یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال برگزیدگان خود را شناخت

گروه اجتماعی الف،   3980522214

در آیین اختتام یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال به الزام توجه به اقتصاد فرهنگی و ویژگی‌های مثبت فضای پرداخته شد و در نهایت اسامی برگزیدگان این جشنواره اعلام شد.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال عصر سه‌شنبه 22 مرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و جمعی از مسئولان کشوری، توسعه دهندگان و ناشران دیجیتال و فعالان فضای مجازی با یک ساعت تاخیر در تالار وحدت برگزار شد.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این برنامه بیان کرد: ما در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم. ورود ما به مقطع انقلاب دیجیتال تعریف خود را پیدا کرده و نوع تصویری که ما از آن داریم بر نوع برخوردمان با آن اثر خواهد داشت. آیا عصر سایبری در ادامه عصر مدرن است؟ یا اینکه دوره جدیدی از جهان انسانی است؟ یعنی همان گونه که هر دوره ورق جدیدی از زندگی بشری بوده عصر سایبری هم ورق جدیدی از بشریت است یا اینکه بالاتر است؟

او ادامه داد: آیا می‌توان جهان را به دو دوره «پیشاسایبر»  و «پساسایبر» تقسیم کرد؟ امروز یک قیامت صغری و یک جهان تازه است. هر کدام از این تفسیرها نوع مواجهه ما را تغییر می‌دهد. به نظر می‌آید دیگر نمی‌توان عصر سایبری را در ادامه عصر مدرن دانست. علائمی وجود دارد که می‌گوید ما وارد جهان جدیدی شده‌ایم و اشیا معنای دیگری پیدا کرده‌اند و خود انسانی جایگاه جدیدی پیدا کرده است. اینکه خود سایبری چیست بحث زیادی دارد. رابطه انسان با جهان تغییر می‌کند و زمان و مکان دیگر خطی نیستند. در رابطه انسان با انسان تغییراتی زیادی در حال اتفاق است. امروز باید از تکه تکه‌ی هویت در جهان سایبری سخن گفت. کشف حریم‌های جدید و وسیع در حال اتفاق است. در رابطه انسان و حکومت نیز اتفاقات وسیع در حال اتفاق است. ما در حال ورود به مرحله‌های جدیدی از حکمرانی هستیم. در حال حاضر مجال تفکر برای دموکراسی مستقیم در حال شکل‌گیری است. همه این نکات به ما یاد می‌دهد که باید بدانیم عصر سایبری یک جهان جدید برای انسان است و به مسائل جدیدی برای مواجهه با آن نیاز است.

صالحی با بیان اینکه این اتفاق از انقلاب صنعتی بزرگ‌تر است، گفت: اگر در مواجهه با آن تاخیر زمانی داشته باشیم عقب ماندگی عظیمی خواهیم داشت ولی اگر به درستی برخورد کنیم عقب‌ماندگی‌های گذشته را هم می‌توانیم جبران کنیم. با این نگاه مسئله مجازی فضای سایبری مسئله کوچکی نیست. من به دو نکته از باب رویکردها در ارشاد اشاره می‌کنم؛ نکته اول این است که به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی ما باید پوست‌اندازی کند و خود را برای دوره جدید آماده کنند. به عنوان مثال ما به یک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو نیاز داریم و سیاست‌های دهه ۶۰ دیگر پاسخگو نیست. باید تغییر جدی داشته باشیم. برنامه سه ساله‌ای با کمک‌مرکز فناوری اطلاعات تنظیم شده که پنج کار گروه خواهد داشت. یکی از اقدامات ساختاری آن، طراحی پلت فرمی برای ذی‌نفعان فعالان فضای مجازی برای نظارت و کنترل است. کار گروه‌های دیگر ارتقا محتوایی در فضای مجازی، کسب و کار فرهنگی، اطلاع رسانی و تبلیغات و... است.

همچنین ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در آغاز تغییر اصلی قرار داریم، اظهار کرد: در عصر جدید شاهد تحولاتی بزرگ و سریع هستیم، هر چه پیش می‌رویم سرعت این تحولات بیشتر می‌شود؛ زیرا در عصر فضای مجازی عقول به هم متصل می‌شوند. در این عصر آزاد کردن یک انرژی بزرگ وجود دارد. اگر این انرژی کنترل نشود یک تهدید برای ما خواهد بود، ضمن اینکه کنترل‌ناپذیر به نظر می‌آید و قواعد کمی برای کنترل دارد.

او ادامه داد: عصر جدید ویژگی‌های مختلفی دارد. شبکه‌ای بودن ارتباطات یکی از آن ویژگی‌هاست. نوعی بی‌مکانی و بی‌زمانی در این عصر وجود دارد که بی‌سابقه است و آثار و رویدادهایی که ثبت می‌شوند برای همیشه قابل دسترسی خواهند بود. اگر این پیشرفت را مدیریت نکنیم به مشکل مدیریت اجتماعی بر خواهیم خورد. امروز پاسداران هویت، همه فعالان مجازی هستند.

او بیان کرد که اجتماعی بودن از دیگر خصوصیات این فضا است. امروز ارتش‌های ما تنها آنهایی نیستند که سلاح در دست می‌گیرند، بلکه شامل آنهایی که در فضای نرم برنامه‌ریزی می‌کنند نیز است.

فیروزآبادی ادامه داد: خلق ارزش در این فضا با شاخص اقتصادی ایجاد می‌شود. دیگر نمی‌شود در حوزه سیاسی بود و به وجهه فرهنگی توجه نکرد. در آن صورت بخش زیادی از اقتصاد را از دست خواهیم داد. به زودی ۸۰ درصد استفاده از فضای مجازی توسط ویدیو خواهد بود. باید به اقتصاد دیجیتال در حوزه فرهنگ توجه شود. ما باید ضمن مقررات‌زدایی به دلیل پیچیدگی این فضا به مقررات‌گذاری‌های نوین با مشارکت مردم توجه کنیم. بخش خصوصی نیز باید همراه با بخش دولتی در اداره کشور همکاری داشته باشد. تقریبا برای این مسیر نقشه راهی به وجود آمده است.

محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری گفت: امروزه باید بیشتر به محتوا بپردازیم. در شرایط حاضر  کشور باید از هر فرصتی برای عبور از این شرایط سخت استفاده کنیم. ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید قدرت نرم خود را بالا ببریم. بعد از پایان جنگ شرایط قدرت در دنیا تغییر کرد و قدرت نظامی کنار رفت و قدرت نرم روی کار آمد که جایگاه کشورها را نشان می‌دهد. می‌توانیم با استفاده از ابزار مجازی قدرت خود را بالا ببریم. ما نمی‌توانیم در رابطه با فضای مجازی صحبت کنیم و مزایای آن را نادیده بگیریم. متاسفانه در کشور به مزایای فضای مجازی توجه کمتری شده  و معایب آن پررنگ شده است. هر چه بیشتر به محتوای فرهنگی و دینی خود در فضای مجازی توجه کنیم قدرت بیشتری خواهیم داشت.

او ادامه داد: امروز در جنگ اقتصادی هستیم. می‌توانیم از فضای مجازی برای تقویت اقتصاد خود استفاده کنیم. اقتصاد دیجیتال میانبری برای اقتصاد بیمار ماست تا بسیاری از مسائل اقتصادی خود را حل کنیم و در بسیاری از بخش‌ها به خودکفایی برسیم. شخص رئیس جمهوری و اعضای دولت بر این باور هستند که نقش و جایگاه اقتصاد دیجیتال باید پیدا شود و فضا و بستر آن به وجود بیاید. بستر این کار آماده است. باید به کسب و کار در حوزه فرهنگ توجه بیشتری شود. ما در بخش فرهنگی محتوای غنی داریم ولی به خوبی از آن استفاده نمی‌کنیم‌. باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و با آنها همکاری کنیم‌. اگر از محتوای فرهنگی برای اقتصاد فرهنگی استفاده کنیم، می‌توانیم با اقتصاد فرهنگی برای خود فرهنگ درآمدزایی و  اشتغال‌زایی کنیم. باید برای این کار فرهنگ سازی کرد و آموزش داد. معمولا در کشور حقوق تولید کنندگان محتوا رعایت نمی‌شود، به همین دلیل باید توجه بیشتری به تولید کنندگان محتوا نشان دهیم.

در این برنامه از محمدرضا بهمنی رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شد تا درباره جشنواره رسانه‌های دیجیتال صحبت کند.

او گفت: امروز برگزیدگان دوره یازدهم معرفی خواهند شد. در این دوره تغییراتی نسبت به دوره های قبل وجود داشت. که یکی از آنها اجرا شده که موضوع محور شدن جشنواره بود. تغییر دوم که شبکه‌سازی بر محور جشنواره بود نیز در دست اجرا است. با ایجاد تغییر دوم‌جشنواره به یک رویداد جریان ساز تبدیل خواهد شد.

او در ادامه مطلبی را درباره این جشنواره قرائت کرد.

در پایان اسامی برگزیدگان این جشنواره اعلام شد:

حوزه اقوام و فرهنگ ملی و محلی:

پایگاه‌های اینترنتی:

 نشان سرآمد به کویر و بیابان‌های ایران از محسن ادیب

شایسته تقدیر: ائل او با از مهدی خیری و ندای کرمان از ایمان سلاجقه

شبکه‌های اجتماعی:

شایسته تقدیر: گردشگری و فرهنگی استان خوزستان از ابوالفضل مهدی‌پور و کوچ‌کالا از داود احمدی‌اقدم

حوزه امید نشاط اجتماعی:

پایگاه‌های اینترنتی:

شایسته تقدیر: سیویتاس از نگار سلیمانی، فستیوارت از علی اصغر کلانتری و شیرین طنز از سید علی روح‌الامین

نام افزارهای کاربردی تلفن همراه:

سرامد به اثر طنز آشنا از حمیدرضا فتحعلیان

شایسته تقدیر: دختران ایران از حمید افسری و اموزا از یاسر رجبی

هنرهای دیجیتال:

سرآمد به خاله سوسکه از هدا صدرالحسینی

شایسته تقدیر: صدای جاده از برزان رستمی و عصر وارونه از هادی امیری و رها فرجی

حوزه حکمرانی و مدیریت:

نرم افزارهای تلفن همراه:

نشان شایسته تقدیر به ترسیم گر کروکی گیسو از سید رضا قوامی

ایده:

نشان شایسته تقدیر به محمدرضا بخشایش

بازی‌های رایانه‌ای:

نشان شایسته تقدیر به مزرعه شمالی از فرزام ملک‌آرا

پایگاه‌های اینترنتی:

نشان شایسته تقدیر به نوین هاب از آزاد بهرامی و جویشگر علمی فارسی از مهدی نیکنام

حوزه خانواده و سبک زندگی:

نرم‌افزارهای تلفن همراه:

نشان سرآمد به سیدمحمد جواد حسینی

نشان شایسته تقدیر به الفبارون از مهدی حسینی‌پور و طب سنتی از ناصر حسین‌بر

پایگاه‌های اینترنتی:

نشان سرآمد به اثر چی خوبه؟ از قاسم عابدی

نشان شایسته تقدیر به هدف من از علی کریمی و اثر تالار گفت‌وگوهای پویان از سید کاظم فرهنگ

بازی‌های رایانه‌ای:

نشان شایسته تقدیر به حمزه آزاد و اثر ستاره باران از هادی جلمبادانی

هنرهای دیجیتال:

نشان سرآمد به جنگل دامون از هادی امیری و رها فرجی

نشان شایسته تقدیر به جوهرکار از هادی امیری و بهروز پارسایی و اثر فرمولیشن از سید عماد نصرآبادی

حوزه مسجد و مسانک دینی:

پایگاه‌های اینترنتی:

نشان شایسته تقدیر به اثر پاسخگو از علی مخدوم و مهدی زنگنه

نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه:

نشان سرآمد به اثر قصه‌های قرآنی از حمید افسری

نشان شایسته تقدیر به دانشنامه نماز از سیدمحمدجواد حسینی و همقدم به محمدباقر حسنی

حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت:

پایگاه‌های اینترنتی:

نشان سرآمد به اثر ایران معاصر از جواد صالحی

نشان شایسته تقدیر به اثر اسرا تی‌وی از محسن فینی زاده بیگدلی‌، همکلاسی آسمانی از میثم عادل و حریم حرم از حسن شمس‌آبادی

نرم‌افزارهای تلفن همراه:

نشان سرآمد به اثر قلم سرخ از مرتضی امیری

نشان شایسته تقدیر به اثر گام دوم انقلاب از وحید جعفری‌هرستانی

در بخش پایانی:

نام افزارهای تلفن همراه:

نشان سرآمد به اثر آخرین خبر از سیدعلی علوی

نشان شایسته تقدیر به حمیدرضا فتحعلیان و امیر جهان‌تیغ

بازی‌های رایانه‌ای:

نشان سرآمد به اثر بردیا از حمید افسری

نشان شایسته تقدیر به خاله قزی از آیریا نادین ورنا و سیدمصطفی کیوانیان، اثر آتش بار از سیدوحید مصطفوی

پایگاه‌های اینترنتی:

نشان سرآمد به ابوالفضل ناظمی

نشان شایسته تقدیر به نیما محسنی و سیدمصطفی کلامی‌هریس

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین