شیعی: متخصص‌ها در فدراسیون کم‌اند/ نباید فوتبال را سلیقه‌ای اداره کنیم

گروه ورزشی الف،   3980521014

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید این فدراسیون طی دوره چهار ساله خود فرصت کافی برای برنامه‌ریزی نداشته است.

محمود شیعی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت تیم فوتبال پیکان در فصل جدید فوتبال ایران به صحبت پرداخت و با بیان این که قیمت بازیکنان و هزینه‌های جاری باشگاه افزایش یافته عنوان کرد: "برای کنترل قیمت بازیکنان باشگاه‌ها باید بیشتر همکاری کنند". شیعی که عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز هست، درباره شرایط فدراسیون فوتبال پس از یک دوره مدیریت چهار ساله به صحبت پرداخت. او می‌گوید نباید فوتبال را سلیقه‌ای اداره کرد.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار ایسنا با محمود شیعی را می‌خواندید:

*ابتدا در باره شرایط تیم پیکان صحبت کنید تیم‌تان پیش از آغاز لیگ برتر چه وضعیتی دارد؟

ما تلاش می‌کنیم امسال تیم خوبی را برای لیگ برتر آماده کنیم و تیم‌مان هجومی بازی کند. الان هم تیم ما شاداب تمرین می‌کند تا ان‌شاءالله بتوانند با بازی‌های خوب نتایج خوبی را هم برای باشگاه پیکان بگیرند.

*سال‌های قبل که تیم‌تان تازه به لیگ برتر آمده بود، هدف اصلی‌تان ماندن در لیگ برتر بود. بعد از چند سال فکر می‌کنید که می‌توانید به رده‌های بالای جدول برسید؟

مسلما همین طور است. با توجه به شرایطی که پیکان در لیگ داشت و سه بار به لیگ یک رفته بود و دوباره به لیگ برتر صعود کرده بود، برنامه ریزی برای ما سخت شده بود اما  یک برنامه ریزی خوب انجام دادیم و الان سه سال است در لیگ برتر حضور داریم. این شرایط باعث شده به آینده پیکان امیدوار باشیم. حداقل انتظار ما در فصل جدید این است که در بالای جدول باشیم.

*شما سال‌ها است در فوتبال مدیریت می کنید. باشگاه پیکان هم عملکرد خوبی در نقل و انتقالات داشته است اما طی یکی دو سال اخیر دیده‌ایم که قیمت بازیکنان به شدت افزایش یافته و کار را سخت کرده است. آیا فکر می‌کنید مدیران باشگاه‌ها می‌توانند قیمت‌ها را به شرایط معقول برگرداند؟

برخی مسائل به شرایط حرفه‌ای یک باشگاه برمی‌گردد. برخی می‌گویند ما باید حرفه‌ای باشیم اما من می‌گویم اگر همه بسترها فراهم باشد ایرادی ندارد این گونه رفتار کنیم. ما دو دسته تیم در لیگ برتر داریم. ابتدا تیم‌هایی که هزینه‌های زیادی برای تیمشان متحمل می‌شوند و در مقابل تیم‌هایی هم وجود دارد که نمی توانند هزینه کنند. اگر فوتبال هم گنی داشته باشیم و همه به یک اندازه هزینه کنند، شرایط عادی تری می‌شود. این گونه رفتارها که در پرداختی به بازیکنان انجام می‌شود کار را بسیار سخت می‌کند. چند سال قبل گفتند ۳۰۰ میلیون تومان سقف پرداختی به یک بازیکن است اما همان مبلغ به کف قرارداد تبدیل شد. من فکر می‌کنم بالا بردن قیمت بازیکنان التهاب فوتبال را زیاد می‌کند و همین مسائل روی حضور تماشاگر در ورزشگاه تاثیرگذار است و تنشج والتهاب را بیشتر می‌کند. به اعتقاد من باشگاه‌ها باید فیلترهایی در نظر بگیرند که این کارها انجام نشود. وقتی کار بدون قانون باشد و سلیقه‌ای پیش برود مدیر برنامه‌ها که دوست دارند مبالغ قراردادها بالا باشد، از این فرصت استفاده می‌کنند و دستمزدها را زیاد می‌کنند. این بالا بودن قیمت‌ها نقطه آسیب در فوتبال ایران است.

*شما عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هستید. چند ماه دیگر دوره چهارساله تان در فدراسیون فوتبال تمام می‌شود. فدراسیون طی این دوره از نظر ساختار مدیریتی موفق عمل کرده است؟

فدراسیون فوتبال در دوره‌ای که کار کردیم دچار چالش‌های بسیار زیادی شد. البته این موضوع طبیعی بود چون کشور ما تحت فشار بود. ما از نظر کارهای اجرایی و نتایج تیم‌ها تقریبا موفق عمل کردیم. اما فرصت این که بتوانیم یک برنامه‌ریزی درست برای فوتبال تدوین کنیم را نداشتیم. نیاز داریم برای فوتبال ایران آینده نگری کنیم. به طور مثال الان روی تیم‌های پایه سرمایه گذاری کرده‌ایم و نباید از شکست‌ها بترسیم. درباره فدراسیون فوتبال همیشه گفته‌ام که یک قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. نباید فوتبال را سلیقه‌ای اداره کنیم. وقتی فوتبال را با برنامه ریزی و قانونمند پیش ببریم مطمئنا پیشرفت می‌کنیم. فشارها و مسائل روزمرگی اجازه نداد ما در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به بحث و برنامه ریزی بپزدازیم.

*این فشارهای که الان صحبت می‌کنید منظورتان به بخاطر بحث بازنشسته‌ها بود یا مسئله‌ای دیگر در کار است؟

این گونه مسائل در اواخر پیش آمد اما از ابتدا بحث باشگاه‌ها و مسائل مادی باعث شد ما نتوانیم فرصت کافی را در اختیار داشته باشیم  که برنامه ریزی درستی برای فوتبال انجام بدهیم. ما روزمرگی‌هایی داریم که فشاری را به فوتبال وارد می‌کنند. فوتبال ما از هر نظر قدرتمند است اما باید حاشیه‌های آن را کم کنیم و سعی کنیم در بخش سخت افزار بیشتر پیشرفت کنیم. قبول دارم از نظر برنامه ریزی نتوانستم موفق عمل کنیم.

*درباره عملکرد مهدی تاج در فدراسیون فوتبال حرف و حدیث‌های زیادی مطرح می‌شود. برخی مدیریت او را تمجید می‌کنند و برخی می‌گویند عملکرد خوبی نداشته است. شما به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به عملکرد چهارساله مهدی تاج نمره قبولی می‌دهید؟

در شرایطی که او کار را تحویل گرفته بود وضعیت نسبت به گذشته خیلی فرق داشت. مباحث AFC  و فیفا کلا متفاوت بود. حساسیت‌های فوتبال کار را سخت کرده بود. در کل معتقدم تاج می‌تواند نمره قبولی بگیرد اما امیدوارم بتواند درباره شاخه برنامه ریزی و همینطور استفاده از افراد متخصص عملکرد بهتری داشته باشد. این کار دشواری است و تاج نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهند. او به تنهایی نمی‌تواند فوتبال را در ریل خود بگذارد. تاج باید قبول کند فوتبال نیاز به نیروهای متخصص دارد.

*یعنی الان در فدراسیون فوتبال افراد متخصصی مشغول به کار نیستند؟

چنین افرادی کم داریم یا از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

*آیا در فدراسیون فوتبال ابهامات مالی وجود دارد؟ برخی می‌گویند سرنوشت پول‌های گم شده چه شد؟

من به این مسائل ورود نکرده‌ام چون خیلی از مسائل به گذشته برمی‌گردد. الان با حضور آقای سلیمانی که فرد متخصصی هستند، حسابرسی‌ها را به طور دقیق انجام می‌دهند تا نگرانی برای اعضای هیات رئیسه وجود نداشته باشد. او در مباحث مالیاتی هم عملکرد خوبی داشته و بدون رودربایستی کار می‌کند.

*طی دوره مدیریت شما در فدراسیون فوتبال آیا این فدراسیون از نظر درآمدزایی توانسته هزینه‌های خود را تامین کند و یا این که کماکان وابسته به دولت است؟

این که آقای دادگان گفتند پولی از دولت نگرفتند، باید بگویم شرایط دوره ریاست ایشان با الان متفاوت است. طی سال‌های اخیر قیمت ارز چند برابر شده است. اگر قبلا پیش بینی می‌کردیم ۲۰ میلیون تومان پول هزینه پرواز بدهیم الان باید ۵۰ میلیون هزینه کنیم. شرایط اقتصادی حال حاضر را نمی‌شود با آن دوره ریاست دادگان مقایسه کرد اما از نظر درآمد زایی سازمان اقتصادی تشکیل دادیم که ریاست آن را آقای درودگر برعهده دارند. طبق اساسنامه‌ای که تدوین شده، این سازمان اقتصادی تمام کارهای اقتصادی را به عنوان یک سازمان مستقل انجام می‌دهد. قرار است  این سازمان اقتصادی طرف حساب تمام شرکت‌های بیرونی باشد تا کارهای درآمدزایی را برای فدراسیون فوتبال انجام دهد. من فکر می‌کنم از وقتی سازمان لیگ شروع به درآمدزایی کرده باشگاه‌ها خیلی خوب منتفع شده‌اند.

*آیا فدراسیون فوتبال برای تامین هزینه‌های خود نظیر اردوهای تیم ملی به  کمک دولت احتیاج دارد؟

اگر در بخش اقتصادی خوب کار کنیم نه نیازی نداریم اما دولت می‌تواند کمک کند.

*طی روزهای اخیر مباحث زیادی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطرح شده است. فیفا دقیقا چه چیزی را الزام کرده؟ آیا در بازی‌های لیگ برتر هم حضور بانوان الزامی است؟

آن چیزی که من دیدم و در جلسات هیات رئیسه مطرح شد این است که فیفا درباره حضور بانوان در مسابقات مقدماتی جام جهانی صحبت کرده و گفته که برای حضور بانوان در این مسابقات تسهیلاتی ایجاد کنید. این موضوع تقریبا الزام آور است و بحث هم الان این است که با کمک مراجع تصمیم گیرنده، راه‌های قانونی را دنبال کنیم. در این زمینه کارهایی هم انجام شده است. ما هم امیداوریم این اتفاق رخ دهد چون اگر غیر از این باشد ما آسیب می‌بینیم.

*آیا در این باره خطر تعلیق فوتبال ایران را تهدید می‌کند؟

نه درباره تعلیق من چیزی ندیدم و به عنوان عضو هیات رئیسه ندیدم فیفا در این باره تهدید کند. البته شاید هم من از آن بی اطلاع باشم. اما آن چیزی که در جلسه هیات رئیسه آمده و بحث شده، ما باید حضور بانوان در مسابقات مقدماتی جام جهانی را تسهیل کنیم.

*پس از اتفاقات فینال جام حذفی در اهواز کمیته اخلاق آرای محرومیتی را صادر کرد که پس از آن کمیته استنیاف محرومان را تبرئه کرد همین مسئله انتقاداتی را به همراه داشته شما این انتقادات را می‌پذیرید؟

یک اشکال جزئی در تدوین آیین‌نامه مقررات انضباطی وجود داشته است چون در بعضی از جاها کمیته اخلاق را مرجع رسیدگی کننده می‌دانیم و باز در جای دیگر گفته شده کمیته انضباطی باید موضوع را رسیدگی کنند. درباره رای کمیته اخلاق و استنیاف همه چیز روشن است مثل قوه قضاییه که یک رای صادر می‌شود و بعد دادگاه تجدید نظر دوباره بررسی می‌کند. این جریانات در فوتبال ما خوب است. این که بخواهیم مرجعی تصمیم گیرنده را محدود کنیم و یک جا فقط تصمیم گیری کنند خوب نیست چه اشکالی دارد یک رای مثلا علیه من صادر شود و من اعتراض کنم و دوباره بررسی شود اما گویا فرصتی باشد روی آیین‌نامه انضباطی و ارگان قضایی فدراسیون فوتبال باید قوانین دوباره بررسی و نوشته شود. من اعضای کمیته استیناف را می‌شناسم. آن‌ها افراد سالم وخوبی هستند و  این کمیته قاضی‌های شجاعی دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین