نامه 72 بسیج دانشجویی دانشگاههای کشور به رییسی /حق مردم در دسترسی به خدمات حقوقی و وکیل را تسهیل کنید

گروه اجتماعی الف،   3980522060 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف بسیجدانشجویی 79 دانشگاه طی نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستار احیای حقوق عامه و احیای حق مردم در دسترسی به خدمات حقوقی و وکیل شدند. متن کامل نامه به این شرح است :

نامه 72 بسیج دانشجویی دانشگاههای کشور به رییسی /حق مردم در دسترسی به خدمات حقوقی و وکیل را تسهیل کنید

جناب آقای حجت‌الاسلام المسلمین رئیسی، ریاست محترم قوه قضائیه؛

سلام‌علیکم؛

ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر نشانگر ورود کشور به مرحله جدیدی از پیشرفت اقتصادی است که تحقق آن نیازمند فراهم‌آوری لوازم و زیرساخت‌های حقوقی جدیدی است که توسعه بازارهای خدمات حقوقی یکی از ارکان آن محسوب می‌شود. بااین‌وجود اما، سازوکارهای معیوب حاکم بر ارائه پروانه وکالت در کشور، انحصاری شدن بازار خدمات حقوقی و عدم توسعه آن را در پی داشته است. در حال حاضر، سالانه تنها پنج درصد از متقاضیان وکالت موفق به پذیرش در آزمون وکالت و ورود به بازار خدمات حقوقی می‌شوند.

مهم‌ترین هدف نظام حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی، تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی است و عمده‌ترین ارائه‌دهندگان این خدمات در سطح جامعه، وکلا هستند؛ بااین‌وجود، وکالت به خدمتی سودآور در سطح جامعه تبدیل‌شده و مردم علی‌رغم نیاز، توانایی مالی رجوع به وکیل و برخورداری از خدمات حقوقی را ندارند؛ درصورتی‌که بر طبق گفته جنابتان هزینه وکالت باید قاعده‌مند و ارزان گردد. مطابق آمارهای بین‌المللی، متوسط سرانه وکیل در دنیا 240 وکیل به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است ولی در ایران به ازای هر صد هزار نفر جمعیت، 76 وکیل فعالیت می‌کنند که حاکی از ضعف بنیادین کشور در حوزه توسعه خدمات حقوقی و وکالت فاصله حداکثری آن با استانداردهای جهانی است.

تأسیس مرکز امور مشاوران در سال 1379 و همچنین اعلام وصول طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» در اسفند 96 از نشانه‌های عزم قانون‌گذار در راستای انحصار زدایی از بازار وکالت و خدمات حقوق است اما علی‌رغم توسعه کمی و کیفی رشته حقوق در دانشگاه‌ها و همچنین افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان نسبت به سال‌های گذشته، در سطح عرضه خدمات حقوقی تحول خاصی ایجاد نشده است و شاهد رفتار سلیقه‌ای کانون وکلا در صدور پروانه وکالت و عملکرد منفعلانه مرکز امور مشاوران هستیم که نتیجه آن توقف تحولات کشور در مسیر انحصار زدایی از بازار خدمات حقوقی بوده است.

مطابق با آمار دریافتی، هزینه‌های سرسام‌آور حق‌الوکاله باعث شده تنها ده درصد پرونده‌های قضایی کشور از همراهی وکیل در دادگاه‌ها بهره‌مند باشند. اعمال محدودیت بر مسیر صدور پروانه وکالت با کاهش عرضه‌کنندگان و ایجاد ساختار انحصاری در بازار خدمات حقوقی باعث شده که همواره وکلا به‌عنوان اصلی‌ترین بازیگران این بازار برای تضمین آینده شغلی و درآمد بیشتر، نه‌تنها انگیزه‌ای برای توسعه خدمات نوین حقوقی نداشته باشند، بلکه در یک‌قدم عقب‌تر، حتی از ارائه خدمات مقرون به‌صرفه و باکیفیت نیز سرباز زنند. رفتار انحصارطلبانه وکلا در تعامل با بازار، تبعاتی را برای نظام اجتماعی و اقتصادی کشور داشته که در ذیل به بیان برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

 
الف : شکاف بالای بین عرضه و تقاضا در ارائه خدمات حقوقی باعث شده تا این افراد 10 الی 40 درصد میزان خواسته پرونده را به‌عنوان حق‌الوکاله مطالبه کنند تا جایی که به دلیل بالابود نرخ حق‌الوکاله در سطح کشور بعضاً وکلا، حتی وکلای جوان و تازه‌کار، رغبتی به پیگیری پرونده‌های کوچک نداشته باشند.

 
ب: فقدان دسترسی مردم به وکیل باعث شده است تا دادخواست‌های عده زیادی از مردم به علت وجود ایرادات شکلی و ماهوی راه به‌جایی نبرده و بعضاً موجب رد دادخواست و نارضایتی مردم از سیستم قضایی گردد. عدم برخورداری از زمان و دانش کافی از یک‌سو و عدم مناسب به خدمات حقوقی از سوی دیگر باعث شده تا افراد حتی از پیگیری حقوق خود در دستگاه قضایی کشور صرف‌نظر کنند.

 
ج: بنگاه‌های خصوصی به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور حق‌الوکاله از داشتن نماینده حقوقی در محاکم صرف‌نظر و از پیگیری مطالبات خود چشم‌پوشی کرده و قراردادهای خود را سوخته تلقی می‌کنند.

 د: افزایش خدمات حقوقی باعث افزایش اطلاعات حقوقی مردم و درنتیجه باعث رفع مسائل حقوقی مردم قبل از ورود به دادگاه و به طبع منجر به رفع نقصان پرونده‌ها در دادگاه‌ها خواهد شد.

ه- عدم نقش‌آفرینی وکلا درزمینهٔ حقوق عامه یکی از مسائل برآمده از انحصار موجود در بازار خدمات حقوقی است که حل آن برکات زیادی برای کشور و مردم خواهد داشت.

 
یکی از ابزارهای مورداستفاده وکلا برای تضمین کیفیت خدمات حقوقی در برخی کشورها ارائه بیمه مسئولیت حرفه‌ای به موکل خود است. این بیمه‌ها به موکل ضمانت می‌دهد که در صورت کم‌کاری یا بی موالاتی وکیل نسبت به پرونده، خسارت تحمیل‌شده به موکل پرداخت خواهد شد. این موضوع باعث افزایش اعتماد به وکلا و درنتیجه توسعه خدمات حقوقی می‌شود.

ریاست محترم قوه قضائیه، با ارائه گزارش پیش رو به محضر حضرت‌عالی، پیشنهادهای بسیج دانشجویی در جهت افزایش دسترسی مردم به خدمات حقوقی و مطابق با اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که دسترسی به وکیل ازجمله حقوق مردم است، به شرح ذیل هست:

 
1- اصلاح فرآیند اعطا پروانه وکالت از طریق جایگزینی شاخص صلاحیت علمی به‌جای تعیین ظرفیت ( با توجه به گره خوردن طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت در مجلس شورای اسلامی نیاز به ورود ریاست محترم قوه قضائیه و ارائه لایحه به مجلس هست)

2-  بر اساس ماده 8 لایحه قانونی استقلال و همچنین قانون (اصلاح ماده 8 لایحه قانونی استقلال وکلا)، نمایندگان مجلس شورا اسلامی در صورت برخورداری از لیسانس حقوق و سپری شدن یک دور نمایندگی بدون شرکت در آزمون وکالت قادر به دریافت پروانه وکالت هستند؛ همچنین قضات و افراد شاغل در نیروهای مسلح و همچنین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز از این شرایط برخوردارند. با حذف این منافع جایگاهی و اضافه شدن ظرفیت آنان به آزمون پذیرش وکلا، درصد پذیرش متقاضیان افزایش پیدا می‌کند.

3- بر اساس ماده 32 قانون آئین دادرسی مدنی، وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت علاوه بر استفاده از وکیل دادگستری برای طرح هرگونه دعوا، می‌توانند از اداره حقوقی قوه قضائیه یا کارمندان رسمی خود استفاده نمایند، اگر این امکان برای شرکت‌های خصوصی نیز فراهم شود سبب اشتغال بسیاری از جوانان به‌عنوان مشاور حقوقی شده و همچنین موجب کاهش هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی می‌گردد که این موضوع خود امری است در راستای حمایت از رونق تولید.

 4- یکی دیگر از مشکلات، معیار فعلی پذیرش وکیل در آزمون وکالت، فراهم بودن اثر ذینفعان بر روی کمیت و کیفیت افراد واردشده به امر وکالت از طریق واگذاری اختیار تنظیم گری به کمیسیونی از ذینفعان است؛ ازاین‌رو ضروری است که امکان اعمال‌نفوذ ذینفعان بر روی این مسئله بسیار کم شود.

5-  احیا مجدد برگزاری آزمون مرکز مشاوران در سال جاری، برگزاری منظم آزمون وکالت به‌صورت سالانه با اصلاح معیارهای پذیرش وکلا

 6- ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات عملکردی وکلا به‌منظور تسهیل دسترسی مردم به خدمات مناسب حقوقی، حذف وکلای ناکارآمد و سوق بازار خدمات حقوقی به سمت تخصص گرایی و شایسته‌سالاری

طبق فرموده رهبر معظم انقلاب "بسيج يعني آن عنصر دلسوزي که کشور را متعلق به خود و آينده را وابسته به تلاش خود می‌داند، نگران است، چون صاحب‌خانه است" حال ما دانشجویان بسیجی امید آن داریم تا با ذکر این موارد توانسته باشیم گوشه‌ای از دغدغه‌های خود برای آینده نظام قضایی کشورمان را مطرح کرده و حضرت‌عالی را که نماینده و منتخب رهبر عزیزمان در جایگاه ریاست قوه قضائیه هستید، از این نگرانی‌ها بیش‌ازپیش آگاه ساخته باشیم.

و من الله توفیق

 

 

امضا کنندگان نامه:

دانشگاه آزاد شیراز
دانشگاه پیام نور کازرون
دانشگاه پیام نور استهبان
دانشگاه آزاد سپیدان
علوم پزشکی شیراز
دانشگاه آزاد زرقان
دانشگاه دولتی فسا
دانشگاه تابناک لامرد
دانشگاه دولتی استهبان
دانشگاه آزاد داراب
دانشگاه پیام نور خرامه
دانشگاه آزاد کازرون
دانشگاه پیام نور شیراز
دانشگاه پیام نور آباده
دانشگاه فنی شهید باهنر شیراز
دانشگاه فنی استهبان
دانشگاه دولتی اقلید
دانشگاه فنی استهبان
دانشگاه آزاد لامرد
دانشگاه شهید مطهری زرقان
دانشگاه آزاد داریان
دانشگاه آزاد ارسنجان
دانشگاه پیام نور داراب
دانشگاه آزاد جهرم
دانشگاه آزاد نی ریز
دانشگاه پیام نور نی ریز
دانشگاه آزاد صفاشهر
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
دانشگاه فرهنگیان ایلام
دانشگاه دولتی ایلام
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
دانشگاه پیام نور اردبیل
دانشگاه آزاد شهریار
دانشگاه آزاد پرند
پردیس شهید مفتح تهران
دانشگاه سهند
دانشگاه مدنی آذربایجان
دانشگاه جامع گلستان
دانشگاه آزاد گرگان
فرهنگیان گرگان
کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
دانشگاه دولتی یزد

دانشگاه علم و هنر یزد
دانشگاه علوم پزشکی یزد
دانشگاه فرهنگیان یزد
دانشگاه پیام نور یزد
دانشگاه پیام نور تفت
پیام نور زارچ و اشکذر
دانشگاه فنی شهید مطهری
دانشگاه آزاد تفت
دانشگاه فنی شهید صدوقی
پردیس فاطمه الزهرا یزد
دانشگاه پیام نور میبد
دانشگاه دولتی ارومیه
دانشگاه صنعتی ارومیه
دانشگاه آزاد ارومیه
دانشگاه فرهنگیان ارومیه
دانشگاه پیام نور ارومیه
دانشگاه آزاد کرمانشاه
دانشگاه آزاد اسلام آباد
دانشگاه آزاد قصر شیرین
دانشگاه آزاد کنگاور
دانشگاه آزاد هرسین
دانشگاه آزاد سنقر
دانشگاه آزاد صحنه
دانشگاه دولتی یاسوج
دانشگاه آزاد یاسوج
علوم پزشکی یاسوج
پیام نور یاسوج
پیام نور دهدشت
دانشگاه آزاد دهدشت
دانشگاه علمی کاربردی دهدشت
سیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد
بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی بجنورد
بسیج دانشجویی علوم پزشکی بجنورد
شورای تبیین مواضع استان خراسان شمالی

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۷۳۰۵۱۰:۵۳:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
کاش امضاء کنندگان به فکر مردم بودند نه خودشان!
مهران۱۰۴۷۳۵۹۱۱:۲۵:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
حالت خوبه دوست عزیز؟ چه ربطی به خودشون داره وقتی اینکار انجام بشه هزینه مردم در گرفتن وکیل وو پایین میاد چون انحصار شکسته میشه کلا همین جوری یه نظر میدید اونم فقط از لج این که اسم بسیج اومده وسط
ناشناس۱۰۴۷۳۳۰۱۱:۰۷:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ما در کشور چندین دکان داریم که کارشان انحصارات است. دکان پزشکی و گرفتن تخصص در آن. دکان وکالت دکان .. و سایر دکانین
ناشناس۱۰۴۷۳۳۶۱۱:۰۹:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
فکر کردید اگر وکیل زیاد بشه حق الوکاله کم میشه از ناآگاهی بعضیا ناشی میشه
علی۱۰۴۷۳۵۵۱۱:۲۳:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
طرح بسیار خوبی است از همه عزیزان بسیجی که در ارائه این طرح شرکت فعال داشته اند سپاسگزاری می شود.
ناشناس۱۰۴۷۳۷۵۱۱:۳۵:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
امضاکنندگان آزمون بدهند تا صلاحیت علمی و اخلاقی شان محرز شود.
ناشناس۱۰۴۷۳۹۹۱۱:۴۹:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
این حق داشتن وکیل برای زندانیان سیاسی و امنیتی هم وجود دارد؟
ناشناس۱۰۴۷۵۰۰۱۲:۳۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
برای انحصار پزشکی یک بهانه وجود دارد که مثلا بیمارستانهای آموزشی و تحقیقاتی موجود ظرفیت پذیرش بیشتر از این را ندارند. که البته برای این محدودیت هم می توان از ظرفیت بیمارستانهای خصوصی بهره گرفت. اما برای وکالت اصلا چنین مشکلی وجود ندارد هر کس باید بتواند آزادنه وکیل خودش را از بین فارغ التحصیلان حقوق انتخاب کند حتی اگر وکیلش تازه کار باشد قوه قضاییه می تواند بخشی را با کمک وکلای با تجربه و خیرخواه برای مشاوره به وکلای تازه کار ایجاد کند که وکلای جوان با مشورت با این بخش بتوانند راحت تر وارد کار شوند. یا اینکه وکلای جوان با اندکی هزینه (بابت درخواست کمک از وکلای باتجربه) اتاق همفکری برای خودشان تاسیس کنند.
ناشناس۱۰۴۷۵۴۷۱۲:۵۸:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
بسیج از دل مردم است برای همین حرف حق می زند انحصار در رشته های پزشکی دندانپزشکی وکالت و سردفتری باید سریعا شکسته شود و اختیار تصمیم گیری نباید بدست خود آن صنف باشد چون تعارض منافع است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین