زمین، تسهیلاتی را فراهم کرده است که عمده هزینه مسکن را پوشش داده است. در این روش هزینه و فشار خاصی بر دولت برای تسهیل در خانه دار شدن مردم به وجود نمی آید. ضمنا از آنجایی که با این مدل هم از تولید و هم عرضه حمایت شده دلیلی برای افزایش شدید قیمت ها وجود ندارد و  با توجه به اینکه سازندگان مالک واحدهای نوساز نیستند و متناظر با هر واحد یک مصرف کننده واقعی وجود دارد که مسکن را با قیمت تمام شده دریافت می کند، واحدی در انتظار افزایش قیمت ها در آینده خالی نمی ماند.

 

دیدگاه کاربران

سعید۱۰۵۰۸۵۶۱۶:۲۲:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۴
کدام برنامه و طرح ؟؟؟ ما که یک برنامه جامع و جدی و راهگشا کوتاه مدت و بلند مدت در مورد تولید مسکن توسط دولت و یا انبوه سازی درست (مانند حداقل هایی که قبلا بانک مسکن می ساخت ) غیر اقتصادی کردن احتکار مسکن برای محتکرین آزاد کردن زمینهای مرغوب داخل شهرها برای ساخت مسکن برای قشر متوسط و پایین خارج کردن مسکن از کالای سرمایه ای و مصرفی کردن ان ندیدیم که ندیدیم
farhad m۱۰۵۱۱۳۱۲۲:۱۲:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۴
چهار تای اول از پنج راه حل شما در سیستمهای اشتراکی قدیم(یا همان سیستم کمونیستی) تعریف میشود که سالهاست منسوخ شده است.
ناشناس۱۰۵۰۸۵۷۱۶:۲۴:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۴
مشکل مسکن تنها مربوط به این دولت نیست بلکه مربوط به همه دولت ها است. بخش اعظم مشکل مسکن ، مربوط به مهاجرت روستاییان و مردم به شهرها برای کار است. ساخت مسکن بیشتر و گسترش افقی و عمودی شهرهای بزرگ سیاست غلطی است که باید متوقف شود. در عوض باید در روستاها و شهرهای کوچک، امکانات کار و دیگر امکانات رفاهی شامل بهداشت و درمان، تفریحی و خدماتی ایجاد گردد تا نه تنها جلوی مهاجرت گرفته شود بلکه این مهاجرت معکوس گردد. یکی از شاخص های کشورهای پیشرفته این است که امکانات رفاهی و خدماتی به طور یکنواخت در همه شهرها کوچک و بزرگ فراهم می باشند. در حالیکه در کشورهای جهان سوم این امکانات تنها در چند شهر بزرگ تجمیع یافته اند. با گسترش عدالت محوری در توزیع بیت المال ،بسیاری از مشکلات کنونی حل می شوند.
ناشناس۱۰۵۰۹۱۹۱۸:۱۹:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۴
لااقل دولت احمدی نژاد میلیونها واحد مسکن مهر رو ساخت ! که اگر نبودند معلوم نیست الان چند میلیون نفر وسط خیابان می خوابیدند !
ناشناس۱۰۵۱۰۶۹۲۰:۴۳:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۴
اگر آقای احمدی نژاد پول مسکن مهر را صرف ایجاد آبادانی روستاها و شهرهای کوچک می کرد، الان اینقدر جمعیت شهرهای بزرگ افزایش نیافته بود.
متنفر از مفت خور بی خاصیت۱۰۵۰۸۵۹۱۶:۲۷:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۴
آخه کسی که ملک صدها میلیاردی باد آورده داشته باشه توی بهترین نقطه ..؛ نمیتونه مشکل مسکن اقشار بی بضاعت و ضعیف جامعه رو درک کنه .
ناشناس۱۰۵۰۸۶۳۱۶:۳۵:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۴
بچه زیاد بیارید. نه تربیت میخوان نه مسکن. تو یکی از همین خونه ها بزرگ میشن دیگه تازه هر چی بیشتر باشن بچه های مودب رو هم اذیت میکنن..
ناشناس۱۰۵۰۸۸۳۱۷:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۴
برگردن شهرستان خود مشکل حل خواهد شد
ناشناس۱۰۵۰۸۸۹۱۷:۲۹:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۴
كسي ميدونه عكس واسه كجاست؟ دقيقا كدوم محله تهران هست؟
ناشناس۱۰۵۰۹۰۹۱۸:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۴
میدونم خیابان فرشته نیست جوادیه، یا نازی آباد باید باشه. الف جان عکس کجاست گذاشتید؟
ناشناس۱۰۵۰۹۰۷۱۷:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۴
راه کار مسکن در توسعه مناطق محروم و توسعه نیافته است . مشکلات در شهرستانهای کوچک و رو آوردن جمعیت به شهرهای بزرگ و مراکز استانها بخصوص تهران هیچگاه بحران مسکن را حل نمیکند . کشور در زمینه توسعه همه جانبه برنامه بلند مدت میخواهد .
ناشناس۱۰۵۰۹۱۰۱۸:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۴
راه حل مسکن مهر بود که خوب هم جواب داد ولی متوقف شد.
ناشناس۱۰۵۰۹۱۱۱۸:۰۷:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۴
در بسیاری از شهرستانها زمین فراوان ولی قیمتها گران است .من هزینه ساخت کامل را دارم اما هزینه خرید زمین ندارم. مشکل امثال من با طرحی شبیه به زمین شهری که در سال های دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ به مردم زمین دادند مشکلشان حل می شود و فشار بر بازار کمتر می شود.
ناشناس۱۰۵۰۹۸۷۱۹:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۴
راه حل اصلی: اخذ مالیات بر مالکیت!!!
ناشناس۱۰۵۱۰۰۷۱۹:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۴
راه حل مشکل مسکن خیلی راحتتر از چیزیه که فکر میکنید ولی تا وقتی تصمیم گیرندگان در این حوزه خودشون در قیمتهای نجومی مسکن ذینفع هستند امیدی به حل این مشکل نمیرود.فقط کمتری ازدواج ..باعث میشه تا در دراز مدت تقاضا به شدت کاهش پیدا کنه.
ناشناس۱۰۵۱۰۶۷۲۰:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۴
تنها مسکن گرون نشده ! بلکه دیگه برای مسکن پولی نمیمونه که هذینه بشه!کارگران زیر بار گرانی له شدن! چنان رونق اقتصادی شد که یارانه بی ارزش شد!
امیر۱۰۵۱۱۶۸۲۲:۵۲:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۴
من خودم تو کار ساختوسازم وقتی زمین و مصالح ساختمان از سال قبل سر به فلک گذاشته و چهار پنج برابر شده سازنده چطوری بیاد ارزون بفروشه اهن یا ریز ترین چیز مثل پیچ در این دوسه سال شش برابر شده بعد میخواین خونه ارزون بشه مصالح ارزون بشه خونه ارزون میشه بغیر از اون فایده نداره.
ناشناس۱۰۵۱۱۸۰۲۳:۰۷:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۴
مسکن مشکلی نداره . مشکل بیماری هلندیه
مهدی۱۰۵۱۲۱۸۰۰:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
یکی از راههایی که خیلی از کشورهای دنیا اجرا کردند و نتیجه گرفتند مالیات بر عایدی سرمایه است که متاسفانه در مملکت ما به خاطر ترجیح منافع شخصی و گروهی بر منافع ملت، نادیده گرفته میشه
پزشک۱۰۵۱۲۴۴۰۰:۳۱:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
فشار به ملت جواب میده...نداری برو روستا تو کوله زندگی کن بدبخت اومدی تهران معلمی کنی که چی بشه...
ناشناس۱۰۵۱۲۶۳۰۰:۵۳:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اختصاص مدیریت شده زمین و تسهیلات عادلانه به افراد ذیصلاح خیلی مشکلات حل میکنه
ناشناس۱۰۵۱۳۳۸۰۵:۴۵:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
کلا شعار. این وزیر جدیده هم کلا فقط ۲۴ ساعت توی رسانه ها داره تبلیغ خودش میکنه
ناشناس۱۰۵۱۴۸۴۱۱:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
راه حل؛ به هر ایرانی در شهر یا روستایی که پدربزرگش به اونجا تعلق داشته، پنج هزار متر زمین غیر قابل انتقال به صورت مجانی بدن. بعدشم وام مسکن بلند مدت پنجاه ساله و صفر درصد لطفا منتشر کنید
ناشناس۱۰۵۱۵۷۷۱۲:۲۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
متاسفانه به همه چی توجه دارند جزمردم طبقه ضعیف صداها بجایی نمیرسه الف این پیشنهاد به احمد توکلی برسونین که بجای پرداختن به انواع مسائل بی اولویت اصلاح همین یه سیاست رو پیگیری کنه دعای خیر میلیونها نفر باقیات صالحات خود و والدینت میشه
سید رضا۱۰۵۱۶۱۰۱۳:۱۶:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
به پیشنهاد بند (3) مقاله توجه بفرمایید { 3) آیا نمی توان به شیوه های دیگر خانواده ها را توانمند کرد؟ با توجه به این که سهم زمین بیشترین سهم در هزینه نهایی مسکن دارد، وزارت راه و شهرسازی می تواند از سیاستگذاری صحیح در بخش زمین استفاده کند تا خانواده ها را نیز صاحب خانه نماید. مخصوصا در طرح اقدام ملی مسکن که ساخت ۴۰۰ هزار مسکن طی دو سال ۹۸ و ۹۹ در دستور کار قرار دارد. در این طرح وزارت راه و شهرسازی می تواند هزینه زمین را بعد از تحویل دادن واحدهای مسکونی به متقاضیان و به صورت اقساط دریافت کند. هزینه ساخت نیز توسط متقاضیان با پیشرفت پروژه به سازندگان پرداخت شود. بدین صورت مستاجران بسیاری می توانند صاحب خانه شوند. در این صورت حمایت های انجام گرفته به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید و اتفاقاتی چون عدم عرضه مسکن یا فروش آن به قیمت بازار و نه قیمت تمام شده رخ نخواهد داد.} . پیشنها د بسیار عاقلانه و مقبولیست , در اوائل انقلاب و در زمان جنگ با وجود تمام مشکلات موجود وزارت مسکن آن زمان انبوه سازی داشت و مشگل مردم از نظر مسکن حل میشد . آنوقت هم وزرت مسکن که خود و با نیروهای خود راءسا" وارد این مقوله نمیشد , زمین در اختیار وزارتخانه بود پیمانکاران ساخت پیمان بسته و میساختند و با وزارتخانه تسویه میکردند , در این صورت خانه های ساخته شده به مصرف کننده واقعی رسیده و بصورت فروش سوداگرانه و یا خانه های خالی نمیماند . پیشنهاد میکنم الان هم وزارت وزارت راه و شهرسازی برای چگونگی قرار داد بستن با مصرف کننده نهایی و واگذاری ها طرح ریزی نماید نه طرح های حالا ببینیم چه میشود . از تجربه قبلی وزارتخانه استفاده نمایید . ج
مهران۱۰۵۱۶۲۰۱۳:۲۴:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
باید مسکن در تهران انقدر گران شود تاافراد به راحتی به ان کوچ نکنند
رضا۱۰۵۱۹۶۸۲۳:۳۸:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
ارائه زمین قسطی به افراد. تقویت تعاونی‌های سالم و باسابقه. نوسازی بافت‌های فرسوده بلند مرتبه سازی عاقلانه و عالمانه ساخت واحد های کوچک جوانان ساخت واحدهای استیجاری مالیات بر ارزش افزوده کاهش هزینه های مجوزات، انشعابات و نظام مهندسی راههای تعدیل قیمت مسکن است.
ناشناس۱۰۵۲۱۵۲۰۸:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
احمد ینژاد دلار هزارتومانی را کرد 4هزارتومان و روحانی دلار سه هزار تومانی را کرد 19 هزار که حالا رسیده به دوازده سیزده هزار تومان. لطفا بفرمایید در کدام کشور ارزش پول ملی هر چند سال یک چهارم یک پنجم می شود؟
سید رضا۱۰۵۲۶۹۴۱۲:۳۳:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
به پیشنهاد بند (3) مقاله توجه بفرمایید { 3) آیا نمی توان به شیوه های دیگر خانواده ها را توانمند کرد؟ با توجه به این که سهم زمین بیشترین سهم در هزینه نهایی مسکن دارد، وزارت راه و شهرسازی می تواند از سیاستگذاری صحیح در بخش زمین استفاده کند تا خانواده ها را نیز صاحب خانه نماید. مخصوصا در طرح اقدام ملی مسکن که ساخت ۴۰۰ هزار مسکن طی دو سال ۹۸ و ۹۹ در دستور کار قرار دارد. در این طرح وزارت راه و شهرسازی می تواند هزینه زمین را بعد از تحویل دادن واحدهای مسکونی به متقاضیان و به صورت اقساط دریافت کند. هزینه ساخت نیز توسط متقاضیان با پیشرفت پروژه به سازندگان پرداخت شود. بدین صورت مستاجران بسیاری می توانند صاحب خانه شوند. در این صورت حمایت های انجام گرفته به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید و اتفاقاتی چون عدم عرضه مسکن یا فروش آن به قیمت بازار و نه قیمت تمام شده رخ نخواهد داد.} . پیشنها د بسیار عاقلانه و مقبولیست , در اوائل انقلاب و در زمان جنگ با وجود تمام مشکلات موجود وزارت مسکن آن زمان انبوه سازی داشت و مشگل مردم از نظر مسکن حل میشد . آنوقت هم وزرت مسکن که خود و با نیروهای خود راءسا" وارد این مقوله نمیشد , زمین در اختیار وزارتخانه بود پیمانکاران ساخت پیمان بسته و میساختند و با وزارتخانه تسویه میکردند , در این صورت خانه های ساخته شده به مصرف کننده واقعی رسیده و بصورت فروش سوداگرانه و یا خانه های خالی نمیماند . پیشنهاد میکنم الان هم وزارت وزارت راه و شهرسازی برای چگونگی قرار داد بستن با مصرف کننده نهایی و واگذاری ها طرح ریزی نماید نه طرح های حالا ببینیم چه میشود . از تجربه قبلی وزارتخانه استفاده نمایید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین