واکنش قاضی‌عسکر به ادعای بردار رکن‌آبادی: دستی که توافقنامه ذلت‌بار با سعودی‌ها امضا کند را باید قطع کرد

گروه سیاسی الف،   3980523057 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده سابق ولی‌فقیه در امور حج‌ و زیارت با اشاره به زوایای مختلف فاجعه منا گفت: اینکه گفته شد شرط کردند و ایران پذیرفته من همچین چیزی را ندیدم. رهبر انقلاب به من چنین اجازه ای نداده بودند. بلکه کاملا ضد آن است. ما معتقدیم آن دستی که بخواهد زیر تعهدنامه ذلت بار برای ملت ایران برود باید قطع کرد.

واکنش قاضی‌عسکر به ادعای بردار رکن‌آبادی: دستی که توافقنامه ذلت‌بار با سعودی‌ها امضا کند را باید قطع کرد

به گزارش الف، برنامه سه شنبه شب جهان آرا با حضور حجت الاسلام قاضی عسکر سرپرست سابق حجاج ایرانی روی آنتن رفت.

در ابتدای این برنامه حجت الاسلام قاضی عسکر درباره ادعای توافق مسئولان ایرانی با مسئولان سعودی درباره پذیرفتن تقصیر حادثه منا از سوی ایران گفت: بنده یکی از دوستان صمیمی خودم یعنی شهید‌ رکن آبادی را در فاجعه منا از دست دادم. همه خانواده این شهید برای ما محترم ‌‌و معزز هستند. شهید‌ رکن آبادی دیپلماتی آگاه و پر فعالیت بود آن سال هم خودشان ابراز تمایل کردند که با ما به حج بیایند که آن اتاق افتاد.

وی افزود: باید بگوییم ادعای پذیرش تقصیر حادثه منا از سوی ایران یک حرف باطل است. تا قبل از سال ۹۴ وزارت حج عربستان یک تیپ قرارداد داشت که با تمام کشورها بر مبنای آن عمل‌می کرد اما پس از حادثه منا آن قرار داد را ادامه ندادیم و آن را کنار گذاشتیم و روی اصول خودمان ایستادگی کردیم. اولین مورد این اصول آن است که عربستان متعهد  شده است تا عزت و سلامتی و امنیت و راحتی حجاج ایرانی را تامین کند.

سرپرست سابق حجاج ایرانی ادامه داد: بنده با تعطیلی حج مخالف بودم زیرا دستاوردی برای ما نداشت. اولین توافق نامه ما با عربستان در سال ۹۶ بوده است. اساس توافقنامه هایی که بین دو کشور امضا می شود باید با نظر مقامات دو کشور منتشر شود اما چون بنده دیگر مسئولیتی ندارم و این مسئولیت به آقای نواب واگذار شده ایشان می توانند بعد از بازگشت از حج با هماهنگی وزارت حج عربستان آن را منتشر کنند. اگر بنده در سمت قبلی بودم همین امروز تفاهم نامه را منتشر می کردم.

حجت الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: ما یکسری امتیازاتی را در توافقنامه جدید از عربستان گرفتیم. همیشه وقتی یک مذاکره سیاسی صورت می‌گیرد یک کارگروه تشکیل می شود و همه کسانی که در آن برنامه نقش دارند حضور پیدا می کنند. یکی بحث تامین امنیت بود که آنها کتبا تعهد دادند و امضا کردند. یکی بحث غرامت و تشکیل ‌کمیته حقیقت یاب بود که در قراردادهای هر سال این را پذیرفتند و امضا کردند. همچنین پذیرفتند که پس از مذاکرات دفتر حج و زیارت باز شود. قرار شد ۱۰ نفر برای انجام امور‌ کار کنسولی معین شوند. ویزای الکترونیکی هم کار ما را بسیار ساده کرد که در همان سازمان حج صادر شد. آنها همچنین مسئله تعداد جمعیت ما را نیز پذیرفتند.

وی عنوان کرد: همچنین پذیرفتند که برگزاری هر گونه مراسم ایرانی ها در همان مکانی که دارند بلامانع است. فقط در بحث دعای کمیل بین الحرمین مشکل داشتیم که گفتند بحث ما تامین امنیت است البته ما این حق را برای خودمان محفوظ داشتیم که پس از برطرف شدن مشکلات آن را اجرا کنیم. همچنین عربستان پذیرفت که در مورد جانباختگان منا لفظ شهید هم در متن توافقنامه باشد.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: این که گفته شد شرط کردند و ایران پذیرفته من همچین چیزی را ندیدم. رهبر انقلاب به من چنین اجازه ای نداده بودند. بلکه کاملا ضد آن است. ما معتقدیم آن دستی که بخواهد زیر تعهدنامه ذلت بار برای ملت ایران برود باید قطع کرد. در سال ۹۸ وزیر حج عربستان می گوید ما هیچ پیش شرطی برای حجاج هیچ کشوری نداریم مگر آنچه در کتاب و سنت آمده است.

وی گفت: به هیچ وجه هیچ جمله ای نیامده است که حادثه منا تقصیر ایران بوده است. سعودی ها می خواستند بگویند که ما خودمان حادثه منا را بررسی می کنیم و مقصر را اعلام می کنیم که ما قبول نکردیم لذا در متن تفاهم نامه آمد که حتما باید در آن کمیته حقیقت یاب حضور داشته باشیم. با تعداد زیادی از خانواده شهدا حاضر در صحنه هم مصاحبه کردیم و همه اسناد آن وجود دارد و در صورت انتشار یک کتاب ۵۰ جلدی می شود. نمی گذاریم این حادثه فراموش شود و تا مشخص شدن مقصر اصلی آن را دنبال می کنیم. این حادثه در ۹ صبح اتفاق افتاد چرا باید تا ۱۲ شب جمع کردن جنازه ها طول بکشد. عربستانی ها یک عده از جمله شهید رکن آبادی را بی اجازه دفن کردند که بعدا با پیگیری که کردیم به کشور بازگشتند. ما روی دو مسئله تاکید داشتیم که یکی کمیته حقیقت یاب تشکیل شود اما آنها خودشان این کمیته را تشکیل دادند که تا کنون نتیجه ای نداشته است.

قاضی عسکر با بیان اینکه عربستانی ها هیچ سندی در اختیار ندارند که به ما گفته باشند نباید قبل از ساعت ۱۰ برای رمی جمرات برویم عنوان کرد: البته من به کاروانها گفتم به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت، صبح قبل از ساعت ۱۰ نروند اما باز هم ما با کسانیکه زود رفتند برخورد کردیم. ما نه اختیار داشتیم نه این را می پذیرفتیم که چیز ذلت باری را بپذیریم.

وی‌ادامه داد: ما اصرار کردیم که نماینده ای در کمیته حقیقت یاب داشته باشیم. آنها نه تنها به ما بلکه باید به سایر کشورها هم اجازه دهند مدارکشان را بیاورند. اگر به ما اجازه می دادند مدارکی را که داشتیم ارائه می کردیم خیلی زود نتیجه مشخص می شد.

قاضی عسکر با بیان اینکه از نظر فقهی این مسئله ای هست که اگر کسی در مراسمی یا در اثر فشار جمعیت فوت کرد دیه این فرد با بیت المال است گفت: عربستان تا کنون هیچ غرامتی به ما نداده اند. البته رابطه سیاسی بین ما و عربستان قطع است و وزارت خارجه با چه کسی می خواهد صحبت کند. البته سایر کشور ها هم این قضیه را قضا و قدر الهی می دانند و دنبال نکرده اند اما ما تا آخر این را پیگیری می‌کنیم.

سرپرست سابق حجاج ایرانی اظهار داشت: در روز واقعه شارع ۲۰۴ مسیر ما نبوده است. مسیر ما خیابان جوهره ‌سوق العرب بوده است اما من شاهد بودم که مامورین عربستان زائران ما را به سمت خیابان ۲۰۴ هدایت کردند و من این را به وزیر حج عربستان گفتم. من دلیلی بر عمدی بودن حادثه پیدا نکردم اما معتقدم سوء مدیریت عربستان موجب این حادثه بوده است. آقای شجاعی که همراه آقای رکن آبادی بوده می گوید من وقتی دیدم راه متراکم است گفتم برگردیم که آقای رکن آبادی و یکی دیگر از دوستان گفتند تا اینجا که آمدیم بقیه راه هم برویم.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج ادامه داد: این که سوء مدیریت موجب این حادثه بوده است قطعی است. ما همیشه باید واقعیت ها را بگوییم. این که گفته شد ولیعهد عربستان از آنجا با خودرو عبور می کرده نا درست است. ما یک آرشیو غنی داریم که در وقت لازم تمام آنها را منتشر می کنیم. امیدواریم با مذاکرات امسال این قضیه به نتیجه برسد.

وی درباره طرح‌دعوا در مجامع بین المللی عنوان کرد: طرح دعوا در مجامع بین المللی باید توسط وزارت خارجه صورت بگیرد. حتی این بحث هم طرح شد که وکیلی در عربستان بگیریم که وزارت امور خارجه گفت ما این پول را نداریم که من خودم در سازمان حج این هزینه را تقبل کردم و حدود ۱۰۰ هزار ریال عربستان به یک وکیل دادیم که این موضوع را پیگیری کند. اگر دولت محترم هزینه های این وکالت را بدهد می شود ماجرا را دوباره دنبال کرد. سازمان حج از نظر بین المللی نمی تواند این کار را در مجامع بین‌المللی دنبال کند.

قاضی عسکر با بیان اینکه از هر توافقنامه یک‌ نسخه به وزارت خارجه هم داده شده است تصریح کرد: البته برای دفتر آقا و جاهای دیگر هم نسخه ای از قرارداد را فرستادیم. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که ما دیگر هیچ مفقودی در عربستان نداریم. جمعی از عزیزان ما شبها می رفتند بین جنازه ها می گشتند تا جنازه های ایرانی  را شناسایی کنند. بعد هم که آن سخنرانی آقا اتفاق افتاد در امر‌ تحویل‌ جنازه ها تسهیل ایجاد شد و بسیاری از این جنازه ها به کشور برگشت. با هماهنگی عربستان تعدادی از خانواده شهدا را به عربستان فرستادیم که با آزمایش dna جنازه ها را تشخیص دهند. البته کار خوبی هم شده بود این بود که از جنازه ها عکس گرفته بودند و یک ناخن هم برای آزمایش نگه داشته بودند. عربستان یک گواهی فوت برای هر جنازه صادر می کرد که وقتی جنازه اینجا هم می آمد پزشکی قانونی ما هم یک گواهی فوت صادر می کرد.

وی ادامه داد: در مورد شهید رکن آبادی هم این اتفاق افتاد. برادر و دخترشان رفتند آزمایش دادند و قبر مشخص شد و یک نفر از سعودی ها مشخص شد که قبر را شکافتند و از روی انگشتر و دی ان ای آقای رکن آبادی هویت ایشان مشخص شد. زمانیکه روابط قطع شد مقداری از گواهی فوت ها در کنسولگری ما در جده ماند که اگر روزی روابط برقرار شود می توان این مدارک را برگرداند.

قاضی عسکر تصریح کرد: حرف‌هایی که در آن دوران زده شد خیلی حرف‌های عجیبی بود که می دانستیم صحت ندارد. می گفتند که رکن آبادی را زنده دیده اند و او را ربوده اند اما بر اساس اسناد و مدارک ما غیر از کسانی که در بیمارستان ها زنده بودند کس دیگری زنده نبود. حتی گفته شد اسراییل گفته ما یک گنج بزرگی در اختیار داریم که رکن آبادی است که واقعیت نداشت. طبیعی بود که تعداد کشته شده ها یکجا اعلام شود و مصلحت نبود که چند ماه مردم را برای چیزی که واقعیت نداشت معطل نگه بداریم.

سرپرست سابق حجاج ایرانی گفت: اسنادی زیادی از حادثه منا در اختیار داریم از داخل و خارج کشور که امیدواریم مسئولان حج و زیارت که از سفر برگشتند پژوهشگاه حج و زیارت این اسناد را بتواند منتشر کند. ما حتی سوابق سایت و روزنامه های آنان را نیز در اختیار  داریم و تعداد زیادی عکس و تصویر هم از حادثه منا در اختیار داریم.

‌‌وی درباره عدم اعزام حجاج به حج عمره گفت: حج تمتع یک واجب شرعی است. بنابراین حج را نمی شود تعطیل کرد مگر اینکه شرایط ویژه ای پیش بیاید که حاکم اسلامی اجازه رفتن به حج را ندهد. درباره حج هم همه مسئولان تصمیم می گیرند. الان ۶ میلیون نفر در نوبت حج عمره داریم که باید تعیین تکلیف بشوند که اگر اوضاع همین طور پیش برود امید است که عمره هم برقرار شود.

قاضی عسکر ادامه داد: زمانیکه عمره تعطیل شد گفتند ایرانی ها به جای کعبه به کربلا می روند و می خواهند کربلا را جایگزین کعبه بکنند. تنها جایی که ما توان حضور بین المللی اجتماعی داریم حج است. در طول سه سال گذشته آمار حمل بار هواپیمایی وجود دارد. از زمانیکه رهبری بحث بازارگردی را مطرح کردند بسیاری از حجاج به من گفتند که برای اجرای امر رهبر انقلاب از آنجا خرید نمی کنیم و برای رونق تولید از ایران خرید می کنیم. خیلی از حجاج استطاعت مالی دارند اما به خاطر فرمایش رهبری این کار را می کنند. سازمان حج جاهایی را که کالای مناسب با قیمت مناسب داشتند را معرفی می کرد اما نباید تصدی گری دولتی ایجاد کرد.

سرپرست سابق حجاج‌ ایرانی با اشاره به کارهای فرهنگی صورت گرفته در حج گفت: کارهای فرهنگی عظیم در حج انجام شده است که هیچ کشوری به این اندازه کار نکرده است و ۱۴۰۰ اثر‌ در‌ این زمینه تولید شده است. جلسات متعددی برای آموزش حجاج برگزار شد و حتی آموزش الکترونیکی هم برگزار شد. یکی از آموزش های ما مهارت های زندگی و مهارت های اخلاقی است. من با مسئولان ۳۲ کشور در حج دیدار داشتم و توافق نامه امضا کردیم که از تجربیات ما استفاده کنند. برای کشورهایی مانند عراق و چین و الجزایر هم کارهای مشترکی صورت داده ایم. برای مثال با آقای بوتفلیقه نیم ساعت دیدار داشتم که وقتی به ایشان گفتم ما دانشجوها و اساتید را به حج می فرستیم به وزیر حج الجزایر دستور داد که آنها هم این کار را بکنند. حالا یکی از مصیبت های ما این است که مردم ما به زبان دوم مسلط نیستند. دولت باید کمک کند تا مردم در حد مکالمه معمولی زبان بلد باشند تا بتوانند با سایر حجاج ارتباط بر قرار کنند.

قاضی عسکر درباره برگزاری مراسم‌ برائت از مشرکان اظهار داشت: بعد از اینکه سال ۶۶ آن اتفاق افتاد در سال ۷۰ توافق شد که برائت در مسیر عبور مردم برگزار نشود ضمن اینکه زمان پیامبر هم برائت در همین محل عرفات برگزار می شده است. برائت فقط یک امر سیاسی نیست بلکه یک امر قرآنی است و در زیارت نامه های ما هم آمده است. مبانی برائت مربوط به کفر و مشرکین و ظلم بین المللی است. این فقط مربوط به شیعه نیست بلکه تمام مسلمانان باید این کار را بکنند.

وی‌ در پایان گفت: من این اطمینان را به مردم می دهم که از زمان حادثه منا تا کنون آنچه در توان داشتم این قضیه را دنبال کردم و از این به بعد هم هرچند مسئولیت با من نیست اما کمک می‌کنم که این موضوع دنبال شود و خواست خانواده های شهدا به نتیجه برسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۸۸۱۹۱۱:۰۳:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
تا آنجا که به ما آموخته اند در اسلام فقط دست دزدان را قطع میکنند.‌
ناشناس۱۰۴۸۸۲۱۱۱:۰۴:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
توافق نامه را نشر دهید - از برجام که فنی تر و حساس تر و محرمانه تر که نیست.
ناشناس۱۰۴۹۱۰۰۱۳:۰۹:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۳
یه چیزی مثل برجامه!
ناشناس۱۰۴۸۸۸۲۱۱:۲۶:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۳
پس چرا تفاهم نامه را منتشر نمی کنید و تمام شایعات پایان خواهد یافت مگر.....!!!؟؟؟؟
ناشناس۱۰۴۸۹۰۵۱۱:۳۴:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۳
تجاور به دو پسر بچه در فرودگاه عربستان چه شد ؟ از این تحقیر بالا تر ؟
ناشناس۱۰۴۹۳۰۱۱۵:۱۵:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
با عرض سلام و ادب. سوال 1: آقای رکن آبادی چه دلیل دارد که چنین دروغی بگوید؟ به چه چیز می رسد؟ به او پول میدهند؟ مقام و پست می دهند؟ برادر شهیدش زنده می شود؟ چه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین