وبگاه نشنال اینترست مدعی شد: برنامه ایران در جنگ با آمریکا؛ غرق کردن ناو هواپیمابر با موشک‌های کوتاه برد فتح مبین

  3980522035 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

موشک های کوتاه برد فتح مبین بالاترین شانس را برای هدف قرار دادن ناو آمریکایی خواهند داشت. البته یک هدف کوچک تر همچون ناوهای نابودگر بیشتر در مقابل موشک های ایران آسیب پذیر خواهند بود. البته ایران در آینده می تواند موشک های دور بردی با دقت بالاتر و قدرت تخریب بیشتر توسعه دهد. ممکن است در آینده پنتاگون به این نتیجه برسد که نباید ناوهای هواپیمابر خود را به مرز ساحلی ایران نزدیک کند.

برنامه ایران در جنگ با آمریکا؛ غرق کردن ناو هواپیمابر با موشک‌های کوتاه برد فتح مبین

انتخاب نوشت:‌ کارشناسان اشاره می کنند که چین نیز برای پوشش دادن منطقه وسیع پاسیفیک باید توانایی بالایی برای جمع آوری اطلاعات زمان واقعی داشته باشد. اما ایران در مقایسه با چین کار نسبتا ساده تری خواهد داشت. مرزهای جنوبی ایران در امتداد خلیج فارس و خلیج عمان قرار دارند. ایران حتی بدون دسترسی به تجهیزات تجسس پیشرفته نیز می تواند به راحتی موقعیت جغرافیایی یک گروه ناوگان رزمی ارتش آمریکا را رهگیری کند. از سوی دیگر، ادوات جنگی شامل جنگنده ها و بالگردهای نظامی، کشتی های جنگی و قایق های تندروی سپاه پاسداران و عوامل اطلاعاتی ایران می توانند به راحتی ناوگان کشتی های جنگی آمریکا را ردیابی کنند.
 
کایل میکوزامی در نشنال اینترست نوشت: حوادث اخیر در خلیج فارس به ویژه سرنگونی یک پهپاد کلاس تریتون ام کیو-4 آمریکا دوباره احتمال درگیری نظامی بین تهران و واشنگتن را افزایش داده است. خصومت دیرینه بین دو کشور وارد چهارمین دهه خود می شود. اما در صورتی که ایران تصمیم بگیرد حمله ای را بر اهداف بزرگتر همچون یک ناو ناوچه یا یک ناو هواپیمابر برنامه ریزی کند، چگونه می تواند از قابلیت های موشکی خود بهره بگیرد؟

در ادامه این مطلب آمده است: چین، کره شمالی و ایران در طول چهار دهه گذشته منابع مالی قابل توجهی را برای توسعه توان موشکی خود سرمایه گذاری کرده اند. دلیل این موضوع آشکار است: توسعه و نگه داری یک نیروی هوایی پیشرفته برای رقابت با آمریکا هزینه بسیار بیشتری برای این کشورها به دنبال خواهد داشت. موشک های بالستیک روش نسبتا کم هزینه ای برای حمل کلاهک های متعارف، شیمیایی، بیولوژیکی و حتی هسته ای تا فواصل دور هستند. علاوه بر این، رهگیری و ساقط کردن موشک های بالستیک کار پیچیده و پر هزینه ای است. هر سه کشور دارای زراد خانه موشکی بزرگ و پیشرفته ای هستند و بعضی اوقات توانمندی های خود را به اشتراک گذاشته اند.

همان طور که قبلا اشاره کرده ایم، ایران دارای زرادخانه موشکی بزرگ و متنوعی است. البته با قاطعیت نمی توانیم در مورد توانمندی های ایران صحبت کنیم، زیرا دولت ها اطلاعات دقیق و شفافی در این ارتباط منتشر نمی کنند. اما در اینجا فرض می کنیم که ایران به موشک هایی همچون موشک مجهز به جستجوگر مادون قرمز برای هدایت نهایی (فتح مبین) و موشک بالستیک ضد کشتی با برد 434 مایلی دسترسی دارد.

اما ایران برای استفاده موثر از موشک های بالستیک خود باید تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل زنجیره مهم جمع آوری اطلاعات، جستجو و تجسس (آی آر اس) را در اختیار داشته باشد تا اینکه به طور لحظه ای به موقعیت جغرافیایی گروه ناوگان رزمی نیروی دریایی آمریکا دست پیدا کند. توجه داشته باشید که ناوهای هواپیمابر و کشتی های جنگی اسکورت کننده آن ها با سرعت 35 نات حرکت می کنند. در نتیجه، حتی اطلاعاتی که یک ساعت قبل جمع آوری شده باشد نیز برای هدف گیری ناوهای دشمن مفید نخواهد بود.

کارشناسان اشاره می کنند که چین نیز برای پوشش دادن منطقه وسیع پاسیفیک باید توانایی بالایی برای جمع آوری اطلاعات زمان واقعی داشته باشد. اما ایران در مقایسه با چین کار نسبتا ساده تری خواهد داشت. مرزهای جنوبی ایران در امتداد خلیج فارس و خلیج عمان قرار دارند. ایران حتی بدون دسترسی به تجهیزات تجسس پیشرفته نیز می تواند به راحتی موقعیت جغرافیایی یک گروه ناوگان رزمی ارتش آمریکا را رهگیری کند. از سوی دیگر، ادوات جنگی شامل جنگنده ها و بالگردهای نظامی، کشتی های جنگی و قایق های تندروی سپاه پاسداران و عوامل اطلاعاتی ایران می توانند به راحتی ناوگان کشتی های جنگی آمریکا را ردیابی کنند.

ایران احتمالا تلاش خواهد کرد که ناو هواپیمابر آمریکا را تا حد ممکن به مرزهای ساحلی خود نزدیک کند. تهران می تواند از این طریق سامانه های موشکی خود را در منطقه گسترده تری در داخل خاک خود مستقر کند و احتمال شناسایی شدن آن ها را پیش از حمله کاهش دهد. البته تجهیزات تجسس آمریکا از جمله پهپاد هاک آر کیو-4 می توانند بدون وارد شدن به داخل خاک ایران عملیات شناسایی را انجام دهند. در نتیجه، آمریکا بدون وارد شدن به قلمرو هوایی ایران میتواند موقعیت سامانه های موشکی این کشور را شناسایی کند. اما ایران می تواند موشک های بالستیک پیشرفته با برد بیشتر را در فواصل دورتری از مرز ساحلی خود مستقر کند تا شناسایی آن ها برای نیروهای آمریکایی دشوارتر شود. توجه داشته باشید که ایران کشور بزرگی با مساحت 636 هزار مایل مربع است.

ایران در زمان حمله احتمالا ده ها یا حتی صدها موشک را به سمت گروه ناوگان کشتی های ارتش آمریکا شلیک خواهد کرد. ایران در هر صورت برای سر در گم کردن سامانه های دفاعی ناوهای آمریکا از تمام توان موشکی خود استفاده خواهد کرد. باید به یاد داشته باشیم که نیروهای ایرانی در مدت جنگ ایران و عراق استفاده از قایق های تندروی مجهز به مسلسل سنگین و راکت را ابداع کردند. استراتژی دفاعی آن ها مبتنی بر کاربرد تعداد زیادی جنگ افزار سبک برای غافل گیر کردن دشمن است.

اما سامانه های دفاعی ناوگان آمریکا با کمک سیستم یورشی آگیس می توانند بیشتر موشک های شلیک شده را متوقف کنند. سامانه دفاع موشکی اس ام-6 برای هدف قرار دادن موشک های کوتاه بردی که از نزدیکی ساحل شلیک شده اند، استفاده خواهد شد. ناوهای آمریکایی احتمالا از سامانه دفاع بالستیک اس ام-3 برای متوقف کردن موشک های دور برد بهره می گیرند.

اما آیا یک موشک های ایران می تواند یک ناو هواپیمابر امریکا را غرق کند؟ موشک های کوتاه برد فتح مبین بالاترین شانس را برای هدف قرار دادن ناو آمریکایی خواهند داشت. البته یک هدف کوچک تر همچون ناوهای نابودگر بیشتر در مقابل موشک های ایران آسیب پذیر خواهند بود. البته ایران در آینده می تواند موشک های دور بردی با دقت بالاتر و قدرت تخریب بیشتر توسعه دهد. ممکن است در آینده پنتاگون به این نتیجه برسد که نباید ناوهای هواپیمابر خود را به مرز ساحلی ایران نزدیک کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۷۲۰۶۰۹:۵۷:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
چرا باید اونها چنین اعترافاتی بکنند یا مدعی بشوند
ناشناس۱۰۴۷۳۵۴۱۱:۲۲:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
آنها فقط نگاه می کنند می گویند موشک بیا بزن! این ناو ها انواع و اقسام رد گم کن ها را دارند با انواع ضد موشک ها، این ناو ها علیه سلاح های پیشرفته روسی مجهز شده اند چه برسد به سلاح های ایرانی! الان حتما یکی می گوید درباره پهپاد آمریکایی هم همین را می گفتید! وقتی ٱن پهپاد بجای 60000 پایی در 30000 پایی پرواز می کرد خود را در خطر انواع سلاح ها قرار داده بوده و عجیب هست چرا این سطح پرواز پایین را برایش انتخاب کرده بودند!
ناشناس۱۰۴۷۴۳۲۱۲:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
چون فکر نمیکرد که ایران بتونه ساقطش کنه واسه همین تو ارتفاع پایین حرکت میکرد تا اطلاعات دقیقتری از سواحل ایران جمع آوری کنه ولی الان دیگه حساب کار دستش اومد
ناشناس۱۰۴۷۸۷۶۱۶:۱۹:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
نکته ای که در نظر گرفته نشده، محاسبه واقعی و (نه رسانه‌ای) توانایی‌های ایران در عرصه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی، در مقایسه با توانایی‌های آمریکا در همان عرصه‌هاست.
یه بنده خدا !۱۰۴۷۵۳۵۱۲:۵۳:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
نه عزیز اونها هم مقابله میکنند و امکانات بازدارنده دارن . ولی یه هدف غول با تعداد محدود امکانات بازدارنده در مقابل صدها موشک و قایق چکار میتونه بکنه ؟ لطفاً اینقدر ترس ورتون نداره . ابدا خبری نیست . اینا همش یقه درانی های رسانه است و لاغیر . پیشنهاد میکنم مستند رودرو با شیطان و قسمتهای بعدش رو به نشانی : https://www.aparat.com/v/uZNfY/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF_%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%B1%D8%B1%D9%88_%D8%A8%D8%A7_%D8%B4%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%86_1 ببینید . اون موقعی که ما آه در بساط نداشتیم ، شیردلان نیروی دریایی پدر آمریکاییها رو پیش چشمشون آوردن ، حالا که دیگه اوضاع و احوال عوض شده و به قول رهبری زمان "بزن در رو" تمام شد . پس نگران نباشید . از این هارت و پورتها الی ماشاءالله هست . وقت عمل همه چی رو میشه که گوشه ای از اون رو میتونید در مستندی که عرض شد ملاحظه کنید . والعاقبه اللمتقین
ناشناس۱۰۴۷۷۹۶۱۵:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ظاهرا چیزی از طرز حمله آنها با هزاران تن موشک و بمب انواع شناسایی های ماهواره ای و... در زمان کوتاه نمی دانی؟! این جنگ مثل جنگ با عراق .. نیست
ناشناس۱۰۴۷۹۸۵۱۷:۲۷:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
صدها نیست بلگه هزاران موشک و قایق است
ناشناس۱۰۴۷۲۲۵۱۰:۰۸:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اونها هم نگاه میکنن ! دو تا هسته ای و کشته شدن میلیون ها نفر جنگ تمام میشه . با امنیت ملی بازی نکنید
ناشناس۱۰۴۷۵۱۴۱۲:۴۲:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ایران هم دو تا هسته ای میزنه به اسراییل و از صفحه روزگار محوش میکنه. قطعا این توانایی رو داره.
علی۱۰۴۸۱۰۹۱۹:۲۰:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
عجب، این هسته ای که بقول شماباید زده بشه از کجا قراره تامین بشه؟ ..
ناشناس۱۰۴۸۱۲۰۱۹:۳۱:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
کدوم هسته ای؟
ناشناس۱۰۴۸۱۹۰۲۰:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
گیرم اسرائیل از بین رفت ! چه مشکلی از ملت ایـــــــــــــــران حل میشه..
کورش۱۰۴۷۲۴۰۱۰:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
جدی نگیرید و عاقل باشید ! می خواهند شیرمان کنند و فریب مان دهند تا به دام جنگی دیگر بی افتیم!!!
ناشناس۱۰۴۷۲۴۶۱۰:۲۵:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
از هر حرف ملولم و جنگ با آمریکایم آرزوست. ملت ایران
معلم۱۰۴۷۷۹۴۱۵:۳۴:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ارزوی‌منافقین جنگ ایران و امریکا ست و بارها انرا بیان کرده اند. رهبر انقلاب فرمودند نه جنگ نه تسلیم.
ناشناس۱۰۴۷۹۱۷۱۶:۴۹:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اشتباه نکنید امروز اکثریت مردم خواهان جنگ با آمریکا هستند دلیلش هم چندان پیچیده نیست.
ناشناس۱۰۴۷۲۵۴۱۰:۲۸:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ارتش امریکا تماشاگر غرق شدن ناو امریکایی خواهد ماند و جرات نداره کاری بکنه چون موشک ها بعدی خود امریکا با خاک یکسان خواهد کرد ..
ناشناس۱۰۴۸۰۴۲۱۸:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
زیاد بازی کامپیوتری میکی؟!
ناشناس۱۰۴۷۲۶۶۱۰:۳۸:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
جنگی که فوقش یک هفته طول بکشد این همه تحلیل می خواد؟
ناشناس۱۰۴۷۲۶۸۱۰:۳۹:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
گول نخورید ..
ناشناس۱۰۴۷۲۷۸۱۰:۴۳:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
بی صبرانه منتظر سلاخی کردن گاوچرون ها و نوکرانشان هستم
ناشناس۱۰۴۷۷۱۶۱۴:۲۷:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تاریخچه همین اینترنت رو بخون که عقبه اش میرسه به یانکی ها! چرا ازش استفاده میکنی؟؟
ناشناس۱۰۴۷۲۸۹۱۰:۴۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
و البته اره برقی برای ریزریز کردن مزدوران آمریکا
ناشناس۱۰۴۷۲۹۹۱۰:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
همین الان حمله کنید که کار را تمام کنیم بلکه یه غنیمتی چیزی یه ..به ما..ها برسه
ناشناس۱۰۴۷۳۱۳۱۰:۵۵:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
البته یقینا اسکادران B-52 و اف35-Lightning 2 هم بیکار نمی شینن نظاره گر انهدام ناوهای خودی باشند
ناشناس۱۰۴۷۴۳۵۱۲:۰۷:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تمام جنگهای امریکا تا الان با کشورهای ضعیف بوده و نیروی هوایی و دریایی امریکا محک جدی نخورده
ناشناس۱۰۴۷۵۵۹۱۳:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
مگه ایران، ابرقدرته؟ در ثانی مگه خود ایران یک میلیون بار نگفته غرب و شرق بهترین سلاح ها را به عراق داده بود پس چرا حالا می فرمایید عراق ضعیف بوده؟!
ناشناس۱۰۴۷۸۸۹۱۶:۲۶:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
بله ایران چند وقتیه از نظر نظامی ابر قدرت حساب میشه چون دارای نیروی نظامی قدرتمند و تسلیحات بومیه
ناشناس۱۰۴۷۵۰۳۱۲:۳۶:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
نیاز به زمان تا بتوانند پرواز کنن قبل از آماده شدن ما ناو را با محموله اش غرق میکنیم شما مقاله بالا بخوان تا درک کنی قدرت موشکی ایران
ناشناس۱۰۴۷۵۸۸۱۳:۱۲:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
به خدا نمیدونی b52 چی هست اصلا پخمه ترین بمب افکن به مسخره ترین اسلحه ضد هوایی منهدم میشه
ناشناس۱۰۴۷۸۶۱۱۶:۱۲:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
بمب افکن های سنگین امریکا ( بی 1 و بی 52 ) مانند توپولف 22 و 160 روسیه مجهز به موشک های کروز دوربرد هستند. اصلا لازم نیست وارد محدوده پدافندی دشمن شوند. البته پس از نابودی پدافند , بمباران های خرد کننده را انجام می دهند.
ناشناس۱۰۴۷۹۰۰۱۶:۳۴:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
به خدا نمیدونی lightning رو چطور مینویسن چون از اون ال بزرگش معلومه که از گوگل کپیش کردی
ناشناس۱۰۴۷۵۳۰۱۲:۵۰:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
فکر کنید یک ناو هواپیما بر و چند تا ناو جنگی آمریکا تو خلیج فارس غرق کنیم. بعد آمریکا چندتا پایگاه نظامی و چند تا از زیر ساخت های ما مثل نیروگاه برق، پالایشگاه و ... بزنه، بنظرتون در نهایت ما مردم ایران ضرر میکنیم یا مردم آمریکا؟
ناشناس۱۰۴۷۶۴۲۱۳:۴۲:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
زیرساخت کشورهای همپیان آمریکا هم هدف ما خواهند بود از جمله اسرائیل ...!
ناشناس۱۰۴۷۶۹۶۱۴:۱۷:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
مردم امریکا نه مردم ایران . چون ارزش امریکایی برای دولتش معادل ده هزار ایرانی ..
ناشناس۱۰۴۷۷۱۰۱۴:۲۳:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اشتباه میکنی، هر کشوری از جمله آمریکا وارد جنگ با ایران بشه ما اسرائیل رو میزنیم و این رژیم غاصب رو از صحنه روزگار محو میکنیم که تبعاتش برای آمریکا کمتر از شلیک مستقیم به خود این کشور نیست
ناشناس۱۰۴۷۵۵۱۱۳:۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
بعدش چی؟ حمله اروپا و آمریکا و کشورهای اطراف و ژاپن و کره جنوبی به ایران و ..
ناشناس۱۰۴۷۵۶۷۱۳:۰۵:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
عاقلان دانند
ناشناس۱۰۴۷۵۷۲۱۳:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
در طول جنگ جهانی دوم ، کل دنیا ویران شد ولی آمریکا فقط خسارت پرهالبر رو متحمل شد . اون هم بخاطر اینکه ژاپن بدون اعلان جنگ این بندر رو بمباران کرد . در ویتنام و جنگ کره هم آمریکا هر دو کشور را سوزاند !!! ولی مردمش متوجه چیزی نشدند . ! چرا بدنبال جنگ با ابرقدرتی هستید که حتی دوربرد ترین موشکتان تا یک سوم مسیر تا آنجا را نمیرود ؟ حالا شاید چند تا ناو هم منفجر کردید ، خوب در ازای اون تمامی زیرساختهایی که پس از جنگ ساختیم نابود میشوند . چرا متوجه نیستید که آنها از روی عمد در مقالاتشان ، قدرت ایران را زیاد از حد نشاد میدهند . آنها میخواهند جامعه خودشان و جامعه جهانی را آماده حمله به ایران کنند
ناشناس۱۰۴۷۶۱۹۱۳:۳۱:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
گیرم که یک ناو هوپیما بر رو زدیم بقیه داستان رو هم بگید
ناشناس۱۰۴۷۷۶۹۱۵:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اونها 100سال پیش توان نظامی مارو داشتن ما تازه رسیدم به 100سال پیش اونا کشوری که در حال ورود به کره مریخ هستش 100 سال بیکار بوده تا ما بتونیم شکستش بدیم فرض ما قدرت داریم آیا موشک ما به امریکا میرسه حتما میگین اسراییل و میزنم خوب مردم امریکا میگن زدین که زدین بیشتر بزنید اما سود جنگ برای مردم ما چیه؟ 8سال با عراق جنگیدیم هنوزم که هنوزم مردم جنوب کشور در شرایط بدی هستن خواهشن جنگ فقط ویرانی و نابودی میاره بشینید مذاکره کنید مردم شرایط بدی دارن..
رضا۱۰۴۷۸۱۵۱۵:۴۴:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
دشمنان انقلاب تنها راه از بین رفتن انرا جنگ ایران و امریکا می دانند.گول این پیامک ها را نخورید.
ناشناس۱۰۴۸۱۰۲۱۹:۱۱:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
رفراندوم را هم مثل همیشه قبول ندارید؟ ولی یقین داشته باشید آمریکا اساس کارش نسبت به ایران بر مبنای میزان دلبستگی یا انزجار مردم از حکومت است.
محب علی (ع)۱۰۴۷۸۳۷۱۶:۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ترس در دل مومن راه ندارد قدرت شیطان در ظاهر بزرگ و نابود گر است ، در باطن پوشالی و سست تر از آنچه فکر کنید خواهد بود. لشکر الله در جنگ بدر بادست خالی ، چوب و چماق با معدود نفرات به مصاف انبوه مشرکان تادندان مسلح رفت. پای دین و دفاع از ناموس شیعه باشد آمریکا که هیچ جهان را ...حریف است برای شیعه خدایش کافی است کافیست ولاغیر.
ناشناس۱۰۴۷۸۸۷۱۶:۲۵:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
دعوا نکنید. بازنده این جنگ ایران. چون اقتصاد و منابع ما کمتر از آمریکاست. بهترین سلاح هم که داشته باشی پشتوانه اقتصادی و تولید تو کشور مهم هست که ما نداریم.
ناشناس۱۰۴۷۹۴۷۱۷:۰۷:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
دشمن سلاح های پیشرفته دارد اما نقاط ضعف زیادی نیز دارد. نتیجه جنگ برای آمریکا قابل برآورد نیست و الا تا به حال حمله کرده بود. یادتون هست قوی ترین مرد جهان چطوری کشته شد؟!
ناشناس۱۰۴۸۰۳۵۱۸:۱۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تا حالا چندتا ناو شنیدید که غرق شده باشه؟! اگر ناو غرق شدنی بود تا حالا حتما چندتایشان غرق شده بود.
ناشناس۱۰۴۸۰۸۴۱۸:۵۴:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
بلفرض جنگی شروع بشه منطقه خاورمیانه که قلب انرژی جهان هست وبدون آن صنعت وتکنولوژی به کما میره وکشورهای توسعه یافته مجبور به دخالت در جنگ خواهند شد که معنیش میشه جنگ جهانی وامریکا توان وجرات شروعش رو نداره!
فرناد۱۰۴۸۱۳۱۱۹:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
فکر می کنم هیچگونه دوراندیشی پشت این برنامه نیست و آمریکا، بسیار هالو و ناتوان فرض شده است در حالیکه اگر عقلانی فکر کنیم اصلا اینگونه نیست.
ناشناس۱۰۴۸۲۳۶۲۱:۱۷:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اون وقت امریکا هم مثل بز به غرق شدن ناوش نگاه میکنه و میره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین