رتبه های برتر کنکور ، مدارس خاص و شاخص بی عدالتی آموزشی

محمود فرشیدی، وزیر اسبق اموزش و پرورش،   3980521037 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
رتبه های برتر کنکور ، مدارس خاص و شاخص بی عدالتی آموزشی

با اعلام اسامی نفرات برتر کنکور، این روزها تحلیل‌هایی درباره عدالت آموزش ارائه می‌شود که اگرچه دغدغه‌های سرنوشت ساز را هدف گرفته است اما به نظر میرسد نوع نگاه به مساله بیش از آن که کارشناسی باشد، احساسی است.

بر اساس این تحلیل که جامعه آماری آن، رتبه‌های اول تا دهم رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و هنر می باشد، ترکیب این جامعه آماری را قریب ۷۳ درصد دانش آموزان مدارس سمپاد، ۱۵ درصد دانش آموزان مدارس غیردولتی، درصدی هم دانش آموزان هیات امنایی و مانند آن تشکیل می دهند و حدود ۸۰ درصد مدارس دولتی عادی سهمی در این رتبه‌های برتر ندارند.

اما نکاتی به نظر میرسد که در این تحلیل مورد توجه قرا رنگرفته است:

۱- جامعه آماری رتبه‌های برتر، جامعه‌ای فراگیر برای ارزیابی درباره عدالت آموزشی نیست و شاید بتوان گفت این جامعه محدود، بخشی از دانش آموزان نخبه را در بر می‌گیرد و برای عدالت آموزشی باید تحلیلی بر اساس کلیه پذیرفته شدگان کنکور داده شود.

۲- تفکیک مدارس سمپاد، هیات امنایی و ماندگار از مدارس دولتی منطقی به نظر نمی‌رسد و این مدارس همگی دولتی هستند که از سطح علمی بالاتری برخودار می باشند و امروزه گسترش این نوع مدارس در سراسر کشور، امکان دستیابی بسیاری از دانش آموزان را به آنها فراهم آورده است و باید به آنها به عنوان یک ظرفیت در راستای عدالت آموزشی نگریست.

۳- درضرورت ارتقای سطح علمی عموم مدارس دولتی هیچ‌کس تردیدی ندارد. مهم آن است که راهکارهای منطقی برای این هدف بیابیم نه آنکه برای دفاع از مظلومیت مدارس عادی، انگشت اتهام را متوجه مدارس فعال کنیم.

۴ - روشن است که مسئول تحقق عدالت آموزشی دولت و وزارت آموزش و پرورش می باشد و این هدف با ایجاد ممانعت در راه مدارس برجسته و فعال امکان پذیر امکان پذیر نیست و نباید عدالت آموزشی را در راهکار تقسیم فقر آموزش و تربیت جستجو کرد.

۵ - همچنان که در اقتصاد با ایجاد شرایط رونق تولید اقتصادی راه برای دستیابی به عدالت هموارتر می‌شود در تعلیم و تربیت نیز باید مانع ایجاد محدودیت و انحصار در تعدد مدارس فعال شد. یعنی باید به رونق هر چه بیشتر تعلیم و تربیت در تمامی مدارس کمک کرد.

۶- در ارتباط با مدارس غیر دولتی نیز که سهمی در رتبه های برتر کنکور دارند، نه نگاه افراطی صحیح است که بسیاری از دولتمردان به دلیل نگاه ابزاری به آموزش و پرورش قصد خصوصی سازی تمامیت آن را دارند و یا با نگاه سیاسی از آن به عنوان نهادی مردمی یاد می‌کنند تا آنان را از نهادهای حاکمیتی خارج سازند و نه نگاه تفریطی که به هیچ وجه مشارکت مردم را برنمی‌تابد.

فصل الخطاب در این زمین کلام امام خمینی (ره) است که پس از اوج گرفتن اختلاف نظرها درباره وجود یا عدم وجود مدارس غیردولتی صریحاً اعلام موضع کردند تقریبا به این مضمون فرمودند که مردم را در فرهنگ مشارکت بدهید ،کارشکنی نکنید، البته نظارت ضروری است.

مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های ابلاغی اجرای سند تحول، آموزش و پرورش را امر حاکمیتی تعیین فرموده‌اند و البته کرارا بر ضرورت بهره‌گیری از مشارکت مردم در این عرصه با حفظ اقتدار و نظارت دولت تاکید کرده اند.

۷- علیرغم آنکه همانند مدارس دولتی بر تعدادی از مدارس غیردولتی نیز اشکالاتی وارد است بی تردید با اجرای دقیق قانون مدارس غیردولتی و نظارت وزارت آموزش و پرورش بر این مدارس ،مخصوصا در زمینه مسائل پرورشی، در این صورت می‌توان از ظرفیت مدارس غیر دولتی به عنوان ابزاری در تحقق عدالت آموزشی بهره گرفت و آنها را یک ظرفیت دانست نه یک تهدید. به خصوص نمونه هایی نظیر مدارس وقفی ،خیریه و عام المنفعه اسلامی انقلابی می تواند الگوهای قابل تکثیر باشد.

۸- در شرایط کنونی مدارس غیر دولتی بار مالی دولت را کاهش می دهند تا فرصت توجه بیشتر به مناطق محروم را پیدا کند.

۹- همچنان که در قانون مدارس غیردولتی پیش بینی شده، با تشکیل صندوقی، دولت باید در ازای حمایت از این مدارس دانش‌آموزان نیازمند را به آنان معرفی نماید تا به طور رایگان یا با تخفیف شهریه از امکانات آموزشی تربیتی و صندلی های خالی این مدارس استفاده کنند. نظیر طرح «رافع» که سالها قبل به اجرا در آمد و این اشکال به طور کلی رفع شد که تنها خانواده های ثروتمند می توانند از مدارس غیر دولتی استفاده کنند.

ضمن آنکه باید یادآوری کرد در شرایط کنونی هم بسیاری از خانواده های متوسط نظیر فرهنگیان کارمندان و غیره به دلیل اهمیتی که برای آموزش و تربیت فرزندان شان قائل هستند و در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند تا شهریه فرزندان شان را بپردازند.

دیدگاه کاربران

رضا ندرلو۱۰۴۶۹۰۰۰۷:۰۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
با سلام دیگر عدالت معنی واقعی خود را مانند تمام وآژگان از دست داده است ... تمام طبقه بندی های اجتماعای صورت گرفته و بی عدالتی ها تبدیل به قانون شده ... آقای ویزر محترم اسبق خودشون بنیان گذار چنین بی عدالتی بوده اند و امروزه باید دفاع کنند ... برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی هم امروزه دوره های آموزشی خصوصی با هزینه های گزاف برگزار می شود که مردم عادی جامعه (پابرهنگان) را یاری پرداخت هزینه نیست ... مگر دستی در بیت النال داشته باشی!
ناشناس۱۰۴۷۴۰۹۱۱:۵۲:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
سمپاد، نمونه دولتی و هیات امنایی همه ایجاد شدن تا از طریق ایجاد اضطراب و استرس در والدین، کم کم تحصیل رایگان که در قانون اساسی اومده از ذهن مردم پاک بشه. یه جورایی درآمد زایی از مدارس دولتیه. و گرنه مدارس غیر انتفاعی که پولیه رو از قبل داشتیم. به نوعی از روش بعضی از پزشکها استفاده می کنن که انقدر طرف رو می ترسونن که تن به عمل جراحی یا درمانهای غیر ضروری میده.
شهروند۱۰۴۷۶۶۸۱۴:۰۱:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
هرجای جامعه رو نگاه کنی سیستم طبقه بندی انوشیروان به چشم می خوره
ناشناس۱۰۴۷۹۰۶۱۶:۴۰:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
پسوند عادل هم داشت !!! نه؟
ناشناس۱۰۴۶۹۰۷۰۷:۱۰:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
بله درست است. همانطوری که ماست سفید نیست! روز روشن نیست! و ...
ناشناس۱۰۴۶۹۱۳۰۷:۲۰:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
برخلاف این نوشته, این مدارس کاملا شاخص بی عدالتی اجتماعی است, با نگاهی به کیفیت معلمان , تعداد دانش آموزان, سابقه و تحصیلات معلمان و... کاملا گویاست. این وضعیت ظلم است
ناشناس۱۰۴۶۹۶۴۰۷:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
چرا باید در کشوری که تحصیل در شرایط برابر درقانون اساسی آن آمده است عده ای با دادن پول حالا به هر نحوی که باشد در مدارس بهتری تحصیل بکنند. اصلا چرا باید چنین مدارسی باشند.خواهشا بی عدالتی و تبعیض را توجیه نکنید.امسال در کنوکور کلاً تزریقی ها قبول شده اند.
ناشناس۱۰۴۷۰۰۳۰۸:۲۰:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تحقیق کنید ببینید این مدارس خاص متعلق به چه کسانی است. اکثر آنها متعلق به از ما بهتران و ژن های خوب است.
ناشناس۱۰۴۷۱۳۰۰۹:۲۳:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اختلاف طبقاتي وتبعيض اموزشي نشان دهنده ديدگاه مسولان حاكميتي در كشور است در حاليكه در زمان طاغوت چنين ديدگاهي در مسوولان نبود ودر كشورديگري هم شايد كمتر ديده شود
ناشناس۱۰۴۷۱۴۲۰۹:۲۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
.... اول اومدن مقدمه چینی کردن مدارس دولتی را روز به روز از نظر آموزش و امکانات تضعیف کردن از اون طرفم با استفاده از تبلیغ و رسانه مدارس خصوصی را با سیستم ها آموزشی متنوع مثل تدریس زبان انگلیسی و اردهای مختلف و...مردم را وادار به بیرون کشیدن بچه های خود از مدارس دولتی و روانه مدارس خصوصی با شهریه های میلیونی و بعضا ده ها میلیونی کردن.... که مدارس خصوصی راه اندازی کردن حالا اونهایی که این مدارس خصوصی دارند رو خود مردم میدونن چه کسانی هستن
ناشناس۱۰۴۷۲۲۸۱۰:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
یکی از اقوام ما مدرسه تیزهوشان هستش و امسال بعد از دو سال رتبه اش نجومی شده اصلا ربطی به مدرسه نداره مهم خود دانش اموزه که انگیزه داشته باشه و بخواد درس بخونه چند صد هزار نفر دانش اموز تیزهوشان هستن چرا همشون رتبه خوب نمیارن فقط چند نفری که تک رقمی شدن معیار نیست که شده مثل تبلیغات موسسات که میلیون ها نفر تو موسسات ثبت نام میکنن و همشون رتبه غیر مجاز میشن فقط چند نفری که تک رقمی شدن رو میچسبن یعنی بازدهی شون یک درصد هم نیست
ناشناس۱۰۴۷۴۰۵۱۱:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
درسته تا حد خوبی خود دانش‌آموز مهمه اما مدرسه ای که رمق دانش‌آموز رو بگیره و وسط راه ول کنه قطعا سرنوشتش را عوض می‌کند.
ناشناس۱۰۴۷۳۰۴۱۰:۵۳:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اون بچه هایی که سمپادی بودن خب واقعا باهوش یا باصطلاح تیزهوشانی بودن حقشون بوده تو کنکور بدرخشند مسئله فقط اونایی هستن که با پول و تحصیل در مدارس غیرانتفاعی رشد کردند و حق و ناحق انجام دادن
ناشناس۱۰۴۷۴۵۱۱۲:۱۴:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
در تمام دنیا روی نخبگان سرمایه گذاری می کنند اما در ایران هیچ حمایتی نیت همین بچه ها هم با همت و تلاش خودشون موفق می شوند و بعد هم به فرار مغزها نقد داریم . شما کانادا و امریکا و .... را که بررسی می کنید خواهید دانست که از تمتم دنیا نخبگانشان را جذب کرده اند و عامل پیشرفتشان اکثر اینها هستند .
وحید۱۰۴۷۳۷۳۱۱:۳۴:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
در کل مطلب شما قابل تامل هست اما احساس حسادت، حقد و کینه شما نسبت به مدارس سمپاد غیر قابل قبوله. وجود مدارس سمپاد عین عدالت آموزشی هست. لطفاً به دور از تعصب نگاهی به تعریف عدالت بندازید.
ناشناس۱۰۴۷۴۴۶۱۲:۱۲:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اگر آمار قبول شدگان را بگیرید می بینید که اصلا قضاوت درستی نشده . آن فرد ایلامی را یادتان هست که رتبه اول شده بود . آیا در مدرسه خاصی ( تیزهوشان ) تحصیل کرده بود . بقول دوستی که در بالا اشاره کرده بود ملاک تحصیل د راین مدارس نیست بلکه همت خود بچهاست . از طرفی در تمام دنیا استعداد یابی انجام میشود . چرا برای فوتبال و ... باید از تمام نقاط ایران استعداد یابی انجام شود و حمایت شوند اما برای علم این کار انجام نمی شود . چه بسا در نقاط دور افتاده ما نخبه هایی داشته باشیم که از امکانات دور هستند و نمی توانند بدرخشند ؟ علتش اینه : در فوتبال و ... مافیای هستند چرا که پول وجود دارد اما برای نخبگان کسی سرمایه گذاری نمی کند چرا چون پول در چرخه نیست .
ناشناس۱۰۴۷۴۸۹۱۲:۳۳:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
من معلم متوسطه هستمعدالت آموزشی را نمی بینم من خودم سالهاست در مدارس تحت عنوان خاص تدریس میکنم اصولا مدارس عادی آنقدر کم شده که مردم چاره ای جز ثبت نام در مدارس خاص ندارند هر مدرسه ای که معلمانش کمی بهتر باشد را تبدیل به هیات امنایی میکنند تا پول بگیرند و البته همه پول را هم خرج آموزش بچه های آن مدرسه نمیکنند بلکه پول به جاهای دیگری هم می رود دانش آموزان مدارس عادی حق دارند در کلاسشان دانش آموز نخبه داشته باشند تا از او الگو و انگیزه بگیرند در مدارس عادی وقتی حتی یک دانش آموز خیلی خوب نیست رقابتی نخواهد بود علاوه بر انکه اجبار معلم به دادن نمره 18 بجای 4 کیفیت مدارس عادی را به صفر نزدیک کرده است و خیلی مسایل دیگر که امکان بیانش نیست
ناشناس۱۰۴۷۵۱۹۱۲:۴۴:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
امریکا،فرانسه و آلمان رو خبر دارم مدرسه غیر دولتی ندارند
ناشناس۱۰۴۸۰۷۷۱۸:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
آمریکا مدرسه‎ی غیر دولتی نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بخش مهمی از بار آموزش و ... در آمریکا را موسسات خصوصی و نهادهای غیردولتی می‎کشند. حتی تیم های المپیاد فیزیک آمریکا را هم انجمن فیزیک آمریکا مدیریت می کند، نه دولت آمریکا.
حسین۱۰۴۸۵۸۴۰۸:۴۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
من ۸ سال در آمریکا زندگی کردم. حرف شما در مورد آمریکا غلط است. اولاً مدارس خصوصی زیادی وجود داره. در ثانی مدارس عمومی هم که وجود داره، با مالیات مستقیم ساکنان همان محل تامین مالی می‌شود و نه پول بیت المال که متعلق به همه مردم است. نتیجه‌اش این میشه که اگر شما در محل ثروتمندی زندگی کنی، مدرسه محل شما هم بهتر خواهد بود. چند درصد از مردم ایران حاضر هستند که مالیات بر مسکن در حدود ۱ درصد (بعضی جاها ۴.۵ درصد هم هست) قیمت خانه را بپردازند؟؟؟ یعنی اگه خانه شما در تهران ۱ میلیارد می ارزد، باید سالی ۱۰ میلیون مالیات بدی! شما حاضری؟
سلیمان ابراهیمی۱۰۴۷۵۲۲۱۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
دولت برابر قانون موظف است شرایط مساوی برای آموزش دانش آموزان در سراسر ایران فراهم نمایید .اما آیا دولت عدالت آموزشی را رعایت کرده است ؟کلاسهای 45نفری مدارس دولتی با کلاسهای 20نفری مدارس غیر انتفاعی و...دبیران کم تجربه وبعضا حق التدریس مدارس دولتی مشخص است که در تمام شاخصها تفا وت اظهرمن الشمس است وباید پذیرفت که در جمهوری اسلامی آموزش کاملا به سوی طبقاتی شدن پیش میرود .
ناشناس۱۰۴۷۵۴۸۱۲:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
چیزی که من از این مقاله برداشت کردم در اینجا، با چند مثال مقایسه می کنم: 1- عدالت یعنی اینکه مثلاً یک میوه فروش، یک نوع میوه را در چند دسته سوا کرده و آنها را با دو یا سه قیمت مختلف بفروشد. 2- عدالت یعنی اینکه در یک سینما، کنسرت یا هواپیما، صندلیها تفکیک شده و هر کدام با قیمت متفاوتی به مشتری ارائه شود. 3- عدالت یعنی اینکه در یک شهر، مناطق مسکونی تفکیک شده و هر کدام با قیمتهای مختلفی به مردم فروخته شود. مانند شهرک باستی هیلز! و بالاخره، عدالت یعنی اینکه در یک کشور مدارس به چند دسته تفکیک شده و هر کدام با قیمتهای مختلف در دانش آموزان قرار گیرد. حالا سوال اینجاست که آیا مقوله آموزش تفاوتی با بقیه دارد یا خیر!
ناشناس۱۰۴۷۵۹۲۱۳:۱۵:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ادمهای می شناسم با رتبه 100 هزار رفتن پزشکی بین الملل یارو خونه شو فروخته بچه ش پزشک بشه بهش گفتم چه خبره اینقدر خرج می کنی مگه پزشکان چقدر در می آرن که تو سیصد چهارصد میلیون خرج میکنی برای فرزندت گفت این پول رو ظرف یک سال در میاره رفتم تحقیق کردم دیدم درست می گه ظرف یک سال براحتی با کارانه های 30 میلیونی 300 میلیون در میاره پزشک بی سواد پولی که اگه با پول نمی رفت دانشگاه الان حتی ضعیف ترین رشته های دانشگاه دارغوز اباد هم در نمی آمد حالا میادبه لطف پول دادن با جون ملت ایران بازی می کنه واقعا این پول های که به اسم تعرفه کارانه وکشیک به پزشکان میدن حرامه حق پزشکان نهایتا 3 تا 5 میلیونه اونقت 30 میلیون کارانه فقط به پزشک عمومی میدن 100 میلیون هم به متخصصان کجای دنیا اینطور است چرا مسئولان رسیدگی نمی کنن راستی مسئولان وفرزندانشان خودشان پزشک هستند چرا باید رسیدگی کنند نکته : امسال به هبچ پزشکی در هیچ سمت رای ندهید که به مجلس برود
ناشناس۱۰۴۷۶۵۱۱۳:۴۶:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
حالابعضیهاانتظاردارندفارغ التحصیلان این مدارس درمناطق محروم خدمت کنند انهاهمه شان فرزندان ازمابهترانند که درمدارس پولی امثال حدادعادل وحسین مظفردرس خوانده اند ومحال است ازخیابان انقلاب پایینتربروند
سعید۱۰۴۷۶۵۵۱۳:۴۹:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
کنکور مثل یک مسابقه دو است بعضی دونده ها با دمپایی می دوند و برخی دیگر با کتانی مخصوص مسایقه دو که 20 و سی میلیون پولش است این بی عدالتی واضح تر آن است که صاحبان از ما بهتران این مدارس توجیهش بتوانند بکنند مسابقه باید باعدالت انجام شود با استعداد تر ها به دانشگاههای خوب برسند همین و بس هیچ توجیهی وجود ندارد
علی کریمی۱۰۴۷۷۹۲۱۵:۳۴:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
روزی که امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مدارس دولتی همطراز مدارس سمپاد،غیر انتفاعی ،تیزهوشان و شاهد شد می توان گفت عدالت در سیستم آموزشی ما وجود دارد.
ناشناس۱۰۴۷۸۵۷۱۶:۰۸:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
به نظر من ربطی به مدرسه ندارد این مدارس با زیرکی بچهای باهوش را می گیرند که مسلم اسباید یک مدرسه دولتی می داشتیم وهر کس در نزدیک خانهاش به ان مدرسه می رفت بچهای خوب وزرنگ هم الگ ی ان بچها بودند ت بچه با هوش خدر هر مدرسهای باشد قبول می شود بعد انهافکر می کنندهنر کردهاند
فریبا۱۰۴۷۹۴۰۱۷:۰۴:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
مدارس سمپاد...دانش آموزان دارای سهمیه وبی کفایتی مسؤلین آموزش وپرورش همه دست بدست هم دادند تا فرزندان ما بااسترس وناامیدی زندگی کنند!
ناشناس۱۰۴۷۹۷۴۱۷:۲۱:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
خوب معلومه معلم با کیفیت میره اون مدارس چون توش پول هست
ناشناس۱۰۴۸۱۵۷۲۰:۱۳:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
عدالت آموزشی ! چقدر واژه دردناکی ؟؟؟
ناشناس۱۰۴۸۱۶۸۲۰:۲۱:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
عدالت در این کشور با هیچ رفتاری سنخیت ندارد !!!
هموطن۱۰۴۸۲۷۹۲۲:۰۲:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
خدایا خودت فرزندان ایران را از دست هیولای کنکور نجات بده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین