دولت‌ها ؛ آینده فروشی و پیش‌خور کردن منابع نسل های بعد

جعفر قادری،‌کارشناس اقتصادی،   3980523019 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
دولت‌ها ؛ آینده فروشی و پیش‌خور کردن منابع نسل های بعد

امسال با عدم تأمین منابع ناشی از عدم فروش نفت در بودجه مواجه هستیم که برآوردها حاکی از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در یک مصوبه بحث‌برانگیز مجوزی را به دولت داد تا این کسری با برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی، فروش اوراق بدهی و خزانه و... تأمین شود در حالی که نباید به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یا حساب ذخیره ارزی اصرار  شود زیرا صندوق با هدف افزایش تحرک بخش غیردولتی و خصوصی ایجاد شد تا این بخش‌ها بتوانند در جهت تسهیل و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام گام بردارند و ظرفیت‌های اقتصادی در جامعه توسعه پیدا کند نه اینکه دولت شریک بخش خصوصی در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی شود.

تمرکز روی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی که در دولت قبل هم سابقه دارد و همچنین انتشار اسناد خزانه توجیه اقتصادی ندارد. شاید در این شرایط برای دولت توجیهی داشته باشد اما در حقیقت این اقدام به‌نوعی آینده فروشی یعنی استفاده از منابع نسل‌های بعد، انتقال بدهی‌ها به آینده و پیش‌خور کردن بودجه دولت‌های آینده است که هم ازنظر اخلاقی صحیح نیست و هم می‌تواند آثار اقتصادی مخربی در پی داشته باشد.

متأسفانه مسیری که مجلس در بحث اسناد خزانه باز کرد باعث شد دولت این اسناد را به‌عنوان بدهی خودش به بانک مرکزی تبدیل کند و از طریق دامن زدن به افزایش تورم و مالیات تورمی آن را تسویه نمایند که در اصل این اقدام بدترین شکل تأمین منابع مالی است زیرا باعث افزایش پایه پولی خواهد شد و حجم نقدینگی را بالا می‌برد که به‌تبع آن با افزایش رشد نرخ تورم، مشکلاتی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

دولت برای پوشش کسری بودجه خود باید هزینه‌های جاری خود را کاهش و در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کند؛ از سوی دیگر برای واگذاری پروژ‌ه‌های عمرانی به بخش غیردولتی و خصوصی برنامه‌ریزی کند، زیرا با توجه به میزان کسری بودجه، توانایی تحقق تأمین منابع عمرانی وجود ندارد.

کاهش و عدم تأمین هزینه‌های عمرانی با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد ایران، می‌تواند مشکلات جدی‌تری برای کشور بخصوص تشدید بحرانی بیکاری را به دنبال داشته باشد اما واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام با سازوکار مناسب می‌تواند شیوه‌ای مناسبی برای به سرانجام رساندن این طرح‌ها باشد.

موضوع دیگر واگذاری سهام دولت در برخی شرکت‌های دولتی است که با آسیب‌شناسی گذشته و توجه جدی به واگذاری‌ها می‌تواند در این شرایط به تأمین منابع و صرفه‌جویی‌ها کمک کند. دولت دارایی‌هایی زیادی برای واگذاری مانند پالایشگاه‌های گازی و سهام خود در شرکت‌های گروه دوم اصل ۴۴ قانون اساسی که حدود ۲۰ درصد است را دارد. همچنین می‌تواند برای پرداخت بدهی‌های خود به اشخاص حقیقی و حقوقی از روش تهاتر با واگذاری‌ها سهام خود اقدام کند، البته در این امر باید با ایجاد مکانیزم‌هایی مانع سوءاستفاده‌ها شد.

امروز سند دخل‌وخرج کشور با کسری شدید مواجه است. دولت باید در این شرایط با بهبود فضای کسب‌وکار و سرعت دادن به صدور مجوزها و رفع موانع تولید اقدام کند تا با رشد کسب‌وکار و افزایش ظرفیت تولید در بخش غیردولتی امکان کسب درآمد‌های مالیاتی بیشتر شود.

نکته که در بحث درآمدهای مالیاتی باید موردتوجه قرار گیرد و درعین‌حال به بخش تولیدی کشور فشار زیادی وارد نکند، گسترش پایه‌های مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی است تا بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها که به‌نوعی زیرزمینی یا مشمول پرداخت مالیات نیستند، مالیات گرفته شود. اگر دولت در این راستا گام جدی بردارد می‌تواند نقش قابل‌توجهی در تأمین کسری بودجه تأمین داشته باشد. امروز  فقط ۳۰ الی ۴۰ درصد مشمولان مالیات پرداخت می‌کنند و بخش‌های زیادی در اقتصاد ایران داریم که با عناوین مختلف متأسفانه مالیات نمی‌دهند.

دولت به‌جای اینکه با افزایش میزان مالیات‌ها فشار را بر تولیدکنندگان واقعی زیاد کند، باید با تعریف پایه‌های جدید برای اخذ مالیات مانند دریافت مالیات بر عایدی سرمایه برای جبران کسری بودجه خود اقدام کند تا جلوی فعالیت‌های سوداگرانِ و هجوم نقدینگی به بخش‌های دیگر مانند مسکن و سکه و طلا گرفته شود؛ درعین‌حال با افزایش ریسک در سایر بازارها، نقش مهمی در هدایت نقدینگی و تأمین منابع بخش‌های تولیدی کشور  ایفا خواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۱۲۲۶۰۰:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
نظام باید برای این مسئله فکری بکند.
کاوه۱۰۵۱۳۲۸۰۳:۱۷:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اینکه همه درآمد ما از منابع نفت و گاز است خودش یک مورد قابل تامل است ؟ دولتهای پس از انقلاب نه تنها برای رونق تولید داخلی کاری نکردند بلکه با افزایش واردات کالاهای لوکس و افزایش صدور منابع هیدروکربوری و مشتقات آن راه را برای وابستگی بیشتر به نفت وگاز هموار نمودند .
ناشناس۱۰۵۱۳۵۵۰۷:۱۵:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
باید به خانه های خالی و عایدی بر سرمایه و در بخش خدمات بخصوص پزشکان و الزام آنها به استفاده از کارت خوان در جهت جلوگیری از مالیات گریزی توجه نمود از طرف دیگر تسریع پرونده های مفسدان و همچنین ارزیابی دارایی مدیران ،سیاسیون و متنفذان دولتی و بستگان نسبی و سببی بر مبنای قانون ارزیابی اموال و مصادره اموال نامشروع نظیر آنچه در عربستان اقدام شد ضرب العجلی و بدون توجه به اینکه چه جناحی است چه سوابقی دارد و با چه کسی فامیل است اقدام نمود و قبل از آن سریعا مسئولینی را که فرزندانشان در خارج است ملزم به بازگرداندن فرزندان یا استعفا نمود و با کنترل مرزها مانع خروج سرمایه تا مشروعیت سنجی شود اینگونه پول رونق تولید برای ده ها سال از مفسدان و سوء استفاده گران سیاسی اقتصادی جناحی حاصل خواهد شد
ناشناس۱۰۵۱۳۸۰۰۸:۵۶:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اگر با این روند و فرمون پیش بریم ؛ در کمتر از 5 سال دیگر ؛ عقب افتاده ترین کشور در سطح منطقه و غرب آسیا خواهیم بود . حتی عقب افتاده تر از عراق و افغانستان
ناشناس۱۰۵۱۳۹۰۰۹:۱۳:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
فروش مالکیت دریا و بندر و جزیره
ناشناس۱۰۵۱۴۲۹۱۰:۱۲:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
بد نیست به آینده فروشی در دولت های احمدی نژاد و قالیباف هم بپردازید
ناشناس۱۰۵۱۴۵۷۱۰:۳۲:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اینهمه واگذاری با قیمت یک هزارم قیمت واقعی بزرگترین آینده فروشی بدست نامبارک آقای پورحسینی صورت گرفته چی ده
ناشناس۱۰۵۱۴۶۳۱۰:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
وقتی پنج شیش نفر میشینن ظرف دو ساعت تصمیم میگیرن که تصمیم کارشناسی شده ده بیست استاد و متخصص رو در ظرف چند ماه را کنار بزارن و نقدینگی رو افزایش بدهند کسی هم نتواند اعتراض بکند !دیگه مجلس باشه یا نباشه چه فرقی میکند؟
ناشناس۱۰۵۱۴۸۸۱۱:۰۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
مقاله خوبی بود. احساس من این است که دولت دچار یک روزمرگی شده است و چون از ابتدا تمام امیدی به برجام بود الان دیگر حوصله جمع کردن اوضاع را ندارد. الان هم به نوعی دولت را یا باید هل داد یا کناد برود.
ناشناس۱۰۵۱۵۲۸۱۱:۵۰:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
روحانی هم مثل هاشمی رفسنجانی دولت را با بدهی سنگین تحویل دولت بعدی خواهد داد.
ناشناس۱۰۵۱۵۵۹۱۲:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
پس امریکا نمیتونه هیچ غلطی بکنه چی میشه؟ جیب مردم که باشه بله این حرف درسته
ناشناس۱۰۵۱۶۳۲۱۳:۳۰:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
البته به یک نکته اساسی در این نوشتار اشاره نشده است: واقعیت این است که اقتصاد دو بخش دولتی و خصوصی دارد . اگر چه بخش دولتی ما با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد و همانطور که نویسنده نوشته باید دولت کاهش هزینه و کوچک سازی بکند. اما همزمان اگر سیاست درست در جذب سرمایه داخلی از دلالی به تولید داشته باشیم ، بخش خصوصی با رونق روبرو خواهد شد که بنظر می رسد توانایی کشیدن بار اقتصاد نفتی تحریم شده دولت ما را دارد.ولی باید از انتقال اختیارات اقتصاد به بخش خصوصی حمایت کنیم یعنی مدیران دولتی کمتر جلسه بگذارند و مصوبه و تبصره و صورتجلسه ایجاد کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین