دادستان کشور: عقب ماندگی در حقوق عامه را جبران کنیم

گروه اجتماعی الف،   3980522147

دادستان کل کشور گفت: آسیب‌های اجتماعی که در بخش‌های مختلف کشور شاهد آن هستیم، به دلیل توجه نکردن به بحث حقوق عامه است که این امر به دلایل مختلفی به عقب افتاده و به آن توجه نشده بود و اکنون باید به گونه‌ای عمل کنیم که این عقب‌ماندگی و ضعف جبران شود.

دادستان کشور: عقب ماندگی در حقوق عامه را جبران کنیم
 

به گزارش الف به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌ الاسلام محمدجعفر منتظری ر وز سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور گفت: متاسفانه در گذشته بسیاری از حقوق مردم یا تضییع می‌شد یا به نحو درستی صیانت نمی‌گردید و اکنون مسئولیت صیانت از حقوق عامه مردم بر عهده دادستانی کل است و ما باید از حقوق مردم دفاع کنیم. به همین دلیل از احمد فاضلیان، معاون جدید دادستان کل کشور در حقوق عامه انتظار داریم در این حوزه با کمک همکاران و تجربه خوبی که دارند، به صورت جدی ورود کرده و از حقوق عامه صیانت کنند.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در سال های اخیر به منظور احیای حقوق عامه گفت: پس از اینکه نقش و اهمیت حقوق عامه برای همکاران و مقامات قوه قضاییه تبیین شد، خوشبختانه این موضوع مورد حمایت رئیس سابق قوه قضاییه قرار گرفت و برای آن دستورالعملی تهیه شد. در این راستا در حدود یک و نیم سال قبل یک دستورالعمل جامعی در راستای صیانت از حقوق عامه تهیه و ابلاغ شد و امیدواریم این دستورالعمل با برطرف شدن نواقص احتمالی و تقویت نقاط قوت به یک قانون خوب تبدیل شود.

منتظری گفت: دادستانی کل کشور یک جایگاه مهم و حساس در کشور است که به تبع آن حوزه حقوق عامه هم یک جایگاه حساس دارد، چون مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه چندین بار بر این موضوع و اهمیت آن تاکید کرده اند و این نشان می‌دهد که بحث صیانت از حقوق عامه یک بحث بسیار جدی بوده و به نوعی مطالبه عامه مردم است.  

توجه به دادسراها از دغدغه های دادستانی کل است

وی با تبریک پست جدید محمدجواد حشمتی که به سمت رئیس دادگستری استان تهران منصوب شده، گفت: دادگستری استان تهران یک مجموعه بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. یکی از دغدغه‌های ما در این خصوص توجه به دادسراهای تهران بوده است که همواره بر آن تاکید داشته‌ام به طوری که در جلسات مختلف دغدغه‌های خود را درباره دادسرای تهران مطرح کرده‌ام.

منتظری افزود: بنده اعتقاد دارم که دادگستری استان تهران یک نقش مهم برای نظام قضایی کشور دارد؛ یکی از آن جهت که پایتخت کشور است و  دیگر به لحاظ این که پرونده‌های آن،  فراوان و دارای اهمیت بسیار است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: با انتصاب جدیدی که برای این مجموعه صورت گرفته انتظار داریم که تعامل بین دادسرا و دادگستری تقویت شود. رئیس کل دادگستری استان صلاحیت نظارت بر دادسراهای تهران را دارد و لازم است این نظارت‌ها با تعامل و همکاری بهبود یابد و امیدواریم که این تعامل با دادستانی کل وجود داشته و تقویت گردد، چون افزایش این تعاملات در عملکرد دادگستری موثر است و نهایتا مردم از این تعامل نفع خواهند برد.

۹۰۰ رفع تصرف در یک روز 

رئیس دادگستری استان تهران با بیان اینکه صیانت از حقوق عامه یک امر بسیار مهم است، گفت: پرونده‌های بسیاری در این حوزه تاکنون تشکیل شده و موارد متعددی از تعرض به حقوق مردم به ما گزارش شده و برای آن پرونده تشکیل شده است. به عنوان مثال فقط در یک روز در شهرستان دماوند ۹۰۰ مورد رفع تصرف صورت گرفت که نشان از اهمیت و پرکاری این حوزه دارد.

حشمتی افزود: اگرچه حمایت از این حوزه در دستگاه قضایی وجود داشته اما می‌طلبد حمایت‌ها از این معاونت بیشتر شود؛ چون گستردگی مصادیق حقوق عامه بسیار زیاد است.

معاون سابق دادستان کل کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه در این معاونت همانند دیگر معاونت ها با کمبود نیرو مواجه بوده‌ایم باید بتوانیم از کارشناسان حوزه‌های دیگر نیز استفاده کنیم.

افزایش اعتماد عمومی با صیانت از حقوق عامه

فاضلیان گفت: اگر در بحث صیانت از حقوق عامه موفق عمل کنیم و تاثیرگذار باشیم، حتما باعث افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی خواهد شد و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه افزایش خواهد یافت.

معاون جدید حقوق عامه دادستانی کل کشور اظهار کرد: شاید مهمترین کار ما در این معاونت تهیه و تدوین قانون جامع و مانعی باشد که بتوانیم از طریق آن به نحو شایسته ای از حقوق مردم صیانت کنیم. البته خوشبختانه در این رابطه یک دستورالعمل خوب تهیه شده که اکنون براساس آن عمل و اقدام خواهیم داشت.

وی با اشاره به برخی موازی‌کاری‌ها و ضرورت جلوگیری از آن گفت: دستگاه های دیگر و بخش های مختلف از درون دستگاه قضایی نسبت به صیانت از حقوق عامه اقداماتی را در دست اجرا دارند که لازم است با یک برنامه ریزی درست مانع این موازی کاری ها شده و از هدررفت منابع مالی، انسانی و غیره جلوگیری کنیم.

فاضلیان با تاکید بر استفاده از ظرفیت های بیرونی دستگاه قضایی گفت: ما صرفا به خود  و امکانات و ظرفیت‌های موجود اکتفا نخواهیم کرد و حتما از کارشناسان و ظرفیت‌های دیگر دستگاه‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: جامعه و مردم نباید این تصور را داشته باشند که تمام امور مربوط به حقوق عامه بر عهده قوه قضاییه است. بلکه باید تبیین شود که وظیفه اصلی دستگاه قضایی مطالبه گری و پیشگیری است.

در این مراسم که معاونان و مدیران دادستانی کل حضور داشتند از  تلاش‌های محمدجواد حشمتی معاون سابق دادستانی کل در امور حقوق عامه تقدیر و احمد فاضلیان، رئیس سابق دادگستری استان البرز به عنوان معاون جدید دادستان کل کشور در امور حقوق عامه معرفی شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین